مقالات جوجه کشی

اشتباهات رایج به هنگام خرید دستگاه جوجه کشی

10 اشتباه مهم خریداران دستگاه های جوجه کشی - اندیشه سبز

10 اشتباه مهم خریداران دستگاه های جوجه کشی

هر چند عمده مصرف دستگاه های جوجه کشی به خاطر کسب درامد از آنها می باشد ولی درصد قابل توجهی از افراد نیز به خاطر سرگرمی و علاقه اقدام به خرید دستگاه جوجه کشی می نمایند. تبدیل تخم نطفه دار به جوجه یک لحظه بسیار دیدنی و شگفت انگیز می باشد ولی اگر از دستگاه جوجه کشی مناسب و تخم های نطفه دار سالم استفاده نشود این صحنه به همان اندازه دراماتیک و ناراحت کننده خواهد بود. در تبدیل تخم نطفه دار به جوجه چندین فاکتور اثر گذار می باشند. در صورتیکه هر کدام از این فاکتورها به درستی رعایت نشوند سیکل کلی جوجه کشی دچار مشکل شده و فرد نمیتواند جواب مطلوب را به دست آورد.

در مقالات قبلی سایت اندیشه سبز اصول تهیه و نگه داری از تخم های نطفه دار و اصول جوجه کشی مصنوعی را کامل شرح داده ایم. در این نوشتار بر آن شدیم تا مهمترین عامل و ابزار اساسی در تبدیل تخم نطفه دار به جوجه یعنی دستگاه جوجه کشی و اشتباهات رایج به هنگام خرید این نوع دستگاه ها را برای شما مخاطبین عزیز توضیح دهیم. همراه ما باشید تا اشتباهات رایجی که در حین خرید و انتخاب دستگاه جوجه کشی بیشتر افراد به آن دچار میشوند را بررسی نماییم.

اشتباه اول- در نظر گرفتن بودجه کم و خرید دستگاه ارزان قیمت

یکی از اصلی ترین اشتباهاتی که افراد علاقه مند به جوجه کشی در هنگام خرید دستگاه جوجه کشی آن را ملاک خرید خود قرار می دهند ، قیمت دستگاه است. مخصوصا طی سالهای اخیر به دلیل برخی مشکلات مالی و وضعیت نابسامان اقتصادی ، بسیاری از افراد به صورت ناخواسته تن به این اشتباه میدهند. اما خرید دستگاه جوجه کشی برای خریدار به چه قیمتی باید تمام شود؟ آیا دستگاه گران قیمت به منزله باکیفیت بودن آن و دستگاه ارزان قیمت به منزله بی کیفیت بودن آن است؟

پاسخ به این سوالات به نوع دستگاه و ساختار آن برمیگردد. لزوما قیمت گران نشان از با کیفیت بودن دستگاه نخواهد بود. اما باید گفت که هیچ ارزانی هم بی دلیل نیست. برای اینکه بتوانید به درستی بین قیمت دستگاه و کیفیت آن تناسب و تعادل ایجاد نمایید باید در رابطه با دستگاه های جوجه کشی اطلاعات کاملی کسب نمایید.

کیفیت دستگاه به موارد زیادی بستگی دارد. ازجمله مهمترین عوامل تأثیر گذار بر قیمت دستگاه جوجه کشی ، متریال و قطعات به کار رفته در ساخت آن ، ظرفیت دستگاه ، امکانات جانبی ، تکنولوژی ساخت آن و … می باشند.

توصیه میشود دستگاه های بسیار ارزان و یا بسیار گران را خرید نفرمایید. هر چند گران ترین دستگاه الزاما بهترین نخواهد بود ولی قطعا ارزان ترین دستگاه البته نسبت به ظرفیتی که دارد، بی کیفیت ترین خواهد بود.

طبیعتا هر سازنده ای بنا به استراتژی خاص خود قیمتی برای دستگاه ساخت خود در نظر میگیرد. برخی از تولید کنندگان با استفاده از قطعات ارزان قیمت سعی در کاهش نهایی قیمت دستگاه می نمایند. برخی نیز با استفاده از قطعات گران قیمت و درجه یک سعی در ساخت دستگاه با کیفیت و گران قیمت می نمایند.

