مرغ

معرفی نژاد مرغ لگرن (تخمگذار)

معرفی نژاد مرغ لگرن

معرفی مرغ لگرن | یکی از بهترین نژادهای مرغ تخمگذار

در این مقاله از بخش دانشنامه پرندگان اندیشه سبز قصد داریم شما را با یکی از نژادهای مرغ تخمگذار در دنیا اشنا کنیم که در دنیا به عنوان یکی  از برترین نژادهای تخمگذار شناخته شده است و از محبوبیت بسیار زیادی در بین پرورش دهندگان مرغ برخوردار است.

لگرن، یکی از نژادهای معروف در دنیاست که به عنوان اولین نژاد مرغ ها از کشور ایتالیا در سال 1853 به ایالات متحده آمریکا صادر شد. نام لگرن برگرفته از بنادر دریای لیگوریا است که این مرغ از آنجا صادر می شد .

طبق نتایج اخیر تحقیقات علمی کمپانی اوهان،از تولید کنندگان بزرگ تخم مرغ در ایالات متحده آمریکا،از نظر جنین شناسی و بیولوژیک پرندگان، ثابت شده است که نژاد لگهرن،در بین نژادهای تخمگذار در دنیا، جایگاه ویژه ایی دارد.

از آنجایی که این نژاد، به ندرت کرچ شود، قادر است در تمام فصلهای سال تخمگذاری کند، همچنین به خاطر قدرت سازگاری آن با هر نوع شرایط آب و هوایی، عملکرد بالا در تولید تخم، و مکانیزم دفاعی بسیار زیاد در برابر عوامل بیماری زا، به عنوان یک نژاد تخمگذار برتر در پرورش مرغ تخم گذار شناخته شده است، چرا که تعداد تخم هایی که این نژاد در طول سال می گذارد از 280 الی 300 عدد تخم است.

این نژاد ایتالیایی بسیار چابک است و مدام در پی خوردن دانه است ولی از آنجایی که سوخت و ساز بدنش زیادتر است، برای تولید گوشت اصلا صرفه اقتصادی ندارد اما به خاطر سرعت رشدی که دارد خیلی زود و در چند هفته اول، بالغ می شود و شروع به تخمگذاری می کند.  وزنی که در پایان دوره بلوغ دارد در حدود 1600 تا 1800 گرم است.

رنگ پرهای این نژاد از مرغ بسیار متنوع است و به رنگ های قرمز دم سیاه، زرد کلمبیایی، زرد کمرنگ، قهوه‌ای روشن و تیره، راه راه و نقره‌ ای، سیاه، قرمز، خرمایی و سفید  با تاجهای تیغی و قرمز رنگ، در سراسر دنیا پراکنده اند ولی لگرن سفید به خاطر دفعات تخمگذاری که در طول سال دارد، محبوبیت بسیار زیاد تری دارد.

خصوصیات ویژه مرغ تخمگذار لگرن

خصوصیات ویژه مرغ تخمگذار لگرن

تولید تخم : همانطور که قبلا هم اشاره کردم تعداد تخم های این نژاد در طول سال به بیش از 280 الی 300 عدد می رسد و این بخاطر این است که در سن چند هفتگی به بلوغ می رسد و تخم می گذارد.

سازگاری مرغ تخمگذار لگرن با هر نوع شرایط آب و هوایی: این نژاد با توجه به اصلاح زنتیکی که داشته است در تمام دنیا و مناطق خاورمیانه به ویژه در شرایط آب و هوای متنوع و معتدل ایران بسیار مقاوم است و بیشتر از 30 درصد کشورهای عربی از جوجه های یکروزه این نژاد به منظور بهره برداری از تخم مرغ آنها را پرورش می دهند.

