علت و درمان لنگیدن، ورم، زخم، کج شدگی و در رفتگی پای جوجه مرغ

درمان بیماری لنگش ، کج شدگی ، زخم ، کوفتگی ، ورم و کبودی پای جوجه مرغ

لنگیدن پای جوجه مرغ ها یکی از مهم ترین بیماری های مرغ محسوب می شود که اکثر جوجه های رنگی و پرورشی را شامل می شود که از همان آغاز تولد ممکن است جوجه ها در گیر آن شوند و حتی قبل از رسیدن به کشتار بسیاری از آنها تلف شده و از بین بروند. این بیماری علت های مختلفی می تواند داشته باشد که در این نوشته از اندیشه سبز ، به صورت کامل به تمامی علت های لنگیدن پای جوجه مرغ و درمان انها اشاره خواهد شد. بنابراین اگر پرورش دهنده جوجه مرغ هستید، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا به درمان جوجه مرغ خود کمک کنید.

دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم پرندگان مختلف
» دارای سنسور دما و رطوبت SHT
» با سیستم چرخش 360 درجه ای
قیمت : 3,530,000 تومان

در حالت کلی لنگش و کج شدگی پای جوجه مرغ ممکن است تحت تاثیر عواملی چون تغذیه نادرست، جوجه کشی غیر استاندارد، عوامل ژنتیکی، اضافه وزن، تراکم در محل نگهداری ، بستر شیب دار ، بستر سفت، بیماری ها و عفونت ها و… باشد که در ادامه توضیح داده خواهند شد.

 

دلایل و علت های مهم در لنگیدن و کجی پای جوجه ها 

مهم ترین مواردی که سبب بروز این اتفاق در جوجه های چند روزه شما می شوند، به عبارت زیر هستند :

1. تغذیه ضعیف و کمبود ویتامین و مواد معدنی

2. دما و رطوبت غیر استاندارد در جوجه کشی

3. افزایش وزن سریع به دلیل اصلاح نژادی

4. ژنتیک

5. آسیب دیدن حین حمل

6. استرس

7. بستر شیب دار یا سفت

8. عدم رعایت بهداشت محیطی

9. بیماری های عفونی و ویروسی

10. وارد آمدن صدمه و ضرب دیدگی

11. ساعات روشنایی نامناسب

12. تغییرات فصلی

13. سن و شرایط تغذیه مولدین

14. تراکم بالا در محل نگهداری

هر کدام از موارد اشاره شده ، به صورت کلی در ادامه توضیح داده شده اند :

1. تغذیه ضعیف و کمبود ویتامین و پروتئین

یکی از مهم ترین دلایل لنگش پا در جوجه ها عدم تغذیه کامل و صحیحی می باشد. این مورد در جوجه های خانگی و رنگی بیشتر دیده می شود. جوجه ها باید از یک رژیم غذایی کامل بهره مند شوند که شامل انواع ویتامین ها، پروتئین و مواد معدنی مورد نیاز بدن جوجه باشد. 

به عنوان مثال اگر جوجه کلسیم و فسفر کمی دریافت کند، با نرمی استخوان و عدم شکل گیری مناسب آنها روبرو خواهید شد که نتیجه آن عارضه ای به نام کجی پا است. ویتامین d3 نیز در استحکام استخوان ها و افزایش میزان جذب کلسیم و فسفر تاثیر خواهد گذاشت. 

تغذیه ضعیف و کمبود ویتامین و پروتئین - اندیشه سبز

دو مورد فوق صرفا نمونه هایی از کمبود مواد معدنی و ویتامین ها بودند، در صورت عدم استفاده از یک جیره مناسب ، مشکلات زیادی برای سلامتی جوجه های چند روزه به وجود خواهد آمد. بنابراین حتما جیره غذایی مناسب جوجه ها را از فروشگاه های معتبر عرضه دان طیور تهیه فرمایید. هم چنین با مشورت دامپزشک می توانید از مولتی ویتامین و مکمل های معدنی استفاده کنید.

2. دما و رطوبت غیر استاندارد جوجه کشی

در صورتی که از دستگاه های جوجه کشی غیر استاندارد استفاده شده باشد طبیعی است که دما و رطوبت مناسبی را برای جوجه کشی تامین نکند و در نتیجه به دلیل رشد ضعیف و ناهماهنگ استخوان های لگن و ران جوجه، با کجی پا و لنگش در آنها بعد از تولد رو به رو شوید. اگر جوجه های خریداری شده شما این مشکل را دارند، احتمالا با تغذیه مناسب و آتل بندی درست بتوان کجی پا را برطرف کرد و برای دفعات بعدی حتما از فردی خرید کنید که از دستگاه های جوجه کشی استاندارد مانند دستگاه های اندیشه سبز برای جوجه کشی استفاده می کند. 

و اگر هم خودتان قصد جوجه کشی از تخم های نطفه دار را دارید، حتما اطلاعات خود را در مورد جوجه کشی از پرنده ها بالا برده و از دستگاه هایی با سنسور دقیق مانند سنسور sht استفاده کنید که دما و رطوبت را به شکل دقیقی تامین کرده و در حین جوجه کشی نیز دچار نوسان نشود. 

3. رشد سریع جوجه ها به دلیل اصلاح نژادی

جوجه های اصلاح نژاد شده که جهت گوشتی نمودن پرورش داده می شوند، از میزان وزن گیری بالایی برخوردارند که به دلیل سرعت بالای افزایش وزن آنها نسبت به سرعت رشد و استحکام استخوان ها ، شاهد بروز پدیده کجی پا و لنگش در آنها خواهید بود، زیرا استخوان های پای آنها هنوز حالت غضروفی داشته و توانایی تحمل وزن بالای جوجه را ندارند. 

اگر این جوجه ها از رژیم غذایی پرچرب بهره مند باشند، این اتفاق در آنها شایع تر خواهد بود. بنابراین اگر نژادهای اصلاح نژاد شده گوشتی را خریداری کرده اید، در تغذیه آنها دقت کنید تا سرعت رشد و استحکام استخوان ها با سرعت وزن گیری آنها برابری کند. 

4. ژنتیک عامل کجی پا در جوجه ها 

اگر گله مولد یعنی مرغ و خروس ها دارای ارتباط فامیلی و خویشاوندی باشند، جوجه های به دنیا آمده به احتمال زیاد، فلج و یا دارای پاهایی کج خواهند بود. البته این مورد یکی از مشکلات جفت گیری مرغ و خروس های فامیل است.

ژنتیک عامل کجی پا در جوجه ها - اندیشه سبز

بنابراین اگر پرورش دهنده گله مولد هستید، از خروس های غربیه استفاده کنید و اگر پرورش دهنده جوجه های چند روزه هستید، در دفعات بعدی حتما این مورد را از پرورش دهنده بپرسید تا جوجه های فلج خریداری نکنید. 

5. آسیب دیدن حین حمل

زمانی که جوجه ها را از سالن پرورش فروشنده به سالن خود منتقل می کنید، احتمال آسیب دیدن پای آنها حین جا به جایی و حرکات تند ناشی از دست اندازها وجود دارد، دقت کنید که پای جوجه ها به اندازه کافی محکم نیست و در صورت وارد آمدن ضربه، احتمال کبودی، شکستگی و یا در رفتگی وجود دارد. بنابراین از جعبه های استاندارد و نرم برای حمل استفاده شود و تعداد جوجه ها را در جعبه ها کم کنید تا بر روی هم تلنبار نشوند. 

6. استرس جوجه ها در محل نگهداری 

جوجه هایی که به تازگی خریداری کرده اید، هنوز به محل جدید عادت نکرده اند، بنابراین استرس شدیدی را متحمل می شوند. با خلوت کردن محل پرورش آنها و قرار دادن آب و غذای کافی ، استفاده از لامپ مادر مصنوعی و فراهم کردن محیطی آرام و بدون سر و صدا، به آنها در رشد بهتر و سالم تر کمک خواهید کرد. 

معمولا جوجه هایی که در خانه نگهداری میشوند، استرس زیادی را دچار می شوند، وجود سر و صدای زیاد ، شلوغی محل و عدم استفاده از غذای مناسب همگی دست در دست هم داده و به کجی پای پرنده منجر می شود. علت این اتفاق ترشح هورمونهای غدد فوق کلیوی می باشد که مانع از جذب صحیح مواد شده و استخوان های ضعیف جوجه را به دنبال خواهد داشت. 

7. بستر شیب دار و سفت 

یکی دیگر از علت های مهم کج شدن و لنگیدن پای جوجه ها، نگهداری آنها در محیط های سفت و سیمانی است. پای جوجه ها به شدت ضعیف بوده و در صورت قرار گیری در محیط های سیمانی و سخت، پس از مدتی دچار زخم شده و جوجه توانایی راه رفتن و ایستادن بر روی پاهای خود را نخواهد داشت. 

هم چنین اگر این محیط حالتی شیب دار داشته باشد، آنها برای جلوگیری از لغزش و حفظ تعادل، پنجه های خود را باز خواهند کرد که این امر به مرور زمان سبب انحراف در استخوان پای جوجه ها و پا باز شدن آنها خواهد شد. 

بنابراین حتما آنها را در محیطی صاف و بدون شیب نگهداری کنید و در کف بستر از خاک اره ، پوشال های نرم و یا کاه استفاده کنید. بسترهای سیمانی، سنگی، کاشی، کارتون و حتی موکت نیز برای جوجه ها مناسب نیستند. 

8. رعایت نکردن بهداشت در محل نگهداری جوجه 

در صورت عدم رعایت بهداشت در محل نگهداری پرنده و از استفاده از ز ظرف ابرو و دانخوری آلوده و یا استفاده از آب دان آلدو هفت طبیعی است گه جلوه های شما پس از مدتی به انواع بیماری های ویروسی مبتلا شوند. یکی از نشانه های بیماری ها نیز لنگش و عدم تعادل در راه رفتن پرنده آه و جوجه ها می باشد.

رعایت نکردن بهداشت در محل نگهداری جوجه - اندیشه سبز

برای جلوگیری از بروز بیماریهای عفونی ، انگلی و ویروسی حتما حتما حتما ظروف آبخوری و دانخوری جوجه ها ، را قبل و بعد از هر وعده غذایی به خوبی بشویید. از آب و دان تازه و سالم استفاده کنید و پوشال های بستر آنها را هر چند روز یکبار تعویض کنید. خیس بودن کف بستر و عدم تعویض آن موجب زخم کف پای جوجه ها و در نتیجه لنگش آنها خواهد شد. چسبیدن فضولات به کف پای جوجه ها نیز باعث لنگیدن انها می شود. 

تجمع فضولات در بستر عامل مهمی در پیدایش بیماری های عفونی و انگلی می باشد، هم چنین از هم غذا شدن جوجه ها با دیگر حیوانات و پرنده های اهلی و وحشی مانند سگ و گربه ، گنجشک و کلاغ و … خودداری کنید. 

9. تاثیر بیماری های عفونی و ویروسی در لنگش پای جوجه ها

عدم استفاده از مواد غذایی سالم ، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی ، پرورش در محیط آلوده و هم غذا شدن با موجودات حامل بیماری ، همگی به بروز انواع بیماری های عفونی و ویروسی در جوجه ها منجر خواهد شد. 

اگر پرورش دهنده جوجه های چند روزه هستید، حتما آنها را در زمان های مقرر طبق دستور دامپزشک مورد واکسیناسیون قرار دهید و در تغذیه و پرورش جوجه ها ، بهداشت را رعایت کنید. اگر هم قصد خرید جوجه های چند روزه را دارید، حتما از کسانی خرید کنید که تمامی موارد فوق را در محل پرورش جوجه های خود رعایت می کنند و پرنده هایی واکسن زده را به شما تحویل می دهند. 

از جمله بیماری هایی که سبب زخم و لنگیدن پای جوجه ها می شود می توان به عفونت باکتریایی کف پا ، بیماری بوتولیسم، کنه ساق پا ، آرتروز، راشیتیسم، آنسفالومالاسی، آنسفالومیلیت، اریسیپلاس، مارک ، نیوکاسل و … اشاره کرد. در صورتی که جوجه های شما ، علاوه بر لنگیدن دارای علائمی مانند اسهال ، بی حالی ، افتادگی بال ها ، کاهش اشتها و …. هستند، حتما برای درمان آنها به دامپزشک مراجعه کنید و پرنده های بیمار را قرنطینه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد حتما مقاله بیماری های مرغ را بخوانید. 

10. وارد آمدن صدمه و ضرب دیدگی

از شایعترین علتهای لنگیدن در جوجه ها، وارد آمدن ضربه به پا و یا پریدن از ارتفاع است، کسانی که جوجه ها را در خانه نگهداری می کنند، معمولا آنها را آزادانه رها میکنند و جوجه ها به دلیل عدم تشخیص ارتفاع و مکان ها خطرناک، به خود آسیب می زند. برای درمان چنین مواردی حتما باید به دامپزشک مراجعه کرده تا اقدامات لازم مانند آتل بندی صورت بگیرد. 

11. ساعات روشنایی نامناسب

اگر جوجه ها از میزان ساعات روشنایی مناسبی برخوردار نباشند، حتما رشد ضعیف و نرمی استخوان را تجربه خواهند کرد که لنگی و کجی پا یکی از این عوارش است، بنابراین برای رشد

بهتر و ایده آل به روزانه 8 ساعت نور نیاز دارند که از طریق نور آفتاب و یا لامپ باید تامین شود. 

12. تغییرات فصلی

تغییرات در دما و رطوبت هوا در فصل های مختلف سال می تواند بر سلامت جوجه ها تاثیر بگذارد، بسیاری از بیماری های ویروسی در هوای سرد بروز پیدا می کنند، بنابراین استفاده از تجهیزات گرمایشی و تهویه مناسب جهت استاندارد سازی سالن نگهداری جوجه ها ضروری خواهد بود. 

اگر در خانه اقدام به پرورش جوجه می کنید حتما دما و رطوبت و تهویه مناسبی را برای محل نگهداری جوجه فراهم آورید.

13. سن و شرایط تغذیه مولدین

مرغ و خروس هایی که به تازگی به سن بلوغ رسیده اند و همچنین گله هایی که چند ساله و مسن هستند، در بدترین وضعیت تخم گذاری و تولید جوجه قرار دارند. چرا که تخم های تولید شده در اولین دوره تخم گذاری مرغ، به احتمال زیاد بدون نطفه و یا دارای نطفه ضعیف خواهد بود که نتیجه آن تولد جوجه های فلج می باشد. 

هم چنین تخم های مربوط به مرغ و خروس های مسن نیز به دلیل داشتن نطفه ضعیف، جوجه هایی فلج و یا ناقص به دنیا خواهند آورد. البته موارد گفته شده به صورت صد درصدی نبوده اما احتمال بروز چنین اتفاقاتی وجود دارد. 

بنابراین در انتخاب گله تخمگذار از مرغ و خروس هایی استفاده کنید که بالاتر از یکسال و پایین تراز سه سال سن داشته باشند. در تغذیه گله های مولد نیز از مواد غذایی کامل و سرشار از پروتئین و ویتامین استفاده کنید تا نطفه هایی قوی و قابل جوجه کشی تولید کنند. تغذیه کامل سبب تولد جوجه هایی سالم شده که در آینده دچار بیماری های عفونی، پوکی و نرمی استخوان نیز نخواهند شد. 

حتما از جیره مخصوص مرغ تخمگذار استفاده کنید که دارای کلسیم ، پروتئین و انواع مواد مغذی مورد نیاز پرنده های تخم گذار بوده و سبب تولید بهترین تخم ها توسط مرغ خواهد شد.  

14. تراکم بالا در محل نگهداری

تراکم بالا در محل نگهداری - اندیشه سبز

کارشناسن و متخصصین صنعت طیور و پرورش دام به این نتیجه رسیدند که ناهنجاری حرکتی، زمانی اتفاق می افتد که  بیشتر از 39 کیلوگرم در هر متر مربع ترکم جوجه ها وجود داشته باشد چرا که در سلامت جسمی و فیزیکی آنها تاثیر گذار خواهد بود و امکان حرکت و فعالیت بیشتر را از جوجه ها می گیرد همچنین فضولاتی که جوجه ها دفع می کنند باعث تولید آمونیاک و یک بستر مرطوب خواهد بود  که اگر با تراکم زیاد جوجه ها در یک فضای کمتر همراه باشد باعث افزایش مرگ و میر و همچنین ناهنجاری های حرکتی می شود.

درمان زخم پای جوجه مرغ

بستر نگهداری جوجه ها باید به اندازه کافی نرم و راحت باشد. استفاده از خاک اره ، پوشال نرم و یا کاه برای این منظور توصیه میشود. هر نوع زخم بر روی پای جوجه باعث التهاب و عفونت در پاها خواهد شد. زیرا پاها دائما با بستر و فضولات موجود بر روی آن در تماس هستند. با مراجعه به داروخانه دامپزشکی می توانید آنتی بیوتیک و پمادهای موضعی لازم را برای درمان زخم پای جوجه ها تهیه کنید، پماد را به پای زخمی مالیده و با نوار پانسمان ببندید و هر چند روز یکبار پانسمان را تعویض کنید، تا بهبودی کامل این فرایند باید انجام شود. 

برای درمان لنگیدن پای جوجه مرغ چه کنیم ؟

گاهی اوقات مشکلات حرکتی در جوجه ها ریشه ژنتیکی دارد که قابل درمان هم نمی باشند. گاهی اوقات هم مشکلات حرکتی ناشی از کمبود ویتامین و مینرال بوده که با مصرف مکمل ها سریعا به درمان جواب می دهد. اما گاهی وقت ها مشکلات حرکتی در اثر درگیری بیماری و آسیب دیدن سیستم عصبی جوجه می باشد که بیماری های شایع نظیر نیوکاسل، آنفولانزا، مارک و … باعث ایجاد چنین مشکلاتی میشوند.

بنابراین با مراجعه به دامپزشک می توان علت لنگیدن جوجه مرغ را تشخیص داده و درمان موثری را برای آن تجویز نمود. همواره پیشگیری بهتر از درمان است، در صورت رعایت بهداشت در محل نگهداری و تغذیه پرنده ، خرید جوجه از گله های سالم و پرورش دهنده های با تجربه ، به ندرت با چنین اتفاقاتی مواجه خواهید شد. 

درمان ورم پای جوجه مرغ

برای درمان ورم پای جوجه مرغ ابتدا باید علت آن را یافت. در صورتی که ورم پا در اثر ضربه و یا دررفتگی و شکستگی باشد، باید با مراجعه به متخصص پرنده ها و یا یک دامپزشک مطمئن، پای جوجه را آتل بندی کرد. 

اما اگر ورم پا در اثر زخم و عفونت های باکتریایی و یا انگلی باشد، باید با استفاده از آنتی بیوتیک و پماد های لازم، زخم را مداوا کرد که ورم پا نیز به خودی خود از بین خواهد رفت. 

درمان کبودی و کوفتگی پای جوجه مرغ | علت سیاه شدن پای جوجه

کبودی ، کوفتگی و سیاه شدن پای جوجه مرغ عموما به دلیل وارد آمدن ضربه و یا له شدن توسط انسان و یا سایر موجودات و اشیا اتفاق می افتد. در صورتی که مشاهده کوفتگی و لنگش جوجه خود شدید، حتما برای درمان به دامپزشک و یا پرورش دهنده های معتبر مرغ و خروس مراجعه کنید تا اقدامات لازم مانند آتل بندی صورت گیرد. 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

593 نظرات
  1. جواد می گوید

    سلام یک جوجه دارم که تا امروز حالش خوب بود ولی الان نه چشم هایش باز میشود و نه میتواند راه برود چیکار کنم

    1. admin-ra می گوید

      سلام جواد
      کجا نگهداریش می کنی؟
      غذا بهش چی میدی؟

  2. نیکا می گوید

    سلام من دو تا جوجه رنگی دارم پا هاشونو نمیتونن درست بزارن زمین و دست
    علتش چیه؟؟

    1. admin-ra می گوید

      سلام نیکا
      این برمیگرده به تغذیه ش
      به احتمال زیاد کمبود مواد مغذی به خصوص کمبود کلسیم و پروتئین داره
      چه غذایی بهش میدی؟

  3. رضایی می گوید

    وقتی جوجه ازبلندی افتادونتوانست سرپایش بایستدچکاربایدبکنیم

    1. admin-ra می گوید

      سلام
      باید بررسی کنی ببینی شکستگی یا در رفتگی داره یا نه
      اگه متوجه نشدی باید ببریش دامپزشک
      پاش باید آتل بندی بشه تا یه مدت نذارتش رو زمین تا خوب بشه
      به علاوه باید به تغذیه ش رسیدگی کنی

  4. کامی می گوید

    سلام وقت بخیر جوجه من 23روزشه و باهاش رگای بنفش پرنگ داره و میلنگه و نمیتونه رو پاش وایسه

    1. admin-ra می گوید

      سلام کامی
      چه غذایی بهش میدی؟

  5. نرگس می گوید

    سلام جوجه من پاش لنگ میزنه و اصلا ضعیف شده زیاد راه نمیره وهمش به یجا تکیه میده میخوابه
    چرا؟

    1. admin-ra می گوید

      سلام نرگس
      این میتونه ناشی از کمبود مواد مغذی توی جیره ی غذاییش باشه
      چه غذایی بهش میدی؟

  6. مهدی می گوید

    باسلام ،وقت بخیر،ببخشید یک عدد جوجه تازه از تخم بیرون آمده و روی پاهاش نمی تونه وایسه البته قدرت داخل پاهاش هست،باید چکار کرد؟؟

    1. admin-ra می گوید

      سلام مهدی
      تا 48 ساعت با محلول آب شکر تغذیه ش کن
      بعدش براش دان مخصوص تهیه کن به علاوه پودر صدف و یا پودر پوسته ی تخم مرغ قاطی غذاش کن

  7. ... می گوید

    سلام
    جوجه‌ی من نانخن پاش برگشته وسیاه شده و انگشتش هم قرمز شده و وردم کرده هروقت هم می‌ایسته پاشو میگره بالا و زیاد نمیتونه بدو
    باید چیکار کنم🙏🏽😔

    1. admin-ra می گوید

      سلام
      این میتونه نشون دهنده ی بیماری قانقاریا باشه
      و فقط با آنتی بیوتیک های قوی قابل درمانه
      باید سریعا ببریش دامپزشک

  8. Fati می گوید

    سلام
    ببخشید جوجه من یه هفته بیشتر نیستش و از بس ک فضول بود یه سینی افتاد رو سر و گردنش
    به حدی که چشماشو بست اون لحظه و افتاد و نمی‌تونست رو پاهاش بایسته
    روز بعد بهتر شد راه میره ولی انگار سرش گیج میره نوک هم نمیزنه به غذا . چشماشو همش میبنده
    چیکارش کنم بهترشه ؟اصلا بهتر میشه؟

    1. admin-ra می گوید

      سلام فاطی
      این به خاطر ضربه ای هست که به سرش وارد شده
      عدم تعادلش نگران کنندس برای همین بهتره ببریش دامپزشک تا چک کنن خونریزی داخلی اینا نداشته باشه

  9. ناشناس می گوید

    سلام من یکی از جوجه هام رو از دهن گربه که داشت میبردش گرفتم و از اون بالا جوجه از دهن گربه از ارتفاع افتاد زمین و هیچ زخم خوردگی نداره فقط ورم و کبودی داره پف کرده قسمت پا به بالا زیر بالش
    نمیدونم پاش شکسته یا فقط ورمه 😔ولی جوجه بی صدا وایساده خوابیده منم گزاشتم جای نرم و گرم. واقعا نگرانشم نمیدونم باید چیکار کنم خوب شه ممنون میشم کمک کنید

    1. admin-ra می گوید

      سلام
      اول اینکه جوجه ت استرس زیادی رو تجربه کرده
      باید ببریش دامپزشک چک کنن ببینن در رفتگی و یا شکستگی توی بالش هست یا نه
      و اگه باشه آتل بندیش کنن

  10. ماهور می گوید

    ببخشید من یکی از جوجه های متوجه شدم یذره پاش انگار ورم کرده روش راه میره ها ولی بعضی وقتا روش راه نمیره میپیچه پاشو سمت دلش. نمیتوتم خوب توصیح بدم به هر حال درمانی داره انجام بدم

    1. admin-ra می گوید

      سلام ماهور
      ببین از زیر پاش میخچه در نیومده که؟
      یه برجستگی صورتی رنگ یا مایل به قهوه ای؟

  11. سالار می گوید

    سلام وقت بخیر من یه جوجه رنگی داشتم شیطون و سرحال و بهش برنج و غذای مخصوص خودش رو میدادم تا اینکه از دیروز دیگه نخورد نه اینکه مزیض باشه دوست نداشت چیزای دیگم بهش میدادم نمیخورد فرار میکرد میرفت، تا امروز صبح دیدم روی پاهاش وای نمیسته با همون حالت نشسته راه میره سینه خیز خیلی ترسیدم نمی دونم چشه، زیرپاشم یه پارچه خیلی نرمه و اون ور جایی که ازش نگه داری میکنم خاک ریختم، فضلشم حالت قهوه ای شده، چکار باید کنم؟

    1. admin-ra می گوید

      سلام سالار
      به احتمال زیاد این به خاطر کمبود کلسیمه
      از داروخونه ی دامپزشکی براش قطره ی مکمل کلسیم تهیه کن بده

  12. امیر می گوید

    سلام بخشید من یک جوجه دارم رامیرفت ولی الان راه نگیره سلام هستش ولی روی پاش نمیتوانه راه بره باید چکار کنم

    1. admins-r می گوید

      سلام
      چه غذایی میدی بهش؟
      کجا ازش نگهداری میکنی؟
      دمای محیطش چقدره؟

  13. م می گوید

    سلام‌من پای جوجمو لگد کردن پاشو بدجور میزاره باید چیکار کنم؟

    1. admins-r می گوید

      سلام ضد عفونی کن و بعد ببندش
      بهشم کلسیم بده یه مدتی تا بهتر بشه.

