آموزش جوجه کشی

نحوه تمیز کردن تخم های نطفه دار قبل از جوجه کشی | ضدعفونی تخم نطفه دار

روش صحیح ضدعفونی کردن تخم نطفه دار - اندیشه سبز

روش صحیح ضدعفونی کردن تخم نطفه دار

با توجه به اینکه تخم از مخرج پرنده خارج میشود، همیشه این احتمال وجود دارد که تخم به فضله پرنده آلوده گردد. مخصوصا در گله هایی که بر روی بستر نگهداری میشوند، درصد تخم هایی که پوسته آنها کثیف و آلوده است، زیاد می باشد. این نوع تخم های نطفه دار کثیف حتما قبل از جوجه کشی باید تمیز و به شیوه صحیح ضدعفونی شوند. در غیر اینصورت جوجه ها در معرض بیماری های عفونی مثل عفونت بند ناف قرار خواهند گرفت. نحوه صحیح تمیز کردن تخم نطفه دار را در این مقاله از وبلاگ سایت اندیشه سبز به شما آموزش میدهیم. مطالعه این مقاله برای تمامی افرادی که با جوجه کشی سر و کار دارند ضروری و لازم می باشد.

اهمیت تمیز بودن تخم های نطفه دار

پوسته تخم پرندگان دارای منافذ بسیار ریزی می باشد که از طریق این منافذ تبادل گازهای تنفسی جنین با محیط بیرون انجام میگیرد. یعنی اکسیژن از این منافذ به داخل تخم راه یافته و دی اکسید کربن حاصل از تنفس جنین نیز از طریق این منافذ به بیرون منتقل میشود. اگر تخم نطفه دار در یک محیط آلوده به باکتری و میکروب قرار گیرد، این عوامل بیماری زا از طریق منافذ پوسته میتوانند به داخل تخم نفوذ کرده و جنین را الوده کنند. به همین دلیل قبل از جوجه کشی نه تنها تخم های نطفه دار، بلکه دستگاه جوجه کشی نیز باید ضدعفونی شود. مبحث ضد عفونی کردن دستگاه جوجه کشی در مطلب جداگانه برای شما آماده کرده ایم که توصیه میشود با کلیک بر روی لینک مقاله حتما آن را مطالعه کنید.

اهمیت تمیز بودن تخم های نطفه دار - اندیشه سبز

فضله پرندگان بیمار به عوامل بیماری زا آلوده است و این آلودگی میتواند بر روی بستر لانه تخمگذاری نیز وجود داشته باشد. اگر این آلودگی ها به داخل تخم یا دستگاه جوجه کشی نفوذ کنند، جوجه ها در زمان هچ دچار عفونت کیسه زرده خواهند شد. بیماری عفونت بند ناف دارو و درمان ندارد و در همان هفته اول باعث مرگ و میر جوجه ها میشود.

از طرفی کاربر باید به درستی پوسته تخم را تمیز کند. در برخی موارد کاربر به اشتباه باعث مسدود شدن منافذ میشود. بعنوان مثال برخی افراد با سنباده سفت سعی میکنند فضله موجود بر روی پوسته تخم را تمیز کنند. در حالیکه سنباده کشیدن برروی پوسته باید با احتیاط انجام گیرد. در غیر اینصورت منافذ پوسته مسدود خواهند شد.

یا اینکه برخی افراد بدون اطلاع مستقیما تخم ها را زیر آب گرفته و آن را شست و شو میدهند یا غرق در آب میکنند. اینکار نیز اشتباه می باشد. زیرا با انجام اینکار میکروب ها و باکتری ها به راحتی میتوانند به داخل تخم نطفه دار کشیده شوند. پس باید به روش های اصولی پوسته کثیف شده تخم نطفه دار را تمیز کرد. همچنین در مورد سایر تخم ها نیز باید از ضدعفونی کننده های مناسب استفاده شود که در ادامه آن را هم توضیح میدهیم.

