آموزش جوجه کشی

راهنمای خرید تخم نطفه دار مناسب برای جوجه کشی

از کجا تخم نطفه دار تهیه کنیم - اندیشه سبز

از کجا تخم نطفه دار تهیه کنیم؟

برای رسیدن به بیشترین راندمان جوجه کشی، کیفیت تخم های نطفه دار مورد استفاده بسیار مهم می باشند. خرید و تهیه تخم نطفه دار به اندازه خرید دستگاه جوجه کشی مهم می باشد. البته ماهیت تخم های نطفه دار با دستگاه جوجه کشی کاملا متفاوت بوده چراکه تخم نطفه دار موجود زنده ای است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. در زمان خرید تخم نطفه دار بسیاری از افراد تازه وارد اشتباهات زیادی انجام میدهند که نتیجه آن شکست در جوجه کشی و هدر رفت وقت و سرمایه میباشد.

قبل از جوجه کشی تهیه تخم های بارور شده با کیفیت یک چالش بسیار مهمی است. اما با مطالعه این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز شما تمامی راهنمایی های لازم در رابطه با نحوه خرید تخم نطفه دار و فروشندگان این صنعت را دریافت خواهید کرد و خواهید توانست تخم های با کیفیت برای جوجه کشی تهیه کنید.

بهترین زمان برای خرید تخم نطفه دار

در قدم اول باید زمان مناسب برای اینکار را انتخاب کنید. بهترین زمان برای خرید تخم نطفه دار از دو جهت باید بررسی شود:

  1. فصل جوجه کشی
  2. زمان استفاده از تخم های نطفه دار

قبل از خرید تخم های نطفه دار، تهیه دستگاه جوجه کشی و آماده کردن محیط آن بسیار مهم می باشد. تخم های بارورشده تاریخ انقضا دارند و باید به موقع مورد جوجه کشی قرار گیرند. بنابراین لازم است که از قبل دستگاه و شرایط جوجه کشی را آماده کرده باشیم تا تخم های نطفه دار بیش از حد منتظر نمانند. ذکر این نکته مهم می باشد که با گذشت یک روز ضریب تبدیل تخم نطفه دار به جوجه بسیار کاهش پیدا میکند.

بهترین زمان برای خرید تخم نطفه دار - اندیشه سبز

لذا قبل از خرید تخم نطفه دار ابتدا باید ماشین جوجه کشی مورد نظرتان را تهیه کرده باشید. دستگاه جوجه کشی را تست نموده و سپس در داخل آن تخم نطفه دار قرار دهید. خرید دستگاه قبل از تخم های نطفه دار اشتباه بسیار بزرگی است چون دستگاه چند روزی طول خواهد کشید تا به دست شما برسد و در این چند روز تخم های نطفه دار کیفیت خود را از دست خواهند داد.

همچنین دستگاه و محیط جوجه کشی از قبل باید تمیز و ضدعفونی شده باشند. زیرا آلودگی میکروبی یا باکتریایی باعث بیماری در جوجه های تازه متولد شده میشود و آنها را در همان روزهای اول از پای درمی آورد. برای مطالعه بیشتر مقاله شرایط محیط جوجه کشی را مطالعه نمایید.

فصل جوجه کشی

هرچند که جوجه کشی به کمک دستگاه در فصل های مختلفی قابل انجام است، ولی در برخی فصل ها میتوان راندمان های بسیار بهتری به دست آورد و جوجه های با کیفیت تری تولید کرد.

یا اینکه تخم نطفه دار برخی پرندگان فقط در فصل های خاصی قابل تولید هستند. بعنوان مثال تخم نطفه دار غاز را فقط در فصل زمستان و اوایل بهار میتوانید تهیه کنید. در فصل تابستان به دلیل عدم جفت گیری غاز نر و ماده و عدم تخمگذاری غاز نمیتوان از این پرنده جوجه کشی کرد. تخم نطفه دار قرقاول نیز فقط در فصل بهار قابل تولید است. اما تخم نطفه دار مرغ در فصل های مختلف مثل اواخر تابستان و پاییز هم قابل تولید می باشد.