مقاوم بودن پوسته تخم نژاد لگرن : پوسته تخم نژاد لگرن مقاومت بسیار زیادی در برابر ضربه های احتمالی دارد که این مسئله باعث کمتر بودن مقدار شکستگی در حین بسته بندی تخم ها می شود مخصوصا وقتی آنها از مبدا به مقصدهای طولانی حمل کنند.

نکته : نژاد لگرن جزو نژادهای عصبی و جنگوست و  زمانی که احساس کند کسی قصد گرفتن آن را دارد، خیلی زود حالت تهاجمی به خود می گیرد. لذا اگر قصد پرورش این نژاد جنگجو را دارید بهتر است آنها را با سایر پرندگان یکجا پرورش ندهید.

فراموش نکنید که؛ معیار و قابلیت یک نژاد مرغ تخمگذار خوب با تعداد تخم هایی که می گذارد، تداوم دوره تخمگذاری، سازگاری با هر شرایط  آب و هوای، خلق و خوی آرام برای مدیریت بهتر و استحکام پوسته تخم ارزیابی می شود.

اصول و نگهداری از مرغ تخمگذار 

اصول و نگهداری از مرغ تخمگذار - اندیشه سبز

زمان انتقال : گله مرغ های تخمگذاری چون نژاد لگرن به خاطر بلوغ زود رس باید در دومین هفته سنی و بعد از آخرین واکسیناسیون به سالن های تخمگذار صورت پذیرد و قبل از انتقال آنها را وزن کنید اینکار سبب کنترل و مدیریت خوب گله در حین پرورش خواهد بود تا اگر وزن آنها کاهش یابد ، مسئله را به خوبی ارزیابی کنید.

نکته : برای کاهش استرس، گله را همزمان و در یک گروه سنی مشترک انتقال دهید چرا که نه تنها قابل کنترل نخواهند بود بلکه اثرات منفی در طول دوره پرورشی خود را در حالت های متفاوت نشان خواهد داد.

نمونه گیری از خون مرغ های تخمگذارقبل از انتقال مرغ ها به سالن های تخمگذار از خون آنها نمونه گیری کنید تا بتوانید به نحو احسند سلامت گله را ارزیابی کنید و هر چند هفته یکبار اینکار را انجام دهید تا بدانید گله در معرض چه بیماری و آلودگی های محیطی است.

سیستم نور رسانی: در سه روز اول و تا زمانی که گله به محیط جدید عادت کند سعی کنید، در سالن های پرورشی روشنایی، شدت بیشتری داشته باشد.

آبخوری و دانخوری:  سالن های انتقال باید مجهز به سیستم های  آبخوری و دان خوری اصولی و یکسانی باشد چرا که موجب ایجاد استرس برای مرغ های داخل سالن می شود. مادامی که از مرغ ها برای تولید تخم در سالن های پرورشی نگهداری می کنید مراقب مصرف آب و غذای آنها باشید چرا که هر دوی این موارد به هم وابسته هستند در صورتی که اگر مرغ ها به به کمتر خوردن آب عادت کنند غذای کمتری مصرف خواهند کرد که نتیجه ای به غیر از تلفات احتمالی و تولید تخم کمتر نخواهد بود.

تغذیه مرغ تخمگذار: هر یک از مرغ های تخمگذار نژاد لگرن برای تولید تخم با وزن متعادل به 320 کیلوکالری انرژی نیاز دارند که باید در دان مصرفی آنها سازماندهی شود و توجیه اقتصادی هم باید داشته باشد ولی پرورش دهندگان  و جیره نویسان، نمی توانند صرف توجیه اقتصادی  دست به تغییر دان مصرفی نژادهای تخمگذار بزنند چرا که راندمان تولید تخم پایین خواهد آمد.