نکات مهم قبل از تمیز کردن تخم نطفه دار

قبل از انجام اینکار چند نکته بسیار مهم وجود دارد که باید حتما آنها را رعایت کنید.

شستن و ضدعفونی کردن دست ها

قبل از تمیز کردن تخم های نطفه دار حتما دستانتان را شسته و ضدعونی کنید. زیرا اگر دستان شما آلوده باشند، به دلیل لمس پوسته تخم، این آلودگی ها به داخل تخم نیز نفوذ خواهند کرد. میتوانید از دستکش طبی استفاده کنید تا سطح پوسته تخم ها الوده نشود.

تخم های نطفه دار را همزمان در داخل دستگاه جوجه کشی ضدعفونی نکنید

برخی افراد به اشتباه و برای راحتی ابتدا تخم ها را در داخل دستگاه می چینند و بصورت همزمان هم دستگاه جوجه کشی و هم تخم های نطفه دار را ضدعفونی میکنند. این کار اشتباه است و نباید انجام شود. چراکه روال تمیز کردن و ضدعفونی تخم ها با ماشین جوجه کشی فرق دارد. تخم های نطفه دار نباید مدت زمانی طولانی در معرض مواد ضدعفونی کننده قرار گیرند چون این امر باعث آسیب به نطفه ها میشود. در حالیکه برای ضدعفونی کردن دستگاه جوجه کشی به مدت زمان بیشتری نیاز است تا دستگاه به طور کامل پاکسازی شود. نگاهی به لیست قیمت انواع دستگاه جوجه کشی بیاندازید.

حذف کردن تخم های ترک خورده و یا سوراخ شده

تخم هایی که ترک مویی دارند یا سوراخ شده اند، نباید ضدعفونی شوند. این نوع تخم ها را باید حذف کنید چون به درد جوجه کشی نمی خورند.

نحوه در دست گرفتن تخم های نطفه دار

تخم های نطفه دار باید به شکل صحیح حمل و جابجا شوند. زمانیکه آنها را در دست میگیرد، نوک تیز تخم باید رو به پایین و نوک پهن رو به بالا باشد. در غیر اینصورت کیسه هوایی ممکن است در اثر فشار پاره شود. همچنین هرگز به تخم های نطفه دار تکان های ناگهانی وارد نکنید. تخم نطفه دار باید به نرمی و آرامی جابجا شود وگرنه باز هم کیسه هوایی و نطفه اسیب جدی خواهند دید.

تا حد ممکن از مرطوب کردن پوسته تخم های نطفه دار خودداری کنید. چون وقتی پوسته مرطوب باشد، باکتریها و میکروب ها راحت تر به داخل پوسته تخم نفوذ میکنند.

نحوه تمیز کردن فضله چسبیده بر روی تخم ها

اصولا از انتخاب این نوع تخم ها برای جوجه کشی باید اجتناب کنید. اما میتوان با تمیز کردن صحیح این نوع تخم ها را هم برای جوجه کشی آماده کرد. برای اینکار بهتر است که فضله یا کثافت چسبیده به پوسته را با یک فرچه نرم یا مسواک تمیز کنید. همچنین میتوان با دستمال نم این آلودگی ها را از روی پوسته تخم برداشت. فقط باید حواستان باشد که در حین انجام این کار آلودگی را بر روی سطح پوسته پخش نکنید.

ضدعفونی با دود فرمالدهید

دود فرمالدهید یکی از ضدعفونی کننده های پرکاربرد در صنعت مرغداری می باشد. از این ضدعفونی کننده شیمیایی میتوان برای الودگی زدایی انواع تجهیزات مرغداری مثل ماشین جوجه کشی، ظروف ابخوری و دانخوری و حتی سالن پرورش استفاده کرد. کاربرد دیگر این ضدعفونی کننده برای پاکسازی تخم های نطفه دار میباشد. اما گاز تخم های نطفه دار حداکثر به مدت 10 دقیقه باید در معرض دود فرمالدهید قرار گیرند وگرنه نطفه اسیب می بیند.