طبیعی است کسانی که بودجه پایینی برای خرید در نظر گرفته باشند به سمت دستگاه های ارزان قیمت سوق داده میشوند. اما اشتباه اصلی همین افراد خرید دستگاه ارزان قیمت میباشد. جوجه کشی فرایندی حساس است از این رو قطعات دستگاه باید کیفیت مطلوب را داشته باشند تا بتوان یک جوجه کشی موفق را تجربه نمود. در غیر اینصورت پس از اتمام جوجه کشی شاهد صحنه های ناراحت کننده از تلف شدن جوجه در داخل تخم خواهید بود که قلب هر بیننده ای را جریحه دار میکند. از این رو تا حد الامکان باید از خرید دستگاه های کم کیفیت خودداری نمود.

سازندگان دستگاه های جوجه کشی متریال مختلفی را در ساخت بدنه دستگاه جوجه کشی بکار می برند. از جمله می توان به بدنه های چوبی ، بدنه های فلزی ، بدنه های گالوانیزه ای ، بدنه PVC و بدنه ABS اشاره کرد. اما بدنه دستگاه جوجه کشی در کیفیت آن بسیار تأثیر گذار است. دقت داشته باشید که جوجه کشی از پرندگان به رطوبت بالایی نیاز دارد. بالا بودن رطوبت در دستگاه جوجه کشی برای قطعات فلزی که پوسیده میشوند و زنگ میزنند به شدت به قطعات آسیب وارد میکند.

پیامدهای ناشی از این آسیب بر ساختار دستگاه ، راندمان آن ، عمر مفید دستگاه و سلامت تخم های داخل دستگاه اثرات منفی به جای میگذارد. از این رو در ساخت دستگاه جوجه کشی حتی یک پیچ هم نباید دچار خوردگی و زنگ زدگی شود چه برسد به بدنه و سایر قطعات همچون راک و غیره. توجه به سنسور دما و رطوبت در دستگاه جوجه کشی بسیار مهم است زیرا این قطعه قلب تپنده دستگاه می باشد.

هر چقدر سنسور با کیفیت تر باشد به همان اندازه دما و رطوبت را می توان در دستگاه جوجه کشی دقیق تر تنظیم کرد. موارد دیگری همچون سیستم تهویه ، سیستم تأمین رطوبت ، نوع شانه ها ، کنترلر دستگاه جوجه کشی و … نیز در کیفیت و راندمان دستگاه جوجه کشی دخیل می باشند.

اشتباه دوم – عدم توجه به ظرفیت دستگاه

ظرفیت دستگاه جوجه کشی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

ظرفیت دستگاه های جوجه کشی بر اساس استانداردهای جهانی در همه کشورها بر حسب تعداد تخم مرغ سنجیده میشود. بعنوان مثال وقتی گفته میشود این دستگاه 15 تایی است یعنی ظرفیت این دستگاه برای پرنده مرغ ، 15 عدد می باشد. طبیعی است که هر چقدر ظرفیت دستگاه بالا باشد ، قیمت آن نیز بالا خواهد بود.

لذا توصیه میشود که اگر قصد جوجه کشی در مقیاس های کم را داشته باشید حتما از دستگاه جوجه کشی خانگی استفاده کنید که قابل حمل بوده و به راحتی می توان از آنها استفاده کرد. به خصوص اگر قصد جوجه کشی از پرنده های زینتی و طوطی سانان را داشته باشید می بایست حتما از دستگاه های خانگی و کم ظرفیت استفاده کنید.

اشتباه سوم – عدم توجه به گارانتی و خدمات پس از فروش

باید در نظر داشته باشید که برخی از قطعات موجود در دستگاه های جوجه کشی عمر مفید محدودی دارند و آنها را باید به موقع تعویض نمود. از این رو به هنگام خرید دستگاه توجه به گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر بسیار مهم است. در صورتیکه قطعات یدکی دستگاه قابل تعویض و یا تعمیر نباشند عملا دستگاه بلا استفاده باقی می ماند و هزینه پرداخت شده برای خرید آن نیز به هدر میرود

. لذا به هنگام خرید دستگاهی را انتخاب کنید که سازنده آن خدمات پس از فروش واقعی به شما ارائه بدهد. زیرا برخی از سازندگان با اعمال شرط های مختلف عملا دستگاه را از درجه گارانتی ساقط مینمایند.

