پرورش بلدرچین گوشتی در سالن | نکات مهم در پرورش بلدرچین گوشتی

تکنیک ها و روش های پرورش بلدرچین برای گوشت

پرورش بلدرچین گوشتی یکی از روش های کسب درآمد از این پرنده است که بسیاری از پرورش دهنده های بلدرچین آن را ترجیح می دهند. 

بلدرچین با اینکه وزن زیادی نمی گیرد، اما همین گوشت کم او دارای خواص درمانی و غذایی بالایی است که هر کسی را مجذوب خود خواهد کرد. 

یک بلدرچین پس از 45 روز آماده کشتار می شود که بین 200 الی 300 گرم وزن خواهد گرفت و در صورت استفاده از جیره غذایی مخصوص بلدرچین های گوشتی تا 400 الی 500 گرم نیز می توان وزن آنها را افزایش داد. 

در این نوشته از مجموعه مقالات مربوط به بلدرچین قصد داریم، نحوه پرورش بلدرچین در سالن را آموزش دهیم، اگر علاقه مند به نگهداری بلدرچین در خانه هستید، در نوشته پرورش بلدرچین در خانه به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است.

اما اگر هدف شما از پرورش بلدرچین، کسب درآمد بسیار بالا از این راه است، باید روش نگهداری در سالن را انتخاب کنید که در این مقاله نیز دقیقا می خواهیم تمامی موارد لازم برای پرورش بلدرچین در سالن را آموزش دهیم. 

دستگاه جوجه کشی هواباتور 672 تایی
» قابل استفاده برای جوجه کشی از تخم نطفه دار بلدرچین در ظرفیت بالا
» امکان تامین و کنترل خودکار حرارت و رطوبت
» چرخش یکنواخت و اتوماتیک تخم ها با موتور آرام دور
قیمت : 23,500,000 تومان

شرایط لازم برای پرورش بلدرچین گوشتی در سالن

شرایط لازم برای پرورش بلدرچین گوشتی در سالن - اندیشه سبز

مسلما زمانی که حرف از پرورش بلدرچین در سالن می شود، یعنی باید سرمایه لازم برای خرید جوجه بلدرچین ، تجهیزات و تغذیه آنها و هم چنین سرمایه کافی برای اجاره سالن را داشته باشید، پس شرط اصلی برای پرورش انبوه بلدرچین داشتن سرمایه لازم است. در حالت کلی موارد زیر برای پرورش بلدرچین گوشتی الزامی خواهد بود :

الف – سالن مناسب برای پرورش و پروار کردن بلدرچین ها (در ادامه ویژگی های سالن توضیح داده خواهد شد)

ب – دانخوری و آبخوری

ج – تجهیزات گرمایشی مانند هیتر گازی ، گازوئیلی یا برقی

د – تجهیزات تهویه مانند فن تهویه 

هـ – آب و برق و سوخت

ز – دان بلدرچین گوشتی

ک – قفس مکانیزه در صورت نیاز به پرورش در قفس

ل – دستگاه جوجه کشی در صورت نیاز به تولید جوجه از تخم 

م – لامپ مادر مصنوعی برای محافظت از جوجه ها 

ح – لامپ رشته ای برای روشنایی سالن

ط – کاه یا پوشال برای پوشش کف بستر

ی – دماسنج و رطوبت سنج برای سنجش میزان رطوبت سالن 

ویژگی های سالن پرورش بلدرچین گوشتی 

ویژگی های سالن پرورش بلدرچین گوشتی - اندیشه سبز

سالن و مکانی که برای این منظور در نظر میگیرید، باید دارای ویژگی هایی باشد تا در صورت نیاز به اخذ مجوز در آینده ، دچار مشکل نشوید. هم چنین از سوی نهاد های نظارتی مانند سازمان محیط زیست و یا جهاد کشاورزی و … تحت فشار قرار نگیرید. مکان مورد نظر باید ویژگی های زیر را داشته باشد :

1- حداقل چند کیلومتر با مناطق مسکونی مانند شهر و روستا فاصله داشته باشد

2- چند کیلومتر با کارخانه ها و شهرک های صنعتی و سایر مرغداری ها و واحدهای پرورش دام و طیور فاصله داشته باشد.