بهترین فصل برای جوجه کشی از بیشتر پرندگان از اواخر زمستان شروع شده و تا اواخر بهار ادامه دارد. همچنین فصل پاییز هم برای جوجه کشی از برخی پرندگان مناسب می باشد. به لحاظ آب و هوایی هم این فصل ها برای جوجه کشی بسیار مساعد بوده و میتوان راندمان های بسیار بهتری به دست آورد.

از کجا میتوان فروشندگان تخم نطفه دار پیدا کرد؟

فروشنده های تخم نطفه دار را میتوان در بازارهای مرتبط با کشاورزی و همچنین بازارهای محلی پیدا کرد. همچنین از جهاد کشاورزی منطقه خود نیز میتوانید مراکز پرورش گله مولد را پیدا کنید. اگر به صورت اینترنتی قصد پیدا کردن فروشندگان تخم نطفه دار را دارید پس از انتخاب حتما به صورت حضوری از آن فروشنده خرید کنید.

خرید تخم نطفه دار از اینترنت

امروزه بسیاری از خریدها را میتوان از طریق اینترنت انجام داد. ولی در مورد خرید تخم نطفه دار به صورت اینترنتی نمی توان مطمئن بود زیرا:

تخم نطفه دار قبل از جوجه کشی قابل تشخیص نیست و شما از نطفه دار بودن یا نبودن تخم ها اطمینان نخواهید داشت. از طرفی به فروشنده هم دسترسی حضوری ندارید و امکان پیگیری این موضوع را هم نخواهید داشت. حتی ممکن است از فروشنده ای نامعتبر تخم نطفه دار سفارش بدهید ولی تعداد زیادی تخم بدون نطفه برای شما ارسال کنند.

خرید تخم نطفه دار از اینترنت - اندیشه سبز

همچنین موارد زیادی بوده که افراد تخم نطفه دار یک نژاد خاصی سفارش داده اند ولی در عوض تخم نژاد ارزان تر و یا پرنده ای دیگر را تحویل گرفته اند. مشکلات خرید اینترنتی تخم نطفه دار فقط به این موارد ختم نمیشود.

اگر مجبور به خرید اینترنتی تخم نطفه دار هستید، ابتدا وب سایت مربوطه را به طور کامل بررسی نموده و نماد اعتماد الکترونیکی و ساماندهی آن را چک کنید. متأسفانه در زمینه خرید اینترنتی تخم نطفه دار سوء استفاده های زیادی از کاربران میشود و باید بسیار هوشیار باشید.

از فواصل و مناطق نزدیک خرید کنید

برای تهیه تخم نطفه دار حتما اولویت اول شهر و منطقه شما باشد و از شهرهای دور تخم نطفه دار تهیه نکنید. زیرا تخم نطفه دار در اثر حرکت و جابجایی آسیب می بیند. تکان و لرزهای ناگهانی و تند به راحتی باعث خراب شدن تخم نطفه دار میشوند و در زمان حمل و نقل احتمال این نوع تکان ها بسیار بالا می باشد.

همچنین در زمان سفارش تخم نطفه دار از شهرهای دور، تخم های نطفه دار به ناچار مدت زمان زیادی در راه خواهند بود و  تحت شرایط بد دما و رطوبت قرار خواهند گرفت. این شرایط به شدت ضریب تبدیل آن تخم نطفه دار به جوجه را کاهش می دهد.

بررسی گله مولد و تخمگذار

برای خرید تخم نطفه دار کیفیت گله مولد و تغذیه آنها بسیار مهم می باشد. در گله های مولد برای تولید تخم بارور شده و باکیفیت اولا باید پرنده ها سالم و فاقد علائم بیماری باشند. ثانیا باید به تعداد کافی پرنده نر در بین ماده باشد. ضریب نر به ماده برای پرنده های مختلف فرق میکند. مثلا در گله مولد مرغ به ازای هر 5 الی 8 مرغ یک خروس کافی است. اما در گله مولد غاز به ازای هر دو ماده باید یک نر وجود داشته باشد.