نژادهای تخمگذار باید به اندازه کافی پروتئین، ویتامین، اسیدهای آمینه، فسفر، کلسیم، املاح و مواد معدنی را از جیره های غذایی خود به خوبی دریافت کنند البته شاید بتوان برای افزایش سطح انرژی دان از انواع چربی‌ها مثل روغن ذرت ، روغن حیوانی و … استفاده کرد ولی تغییرات انرژی فرمول جیره مصرفی باید با تغییرات مقادیر مواد ضروری دیگر، مثل  اسیدهای آمینه، پروتئین ، و حتی ویتامین‌ها و مواد معدنی هم جهت باشد تا فرمول غذایی مناسب و متعادل با نیاز پرنده در اختیارش قرار بگیرد.

كنترل وزن تخم مرغ: بهتر است زمانی که مرغ ها اولین تخم های خود را می گذارند، آنها را وزن کنید. زمانی که وزن تخم ها مطلوب بود، در هر دو هفته یکبار  وزن گیری را ادامه دهید تا در صورت کمبود ، جیره های غذایی مناسب تری در اختیارشان قرار دهید. برای این کار بهتر است، مقدار اسیدهای آمینه را در جیره غذایی مرغ های تخمگذار تعدیل کرده و دمای محیط را در 25 درجه سانتی گراد کنترل کنید به شرطی که سیستم تهویه در سالن ها به خوبی سازماندهی شده باشد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

56 دیدگاه در “معرفی نژاد مرغ لگرن (تخمگذار)

  1. ناشناس گفت:

    سلام.
    من 6 تا از لگرن ها رو از مرغداری تهیه کردم جوون هستن چون مرغداری تعطیل کرده بود و مرغهاشو به فروش گذاشته بود.
    روز اول که آوردم تو باغ یک تخم کردن.
    دوره تخم گذاری اینها چجوریه ؟؟ هر روز تخم میزارن؟؟
    روزی چند تخم میکنن؟؟
    آیا میشه چند جوجه محلی رو باهاشون کنم؟
    از نظر خاصیت تخمشون مثل تخم محلی هست ؟چون همون غذا رو میخورن.

    🙏🙏

  2. داود گفت:

    سلام،چرا این نژاد تاج بلند و تا شده داره یا اینکه تاج تا شده سن بالی مرغ رو نشان میده؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      از نظر ژنتیکی اینجوری هست

  3. محمد حسین گفت:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم
    یک سوال داشتم، اگر رنگ تخم مرغ های این نژاد سفید است پس به قیمت تخم مرغ های صنعتی به فروش میرسد؟
    ایا میشود که رنگ تخم مرغ ها مانند رنگ تخم مرغ های محلی باشد؟

    1. f.gh گفت:

      سلام
      بله کلا برای پرورش مرغ تخمگذار صنعتی از این نژاد خیلی استفاده میشه.
      اگه شما تخم مرغ محلی میخواهید تولید کنید باید سراغ مرغ های رنگی مثل لوهمن یا مرغ های بومی کشور مثل گلپایگانی ، مرغ رنگی و … بروید.

  4. سینا گفت:

    سلام مرغ لگهورن از چند ماهگی شروع به تخم کردن می‌کنه و تا کی تخم میزارع جوری که اقتصادی باشه چند سال مثلا؟

    1. سلام
      از 4.5 ماهگی تخم گذاریش شروع میشه
      دوره ی اقتصادی بودن رو نمیدونم

  5. محمدرضاسلام گفت:

    سلام من یکی از مرغ های خانگی ماشینی م تخماش با پوسته نازکن چرا چی بهش بدم خوب شن

    1. f.gh گفت:

      سلام، کلسیم بدنش کم شده هر روز بهش مکمل کلسیم مثل پودر پوسته تخم مرغ یا صدف معدنی یا سنگ آهک یا پودر صدف دریایی بدهید.