3- دسترسی نزدیکی به جاده های اصلی شهر داشته باشد تا حمل مواد و محصولات به سرعت انجام شود. 

4- دارای امکانات پرورشی مانند آب و برق و سوخت (گاز یا گازوئیل) باشد

5 – وضعیت قرارگیری سالن در جهت وزش باد باشد تا با روشن کردن فن های تهویه با صرف کمترین انرژی تهویه سالن انجام شود. 

6- مکان مخصوصی برای پرورش جوجه های یکروزه ، اتاق جداگانه برای دستگاه جوجه کشی و یک مکان خشک و خنک نیز برای انبار جیره غذایی آنها وجود داشته باشد. 

7- قبل از ورود به سالن اصلی امکان ضدعفونی دست و پا وجود داشته باشد. 

8- دریچه های کافی برای خروج هوا وجود داشته باشد و تعداد کافی فن تهویه نصب شده باشد. 

شروع کار پرورش بلدرچین چه زمانی است؟

در هر فصل و زمانی می توانید کار پرورش بلدرچین را شروع کنید اما بهتر است خرید جوجه و یا جوجه کشی از تخم ها را به فصل بهار موکول کنید چرا که هوا گرم خواهد شد و تلفات جوجه ها کمتر می شود. 

پس بهتر است در اواخر پاییز به دنبال یک سالن خوب برای پرورش بلدرچین باشید که ویژگی های فوق را دارا باشد و با رسیدن بهار به خرید جوجه ها و یا جوجه کشی از آنها اقدام کنید. 

پیش نیاز لازم برای پرورش انبوه بلدرچین

برای به اینکه به صورت انبوه و در سطح بزرگی به پرورش بلدرچین بپردازید، باید مهارت و تجربه لازم را در نگهداری از بلدرچین ها داشته باشید و با بیماری ها ، خلق و خو و نحوه پرورش آنها آشنایی کامل داشته باشید. 

روش های دستیابی به جوجه بلدرچین 

معمولا دو روش برای تهیه جوجه بلدرچین وجود دارد. که در ادامه به این روش اشاره خواهد شد :

روش اول – خرید جوجه چند روزه بلدرچین 

افرادی که وقت و سرمایه کافی برای جوجه کشی از تخم نطفه دار بلدرچین را ندارد، ترجیح می دهند که با دادن هزینه بیشتر ، جوجه های چند روزه آن را تهیه کرده و کار را شروع کنند. بهتر است جوجه ها را از پرورش دهنده های حرفه ای و با تجربه خرید کنید، چرا که جوجه های سالم تری را به شما خواهند داد و آنها در مراقبت از جوجه ها بهتر عمل می کنند. 

روش دوم – جوجه کشی از تخم نطفه دار بلدرچین

روش ارزان تر و به صرفه تری نیز برای به دست آوردن جوجه های بلدرچین وجود دارد و آن جوجه کشی از تخم های نطفه دار بلدرچین با استفاده از دستگاه جوجه کشی است. با توجه به اینکه شما دستگاه را یکبار برای همیشه خریداری خواهید کرد، بنابراین نیازی به محاسبه هزینه آن در برآورد هزینه نهایی هر جوجه نیست، چرا که نقش سرمایه را دارد و در هر زمانی قابل فروش خواهد بود. 

جوجه کشی از تخم نطفه دار بلدرچین - اندیشه سبز

از دستگاه های جوجه کشی مختلف می توان برای جوجه کشی از تخم نطفه دار بلدرچین استفاده کرد اما بهتر است از دستگاهی استفاده شود که دارای قابلیت ها و کیفیت بالایی باشد تا راندمان جوجه کشی را بالا ببرد در این صوت از تعداد زیادی از تخم ها جوجه به دست خواهید آورد و سود شما نیز افزایش خواهد یافت. 