اشتباه چهارم – انتخاب دستگاه جوجه کشی معمولی برای برای پرندگان زینتی

دستگاه جوجه کشی پرنده های زینتی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

اشتباه بعدی که برخی از افراد مخصوصا افراد تازه وارد به این عرصه بیشتر به آن دچار میشوند ، خرید دستگاه جوجه کشی معمولی برای پرندگان زینتی می باشد. تقریبا تمامی سازندگان ادعا میکنند که دستگاه های آنها می تواند از تمامی پرندگان اهلی و زینتی و حتی خزندگان جوجه کشی نماید. ولی این مطلب تا چه حد حقیقت دارد. باید خاطر نشان کرد که جوجه کشی از پرندگان زینتی به خصوص طوطی سانان بسیار حساس تر از سایر پرندگان می باشد.

جوجه کشی از برخی از طوطی سانان حتی با بهترین دستگاه جوجه کشی حال حاضر نیز درصد هچ پایینی دارد و این معمولا به حساس بودن بیش از حد تخم های نطفه دار آنها بر میگردد. لذا دل بستن به دستگاه های معمولی و غیر حرفه ای برای جوجه کشی از پرندگان زینتی به جز شکست ، ضایع شدن سرمایه و تلخی اوقات نتیجه ای دیگری به همراه ندارد.

برای جوجه کشی از پرندگان زینتی به خصوص پرنده هایی که چند عدد تخم نطفه دار آنها در برخی از موارد از قیمت دستگاه جوجه کشی نیز بیشتر است باید حتما از دستگاه حرفه ای و ظرفیت پایین استفاده کرد. از این رو سازندگان حرفه ای معمولا در سبد محصولات خود این نوع دستگاه ها را قرار میدهند.

اشتباه پنجم – استفاده از دستگاه معمولی برای جوجه کشی از شتر مرغ

دستگاه جوجه کشی شترمرغ - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

اگر قصد جوجه کشی از شتر مرغ را داشته باشید باید بدانید که از بین تمامی پرندگان ، جوجه کشی شتر مرغ با سایر پرنده بسیار فرق دارد و به هیچ عنوان از دستگاهی که برای پرندگان بومی و اهلی و حتی پرنده های زینتی طراحی شده نمی توان برای جوجه کشی از شتر مرغ استفاده کرد. دستگاه جوجه کشی شترمرغ فقط و فقط مختص این پرنده است.

زیرا ساختار داخلی این نوع دستگاه ها همچون سیستم رطوبت گیری ، رطوبت رسانی و تهویه هوا با سایر دستگاه ها متفاوت می باشد. دلیل این تفاوت به میزان رطوبت جوجه کشی شترمرغ دلالت دارد. در حالی که تخم بسیاری از پرندگان برای هچ به رطوبت بالای 70 درصد نیاز دارد ، تخم های نطفه دار شتر مرغ حداکثر به نصف این مقدار نیاز دارند و محیط جوجه کشی آنها باید خشک باشد. بنابراین اگر فروشنده به شما قصد فروش دستگاه جوجه کشی با قابلیت جوجه کشی از پرنده های مختلف و شترمرغ را داشته باشد ، از خرید آن منصرف شوید.

اشتباه  ششم – عدم کارکرد دستگاه با برق اضطراری و یا باتری

از آنجا که دستگاه های جوجه کشی برای تأمین شرایط متناسب با جوجه کشی نیاز به برق دارند ، لذا در حین جوجه کشی دستگاه باید همیشه به برق وصل باشد و یا بتوان در زمان قطعی برق ، برق مصرفی دستگاه را از باتری خودرو و یا سیستم برق اضطراری تأمین کرد. برخی از دستگاه ها مستقیما با برق 12 ولت کار میکنند و درصد قابل توجهی از دستگاه های جوجه کشی نیز با برق 220 ولت عمل مینمایند.