  14. آدیا جون می گوید

    اگر یک پای جوجه رنگی لنگ بزند یعنی فلچ شده است
    من ۲۳ روز است که جوجه ام را دارم و امروز که غذاش رو دادم رفت یک گوشه ی خونه روی فرش خوابید و وقتی بیدار شد یکی از پاهایش لنگ میزد آیا این طبیعی است یا نه لطفا سریع تر جوابم رو بدید و راه حل این مشکل رو بهم بگید چون من خیلی به جوجه ام وابسته شده ام لطفا

    1. admins-r می گوید

      سلام
      حتما جای بدی خوابیده واسه همین
      بهش کلسیم بده و وقتی میخابه جای نسبتا نرم بخابونش.

  15. سارا می گوید

    سلام خسته نباشید یکی از جوجه های من دوتا از ناخن های پاش زخمی شده و یکی از ناخوناش کلا کنده شده منم وازلین زدم و پاشو با باند بستم الانم هی پاشو بالا میگیره و بیقراری میکنه چیکار کنم

    1. admins-r می گوید

      سلام
      کاری نمیتونید بگنید باید صبر کنید تا خوب بشه
      میتونید بهش چند قطره گلاب هم بدید تا آروم تر بشه.

  16. ایرج می گوید

    سلام من یه جوجه رنگی خریدم حدود ۱۲ روزه و حالش خیلی خوب بود و غذا هم خیلی میخورد فقط هم برنج ولی دیشب از یه سطح تقریبا شش هفت سانتی افتاد پایین و کلا رو یه پا اصلا نمیتونه بمونه و خیلی درد داره نمیدونم واقعا چکار کنم با یه چیزی بستم ولی بازم خیلی درد داره و هیچی نمیخوره میشه بگید چکار کنم؟ یعنی خوب میشه؟ هیچ کبودی و ورم و قرمزی اصلا هیچی رو پا نیست فقط درد داره

    1. admins-r می گوید

      سلام
      باید با آتل ببندید تا وقتی که پاش خوب بشه
      خودتون غذا بدین بهش با سرنگ ( سرلاک براش درست کنید )
      کلسیم هم بدین تا زودتر خوب بشه.

  17. الی می گوید

    سلام من طه جوجه رنگی حدودا چهل روزه دارم ک صبح دیدم یکی از پاهاش میلنگه و نمیتونه روه بره و فقط میشینه روش درمان خانگی اگه میدونید بگید ممنونم

    1. admins-r می گوید

      سلام
      اول باید بفهمید پاش چی شده بعد درمان کنید.
      زخمی داره پاش؟
      به جایی خورده یا لح شده؟

  18. .... می گوید

    سلام من یه جوجه رنگی گرفتم الان تقریبا چهل روز هست که دارمش خیلیی شیطون بود وعادی و سریع میدویید و خیلی هم غذا میخوره و نسبت به سنش خیلی چاق شده حالا دوسه روزی هست پاهاش لنگ میزنه و شل شده ورم و کبودی و زخمی هم نداره دلیلش چی هست و چه راه حلی است براش ممنون

    1. admins-r می گوید

      سلام
      چه غذایی میدی بهش؟
      فقضلش تغییر رنگ داشته؟

  19. یاسر فرامرزی می گوید

    لطف کنید درمانشو بهم بگین یهو شروع ب لنگیدن کرد درمان خانگی اگ داره بگید

    1. admins-r می گوید

      سلام
      اول از همه
      پاش کبودی داره یا زخمی شده؟
      توی قفس ازش نگهداری مکین اگه اره جنس نشیمنگاهش از چیه؟
      کف قفس از چیه؟
      غذا چی میدی بهش؟

  20. مسعود می گوید

    سلام دوتا جوجه رنگی گرفتم الان یه ماهی میشه ازشون نگهداری میکنم تو کارتون و چیزیم زیر پاشون نزاشتم الان انقد پاهاش درد میکنه که نمیتونه رو پاهاش وایسته.
    غذایی هم که بهشون میدم ذرت اسیاب شده و کاهو و سبزیجات برنج پخته
    پاهاشم چک کردم نه ردی از کبودی است نه تورم و قرمزی.حتی کف پاهاشم سالمه
    میشه لطف کنین بگین ایراد از کجاست؟

    1. admins-r می گوید

      سلام
      خودتون گفتین که زیر پاشون چیزی نزاشتین که راحت باشن باید خاک اره درشت میریختی زیر پاشون
      الان میتونی این کارو بکین و بهشون هم پودر کلسیم میتونی بدی تا تقویت بشن.

  21. ناشناس می گوید

    یه جوجه خونگی تقریبا دو هفته ای هست بین انگشتاش کبود شده تقریبا سرحاله پاشو هم زمین میزاره ولی کم روی یک پاش وامیسته درمان خونگی داره؟

    1. admins-r می گوید

      سلام
      کجا ازش نگهداری میکنی؟
      دما محیط چقدره؟

  22. Asma می گوید

    سلام ۴و۵روزیه ی جوجه رنگی گرفتم تا دیشب هم خوب بود اما امرو معده و تمام اعضای بدنش ورم و باد خیلی زیاد کرده توروخدا بگید چکار کنم

    1. admins-r می گوید

      سلام چه غذایی میدی بهش؟

  23. ناشناس می گوید

    سلام جوجه رنگی هفت روزه دارم از بلندی افتاده پاش ورم کرده و نمیتونه روی یکی از پاهاش خوب وایسته و خیلی جیک جیک میکنه براش روغن و زرد چوبه زدم به پاش راه حل خونگی دارین؟

    1. admins-r می گوید

      سلام
      با اتل ببندش تا بهتر بشه
      غذا هم سفیده تخم مرغ و مولتی ویتامین بده بهش.

  24. نگین می گوید

    سلام من جوجم
    بین انگشتهاش متورم شده میشه بگید چیکار باید بکنم ممنون میشم اگه بگید🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻

    1. admins-r می گوید

      سلام نگین
      باید ببریش پیش دامپزشک تا اگه لازم باشه براش آنتی بیوتیک یا پماد تجویز کنه.
      جوجتون رو کجا نگهداری میکردید؟ محیطش تمیز بود؟

  25. جابر حسن زاده می گوید

    سلام من ی گله مرغ بومی اصلاح نژاد دورگه تخم گذار دارم ی سه روزی میشه ک
    روزنه یا شبانه ی مرغ سرحال تقریبا یا یهویی لنگ میشه یا کلا بی حرکت میفته
    بلافاصه جدا میکنم روز بعد همون مرغ خوب میشع راه میره باز یکی دیگ ب همین صورت محیط نگه داری بسیار تمیز تراکم مناسب تغذیه عالی استفاده از سبزی جات بخاری مناسب تهویه مناسب دمای یکسان دارم نمیدونم چرا اینجوری میشه

    1. admins-r می گوید

      سلام
      واکسن بهشون زدید؟
      مقاله رو هم حتما بخونین تا مشکل رو پیدا کنین

  26. ناشناس می گوید

    سلام میشع شمارع بدید عکس پای جوجمو بفرستم ببینید

    1. admin-m می گوید

      سلام امکان ارسال عکس همینجا وجود داره .

  27. ناشناس می گوید

    چند قدم که راه مره میشینه اگه میشه کمکم کنید خیلی نگرانم

    1. admin-m می گوید

      درد داره . امکانش رو دارید به دامپزشک دیگه مراجعه کنید عکس هم بگیرن زیر پاش رو هم چک کنید ببینید کبوده یا متورمه ؟ شاید نیاز باشه آتل بندی بشه

  28. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید من یه خروس دارم دوسالشه الان پنچ روزه پا راستش میلنگه و مچ پاش یکم کبود شده سرحاله سنگینی پاشو میندازه رو پا چپش بردمش دامپزشکی گفت ضرب دیده الان غطره کلسیم داد پودر پروبیوتیک داد با قرص اسپوروکس کر داد الان دوروزه داره استفاده میکه ولی تقیری نکرده بنظر شما خوب میشه

    1. admin-m می گوید

      سلام انتظار معجزه نداشته باشید درمان رو ادامه بدین امیدوارم حالش خوب شه
      زیر پاش چی میریزین ؟ صافه ؟ پوشال یا خاک اره درشت بریزید . غذاش چیه ؟ پریده از بلندی ؟ اگر فقط کبودی به خاطر ضربه باشه و شکستگی نباشه بله انشاالله خوب میشه

  29. لاری می گوید

    سلام من خروسمو بردمش پیش دامپزشک گفت این بخواطر سفت بودن مکان نگهداری پاش ورم کرده بعدپمادوتانیل داد الان یکم احساس می کنم بهتر شدع

    1. admin-m می گوید

      سلام زیر پاش پوشال و کاه بریزید و به توصیه دامپزشک عمل کنید

      1. لاری می گوید

        سلام ب نظرتون چند روزه پاشو درمان می کنه؟!

        1. admin-m می گوید

          سلام مشخص نیست . اگر خیلی پیشرفت نکرده باشه سریعا درمان میشه

    2. ناشناس می گوید

      سلام من یه جوجه مرغ ۳ ماهه دارم که امروز دیدم یکی از انگشت هاش ورم کرده و زانوش هم همینطور و سرحال هست و نمیلنگه بردمش پیش دامپزشک گفت چیزیش نیس خودش خوب میشه خواستم از شماهم بپرسم تا مطمعن بشم:)

      1. admin-m می گوید

        سلام زیر پاش چی میریزید ؟ غذاش چیه ؟

  30. لاری می گوید

    سلام. من یک وجه لاری 6 ماهه دارم دوسه هفته ای میشع خریدمش باهاش میلنگه قع راه رفتن. همیشه یک پاشوجلومیزارع ویکی عقب یک ان گشتش هم باد ه م قرمز رنگه یکم خودشو ضی وقتا بیحال نشون میدع اب غذا هم می خورع میشع گید کنم

    1. admin-m می گوید

      سلام مقاله رو کامل بخون توضیح داده شده

      1. لاری می گوید

        ببرم دامپزشکی اگع شکسته درمان میشع چون یک دوهفته طول دکشیدع؟!

        1. admin-m می گوید

          حتما ببرید پیش دامپزشک بله درمان میشه اگه بد جوش نخورده باشه . از جایی افتاده ؟ ضربه خورده؟

  31. Nashenas می گوید

    جوجه بلدرچین ۴ روزه از ارتفاع ۲۰ سانتی افتاده و دیگ ننیتونه راه بره
    سر حاله نسبتا
    غذا میخوره
    اب میخوره
    مدفوع هم میکنه
    درمان خانگی لطفا

    1. admin-m می گوید

      مقاله رو بخونید احتمالا شکسته پاش

  32. ناشناس می گوید

    سلام ببخشید جوجه مرغ عشق من نمیتونه پنجه پاش رو روی زمین بزاره اوایل اینجوری نبود و تازگیا اینجوری شده و هنوز یک ماهش نشده چیکار کنم؟

    1. andisheh-m-admin می گوید

      سلام زیر پاش چیه ؟ توی لونه پوشال ریختین یا سطحش صافه ؟ غذای نر و ماده رو هم بنویسید

  33. ناشناس می گوید

    سلام جوجه من از ارتفاع زیاد پریده لنگ میزنه یه جا میشینه
    ولی الان تخم مرغ دادم بهش سرپا شده می‌خوره ولی باز لنگ میزنه چیکار کنم

    1. andisheh-m-admin می گوید

      سلام کی گفته باید به مرغ تخم مرغ داد ! مقاله رو کامل بخون

  34. Sara می گوید

    سلام من یه جوجه دو ماهه دارم بزرگه دیگه تقریبا بعد چند روزی آزاد گذاشتم بعد انگار یکی از انگشتانش کبوده ولی هیچ مشکلی ندارن راه می‌ره و میپره …امکانش هست مشکل جدی باشه؟

    1. andisheh-m-admin می گوید

      سلام بدون معاینه نمیشه گفت . ضربه خورده ؟ زیر پاش چی میریزین ؟

  35. سینا می گوید

    سلام جوجه من همین دیروز پاش انگار کبود شده و نمیتونه پاشو زمین بزاره کلا پاش رو زمین نمیزارع یکیش

    1. andisheh-m-admin می گوید

      سلام پاش ضربه خورده ؟ زیر پاش چی ریختین ؟ باید چک بشه ببنید شکستگی نداره . با پماد تتراسایکلین و ویتامن a چشمی پاش رو آروم ماساژ بدین

      1. سینا می گوید

        ضربه یا چیزی نخورده انگار پاشو لگد کردن

        1. andisheh-m-admin می گوید

          له شده پای طفلی سریعا به دامپزشک مراجعه کن داره درر میکشه

  36. ناشناس می گوید

    سلام یه جوجه هام کف پاش بادکرده علتش چی میتونه باشه ن زخمی داره ن چیزی چجوری میتونم خوبش خوبش کنم

    1. andisheh-m-admin می گوید

      سلام مقاله رو بخونید کامل توضیح داده شده

  37. محمد حسین می گوید

    سلام مرغ من از پشت بوم پرید حیاط داره میلنگه درمان خونگی داره؟

    1. andisheh-m-admin می گوید

      سلام خیر پاش ممکنه شکسته باشه به دامپزشک مراجعه کنید

      1. محمد حسین می گوید

        سلام من یه جوجه دارم می خواستم بزارم داخل کارتون از دستم پرید پاش کبود داشت رفتم پیش دامپزشکی گفت بزار داخل یه کارتون و تا ۲یا ۳ روز جابجا نکن خوب میشه فکر کنم شکسته پاش یه کم خون جمع شده

        1. Admin می گوید

          سلام
          بردی دامپزشکی دیده تشخیص داده من بدون دیدن چجوری تشخیص بدم !
          اصلا نمیتونه حرکت کنه ؟ اگه اصلا نتونه حرکت کنه امکان شکستگی هست و باید اتل ببندی
          تو نت سرچ کن اتل بستن پای پرنده ، ویدیو زیاد میاره اونارو ببین حل میشه

        2. ناشناس می گوید

          سلام جوجه ام زیر پا له شده شدت نداشت ولی دیگه راه نمیره چینه دانش کج شده داره میمیره

          1. admin-m می گوید

            سلام جای کامنت گذاشتن به دامپزشک مراجعه کن !!!!

  38. mehdi می گوید

    سلام ی خروس دارم ی چند روزه ی پاش رو میخواد قدم بزنه خیلی بلند میکنه بعضی وقتا هم نمیتونه راه بره اون پاش که خیلی بلندش میکنه روش ی چنتا دون دون قرمز داره چیکار کنم غذاش هم برنج و نون

    1. andisheh-m-admin می گوید

      سلام غذاش که بده و کافی نیست. براش دان مخصوص بگیرید . مقاله رو کامل بخونید

  39. kimia می گوید

    سلام من ی مرغ دارم اسمش تاج گل هست حدود یه ماهه پاش بد لنگ میزنه زیر پاش میخچه یا همون بامل فوت نداره همون پاش که لنگ می زنه نسبت به پا ی سالمش کفش کمی ورم داره زد عفونی زدم الان بسترشون مخلوت کاه و خاکه و نرمه تغذیه با پلت درجه یک انجام میشه دلیل ش چیه؟

    1. andisheh-m-admin می گوید

      سلام باید به دامپزشک مراجعه کنید تا از نزدیک معاینه بشه . تغذیشون چیه ؟ ورم پاش قرمز رنگه یا کبودی داره ؟

      1. kimia می گوید

        غذاشون پلت پارس گندم خرده ذرت پودر صدف کاهو گوجه خیار ماکارونی سبزیجات هفته ای یک بار داده می شود خیر هیچ لکه قرمز و کبودی مشاهده نمی شود و ورم مفصل نداره

        1. andisheh-m-admin می گوید

          احتمال شکستگی وجود داره به دامپزشک مراجعه کنید

          1. تیام می گوید

            سلام من دوتا جوجه خریدم یکیشون از پله ی ۲۰ سانتی متری افتاد اما اولش هیچی نشد ولی بعد ۵ دقیقه دیدم هی می افتاد بعد پاهاش رو نگاه کردم و دیدم هیچی نیست و بعد گذاشتمش توی یک کارتون بزرگ زیرش پوشال هست ولی الان می‌تونه راه بره اما یک موقع می افتاد و دوباره پا میشد هی می‌ره می‌خوابه اسمش تی تی هستش و میخواهم بدونم که چجوری خوب بشه دلیلش را بگین

          2. andisheh-m-admin می گوید

            سلام مقاله رو بخونید . شاید پاش شکسته بدون معاینه نمیشه گفت

  40. ناشناس می گوید

    سلام یه جوجه خروس دارم یهویی یکی از پاهاش میلنگه باید اتل بندی کنم خوب میشه ایا

    1. andisheh-m-admin می گوید

      سلام اول باید علت لنگیدن رو مشخص کنید بعد به فکر درمان باشید . ضربه خورده ؟ زیر پاش صاف بوده چی ریختین زیر پاش؟ چک کنید ببینید تاول قرمزی یا قسمت گوشتی سیاه رنگی زیر پاش هست یا خیر ؟

  41. علی می گوید

    سلام وقت بخیر من یک خروس دارم تقریبا یک سال نیمه است از مبل افتاد پایین چند روز لنگ میرد و پاهش ورم و کبود شده بود براش بستم الان نه ورم داره نه کبودی بهتر قبل یکم راه میره و ولی خیلی بی حاله همش میخاد بشینه درضمن وقتی بلند میشه یه پاشو ک درد میکرد تو خودش جمع میکنه لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. andisheh-m-admin می گوید

      سلام پاش شکسته حتما با درمان خونگی نمیشه کاری کرد به دامپزشک مراجعه کنید . کف پاش تاول یا زخم داره ؟ تغذیش چیه ؟ مولتی ویتامین مخصوص طیور میدین بهش ؟

  42. محمد رضا می گوید

    سلام
    یه مرغ محلی دارم به رنگ سفید و سیاه
    رنگ پاهاش خاکستری بود
    الان رفته رفته داره سیاه میشه قبلا یه نقطه بود الان سیاهی بیشتر شده و بیشتر می شه
    یه انگشتشم تازه بریده شده
    علت سیاهی چیه ممنون از سایتتون

    1. andisheh-m-admin می گوید

      سلام مشخص نیست ممکنه رنگ پا تغییر کنه یا زخم باعث ایجاد سیاهی شده باشه باید به دامپزشک مراجعه کنید

  43. AMIR می گوید

    سلام من ۶ تا جوجه لاری۲ ماهه دارم
    بعد آزاد شون کرده بودم بگردن بعد رفتم دیدم یکیشون نشسته روی زمین بعد نگاهش کردم نه ورم کرده نه شکست کف پاشم سالم روی پاش میمونه ولی میخواد راه بره میلنگه میفته روی بالش با بال میخوره زمین لطفن کمک کنین

    1. andisheh-m-admin می گوید

      سلام علائم دیگه ای نداره ؟ فضلش چجوریه؟ غذاش چیه ؟ کامل توضیح بدین تا بشه راهنمایی کرد . میتونه بیماری ویروسی باشه از بقیه پرنده ها جداش کنید

  44. امیر می گوید

    سلام من یه مرغ دارم کف یکی از پاهاش ورم کرده مدتیه و لنگ نمیزنه ولی انگار بی حاله و گاهی میبینم سریع میشینه
    علت و راه درمان چیه

    1. Admin می گوید

      سلام
      اول باید دلیل رو پیدا کنی
      محیطی که توش راه میرن صافه ؟ اگه اینجوری هست باید مشکل رو رفع کنی با خرده چوب یا بهتر از اون پوشال نرم

  45. Abedmard می گوید

    سلام عرض ادب
    من یه جوجه خروس دارم چهار ماهشه الان بیست روزه پایه راستش میلنگه چکش کردم هیچ ضربه ای نخورده هیچ زخمیم روش نیست حتی تکونش دادم هیچ عکسولعملی نداره
    فقد پاشو به هیچ عنوان زمین نمیزاره خوراکشم کم شده

    1. Admin می گوید

      سلام
      کف پارو چک کردی ؟ پا شل هست یا فقط چون درد داره زمین نمیزاره ؟ (این در حالی هست که زمین هم بزاره زود جمعش میکنه)
      غذا اینا چیس هست ؟

      1. الله عمر می گوید

        سلام ما جوجه لاري دارم یکی بیخی از پا لنګ شده هيچ راه رفته نميتوانه چی کار کنم

        1. Admin می گوید

          سلام
          کف پاش رو چک کن ببین زخم داره یا نه
          اگه زخم داشت باید درمان کنی

  46. ناشناس می گوید

    ببخشید بیماری به انسان هم منتقل میشه

    1. Admin می گوید

      کدوم بیماری ؟ کج راه رفتن ؟!

  47. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید من سه تا جوجه خریدم چند روزی نبودم بعد که اومدم پای یکیشون ورم کرده بود و یکم قرمز بود انگار زخم غذا بهشون آرد ذرت میدم توی تراس نگه شون میدارم خورس هستش

    1. Admin می گوید

      سلام
      اگه زیر جایی که راه میرن نرم نباشه این اتفاق خواهد افتاد
      زیر پاشون پوشال بریز

  48. Yousef می گوید

    سلام
    جوجه اردک من امروز بردمش دامپزشکی گفت به خاطر کمبود ویتامین گردنش کج شده
    یه دارو داد و گفت استارتر بهش بدم
    برگشتیم بردمش تو بالکن بهش غذا بدم نمیدونم چه جوری از بین گلدون ها رد شد و تا اومدم بگیرمش پرت شد پایین
    وقتی برش داشتم مثل جنازه ها شده بود فکر کردم مرده ولی دیدم نفس میکشه
    هیچی نمیخوره و نمیتونم وایسه و بشینه له خاطر شوک پاهاش مبارزه
    زنده می مونه؟چجوری خوب میشه؟

    1. Admin می گوید

      سلام
      باید ببری پیش دامپزشک حیوانات خانگی
      همینجوری چیزی نمیشه گفت

  49. یاسر کریمی می گوید

    سلام یک هفته میشه پا مرغ من ورم کرده ولی زخم نداره و زیر پنجه پاش ورم کرده مثل بامبل فوت هست ولی بدون زخم … لطفا روش درمان خانگی اگه داشته باشه چون ما شهر دوری هستیم بدو ن دام پزشک …… پاش خیلی ورم کرده و تب هم داره … با اب نمک پاشو می شوریم

    1. Admin می گوید

      سلام
      اول باید دلیل ورم کردن رو پیدا کنی
      توضیح داخل پست هم هست
      پماد تتراسایکلین چشمی از داروخانه بخر و بزن به پاش

      1. امیرعلی می گوید

        سلام من یک عدد جوجه رسمی دارم تنها هستش آیا تنها هستش زنده می‌ماند

        1. andisheh-m-admin می گوید

          سلام بهتر بود دو تا باشن اینجوری اذیت میشه

  50. معصوم می گوید

    سلام خسته نباشید
    من ۴ تا جوجه رنگی زرد دارم امروز ۲ تاش میشه گفت از ارتفاع ۱۵ سانتی پریدن از وقتی اینجوری شدن یه پاشون میلنگه غذا هم میخورن
    نمیتونن بذارن زمین پاشونو
    ولی خودم که برعکس میگیرم کاملا پاشون حرکت میکنه انگشتاشونم تکون میدن ولی نمیدونم چرا راه نمیدننمیدم
    راهنمایی کنین

    1. andisheh-m-admin می گوید

      سلام پاشون آسیب دیده . به دامپزشک مراجعه کنید که آتل بندی بشه
      قرمزی یا تورم نداره پاشون ؟
      براشون مولتی ویتامین طیور و مکمل کلسیم تهیه کنید

  51. سارا می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من یه جوجه یه ماهه دارم که الان سه روزه پاهاش داره به سمت جلو میاد و توانایی نگهداشتن بال هاشو نداره و گاهی بال هاش میفته کنارش و بعضی وقتا چشماش رو نمیتونه باز کنه…..کنارش یه جوجه دیگه هم دارم که سالمه
    این جوجه ابریزش چرخش گردن یا بی اشتهایی نداره زمین محل نگهداریشم خاکه…الان دارم بهش مولتی ویتامین میدم به نظرتون پاهاشو آتل بندی کنم براش بهتره؟ خواهش میکنم بگید چیکارکنم حالش بهتر بشه اخه تا چند روز نمیتونم ببرمش پیش دامپزشک

    1. andisheh-m-admin می گوید

      سلام
      چه غذایی بهش میدین ؟ آتل بندی برای آسیب پا مناسبه
      محیط نگهداریش شبا نباید خیلی سرد باشه از پرنده سالم جداش کنید تا بیماری رو بهش انتقال نده
      اگه علائم سرما خوردگی رو داره نصف قرص تتراسایکلین 250 رو تو اب حل کنید هر 12 ساعت بدین بش
      بهتره به دامپزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق داده بشه

  52. محمد می گوید

    سلام من دیروز جوجه مرغم که ۱ ماهشه از بلندی پرید پاش شکست منم خودم آطل بندی کردم امروز میتونه پاشو رو زمین بزاره روش راه بره فقط باید چند روز آعطل بمونه

    1. Admin می گوید

      سلام
      اجازه بده یک هفته بمونه
      مولتی ویتامین حاوی نیاسین حتما بهش بده ، مثلا مولتی ویتامین انرژی پلاس یا پلاس الکترولیت که از داروخانه دامپزشکی میتونی بخری و به همه ی پرنده هات هم بدی برای همشون خوبه و برای این یدونه هم خوبه هم بسیار لازم
      اگه نتونی پیدا کنی ، میتونی شربت بکمپلکس خریداری کنی و از اون هم استفاده کنی ولی اون دو تا که گفتم خیلی بهتر بود.