برای اینکه با مناسب ترین و بهترین دستگاه برای جوجه کشی از تخم بلدرچين آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مقاله راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی را بخوانید. 

پس از خرید و تست سلامت دستگاه جوجه کشی و خرید تخم های نطفه دار تازه و با کیفیت ، نوبت به شروع جوجه کشی خواهد رسید. به دلیل مفصل بودن بحث جوجه کشی ، می توانید در مقاله جوجه کشی از تخم بلدرچین ، آموزش های لازم را بخوانید.

شرایط اتاق مخصوص جوجه کشی

اتاقی که برای جوجه کشی از تخم بلدرچین در نظر میگیرید باید دارای دما و رطوبت ثابت و مناسبی باشد و از برق شهری نیز بهره مند باشد تا یک جوجه کشی موفق و کم ریسک را تجربه کنید. 

همانطور که گفته شد یکی از اتاق ها را مختص جوجه کشی در نظر بگیرید که از نظر بهداشتی کاملا تمیز باشد و در دمای 23 الی 26 درجه سانتی گراد و رطوبت 35 الی 50 درصد قرار دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به نوشته شرایط محیط جوجه کشی مراجعه کنید. 

مراقبت از جوجه بلدرچین ها 

زمانی که جوجه ها را به دست آوردید لازم است که قبل از ورود به سالن اصلی ، آنها را در یک محیط گرم و حصارکشی شده به مدت دو هفته پرورش دهید. در این محیط برای گرم نگه داشتن بلدرچین ها و جلوگیری از بیمار شدن آنها حتما باید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید. برای خواندن اطلاعات بیشتر بر روی نوشته لامپ مادر مصنوعی کلیک کنید. 

از جیره غذایی استارتر جوجه بلدرچین می توانید استفاده کنید و یا انواع دانه ها و غلات را پودر و یکدست کنید و به آنها بدهید. برای آشنایی با انواع مواد غذایی مناسب برای بلدرچین ها می توانید به نوشته تغذیه بلدرچین مراجعه کنید و اطلاعات کاملی در این باره به دست آورید.

مراقبت از جوجه بلدرچین ها  - اندیشه سبز

دمای محل پرورش جوجه بلدرچین ها باید 32 درجه و رطوبت باید بین 50 الی 60 درصد باشد، برای تامین این دو مورد می توانید از تجهیزات گرمایشی مانند بخاری برقی یا گازی و برای تامین رطوبت می توانید از ظرف آب یا رطوبت ساز استفاده کنید. 

به منظور جلوگیری از زخم شدن کف پای جوجه ها حتما از خاک اره ، پوشال های نرم و یا کاه استفاده کنید، آنها پاهای ضعیفی دارند و به سرعت زخمی می شود یا تغییر شکل پیدا می کند.

در طول این دو هفته پرورش باید در 24 ساعت شبانه روز بین 20 الی 23 ساعت روشنایی داشته باشند، روشن بودن محیط به کاهش استرس و رشد بهتر آنها کمک خواهد کرد.  

پرورش بلدرچین های گوشتی در سالن اصلی

زمانی که جوجه ها به سن دو هفتگی رسیدند، در برابر تغییرات محیطی و دمایی مقاومت بیشتری از خود نشان خواهند داد، در این زمان می توانید آنها را به سالن اصلی منتقل کنید که دارای دمای 25 درجه و رطوبت 40 الی 50 درصد است. 

برای جلوگیری از وارد آمدن شوک دمایی به جوجه ها ، حتما در محیط پرورش آنها هر هفته چند درجه از دمای محیط آنها بکاهید تا به دمای 25 درجه عادت کنند.

هم چنین زمانی که جوجه ها به سن سه هفتگی می رسند باید ساعات روشنایی را از 23 ساعت به 8 ساعت در روز کاهش دهید، برای جلوگیری از وارد آمدن شوک نوری باید به تدریج از ساعات نوری سالن بکاهید. 

