چگونه در خانه بلدرچین پرورش دهیم؟

چگونه در خانه بلدرچین پرورش دهیم؟

صنعت پرورش بلدرچین در ایران از چندین سال پیش آغاز شد. وجود ویژگی‌های منحصر به فرد این پرنده مثل رشد سریع ، بلوغ زودرس ، تخمگذاری بالا ، کوتاهی ایام هچ، ارزان بودن غذای مصرفی آنها ، حساسیت بسیار کم نسبت به بیماری های واگیردار ، قیمت بالایی که مصرف کنندگان برای گوشت و تخم آنها می پردازند و بسیاری از موارد دیگر  مخصوصا بازگشت سریع سرمایه، باعث شده است تا پرورش این پرنده، نقش مهمی در صنعت غذایی و کشاورزی داشته باشد و هم اکنون در سراسر دنیا افراد بسیار زیادی هستند که به شغل پرورش و نگهداری از بلدرچین مشغول هستند.

دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
» امکان جوجه کشی از 36 تخم نطفه دار بلدرچین
» برخورداری از سنسور دما و رطوبت SHT سوئیسی
» دارای قابلیت کنترل هوشمند دما
قیمت : 3,530,000 تومان

پرورش بلدرچین در منزل

همانطور که می دانید،بلدرچین ها نژاد های متفاوتی دارند. نژاد هایی هم هستند که  پرورش آن ها از سایر نژاد ها  آسانتر است و نیاز به تخصص خاصی ندارد. آنها به راحتی با یکدیگر جفتگیری می کنند و جوجه ها تازه متولد شده به گله اضافه می شود.

شاید این مسئله برای بسیاری از شما ها که قصد پرورش و نگهداری از بلدرچین ها را دارید، تازگی داشته باشد چون ممکن است هیچ اطلاعی در این باره نداشته باشید و فکر کنید که تخصص خاصی نیاز هست تا بتوانید از پس پرورش بلدرچین و نگهداری از آنها برآیید.

در این مقاله قصد داریم به شما اطلاعاتی بدهیم تا مسئله پرورش و نگهداری از بلدرچین ها به کاری لذت بخش و  حتی درآمدزا تبدیل شود. این مقاله با زبانی ساده به موضوع پرورش بلدرچین در خانه پرداخته است پس مطالعه آن را از دست ندهید.

بلدرچین در خانه

شرایط لازم برای پرورش بلدرچین در خانه چیست؟

اگر تصمیم گرفتید که بلدرچین پرورش دهید به این فکر کنید که این کار ممکن است کمی سخت باشد چون شما به فضای کافی احتیاج دارید تا به این کار اختصاص دهید و مقداری پول که بتوانید برای آنها قفس، آبخوری، دانخوری و غذا تهیه کنید. معمولا در یک اتاق و یا انباری بلا استفاده و یا در گوشه ای حیاط می توان آنها را پرورش داد

رسیدگی به تغذیه، بهداشت، بیماری و خیلی از مسائل دیگر را جزو برنامه‌های کاری خود قرار بدهید و سعی کنید در فصل های بخصوصی اقدام به پرورش بلدرچین کنید. بهار و تابستان فصل های مناسبی برای شروع کار پرورش بلدرچین هستند چون با آغاز ماه های گرم، جفت گیری و تخم گذاری بلدرچین ها هم شروع می شود.

بهترین نژاد بلدرچین که برای پرورش در خانه مناسب است ، بلدرچین ژاپنی یا همان کاتورنیکس می باشد که توسط بسیاری از پرورش دهنده های ایرانی نیز برای تولید گوشت و تخم پرورش داده می شوند. آنها را به راحتی می توانید از سایر پرورش دهنده ها خریداری کنید که در ادامه روش های یافتن بلدرچین های مورد نیاز برای پرورش توضیح داده خواهد شد. 

علاوه بر وجود مکان مناسب برای پرورش بلدرچین ها ، باید علاقه کافی نیز برای نگهداری از آنها داشته باشید. در صورتی که به بلدرچین ها علاقه داشته باشید به راحتی می توانید با بیماری ها و مشکلات آنها کنار بیایید و تمام تلاش خود را برای مداوای آنها به کار بگیرید. 