  53. Mohamad می گوید

    سلام
    یکی از جوجه رنگی های من ناگهان شروع به لنگیدن کرد ممکنه که منو برای خوب شدنش راهنمایی کنید .

    1. Admin می گوید

      سلام
      از کمبود ویتامین هست به خاطر تغذیه نامناسب
      مولتی ویتامین بکمپلکس بخر ، یک سی سی در یک لیتر اب قاطی کن ، هر 12 ساعت هم عوض کن محلول رو
      تا سه روز بده همشون بخورن
      صدبار هم کامنت نده یه بار ارسال کن پاسخ میدیم

  54. رقیه می گوید

    سلام ببخشید من یک جوجه دارم که موقع راه رفتن پاش می لنگه بعد برای درمان باید چه کارهایی را انجام بدیم

    1. Admin می گوید

      سلام
      مولیتی ویتامین بخر
      کامنت های قبلی رو هم بخون

  55. ناشناس می گوید

    سلام من به جوجه تقریبا یه ماهه دارم خیلی شیطنت میکرد که یهو ندونسته رفت زیرم درست راه میره فقط با صدای بلند جیک جیک میکرد که الان نمیکنه فقط میخوابه کم غذا میخوره ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. Admin می گوید

      سلام
      راهنمایی خاصی از دست ما بر نمیاد
      ببرش نشون دامپزشک بده معاینش کنه
      زدی پرنده رو له کردی من چه راهنمایی کنم 😐

  56. ابوالفضل می گوید

    سلام خسته نباشی
    یه جوجمون تازه از تخم بیرون اومده
    از وقتی دراومد میشلید
    حالا باید چه کنم که خوب بشه؟

    1. Admin می گوید

      سلام
      میشلید ؟! یعنی چی ؟

  57. Zahra می گوید

    سلام من یدونه جوجه دارم تقریبا بزرگه پر دراورده ولی دو سه روز پیش مامانم اتفاقی پاشو گذاشت رو رون پای جوجه جوجم اون روز پاشو میگرفت بالا لنگ میزد نمیتونست راه بره الان بهتر شده دیگه لنگ نمیزنه ولی بیحوصله طوره و زیاد میشینه ولی اشتها داره راهم میره. این خوب میشه یا مشکلی داره

    1. Admin می گوید

      سلام
      براش مولتی ویتامین بخر
      شربت بکمپلکس از داروخانه بخر ، یک س سی بریز تو یک لیتر اب و بده بخوره
      چون یدونس ، مقدار کمتری بریز ، مثلا 0.25 سی سی داخل نصف اب معدنی کوچیک
      بعد 3 ساعت هم مولتی رو بریز بیرون و 12 ساعت بعد تازشو درس کن بده بهش

    2. مهلا می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      مرغ عشق من ی پاش ، لگنش باد کرده و متورم شده و شبیهِ اینه ک انگار ابله زده پاش
      و یکم میلنگه و نمیتونه مثل قبل پرواز کنه
      و پرای شکمش و بغل پاش ریخته
      هر روز دو بار ضد عفونی میکنم با آب ولرم میشورم و پماد تتراسایکلین میزنم ولی تغییری نکرده
      و هیچ جای زخمی نداره
      علتش چیه ؟!

      1. andisheh-m-admin می گوید

        سلام با این همه علائم به دامپزشک مراجعه کنید تا تلف نشده . مشخص نیست علتش چیه بدون معاینه نمیشه گفت

  58. نا شناس می گوید

    سلام وقتتون بخیر خروس من پای راستش ۵ روزه درد میکنه فکر میکنم که به چیزی برخورد کرده فقط میدونم میلنگه و بالای پاهاش سبز شده روشی دارید برای حلش چون دامپزشکی اینجا تیست

    1. Admin می گوید

      سلام
      خیر روشی نیست باید معاینه بشه توسط دامپزشک

  59. حامد می گوید

    سلام
    دو تا از تخمهای زیر مرغ ما دو روزه جوجه شدند و بیشتر زیر مادرشون بودند؛ امروز متوجه شدم انگشت کناری یکی از جوجه ها سیاه شده و برگشته زیر پاش، می‌شه لطفا علت و راه درمانش رو بفرمایید

    1. Admin می گوید

      سلام
      درمان توسط شما نداره
      باید متخصص ببینه و در صورت نیاز اتلی چیزی ببنده
      تا معاینه نشه هیچ نظری نمیشه داد

  60. هادی۰۰۶ می گوید

    سلام وقت بخیر
    من یک جوجه یک ماهه دارم تقریبا ۴روزه لنگ میزنه و وقتی هم وایمیسته روی یک پاشه وپاشم قرمز شده دلیلش چیه؟!
    بسترشم مناسبه و غذا هم به خوبی میخوره

    1. Admin می گوید

      سلام
      ممکنه مشکل از تغذیش باشه
      اگه ضربه نخورده از تغذیشه
      مولتی ویتامین بده بهش
      شربت بکمپلکس بخر ، یک سی سی در یک لیتر بده بهش

    2. ناشناس می گوید

      سلام خسته نباشید یکی از جوجم پشت دوتا زانوی پاش قرمزو وکبود شده ورم کرده 😫😭😭

      1. Admin می گوید

        سلام
        اینو باید درمان کرد ، باید دید دلیل ورم کردن چیه
        توضیحات پست رو بخون ولی ببری دامپزشکی بهتر هست

  61. امیرحسین می گوید

    سلام خسته نباشید مرغ خروس های من سست شدن و دان نمی خورن از پا هاشون خون ریزی دارن البته فقط بعضی ها ودر نهایت وقتی صبح میرم بالای سرشون چند تا مردن علت چیست وراه درمان چست ممنون میشم کمک کنید

    1. Admin می گوید

      سلام
      از پاهاشون خونریزی دارن ؟ چک کن ببین همدیگه رو نوک میزنن ؟
      این مورد چیزی نیست که بشه از دور نظر داد باید دقیق پرنده ها بررسی بشن
      تغذیه ، اب ، بستر ، فضله ، کانیبالیسم و …

  62. احمدی می گوید

    سلام من جوجه دو ماهه دارم از بلندی پرید چند روز یکمی از پاش سیاه شد بعد ورم کرده کمی باد کرده نمیتونه پاشو زمین بزاره و میلنگه باید چکار کنم

    1. Admin می گوید

      سلام
      باید ببری دامپزشک بررسی کنه ببینه چقدر اسیب دیده ، دررفتگی شکستگی کوفتگی ضربه کدومه
      درمان هم به صورت اتل بندی و مسکن و تقویت کننده خواهد بود ، نسخه ی معجزه گری نداره بهت بدم باید بیشتر مراقب میبودی

  63. زهرا می گوید

    سلام خسته نباشید
    من یه جوجه چند هفته ای دارم ک دیشب موند لایه در یکم حالش بد شد ولی بعدش یکم راه می‌رفت ولی نمیتونه پاشو کامل باز کنه غذا و آب هم نمیخوره
    لطفاً راهنمایی کنید🥺

    1. Admin می گوید

      سلام
      چیو راهنمایی کنم ؟ له کردی زبون بسته رو
      موارد لازم داخل پست نوشته توضیح دیگه ای ندارم
      تونستی ببر دامپزشک ، امکان شکستی وجود داره باید اتل بندی بشه

  64. خانم‌ بهرامی می گوید

    سلام خسته نباشید من یک جوجه دارم دورزه پاش زیر در شده من باید چه کار کنم تازود تر خوب شه

    1. Admin می گوید

      سلام
      پاش زیر در شده ؟ له شده یعنی ؟ راهنمایی های لازم داخل پست هست
      کامنتهای پستم بخون

  65. فرشته می گوید

    سلام وقتتون بخير
    بلدرچين من مفصل پاي راستش جايي كه پر شروع ميشه و پا به تنه وصل ميشه متورم و قرمز شده و موقع راه رفتن ميلنگه.زخم نداره.خوب غذا ميخوره .احتمال ميدم ضرب ديده باشه .ممنون ميشم راهنمايي كنين

    1. andisheh-m-admin می گوید

      سلام بسترشون چیه ؟ براشون کف قفس پوشال نرم بریزید . به دامپزشک مراجعه کنید تا علت اصلیش مشخص بشه
      اگر فکر میکنید عفونت داره پاش رو آروم با آب ولرم شستشو بدین و خشک کنید. بعدش پماد تتراسایکلین بزنید

  66. Mohammadsadra می گوید

    سلام یه دامپزشکی توی منطقه ۱۶ تهران میشه معرفی کنید ممنون

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      اطلاع ندارم تو نقشه بگرد زیاده

  67. Sadra می گوید

    سلام من سه تا جوجه دارم دوتا رسمی و یکی رنگی و یکیشون دیروز یه پاش می‌لنگید و امروز دو تا پاش میلنگه
    غذا هم زیاد نمیخوره ولی دیروز می‌خورد کامل غذاشو توی بالکن نگه می‌دارمش ولی جاشون روی موزائیک نیست و خاک و این چیز میزا ریخته کف بالکن و حسابی نرمه
    یه گلدون دراز داریم که ارتفاعش حدودا ۱۵ سانته
    نمیدونم به خاطر پرش اینجوری شده یا مریضه حیوون بیچاره
    من تجربه جوجه داری رو توی خونه داشتم و همیشه جوجه هام رو به اندازه مرغ‌ کردم (وزن جوجه های قبلیم حدود یک کیلو بوده) ولی این جوجه عجیبه این چیزی که دیدم ازش
    تازه بدنش داره پُر پَر میشه و ناراحت میشم بمیره
    لطفا کمک کنید ممنون

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      فضلش رو چک کن ببین مشکلی داره ؟

      مولتی ویتامینی که دارای نیاسین باشه از داروخانه دامپزشکی یا پت شاپ براش بگیر و بده بخوره ، اگه علائم ظاهری نداشته باشه این مشکل ممکنه از کمبود ویتامین باشه

      1. Parsa می گوید

        سلام جوجه من هم همین مشکلو داره میشه بگید فضلش باید چطوری باشه ؟ من زیاد تجربه ندارم دقیقا همین مشخصات رو هم که در نظری که جوابشو دادید داره ولی توی یه قفس بزرگ و پر از کاه و براده چوب هستش و نمی پره ولی میلنگه و کلا میشینه و به زور غذا میخوره ولی گرسنه هست نگرانم برای حیوونی

        1. andisheh-admin می گوید

          سلام
          برای کامنت خودتون کامنت بقیه رو ریپلای نکنید و مشکل پرنده ی خودتون رو کامل توضیح بدید
          نمیدونم الان پرندت چشه ! مولتی ویتامین انرژی پلاس یا پلاس الکترولیت از داروخانه دامپزشکی بخر و بهش بده فعلا

        2. Sargol می گوید

          سلام من یه جوجه ماشینی دارم خیلی خوب و سرحال بود الان یه روز میشه که یکی از بالاش پایین تر از بدنش قرار گرفته و مدام بهش نوک میزنه میشه لطفا راهنمایی کنین

          1. Admin می گوید

            سلام
            چک کن ببین شپشی کنه ای چیزی نرفته تو بالش ؟

  68. Ghahvei می گوید

    باسلام.
    خروس من دوماهه پنجه پاش ورم کرده و نمیتونه راه بره. یه سری انتی بیوتیک دریافت کرد که موثر نبود. فقط داروی پردنیزولون که بهش میدم ورمش کم میشه به محض قطع کردن دارو بیماری برمیگرده.
    کاهش اشتها و رنگ پریدگی هم داره.
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      محل زخم باید معاینه بشه ، ممکنه چیزی داخلش گیر کرده (مثل تکه چوبی یا تکه چیز تیزی)
      اگه پماد تتراسایکلین یا پماد موپیروسن زدید به اون قسمت ؟ جایی که راه میره کفش چطوره ؟ محیط صافه ؟

      1. Ghahvei می گوید

        اصلا زخم نداره، پماد تتراسایکلین نزدم تا به حال،
        بیشتر محیط موزاییک هست ولی به باغچه هم دسترسی داره.

        1. andisheh-admin می گوید

          ورمی که پنجه ی پا داره ممکنه به دلیل عفونتی باشه که زیرش ایجاد شده از این رو میگم زخم !
          اون قسمت رو تتراسایکلین به مدت 3 روز بزنید ببینید تفاوتی میکنه یا خیر
          موزاییک بسیار نامناسب هست ، پاشو که میزاره تو جای سفت امکان ایجاد چنین مواردی زیاد خواهد بود

  69. سینا ورزدار می گوید

    سلام من یه مرغ دارم پری روز رفتم دیدم پاش داره میلگه غذا خوب میخوره و تخمم میزاره و پاش نه سیاه شده و ورم داره فقد نمیتونه زمین بزاره و راه بره الان باید چی کارش کنم ؟؟؟

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      کف پاشو چک کن ببین زخمه ؟

  70. حسین می گوید

    سلام دوتا جوجه اردک خریدم الان تقریبا ۱۰ روزه هستن.بکیشون پا باز راه میره و نمیتونه تند راه بره مشکلی برای ایستادن نداره ولی زود زود میشینه.تقریبا دو روزه که این مشکل رو داره و وضعش هر روز داره بد تر میشه…اما اردک دوم که کنار همین اردک نگهش میدارم چیزیش نشده …زیر پاش لکه ای نیست و ظاهرا هیچ مشکلی نداره ولی اصلا نمیتونه مثل اردک دیگم بِدَوه آب و دونه هم میخوره میشه راهنماییم کنید که چجوری کمکش کنم؟

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      اگه سطح جایی که راه میرن صاف باشه یعنی موزاییکی سرامیکی چیزی باشه اینجوری میشن
      باید سریعا اتل ببندی اونی که مشکل داره وگرنه تا اخر همینجوری میمونه و هر روز هم بدتر میشه
      مولتی ویتامین مخصوص طیور هم حتما حتما بگیر ، از داروخانه دامپزشکی

  71. F. A می گوید

    سلام من یه جوجه خروس یه ساله دارد جدیدا انگشت وسط پای راستش همش کج میشه و نمی‌توان صاف بزاره الان باید چیکار کنم؟؟
    لطفا راهنمایی کنید.

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      باید بررسی بشه شکستگی و دررفتگی و …
      مولتی ویتامین مخصوص طیور حاوی نیاسین هم میتونه در سلامتی پرنده تاثیر گذار باشه

  72. ....... می گوید

    سلام من دوتا جوجه پنبه ای داشتم یکیش مرد خود به خود بعد اون یکی انگشتش به هم وصل هست خخخ و تا دیشب هم حالش خوب بود اما مامانم تصادفا صندلی فلزی رو انداخت روی باهاش بدبخت جوجه خودشو انداخت آن ور و تا الان هم یه ور هست

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      الان من چی میتونم بگم اخه
      صندلی اونم فلزی بیفته رو یه جوجه که اندازه یه کف دسته !! چی میمونه از جوجه
      ببرش دامپزشک حیوانات خانگی ، خودت هیچ کاری نمیتونی براش بکنی ، وازلین چه فایده ای داره ، اون بدنش اسیب دیده باید بره پیش دکتر

  73. امیر می گوید

    سلام من یه جوجه رنگی دارم ک دیروز از طبقه اول افتاد پایین از دیروز پایین پاش یذره سیاه شده
    پاش لنگ نمیزنه ولی غذا هم زیاد نمیخوره بعضی اوقات هم خودشو ول می‌کنه و همش همه می‌خوابه

    1. andisheh-admin می گوید

      ببرش دامپزشکی تا معانیش کنه

      1. فاطمه می گوید

        سلام یه جوجه مرغ دو روزه دارم از یه سطح چهل و پنجاه سانتی افتادرو فرش و دیگه راه نمیره اصن نمیتونه رو پاهاش وایسه جوجش همون اول هم خیلی راه نمی رفت و از زیر مرغ هم در نیومده تخمش زیر کفتر بوده و پاهاش رو یه روزه چرب کردم با روغن بادام اما فرقی نکرده پدرم هم میخوان بکشنش

        1. andisheh-admin می گوید

          سلام
          مولتی ویتامین مخصوص طیور براش بخر و بده بخوره
          محیط نگهداریش رو هم گرم گرم کن بیشتر از 32 درجه

  74. MAHDY می گوید

    سلام یه جوجه داریم دوماهش هست راه میرود می‌دود سرحال هست و غذا هم خوب میخورد اما 5دقیقه یا 10 یکجا میشینه متاسفانه نمی‌تواند بلند شود باید پای کمی ماساژ بدهیم تا بتواند. راه برود چکار کنیم

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      اگه آسیب ندیده باشه ممکنه از کمبود نیاسین تو بدنش باشه
      بهش مولتی ویتامین مخصوص طیور بده
      از داروخانه دامپزشکی بخر و حتما بگو که توش نیاسین هم باشه

  75. مهر می گوید

    سلام یک جوجه دارم که دو روزه از دستگاه در اومده پاهاش ضعیفه و نمیتونه درست راه بره پاهاش کاملا کبود شده بهش مولتی ویتامین و اب قند میدم
    چیکار کنم نمیره ؟ غذا نمیخوره
    نمیتونم بهش غذا بدم نوکش رو باز نمیکنه

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      اگه تا الان نمرده ببرش دامپزشک ! قبل از اینکه به این وضع بیفته باید کمکش میکردی

  76. ادرینا می گوید

    سلام من ی جوجه دارم یه پاش خیلی درد میکنه نمیتونه بزارتش زمین و با یه پای دیگش راه میره زیر پاش یه زره سفید شده انگار ابسه زده باشه نمیدونم چی کارش کنم ب پاش یکم روغن زدم شاید خوب شه چ کنم

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      جایی که راه میره روش صافه ؟ اگه صاف باشه این مشکل پیش میاد
      نباید رو زمین صاف راه بره ، زیر پاش پوشال نرم بریز
      اون سفید هم ممکنه به خاطر عفونت باشه
      پماد تتراسایکلین بزن بهش روزی 3 بار
      قرص تتراسایکلین هم ، نصب کن ، هر 12 ساعت یه تکه رو با اب قاطی کن و بده بخوره (با سرنگ بریز دهنش)

      اگه دسترسی به دامپزشک داری ، کارای بالا رو نکن و برو دامپزشک که بهتر و سریعتر درمان میشه

  77. مرجان می گوید

    سلام. من یه جوجه دارم اوایل که خریدمش یه شب از سرما یخ زد بیچاره صبح نجاتش دادم حالش خوب شد اما نوک پاهاش سیاه شد و الان تمام ناخن هاش و چند بند از انگشت هاش که سیاه شده بودن افتاده.زیادم بزرگ نمیشه خودش. ایا دوباره ناخناش در میاد؟ خیلی دلم براش میسوزه اگه راه حلی دارین لطفا کمکم کنید🥺🥺

    1. andisheh-admin می گوید

      اگه دلت میسوخت نمیزاشتی یخ بزنه
      کار از کار گذشته تازه دنبال چاره ای
      بهش مولتی ویتامین بده ، مولتی ویتامین پلاس الکترولیت از داروخانه دامپزشک بخر
      قطره کلسیم هم براش بخر
      غذا هم حتما استارتر بخوره از پرنده فروشی بخر

  78. علی می گوید

    سلام
    من ۳ تا جوجه خریدم و الان ۲ هفته دارم ازشون مراقبت میکنم تا الان هیچ مشکلی نداشتن ولی امروز یکیشون لنگان لنگان راه میره . لطفا کمک کنید 🙏🏻🙏🏻

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      توضیحات داخل پست رو بخون دلایل مشکلات نوشته شده

  79. الناز می گوید

    سلام من دو جوجه رنگی دارم که یکی قرمز و یکی صورتی که جوجه قرمز خیلی صحیح و سالم بود ولی از صبح یکی از پاهاش شل شده و نمی‌تواند راه بره ولی من بهش شربت ویتامینی دادم و یک بهتر شد و توانست راه برود ولی باز الان اونجوری شده و هی خودش بلند میشه و باز نمی‌تواند راه بره و…
    چکار کنم؟
    لطفا زود تر بگین چون مال خواهرم هست و خیل ناراحته چون دفعه پیشم جوجه های دیگم اونجوری شده بود
    لطفا بگین که دور کنم از جوجه دیگه یا نه؟
    لطفا راهنمایی کنین

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      پست رو بخون
      تغذیشون بده که اینجوری میشن
      نباید رو کف صاف راه برن اونم براشون مشکل ایجاد میکنه

  80. ثریا می گوید

    سلام. یه جوجه رنگی دارم تقریبا دو هفته ای. تا دیشب سرحال بود و غذا با اشتها میخورد. غذا هم دون مرغ میدادم. امروز صبح دیدم یکی از پاهاش میلنگه و اشتها نداره. یک شبه همچین اتفاقی افتاده چیکار کنم؟ میشه راهنمایی کنید.

    1. f.gh می گوید

      سلام، بذار جلو افتاب وقتی که هوا گرمه. زیرش هم نباید خیس باشه.

  81. AMIR می گوید

    سلام وقتتون بخیر….
    یه جوجه خروس سه ماهه دارم….امروز صبح تو حیاط پام خورد بهش….یک ساعت بعدش دیدم داره میلنگه… نگاه کردم دیدم به اندازه یه نخود بالای خار پاش کبود شده(دوسانت پایین تر از زانوش) …دور تا دور استخون پاش نیست….فقط همون قسمتیه که ضربه خورده …ممنون میشم راهنمایی کنید که چه درمانه های خانگی داره…متاسفانه توی شهرستان ما دامپزشکی نیست و اگر نیاز به درمان خاصی داشته باشه فقط خانگی میتونم کمکش کنم…هر راه حل خانگی که ممکنه موثر باشه رو ممنون میشم بگید

    1. f.gh می گوید

      سلام، متاسفانه راه درمانش رو نمیدونم

  82. سارا می گوید

    سلام
    من یکی از جوجه رنگی هام که تقریبا ۱ ماهش هست پای راستش میلنگه، همش یک گوشه میشینه و بیحاله، بهش دارو ویتامین های ترکیبی رو داخل آب مخلوط کردم میخوره بهتر میشه، دویدنی کامل پاش رو زمین میزاره ولی راه رفتنی با یک پا راه میره و اون یکی رو کم میزاره زمین، زیرشون رو هم هر دو روز یک بار تمیز میکنم اما این بار یک هفته اینا مونده بود، ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. f.gh می گوید

      سلام، حتما جلو افتاب هم بذار تا نور خورشید بهش بخوره. مکمل کلسیم و فسفر مخصوص طیور هم براش بگیرید.

  83. پارسا عباسی می گوید

    من یه جوجه یه روزه گرفتم کف پاش کبوده باد کرده آنقدر که پوستش نازوک شده شفافه بالاشم بازه اصلا هم غذا نمیخوره من خیلی دوسش دارم کمکم کنید خوب بشه ترو به قران

    1. f.gh می گوید

      سلام، زیرش باید کاملا تمیز، خشک و نرم باشد.
      کف پاش احتمالا عفونت کرده از بزرگترت کمک بخواه پماد تتراسایکلین بیگرید بزنید بهش.

  84. M می گوید

    سلام یه خروس دارم یه پاش ورم کرده به حدی که انگشتاش تکان نمیخوره، نمیتونه راه بره ضربه هم نخورده
    حالا هم با دهن باز نفس میکشه
    اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. f.gh می گوید

      سلام، انتی بیوتیک دامی براش بگیرید. با مولتی ویتامین طیور هم تقویتش کنید. زیرش باید تمیز و خشک باشه.

  85. امیر می گوید

    سلام ترو خدا کمکم کنید یه جوجه دارم یه تیکه مو بیچیده به انگشتش وانگشتش سیاه شده چکار کنم ترو خدا زود کمک کنین

    1. f.gh می گوید

      سلام، کار خاصی نمیشه کرد اون محل رو باز کنید اگه خیلی وقته اینطوری شده باید ببریش دامپزشک.

      1. نازی می گوید

        سلام من سه تا جوجه رنگی دارم یکی آبیه یکی زرد و یکی نارنجی و همون اول پای زرده زخم بود و آبیه هم پاشو میزد برا همین جداش کردم از بقیه ولی جوجه آبیه پای جوجه نارنجیه رو هم میزد برا همین یکم زرده بهتر شد آبیه رو جدا کردم و نارنجیه و زرده رو کنار هم گذاشتم ولی حالا متوجه شدم که جوجه زرده هم پای جوجه نانجیه میزنه جوجه نارنجیم پاهاش خیلی درد میکنه و همش میشینه نمیدونم چیکار کنم لطفا کمک کنید

        1. f.gh می گوید

          سلام، اینا دچار کانیبالیسم شدن اصلا خون و زخم که میبینند همش میخوان نوک بزنن. باید یه مدت جدا باشن تا محل زخم خوب شه. رو جا زخم اون جوجه یکم پماد تتراسایکلین بزنید. مولتی ویتامین طیور هم براشون بگیرید. سعی کنید غذا به اندازه کافی بهشون بدید تا سرگرم باشن.