آنها در دو هفته اول باید 60 الی 70 لوکس نوری داشته باشند، اما از هفته سوم تا زمان فروش باید از 10 لوکس نوری بهره مند باشند. 

در مکان پرورش بلدرچین های گوشتی باید فن تهویه ، دریچه های خروج هوا، سیستم های گرمایشی ، دانخوری و آبخوری ، دماسنج و رطوبت سنج ، لامپ های روشنایی ، پوشال کف بستر ، کف و دیوارهای سیمانی و عایق کاری شده و سایر ملزومات پرورش آنها وجود داشته باشد. 

ویژگی آبخوری و دانخوری بلدرچین های بالغ

معمولا از آبخوری های نیپل برای پرورش پرنده های گوشتی استفاده می شود تا کمترین میزان آب مصرف شود و آب آشامیدنی آنها با فضولات و سایر آلودگی ها ترکیب نشود، برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به محصول آبخوری نیپل مراجعه کنید.

دانخوری های مورد استفاده برای آنها نیز بهتر است کمی از سطح زمین فاصله داشته باشد تا بلدرچین ها قادر به راه رفتن در داخل دانخوری نباشند، در این صورت غذای آنها را برای مدت زمان بیشتری می توان استفاده کرد و از آلوده شدن آنها می توان جلوگیری کرد.

ویژگی آبخوری و دانخوری بلدرچین های بالغ - اندیشه سبز

در صفحه آبخوری و دانخوری محصولات متنوعی وجود دارند که گزینه مناسب برای بلدرچین ها را می توانید انتخاب و خریداری کنید، هم چنین در صورت نیاز می توانید با کارشناسان اندیشه سبز در تماس باشید تا از راهنمایی های لازم قبل از خرید بهره مند شوید.  

گرمایش سالن پرورش بلدرچین ها

برای جلوگیری از بیمار شدن و تلفات بلدرچین های در فصل های سرد سال مانند پاییز و زمستان ، حتما باید از تجهیزات گرمایشی مانند بخاری برقی تابشی ، بخاری گازی یا بخاری های گازوئیلی در سالن نگهداری آنها استفاده کنید. در فصل زمستان باید دمای سالن را تا 27 درجه سانتی گراد بالا ببرید. 

برای آشنایی با محصولات گرمایشی مناسب برای سالن پرورش بلدرچین می توانید لیست تجهیزات گرمایشی اندیشه سبز را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که تمامی محصولات اندیشه سبز از گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش 10 سال بهره مند هستند. 

تهویه سالن پرورش بلدرچین ها 

به منظور خارج سازی هوای آلوده حاصل از تنفس و فضولات بلدرچین ها و وارد کردن هوای تازه حتما باید از فن های تهویه مناسبی استفاده کنید، در ابتدای نوشته نیز اشاره شد که حتما باید جهت سالن طوری باشد که فن های تهویه با صرف کمترین انرژی هوا را خارج کند، در واقع سالن باید در جهت وزش باد بنا شده باشد. 

برای مشاهده لیست فن های تهویه اندیشه سبز به صفحه فن  تهویه مراجعه کنید. این محصولات نیز از گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش 10 ساله بهره مند است و امکان ارسال آنها به هر نقطه از ایران وجود دارد. 

تغذیه بلدرچین های گوشتی

آنها برای اینکه به بالاترین وزن ممکن برسند، باید از یک جیره غذایی کامل که شامل انواع ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین و کربوهیدرات و فیبر باشد، تغذیه کنند. پرورش دهندگان حرفه ای از جیره غذایی استاندارد مخصوص بلدرچین های گوشتی استفاده می کنند. در مجموعه نوشته های تغذیه بلدرچین از همین وب سایت به جیره غذایی مناسب برای بلدرچین در دوره های مختلف زندگی اشاره شد. 