یکی دیگر از مواردی که در گله های مولد باید رعایت شود استفاده از جیره غذایی مناسب می باشد. کمبودهای غذایی و کمبود ویتامین در جیره غذایی باعث تولید نطفه های ضعیف میشود. این نوع تخم های نطفه دار معمولا به جوجه تبدیل نمیشوند و  جوجه به شکل کامل یا نارس در داخل تخم خفه میشود.

وقتی به صورت حضوری از گله های مولد خرید میکنید، بسیاری از موارد گفته شده را میتوانید بررسی کنید. یکی دیگر از موارد میزان تولید روزانه تخم های نطفه دار آن گله میباشد. اگر تعداد مولدهای یک گله کم است نباید از آن گله تعداد زیادی تخم نطفه دار خرید کرد. چون ظرفیت تولید آن گله بین 80 الی 90 درصد خواهد بود. بنابراین وقتی بیش از ظرفیت آن گله تعداد زیادی تخم بارور شده خرید میکنید پس حتما تعدادی زیادی از تخم ها چند روز قبل تولید شده اند و به نوعی کهنه می باشند.

بررسی گله مولد و تخمگذار - اندیشه سبز

حتما از فروشنده ها و تولید کننده های اصلی تخم نطفه دار تهیه کنید. خرید از افراد واسطه نتیجه ای جز راندمان پایین برای شما نخواهد داشت. تولیدکننده های اصلی با توجه به ظرفیت گله خود میزان تولید را به شما اعلام خواهند کرد و حتی ممکن است به شما وقت بدهند که در چه تاریخی میتوانند سفارش شما را برآورده کنند.

اما واسطه ادعا میکند که تخم نطفه دار از پرنده مختلف در هر ظرفیتی که بخواهید را همان روز برای شما آماده میکند. آیا شما مشکوک نشدید؟ شرایط نگهداری و تولید تخم نطفه دار پرنده های مختلف با هم فرق میکند و بیشتر تولید کننده های معتبر فقط تخم نطفه دار یک پرنده را تولید میکنند.

مراجعه به اداره جهاد کشاورزی

یکی دیگر از راه های تهیه تخم نطفه دار مراجعه به جهاد کشاورزی می باشد. پس به اداره جهاد کشاورزی منطقه خود هم مراجعه کنید و واحدهای فروش تخم نطفه دار را از آنها پرس و جو نمایید. واحدهای معتبر که تحت نظارت اداره جهاد کشاورزی فعالیت میکنند، بهترین مراکز برای خرید تخم نطفه دار هستند. زیرا این نوع مزرعه های پرورش گله مولد به صورت اصولی کار میکنند و احتمال بیماری در چنین گله هایی کمتر می باشد. وجود بیماری هایی همچون عفونت روده در گله مولد باعث میشود که تخم های ضعیف و کم کیفیت تولید شوند.

مراجعه به اداره جهاد کشاورزی - اندیشه سبز

پس از خرید تخم های نطفه دار باید در اولین فرصت از آنها جوجه کشی کنید چون با گذشت زمان کیفیت مواد غذایی داخل تخم کاهش یافته و جوجه به طور کامل نمی تواند رشد کند. اگر تحتخ هر شرایطی مجبور هستید که تخم ها را یکی دو روز انبار کنید باید شرایط خاصی برای آنها فراهم نمایید. در مقاله شرایط نگهداری از تخم نطفه دار اموزش های لازم را میتوانید مطالعه کنید. فراموش نشود که تخم نطفه دار نباید بیش از 4 یا 5 روز انبار شود.

جمع بندی

در این مقاله توضیحات لازم برای خرید تخم نطفه دار را به شما یادآوری کردیم. فراموش نکنید که جوجه کشی شامل یک فرایند زنجیره ای بوده و تهیه تخم نطفه دار تازه و با کیفیت یکی از سنگ بنای مهم این نوع کسب و کارها می باشد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.