  6. Amin گفت:

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم نژادجدجه های رنگی چیه؟ ممنون میشم اگه جواب بدین

    1. f.gh گفت:

      سلام، جوجه های رنگی بیشنر نژادهای تخمگذار مثل لگرن، لوهمن یا غیره هستند و جنسیت اونا نر هستش یعنی خروس هستند. چون این جوجه ها در مرغداری های تخمگذار قابل استفاده نیستند و از طرفی هم وزن گیری پایینی دارند برای پرورش مرغ گوشتی هم انتخاب نمیشن. یکی از راه حل های فروش این جوجه ها، عرضه آنها به شکل جوجه رنگی به بازار می باشد.

  7. Amirhoseyn گفت:

    سلام این مرغ ها آیا پیر بشن تخم نمیکنن

    1. f.gh گفت:

      سلام، با افزایش سن تعداد تخمگذاریشون پایین میاد.

      1. مهدی گفت:

        سلام تا چه سنی تخم میگذارن؟

        1. f.gh گفت:

          سلام، حدودا 5 ماهگی

      2. سحر گفت:

        سلام خروس لگهرن با مرغ گلپایگانی جفتگیری میکنه؟

        1. f.gh گفت:

          سلام، بله ولی این نوع ترکیب نژاد باعث میشه که مرغ تا چندین نسل جوجه خوب نده.

  8. تورج گفت:

    سلام عالی بود.ببخشید اگه کسی جوجه داشت زنگ بزنه

  9. پدرام گفت:

    چمیشه بگید چرا خروس محلی مرغ لگرن را میزند
    اول که خریدم خروس ازش میترسید الان دو روزه که میزنتش

    1. f.gh گفت:

      سلام، مرغ و خروس های نژاد لگرن در کل طبیعت پرخاشگر و ناآرامی دارند. ترس اولیه خروس محلی به همان دلیل بوده ولی خروس محلی شما هم پرخاشگر هست. یه مدت غذاشو جداگانه بدهید.

  10. نادرروان فرد گفت:

    جوجه 2ماه من دارم 14تومن کسی خاست

  11. نادرروان فرد گفت:

    جوجه 2ماه من دارم 14تومن کسی خاست

    1. ابوالفضل گفت:

      سلام الان موجود دارین؟ به این شماره اعلام کنین

  12. amir shahpoori گفت:

    سلام، تخم مرغ لگهورن همین تخم مرغ هاییع که دم سوپر مارکت هاست که سفید رنگن؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله اکثر مرغ های تخمگذار صنعتی در ایران سویه های مختلفی از مرغ لگهورن می باشند که سویه لاین معروف ترین آنهاست.

  13. جواد گفت:

    با عرض سلام_میخواستم بدونم هر جوجه مرغ لگهرن تا سن ۴ و نیم ماهگی چقدر دان مصرف میکنه؟ممنون

  14. هادی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان و برادران
    بنده هرچی دنبال لگرن(لگهورن)اصلی گشتم پیدا نکردم!
    ساکن اهوازم خواهشا اگه کسی سراغ داره راهنمایی کنه ممنون میشم،

    1. تاکی گفت:

      سلام اگه خاستین من ۴۰تا دونه جوجه مرغ لگرن سفید دم تخم دارم برای فروش تا ۲۰روز دیگه به تخم میان

      1. ناشناس گفت:

        نظری هستم جوجه چنده

        1. andisheh-m-admin گفت:

          در این فروشگاه اینترنتی تنها دستگاه جوجه کشی به فروش می رسد

  15. زیزی گفت:

    سلام.تازه از شرکت به خونه اوردمشون..6تارو.غذا گندم میخورن؟؟ چون تخم نمیزارن روز دومه..
    میشه با مرغذمحلی نگهداری بشن؟

    1. Faraj گفت:

      سلام، بله مشکلی نیست می تونید با هم نگه دارید.

  16. محمدیان گفت:

    تخم نطفه دار لگرن از کجا باید تهیه کنم

  17. باسط گفت:

    سلام الان چجوری سبارش بدم واسه خرید

    1. کریمی گفت:

      سلام
      چی میخواید بخرید دوست عزیز ؟

  18. سید عباس ثمری گفت:

    سلام این مرغ یا جوجه هارو از کجا باید بخریم بازار پرنده فروش های همه‌ی شهر ها دارن حدود قیمت چنده توی چه وب سایتی باید بریم برای خرید

    1. Faraj گفت:

      با سلام، بهتر است به بازار پرنده فروشی شهر خود مراجعه نمایید.