  86. مهدی می گوید

    سلام من یه خروس دارم که پاش میخچه درآورد بود یکم با این روش پاش خوب شد ولی راه نمیره کف پاش زمین نمیزاره چی کار کنم

    1. f.gh می گوید

      سلام، پماد تتراسایکلین بهش بزنید. همچنین پماد آد هم خوبه.

  87. ساینا می گوید

    سلام من ۲ تا جوجه رنگی دارم که یکشون سبز هست و جای انگشت پایش که کنار ناخنش هم هست خونی شده . چند وقتی بود که دیدم جوجه رنگی دیگرم که زرد فصوری هست داره به پای سبزه نوک میزنه .
    خاهش میکنم کمکم کنید درمانش کنم

    1. f.gh می گوید

      سلام، اینا خون یا زخم ببینند بهش نوک میزنن حتما اون زخمیه رو جدا کن تا بدتر نشه. جای زخم رو یکم زیر آب بگیر بعد با احتیاط خشکش کن بعد پماد تتراسایکلین بهش بزنید روزی دو بار.

  88. ناشناس می گوید

    سلام من یک جوجه دارم که یک چیز سنگین افاده روش و نمی تونن حرکت کنه باید چیکار منم

  89. F. A می گوید

    سلام من یه جوجه خروس دارم که دیشب یه تیکه استخون کتف خورده الان داره اذیت میشه نمیدونم چیکار کنم؟؟ 😭😭😱

    1. f.gh می گوید

      سلام، دامپزشک باید سریع چینه دانش رو تخلیه کنه وگرنه روده هاش اسیب خواهد دید.

      1. aliaghajani می گوید

        سلام مرغ من حدودا یک سال و نیمه هست راه درمان ورم داشت چی هست اطراف انگشت هایش به شدت ورم کرده و کف پایش هم انگار یه فرو رفتگی داره من باید چکار کنم؟
        ممنون میشم راهنماییم کنید

        1. Admin می گوید

          سلام
          راه درمان اینه که اول بفهی دلیل این مشکل از کجاس بعد اقدام کنی
          ممکنه از صاف بودن محیطی باشه که توش راه میره
          پست رو بخون دلایل و درمان رو نوشتیم

    2. مهدی می گوید

      سلام من یه خروس دو سال دارم که زیر پاش میخچه شده بود درمان کردم ولی راه نمیره نمی دونم چی کار کنم جاش خیلی خوب میخچه درمان شده

      1. f.gh می گوید

        سلام، یکم مکمل کلسیم و مولتی ویتامین هم بهش بدهید. شاید هنوز درد داره که نمیتونه راه بره.

  90. Bbf می گوید

    سلام. من يك مرغ ٤ ساله از نژاد رسمي دارم

    هيچ اتفاق خاصي براش نيفتاده بود صحيح و سالم بود. اما شب خوابيديم صب پاشديم ديديم يكي از پاهاش رو نميتونه بلند كنه و نميتونه بايسته. دليلش چيه؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، باید بیشتر جزئیات رو توضیح بدهید. دلایل اصلی رو در مقاله گفتیم بررسی کنید با هم.

  91. ابوالفضل می گوید

    سلام خوبید
    جوجه مرغ من تازه از دستگاه بیرون اومده یکی از پاهاش نمیتونه صاف کنه و روش راه بره چکار کنم ؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، سریع باید اتل بندی کنید . این جوجه نباید رو سطح لیز و خیلی صاف نگهداری بشه. فیلم اتل بندی پای جوجه تو نت هست سرچ کنید یاد بگیرید.

  92. مسعود عظیمی می گوید

    جوجه خروس لاری دارم یه پاش کج شده رفته داخل سنش تقریبا ۵ ماهه دلیلش و درمانش میشه توزیع بدین ممنون میشم

    1. f.gh می گوید

      سلام، دلایل زیادی داره باید تمامی جزئیات رو بررسی کرد. ممکنه به خاطر عفونت رئو ویروسی یا عفونت مفصل خرگوشی یا کمبود کلسیم، ویتامین d و فسفر و یا بر اثر ضربه یا بیماری باشه. بهتره مکمل دی کلسیم فسفات براش تهیه کنید همچنین پاش رو به یه فرد با تجربه نشون بده که اگه نیاز هست آتل بندی کنه.

  93. حسین می گوید

    سلام اقا
    اقا مرغ ما در خانه اش که در حیاط بود یخ زده اما قلبش کار میکنه و وقتی آب میریزی دهنش قورت میده چشماش هم بسته چیکار کنیم دوباره درست بشه

    1. f.gh می گوید

      سلام، خب ببر جای گرم سریع تا گرم شه یا یه وسیله گرمایشی براش بذار.

  94. محمد علی عسکری می گوید

    سلام من دو خروس مرندی و دو مرغ مرندی دارم که خیلی یکی از پا هاشون ضعیف فلج نیستند ولی ضعیف اول یک دونه از شون اين طور شد بد دیگه نمی دونم حشره ای داخل لونه هست یا دارن از یک ویروس این طور می شن خواهش میکنم واقعا اگر کسی راهی یا چیزی بلد با این شماره تماس بگیر ۰۹۰۵******واقعا ممنون میشم خواهش میکنم دوستان عزیز

    1. f.gh می گوید

      سلام، مکمل کلسیم ب کمپلکس بهشون بده اگه خوب نشدن ببر دامپزشک وقت تلف نکن. بستر نگهداریشون هم باید خشک و نرم باشه.

  95. مائده می گوید

    با سلام.
    خروسم امروز تاجش بین توری گیر کرد یه تیکه از پشت تاجش کنده شد خونش بند اومد ولی تاج پاره شده نصفه به تاج وصله اون قسمت پاره شده هم کبود شده به نظرشما اون قسمت دوباره در میاد چیکارش کنم؟ اگه راه درمانی داره لطفا کمکم کنید. متشکرم

    1. f.gh می گوید

      سلام، یه اسپری مخصوص زخم دام و طیور هست اگه میتونید از دامپزشکی یا داروخانه دامپزشکی تهیه کنید به محل زخم بزنید. بعید میدونم دوباره رشد کنه.

  96. علی می گوید

    با سلام
    من یه مرغ خونگی دارم کف پاهاش ورم داره اثری از زخم نیس مفصلش و ساق پاهاش مخصوصا پای راستش درد داره فقط دوس داره بشینه و بخوابه با هاش رو آویزون میکنه چه کارکنم درمانش چیه

    1. f.gh می گوید

      سلام، باید دقیق معاینه بشه اگه مفصل خرگوشی ورم کرده یا رنگ پاهاش پریده احتمالا عفونت داره اون قسمت، که عاملش از بستر میاد. شما باید بستر نرم، خشک و راحت (مثل براده چوب، کلش) براش فراهم کنید. این عفونت با آنتی بیوتیک دامی قابل درمانه اکسی تتراسایکلین هم میتونید بهش بزنید. اما اگه به خاطر کمبود مواد معدنی مثل کلسیم و فسفر یا کمبود ویتامین باشه نیاز به مکمل خواهد داشت.

  97. ایزدمهر می گوید

    با سلام
    یه جوجه مرغ داشتم بزرگ شد پاهاش یواش یواش کج شد و بعدم فلج کامل شد و مرد
    حالا دوباره مرغم جوجه گذاشته الان جوجه هاش ۴ ماهه هستن.یکی از اونها هم همین طور شده،علتش ژنتیکیه یا ویروسی یا کمبود مواد معدنی؟!؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، ممکنه ژنتیکی باشه. بهش مکمل کلسیم و فسفر بدهید ولی بر اساس وزنشون. مکمل دی کلسیم فسفات بگیر طبق دستور مصرف بهش بده اگه به خاطر کمبود مواد معدنی باشه رفع میشه

  98. ریحانه می گوید

    سلام من یه خروس یه ساله دارم امروز همش یه گوشه رو پای سمت چپش وایمیسه ولی اب و غذا کامل میخوره و نمیلنگه
    کف پاش یکم ورم کرده و زرد شده
    مشکلش چیه؟

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      ممکنه به جایی زده باشه و عفونت کرده باشه
      تتراسایکلین دامی به پاش بزن ، پماد چشمی هست
      براش مولتی ویتامین هم بخر تقویت شه

  99. رضا می گوید

    سلام ی خروس دارم که اب خیلی زیاد میخوره بعد ک ابو خورد کل ابو بالا میاره اشتهاشم زیاده

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      فضلش چه رنگیه ؟ مشکل گلو داره ؟ خس خس داره ؟

  100. Sajede می گوید

    سلام من ی مرغ ۶ماهه دارم ک دو روزه پاش لنگ میزنه احتمال میدم از جای بلند پریده باشه چون خیلی تحرک داره.روی پاشم هیچ زخمی نداره ولی انگشتشو ک دست میزنم جیغ میزنه.خودم میتونم درمانش کنم یا باید پیش دامپزشک ببرمش؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، مراجعه به دامپزشک و یا مشورت با وی بهتره ولی با مولتی ویتامین و کلسیم هم میتونید درمانش کنید و پاشو اتل ببندید. نحوه اتل بندی پای طیور رو تو نت سرچ کنید ویدیوی آموزشی داره.

  101. ابراهيمي می گوید

    سلام، خسته نباشید
    یه جوجه 3 ماهه دارم چندروزی است که اول روی یکی از پاهاش نصفه نیمه ایستاد، بعد هر دو پاهاش بی جون شدند و به سمت جلو حرکت میکنه ولی به سمت عقب می افتد، کاری میشه کرد،؟ درمان داره؟ متشکرم

    1. f.gh می گوید

      سلام مقاله رو مطالعه کنید. اگه کمبود کلسیم و ویتامین نداشته باشه باید جهت تشخیص بیماری معاینه بشه.

  102. مبینا می گوید

    سلام‌من‌یه‌هفته‌پیش‌جوجه‌ماشینی‌گرفتم‌‌حالش‌کاملاخوب‌بودولی نمیدونم‌چراسرماخورد.دیروزازتودستم‌ازارتفاع‌یه‌متری‌افتادروموکت‌الان‌یه‌پاشو‌بدزمین‌میزاره‌ولی‌کامل‌میتونه‌حرکت‌بده‌‌اما‌لنگ‌راه‌میره‌ولی‌غذامیخوره‌‌میشه‌راهنمایی‌کنین‌چیکارکنم

    1. f.gh می گوید

      سلام، جوجه باید در جای گرم نگهداری بشه. احتمالا پاهاش هم آسیب دیدن. یه فرد با تجربه باید به اون جوجه رسیدگی کنه از بزرگترت کمک بخواه.

  103. علی می گوید

    سلام وقت بخیر من جوجم تپله الان نمیتونه نفس بکشه وقتی نفس میکشه بال هاشو تا اخر باز میکنه و نمیتونه دهنشو ببنده و وقتی بیفته نمیتونه پاشه تپل تر شده باید چکار کرد لطف کنیر کمک کنید

    1. f.gh می گوید

      سلام، احتمالا چینه دانش ورم کرده که به کیسه هوا فشار میاره و جوجه نمیتونه راحت نفس بکشه. ببرش دامپزشک تا دقیق معاینه بشه.

  104. ابوالفضل می گوید

    سلام
    من دوتا جوجه رسمی گرفتم ۳ هفته است
    یکیشون کف پاش قرمز شده ورم کرده
    مشکل چیه؟
    چه کار کنم خوب بشه؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، پماد تتراسایکلین بهش بزنید ممکنه عفونت کرده باشه.

  105. ایلیا می گوید

    سلام جوجه مرغ من الان ۴روزه هست از وقتی از تخم امده بیرون نمی تونه راه بره فقط یکجا نشسته یک پاش سالمه ولی اون یکی پاش نمی تونه باز کنه و کجه من از وقتی ۱روزه بود بستم ولی خوب نشده چیکار کنم؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، احتمالا به خاطر موقعیت نامناسب در داخل تخم پاش اینطوری شده. اگه با اتل بندی خوب نشه کاریش نمیشه کرد. ویدیوی اتل بندی پای جوجه رو سرچ کنید و اگه میتونید انجامش دهید اگرنه از یک فرد با تجربه یا دامپزشک کمک بخواهید.

  106. R می گوید

    سلام وقت بخیر من ی جوجه دارم ک از رو قفسه پرید رو سرامیک و بعدش دیگه یکی از پاهاش اذیته و درد میکنه و میلنگه موقع راه رفتن خیلی نمیتونه سر پا بایسته چیکارکنم ک خوب بشه پاهاش؟پاهاش ی مقدار داغه خودم حدس زدم ک تب داشته باشه و مریض شده باشه چون گاهیم عطسه میکنه چیکارکنم ک خوب بشه چی بهش بدم بخوره یا چه دارویی رو باید تهیه کنم ک درمان بشه
    مولتی ویتامین مال انسان رو بهش میدم و سیر و خیار و دان مرغ و ارد ذرت و گاهی اوقات ماکارانی بدون چربی
    لطفا بگین مچکرم

    1. f.gh می گوید

      سلام، مولتی ویتامین انسانی رو خیلی کم در ابخوریش حل کنید چون برای جوجه خوب نیست.
      فعلا باید تحرک کمتری داشته باشه. ایا ورم یا التهاب داره؟
      بهتره یک مکمل کلسیم هم به غذاش اضافه کنید.

  107. محمد نظری می گوید

    سلام وقت بخیر
    ۱۴تا جوجه از تخم اومدن بیرون سه تاشون نمیتونن روی پاهاشون راه برن یکیشون پاهاشو ۱۸۰درجه باز میکنه ویکیشون یکی از پاهاشو از ران پا میپیچونه واز عقب دراز میکنه ویکی هم انگشتاشو از مچ باز نمیکنه

    1. f.gh می گوید

      سلام، ممکنه به خاطر شرایط بد جوجه کشی اینطوری شدن با اینکه والدینشون با هم همخون بودن. محلول الکترولیت و دان مخصوص جوجه به همراه مولتی ویتامین طیور در اختیارشون قرار دهید.جاشون حتما گرم باشه. به هیچ عنوان نباید بر روی بستر لیز و لغزنده نگهداری بشن. مشکل پای باز جوجه رو با اتل بندی و نزدیک هم بستن پاها میشه حل کرد سرچ کنید ویدیوی آموزشی داره. ولی در مورد اون یکی ها اطلاعی ندارم.

  108. Pa.r می گوید

    سلام.جوجه من یک ماهشه مولتی ویتامین و ویتامین سی بهش می دم و غذاشم خرده برنج و گندمه و نور خورشید هم دریافت میکنه.حدودا پنج روز نمیتونست راه بره و دوروزه که کف پای چپش به شدت باد کرده،میشه راهنمایی کنید مشکلش چیه؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، ویتامین c برای جوجه لازم نیست، مولتی ویتامین هم باید مخصوص طیور باشه نوع انسانی اش ضرر داره برای جوجه.
      بهتره دون مخصوص براش تهیه کنید. وضعیت پاش باید بررسی بشه. پماد نئوسپورین برای کاهش التهاب و عدم عفونت پاش جواب میده.

  109. Zasa می گوید

    سلام، وقت بخیر
    من دوتا جوجه رسمی یک ماه و نیم پیش خریدم یکیش وقتی غذا می خوره بعد از چند بار نوک زدن به دانه سرشو بالا می گیره و انگار داره آب می خوره به سختی غذا رو قورت میده
    اون یکی هم که خیلی شیطون بود از دیروز اصلا تو راه رفتن و ایستادن تعادل نداره و وقتی یه پاشو میاره بالا برای تمیز کردن نوکش روی زمین میوفته و وقتی راه میره انگار گیجه و داره میوفته میشه راهنماییم کنید مشکلشون چیه؟
    از نظر تغذیه مشکلی ندارن و دان مرغ بهشون میدم
    توی باغچه هستن و روزی یکبار حیاط و باغچه رو می شورم و زیرشون خیس میشه

    1. f.gh می گوید

      سلام، بستر خیس و مرطوب اصلا برای جوجه خوب نیست و باعث مشکل در پا و بیماریشون میشه. اگه مشکل تغذیه ای دارند هر چند مدت یکبار کمی محلول سرکه سیب و آب بهشون بدهید.

  110. ☆☆ می گوید

    سلام خسته نباشید.ببخشید من دوتا جوجه دارم که تقریبا دو ماهشونه.دو سه روزه اون جوجم که مرغه پای راستش لنگ میزنه موقع دویدن و وقتی هم راه میره پای راستشو کامل نمیذاره زمین.گرفتمش پاشو ماساژ دادم ولی خوب نشد.امروز بعداز خوندن مقاله شما رفتم کف پاشو دیدم دو سه تا نقطه ی سیاه بود.چیکارش کنم که خوب بشه؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، به سوالتون قبلا جواب دادم.

  111. ☆☆ می گوید

    سلام خسته نباشید،دوتا جوجه دارم خروس و مرغن دوماهشونه.اونی که مرغه دوسه روزه شل میزنه و پای راستشو کامل نمیذاره روی زمین گرفتمش پاشو ماساژ دادم ولی خوب نشد.بعد از خوندن مقالتون رفتم دیدم سه چهارتا نقطه ی سیاه کف پاش بود،چیکارش کنم؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، کف زمین نگهداری و جای خوابشون باید تمیز باشه. مولتی ویتامین بهش بدهید و به کف پاش پماد تتراسایکلین بمالید.

  112. ستایش می گوید

    سلام من ۴تاجوجه دارم دوهفته شونه یکی شون راه نمیره همش چرت میزنه چینه دونش شله غذانمیخوره توی نوکش میزارم میخوره به نظتون چیکارکنم.

    1. f.gh می گوید

      سلام، غذاشون چیه؟ بهتره فعلا اون جوجه رو جدا کنید تا وضعیتش مشخص بشه.

  113. پویا نقشین می گوید

    سلام من یک مرغ سفید که مرغ روز بهش میگن مرغه بالغه تخم میزاره ولی الان دو سه روز هست زیر پاش همون زیر پنجه هاش یکم زخم شده و میلنگه فضله مرغ رو به پاش بستم ولی تو مطالب دیدم که 4تا عکس نشون داده بود زیر یکی از عکس پای مرغ زخم شده بود مال منم همینطوره. ایا لنگیدن پای مرغ من بخاطر زخم زیر پنجه هاش اینطوری یا پاش شکسته
    اصلا نمیتونه رو اون پایی که اون طوری شده بشینه یک طرفه میشه
    ایا درمان هست که درست شه
    ممنون که منو راهنمایی کنید

    1. f.gh می گوید

      سلام، فضله زدن به اون زخم که وضعیت رو بدتر میکنه. معلومه که به خاطر اون زخم کف پاش هست که میلنگه. این مشکل به خاطر الودگی بستر نگهداری، سفت و سخت بودن بستر و کمبود ویتامین و مواد معدنی پیش میاد. پماد تتراسایکلین بهش بمالید. مکمل بهش بدهید. بستر نگهداریش باید تمیز باشه. در صورت لازم ممکنه محل آسیب نیاز به تخلیه پیدا کنه که اونم کار دامپزشک هست.

  114. Zahra می گوید

    سلام یه جوجه خروس دارم ۲ روز پیش فقط داشت از بالکن میومد بیرون یکم هولش دادم ارتفاع بالکن اصلا زیاد نیست ولی فک کنم چون از جلو هول دادم و از پشت عقب عقب رفت اینجوری شد خونریزی نداره فقط یکی از پاهاش لنگ میزنه ۲ روزه غذا میدم بهش همش زیادم نمیارم بیرون پاهاش بدتر نشه ولی فرقی نکرده چیکار کنم تروخدا راهنمایی کنین این بچه بمیره از افسردگی میمیرم

    1. f.gh می گوید

      سلام، ببرش دامپزشک تا معاینه بشه. ممکنه اتل بندی نیاز پیدا کنه. مکمل مثل کلسیم و ب کمپلکس تو این مدت براش ضروری هست.

  115. محدثه می گوید

    سلام جوجه خروس سه ماهه من چشمش کمی کبود شده غیر از اون همه چیزش نرماله،علتش چی میتونه باشه؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، جزئیات دقیق تری بگویید ممکنه عفونت داشته باشه.

  116. Khatereh می گوید

    سلام من یه جوجه ۱ماهه دارم تقریبا ۲روزه نمیتونه خوب راه بره و بعد از ۲،۳ثانیه ایستادن زود میشینه علتش چیه؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، غذاش چیه؟ کف زمین نگهداریش چطوریه؟ ممکنه به خاطر کمبود ویتامین و مواد معدنی باشه.

    2. االی می گوید

      سلام ، من یه جوجه دارم حدود دو ماه پیش چون خیلی ضعیف و کوچولو مونده بود حتی دیگه نمیتونست حرکت کنه از پیش مامانش برداشتم اوردم خونه با کلی دارو و درمان و ماساژ یکم بهتر شد و بزرگتر شده،کلا فقط به سختی راه میرفت اونم ۵ روز من کرونا دارم اونم کف یه پاشو زمین نمیزاره اصلا و میلنگه اتل میزنم زیر پاش خوبه ولی بدون اتل راه نمیره، قبلا اینطوری میشد ماساژش میدادم درست میشد ولی الان نمیشه ، بنظرتون اتل و مکمل و ادامه بدیم بعدا سفت میشه اوستخوان هاش درست میشه؟

      1. f.gh می گوید

        سلام، مکمل کلسیم و فسفر براش تهیه کنید (دی کلسیم فسفات). مولتی ویتامین طیور هم بصورت دو روز در هفته به آبخوریش اضافه کنید. این مکمل ها رو دریافت کنه به احتمال زیاد خوب میشه.

        1. Pari می گوید

          سلام من ی جوجه دارم که کاملا حالش خوب بود ولی ی روز دیدم نشسته و خیلی سخت راه میره و میلنگه و مفاصل پاش ورم کرده
          بهش ویتامین و اینا دادم ولی بهتر نشده و هنوز نمیتونه راه بره برای درمانش چیکار کنم؟

          1. f.gh می گوید

            سلام، ایا کلسیم هم بهش دادید؟ علائم دیگری هم داره؟ کف پاش زخم نداره؟

  117. Alllllllli می گوید

    سلام یکی از جوجه های من حدود 3 هفته هست خریدم امروز یهو استخوان های پاهاش خشک شده ونمیتوته راه بره چجوری درمانش کنم؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، فقط همین یه مشکل رو داره؟ با مولتی ویتامین و مینرال طیور خوب میشه. مقاله رو بخونید لطفا.

  118. رضایی می گوید

    سلام بنده سه جوجه مرغ سه ماه دارم دو تاشون رشد طبیعی دارند اما یکی از اونها لاغر مونده و رشدش بسیار کند هست و ناخن هاش هم مدام می شکند مولتی ویتامین هم هفته ای یک بار می خورند و غذا دان مرغ و ذرت به خوبی می خورند مشکلش چیست لطفا راهنمایی کنید ؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، تو غذاشون کمی کلسیم هم اضافه کنید. مثل پودر صدف دریایی و … نور افتاب هم برای رشدشون لازمه.

  119. ... می گوید

    سلام.من یه جوجه خریدم که متوجه شدم ۳ روزه پای راستش لنگ میزنه.ولی هنوزم خیلی خوب میدوعه و راه میره.غذا هم خیلی خوب میخوره.مشکلش چیه؟علت لنگ زدنش چی هست؟زخمی هم روی پاش نیست و مدام ناخن هاشو نوک میزنه.

    1. f.gh می گوید

      سلام، کمبود مواد معدنی و ویتامین داره. باید مکمل طیور بهش بدهید.

  120. شاهین می گوید

    سلام من یه جوجه 3 ماه دارم نرمال بود داشت راه میرفت یهو نمیدونم چی شد فلج شد نمیتونه راه بره دیگ نشست رو پاهاش راه درمانش چیه

    1. f.gh می گوید

      سلام، لطفا مقاله رو بخونید دقیقا راجع همین موضوع هستش. به احتمال زیاد کمبود ویتامین و مواد معدنی داره.

  121. محدثه می گوید

    سلام جوجه خروس سه ماهه من زیر زبانش ورم کرده و چینه دانش هم جلو یه گردنش رو جمع کرده، بردم دکتر دوتا آمپول زد یکی شب قبل ویکی روز بعد ،دو قطره نوگل هم داد گفتمش به خاطر انگل ذهنش بازه.اما الان جوجه من به خاطر وضعیتش غذا نمیتونه بخوره ، نظر شما چیه؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، دستور دامپزشک رو انجام بدین. اگر نگران تغذیه اش هستید با سرنگ کمی غذا به داخل چینه دانش منتقل کنید. ولی اگه چینه دانش مشکل داره باید صبر کنید تا یکم خوب بشه.

  122. NAZANIN می گوید

    سلام من يك جوجه محلي لاري خريدم كه الان 4 ماهش هست ولي زياد رشد نكرده غذا هم خيلي خوب ميخوره ولي خيلي بزرگ نشده و تا چن روز پيش حالش خوب بود ولي يهو زير بدنش يك قسمت كوچيكي از اون كبود شد و پاهاش سست شدن و زياد نميتونه روي پاهاش باشه مثلا نميتونه پرش بزنه ولي قبلا پرش ميزد ولي الان وقتي ميپره ميخوره زمين و غذا هم ميخوره ممنون ميشم راهنمايي كنيد!!