اگر دستگاه جوجه کشی مد نظر شما مستقیما با برق 12 ولت کار میکند بسیار عالی است. در غیر اینصورت با استفاده از اینورتر باید بتوانید برق 12 ولت را به برق 220 تبدیل نموده و دستگاه را از آن تغذیه نمایید. پیشنهاد میشود در کنار دستگاه جوجه کشی حتما یک دستگاه اینورتر متناسب با ظرفیت دستگاه نیز تهیه فرمایید.

اشتباه هفتم – عدم توجه به جزئیات

مهمترین جزئیاتی که به هنگام خرید دستگاه جوجه کشی باید به آن توجه نمایید شامل جنس بدنه و شاسی ، سنسور دما و رطوبت دستگاه ، نوع شانه های دستگاه ، نوع سیستم رطوبت رسانی و … می باشد. هستند تولیدکنندگانی که قطعات حساس دستگاه همچون نوع سنسور ، تکنولوژی بکار رفته در ساخت کنترلر دستگاه و … را از دید خریدار مخفی نگه میدارند و هیچ نوع توضیحی در رابطه با این قطعات در اختیار خریدار قرار نمی دهند.

این نوع سازندگان به جای نام بردن برند سنسور اصلی دستگاه با جملاتی همچون سنسور دما و رطوبت بسیار دقیق و … سعی در گمراه نمودن مشتری دارند. همان طور که قبلا نیز اشاره شد بدنه دستگاه و جنس شاسی های آن باید ضد زنگ و مستحکم باشند.

هوشیار باشید و فریب تبلیغات اینترنتی را نخورید زیرا بدنه های فلزی همچون گالوانیزه و … به هیچ عنوان در برابر زنگ زدگی مقاوم نمی باشند. در رابطه با سیستم رطوبت رسانی باید گفت که سعی کنید در دستگاه مد نظر تأمین رطوبت دستگاه به صورت خودکار و بدون باز کردن درب دستگاه صورت بگیرد. زیرا باز کردن مکرر درب دستگاه باعث ایجاد شوک به تخم ها میشود. در دستگاه های جوجه کشی ظرفیت بالا برای تأمین رطوبت از دستگاه جداگانه استفاده میشود.

دقت داشته باشید که برای این نوع دستگاه ها انتخاب رطوبت ساز التراسونیک گزینه کاملا اشتباهی است. زیرا این رطوبت ساز با ایجاد بخار سرد در داخل دستگاه جوجه کشی نوسانات دمایی به وجود می آورد که برای تخم های نطفه دار مرگبار می باشد. نکته بعدی که باید به آن توجه نماید نوع شانه های دستگاه میباشد.

شانه های مختلفی در دستگاه های جوجه کشی استفاده میشود. بهترین نوع شانه برای دستگاه جوجه کشی شانه ای است که بتوان انواع تخم با سایز ریز ، متوسط و درشت در داخل آن قرار دهد. همچنین به هنگام جوجه کشی ایده ال ترین حالت برای چیدن تخم ها در داخل دستگاه حالت افقی می باشد.

در این حالت تخم به پهلو قرار گرفته و جنین در داخل تخم در شرایط بهتری رشد مینماید. همچنین در حالت افقی این امکان وجود دارد که تخم به صورت کامل و با زاویه 360 درجه ای به گردش درآید. زاویه چرخش تخم ها در داخل دستگاه جوجه کشی هر چقدر بیشتر باشد بهتر است. بهترین زاویه چرخش همان گردش 360 درجه ای می باشد که برای تخم های نطفه دار پرندگان زینتی توصیه میشود.

سنسور دما و رطوبت دستگاه بعنوان قلب دستگاه جوجه کشی باید در نوع خود از بهترین و برترین سنسور دما و رطوبت باشد تا سنجش و تنظیم دما و رطوبت در داخل دستگاه به درستی انجام بگیرد. در رابطه با بهترین سنسورها باید بدانید که سنسورهای کارخانه sensirion سوئیس در این زمینه بارها امتحان خود را پس داده اند و امروزه بعنوان برترین نوع سنسور در جهان شناخته میشوند.