  19. کاشفی گفت:

    سلام بهترین غذا برای تغذیه مرغ لگرن چی هست برای تخم گذاری بهتر

    1. Faraj گفت:

      با سلام، می توانید از کنسانتره های آماده استفاده کنید. دان هایی همچون گندم و ذرت، کنجاله سویا و پودر صدف برای مرغان خانگی تخم گذار مناسب می باشد.

      1. معراج گفت:

        سلام من میخام تعداد 100 عدد از این مرغ ها بخرم ولی نمیدونم از کجا باید تهیه کنم من از شهریتان های مشهدم میشه معرفی کنید چن تا شرکت در مشهد یا سایت هایی که برام بیارن ممنون

        1. f.gh گفت:

          سلام، به اداره جهاد کشاورزی شهرستان خود مراجعه کنید.

  20. Sina گفت:

    از کجا باید خریداری کنیم؟

    1. Faraj گفت:

      با سلام، به بازار پرنده فروشی و یا وب سایت های اینترنتی مراجعه کنید. در این وب سایت تخم نطفه دار و پرنده به فروش نمی رسد.

  21. سیروس گفت:

    باسلام قیمت جوجه مرغ لگرن چقدره؟

    1. Faraj گفت:

      با سلام، تخم نطفه دار و جوجه یک روزه در این وب سایت به فروش نمی رسد. باید به بازار پرنده فروش ها مراجعه نمایید.

  22. روزبه گفت:

    رنگ تخم لگرن چه رنگی است؟

    1. Faraj گفت:

      با سلام، به رنگ سفید می باشد.

  23. روزبه گفت:

    نسبت تبدیل مصرف دان لگرن به تخم مرغ چگونه است؟
    در فضای باز چگونه پرورش می یابند؟

    1. Faraj گفت:

      با سلام ، ضریب تبدیل جیرهٔ خوراکی به تخم (میزان مصرف دان برای تولید یک کیلوگرم تخم مرغ) در مرغ لگرن بسیار عالی و حدودا 2 تا 2.1 است. همانند سایر طیور در فضای باز می توان با انواع دان و خوراکی این نوع مرغ ها را تغذیه نمود. نکته قابل توجه در این زمینه تأمین کلسیم و نور کافی (حداقل 14 ساعت) برای عدم توقف تخم گذاری در آنها می باشد.

  24. صالح گفت:

    سلام قيمت جوجه ده يا بيست روزه اين چقدر است هر مرغ حدودا چقدر دان مصرف ميكند در روز از چند ماهگي شروع ب تخم گذاشتن ميكند بي زحمت جواب بديد

    1. Faraj گفت:

      با سلام مصرف دان مرغ لگرن بالغ در روز حدودا 120 گرم میباشد و معمولا مرغ لگرن از سن 4 ماه و نیم به بعد شروع به تخم گذاری میکند. برای دریافت قیمت به روز لطفا به بازار فروش مربوطه مراجعه نمایید.

  25. امیر محمدپور گفت:

    ممنون عالی بود

  26. ارش گفت:

    سلام این همون مرغ به اصطلاح ماشینی خودمنه که تخم مرغ هاش تو بازاره ؟

    1. FR گفت:

      با سلام، این نژاد مرغ ، تخم گذار خوبی می باشد ولی در بازار تخم سایر نژاد ها همچون مرغ های صنعتی و … نیز به فروش می رسد.

  27. منصور گفت:

    من فکر میکردم بهشون میگن لگهورن

    1. مدیر سایت گفت:

      بله اسم دقیقش مرغ لگرن هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.