    1. f.gh می گوید

      سلام، برای این جوجه مکمل غذایی مثل مولتی ویتامین و مینرال تهیه کنید. غذا هم دان مخصوص مرغ بهش بدهید.

    2. dafeian می گوید

      سلام
      جوجه من دو روز پیش که از قفس درش آوردم دیدم یه پاش لنگ میزنه امروز دیگه اصن نمیتونه پاشو زمین بزاره و خیلی بی حال شده
      ممکنه پاش شکسته باشه؟

      1. f.gh می گوید

        باید از نزدیک بررسی بشه. ممکنه به خاطر شرایط قفس اینطوری شده باشه مکمل بهش بدهید و مقاله رو بخونید.

  123. زهرا می گوید

    سلام
    جوجه من جهار ماهشه و الان چشم هاش یه مقدار اب اورده و ریزشده نمیدونم باید چیکار کنم یه حالتی شبیه گل مژه شده شما میدونید باید چیکار کنم؟؟

  124. زهرا می گوید

    سلام
    من سه تا جوجه داشتم ک دوتاشون مردن و الان یکیشون زندس و سه ماهشه دو سه هفتس پاش خیلی لنگ میزنه و بدنش میلرزه (غذاخیلی خوب وزیاد میخوره بهش برنج میدم)پاش یکم قرمز شده خیلی بی حاله و صداش خیلی کم شده همیشه یک گوشه میشینه و تا بلند میشه لنگ میزنه و میفته زمین میشه راهنمایی کنید خیلی نگرانشم میترسم درد بکشه یا چیزیش بشه
    ممنون

    1. f.gh می گوید

      سلام، برنج به تنهایی برای تغذیه جوب خوب نیست. جوجه شما دچار سوء تغذیه شده حتما بهش مکمل غذایی مثل مولتی ویتامین و الکترولیت بدهید. دان مرغ هم براش تهیه کنید.

  125. ریحانه می گوید

    سلام من ۲تا جوجه بلدرچین دارم که الان تازه شده ۸روزشون ، یکیشون که خیلی شیطون بود روز دوم از دستم افتاد و تا۲،۳ دقیقه لنگ میزد ولی بعد از۲،۳ دقیقه دوباره خوب شد و سرحال شد ، الان چندروز از اون وقت گذشته و فکر کنم که یکم دستم به پاش فشار آورده و ۲،۳ روزه که دوباره لنگ میزنه و هر روز بیشتر از دیروز و پایی که آسیب دیده رگ قرمز روش دیده میشه ویکم به داخل متمایله البته خیلی کم ولی غذا به خوبی میخوره و تا الان اصلا جیک جیک نمی کرد و خیلی پرجنب و جوش بود ولی از وقتی پاش اینجوری شده خیلی جیک جیک میکنه و وقتی غذا میخوره بعدش یه گوشه میره و به یه سمتی که به پاش فشار نیاد متمایل میشه و میخوابه همش ، و وقتی به پای اسیب دیدش دست میزنم خیلی دردش میگیره و سرو صدا و جیک جیک میکنه ، فک نمیکنم که پاش شکسته باشه چون فقط خیلی کم به داخل متمایله و رگ قرمز روشه و راه نمیره و رو پاش نشسته حرکت میکنه و مثل قدیم جنب و جوش نداره و خیلی تند تند نفس میکشه چون هی تکون میخوره بدنش، بعد امکان رفتن به دامپزشکی رو ندارم ، لطفا بهم بگین چیکار کنم ، باید اتل ببیندم؟ چگونه؟ ممنون میشم راهنماییم کنین چون خیلی نگرانم

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      امکان اسیب دیدگی به خاطر بی احتیاطی شما وجود داره
      بهش مولتی ویتامین مخصوص طیور بدید ، از داروخانه دامپزشکی بخرید ، دستتون نگیرید پرنده رو اجازه ی پریدن بهش ندید
      به پاشم دست نزنید ، تست نکنید که دردش چقدره ! گناه داره !
      موارد گفته شده رو انجام بدید ، اگه خوب نشد باید برید دامپزشکی نرید همینجوری میمونه و تلف میشه
      اتل بندی هم کار شما نیست کار دامپزشکی هست

  126. راضیه می گوید

    سلام، جوجه خروسی دارم شده دو ماهش، مامانم حواسش نبوده پا گذاشته رو پاش ، پاش رو میگرفت بالا و فرداش دیدیم انگشت وسط پاش سیاه شده و ورم کرده، روغن زیتون و زردچوبه برلش زدیم و بستیمش، بعد دو روز باز کردیم اما هنوز کبوده، پاش شل نیست، ولی حسم انگار نداره، دست به انگشتش یا پاش که میزنیم جیغ نمیزنه، انگار دردش نمیاد، از قسمت زانوش خمیده هست، صاف نمیتونه بزاره، بنظرتون چیکار کنم؟ ممنون از شما

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      شما کاری نمیتونید بکنید ، ببرید دامپزشک حیوانات خانگی نگاش کنه ، نیاز باشه دارو بده و تقویت کننده
      اگرم خیلی نیاز بود باید اتل بندی انجام بگیره

  127. حسن می گوید

    سلام من مرغ دارم که پای آن میلنگه سن آن ۳ سال نیم هست تخم میزاره پاش هیچ علائمی نداره برای درمانش هم از قرص مولتی ویتامین انسانی استفاده میکنم میخواستم ببینم مشکل فقط از کمبود وتامین هست یا مشکلی داره

    1. f.gh می گوید

      سلا، کمبود مواد معدنی هم این مشکل رو به وجود میاره، کلسیم و فسفر براشون مهمه. همچنین بستر نگهداریشون نباید مرطوب یا خیس باشه.

  128. رضا می گوید

    سلام قرص مولتی ویتامین + مینران برای مرغ خانگی که پای آن می لنگه توصیه می کنید ؟
    علائم آن هم این است که اون همیشه یک جا مینشیند و لنگ می زند
    غذا هایی را هم که میخورد برنج پخته یا خام و دان مرغی

    1. f.gh می گوید

      سلام، بله استفاده کنید.

  129. Ashkan می گوید

    سلام من یک جوجه دارم که سرحال غذاشم میخوره ولی روی پاش دورست نمیتونه وایسه
    یه دو سه روزی هم میشه اینجوری باید چیکار کنم

    1. f.gh می گوید

      سلام، مشکل پای باز که نداره؟ مولتی ویتامین و مکمل مواد معدنی براش تهیه کنید.

    2. Ali می گوید

      سلام
      خسته نباشید
      من یه جوجه تقریبا یک ماهه دارم بعد خیلی سر حاله خیلی .
      بعد نمیدونم چرا نمیتونه روی پاهاش به ایسته اگرم وایسته لنگ میزنه و بهش مولتی ویتامین هم میدم باید چکار کنم ممنون میشم جواب بدید؟

  130. متولی می گوید

    سلام وقتتون بخیر، من 3هفتست که جوجه یک روزه خریدم، و الان یکیشون امروز باهاش کبود شده
    این تیرگی پا یک شبه طبیعیِ؟ یا اینکه خدایی نکرده مشکلی پیش اومده ببرم دامپزشکی

    1. f.gh می گوید

      سلام، بله تیرگی یا کبود شدن پای جوجه میتونه نشانه بیماری باشه ایا علائم دیگه ای هم داره؟ اگر میتونید حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

      1. رضا می گوید

        سلام قرص مولتی ویتامین + مینران برای مرغ خانگی که پای آن می لنگه توصیه می کنید ؟
        علائم آن هم این است که اون همیشه یک جا مینشیند و لنگ می زند
        غذا هایی را هم که میخورد برنج پخته یا خام و دان مرغی

        1. f.gh می گوید

          سلام، قبلا به سوال شما پاسخ داده شده است.

  131. امیرر می گوید

    سلام من سه هفته هست دوتا جوجه خریدم یکیشون همش پاشو بالا میگیره و اسهال داره خیلی نگرانشم توروخدا بگین چیکارش کنم و خیلی کم راه میره توی راه رفتن هم میلنگه و همش یک جا میشینه

    1. f.gh می گوید

      سلام، غذا چی میخورن؟ اسهال جوجه دلایل خیلی زیادی داره ، یکم به غذاش سبوس گندم اضافه کنید. برای درمان لنگیدن پاش هم بهتره که پای جوجه دقیق بررسی بشه ممکنه به خاطر ضربه باشه یا اینکه کمبود ویتامین و مواد معدنی.

  132. Ki می گوید

    سلام من یه خروس شش ماهه دارم
    یه هفته هست پای راستش میلنگه به طوری که وقتی میخواد پایش رو بزاره زمین سریع برش میداره
    زیر پاشون گل باغچه هست تو باغچه زندگی میکنند
    شش تا هستند فقط این خروسم دچار این مشکل شده چون تابستون هست زیر پاشون اب میریزیم
    پَر شون هم کوتاه کردیم (نه خیلی زیاد)
    دان تقویتی پرندگان میدم گه گاهی
    بیشتر سبزی میخوره
    کوچیک بودن فقط خرده برنج خام (نپخته) میدادم

    خیلی بهشون وابسته هستم میشه کمکم کنید ممنون میشم

    1. f.gh می گوید

      سلام، زیر پاشون رو خیس نکنید، بستر مرطوب باعث لنگیدن پای طیور میشه.

    2. Ali می گوید

      سلام
      من یه جوجه دارم که خیلی سر حال هستش و غذای هم می‌خورد و ویتامین هم بهش میدم ولی نمیدونم براچی روی پاهاش نمیتونه بایسته و اگر باسته تعادل ندارد باید چکار کنم ممنون میشم جواب بدید؟

      1. f.gh می گوید

        سلام، ایا کف پاش مشکلی نداره؟ نور آفتاب چطور ایا میبینه؟

  133. کیان می گوید

    سلام من یه جوجه خروس ۶ ماهه دارم یه هفته هست پای راستش میلنگه و به سختی میزاره زمین نمیدونم چیکار کنم یه هویی اینطوری شد

    1. f.gh می گوید

      سلام، مولتی ویتامین و مینرال بهش بدهید خوب میشه. زیر پاش هم پوشال چوب یا کاه بریزید.

      1. حسین می گوید

        سلام
        من یک مرغ دارم حدود ۳ نیم ساله هست که دارمش تازگی متوجه این شدم که موقع راه رفتن می لنگه هیچ علائمی نداره (زخم باز و…..) و اینکه کم غذا میخوره لطفا بگید چکار کنم با تشکر

        1. f.gh می گوید

          سلام، مقاله رو مطالعه کنید. بهش مولتی ویتامین و مینرال بدهید.

  134. زهرا اشراقی می گوید

    سلام، وقت بخیر،خسته نباشید
    حدود چهار روزه که دوتا جوجه رنگی برای دخترم گرفتیم،شب اول یکیشون مرد،فرداش اون جوجه از دست دخترم افتاد الان تقریبا دو روزه که میلنگه و یه ویکی از پاهاش میلرزه،خیلی بد راه می‌ره(آب و غذا خوب میخوره ،چون تنهاست میخواد فقط پیش ما باشه وقتی پیش ما نیست خیلی بلند جیک جیک می‌کنه و غذا نمیخوره)
    میشه لطفاً راهنماییم کنید،ممنون میشم

    1. f.gh می گوید

      سلام، احتمالا مفصل پاش آسیب دیده. ایا اثر تورم یا قرمزی داره؟ ممکنه به آتل بندی نیاز پیدا کنه. حتما مکمل و کلسیم بهش بدهید.

  135. مهدی می گوید

    سلام من جوجه گرفتم یه هفتشونه یکیش از دیروز لنگ میزنه و خیلی میخوابه اولش همشون اسهال بودن ولی الان بهتر شدن ولی اون یدونه لنگ شده و یه پاشو نمیتونه بذاره زمین تا میذاره برمیداره باید چیکارش کنم تازه بالهاشون دراومده

    1. f.gh می گوید

      سلام، لنگیدن پای جوجه دلایل خیلی زیادی داره که شایع ترینش ضعف استخوانی و اختلال عصبی است. بهتره مولتی ویتامین و مینرال (کلسیم و فسفر) بهش بدهید.

  136. ملینا می گوید

    سلام خسته نباشید
    من یه جوجه رسمی دارم که سه هفته هست دستمه تقریبا از دیروز یه بالش رو نمیتونه تکون بده و همون سمتی که نمیتونه تکون بده بالش رو دقیقا پاش رو میاره بالا میلرزونه میخواستم ببینم میشه کمکم کنید باید چیکار کنم غداش هم برنج پخته شده هست و آب و خوب میخوره

    1. f.gh می گوید

      سلام، قبلا هم به سوال شما پاسخ دادم. دان جوجه باید بهش بدهید. به خاطر خوردن برنج دچار سوء تغذیه شده. حتما مکمل ب کمپلکس + مینرال براش تهیه کنید.

  137. ملینا می گوید

    سلام من یه جوجه ی رسمی دارم که تقریبا سه هفته هست که دستمه از جایی نیوفتاده پاشم زخم نیست جاشم تقریبا سفته اگرم واسش پنبه بزارم میخوره آب و برنج پخته و نرم میخوره یه بالش رو نمیتونه حرکت بده یه پاشم میاره بالا و میلرزه میشه بگید باید چیکار کنم؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، پنبه برای زیر پای جوجه خوب نیست. مواد نرم و خشک مثل پوشال چوب، خاک اره و … خوب هستند. غذا هم باید پودر ذرت و کمی گندم و … یا دان جوجه بهشون بدهید.

  138. raha می گوید

    درود بر شما
    یک جوجه بلدرچین بیست و چند روزه دارم که یکم وقت پیش چندتا جوجه کوچولو گذاشتم دیدم ممکنه له بشه جداش کردم فردا دیدم چشمش زخمه بعد چشمش خوب شد اما کم کم راه رفتنش کند شد تا اینکه کلا نمیتونه راه بره و به یک طرف نشسته! چرتم زیاد میزنه غذا و اب میدم میخوره !
    لطفا راهنماییم کنید چه کنم که پاش خوب بشه و بتونه راه بره!
    ممنون میشم

    1. f.gh می گوید

      سلام، احتمالا دچار کمبود تغذیه ای شده، دان بلدرچین براش تهیه کنید. بهتره مولتی ویتامین هم بهش بدهید. کف زمین نگهداریش نباید مرطوب و سخت باشه.

  139. Amir می گوید

    سلام من چند تا جوجه ماشینی دارم الان ۳یا ۴ماهشونه ولی نمی دونم چرا پای یکیش چند رود میلنگه می‌تونه راه بره ولی وقتی پاشو می‌زاره زمین زود بر میدارم

    1. f.gh می گوید

      سلام، کف زمین نگهداری شون نباید سفت و سخت باشه. ممکنه به خاطر کمبود ویتامین و کلسیم و فسفر باشه. مکمل بهش بدهید.

  140. H می گوید

    سلام
    من یه جوجه تقریباً 3ماهه دارم نمیدونم چرا چند روزه نمیتونه راه بره یه پاش کلا حس نداره
    نمیدونم مفصلش ملتهب شده یا در رفته
    چون یکم مفصلش باد کرده نسبت به اون یکی پاش
    غذا میخوره ولی بی حاله نمیتونه راه بره
    میشه کمکم کنین
    ممنون

    1. f.gh می گوید

      سلام، بهتره به یک کلینک دامپزشکی مراجعه کنید جوجه شما باید از نزدیک معاینه بشه.

  141. مهیاس می گوید

    سلام خسته نباشید من ۳ تا جوجه محلی دارم و دم و بالشون کمی بزرگ شده یکی از جوجه پاش درد میکنه دیروز حواسم نبود دستم به پاش فشار آورد میتونه راه بره ولی همش لنگ میزنه و یه جا میشینه ،و نفس تنگی هم داره

    1. f.gh می گوید

      سلام، اون جوجه رو حتما جدا کنید. لنگیدن یا فلج شدن پاها به همراه تنگی نفس علائم بیماری است. دو قطره مولتی ویتامین تو آبخوریش حل کنید. دیگه چه علائمی داره؟

  142. Parmis می گوید

    سلام
    جوجه های من حالشون خیلی خوب بود ولی دو سه روزه که یکیشون همش روی سمت چپ بدنش میوفته و نمیتونه بلند شه🥺💔
    مدفوعشون هم بهشون میچسبه ترخدا بگین چیکار کنم

    1. f.gh می گوید

      سلام، چسبیدن فضله در بیشتر موارد نشانه عفونت گوارشی است. ویتامین تی ان تی بهش بدهید. اگر خوب نشد باید آنتی بیوتیک دریافت کنه.

  143. Fatemeh M می گوید

    سلام
    من یه جوجه ماشینی دارم که از دیروز نمیتونه راه بره خودش هم سعی می‌کنه که راه بره غذا و آبی که جلوش میزارم رو خوب میخوره
    راه بره هم فقط با زانو هاشه
    این اتفاق کاملا یه هویی افتاد؛
    غذاهای که میخوره:برنج پخته شده_آرد ذرت_گندم و…
    لطفاً خیلی سریع تر کمکم کنید 📌🙏

    1. f.gh می گوید

      سلام، به سوال شما قبلا جواب داده شده است.

  144. Fatemeh M می گوید

    سلام
    من یه جوجه ماشینی دارم که از دیروز نمیتونه راه بره
    و فقط با زانو راه می‌ره و غذا و آبی که جلوش میزارم رو خوب میخوره
    پاهاش رو نگاه هم کردم زخم نشده
    لطفاً خیلی سریع کمکم کنید📌 🙏
    غذا های که میخوره:برنج پخته شده_گندم_آرد ذرت_و….

    1. f.gh می گوید

      سلام، تا دو هفتگی بهش برنج پخته و گندم ندین، بهتره دان مخصوص جوجه از بازار تهیه کنید. بستر نگهداریش هم نباید سفت و سخت باشه وگرنه پاهاش دچار مشکل میشن. همچنین یکم مکمل به تغذیه اش اضافه کنید مثل مولتی ویتامین و مینرال مخصوص طیور.

      1. Fatemeh M می گوید

        مرسی

  145. Maryam می گوید

    سلام…در مورد آتل بندی …اگه پای جوجه رو ببندیم نباید تا چند روز راه بره و یا روش بشینه درسته؟؟اخه جوجه ی من هر دفعه پاشو می بندیم تقلا میکنه که پاشو باز کنه و رو پاش بشینه…و اینکه الان ۸ روزه به توصیه ی دکتر داریم بهش مولتی ویتامین و کلسیم مخصوص خودشو میریم تغییری تو پاهاش ندیدیم تغذیه اش بهتر شده ولی یکم بدتر شده پاهاش و دیگه راه نمیره نشسته دون میخوره ،گاهی وایمیسته برا دونه خوردن…اصلن قیافش شبیه جوجه های مریض و بی حال نیس پر هم داره درمیاره ….

    1. f.gh می گوید

      سلام، مدت زمان آتل بندی بستگی به نوع آسیب پا داره ولی با توجه به توضیحاتی که گفتین بهتره بازش کنید. برای جذب کلسیم ، جوجه شما باید کمی نور آفتاب هم ببینه. در ضمن از بستر نرم و خشک استفاده کنید جوجه احساس راحتی داشته باشه.

  146. Fatemeh M می گوید

    سلام من یه جوجه دارم که بردمش حموم قبلاً هم برده بودم اما اینجوری نشده بود امروز که بردم حموم
    اصلا تعادل نداره همش عقبی می‌ره الان باید چی کار کنم؟….

    1. f.gh می گوید

      سلام، جوجه رو نباید خیس کنید مریض میشه. سریعا باید جوجه رو در جای گرم نگه دارید، مولتی ویتامین طیور هم بهش بدهید اگه نبود یک قطره مولتی ویتامین انسانی در آبخوریش حل کنید.

      1. Fatemeh M می گوید

        مرسی🙏🙃

  147. فاطمه می گوید

    سلام .من دوتا جوجه ۲ ماهه دارم امروز صبح دیدم یکیش یه پاش لنگ میزنه…میتونه پاشه غذا بخوره آب بخوره ولی دوباره میفته رو پاش …احساس میکنم پاش درد میکنه باید چیکار کنم؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، خودتون از نزدیک کف پاشو نگاه کنید اگر هیچ زخمی نبود احتمالا به خاطر کمبود ویتامین هستش. بستر نگهداریشون هم باید کمی نرم و خشک باشه.

  148. امیرعلی می گوید

    سلام چیکار کنم من الان یه جوجه محلی دارم از جوجه یکم بزرگ شده دم در اورده داداش کوچیکم پرتش کرد الان یه پاش قرمز شده باد کرده الان نمی دونم چیکارش کنم لطفا کمکم کنین درمانش چیه

    1. f.gh می گوید

      سلام، اگر امکانش رو دارید به دامپزشک مراجعه کنید یا یک شخص با تجربه باید پای اون جوجه رو درمان و آتل بندی کنه.

  149. Mari می گوید

    سلام من سه تا جوجه رسمی دارم یکیشون امروز صبح زمانی که وایمیسته یه پاشو میاره بالا و میلرزه پاش نمیدونم چرا لطفا میشه راهنمایی کنید 🙏 ممنون

    1. f.gh می گوید

      سلام، این نوع موارد باید بصورت کلینیکی معاینه بشن شما هم که اصلا جزئیات رو کامل نمیگین تا بتونم کمکتون کنم.

  150. فاطمه می گوید

    سلام
    من الان جوجه ۱ ماهه دارم که امروز صبح دیدم یکی از پاهاش قرمز شده چاق شده الانم نمیتونه راه بره فقط میخابه میخاد راه بره با یکی از پاهاش راه میره
    پاهاشو داراز میکنه و فقط داد میزنه
    چیکار کنم 😥😥

    1. f.gh می گوید

      سلام، این نوع موارد نیاز به معاینه کلینیکی دارند حتما به دامپزشک مراجعه کنید. ولی اگه التهاب باشه با اسپری اکسی تتراسایکلین قابل درمان خواهد بود.

  151. fati می گوید

    سلام جوجه من پاش پوست پوست شده و نمیتونه کف پاش رو زمین بزاره و درست راه بره چیکارش کنم😭

    1. f.gh می گوید

      سلام، پماد تتراسایکلین بهش بزن. کف محیط باید تمیز باشه.

  152. ابراهیم می گوید

    سلام
    یک جوجه امروز از دستگاه جوجه کشی در اومد الان تو دستگاه هستش ولی الان که رفتم چک کنم دیدم یکی از پاهاش روش سیاه شده ( البته یک روز بود نصف تخم رو شکسته بود ولی امروز از تخم بیرون اومد )
    دلیل سیاه شدن چی میتونه باشه و راهکاری برای درمانش هست ؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، با عرض پوزش در این باره اطلاع ندارم. بهتره با دامپزشک مشورت کنید.

  153. ملی می گوید

    سلام خواهرم یه جوجه نزدیک4 ماهه داره خورده زمین نمیتونه وایسته تعادل نداره چی کار کنم یعنی حیوان رواز رو پاش پرت کرده زمین میشه کمرش مشکل پیدا کرده باشه همش چشماشو میبنده بالاشم افتاده اسهالم فکرکنم داره پاهاشو تکون میده بعد نمیتونه وایسته عقب‌ عقب میره میخوره زمین میشه جواب بدین

  154. ملی می گوید

    سلام خواهرم یه جوجه نزدیک4 ماهه داره خورده زمین نمیتونه وایسته تعادل نداره چی کار کنم یعنی حیوان رواز رو پاش پرت کرده زمین میشه کمرش مشکل پیدا کرده باشه همش چشماشو میبنده

    1. f.gh می گوید

      سلام، کار خاصی نمیشه کرد در اثر ضربه آسیب دیده باید به دامپزشک مراجعه کنید.

  155. Maryam می گوید

    سلام..من چنتا جوجه دارم که یکیشون الان چند روزه دوتاپاش یکم از هم فاصله گرفته و همینطور راه میره و غذا میخوره هیچ ضربه ای هم نخورده و زخمی هم نداره..نسبت به جوجه های دیگه هم کوچکتر مونده و وهم لاغرتره و اونا بعضی وقتا میزننش با این که همسن بودن ..مولتی ویتامین هم میدم بهش …ولی نمی دونم برای پاهاش چیکار کنم ..

    1. f.gh می گوید

      سلام، پاهاش باید نزدیک هم آتل بندی بشه. مشکل پای باز در جوجه ها رو سرچ کنید آموزش ویدیویی داره. در مورد رشد جوجه هم بهتره غذای مخصوص جوجه بهش بدهید.