فضای مورد نیاز پرورش بلدرچین

آیا فضای کافی برای پرورش بلدرچین در خانه دارید؟

همانطور که اشاره شد، بهترین مکان برای پرورش آنها استفاده از یک اتاق و یا انباری بلا استفاده است. اما اگر این دو مورد را ندارید به راحتی می توانید با ساخت یک قفس توری در گوشه حیاط این کار را شروع کنید

دقت کنید که بلدرچین ها امکان پرواز دارند، بنابراین حتما باید مکان پرورش آنها به صورت سربسته باشد تا از فرار آنها جلوگیری کنید و اگر قصد پرورش آنها در بیرون را دارید، حتما برای آنها یک اتاق چوبی یا pvc دوجداره در نظر بگیرید تا در فصل زمستان از سرما خوردن آنها جلوگیری کنید و یا اصلا در فصل زمستان بلدرچین پرورش ندهید. 

یعنی در فصل های بهار و تابستان از تخم و گوشت آنها استفاده کرده و با فرا رسیدن فصل های سرد سال آنها را بفروشید.  تعداد بلدرچین هایی که در خانه پرورش می دهید نباید از تعداد انگشتان دست تجاوز کند، چون سر و صدا و بوی بد حاصل از پرورش آنها قطعا همسایه ها را اذیت خواهد کرد و برای گسترش کار نیاز به یک سالن به دور از مناطق مسکونی خواهید داشت. 

معمولا به ازای هر بلدرچین نر ، 2 الی 3 بلدرچین ماده در نظر گرفته می شود، اگر می خواهید از تخم های نطفه دار آنها کسب درآمد کنید و یا از تخم های نطفه دار جوجه کشی کنید، نیاز به پرورش همزمان بلدرچین های نر و ماده خواهید داشت. 

شرایط یک مکان مناسب برای پرورش بلدرچین در خانه

مکانی که برای نگهداری از بلدرچین ها در خانه خود در نظر میگیرید باید دارای ویژگی های زیر باشد :

  • دارای برق باشد تا بتوان لامپ های روشنایی را در محل پرورش انها روشن کرد و یا از بخاری های برقی برای گرمایش مکان استفاده کرد.
  • به آب آشامیدنی دسترسی داشته باشد تا در سلامت کامل به پرورش آنها پرداخت. آب برای هضم غذا و خنک کردن بدن و رشد و تولید تخم ضروری می باشد.
  • حتما در کف محل پرورش از خاک اره و یا کاه استفاده کنید تا کف پای بلدرچین ها زخمی نشود. هم چنین خاک اره به جمع آوری راحت فضولات و خشک بودن محل پرورش آنها کمک خواهد کرد.
  • سقف و دیوارهای مناسبی را برای محل پرورش در نظر بگیرید تا بلدرچین ها را از باد و باران و تگرگ در امان نگه دارید. امکان تلفات آنها در برابر تغییرات دمایی وجود دارد.
  • از دانخوری و آبخوری های مناسبی برای تغذیه آنها استفاده کنید. برای مشاهده این دسته از محصولات اندیشه سبز به صفحه دانخوری و آبخوری مراجعه کنید.
  • اگر قصد نگهداری از آنها در فصل زمستان را نیز دارید، حتما از سیستم های گرمایشی مناسبی استفاده کنید. بخاری های گازی یا برقی گزینه های مناسبی برای گرم کردن مکان پرورش بلدرچین است.
  • برای خارج سازی بوی بد محیط پرورش آنها و وارد کردن اکسیژن تازه حتما از فن تهویه استفاده کنید که در اندازه های مختلفی وجود دارند. 

در مورد بلدرچین ها

اگر قصد پرورش و نگهداری از بلدرچین ها را دارید به این نکات مهم توجه کنید.

