مرغ

بهترین نژادهای مرغ تخم گذار در ایران و جهان

به همه لبخند بزن اما با یه نفر بخند همه را دوست داشته باش - اندیشه سبز

معرفی انواع نژاد مرغ تخم گذار و بهتربن نژاد مرغ تخم گذار

نژادهای متعددی از مرغ در جهان وجود دارد که برخی از آنها استعداد بالایی در تخم گذاری دارند. برخی از نژادها نیز صرفا به دلیل صفت برتر تخم گذاری در ژن ها آنها اصلاح نژاد شده اند تا بیشترین بازدهی تولید تخم در طول سال را داشته باشند. برای پرورش مرغ تخم گذار این گزینه ها مناسبترین انتخاب می باشند.

چالش اصلی که پیش روی پرورش دهندگان و مرغداران است، انتخاب نوع نژاد مرغ می باشد. چرا که نژادهای مختلفی وجود دارند و انتخاب یک نزاد مناسب می تواند باعث سردرگمی پرورش دهندگان شود. در این مقاله از اندیشه سبز شما را با انواع نژاد مرغ تخم گذار در کشورهای خارجی و ایران آشنا خواهیم نمود.

دستگاه جوجه کشی درنا دو
دستگاه جوجه کشی درنا دو
» مناسب برای جوجه کشی از انواع نژادهای مرغ تخمگذار
» دارای ستر و هچر همزمان
» مجهز به سیستم کنترل دما و رطوبت
قیمت : 15,800,000 تومان

معروفترین نژادهای مرغ تخم گذار در جهان

به طور کلی تقسیم بندی های مرغ تخم گذار بیشتر بر اساس منطقه آب و هوایی صورت میگیرد و هر منطقه نژاد بومی خاص خود را دارد. برای پرورش مرغ تخم گذار گزینه های زیر مناسبترین انتخاب میباشند :

نژاد مرغ تخم گذار لگهورن:

مرغ لگهورن یکی از شناخته شده ترین نژادهای تخم گذار می باشد که در طول سال نزدیک به 280 عدد تخم میگذارد. منشا و تبار این مرغ کشور ایتالیا می باشد. این مرغ با رنگ های مختلفی در جهان یافت میشود ولی رنگ سفید آن استعداد بیشتری در تخم گذاری دارد. این مرغ با آب و هوای معتدل و سرد سازگار است.

مرغ نژاد لگهورن

نژاد استرالورپ  Australorp:

این نژاد بومی استرلیا بوده و در سال 1920 شناخته شد. مرغ استرالورپ ریشه های عمیقی در نژاد  Orpington  دارد. این نژاد توانایی بالایی در تخم گذاری دارد، به طوریکه در طول سال حتی می تواند تا 250 عدد تخم بگذارد. این نژاد در سه رنگ های مختلف آبی، سیاه و سفید یافت میشوند. مرغ استرالورپ بسیار فعال بوده و سریع رشد میکنند.

مرغ استرالیایی سیاه رنگ

تخم گذاری در این نژاد از 5 ماهگی شروع می شود. این نژاد هم در قفس و هم در محوطه باز قابل پرورش است. همچنین مرغ نژاد استرالورپ در برابر هوای سرد زمستان مفاوم بوده و به راحتی می تواند سرمای این فصل را پشت سر بگذارند، بدون اینکه بر تخم گذاری آنها تأثیر منفی وارد شود.

نژاد لوهمن:

این نژاد یکی از گسترده ترین مرغ های تخم گذار بوده که تقریبا در بیشتر نقاط جهان یافت میشود. این نژاد نسبت به سایر مرغ ها جثه کوچکتری دارند، به طوریکه وزن انها معمولا از 2 کیلوگرم بیشتر افزایش پیدا نمیکند. تخم گذاری حداقل 300 الی 310 عدد تخم در سال از ویژگی های این مرغ بوده که او را به یک مرغ تخم گذار ایده آل تبدیل نموده است. همچنین این مرغ خوراک بسیار کمتری در طول روز مصرف میکند. یک مرغ لوهمن بالغ در طول روز حدودا 110 گرم دان مصرف میکند. این مرغ نیز بیشتر به رنگ فهوه ای یافت میشود.

نژاد رد آیلند:

این نژاد بومی آمریکا بوده و یک مرغ تجاری دو گانه می باشد. زیرا علاوه بر تخم گذاری خوب، از لحاظ وزنی نیز گوشت مطلوبی دارد. این مرغ ها با مزارع و حیاط خلوط های کوچک سازگاری بالایی دارند و به راحت می توان آنها را پرورش داد. مرغ رد آیلند در برابر بیماری ها نیز مقاوم بوده و در سال تا 260 عدد تخم گذاری می تواند داشته باشد. برخلاف نام آنها، رنگ پرهای این نژاد، قهوه ای و سیاه است که ظاهری تیره رنگ به آنها بخشیده است.