  156. مجتبی می گوید

    سلام
    چند تا تخم محلی جوجه کشی کردم
    از تخم که بیرون اومدن بعد چند ساعت انتقال دادم به مادر مصنوعی
    ولی امروز صبح متوجه شدم که یکی از جوجه ها یه پاشو جمع میکنه و نمیتونه خوب راه بره گرفتمش و دست به پاش زدم که جیک جیک شدیدی کرد و الان از بقبه جوجه ها جداش کردم و جدا گانه دون آب میدم.فک کنم بقیه جوجه ها از روش رد شده باشن و لهش کردن
    حالا به نظرتون چیکارش کنم؟همش زیر نور لامپ چرت میزنه ولی دون آب میخوره
    راهی داره پاش خوب بشه؟
    ممنونم

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      شما نباید 24 ساعت اول خروج از تخم جوجه رو از دستگاه بیارید بیرون ! در 24 دوم هم باید بهشون شک و اب مخلوط بدید
      در مورد اون مورد که ناهنجاری داره، له که نمیشه ، وزنشون کمه ، ولی وقتی هنوز سرپا نبوده نباید منتقلشون میکردید . خلاصه برید از داروخانه دامپزشکی براشون مولتی ویتامین مخصوص طیور بخرید ممکنه خوبش کنه . حتما داخلش ویتامین b3 یا نیاسین باشه

    2. احمد می گوید

      سلام خسته نباشد من یه جوجه حدودا ۱۲ روزه دارم که الان ۴ ساعته پاش شروع به لنگ زدن کرده یعنی موقع راه رفتن پاشو جمع میکنه میاره، بالا و بعد میزاره زمین و الان کمی راه میره و بعد خسته میشه و میشینه اما پاش باز نشده فقط لنگ میزنه آب و غذا هم میخوره و چینه دون اش هم پره شیطنت هم میکنه مثل از رو دست به فاصله نیم متر می پره پاید چیکار‌کنم

      1. f.gh می گوید

        سلام، مقاله رو مطالعه کنید. بستر نگهداریش نباید سفت و سخت باشه. در ضمن ممکنه پای جوجه ضربه دیده باشه. اگر به خاطر کمبود تغذیه است میتونید از مکمل ها استفاده کنید.

  157. Fatm می گوید

    سلام وقت بخیر
    من دوتا جوجه دارم ۱۵ روزه تقریبا دوروزه غذای جدیدی دادم که گفتن باعث سرعت رشدشون میشه
    الان یک روزه پاشون درد میکنه خیلی سخت راه میرن
    میشه بفرمائید باید چکار کنم؟!

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      غذا چیه ؟
      محیط نگهداری چه دمایی داره ؟

      1. Fatm می گوید

        غذاشون رنگش تقریبا کرم رنگه
        و دونه های درشتی داره که با آب خیس میکنم میدن بهشون اسمشو نمیدونم والا ولی میگن مفیده
        دمای نگهداریشون حدودا ۲۷ ۲۸ درجه
        ممکنه به علت زیاد غذا خوردن باشه؟؟

        1. f.gh می گوید

          سلام، ممکنه به خاطر متعادل نبودن جیره غذایی شون باشه. از فروشگاه های عرضه خوراک دام و طیور متناسب با سن جوجه هاتون، دان مرغ تهیه کنید. مشکلات حرکتی در پاها به بستر هم ربط داره چون بستر مرطوب و سخت نیز باعث مشکل میشود. بر روی بستر از پوشال چوب استفاده کنید.

  158. طاهری می گوید

    سلام من دو عدد قو غاز دارم هردو خیلی خوب میخورند ولی یکی یک پای آن می لنگد چاه کار کنم

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      مشکل تغذیه دارن
      جیره مخصوص طیور بهشون بدید و به صورت منظم از مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده کنید
      مولتی ویتامین طیور رو از داروخانه دامپزشکی بخرید

  159. ستایش جمال ابادی می گوید

    ممنون ولی غذااصلانمیخوره اب روهم روی نوکش میریزم تابخوره.البته غذاش دانه ی پارسه وخیسش میکنم.

    1. andisheh-admin می گوید

      با سه سرنگ بهش غذا بدید
      مثل غذای سرلاکی دادن به طیور زنتی
      اونجوری بدید میخوره

      بهتره دامپزشک هم ببرید وضعیتش خوب نیست

      1. محیا می گوید

        سلام من امروز داشتم ‌‌‌با جوجه ها بازی می کردم بد یکی شوند آمد خونه با فاصله ی کم آروم پرتابش کردم ولی دیدم پاش لنگ می زنم چیکار کنم

        1. andisheh-admin می گوید

          سلام
          ممکنه ضربه دیده باشه نمیشه گفت دقیق
          مولتی ویتامین مخصوص طیور که دارای ویتامین b3 یا نیاسین هست براشون بخرید و بدید بخورن

  160. ستایش جمال ابادی می گوید

    سلام
    من ۴روزپیش ۳تاجوجه خریدم سالم سالم بودن ولی دیروزیکی روی پاش نمیتونست وایسته اشتهانداشت همش درحال چرت زدن بودومخرجش فضل چسبیده بود.روغن زیتون روی دستمال کاغذی ریختم وفضل هاروتمیزکردم قفسش روسواگردم و شکرداخل اب حل کردم بهش دادم وزرده ی تخم مرغ خام دادم.هنوز خوب نشده چی کارکنم.لطفاراهنمائی کنید.

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      موارد انجام داده صحیح بوده ولی تخم مرغ ندید
      داخل غذای معمولش چند قطره روغن زیتون بریدید و غذا رو کمی خیس کنید بهش بدید
      مرتب هم مقعد پرنده رو با دستمال ساده یا کاغذی آغشته به روغن زیتون پاک کنید (از دستمال مرطوب ارایش استفاده نکنید در این مورد)
      مولتی ویتامین مخصوص طیور هم براش بگیرید بدید خوب میشه
      این بیماری چند سویه داره که یکی از سویه ها به صورت ویروسی هست و از مرغ مادر به جوجه میرسه اونو باید ببرید دامپزشکی ولی باقی سویه ها با موارد گفته شده درمان میشه

  161. ماعده می گوید

    سلام جوجه داشت میدویید بعدپاشو له کردم الان پاش لنگ میزنه پاشو جمع میکنه بعد باز میکنه روغن زیتون بزنم خوبه

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      ببرید دامپزشکی
      پای اردک چیه ادم اونو له کنه اخه ، اینجوری بهتره اصلا هیچ پرنده ای نگه ندارید
      روغن زیتون برای پای له شده فایده ای نداره !
      مولتی ویتامین مخصوص طیور از داروخانه دامپزشکی براش بخرید بدید بخوره

  162. Ftmafp می گوید

    سلام ببخشید من یک هفته که دوتا جوجه خربدم یکیشون موهای پشتش ریخته و الان متوجه شدم دستشوییش به پشتش چسبیده و دوتا راه شده نمیدونم باید چیکار کنم که بهتر شه خوب میشه؟لطفن راهنمایی کنید

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      موارد زیر رو انجام بدید
      – مقعد جوجه رو با مقداری روغن زیتون مالش بدید تا اون چسپنده ها جدا بشن
      – محیط نگهداریش رو گرم کنید و پرنده دور از مواد الوده باشه ، پرنده دور از حیاط باشه و تو خونه باشه
      – تغذیش مفید باشه و روی تغذیش مقدار کمی ، چند قطره روغن زیتون بریزید و صبور باشید

    2. نورا می گوید

      سلام من ی جوجه چهار ماه دارم ک خوراکش هم خیلی خوبه ولی تازگیا نمی تونه روی پاهاش بایسته و نشسته غذا میخوره ب زور هم راه میره دلیلش چیه

      1. f.gh می گوید

        سلام، اگر غذاش نامتعادل باشه یا اینکه کف زمین نگهداری سخت و مرطوب باشه، پای جوجه دچار مشکل میشه. در ضمن برخی از بیماری ها نیز باعث فلج شدن جوجه ها میشن شما باید جزئیات بیشتری بگین.

  163. Ftm می گوید

    سلام ببخشید من یک هفته که دوتا جوجه خربدم یکیشون موهای پشتش ریخته و الان متوجه شدم دستشوییش به پشتش چسبیده و دوتا راه شده نمیدونم باید چیکار کنم که بهتر شه خوب میشه؟

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      محل فضله رو با کمی روغن زیتون ماساژ بدید و راه رو باز کنید
      داخل غذاش هم چند قطره مولتی ویتامین بریزید

  164. محمد نصیری می گوید

    سلام یه جوجه دارم کوچیکه امروز صبح دیدم یه پاش می لنگه هی پاشو جمع می‌کنه نمیتونه بذاره زمین البته کمی هم میتونن بذاره زمین ولی نمیتونه مثل سابق بدوئه خودشم قبل این اتفاق خیلی وقتا از روی تخت میپرید و چند باری هم از بالا افتاده ولی چیزیش نشده مشکل تغذیه هم نداره فقط بعضی وقتا کم میدم آب هم خیلی زیاد دوست ندارم اگه راهنمایی ام کنید ممنون میشم 🙏 خطرناک که نیست ؟

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      بهتره تغذیه پرنده تغییر پیدا کنه همینطور بهش به صورت اورژانسی مولتی ویتامین و قطره کلسیم داده بشه .
      هر دو یعنی مولتی ویتامین و قطره کلسیم باید مخصوص طیور باشن و از داروخانه دامپزشکی تهیه بشن . مولتی ویتامین باید حاوی نیاسین هم باشه

      تغذیه پرنده رو تا زمانی که کوچیک هست از جیره مخصوص استفاده کنید تا بدنش جون بگیره ، پرنده هایی که تنهایی نگهداری میکنید رو با پرنده هایی که در طبیعت با مادرشون بزرگ میشن یکی در نظر نگیرید

  165. محمد نصیری می گوید

    سلام یه جوجه دارم کوچیکه امروز صبح دیدم یه پاش می لنگه هی پاشو جمع می‌کنه نمیتونه بذاره زمین البته کمی هم میتونن بذاره زمین ولی نمیتونه مثل سابق بدوئه خودشم قبل این اتفاق خیلی وقتا از روی تخت میپرید و چند باری هم از بالا افتاده ولی چیزیش نشده مشکل تغذیه هم نداره فقط بعضی وقتا کم میدم آب هم خیلی زیاد دوست ندارم اگه راهنمایی ام کنید ممنون میشم 🙏

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      تغذیش خوب نیست ، چی میدید بهش ؟
      حتما بهش مولتی ویتامین مخصوص طیور بدید که دارای نیاسین هست و برای مشکلات پای جوجه ها بسیار تاثیر گذاره
      اگه تغذیه ی پرنده خوب باشه قوای بدنیش بالا میره و دچار چنین مشکلاتی نمیشه

  166. Mahdiye*b می گوید

    سلام جوجه ما رفته زیره پای دختره سه سالم دو روز پیش . آتل بندی کنم خوب میشه؟ راهنمایی کنین لطفاً.

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      میزان اسیب رو باید دامپزشک نگاه کنه و تشخیص بشه
      ندونسته همینجوری اتل بندی کردن فایده ای برای جوجه نداره

  167. الناز می گوید

    باسلام یه جوجه دارم چند روزه یه پاش می لنگه والانم دوتا پاش لنگ میزنه زیاد توی هر کدام پاش رگ قرمز مشخص شده ودرد داره الانم طوری شده به حالت نشسته راه میره چکار کنم لطفا کمک کنید ممنونم

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      تغذیش باید بهبود داشته باشه
      علاوه بر جیره مخصوص جوجه از مولتی ویتامین مخصوص طیور هم حتما استفاده کنید که در رفع مشکلات پا ، افزایش اشتها و بهبود شرایط مو و … طیور بسیار تاثیر گذار هست.

  168. هادی می گوید

    سلام من سه تا جوجه دارم یکیشون یکی دوهفته ای هست و اون دو تا دو سه هفته ای … اون دو تا بدو بدو میکنن و الان میتونن ارتفاع ده سانتی رو بپرن بالا و بیان پایین با پرش اما اون یکی فقط سه چهار سانتی رو می پره بالا و اصلا زیاد نمیپره مگر چند بار ولی ده سانتی رو پایین می‌پره و خوب میدوعه و بال هاشم باز می‌کنه و میدوعه و جلو آفتاب فقط اونه ک بال هاشو باز می‌کنه و پاشو دراز می‌کنه می‌خوابه ولی بیشتر وقتا انگشتاشو جمع می‌کنه و پاشو بالا نگه میداره و انگار ی کم پاش ضعیفه خیلی نگرانم چی کارش کنم

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      ممکنه مشکل از تغذیشون باشه
      جیره مخصوص بهشون بدید و حتما بهشون مولتی ویتامین مخصوص طیور بدید ، ناهنجاری پا یکی از مشکلات شایع کمبود ویتامین B3 در جوجه ها هست که با دادن مولتی ویتامین مخصوص طیور این مشکل حل میشه

  169. A می گوید

    سلام آیا شست و شو هم تاثیری در لنگیدن داره یا نه؟

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      خوب اگه با فشار و نادرست انجام بگیره و سبب اسیب به پای پرنده بشه حتما تاثیر داره

  170. ملکا کردلو می گوید

    سلام من دوتا جوجه مرغ۴ماهه دارم صبح کاملا سرحال بودن وجست وخیز میکردن تو حیاط بعدازظهر بردم غذا بدم دیدم یکیش میتونه وایسه روپاش ولی به سختی وکمی لنگ میزنه احساس میکنم بالش هم کمی فلج شده اون یکی هم انگشتهای پاش کج شده در حالی که صبح صحیح وسالم بی هیچ علامتی بودن غذا بهشون برنج وسبزی و…
    جاشون هم توی حیاط

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      دقیق نمیشه گفت که چی شده ! شرایط محیط نگهداری رو خودتون بهتر میبینید
      تغذیشون چیه ؟

  171. S.D می گوید

    سلام وقتتون بخیر من چند روزه جوجه خریدم ولی دوروزه غذا کم میخوره و امروز هم یکی از پاهاش رو بالا نگه میداشت و ۳،۲ روزه که یکی از انگشتای همون پاش کبوده اگه میشه لطفا کمکم کنید ممنون خیلی دوسش دارم

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      تغذیش چیه ؟ دمای محیط نگهداری چنده ؟ شرایط نگهداریش رو توضیح بدید ببینیم مشکل از کجاست

  172. M می گوید

    سلام من سه روزه جوجه خریدم. یکی از جوجه هام که خیلی هم شیطون بود از امروز صبح پاش می لنگه و گاهی اون پاش و جمع میکنه و نمیتونه درست راه بره برای همین همش یه گوشه افتاده و حتی نشستنی دان میخوره. فکر نمیکنم جوجم بیماری داشته باشه چون تا دیروز بپر بپر میکرد. فکر کنم در اثر پریدن پاش این طور شده. تغذیش هم دان مخصوص هست. باید چی کار کنم پاش خوب بشه

    1. f.gh می گوید

      سلام، ممکنه از بستر باشه، بستر نگهداریش نباید سفت و سخت یا لغزنده و مرطوب باشه بایستی نرم و خشک باشه. مثلا از پوشال چوب میتویند استفاده کنید تا پای جوجه دچار مشکل نشه.

  173. حیدر حسن پور می گوید

    سلام من یک دو روزی هست یک جوجه رسمی تقریباً دو ماهه خریدم. روز اول خیلی خوب بود خوب غذا میخورد و راه می‌رفت و …. ولی دیشب بارون اومد مجبور شدم بیارمش تو خونه
    گذاشتمش تو یک سطل شب تا صبح اون تو بود
    صبح اومدم بزارمش تو لانه اش دیدم لنگ میزنه و جوجه ای که خودم نمی‌تونستم بگیرمش داداشم راحت میگیرش
    غذا هم نمیخوره دستشویی هم می‌کنه فقط آب خالی و چشم هاش هم نیمه بازه و یک سره چرت میزنه
    یک پاشو کامل انگشتاشو باز می‌کنه اما یک پا دیگش رو انگشتاشو نیمه باز می‌کنه و اصلأ راه نمیره
    خواهش میکنم یک راهکار بدید خیلی دوستش دارم ،لطفا

    1. f.gh می گوید

      سلام، کف سطل احتمالا خیلی صاف و لیز بوده و جوجه هم به خاطر استرس زیادی بی تابی کرده برای همین دچار لنگی پا شده. بستر نگهداری جوجه باید نرم و خشک باشه مثل پوشال چوب، بهش قطره مولتی ویتامین بدهید.

  174. zohre می گوید

    سلام ببخشید من یکماه و نیمه پیش یدونه جوجه رنگی خریدم کاملا سالم شیطون و شکموئه ؛ ولی الان حدودا دو هفته ای هست که رو پاهاش نمیتونه وایسه فک کنم به خاطر اینکه بسترش کارتون بوده سفت بود این طوری شده خیلی ناراحتم الان کف بسترش خاک ریختم مرغ پخته شده و سویا و مولتی ویتامین و مینرال میدم خوراکش خیلی خیلی خوبه ولی نمیتونه روی زانوهاش وایسه خیلی داره اذیت میشه طفلکی تورو خدا میشه بگین چه طوری میشه درمانش کرد ؟؟ 😢😢😓😓هیچ بیماری ای هم نداره هیچی!

    1. f.gh می گوید

      سلام، پوشال چوب برای بستر نگهداریش خوبه.مرغ پخته هم بهش ندهید بهتره دان مرغ براش تهیه کنید. با مکمل و عوض کردن بستر به مرور باید خوب بشه.

  175. T.m می گوید

    سلام من یه جاجه دا م ۷ روزشه تازگیا پاش میلنگه بی حاله و نمیتونه خوب وایسه و زیاد راهبره
    اگه بمیره من خعلی ناراحت میشم😭😭

    1. f.gh می گوید

      سلام، جوجه 7 روزه نیاز به دان مخصوص جوجه داره و حتما محیط نگهداریش باید گرم و تمیز باشه. شما اینا رو رعایت کردید؟

      1. خانی می گوید

        سلام
        ۴ روزه یه جوجه رنگی کوچولو خریدم برادر کوچیکم بلندش کرد از تقریبا فاصله نیم متری از زمین انداختش زمین حالا یکی از پاهاشو اصلا نمیتونه زمین بزارع به سختی راه میره پاش هیچ تغییری نکرده ولی خیلی درد میکشه وقتی میگیرمش رو دستم تمام سنگینیش رو پای سالمشه اون یکی پاشو خیلی اروم میزاره زمین درحدی بتونه تعادلشو حفظ کنه خواهش میکنم کمکم کنید خیلی نگرانشم بیچاره داره درد میکشه توروخدا زود جوابمو بدید😔

        1. f.gh می گوید

          سلام، ممکنه نیاز به آتل بندی داشته باشه. فعلا باید تحرک کمتری داشته باشه به دامپزشک مراجعه کنید.

          1. خانی می گوید

            ممنون ک پاسخ دادید. نمیشه تو خونه خوبش کنیم با پمادی کرمی چیزی؟😔

          2. f.gh می گوید

            آموزش آتل بندی جوجه سرچ کنید، از پماد رفع کوفتگی هم میتونید استفاده کنید ولی خب ببرید دامپزشک معاینه کنه بهتره.

  176. مطهره می گوید

    سلام وقت بخیر من یه ماهه ۲ تا جوجع رنگی خریدم اما دیروز عصر یهویی یکیشون نمیتونه روی پاهاش وایستع لطفا بگین چیکار کنم خیلی نگرانم☹😞

  177. مطهره می گوید

    سلام وقت بخیر من یه ماه ۲ تا جوجه رنگی خریدم ولی دیروز بعد از ظهر یکی از اونا نمیتونه رو پاهاش وایسته و راه بره چیکار کنم ؟!

    1. f.gh می گوید

      سلام، غذا چی میخورند؟ دیگه چه علائمی داره؟

  178. N می گوید

    سلام من جوجه کوچیکی دارم منتها از دست بچه افتاده نمیتونه درست روی پاهاش بایسته احتمالا کوفتگی باشه چیکار کنم زودتر خوب بشه ؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، فعلا باید تحرک کمتری داشته باشه، به مرور خوب خواهد شد. اگر اسیب شدید دیده ممکنه نیاز به آتل بندی و پماد کوفتگی داشته باشه.

      1. N می گوید

        ممنون از شما

  179. ابوالفضل می گوید

    من جوجه دارم امروز نمیدونم چرا پاش لنگ میزنه پشت پاش خون مرده شده چیکار کنم خیلی دوسش دارم

    1. f.gh می گوید

      سلام، ایا ضربه خورده؟

  180. ریحانه می گوید

    سلام، من یه جوجه رنگی هس خریدم تقریبا یک ماه میشه، امروز دیدم یکی از پاهاش میلنگه تورو خدا بگید باید چیکار کنم؟
    خعلی دوسش دارم😭😭😭😭

    1. f.gh می گوید

      سلام، لنگیدن پای جوجه دلایل مختلفی داره اگه ضربه نخورده باشه ممکنه به خاطر بستر مرطوب و سفت باشه بستر نگهداری جوجه باید نرم و خشک باشه مثل پوشال چوب. در ضمن اگر جیره غذای جوجه نامتعادل باشه بازهم دچار مشکلات حرکتی و لنگی میشه. قطره مولتی ویتامین و مکمل باید به اندازه کافی دریافت کنه.

  181. Hediyeh می گوید

    جوجم پاش کبود شده نمیتونه بالابزار زمین بالا نگه میداره
    چیکار کنم؟

  182. Hediyeh می گوید

    سلام من یه جوجه گرفتم ماشینی
    یهو رفتم دیدم پاش کبود شده و نمیتونه روش وایسه هی بالا نگهش میداره
    چیکارش کنم؟🥺

    1. f.gh می گوید

      سلام، ایا ضربه دیده یعنی چیزی روش افتاده با لهش کرده؟ اگه اینطویه نیاز به اقدام دامپزشکی داره.

    2. مهی می گوید

      سلام جوجه ی من رو یه پا می ایستاد اولش فکر کردم سردشه ولی بعدش دیدم نمیتونه راه بره . چه کنم؟ فعلا یا اتل رو قسمت انگشتش بستم

      1. andisheh-admin می گوید

        سلام
        اتل تاثیر چندانی نداره باید دلیل این مشکل رو پیدا کنید
        ممکنه به دلیل کمبود ویتامین b3 باشه که در این صورت باید بهش مولتی ویتامین مخصوص طیور بدید . این مورد بسیار شایع هست
        ممکنه زخم شده باشه که در این صورت باید نقطه زخم شده رو پیدا کنید و بررسی کنید که اگه مشکلی داشته باشه یا عفونتی داشته باشه پماد بزنید بهش

        اگر هم مشکل تغذیه داشته باشه باید تغذیه مفید باشه تا رشد پرنده درست انجام بگیره

  183. Ziba می گوید

    سلام من دو روز جوجه گرفتم امدم زیرشو عوض کنم خودشو پرت کرد بایین اما زود بلند شد. الان پاش میلنگه زیاد غذا نمیخوره چشماش همش نیمه بسته است. واقعا ناراحتم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. f.gh می گوید

      سلام، بستر نگهداری جوجه باید مثل پوشال چوب نرم و خشک باشه وگرنه دچار مشکلات حرکتی خواهد شد. لنگی پای جوجه اگه جدی نباشه به مرور خوب میشه فقط حتما دان مخصوص جوجه بهش بدهید و بصورت هفتگی مولتی ویتامین هم در آبخوریش حل کنید.

    2. سعید می گوید

      سلام من یه جوجه لاری دارم چن روزشه امروز پاش یکم از هم باز شده بود چن قدم راه رفت یه دفعه جفت پاش خشک شده پاهاشو سیخ میگیر هر چیم ماساژش دادم و باهاش کار کردم فایده نداره پاهاش سیخ سیخ مثل چوب شده رو پاش نمیتونه وایسه دلیلش چیه ایا درس میشه

      1. f.gh می گوید

        سلام، چند روزه است؟ محیطش باید گرم باشه مخصوصا کف زمین نگهداری اگر سرد باشه دچار مشکلات زیادی خواهد شد. مولتی ویتامین دامی بهش بدهید. در صورت لزوم باید پاهاش رو کمی نزدیک هم ببندید بستر نگهداریش هم نباید صاف و لیز باشه.

  184. امیر می گوید

    من ۲ تا جوجه دارم ۱۲ روزه و ۱۹ روزه کوچیکه انروز پاش لنگ میزنه بلند کردم پاشو بررسی کردم دیدم انگشت پاش ضربه دیده خون نمی امد اما بیچاره به سختی راه میرفت مثل اینکه شب پاش ضربه دیده چون دیروز تا شب اینجوری نبود الان بهتره اما هنوز لنگ میزنه چیکار کنم خوب شه؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، اگر زخمی شده بهش پماد تتراسایکلین بزنید تا عفونت نکنه. به مرور خوب میشه ، بستر نگهداریش باید نرم و تمیز باشه.

  185. مرتضی می گوید

    سلام؛جوجه من نمیدونم چرا داره باد میکنه و کم اشتها شد..حتی رو پاهاش نمیتونه وایسته ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. f.gh می گوید

      سلام، برای تشخیص بیماری نیاز به جزئیات بیشتری می باشد حتما قرنطیه اش کنید.

  186. Bahar می گوید

    سلام خسته نباشید
    یه جوجه دارم پاهاش شکست
    بعد از چند روز دیگه نمیتونه راه بره
    الان هم انگشت های پاهاش کج شده و دیگه نمیتونه روی پاهاش وایسه
    علتش چیه و آیا درمان میشود ؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، علتش کاملا مشخصه، چرا برای درمان شکستگی اش اقدام نکردید باید آتل بندی میشد.