  • جایی که به پرورش بلدرچین اختصاص داده اید، یک جای ساکت و به دور از مزاحمت افراد باشد مثل بچه ها و حیوانات خانگی در غیر این صورت، از نظر سلامت روانی شرایط بلدرچین ها، تحت تاثیر قرار می گیرد و آنها قادر به تخمگذاری و تولید مثل نخواهند شد. مثلا اگر کسی از افراد خانه دوست دارد موزیک را با صدای بلند گوش کند و یا بچه ای دارید که خیلی سروصدا میکند مطمئن باشید این موارد برای بلدرچین ها، یک مزاحمت اساسی تلقی می شود حتی اگر محل زندگی تان کنار خیابان های پرترافیک باشد و مدام  سر و صدای ماشین ها به گوش بلدرچین ها برسد، به آنها استرس وارد می شود. همچنین وجود پرندگان و حیوانات خانگی هم، آنها را به وحشت می اندازد.
  • میزان ساعات نوری مناسب برای بلدرچین های تخم گذار 14 الی 16 ساعت می باشد و حتما این برنامه زمانی را از طلوع آفتاب شروع کنید و پس از پایان یافتن 14 ساعت از برنامه نوری ، چراغ ها را خاموش کنید.
  • لانه سازی بلدرچین ها مدتی طول خواهد کشید اگر می خواهید نقشی در این کار داشته باشید، مقداری علف خشک و چندتا از جعبه های مقوایی و بلا استفاده را در گوشه کنار قفس ها بگذارید تا بلدرچین ها ترغیب شوند که لانه های خودشان را داخل جعبه ها بسازند. آنها بعد از لانه سازی قادرند پنج تا هفت عدد تخم گذاشته و با کمک بلدرچین های نر، به نوبت روی تخم ها بخوابند.
  • بلدرچین ها نیز مانند سایر پرنده ها می توانند بر روی تخم های خود بخوابند و از آنها جوجه کشی کنند، اما اغلب آنها عادت به کرچ شدن ندارند، برای همین اگر می خواهید گله را گسترش دهید، از دستگاه جوجه کشی برای تبدیل تخم نطفه دار آنها به جوجه استفاده کنید. 

بلدرچین تخم گذار

نکات مهم و کلیدی قبل از خرید بلدرچین

روش های مختلفی برای به دست آوردن بلدرچین های لازم برای پرورش وجود دارند. برخی از مردم تصمیم به خرید جوجه بلدرچین می گیرند، برخی مولدهای نر و ماده را خریداری می کنند و برخی نیز با خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی اقدام به جوجه کشی از تخم ها و پرورش و فروش جوجه ها می کنند که در ادامه هر سه این روش ها را توضیح خواهیم داد، تا تصمیم درستی را در این باره بگیرید. 

پرورش بلدرچین با خرید مولد های نر و ماده

بلدرچین پیر

برای خرید بلدرچین های مولد به نکات زیر توجه کنید، در انتخاب و خرید بلدرچین های سالم و به درد بخور ، بسیار کمک کننده خواهد بود. 

  • یک بلدرچین سالم باید آنقدر بازیگوش باشد که مدام در حال جست و خیز باشد.
  • به دانه و حشرات دور و برش نوک بزند.
  • سرحال و سرزنده باشد.
  • نباید در گوشه ای از قفس کز کند.
  • اگر احساس سرما کند نشان دهنده این است که دچار شوک دمایی شده است.
  • اگر زیاد آب بخورد نشان دهنده این است که درگیر یک بیماری است.
  • حتما مولد ها را از خود پرورش دهنده ها بخرید و از خرید اینترنتی و خرید از واسطه ها پرهیز کنید.
  • آنها باید حداکثر 45 روز سن داشته باشند تا در تمام فصل بهار و تابستان ، اقدام به تخم گذاری کنند.

هچ بلدرچین

هچ و جوجه گیری از بلدرچین

روش دوم برای به دست آوردن بلدرچین های مورد نیاز پرورش جوجه کشی از تخم نطفه دار بلدرچین است. 

برای این کار نیاز به تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی خواهید داشت تا تخم ها را به جوجه تبدیل کرده و از جوجه های به دست آمده مراقبت کنید. همانطور که گفته شد بلدرچین ها در سن 50 روزگی قادر به تخم گذاری خواهد بود و در این سن می توانید از تخم آنها استفاده کنید و یا به عنوان بلدرچین گوشتی ذبح کنید یا بفروشید. 

در نوشته جوجه کشی از بلدرچین به صورت کامل به این مورد پرداخته شده و اطلاعات کاملی در زمینه نحوه جوجه کشی از بلدرچین به دست خواهید آورد. هم چنین در مقاله راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی بلدرچین به ویژگی های یک دستگاه جوجه کشی ایده آل و مناسب برای به دست آوردن جوجه از تخم بلدرچین پرداخته شده است. 

