آموزش جوجه کشی

آموزش ضدعفونی کردن انواع دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی

چگونه دستگاه جوجه کشی را تمیز و ضدعفونی کنیم؟ - اندیشه سبز

چگونه دستگاه جوجه کشی را تمیز و ضدعفونی کنیم؟

تخم های نطفه دار باید در داخل یک محیط تمیز و ضدعفونی شده هچ شوند. زیرا اگر محیط بیرون و یا داخل دستگاه جوجه کشی آلوده باشد، این آلودگی به تخم های نطفه دار نیز نفوذ پیدا میکند. در نتیجه عفونی شدن تخم های نطفه دار یا جوجه های متولد شده دچار بیماری عفونت بند ناف میشوند یا اینکه در داخل تخم به دلیل ضعف تلف میشوند. به همین دلیل در جوجه کشی ضدعفونی کردن تخم های نطفه دار و ماشین جوجه کشی بسیار مهم و ضروری می باشد.

اما برای اینکه به سلامت تخم های نطفه دار و قطعات دستگاه جوجه کشی آسیبی وارد نشود، باید نحوه ضدعفونی کردن دستگاه جوجه کشی را بدانید. چرا که با هر ماده ضدعفونی کننده نمیتوان دستگاه را تمیز کرد.

قطعات مکانیکی نصب شده بر روی ماشین جوجه کشی به روش های خاصی باید ضدعفونی شوند. امروز در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز نحوه ضدعفونی کردن دستگاه جوجه کشی را به طور کامل به شما آموزش می دهیم.

دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
» بهترین دستگاه جوجه کشی خانگی با هچ بالا
» بدنه از جنس ABS با قابلیت شستشو
» با امکان اتصال به برق باتری
قیمت : 5,450,000 تومان

آیا دستگاه جوجه کشی نو نیاز به ضدعفونی کردن دارد؟

اگر به تازگی دستگاه جوجه کشی خریده اید و دستگاه شما بسته بندی اصولی و مطمئنی داشته باشد، نیازی به ضدعفونی کردن آن نیست. بهتر است که با یک دستمال تمیز گرد داخل آن را بگیرید. ولی اگر داخل دستگاه نو کثیف بوده و اثر آلودگی مشاهده میکنید، لازم است که حتما دستگاه را ضدعفونی نمایید.

تمیز کردن قطعات الکترومکانیکی ماشین جوجه کشی

در طول فرایند جوجه کشی مخصوصا در انتهای دوره آلودگی های مختلفی از جمله کرک و پر جوجه های تازه متولد شده، گرد و خاک، قطرات خونی و زرده، پوسته های تخم و …  در داخل دستگاه جوجه کشی ایجاد میشود. این آلودگی ها در اثر جریان هوای داخل دستگاه میتوانند بر روی قطعات مختلف نشسته و بر روی آن رسوب کند.

در ساخت دستگاه جوجه کشی از قطعات الکترومکانیکی مختلفی همچون فن جوجه کشی، موتور چرخشی و غیره استفاده میشود. این نوع قطعات را نمیتوان مستقیما با ضدعفونی کننده شیمیایی تمیز کرد، چون باعث خراب شدن قطعه میشود.

تمیز کردن قطعات الکترومکانیکی ماشین جوجه کشی - اندیشه سبز

همچنین در برخی دستگاه ها، دسترسی به این قطعات مکانیکی سخت بوده و نمی توان با دستمال آن را تمیز کرد. در این شرایط بهترین روش برای تمیز کردن فن و یا موتور چرخشی دستگاه جوجه کشی استفاده از پمپ باد یا بلوور می باشد. لذا با باد گرفتن باید فن و یا موتور چرخشی دستگاه را تمیز کنید. در صورتیکه پرزها و گرد و خاک موجود در پره های فن با پمپ باد تمیز نشدند، با دستمال خشک آن را تمیز نمایید.

تمیز کردن سبدهای هچ و شانه های جوجه کشی

از آنجایی که شانه ها و سبد های هچ معمولا از جنس پلاستیک می باشد، برای تمیز کردن میتوان آنها را شست و شو داد. پس برای ضدعفونی کردن این قطعات آنها را با آب و مواد شوینده مثل تاید یا صابون بشویید. سپس آنها را در یک محیط گرم و به دور از نور آفتاب قرار دهید. زیرا نور آفتاب باعث پوسیدگی این قطعات پلاستیکی میشود. برای خشک شدن سریع شانه و سبدها میتوان از یک پارچه خشک و تمیز نیز استفاده کرد.

تمیز کردن سبدهای هچ و شانه های جوجه کشی - اندیشه سبز

توجه: در برخی دستگاه های جوجه کشی همچون دستگاه جوجه کشی 48 تایی و 96 تایی از شانه های خاصی استفاده شده است. شانه های این نوع دستگاه ها به موتور چرخشی نیز وصل بوده و دارای سیم بندی می باشند، لذا نمی توان آنها را با آب و مواد شوینده شست. در این مدل دستگاه ها باید با جرمی ساید شانه ها را ضدعفونی کنید. بدین صورت محلول ضدعفونی کننده جرمی ساید را تهیه نموده و آن را به شانه ها اسپری کنید.