به کنترلر دستگاه جوجه کشی نیز بسیار دقت نمایید. کنترلر هر چقدر رابط کاربری ساده تری داشته باشد کاربر بهتر و راحت تر می تواند دستگاه را کنترل نمایید. استفاده از تکنولوژی جدید ، مونتاژ رباتیک و سایر موارد باعث میشوند که کنترلر دستگاه بدون هنگی و بدون خطا دستگاه جوجه کشی را کنترل و تنظیم نماید.

اشتباه هشتم – خرید دستگاه های قدیمی و یا کارکرده و دست دوم

به هنگام خرید همیشه سعی کنید که دستگاه های نسل جدید خرید کنید و یا حداقل دستگاهی را انتخاب نماید که از سری جدید آن محصول باشد. زیرا سازندگان حرفه ای به صورت مکرر بر کیفیت دستگاه های خود می افزایند و مشکلات گذشته را حل مینمایند. اما در مقابل برخی از سازندگان نیز رویه ثابت را پیش میگیرند و هیچ نوع تغییر و آپدیتی در محصولات خود ایجاد نمی نمایند.

استفاده از دستگاه های جدید به دلیل برخورداری آنها از تکنولوژی به روز و قطعات با کیفیت بر راندمان نهایی آنها نیز اثر مثبت می گذارد. به کمک دستگاه های نسل جدید می توانید راندمان های بالایی در جوجه کشی را تجربه نمود. خرید دستگاه جوجه کشی دست دوم به هیچ عنوان پیشنهاد داده نمیشود. می توان به جرأت گفت که دستگاه دست دوم در بیشتر موارد کیفیت و کارایی اصلی خود را از دست داده اند. این نوع دستگاه ها به هیچ عنوان مناسب جوجه کشی نمی باشند و در صورت استفاده علاوه بر تلف شدن زمان و پول ، کاربر نسبت به جوجه کشی میل و رغبتش را از دست میدهد.

اشتباه نهم – بی تفاوتی نسبت به استانداردها

دستگاه جوجه کشی استاندارد - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

باید دقت کنید که ساختار دستگاه باید بر اساس استانداردها باشد. از جمله این استانداردها می توان به استاندارد کنترل کیفی و تضمین کیفیت ، استانداردهای جهانی ایزو ، نشان ce اروپا ، فاصله راک ها ، متناسب بودن موتور گردشی با ظرفیت دستگاه و سرعت گردش هوا در داخل کابین دستگاه اشاره نمود. طبیعتا دستگاهی که بر اساس استانداردها ساخته شده باشد و متریال بکار رفته در ساخت آن تضمین کننده کارکرد صحیح دستگاه و دوام طولانی مدت قطعات آن باشند ، آن دستگاه انتخاب بهتری برای خریدار خواهد بود.

اشتباه دهم – اعتماد به هر فروشنده ای

کاملا طبیعی است که فروشندگان برای فروش هر چه بیشتر محصول خود ، در پاره ای از موارد دست به دامن اغراق و بزرگنمایی و تعریف بیش از حد محصولات خود مینمایند. اما اگر اطلاعات بیشتری در رابطه با قطعات مختلف دستگاه جوجه کشی کسب نموده باشید می توانید فروشنده را به طرز وحشتناکی غافلگیر نمایید و عدم صداقت در حرفهای او را آشکار سازید. سر دادن شعارهایی همچون قابلیت جوجه کشی از پرنده های مختلف با راندمان 90 درصد ، بدنه ضد زنگ ، سنسور عالی ، ساخت اروپا … می تواند بسیاری از افراد را به هنگام خرید گمراه نماید.

زمانی این شعارها جنبه حقیقی پیدا میکنند که واقعا متریال و قطعات دستگاه چنین ویژگی داشته باشد. متأسفانه افراد زیادی نیز به دلیل کمبود اطلاعات در هنگام خرید مرتکب اشتباه میشوند و بعد از یک الی دو دوره جوجه کشی به مشکلات اصلی دستگاه پی می برند. بعنوان مثال هم اکنون در سطح بازار تعداد بسیار زیادی دستگاه جوجه کشی تقلبی ساخت چین بعنوان دستگاه جوجه کشی کره ای و آمریکایی به فروش میرسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.