 

خرید جوجه بلدرچین

روش سوم برای به دست آوردن بلدرچین ها مورد نیاز برای پرورش در خانه ، خرید جوجه بلدرچین است، حتما جوجه های دو هفته ای به بالا را خریداری کنید تا میزان تلفات کمتری داشته باشند. چرا که این جوجه ها تا حد زیادی در برابر بیماری ها و تغییرات محیطی مقاوم خواهند بود. 

حتما جوجه ها از خود پرورش دهنده ها بخرید، چون که پرورش دهنده ها مراقبت از جوجه ها خواهند کرد و آنها را در بهترین شرایط و با مواد غذایی ایده آل پرورش خواهند داد. فروشنده ها و واسطه ها کمترین توجه را به جوجه ها خواهند داشت و به دلیل ترکیب شدن آنها با گله های متفرقه احتمال سرایت بیماری در آنها وجود دارد. 

 

آب خوردن بلدرچین

مراقبت و تغذیه بلدرچین ها

پس از خرید بلدرچین ها باید از آنها به خوبی مراقبت کنید و با استفاده از آب و غذای کافی و مناسب آنها را تغذیه کنید. اگر جوجه بلدرچین خریداری کرده اید، باید آنها را در یک محیط گرم و آرام پرورش دهید تا به محیط جدید عادت کنند.

وجود سر و صدای زیاد و سرد بودن محیط سبب بروز استرس  و تلفات در آنها خواهد شد. حتما از دانخوری و آبخوری های مناسب برای جوجه ها استفاده کنید تا با کمترین زحمت بتوانند آب و دان مورد نیاز خود را بخورند. 

حتما در کف بستر از خاک اره و یا کاه استفاده کنید تا دچار زخم پا نشوند چون پای آنها ضعیف بوده و به سرعت زخمی خواهد شد. برای گرم کردن جوجه ها می توانید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید. برای مشاهده این محصول از اندیشه سبز به صفحه لامپ مادر مصنوعی مراجعه کنید. 

برای مراقبت از بلدرچین های بالغ نیز به همین صورت می توانید اقدام کنید، در نگهداری از بلدرچین های بالغ نیازی به لامپ مادر مصنوعی نیست و برای بلدرچین ماده باید آشیانه تخم گذاری قرار دهید تا در آرامش کامل به تولید تخم بپردازند. 

برای ساخت آشیانه تخم گذاری می توانید از جعبه های چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید که داخل آن را پوشال یا کاه پر کرده اید و یک مکان کاملا آرام و گرم برای تخم گذاری بلدرچین های ماده خواهد بود. 

در تغذیه جوجه ها می توانید از جیره غذایی استارتر استفاده کنید و یا انواع دانه ها مانند گندم ، جو ، دانه سویا، سورگوم ، بذر سبزیجات و… را با هم پودر کرده و به جوجه بلدرچین ها بدهید. استفاده از میوه و سبزیجات خرد شده نیز در تغذیه آنها کاربردی خواهد بود. 

به منظور تقویت بدن جوجه ها حتما از منابع دارای پروتئین ، مواد معدنی، ویتامین و چربی استفاده کنید تا آنها را به خوبی پرورش دهید. 

تغذیه بلدرچین های بالغ نیز به همین صورت خواهد بود با این تفاوت که از مواد درشت تری می توانید استفاده کنید و از مواد غذایی خانگی نیز برای تغذیه آنها می توانید استفاده کنید به شرطی که چربی و نمک بسیار پایینی داشته باشد و برای آنها مضر نباشد.

 

تعین جنسیت بلدرچین در شش هفتگی

بعد از گذشت شش هفته به راحتی می توانید جوجه ها را از نظر جنسی تفکیک کنید چون اگر قصد فروش آن را داشته باشید متوجه خواهید شد که پرورش دهندگان به این موضوع اهمیت قائلند و قیمت مشخص شده ای رو در قبال آنها خواهند پرداخت. راه های زیادی برای تشخیص جنسیت جوجه ها وجود دارد که عبارتند از:

  • از طریق مخرج:   پرنده رو به آرامی در میان دست هایتان بگیرید و آن را به پشت برگردانید. گودی بسیار کوچکی در بالای مخرج وجود دارد که اگر به آرامی آن را فشار دهید، یک کف سفید رنگ از آن بیرون می زند در صورت رویت این کف سفید مطمئن باشید که پرنده شما نر است.
  • رنگبندی پرها: رنگ پرهای  سر و اطراف گردن بلدرچین نر روشن تر و دیگر قسمت های بدنشان  مخصوصا پرهای سینه،تیره تر است در حالی که ماده ها بسته به نژادی که دارند، ترکیب رنگ های بال و پرشان ، معمولی و ساده تر است.
  • مقایسه رفتارهای نر و ماده: بلدرچین های ماده کم سر و صدا و آرامتر از بلدرچین های نر هستند در حالی که بلدرچین های نر خوی و خصلت وحشی تری نسبت به ماده ها دارند.رفتار های آنها را بسنجید جوجه های نر مدام در حال جنگ و تعقیب و گریزند.
  • به صدای بلدرچین ها توجه کنید: برخی از نژادهای بلدرچین مثل نرهای کُترنیکس، سر و صدای زیادتری نسبت به ماده ها دارند البته ماده ها اصلا اهل سر و صدا نیستند مگر زمانی که صاحب جوجه باشند و قصد صدا زدن آنها را داشته باشند.
  • رفتار جفتگیری بلدرچین ها را بررسی کنید: بلدرچین های نر  روی ماده ها می پرند و پرهای سرشان را با نوک شان نگه می دارند.

 

جدا کردن بلدرچین های نر و ماده بعد از تعیین جنسیت

در صورتی که قصد تولید تخم نطفه دار از بلدرچین ها را نداشته باشید و بخواهید آنها را برای تولید گوشت و یا تخم خوراکی پرورش دهید، لازم است که بلدرچین های نر و ماده را از هم جدا کنید و هر کدام را با یک جیره غذایی متفاوت پرورش دهید.

بعد از اینکه از نرینگی و ماده بودن بلدرچین ها مطمئن شدید آنها را از هم جدا کرده و در قفس دیگری از آنها نگهداری کنید.  برای جدا کردن جوجه ها از همدیگر به این نکات مهم توجه کنید:

  • از نگهداری  دو مذکر در کنار ماده ها جدا خوداری کنید چون درگیری های شدیدی بین آنها اتفاق می افتد.
  • نگهداری آنها به صورت جفت هیچ اشکالی ندارد تازه احساس تنهایی هم نمی کنند.
  • ماده ها را می توانید یکجا در قفس نگه دارید ولی سعی کنید دسته نرها، زیادتر از حد معمول نباشد.
  • هیچوقت در صدد اضافه کردن دسته جدید به دسته های قدیمی نباشید چون بلدرچین ها فکر می کنند که حریم ملکی آنها شکسته شده و مبارزه سختی بین آنها اتفاق می افتد.
  • اضافه کردن دسته های جدید به دسته های قدیمی کار عاقلانه ای نیست چون پرورش دهندگان حرفه ای  هم هرگز بلدرچین هایی که از نظر سنی در یک رده نیستند باهم و یکجا پرورش نمی دهند چون ممکن است بیماری هایی در بین یکی از گله ها شایع شده باشد که سایر بلدرچین ها هم به آن دچار می شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

46 نظرات
  1. رسول می گوید

    باسلا.میخاستم بپرسم برای شروع پرورش بلدرچین تخمگذار وفروش تخم ها .بلدرچین چند روزه بخرم تا چ مدت میتونم ازشون تخم بکشم؟ممنون

    1. f.gh می گوید

      سلام، بهترین راه خرید جوجه یک روزه یا جوجه کشی هستش ولی اگه تجربه ندارید برای دفعات بعدی اینکارو انجام بدین. نیمچه بلدرچین هم میتونید تهیه کنید ولی ریسک داره چون دقیق متوجه سن اونا نمیشوید و نمیتواند آن طور که باید باشد آنها را برای تخمگذاری آماده کنید. از 8 هفتگی مرتب تخمگذاری میکنند در 3 ماهگی به اوج تخمگذاریش میرسه و از 7 – 8 ماهگی به بعد تقریبا دیگه تخمگذاریشون توجیه اقتصادی نداره.