محافظت از سنسورهای دما و رطوبت هنگام ضدعفونی

ضدعفونی کننده ها و حتی مواد شوینده نباید با سنسورهای دما و رطوبت داخل کابین جوجه کشی تماس داشته باشند. حتی گازهایی که از مواد ضدعفونی کننده آزاد میشود، میتواند بر عملکرد سنسور های دیجیتالی اثر منفی بگذارد. بنابراین در زمان ضدعفونی کردن دستگاه جوجه کشی، سنسورهای داخل کابین یا محفظه دستگاه را با پلاستیک بپوشانید. در حین انجام این کار باید مراقب سنسور باشید تا آسیب نبیند.

نحوه تمیز کردن بدنه داخلی و بیرونی

بدنه داخلی و بیرونی دستگاه را میتوان با دستمال نم تمیز کرد. ابتدا باید یک محلول شوینده با تاید یا صابون درست کنید. بدین معنی که داخل یک ظرف آب ، مایع شوینده (صابون) حل کنید. سپس پارچه را به این محلول شوینده آغشته نموده و با این دستمال داخل دستگاه را تمیز کنید. بعد از اتمام کار دستگاه را مستقیما در معرض نور خورشید قرار ندهید. بهتر است که دستگاه در یک محیط گرم باشد تا کم کم داخل آن خشک شود.

نحوه تمیز کردن بدنه داخلی و بیرونی - اندیشه سبز

در زمان نظافت دستگاه حتما بدنه بیرونی رو هم باید ضدعفونی کرد. بدنه هایی مثل PVC و ABS آنتی باکتریال و قابل شست و شو هستند و هرگر دچار خوردگی و زنگ زدگی نمیشوند.

بدنه بیرونی دستگاه را هم میتوانید همانند بدنه داخلی با محلول آب و صابون تمیز کنید. فقط در زمان انجام اینکار حواستان به برد الکترونیکی دستگاه جوجه کشی باشد تا محلول به داخل آن نفوذ نکند. همچنین اگر دستگاه مورد استفاده شما دارای سنسور محیطی و بیرونی است بهتر است که آن را با پلاستیک بپوشانید تا دچار آسیب نشود.

ضدعفونی کننده های شیمیایی

ضدعفونی کننده های شیمیایی مختلفی وجود دارد ولی همگی آنها برای نظافت دستگاه جوجه کشی قابل استفاده نیستند. از میان همه محلول های ضدعفونی کننده شیمیایی، جرمی ساید بهترین آن برای دستگاه جوجه کشی می باشد.

برخی افراد با تجربه از گاز فرمالین هم برای ضدعفونی کردن ماشین جوجه کشی استفاده میکنند. ولی این ماده ضدعفونی کننده نحوه مصرف متفاوتی نسبت به جرمی ساید دارد و مقدار آن باید بر اساس حجم داخل دستگاه تعیین شود. آنچه که مهم است نحوه استفاده از این مواد یا محلول های شیمیایی می باشد و باید نحوه استفاده از آن را حتما بدانید.

در مورد استفاده از ضدعفونی کننده های شیمیایی بهتر است که به مقدار کم از آنها استفاده شود، زیاده روی در استفاده از آنها در دستگاه جوجه کشی باعث افت راندمان جوجه کشی میشود.

همچنین زمانیکه از محلول شیمیایی برای تمیز کردن انکوباتور استفاده میکنید باید بسیار مراقب سنسور دستگاه باشید. به ویژه در سنسورهای دیجیتالی و هوشمند همچون حسگر SHT برای سنجش رطوبت و دما، یکسری فعل و انفعالات شیمیایی بر روی سنسور رخ میدهد. بنابراین اگر این سنسورها در معرض مواد شیمیایی یا گازهای شیمیایی قرار گیرند، آسیب خواهند دید. بنابراین حتما از قبل سنسور دستگاه را با احتیاط به خوبی با پلاستیک بپوشانید تا خراب نشود.

در زمان استفاده از مواد شیمیایی گفته شده بهتر است که دریچه های دستگاه را کامل ببنید تا گازهای آزاد شده در داخل دستگاه باقی بمانند و اثرگذار باشند. مدت زمان ماندگاری هر محلول بستگی به نوع آن دارد، با خواندن دستور مصرف تولید کننده میتوانید آن را به دست بیاورید.

پس از گذشت زمان لازم برای اثرگذاری ضدعفونی کننده شیمیایی، دریچه های دستگاه را کامل باز نموده و دستگاه را در یک فضای مناسب قرار دهید. گاها تا 2 الی 3 روز باید دستگاه در این وضعیت باقی بماند تا اثر مواد شیمیایی داخل آن از بین برود.

چطور از جرمی ساید استفاده کنیم؟

با توجه به اینکه جرمی ساید غیر سمی است و آسیبی به قطعات و بدنه دستگاه وارد نمیکنید، بهتر است که از این ماده برای ضدعفونی دستگاه جوجه کشی استفاده کنید. برای استفاده از جرمی ساید ابتدا دستکش بپوشید. سپس 10 سی سی جرمی ساید را در 1 لیتر آب حل کنید. اکنون این محلول را در داخل یک ظرف آب پاش بریزید و آن را به بدنه داخلی و بیرونی دستگاه اسپری کنید

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.