  187. نگار می گوید

    سلام جوجه گرفتم الان یه دوهفته دارم امروز دستم بود از بالا خودشو انداخت الان پاهاش میلنگه خودش ولو میشه زو زمین لطفا بگین چکار کنم خوب شه من نمیتونم اینجوری ببینمش لطفا

  188. فاطمه می گوید

    سلام ببخشيد جوجه من دو روزه ب طور ناگهاني يك پايش مي لنگه اصن نميتونه درست راه بره نميتونه پاشو درست زمين بزاره. بعد اون قسمتي كه بالاي پاشه ي قوص داره كبود شده يكم سياه شده. چيكار كنم دلم براش ميسوزه

    1. f.gh می گوید

      سلام، بهتره به دامپزشک مراجعه کنید این جوجه نیاز به معاینه و اقدام دامپزشکی داره.

  189. Dy می گوید

    سلام
    ما یه جوجه یه ماهو خورده ای داشتیم که امروز ظهر دیدم مرده (جوجه ماشینی)
    چند روزم بود که میلنگید ولی تارگیا خیلی بهتر شده بود امروز صبحم که رفتم بش غذا بدم و اینا حالش تقریبا خوب بود دونه میخورد و راه میرفت ولی یه سری مشکلاتی داشت اینکه صداش گرفته بود و یکم بیحال م مدفوعشم خیلی کمتر از روزای دیگه شده بود و رنگش سبز تیره بود
    حالا من نمیدونم مریضی خاصی داشته یا نه بخاطر (دیروز یه هزار پا نیمه جون رو درسی خورد ) اون هزار پاس یا بخاطر لنگیدنشه که داشت (که داشت خوب میشد)
    درضمن صبحم که دیدم صداش گرفته نصف قرص تتراساکلین مخصوص دام رو ریختم تو ابش یکم خورد اونو(قبلا که صداش میگرفت این قرصو بش میدادم خوب میشد ولی امروز اثر نکرد)
    لطفا بگید علتش چی میتونه باشه
    خیلی ممنون

    1. f.gh می گوید

      سلام، اگه نیوکاسل نگرفته باشه احتمالا به خاطر مشکلات کبدی و کلیوی تلف شده.

  190. نسیم می گوید

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من چند روزه جوجم حالش خیلی بده دوماه خریدمش و تا الان حالش خوب بوده ولی نمیدونم چی شده که الان نمیتونه راه بره و هی میفته زمین و خیلی بدنش شل شده
    ممنون میشم راهنماییم کنید تورو خدا بهم بگید چیکار کنم😭😭

    1. f.gh می گوید

      سلام، بهش قطره مولتی ویتامین بدهید اگه خوب نشد ممکنه بیمار باشه یا اینکه تغذیه اش مشکل داره. چند روزه است؟ غذاش چیه و چه علائمی داره؟

  191. امیر حسین می گوید

    سلام من یک جوجه کوجک دارم که چیزی رو پاش افتاد و خون ریزی کرد الان پاش کبود شده و نمی تونه زمین بزاره و بکم هم پاش صاف شده و خم نمیشه چه کار میشه کرد؟………

    1. f.gh می گوید

      سلام، محل زخم رو با آب بشویید و در صورت امکان اسپری تتراسایکلین دامی بهش بزنید تا عفونت نکنه.

  192. . می گوید

    سلام من چند ساله مرغ دارم الان چند روزه یکی از مرغ های من پایش می لنگد یجوری که فکر کنم خیلی درد داره راحل خوب شدنش چیه ؟ درمانی هستش که بتونه خوبش کنه؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، ایا کف پاش سالمه؟ ممکنه به خاطر جیره نامتعادل باشه. کلسیم و مولتی ویتامین بهش بدهید.

  193. محمد می گوید

    سلام من دیروز یه جوجه خریداری کردم جوجه هم گذاشتم بیش یه دونه جوجه که داشتم اون جوجه بزرگ تره ولی باهم خیلی خوبن دیدم بی‌حال هست و یکم پاش میلنگه و پاهاش خط خط های قرمز هست لطفاً راهنمایی کنید

    1. f.gh می گوید

      سلام، بهشون ویتالین دامی و الکترولیت بده بی حالیش خوب میشه. جای جوجه باید گرم باشه و بستر نرم و خشک داشته باشه مثل پوشال چوب.

  194. ریحانه می گوید

    سلام من چهار روز هست که جوجه خریدم یکی از جوجه هام امروز به اتاق رفت وقتی اومد بیرون از اتاق دیدم که لنگ میزنه قبل از این اتفاق صداش از اتاق اومد معلوم بود که یه چیزی بهش خورد الان بهتره راه میره ولی کمی میلنگه البته جوجم نسبت به جوجه های دیگه خیلی کوچیک تره میخواستم بدونم درمانی داد برای لنگیدنش ؟ نظرتون خوب میشه؟
    چه کاری باید بکنم تا خوب بشه؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، اگه راه میره و به صورت جزئی میکلنه زیاد جای نگرانی نیست احتمالا به مرور خوب میشه. باید بررسی کنید که ضربه نخورده باشه

  195. K می گوید

    سلام دوباره
    یه چیز دیگه ای که هست جوجه ما بیشتر اوقات مدفوعش دو رنگه یه قسمتش معمولیه و یه قسمتش سفیده مشکلش چی میتونه باشه؟

  196. K می گوید

    سلام
    ما یه جوجه ماشینی یک ماهه داریم که دو روزه میلنگه ولی میتونه راه بره و غذا هم خیلی خوب میخوره مشکل کلسیم و ویتامینم بعید میدونم داشته باشه چون تو غذا و ابش پودر استخوان و مولتی ویتامین هست
    لطفا بگید مشکلش چی میتونه باشه ؟
    ممنون

    1. f.gh می گوید

      سلام، کف پاشو چک کنید. ممکنه به خاطر بستر نگهداریش باشه. بستر سفت و سخت و نم دار هم باعث مشکلات حرکتی جوجه ها میشه.

      1. K می گوید

        سلام
        بسترش نرمه (روی یه جور پادری) و در طول روز فقط یه چند دقیقه ای روی سطح سفت راه میره و اینکه این لنگیدنش نسبت به دو سه روز پیشم یکم بدتر شده
        وطرز ایستادنشم جوریه که بیشتر وزنشو روی پای چپش میزاره و پای راستشو یکم کج نگه میداره ولی مثلا که میره افتاب(خودشو تو حالت افتاب گیری قرار میده) ، کامل پای راستشو باز و بسته میتونه بکنه و فقط برا راه رفتنش مشکل داره
        اطراف و زیر پاهاشم هیچ برجستگی کبودی یا رنگ پریدگی خاصی نداره

        1. f.gh می گوید

          پس به احتمال زیاد به خاطر نامتعادل بودن جیره غذایی اش و بدنش به درستی کلسیم و فسفر و ویتامین جذب نمیکنه. باید جیره غذاییش رو متناسب با سن جوجه تهیه کنید. در مصرف ویتامین و کلسیم نباید زیاده روی بشه.

  197. فاطمه می گوید

    سلام خسته نباشید.. یک مرغ تقریبا دو ساله دارم که امروز یهویی شروع کرد به لنگ.زدن جوری که حس میکنم پا درد بدی داره.. بقیه شرایطش نرماله هم خوراکش هم مدفوعش عادیه.. میشه لطفا بگین چرا پاش مشکل پیدا کرده یا باید چیکار کنم؟! با تشکر

    1. f.gh می گوید

      سلام، کف پای مرغ رو بررسی کنید که میخچه نداشته باشه. در ضمن اگر جیره غذایی مرغ نامتعادل باشه مرغ دچار مشکلات حرکتی میشه.

  198. ناشناس می گوید

    سلام ببخشید من دیروز برادر کوچکم پای یکی از جوجه های سه ماهم رو انقدر باز کرد که امروز متاسفانه دیدم که میلنگه.لطفا بگید چه کار کنم…….اگه کسی تجربه ای چیزی در این باره داره تو رو خدا کمکم کنه

    1. f.gh می گوید

      سلام، بیچاره جوجه که بعنوان اسباب بازی زنده ازش استفاده میکنید. پای جوجه ممکنه در رفته باشه و حتما باید یه مدت آتل بندی بشه و یا نزدیک هم باشه.

  199. یاسمن می گوید

    سلام دخترم دوتا جوجه داره هیچ مشکلی نداشتن، دیروز درحین بتزی باهاشون یکی از جوجه ها از دستش افتاد و رانش زخمی شد یه کم خونریزی داشت الان قطع شده ولی فکر کنم گوشت و پوستش رو زمین کنده شده و نمیتونه راه بره ،جواب بدین ممنون میشم

    1. f.gh می گوید

      سلام، محل زخم باید پانسمان بشه. بهش روزانه یکبار اسپری تتراسایکلین بزنید تا عفونت نکنه.

  200. رستا می گوید

    سلام خسته نباشید دخترم جوجه ی رسمی داره ونسبتا بزرگ شده وداشت بازی بدو بدو میکرد گویا پای جوجه زیر پای دخترم رفته و حالا پاش میلنگه چیکار کنم ؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، باید آتل بندی بشه. سرچ کنید ویدیوی آموزشی داره.

  201. Mobina می گوید

    سلام من چنوقته جوجه رنگی خریدم غذا بهش برنج پخته آبونون و هراز گاهی بهش از چیزهایی که دوست داره مثل میوه و گوجه و اینا میدم.
    دیشب حالش خوب بود ولی امروز که دیدمش نمیتونه راه بره اروم خودشو میکشه و همش چشاش بستس
    بهش یکم ویتامین دادم توابخوریش ولی بهتر نشده چیکار کنم؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، غذاهای خانگی باعث مشکلات گوارشی در جوجه میشه باید براش دان مخصوص جوجه تهیه کنید. میوه و گوجه هم وقتی یکم بزرگ شد بهش بدهید.

  202. رها می گوید

    سلام من جوجه خریدم تازه. همیشه وقتی میزاشتمش تو جعبه میپرید و میخاست بیاد بیرون. حالا دیشب كه گذاشتمش تا بخوابه امروز صبح كه بیدار شد میلنگه و یه پاشو زمین نمیزاره. دیروز سالم بود.

    1. f.gh می گوید

      سلام، تغذیه اش چطوره؟ ایا به اندازه کافی کلسیم دریافت میکنه؟ در ضمن بستر نگهداری جوجه باید نرم و خشک باشه تا دچار مشکلات پا نشه.

  203. Parzıvał می گوید

    سلام من یک جوجه دارم که دیروز حالش خوب بود امروز اصن نمیتونه رو پاهاش راه بره همش رو زمین پهن شده با کوچیک ترین تکون میوفته یه جان اوفتاده چشماش رو میبنده هی دهنش رو باز و بست میکنه خیلی میترسم چیکار کنمممم

    1. f.gh می گوید

      سلام، برای درمان ابتدا باید جزئیات دقیق بگین تا بشه مشکل رو پیدا کرد. فقط ار روی بی حالی نمیشه بیماری یا مشکل جوجه رو تشخیص داد.

  204. اااا می گوید

    سلام دوتا از جوجه های ۲۰ روزه
    با اینکه ضربه ندیدن ولی روی زانوهاشون راه میرن و انگار میترسن پاشونو زمین بزارن زمین کف پاهاشونم نگاه کردیم زخم یا مشکلی نداشت شایدم بخاطر این باشه ک جوجه رنگی بودن و الان در حال بلوغ هستن و رشد سریعی داشتن و نسبتا زود وزنشون زیاد شده نتونستیم ببریمشون دامپزشکی ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. f.gh می گوید

      سلام، مشکلات حرکتی بیشتر به خاطر کمبود ویتامین و کلسیم و فسفر هستش باید بهشون مکمل بدهید.

  205. محسن کافی می گوید

    سلام ودرود
    من چند 1روزه 3 تا جوجه خریدم اما یکی از اونها دوتا پاهاش باز افتاده و همیشه میخوابه میخواد هم غذا بخوره نمیتونه چکارکنم؟
    سپاس

    1. f.gh می گوید

      با سلام، مشکل باز بودن پای جوجه رو میشه با آتل بندی و همچنین استفاده از بستر مناسب مثل پوشال چوب تا حدود زیادی رفع کرد. تو نت سرچ کنید ویدیوی آموزشی داره.

  206. فاطمه می گوید

    سلام جوجه من ۲۰ روزه است یک روز بود خیلی میخوابید و روز بعدش هر دو باش فلج شده راهی برای درمانش بگید لطفااا

    1. f.gh می گوید

      سلام، مشکلات حرکتی در جوجه ها بیشتر به خاطر کمبود ویتامین و کلسیم پیش میان، بهش مکمل دامی بدهید. اگر علائم تنفسی و یا گوارشی داره پس بیمار شده.

  207. امیر می گوید

    سلام من یک جوجه دارم خواهرم برتش کرد که پرواز کنه از ارتفاع میافته حالا یک پاش لنگ میرنه نمینونه زیاد راه بره
    راه درمانش چیه؟ چیکار کنم

    1. f.gh می گوید

      سلام، احتمالا دچار ضرب دیدگی یا دررفتگی شده، باید آتل بندی بشه. از یک شخص با تجربه و یا دامپزشک کمک بگیرید.

  208. reza می گوید

    سلام من 1ا تا جوجه 2ماهه دارم دیروز تا حالا یکی از جوجه ها یکی از پاهاش رو نمی تونه بزاره زمین و بالی که سمت پای اسیب دیده است رو باز میکنه ومیزاره زمین، امروز هم یه چند تای دیگه از جوجه ها لنگ لنگان راه میرن و بال هاشون رو باز میکنن
    راه درمان شون چیه؟

    1. f.gh می گوید

      با سلام، اگه با مولتی ویتامین بهتر نشدن، حتما درگیر بیماری شده اند. ایا مشکل تنفسی و یا گوارشی هم دارند؟

  209. reza می گوید

    سلام من 10تا جوجه 2ماهه دارم دیروز تا حالا یکی از جوجه ها یکی از پاهاش رو نمی تونه بزاره زمین و بالی که سمت پای اسیب دیده است رو باز میکنه ومیزاره زمین، امروز هم یه چند تای دیگه از جوجه ها لنگ لنگان راه میرن و بال هاشون رو باز میکنن
    راه درمان شون چیه؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، اگه با مکمل خوب نشن حتما به دامپزشک مراجعه کنید. بهشون مولتی ویتامین و مینرال بدهید.

  210. . می گوید

    سلام من یه جوجه محلی دارم البته سه تا هستن این یکی از بقیشون سرحال تر بود تا اینکه دیروز ظهر هوا خوب بود بردمشون توی حیاط و دوباره بردمشون خونه شب دم غروب یه جوری شد همش سرشو میندازه پایین و بادین میگیرمش جیغ میزنه و دیشب هم غذا خورد هم زرده و هم آب و خوب راه نمیره و احساس میکنم ساق پای قرمزه البته شاید مال پای خودش باشه و صبحی که پاشد آب خورد و بهش مولتی ویتامین هم دادم و باز همینجوریه لطفا کمکم کنید باید چیکار کنم به کمکتون نیاز دارم

    1. f.gh می گوید

      سلام، چند روزه هستند؟ غذا بهشون چی میدهید؟ ممکنه در اثر هوای سرد بیمار شده باشه. جوجه تا سن دو هفتگی باید در دمای 30 درجه نگهداری بشه مخصوصا روزهای اول جوجه به دمای 35 درجه نیاز داره.

  211. alihasanvand29@gmail.com می گوید

    سلام من یک جوجه کوچیک دارم که میلنگه و یک پاشو بلند میکنه و نمیتونه راه بره چی کنم لطفا کمک کنید

    1. f.gh می گوید

      سلام، آیا ضربه دیده یا زخمی شده؟ غذا بهش چی میدهید؟

    2. B.m.z می گوید

      سلام من جوجم یکی ، دو ماهس عادت داره توی ظرف بخابه یشب اشتباهی به جای ظرف خودش داخل ظرف غذاش که کوچیک تره خابید ، از فرداش شروع کرده روی مچ پاش راه میره و انگشتاشو جمع میکنه ، فعلا پاشو بستم که نتونه جمع بکنه

      1. f.gh می گوید

        سلام، بستر نگهداری جوجه باید نرم و خشک باشه مثل پوشال چوب وگرنه دچار مشکلات پا میشن.

  212. فاطمه می گوید

    سلام خواهش میکنم جواب بدید.
    مرغ لاری من یه جوجه گذاشته برای اینکه بیکم جون بگیره آوردیم توی خونه بعد روز اول و دوم خیلی شل راه میرفت و پاهاش جون نداشت
    روز سوم دیدم پشت پاهاش زخم شده و عفونت کرده الانم اصلا نمیتونه راه بره روی شکمش خودشو میکشه
    نمیدونم دلیلش چیه.
    روز اول آب قند بهش دادیم
    بعدم زیر نور نگهش داشتیم.
    میشه به دلیل آب قند یا نور باشه؟
    الان برای زخم پاهاش باید چیکار کرد؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، جوجه یک روزه باید زیر پر و بال مادرش باشه چون به دمای گرم نیاز داره. اب قند هم برای جوجه یک روزه خوبه مشکلی نداره. فقط باید زخم پاشو درمان کنید. برای درمان میشه از پماد تتراسایکلین استفاده کرد. داخل آبخوری جوجه هم مولتی ویتامین حل کنید. محل نگهداری جوجه باید تا سن دو هفتگی بالای 30 درجه باشه.

      1. فاطمه می گوید

        سلام. خیلی ممنونم از پاسخگوییتون.
        جوجه رو کنار بخاری نگهش داشتیم.
        بعد بردیمش پیش دامپزشک گفت هر دوتا پاش در رفته الان آتل بسته.
        گفت ۶روز دیگه بیارید باز کنم.
        خدارو شکر غذا خوب میخوره.
        یعنی بعد از باز شدن پاش که میشه یکشنبه میتونه روی پاهاش راه بره؟
        در مورد غذاشم فقط برنج و ماکارانی بهش دادیم.
        یه دانه ای هم خریدیم ولی نمیخوره.
        امروز ۱۱ روزشه چه غذایی بدیم؟
        همون برنج خوبه؟

        1. f.gh می گوید

          سلام، بهتره که چند روز تحرک کمتری داشه باشه ولی اگه پاش خوب شده جای نگرانی نیست و جوجه میتونه راه بره
          در مورد غذا هم بهش پودر ذرت، پودر سویا بدهید. برنج نپخته برای جوجه خوب نیست. همچنین جوجه تا سن ده روزگی نباید گندم یا ارد گندم بخوره چون دیر هضم میباشد.

          1. فاطمه می گوید

            واقعا ممنونم ازتون خدا خیرتون بده.
            درمورد غذا هم برنج خام بهش ندادیم.
            برنج سفید پخته شده دادیم.
            بازم ممنونم

  213. یونس می گوید

    سلام .چندتا مرغ و یک خروس بزرگ دارم که سرما خوردن و اکثرا خس خس میکردن و خلط گلو داستن که ب دادن رص تتراسایکلین و قطره فلورا و دارو اکسی خوب شدن ولی خروس بعد از بهبودی حالت فلج شده و تحرک ندارد مدفوع ابکی و سفید رنگ است که سوزن فلجی و داروی کسیم هم بهش دادم دو روزی خوب بود ولی دوباره فلج شده علش چی هست و چکار کنم؟؟؟؟؟؟

    1. f.gh می گوید

      با سلام، بهتره که برای درمان پرنده های خود از یک دامپزشک کمک بگیرید. به احتمال بسیار قوی بدن خروس نسبت به داروهایی که دریافت کرده دچار شوک عصبی شده است.

  214. کیمیا می گوید

    سلام من یک جوجه رنگی دارم که دیشب حالش خوب بود میپرید بازی میکرد اما امروز صبح تا نیم ساعت نمی‌توانست بلند بشه بعد که بلند شد یکی از پاهاش می‌لنگید و وقتی تکونش میداد انگار درد میکشید ضربه هم نخورده اما نمیتونه قشنگ راه بره بیچاره زجر میکشم 😭میشه بگید چرا اینجوری شده باید چیکارش کنم؟ لطفا هرچه زودتر جواب بدید 😭

    1. f.gh می گوید

      با سلام، به احتمال بسیار قوی دچار ضربه شده و شما متوجه نشدید. بهتره که به دامپزشک مراجعه کنید چون ممکنه نیاز به آتل بندی داشته باشه.

  215. Shahsavari می گوید

    سلام.دوتا جوجه دارم که خداروشکر سالم هستند ولی امروز یکی از آنها ناگهانی موقع راه رفتن مشکل داره یه کمی که راه میره یکدفعه میشینه ولی ایستادنش مشکلی نداره وقتی میخواد راه بره نمیتونه و یکدفعه میشینه سالم بود یکدفعه اینطوری شد مشکل چیه؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، بهشون مولتی ویتامین و الکترولیت بدهید. مشکلات حرکتی در جوجه ها بیشتر به خاطر کمبود ویتامین و مواد معدنی است.

  216. sepideh می گوید

    سلام و خسته نباشید ، من یه جوجه دارم که وقتی بغلم بود از توی دستم پرید و الان یه پاش لنگه و بزور راه میره ، الانم فقط گرمش کردم ، بنظرتون چیکار کنم ؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، پای جوجه باید بررسی بشه چون ممکنه در رفته باشه و نیاز به آتل بندی داشته باشه. بهتره که به دامپزشک مراجعه کنید.

  217. Majid می گوید

    سلام دوتا جوجه دارم سالم بودن خواستم ظرف آبشون رو بیارم بیرون که جفتشون فرار کردن و حالا یکیشون نمیتونه راه بره .سرپا وایمیسه ولی راه که میخواد بره میافته مشکلش چیه؟ یکدفعه اینجوری شد

    1. f.gh می گوید

      سلام، ممکنه به خاطر ترس و استرس باشه. تو آبخوریشون مولتی ویتامین حل کنید.

  218. مرتضی محمدی می گوید

    سلام, من یک جوجه دارم, یکی از پاهاش به توری زیر قفس گیر کرد و به سختی خودش رو آزاد کرد, از اون به بعد یکی از پاهاش رو جمع می کنه و دائما میشینه, پاش ظاهرا سالمه, ولی جوجه معذبه و چند ساعتی هست که پاش لنگ میزنه و جمع می کنه, باید چیکار کنم, لازمه که ببرمش دکتر؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، اگه زخمی شده یا اینکه در اثر فشار دچار در رفتگی و یا حتی شکستگی شده بهتره که به دامپزشک مراجعه کنید.

  219. متین می گوید

    سلام من دوتا جوجه خریدم یک دو روزه داره میلنگه اما یکم مشکلش چیه لطفا بهم بگین مشکل بدی داره لطفا بگین

    1. f.gh می گوید

      سلام، به جوجه ها یکم مولتی ویتامین و مکمل بدهید.

  220. عرفان می گوید

    سلام یک جوجه دارم تازه از توی تخم در اومده تقریبا دو روز زود تر از تو تخم در اومده از همون اول انگشت های یکی از پا هاش جم بود ولی می تونست راه بره بعد گذاشتمش تو جعبه دستمال کاغذی فکر کنم پاز لیز خورده یک روزه نمی تونه راه بره فکر کنم پاش آسیب دیدی و شبا نمی خوابه و سرو صدا میکنه چی کار کنم پاش خوب بشه لطفا زودی جواب بدید از بین ۱۲ تا تخم مرغ فقط این جوجه شده

    1. f.gh می گوید

      با سلام، به احتمال قوی دمای جوجه کشی بالا بوده، بستر لیز و لغزنده برای جوجه ای که دچار مشکل پای باز شده اصلا مناسب نیست. پوشال چوب بعنوان بستر نگهداری جوجه خوبه. در ضمن جای جوجه باید گرم باشه و بهش غذای پودری بدهید و همچنین آب کافی. در ساعات اولیه آب شیرین برای جوجه یک روزه بسیار مفیده. پای جوجه هم باید آتل بندی بشه. در این باره جست و جو کنید ویدیوی آموزشی در نت زیاد هست.

  221. علی می گوید

    سلام من یه جوجه دارم انگشتای دوتا پاش جمع
    شده و به سختی راه میره اماحالش بد نیست غذا ‌وآب می خوره
    اما به تازگی بی حال شده لطفا بگید راه درمانش چی هست

  222. Alireza می گوید

    سلام من دوتا جوجه دارم یکیش انگشتای دوتا پاش رو
    جمع می کنه دیروز پاهاش خوب بود ولی امروز این جوری شده آب و غذا می خوره و با ساق پاهاش حرکت
    می کنه و حالش خوبه فقط پاهاش رو جمع می کنه

    1. f.gh می گوید

      سلام، دوست عزیز قبلا به سوال شما پاسخ داده شده است. سوالتون رو چند بار تکرار نکنید.

  223. Ali می گوید

    سلام من یه جوجه دارم انگشتای دوتا
    پاش رو جمع می کنه حالش هم خوبه هم آب می خوره هم غذا تا دیروز هم رو ی پاهاش راه می رفت وروی ساق پاهاش راه
    می ره

    1. f.gh می گوید

      سلام، اگه ضربه نخورده باشه میتونه به خاطر کمبود مواد معدنی (فسفر و کلسیم) و ویتامین های گروه ب باشه.

  224. امیرحسین اسماعیلی می گوید

    سلام من چند روزیه دوتا جوجه خریدم تا چند روزی قشنگ بازی میکردن میپریدن ولی الان یکیشون میشینه اصلا تکون نمیخوره با یه پاش راه میره
    آیا امیدی بهش هست یا درمان داره توروخدا سریع جواب بدید من جوجه مو زیاد دوست دارم

    1. f.gh می گوید

      سلام، تغذیه شون چیه؟ ایا به جز لنگیدن پا، مشکل دیگه ای هم دارند مثل ابریزش یا اسهال، افتادگی بال ها و …
      اگه فقط مشکل حرکتی داره احتمالا دچار کمبود فسفر و کلسیم شده.