  2. علی یاحقی می گوید

    سلام برنامه غذایی شون باید به چه شکل باشه؟؟؟

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      پست زیر رو بخونید :
      تغذیه بلدرچین

  3. سحر می گوید

    سلام ، ممنون از مطالب مفیدتون، من دو تا جوجه بلدرچين خریدم، فکر می کنم یک روزه یا دو روزه بودند. خوب بودند ولی روز سوم صبح که بلند شدم دیدم بی حال و مریض هستند و شل شدند و بعد از نیم ساعت هم تلف شدند 😢 . علتش چیه؟ خیلی ناراحت شدم طفلکی ها، آب و دون مخصوص می دادم و لامپ هم روشن می کردم براشون. خواهشا بگین چرا اینطوری شده؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، بلدرچین دو روزه باید در دمای نزدیک به 33 درجه نگهداری بشه و با دون استارتر که به شکل پودری هست تغذیه بشه. ایا این موارد رو رعایت کردید؟ اثر عفونت در جوجه ها وجود داشت؟

      1. سحر می گوید

        ممنونم که وقت می گذارید و پاسخ می دید. دون رو از خود فروشنده گرفتم، پودر ذرت و دانه های دیگه بود به نظرم. بالای جعبه شون یک لامپ حرارتی روشن کرده بودم. چون اتاق کلا گرم بود، گاهی خاموشش می کردم. اغلب روشن بود. شب داخل یک جعبه ی کوچولو می چسبیدند به هم ، یک پارچه ی گرم و نرم بود که میرفتند زیرش می خوابیدند. خیلی ناراحت هستم بابتشون. یعنی کوتاهی از من بوده؟😢

      2. سحر می گوید

        دو روزه بودن یک حدس بود البته، چون خیلی ریز بودن، من نمی دونم دقیقا چند روزه بودن، فروشنده توی یه سبد بیرون مغازه اش گذاشته بود.
        عفونت که می گید چه علایمی داره؟ چیز خاصی به نظرم نیومد.
        😢

        1. f.gh می گوید

          منظورم از عفونت، علائمی مثل خروج ترشحات از چشم و بینی و یا اینکه اسهال یا خس خس سینه و مشکل تنگی نفس و یا عفونت کیسه زرده که با ورم ناف و بوی بد همراه است، بود.
          برای اینکه دلیل اصلی تلف شدن این جوجه ها رو پیدا کنید باید جزئیات بیشتری از علائم بیماری آنها و شرایط نگهداریشون بگویید.
          در ضمن برخی از جوجه ها حتی پس از تولد به خاطر تغذیه ضعیف مولدها و یا مشکلات جوجه کشی درگیر مشکلات مختلفی شده و در همان هفته های اول تلف میشن.

        2. سحر می گوید

          ممنونم از توضیحاتتون.

          1. f.gh می گوید

            موفق باشید.

      3. سحر می گوید

        ببخشید پاسخ من به دستتون نرسید؟

        1. f.gh می گوید

          کاربر گرامی با توجه به حجم بالای سوالات به نوبت رسیدگی میشود لطفا صبور باشید.

          1. سحر می گوید

            بله درسته ممنون

  4. سعید می گوید

    سلام وقت بخیر من ۱۰ تا بلدرچین دارم ۱ نر و ۹ تا ماده سنشون ۲ ماه هستش تا ۱ هفته پیش مادها روزی ۶ تا ۷ عدد تخم می‌کردند ولی الان ۱ هفته هستش هیچ کدوم تخم نمیکنن !!!!
    و سن کرچ شدن ماده چه زمانی هستش ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنین 🙏🙏

    1. f.gh می گوید

      سلام، اگه تخم نطفه دار میخواهید داشته باشید، 1 نر به 10 ماده خیلی کمه حداقل باید 2 تا نر باشند. بلدرچین ها به سر و صدا خیلی حساس هستند نباید بترسن تخمگذاریشون قطع میشه. در ضمن تو روز باید 16 ساعت نور دریافت کنند و گرسنه نمانند.
      در مورد کرچ شدن هم باید بدونید بلدرچین ها به ندرت کرچ میشن. اگر هم کرچ بشن یک دوره بعد از تخمگذاری این اتفاق میافته.