تغذیه بلدرچین های گوشتی - اندیشه سبز

اگر می خواهید در تغذیه بلدرچین ها هزینه کمتری به خرج دهید، می توانید از مواد غذایی مختلفی مثل گندم ، سویا ، سورگوم ، جو، کنجاله سویا و دانه ها ، کنجاله نارگیل ، پودر گوشت و پودر خون ، پودر استخوان ، انواع ویتامین ها و مکمل های معدنی و … استفاده کنید. به شرطی که آنها را با استفاده از دستگاه هایی به نام آسیاب مرغداری کاملا خرد کرده و با استفاده از میکسرهای مرغداری کاملا یکنواخت و یکدست کنید تا هیچ ضرری برای آنها نداشته باشد و همه بلدرچین ها به یک اندازه از تمام منابع غذایی بهره مند شوند. 

مراقبت از بلدرچین های گوشتی در برابر بیماری ها 

برای اینکه میزان تلفات بلدرچین ها را به حداقل برسانید و سود خود را از این کار افزایش دهید، باید نکاتی را در رابطه با پرورش آنها رعایت کنید که در ادامه به مهم ترین این موارد اشاره خواهد شد :

الف – حتما فن تهویه را به صورت مداوم روشن بگذارید تا هوای تازه را وارد سالن کند و از تجمع آمونیاک و بوی بد در سالن جلوگیری کند.

ب – پوشال و یا خاک اره موجود در بستر که برای جمع آوری آب و فضولات کاربرد دارد، باید هر هفته تعویض شود، چرا که تجمع فضولات بیماری های زیادی را برای بلدرچین ها به دنبال خواهد داشت و عامل مهمی در تلفات آنها خواهد بود. 

ج – دانخوری و آبخوری ها را مرتبا مورد شستشو قرار دهید تا از تجمع باکتری ها و میکروارگانیسم ها در آنها جلوگیری کنید. 

د – از آب و دان تازه و سالم استفاده کنید و حتما مواد غذایی آنها از مراکز معتبر و دارای مجوز خریداری کنید. آب آشامیدنی آنها نیز باید کاملا سالم و قابل شرب توسط انسان باشد. آنها از آب برای هضم مواد غذایی ، خنک کردن بدن و رفع تشنگی استفاده می کنند، بنابراین همیشه باید آب سالم را در اختیار آنها قرار دهید. 

هـ – کف و دیوارهای سالن را قبل از شروع جوجه کشی و پس از فروش تمامی بلدرچین های گوشتی ، به خوبی مورد شستشو قرار دهید و ضد عفونی کنید

و – حتما واکسن های لازم برای بلدرچین ها را با مشورت یک دامپزشک معتبر تهیه کرده و به آنها تزریق کنید تا از بیماری های زیادی جلوگیری شود. 

ز – اطلاعات خود را در مورد بیماری های بلدرچین ها افزایش دهید و همواره آنها را تحت نظر بگیرید تا بلدرچین های بیمار و بی حال را جدا کرده و از بیمار شدن سایر گله جلوگیری شود. 

ک – قبل از ورود به سالن حتما از لباس مخصوص ، ماسک و دستکش و چکمه استفاده کنید و از ورود افراد متفرقه جلوگیری کنید. 

ل – حتما به صورت دوره ای به آنها مولتی ویتامین بدهید تا بدن بلدرچین ها را در برابر بیماری ها و تغییرات دما مقاوم تر کنید. 

فروش بلدرچین ها به بازار

یکی از مباحث جذاب در پرورش پرنده ها ، فروش آنها به بازار و کسب درآمد است که حاصل زحمات چند ماهه خود را خواهید دید. برای فروش بلدرچین های گوشتی می توانید از برنامه های ثبت اگهی استفاده کنید و یا آنها را در بازار های محلی به فروش برسانید. 

هم چنین می توانید با کشتارگاه ها ، هتل ها ، رستوران ها ، قصابی ها ، مرغ فروشی ها و … قرارداد ببندید تا بلدرچین های شما را خریداری کنند. 

در نهایت اگر سوال یا پیشنهادی در رابطه با پرورش بلدرچین گوشتی دارید، می توانید از طریق دیدگاه های همین صفحه با ما در میان بگذارید. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

سوالی داری کلیک کن 👋