  225. ابوالفضل می گوید

    سلام
    یه جوجه مرغی دارم.
    انگاری یا مثی لنگ یا بالش درد میکنه خوابکی راه می ره
    مشکلش چیه خواهشن جواب بدین.

    1. f.gh می گوید

      سلام، لطفا به صورت واضح سوالتون رو بپرسید جوجه شما چه علائمی دارد؟

  226. هلناافتخاری می گوید

    سلام من یه جوجه مرغ از توی خیابون پیدا کردم مشکل ژنیتیکی داره نوکش متقاطع هست و از طرف راست صورتش صاف هست و چشمش کاملا بسته بود دوروزه به چشمش پماد تتراسایکلین میزنم خیلی بهتر شده نصفه چشمش بازه،فقط ماکارانی و یکم تخم بلدرچین میخوره تازگیا، اصلا ماکارانی رو هضم نمیکنه ولی آب رو زیاد میخوره که تقریبا خیلی اسهال میشه چندروز پیش هم نع آب خورد نع غذا،مشکل اصلی اینه که الان نزدیک یک ساعته وقتی میدوعه یکی از پاهاش میلنگه نمیدونش چش شده خودش صبحا ازپشت شیشه جلوی نور آفتاب وایمیسه واینکه تقریبا از روز اول شاید بیشتر از روزس ۴بار عطسه میکنه.ببخشید که طولانی شد لطفا کمک کنین

    1. f.gh می گوید

      با سلام، عطسه زیاد به همراه ترشحات و اسهال از علائم سرماخوردگی است. جوجه ها به محیط گرم نیاز دارند. بهتره شما هم یک محیط گرم با توجه به سن جوجه برای او فراهم کنید. برای درمان سرماخوردگی هم میتوان به جوجه مولتی ویتامین داد. همچنین داروی مناسب برای سرماخوردگی طیور در داروخانه های دامپزشکی موجود است.

  227. امیر می گوید

    سلام خوب هستید من یک جوجه دارم نیمتونه راه بره غذا خوب خورده فقط دوست ه قدم میتونه پردازه اونم مثل پنگوعن

    1. f.gh می گوید

      با سلام ای نوع مشکلات حرکتی یا در زمان جوجه کشی به وجود میاد یا انیکه در اثر تغذیه ضعیف یا لیز بودن بستر نگهداری. اگه دچار کمبود ویتامین و کلسیم شده با مکمل خوب میشه. کف زمین نگهداریش نیابد لیز باشه از پوشال استفاده کنید.

  228. محمدرضا می گوید

    سلام من یک جوجه تقریبا دو ماه و نیمه دارم که دو سه روزی فقط میشه و نمی تونه راحت باشه و راه بره وقتی هم که می خواد راه بره یه پا دو پا یعنی این پنگوئن رو میگیره دلیلش چیه

    1. f.gh می گوید

      با سلام، احتمالا دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی مثل کلسیم و فسفر شده است. بهش مولتی ویتامین و صدف معدنی بدهید.

  229. اسدالهی می گوید

    ۳۰تاجوجه محلی از شمال گرفتم . ۷ تا شون یه هفته جلوتر خریدم ۲۳ تاشون هفته بعدش الان ۶ ماه گذشته ۲۰ تا شون بعداز ۳ ماه پراشون ریخت از دوپا فلج شدندومردن ولی ۷ تای اولی و۳ تا دیگه سالمن والان سرحال تپل . لیل مرگ بقیه چی بود

    1. f.gh می گوید

      با سلام، برای تشخیص بیماری یا علت مرگ جوجه ها بایستی تمامی علائم ظاهری و بالینی بررسی شوند. اگه تغذیشون یکی نبوده مشکلات حرکتی بیشتر به خاطر کمبود مواد معدنی و ویتامین پیش می آیند. ولی بیماری ویروسی مثل نیوکاسل و مارک هم باعث فلج شدن پای طیور میشوند.

    2. زهره می گوید

      سلام من یه جوجه دارم پاش ضربه دیده نمیتونه راه بره کم و بیش وایمیسته و غذا هم کم میخوره بهش تخم مرغ و شیر و یکم مسکن دادم و گرمش کردم چکار کنم خوب شه ؟؟؟

      1. f.gh می گوید

        با سلام، اجازه دهید تا محل ضرب دیدگی به مرور خوب شه. اگر بیش از حد ورم یا التهاب داره میتونید از اسپری یا پماد تتراسایکلین استفاده کنید.

  230. ملیکا می گوید

    سلام ما چنتا جوجه ی گوشتی خریدیم
    بعد از یکی دوماه شروع کردن به لنگیدنو ضعیف شدن ما حتی براشون دارو و مولتی ویتامین هم خریدیم اما هیچ تاثیری نداشت و ب کمپلکس هم دادیم اونم هیچ تاثیری نداشت
    الان چنتا ازونایی که میلنگن زنده موندن و اشتهای تقریبا خوبی دارن به آبو غذاشون ولی حرکت براشون خیلی سخته
    یکی از جوجه ها که واقعا وضعیت پاهاش نگران کنندست یعنی این که با یه پاش خودشو میکشه روی زمینو اون یکی پاش به عقب برگشته یه حالت فلجی داره
    یکیشونم که روی زانو هاش راه میره و پاشو نمیتونه صاف کنه بقیه هم براشون راه رفتن سخته
    حیوونیا دارن زجر میکشن
    اگت میشه لطفا کمک کنید🙏🥺

    1. f.gh می گوید

      با سلام، این نوع مشکلات بیشتر به خاطر کمبود ویتامین و مواد معدنی است و سریع به مکمل ها جواب میده. آیا از مکمل مینرال هم استفاده کردید مواد معدنی مثل فسفر، کلسیم و … برای رشد جوجه ها بسیار ضروریه.
      در ضمن آیا جوجه های شما فقط علائم حرکتی دارند؟ ایا مشکل تنفسی یا گوارشی ندارند؟

  231. EMAD می گوید

    سلام من یه جوجه خروس دارم که نیمه لالغ ه
    چند روزیه که نمیتونه رو دوتا پاهاش وایسته و حالت نشستنی راه میره علتش چیه؟!

    1. f.gh می گوید

      با سلام، ممکنه به خاطر کمبود ویتامین باشه. آیا علائم دیگری هم دارد؟

  232. ف می گوید

    من دو تا جوجه مرغ نژاد دار دارم تقریبا سه ماهشونه الان یکی شون که خیلی خوب بود چند روزیه که پاهاش روی هم میزاره تا بتونه راه بره . انگار ضعف داره همش یه جا میشینه . همش له له میزنه و هی اب میخوره غذاشم خوب می خوره ولی دیگه اونقدر نمی پره بعضی اوقات هم انگار لرزش داره پاهاش یکم …باید چی کار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. f.gh می گوید

      با سلام، باید دقیق بررسی کنید، به نظر می رسه دچار عفونت تنفسی شده. ممکنه سرما خورده باشه ایا ترشحات و یا اسهال داره؟

  233. آررو می گوید

    سلام چند تا جوجه دارم و بزرگ شدن ولی این چند وقت ک پاهاشون میلندگن و نمیتونن راه برم یکم راه میره و بعد میشینه چکار شون کنم ک پاهاشون خوب بشه لطفا راهنمای کنید و خیلی اعصابم خورد شده

    1. f.gh می گوید

      با سلام، تو آبخوریشون مولتی ویتامین حل کنید و به صورت دوره ای این کار رو انجام دهید. پودر صدف دریایی یا سنگ آهک و دیگر منابع کلسیم هم همیشه در دسترس جوجه باشه.

  234. سیما می گوید

    سلام ممنونم از سایت خوبتون
    من یه جوجه مرغ دارم
    حدودا دو ماهشه چند وقت بود که یکم یکی از پاهاش میلنگید بعد امروز دیدم جفت پاهاش داره از هم جدا میشه نمیتونه راه بره همش نشسته مفصله زانوش هم یکم حالت کبودی و ورم داره سالم و زبل بود چکار کنم براش حالش خوب بشه؟نیاز هست ببرمش دکتر؟

    1. f.gh می گوید

      با سلام، بستر نگهداری جوجه نباید بیش از حد مرطوب و یا سفت و خشک باشه وگرنه پای پرنده درگیر مشکلات زیادی میشه. برای درمان التهاب و کبودی میتونید از اسپری otc استفاده کنید. کمبود ویتامین و مواد معدنی هم باعث ضعف پای جوجه میشه. به تغذیه جوجه رسیدگی کنید.

  235. زهرا می گوید

    سلام من ی جوجه مرغ محلی کوچیکدارم پاش قرمزشده نمیتونه روپاش وایسه چطورردرمانش کنم

    1. f.gh می گوید

      سلام، جوجه باید تحرک کمی داشته باشه. به خوراکش رسیدگی کنید. هویچ رنده شده بهش بدهید برای درمان زخم خیلی خوبه.آیا دچار التهاب یا زخم شده ؟ یا اینکه ضربه دیده؟

  236. امیر محمد می گوید

    سلام دوتا از جوجه هام بعد از این که از تخم در اومد سالم بود و انگشتاش کج شد حالا پاهاشم کج شده و اون یکی سالم بود یدفعه دیدم نمیتونه راه بره انگشتاشو پاهاش صافه اما میتونه وایسته قشنگ نمیتونه پاهاشو بزاره زمین و داخل شکمش یه چیزی هست نمیدونم چیه شکمش بزرگ شده و آب میخوره میپره گلوش و دهانش رو باز میکنه انگار میخواد خفه بشه صداش در نمیاد و پشتش که میزنی آب از گلویش به بیرون میپاشه ممنون میشم اگه بگید این مشکلش چیه

    1. f.gh می گوید

      با سلام، مشکل کج شدن پاها میتونه به خاطر ژنتیک باشه یا به بستر نگهداری و زمان جوجه کشی هم ربط داره. اینکه شکم جوجه ورم کرده احتمالا دچار عفونت روده ای شده و یا سنگدان جوجه دچار انباشتگی و عفونت شده باید سریعا برای تخلیه و تمیز نمودن سیستم گوارشی جوجه اقدام کنید. کمی سرکه سیب به آبخوریش اضافه کنید. داروهایی مثل تی ان تی هم براشون خوبه. در صورت لزوم از یک دامپزشک هم کمک بگیرید.

  237. Hanii می گوید

    سلام من جوجه رنگی دارم پاش لنگ میزنه و نمیتونه درست راه بره چیکار کنم ؟

    1. f.gh می گوید

      با سلام، ایا ضربه دیده؟ اثری از زخم و یا التهاب داره؟

  238. Samane keshmiri می گوید

    سلام من یه جوجه مرغ حدودا۴ناهه کاکول دارم که چن روزه نمیدونم چرانمیتونه درست راه بره وقتی ب زورمیخای ک راه بره دنبالش میکنی پاهاشوتازانوجمع میکنه یکی یکی وبسختی راه میره مشکل ازهردوپاشه غذاشوکامل میخوره زیرشم خاکه رشدشم فک میکنم یکم کم شده،پاهاش سالمن چیزی معلوم نمیشه،ممنونم راهنمایی کنید

    1. f.gh می گوید

      با سلام، آیا علائم دیگری هم داره؟ این نوع مشکلات بیشتر به خاطر کمبود ویتامین و کلسیم می باشند.

  239. حسین می گوید

    سلام مرغم دوساله ونیم سن داره تازه گی ها یه پاشو نمیتونه زمین بزاره باید چیکار کنم خودشم مرغ خیلی خوبیه سه بار تا حالا کرچ شده نژادشم فرفری

    1. f.gh می گوید

      با سلام، پای پرنده رو دقیق بررسی کنید. ببنید که آیا التهاب داره، ممکنه میخچه زده باشه. خوراکش چطوریه؟

  240. علی می گوید

    سلام
    من یه جوجه دارم که فکر میکنم جایی ممکن ضربه خوده باشه
    اصلاااا بد حال نیست ولی روی پاهاش نمیتونه وایسه و اصلا نمیتونه حرکت کنه
    بدون اینکه کبودی و… داشته باشه
    گردنش کامل برگشته نمیتونه سالم وایسه مثل حالت رگ به رگ شدن یا دررفتگی
    از ناحیه کمر و گردن …
    ولی تو دستم عالی غذا میخوره
    چیکارش کنم
    ممنون میشم پاسخ دهید

    1. f.gh می گوید

      با سلام، برگشتن کامل گردن نشانه واضحی از بیماری نیوکاسل هستش. این بیماری درمان خاصی نداره از یک دامپزشک کمک بگیرید.

  241. علی می گوید

    سلام.
    من یه مرغ دارم یک روزی هست که نمیتونه رو پاهاش بایسته
    پاهاش رو چک کردم ورم نکردن و مرغ بد حال هم نیست بعد پاهاش رو حرکت میده اما نمیتونه بایسته
    راه درمانی هست؟

  242. عبداله می گوید

    باسلام جوجه مرغی که دچار نرمی کف پا شده وراه رفتن براش سخته چطور درمان میشه البته سه تا جوجه هم وزن وهم سال هستن یکی سریع رشد کرده واینطور شد با تشکر

  243. مسیحا می گوید

    سلام جوجهومرغ پنج روزه من صبح داخل آب نشسته بود و الان پا درد دارد برای درمان چه باید کرد

    1. f.gh می گوید

      سلام، بایستی جوجه در یک محیط گرم نگهداری بشه و تغذیه اش رو هم با مولتی ویتامین تقویت کنید. امیدوارم که حالش خوب بشه. برای پرنده هاتون همیشه از آبخوری و دانخوری استاندارد و متناسب با سن و جثه آنها استفاده کنید.

  244. میثاق می گوید

    درست بشو هست؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، ابتدا باید پای جوجه رو بررسی که که زخمی نشده باشد. ببنید حالت کبودی و یا ورم دارد یا نه؟ در ضمن کمبود ویتامین هم باعث این مشکلات میشود. آیا از دان مخصوص جوجه استفاده میکنید؟

  245. میثاق می گوید

    سلام خدمت شما من یه جوجه خروس دارم که پاهاش مشکل پیدا کرده و مدام میلنگه و میشینه قبلا حالش خوب بود ولی الان مشکل پیدا کرده غذاش هم کامل بهش میدیم و خوش اشتهاهم هست نمیدونم چرا اینطوری شده لطفا یه راهنمایی بکنید ممنون از شما

  246. محسن می گوید

    سلام یه جوجه مرغ دارم خیلی کوچیکه خیلی کثیف شده بود ما بعد از اینکه با آب و شامپو شستیمش خشکش کردم با سشوار.هیچ فشاری به پاهاش هم وارد نکردیم الان نمی تونه راه بره میفته زمین ولو میشه خیلی اعصابم خورده ناراحتم نباید میشستمش الان چیکار کنیم به نظرتون چرا پاهاش جون نداره راه بره

    1. f.gh می گوید

      با سلام، ممکنه در اثر باد گرم سشوار پوست پاش سوخته باشه. جوجه ها رو که با آب و شامپو نمیشویند. جوجه را در یک محیط گرم نگه دارید و به خوبی تغذیه اش کنید. در صورت امکان حتما به دامپزشک هم مراجعه کنید.

  247. Mohadese می گوید

    سلام جوجه ی دوماهه ای دارم که چشم چپش خیلی ورم کرده و معمولا بسته است گاهی هم اون چشم رو خارش میده خیلی هم وزن کم کرده البته آب و غذا میخوره ولی کم؛لطفا کمکم کنین.

  248. Mohadese می گوید

    سلام ببخشید یه جوجه ی دیگرم یه چشمش ورم کرده و بسته شده خیلی هم وزن کم کرده چه علتی میتونه داشته باشه لطفا راهنمایی کنین ممنون

    1. f.gh می گوید

      با سلام، علائم برونشیت عفونی داره. ولی برای تشخیص دقیق باید وضعیت جوجه به طور کامل بررسی بشه. پیشنهاد میکنم از یک دامپزشک کمک بگیرید.

  249. Mohadese می گوید

    سلام جوجه مرغ دوماهه من مدتی آبله داشته الان زخم روی چشمش رو به بهبوده؛ اما تازگی متوجه شدیم روی سینه و روی زانو و نوک انگشت پاش زخم شده علت و درمانش چیه؟لطفا راهنمایی کنین

    1. f.gh می گوید

      با سلام، احتمالا اثرات بیماری آبله می باشند. برای بهبود و عدم عفونت این زخم ها میتونید از تتراساکلین استفاده کنید.

  250. داریوش می گوید

    سلام چنتا جوجه برهما دارم که حدودا سه ماهه هستن چن روزه که یکی از جوجه ها زیاد میشینه و وقتی میخواد پا بشه مثل پنگوئن راه میره بعد ۲۰الی ۲۵ ثانیه از جاش پا میشه علتش چیه ؟ راهنمایی کنید ممنون میشم .

    1. f.gh می گوید

      با سلام، بستر محل نگهداری رو چک کنید که لغزنده نباشه. همین طور کمبود ویتامین هم باعث این نوع مشکلات میشه مخصوصا ویتامین d، یک دوره باید تغذیه جوجه رو با مولتی ویتامین تقویت کنید.

  251. محمد امین می گوید

    سلام
    من یه جوجه لاری دارم یکی از پاهاش میلنگه تازه هم شروع شده مشکلش چیه

    1. f.gh می گوید

      با سلام، دوست عزیز لطفا مقاله رو بخونید.

  252. محمد امین می گوید

    سلام
    وممنون از اطلاعات خوب سایت شما من الان یک جوجه لاری دارم یکی از پاهاش لنگ میزنه من میدونم که لقی پا نگرفته میخاستم ببینم مشکلش چیه
    میتونبد به من کمک کنید

  253. shaghayegh می گوید

    ما۵۰تاجوجه داریم درطی یک هفته یکی ازجوجه هاپاش فلج شذسپس به۴تارسید.
    پیش دکترهم رفتیم آمپول این بیماری روزدیم اماخوب نشدندیکی دوتاازاوناروهم بریدیم.
    اولین جوجه که این بیماری روگرفته بودالان داره غذامیخوره.ویکارکنیم

    1. f.gh می گوید

      با سلام، دستورالعمل دامپزشک را اجرا کنید. بدون مشاهده و بررسی نمی توان نظر داد. متأسفانه فلج شدن پا در جوجه ها اگر بیش از حد طول بکشد سبب خشک شدن پا و مرگ جوجه میشود. جوجه های بیمار رو قرنطینه کنید و به خوبی از آنها مراقبت نمایید. در تغذیه جوجه ها از مولتی ویتامین هم به صورت هفتگی استفاده کنید.

  254. حسین می گوید

    سلام
    من یه خروس دورگه دارم الان چند روزه از پای چپ احساس درد داره و نمیتونه پاش رو روی زمین بزاره و میلنگه . از نظر غذا مشکل نداره. میشه راهنمایی بکنید. بررسی کردم هیچ آسیبی هم ندیده

    1. f.gh می گوید

      سلام، پرنده شما باید از نزدیک بررسی شود. ممکن است در اثر کمبود ویتامین دچار این مشکل شده باشد. هر چند توصیه میکنم اول به دامپزشک مراجعه کنید.

  255. محمدباقر می گوید

    سلام چندتاازقرقاول هام که سه ماهه هستن چندروزه میلنگه وپارانتزی راه میره ضعیف هم شده،توبستر پرورش میدم ،علت این بیماریش چی میتونه باشه

    1. f.gh می گوید

      با سلام، کمبود ویتامین d و کلسیم بیشتر سبب این مشکلات میشود. از مکمل های غذایی و مولتی ویتامین استفاده کنید.

    2. Amir می گوید

      سلام من چند تا جوجه ماشینی دارم الان ۳یا ۴ماهشونه ولی نمی دونم چرا پای یکیش چند رود میلنگه می‌تونه راه بره ولی وقتی پاشو می‌زاره زمین زود بر میدارم

  256. اقبال رضائی می گوید

    سلام جناب خسته نباشین
    برای درمان فلج شدن جوجه های گوشتی که الان ۳۰روزه هستن و هرروز به تعدادشون اضافه میشه آیا راه حلی سراغ دارین یا نظرشمام واکسن زدنه؟

    1. f.gh می گوید

      با سلام، فلج شدن جوجه میتونه در اثر عوامل مختلف مثل سوء تغذیه و یا بیماری هایی همچون نیوکاسل و … باشد. در مرحله اول باید علت این مشکل رو پیدا کنید که آن هم نیاز به تخصص و بررسی بیشتر دارد. پیشنهاد میکنم حتما به دامپزشک مراجعه نمایید و خودسرانه اقدام به واکسن زدن آنها نکنید.

  257. علی می گوید

    سلام خستە نباشین سە نا جوجە لاری دارم ک یکیش یک ەفتە ای ەست پاش میلنگ پای سمت راستش بقیە جوجە ەا سالمن ممنون سپاسگزارم

    1. f.gh می گوید

      سلام، پای جوجه رو چک کنید که آسیب ندیده باشد. اگر سالم است احتمالا به خاطر کمبود ویتامین و کلسیم می باشد. از قطره مولتی ویتامین استفاده کنید.

  258. محمد می گوید

    سلام ببخشید اگه ژنتیکی باشه دیگه درمان نداره درسته؟!
    یعنی الان باید چیکارش کنم؟؟
    خیلی ممنون از پاسخدهی 👌

    1. f.gh می گوید

      سلام، خیر مشکلات ژنتیکی در پرنده ها قابل درمان نیستند. بهتر است که خوراک پرنده رو با مولتی ویتامین و ب کمپلکس تقویت کنید. میزان مصرف مولتی ویتامین بستگی به سن و وزن پرنده ها داره.

  259. محمد می گوید

    سلام خیلی ممنون از اطلاعات خوب سایتتون من چنتا جوجه ی محلی گرفتم که یکی از اونا پاهاش هر کدوم به ی طرف رفته و ی روز یکی از پاهاش قسمت پایینی پاش ورم کرد و بعد از ی مدتی خوب شد اما باز الان همین اتفاق افتاده ونمی تونه راه بره لطفا بگید چجوری باید درمانش کنم خیلی ممنون .

    1. f.gh می گوید

      سلام، به نظر می رسد جوجه اردک شما از بدو تولید مشکل ژنتیکی داشته و پاهاش بد فرم بوده. البته سوء تغذیه و کمبود وبتامبن ها و مواد معدنی نیز باعث مشکلات زیاد و تغییر فرم پا و حتی فلج شدن جوجه ها میشود. برای بررسی دقیق تر پیشنهاد میشود به دامپزشک مراجعه نمایید.

      1. Fatemeh می گوید

        ‌سلام
        من ۵ تا جوجه رسمی دارم ۱ ماهشونه یکیشون از موقعی که خریدم یکی از انگشتاش ناقص بو یعنی سیاه بود من بعد این که شستمش فهمیدم ناقصه قبلش فکر میکردم برای ناخنشه اما بعد شست و شو و خشک کردنش همون پا ورم کرده قرمز شده درست نمیتونه وایسته کم غذا میخوره آب میخوره البته خودم میدم بهش همش رو زمین پخش میشه در ضمن یکم میلرزه وقتی قبلش رو پاش راه رفته باشه یا تحت فشار باشه باید چکار کنم؟؟؟؟ لطفا زود بهم بگید نگرانم
        ۲ روزه اینطوریه

        1. f.gh می گوید

          سلام، پماد تتراسایلکین بهش بزنید یا اسپری تتراسایکلین دامی.

          1. Mari می گوید

            سلام سه تا جوجه رسمی دارم امروز دیدیم یکیشون انگار مشکلی تو پاس ب وجود امده وقتی وایمیسته پاشو یکم از زمین فاصله میده پاش میلرزه ولی راحت راه میره نمیدونم چشه نگرانشم میشه راهنمایی کنید🙏

          2. f.gh می گوید

            سلام، کف پاشو بررسی کنید. ممکنه مشکل مفصل هم داشته باشه. تغذیه شون چیه؟

          3. فاطمه می گوید

            سلام من چند تا بلدرچین دارم که یکی از آنها میلنگه نمیتونه راه بره ، یک پاشو جمع داره و روی یک پا راه میره و زیاد تمایل به راه رفتن نداره ، موقه ای که تشنه و گرسنه هست میخوره باید چیکار کنیم که پاش خوب بشه

          4. f.gh می گوید

            سلام، کف زمین نگهداریش نباید مرطوب و سخت باشه، همچنین وقتیکه کمبود ویتامین و مواد معدنی مثل کلسیم، فسفر و ویتامین d پیدا میکنه اینطوری میشه. مکمل بهش بدهید. پوشال چوب زیر پاش بریزید.

  260. علی معصومی می گوید

    خیلی خوب توظیح میده عالیه

    1. جوجه رنگی می گوید

      سلام خسته نباشید من یه جوجه دارم ک الان ۳روز بچاز تخم اومده بیرون با دستگاه جوجه کشی از وقتی اومده بیرون نمیتونع راه بره همش افتاده زانوس باد کرده و کبود شده همش پاس بالا جمع چیکار کنم ک زودتر خوب بشه اصلا خوب میشه یا ن
      احتمالا تاریکی ک از تخم میخواست بیاد بیرون نتونسه چون خودم کمکش کردم ک از تخم بیاد بیرون. ممنون میشم اطلاعات خودتون بهم بگید

سوالی داری کلیک کن 👋