  5. مهدی می گوید

    سلام فرمودید ک بلدرچین باید نور دریافت کنه منظورتون نور خورشید هست یا لامپ؟
    و این ک برای پرورش دادن کف اتاق میشه اینکارو کرد یا اینکه باید قفس بندی انجام داد؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، فرقی نمیکنه، بلدرچین باید 16 ساعت نور در روز دریافت کنه تا تخم بذاره چه نور خورشید باشه چه نور لامپ. هم کف اتاق میشه هم داخل قفس. قفس بهتره ولی

  6. مهدی می گوید

    سلام با وجود این ک تابستان روبه اتمام هست میشه پرورش بلدچین ب قصد تخم.گذار بودنش رو انجام داد یا این کار فقط مخصوص تابستان و بهار هست؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، بله در هر فصلی میشه بلدرچین پرورش داد. فقط باید یک انبار یا سالن مناسب داشته باشید تا بتونید شرایط لازم مثل نور، دما و … رو کنترل کنید.

  7. کامران می گوید

    سلام دوست عزیز من یه اتاق ۱۲ متر مکعبی دارم که سقف بلندی هم داره قصد پرورش بلدرچین دارم قبلا ها یه کی وتوی خونه نگه میداشتم که بعضی وقتا روزی ۲تا تخمم میگذاشت ۲سوال داشتم یکی که اتاقم نزدیک خیابون چند متر فاصله دار که ماشین و موتور وکاهی روزی چندتا کامیون رد میشه البته در روستا هستیم ایا اینقدر سروصدا روشون تاثیر مخرب میزاره (استرس) وسوال دوم دورورم خونه هستش البته همه ویلای هستن ایا با وجود هواگش قوی بازهم بوش اونقدر هستش که همسایه ها رو اذیت کنه یانه لطفا راهنمایی کنید؟

    1. f.gh می گوید

      سلام،
      1. سر رو صدا باعث استرس بلدرچین میشه و در اینصورت تخمگذاریش قطع خواهد شد ولی اگه اتاق به خوبی عایق بندی شده باشه مشکلی نخواهد داشت.
      2. این مورد هم بستگی به تعداد بلدرچین ها و روش پرورش (قفس یا بستر) داره. اگه تعدادشون خیلی زیاده حتما باید فاصله زیادی (حداقل یک کیلومتر) با مناطق مسکونی داشته باشید.

  8. سجاد می گوید

    سلام من یک بلدرچین نر ویک بلدرچین ماده دارم سه روز خریدم هنوز ماده تخم نکرده علتش چیه

    1. f.gh می گوید

      سلام، فعلا بصورت موقت تخمگذاریش به خاطر استرس جابجایی قطع خواهد شد. باید صبر کنید. برای تخمگذاری بلدرچین محیط باید ساکت باشه و پرنده علاوه بر تغذیه مقوی بایستی 14 الی 16 ساعت نور دریافت کنه.

  9. آرین می گوید

    سلام ببخشید میشه تخم های بلدرچینمو بخوریم یا نطفه داره باید ولش کنیم

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      اگه جفتن و جفتگیری میکنن اون تخم نطفه دار میشه وگرنه نطفه دار نمیشه
      کرچی بلدرچین هم خیلی کمه یعنی نطفه هم داشته باشه کم رو تخم میشینه باید با دستگاه جوجه بشن
      میشه خورد

  10. سهیل می گوید

    سلام من میخوام پرورش بلدرچین رادر خانه راه بندازم خیلی هم علاقه دارم جای زیادی ندارم میخوام تو حیاط جا درست کنم بنظرشما ایرادی نداره چون هم تو فصل گرما و سرما باید تو. حیاط باشن جاشو باید چجوری درست کنم، میشه در هم باشن یعنی بدون قفس،،

    1. f.gh می گوید

      با سلام، در حیاط منزل میتوان بلدرچین پرورش داد ولی بلدرچین ها پرواز میکنند. باید براشون یک لانه مسقف با تور درست کنید. همچنین در مناطق سردسیر مکان نگهداریشون باید گرم باشه و در فصل های گرم هم خنک باشه.

  11. امیر جلالی می گوید

    سلام
    من یک بلدرچین ماده و نر دارم که مدت‌هاست در کنار هم هستند و هم‌سن هستند و جفت‌گیری هم می‌کنند ولی هیچ کدوم از تخم‌ها نطفه نداره. دلیلش چیه؟

    1. f.gh می گوید

      با سلام، ممکنه یکی از پرنده ها عقیم باشه. پیشنهاد میکنم یک نر دیگر تهیه کنید و نر قبلی رو جدا کنید.