نژاد Sussex:

این نژاد نیز شبیه به مرغ رد آیلند بوده و یک مرغ دو منظوره ای است. مرغ ساسکس در رنگ های مختلفی یافت میشود اما متداول ترین آنها مرغ هایی با پرهای سفید هستند که فقط در قسمت گردن و دم ، پرهای سیاه رنگ دارند. این نژاد بسیار آرام و اهلی بوده و برای رشد در حیاط های کوچک نیز مناسب هستند. این مرغ قادر به تولید سالانه 250 عدد تخم می باشد.

مرغ نژادسوسکس

نژاد  Golden Comet (دم طلایی)

این نژاد در واقع یک هیبرید گسترده است که به دلیل توانایی بالای تولید تخم سالانه بین 250 الی 300 عدد یک مرغ تخم گذار ایده آل شناخته میشود. به طور کلی نژادهای هیبریدی تخم گذاری بالایی در طول سال را تجربه میکنند. این نژادها معمولا به رنگ طلایی و قهوه با دم سفید و یا طلایی یافت میشوند. مرغ دم طلایی نیز بسیار آرام بوده و در فضاهای باز و یا محیط های کوچک قابل پرورش می باشد. این مرغ تخم هایی با پوسته قهوه ای تولید میکند.

نژاد پلیموت راک:

این مرغ نیز از جمله نژادهایی است که تخم گذاری مناسبی در طول سال دارد. به طوریکه هر مرغ سالم پلموث راک هر دو روز حداقل یک عدد تخم میگذارد. در واقع می توان گفت که این نژاد در طول سال حدودا 200 عدد تخم با سایز متوسط و کمی کوچک و با رنگ قهوه ای روشن میگذارد. مرغ های نژاد پلموت راک عمدتا خاکستری رنگ هستند که پرهای سفید رنگ به شکل یک نوار در بدنشان پیچیده است.

نژاد بلک استار: این نژاد حاصل ترکیب نژاد رد آیلند با پلیموت راک می باشد که توانایی تخم گذاری حداقل 250 عدد تخم در طول سال از خود نشان میدهد. ایننژاد نیز مقاومت بالایی در برابر آب و هوای سرد و گرم دارد و تقریبا در هر منطقه ای قابل پرورش است. مرغ نزاد بلک استار جثه تقریبا درشتی دارد و تخم های آن نیز به رنگ قهوه ای می باشد.

خرید مرغ تخمگذار

برای تشکیل یک گله مرغ تخمگذار یکی از بهترین روش ها خرید دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار یکی از نژادهای گفته شده در این مقاله می باشد. البته برخی نژادهای تخمگذار محلی نیز برای تشکیل گله تخمگذار مطلوب هستند. با جوجه کشی شما هم هزینه ها را کاهش خواهید داد و هم اینکه با اجرای یک برنامه غذایی اصولی و تحریک نوری آنها را به موقع برای تخمگذاری آماده کنید.

نژاد آنکونا (Ancona)

مرغ آنکونا جثه کوچکی دارد و بومی کشور ایتالیا می باشد. این مرغ در ایالات متحده و اروپا به طور وسیع پرورش داده میشود.

نژاد مرغ آنکونا

یک مرغ انکونا در طول 365 روز تا 200 عدد تخم می تواند تولید کند. تخم های این نژاد به رنگ سفید و کمی کوچک می باشند. مرغ نژاد آنکونا شباهت زیادی به نژاد راک پلموت دارد ولی جثه آن کوچکتر از این نزاد می باشد.

چندین نژاد خارجی دیگر نیز وجود دارد که به طور متوسط سالیانه 200 عدد تخم تولید میکنند. از جمله این نژادها می توان به مرغ نژاد مارانز (marans) بومی فرانسه، مرغ نژاد هامبورگ (Hamburg ) بومی آلمانی، مرغ بوف ارپینگیتون (Buff Orpington) بومی انگلیس و مرغ بارنویلدر (Barnevelder ) بومی هلند اشاره کرد.

