بلدرچین, دانشنامه پرندگان

بلدرچین چه میخورد؟

بلدرچین چه میخورد؟

غذای بلدرچین چیست و بلدرچین چه میخورد؟

بلدرچین ها در طبیعت از انواع دانه و بذرهای گیاهان، حشرات ، انواع جنبندگان، خزندگان کوچک، میوه ها و هر چیزی که مطابق با ذائقه غذایی آنهاست تغذیه می کنند. زمانی که این پرنده ها به قفس و بسترهای پرورشی انتقال می یابند، پرورش دهنده موظف است تا تمام احتیاجات غذایی آنها را تامین کنند چرا که دوره رشد و بلوغ آنها کوتاه مدت است و باید منابع غذایی از نظر انرژی و فیبر، پروتئین و … آنقدر مناسب و با کیفیت باشد که آنها را دچار سوء تغذیه نکند مخصوصا در هفته های اول چون جوجه بلدرچین ها آنقدر منعطف هستند که بدن آنها به کمترین مواد معدنی مثل کلسیم، فسفر و روی عکس العمل نشان می دهند. کمبود این مواد در بدن بلدرچین ها باعث می شود تا آنها فاکتورهای مهم برای وزن گیری و رشد را از دست بدهند و دچار  بحران، عقب ماندگی، مشکلات عصبی و تنفسی شده و رشد پرهایشان متوقف شود و در شرایط حاد ممکن است گله را از دست بدهید. این موضوع از نظر اقتصادی برای افرادی که با کمترین پشتوانه مالی و به تازگی وارد این حرفه شده اند، عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد .

موضوعی که در تغذیه بلدرچین ها بیشتر حائز اهمیت است نوع تغذیه، مقدار غذا، اصول و روش نگهداری مواد غذایی است که هر پرورش دهنده ای موظف به آموزش و یادگیری است تا در طول دوره پرورشی از آن استفاده کند چون فرمول غذایی بلدرچین ها در هر مرحله از رشد و بر مبنای اهداف پرورش فرق خواهد کرد یعنی جیره غذایی یک نژاد تخمگذار با جیره غذایی یک نژاد گوشتی برابری نمی کند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با تمام فاکتورهای مهم برای پرورش دادن بلدرچین آشنا کنیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید و این نکات مهم را به خاطر بسپارید.

اصول نگهداری مواد غذایی

  • انبارهای غذایی را کاملا پاکسازی کنید.
  • از ورود پرندگان مزاحم،جوندگان و حشرات موذی به داخل انبار ذخیره جلوگیری کنید.
  • دمای انبار ذخیره نسبتا خنک باشد چون هوای گرم آن را فاسد می کند.
  • محل ذخیره مواد غذایی مرطوب نباشد چون باعث تولید قارچ و کپک زدگی می شود.

غذای اصلی بلدرچین

غذای اصلی بلدرچین

کیفیت و عدم ناخالصی، مهمترین مسئله در جیره غذایی بلدرچین هاست. مناسب ترین غذا برای بلدرچین ها، غذایی است که رنگ و بوی طبیعی داشته باشد و سرشار از ویتامین، پروتئین، کربوهیدرات، پودر چربی، فسفر، کلسیم، فیبرهای انژی زا و … باشد.

کارخانه هایی هستند که با ترکیب ذرت، گندم، سویا،نمک، دی کلسیم فسفات، املاح معدنی و بسیاری از مکمل های غذایی دیگر پلت های غذایی پرندگان را آماده می کنند و به بازار عرضه می کنند. این پلت ها توسط متخصصین تغذیه و نسبت به نوع پرنده پرورشی و احتیاجات غذایی که دارد، ارزیابی و تهیه شده است.

البته اگر مهارت و تجربه ای برای درست کردن جیره غذایی بلدرچین ها دارید، به راحتی می توانید با تامین مواد غذایی مفید، آنها را باهم ترکیب کرده سپس داخل آسیاب های مخصوص بریزید تا خرد شده و برای مخلوط شدن آماده باشند. مراقب باشید تا زمان آسیاب شدن مواد غذایی، طولانی نباشد چون ممکن است دانه ها و سایر ترکیبات آنقدر از هم جدا شوند که خاصیت خود را از دست بدهند پس سعی کنید با حوصله و در نهایت دقت این کار را به پایان برسانید شاید کمی زمان بر باشد ولی با این کار همیشه غذای تازه تری در اختیار بلدرچین ها قرار می گیرد.

مهمترین منبع غذایی برای رشد و استخوان سازی بلدرچین ها کلسیم است. برای جبران این مسئله از پودر استخوان و یا پوسته پودر شده تخم مرغ استفاده کنید.

میزان غذای مورد نیاز برای هر بلدرچین

  • مصرف غذای بلدرچین در طول روز 30 تا 32 گرم است که در چهار وعده و با فاصله های زمانی سه ساعته به آنها خوراند می شود. بهترین زمان برای وعده های غذایی از 7 صبح تا 7 شب است.
  • 7 الی 8 گرم در هر وعده برای هر بلدرچین کفایت می کند. اگر کمتر از این مقدار باشد انها دچار سوء تغذیه می شوند و بدن شان مقاومت کمتری در برابر بسیاری از بیماری ها خواهد داشت. بیشتر از مقدار تعین شده هم، نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه بلدرچین ها به پرخوری عادت می کنند و غذای اضافی به شکل توده های چربی در بدن آنها ذخیره می شود مخصوصا بلدرچین های تخمگذار کمتر تخم می گذارند.
  • آب هم یکی از مهمترین مسائل برای رشد و ادامه حیات بلدرچین هاست . هر بلدرچین در طول شبانه روز دو برابر وزن خود آب مصرف می کند پس سعی کنید هر روز آبخوری ها را ضد عفونی کرده و از آب تمیز پر کنید البته آبی که نسبتا گرم است چون اگر خیلی گرم و یا خیلی سرد باشد بلدرچین ها میلی به خوردن آن نخواهند داشت و ممکن است تشنه بمانند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.