لازم به ذکر است که گاز فرمالدهید یک گاز شیمیایی و خطرناک برای انسان می باشد. به هنگام استفاده از این ماده ضدعفونی کننده حتما لباس کار، دستکش و ماسک بهداشتی بپوشید. هرگز دود فرمالدهید را استنشاق نکنید چون باعث مسمومیت و آسیب جدی به ریه ها میشود.

ضدعفونی با دود فرمالدهید - اندیشه سبز

در زمان انجام اینکار حتما یک اتاقک جداگانه در نظر بگیرید. درو دیوارهای اتاقک باید به خوبی درزبندی شده باشند. همچنین مواد اشتعال زا نباید در داخل اتاق ضدعفونی باشد. حتما کودکان خود را از اتاق ضدعفونی کننده به دور نگه دارید.

برای ضدعفونی کردن تخم های نطفه دار با دود فرمالدهید انها را در داخل شانه جوجه کشی قرار دهید. با توجه به تعداد تخم ها و فضای اتاق، به مقدار کافی بلوک فرمالین را آتش بزنید. بهتر است که بلوک دودزا را در داخل یک ظرف آهنی مثل قوطی کنسرو قرار دهید. همچنین برای اثرگذاری این ماده دمای اتاق باید معمولی باشد (22 درجه).

پس از سوزاندن بلوک سریعا اتاق را ترک نموده و به مدت 10 دقیقه صبر کنید. بعد از گذشت 10 دقیقه پنجره ها را باز گذاشته تا دود فرمالدهید از اتاق خارج شود. همچنین تخم های نطفه دار را میتوانید به یک محیط تمیز یا داخل دستگاه جوجه کشی انتقال دهید.

سایر محلول های ضدعفونی کننده

جرمی ساید پی یکی دیگر از محلول های ضدعفونی کننده بوده که برای تمیز کردن تخم های نطفه دار نیز کاربرد دارد. خوبی این ماده ضدعفونی کننده غیر سمی بودن آن است. میتوان مقداری محلول جرمی ساید پی با توجه به توصیه سازنده تهیه کرد. سپس یک دستمال تمیز را به آن اغشته نموده و با آن پوسته تخم ها را تمیز کنید. همچنین میتوانید این محلول را بر روی پوسته تخم ها اسپری نموده و سپس آن را تمیز کنید.

توجه داشته باشید که محلول ضدعفونی کننده جرمی ساید پی نباید سرد باشد. بهتر است که با دمای اتاق هم دما باشد. زیرا محلول سرد باعث جمع شدن محتویات داخل تخم شده و در نتیجه این امر ممکن است میکروارگانیزم ها نیز به داخل تخم کشیده شوند.

استفاده از الکل

برای تمیز کردن تخم ها بهتر است که از محلول ضدعفونی کننده الکل استفاده نکنید. چون محتویات این ماده ضدعفونی کننده برای نطفه درون تخم مضر می باشد. محلول جرمی ساید پی جایگزین بسیار مناسبی برای انجام اینکار خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله نحوه صحیح ضدعفونی کردن تخم های نطفه دار را به شما آموزش دادیم. به طور خلاصه برای تمیز کردن فضله از روی پوسته میتوان از فرچه کوچک و نرم استفاده کرد. برای ضدعفونی کردن تخم ها نیز محلول جرمی ساید پی و یا فرمالین توصیه میشود. فقط به هنگام استفاده از ضدعفونی کننده های شیمیایی حتما موارد بهداشتی را رعایت نموده و مطابق دستور سازنده از این مواد استفاده نمایید. اگر سوالی داشته باشید در بخش نظرات آن را برای ما بنویسید ما سریعا به سوال شما پاسخ میدهیم.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.