  12. امانی می گوید

    آیا آیان بودن نر کنار ماده ها تأثیری بر سرعت تخمگذاری آنها می گذارد ظ؟؟

    1. f.gh می گوید

      با سلام، خیر اثر چندانی ندارد، وجود نر فقط برای نطفه دار شدن تخم ها میباشد.

  13. امانی می گوید

    ببخشید میخواستم بگم که می شود مثلاً هشت ماده در یک قفس بزرگ تخم بگزارند بدون نر

    1. f.gh می گوید

      با سلام، بله، فقط به اندازه کافی باید نور دریافت کنند. در ضمن تخم های حاصل بدون نطفه خواهند بود.

  14. لیلی می گوید

    سلام بنطرتونن جوجه کشی از کدوم پرنده راحت و بدن نیاز به دستگاه؟ و اینکه اگ بخام بلدرچینهورو کرچ کنم چه دارویی باید بدمن

    1. f.gh می گوید

      جوجه کشی طبیعی از مرغ های بومی و لاری راحته، چون به خوبی کرچ میشوند.

  15. لیلی می گوید

    سلام میخام جوجه بگیرم از بلدرچین . بدون دستگاه .چه مکمل و داروهایی بدم بهشون ک کرچ بشن و جوجه بشه تخم هاشون

    1. f.gh می گوید

      با سلام، کرچ شدن بلدرچین یک پدیده غریزی است و دارو ندارد. معمولا بلدرچین های اهلی به ندرت کرچ میشوند (اول فصل بهار یا اول پاییز). برای جوجه کشی از آنها باید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید. ویتامین ad3e می تواند برای تقویت نطفه آنها موثر باشد. برای نطفه دار شدن باید به ازای هر 3 بلدرچین ماده یک عدد بلدرچین نر نیز در گله وجود داشته باشد.

  16. keramati می گوید

    سلام خسته نباشید. می خواستم در مورد نگه داری جوجه های یک روزه(در مورد غذا و دمای مطلوب) راهنماییم کنید.

    1. f.gh می گوید

      با سلام، برای تغذیه جوجه بلدرچین ها دان آماده مخصوص را از بازار میتونید تهیه کنید که به صورت کیلویی به فروش می رسد. حتما از آبخوری و دانخوری مخصوص جوجه بلدرچین استفاده کنید. دمای نگهداری سالن در هفته اول باید بین 32 الی 34 درجه باشد. سپس هر چهار روز یکبار دما رو تا یک الی دو درجه کاهش دهید. برای بلدرچین بالغ دمای 22 الی 25 درجه مطلوب می باشد.

  17. رضاجلالی می گوید

    سلام ممنون بابت راهنماییتون
    جسارتن واسه درآمد زایی و تخم گرفتن بلدرچین ،فقط فروش تخم نیاز ب نر داره یا نه؟
    بفرمایید بدون نر تخم گذاری میکنن؟
    ممنون

    1. Faraj می گوید

      با سلام، بله بدون نر نیز تخم گذاری میکنند ولی اگر قصد فروش تخم نطفه دار بلدرچین دارید باید نر هم تو گله باشه.

  18. Ahmadreza می گوید

    سلام ببخشید من از بلدرچینم خواستم جوجه بگیرم بعداز گذاشتن تخم رویتخم ها نخوابید میشه بگین چرا؟؟

    1. Faraj می گوید

      با سلام، بلدرچین ها معمولا تمایلی به کرچ شدن ندارن باید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید.

  19. رنجبر می گوید

    سلام من یه بلدرچین دارم نر هس تو جای تاریک بوده ومدتی ک دیگه سروصدانمیکنه میترسم مریض باشه حدیدا هم پرهاش خیلی میریزه؟

    1. Faraj می گوید

      با سلام، باید به پرنده ها حداقل 8 ساعت نور (به صورت مصنوعی و یا طبیعی ) برسد. نور برای جذب ویتامین ها و بسیاری از مواد معدنی در پرندگان الزامی است. اگر پرنده تولک نرفته باشد ، مشکل ریزش پر به احتمال زیاد به دلیل سوء تغذیه و کمبود مواد معدنی و ویتامین ها می باشد.

سوالی داری کلیک کن 👋