برای خرید دستگاه جوجه کشی و مشاهده انواع ماشین جوجه کشی، به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

انواع نژاد مرغ تخم گذار در ایران

بسیاری از مرغ های نژاد خارجی با اینکه استعداد بالایی در تخم گذاری دارند، اما برای مصارف تجاری در ایران به صرفه نمی باشند. همچنین تخم های آنها نیز در بازار مشتریان چندانی ندارد. از طرفی هزینه تولید تخم در برخی از این نژادها بسیار بیشتر از نژادهای محلی و بومی ایران تمام میشود که سود حاصل از تجارت آنها را کاهش می دهد. در ایران به منظور دستیابی به یک نژاد تخم گذار، بر روی نژادهای مختلفی اصلاح نژاد صورت گرفته است. شاخص ترین نژاد مرغ تخم گذار در ایران شامل نژاد مرندی، نژاد اصلاح شده بومی، مرغ جهادی، مرغ تخم گذار صنعتی (سفید رنگ)، مرغ رنگی و مرغ دورگه گلپایگانی می باشد.

مرغ مرندی

نژاد مرندی: معروف ترین نژاد مرغ تخم گذار در ایران نژاد مرندی می باشد که در شهر مرند از توابع استان آذربایجان شرقی سرچشمه گرفته است. این نژاد حدودا 150 الی 200 عدد تخم می تواند در طول سال به جای بگذارد. نژاد مرغ مرندی بسیار اهلی بوده و مقاومت بالایی در برابر سرما دارند. همچنین این نژاد نسبت به بیشتر نژادهای دیگر، دان کمتری مصرف میکند. مرغ مرندی با رنگ های سیاه و یا سفید یافت میشود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

17 دیدگاه در “بهترین نژادهای مرغ تخم گذار در ایران و جهان

  1. داریوش بختیاری گفت:

    بسیار عالی بود استفاده کردم

    1. Admin گفت:

      پیروز باشید

  2. پرورش ماکیان آلفا گفت:

    دوستانی ک تخم نطفه دار تخم گذار یا زینتی میخوان با شماره زیر تماس بگیرن

  3. رضا گفت:

    نژاد استرالوپ رو همه جا خوندم و تحقیق کردم 250 تخم نوشتن ، حالا شما چرا سالیانه 350 تخم نوشتین ؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، به نظر می رسد اشتباه تایپی بوده، بله شما صحیح می فرمایید نژاد استرالوپ به طور متوسط سالیانه 250 عدد تخم میگذارد. ممنون، مقاله تصحیح شد.

    2. داریوش بختیاری گفت:

      سلام
      نژاد استرلوپ رو کجا میشه تهیه کرد؟

      1. Admin گفت:

        تو دیوار میشه پیدا کرد (از نت تخم نطفه دار خالی نخر ، تا گله رو ندیدی وگرنه یه چیز 50 رگه میدن بهتون!)

  4. Mojtaba گفت:

    سلام جوجه نژاد لوهمن رو از کجا میشه پیدا کرد بعضی جاها دارن ولی راهش خیلی دوره گلستان هستم

    1. f.gh گفت:

      با سلام، از اداره جهاد کشاورزی منطقه خودتون بپرسید.

    2. پوریا گفت:

      در اینستا گرام ارسال هم داره

    3. داریوش بختیاری گفت:

      سلام نژاد لوهملوهمن رو در جهاد که نمیدن اما بازار کلاه برداریش گرمه من از شرکتی در تهران گرفتم جوجه ی یک روزه برام ۱۶هزار تموم شد به دستم رسید دیدم گلپایگانیه درصورتی که گل پایگانی قیمتش دونه ایی ۶۵۰تومن بود
      هرچه زنگ هم زدم جواب درستی ندادن

  5. امین گفت:

    سلام علیکم.
    بی زحمت اگه میشود500مرغ تخمگذار خواستم
    میشود سفارش بدهم

    1. f.gh گفت:

      سلام، آقا امین عزیز در این وب سایت مرغ و سایر پرنده ها و یا تخم نطفه دار به فروش نمی رسد. برای خرید مرغ تخم گذار باید به بازارهای مربوطه و مراکز معرفی شده توسط جهاد کشاورزی مراجعه کنید.

    2. رضا سعیدیان گفت:

      سلام
      از دوستان کسی مرغ و خروس تخمگذار اصل مرندی خواست در خدمتم.شماره تماس
      مهندس سعیدیان

      1. محمدرضا گفت:

        سلام میشه شماره تماس بدید برا مرغ مرندی؟

      2. مازیار دهکردی گفت:

        سلام لطفا شماره مهندس سعیدیان را میفرمایید شماره بنده

      3. Aناصر گفت:

        سلام من مرغ تخمگذار مرندی میخوام ۶ عدد ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.