بلدرچین, دانشنامه پرندگان

مراحل جوجه کشی مصنوعی از بلدرچین

مراحل جوجه کشی مصنوعی از بلدرچین

جوجه کشی مصنوعی از بلدرچین

در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از روشهای جوجه کشی از بلدرچین آشنا کنیم و تمامی مسائل را برای یک جوجه کشی موفق مورد بررسی قرار دهیم.

همانطور که در مقالات قبلی هم به آن اشاره شده است چرخه زندگی و ادامه نسل بلدرچین ها در طبیعت این گونه است که هر بلدرچین بالغی، با آغاز فصل بهار و گرم شدن هوا جفت خود را پیدا می کند و در لابه لای سنگ ها و صخره ها و یا بوته گیاهان لانه های خود را می سازند و شروع به جفت گیری می کنند . بلدرچین ماده تخم های خود را میگذارد و تا زمان تبدیل شدن به جوجه به خوبی از آنها مراقبت می کند. ولی وقتی که آنها به طبیعت هیچ تعلقی نداشته باشند، مراحل جوجه کشی از آنها، متفاوت تر می شود. شما در واقع با یک نژاد اصلاح شده روبرو هستید چرا که از نظر ژنتیکی تغییراتی صورت گرفته تا یک بلدرچین با توجه به خصوصیات و ژن های برتری که دارد، به یک نژاد تخمگذار خوب، یا یک نژاد گوشتی و یا یک نژاد دو منظوره تبدیل شود.

ناگفته نماند که اصلاحات نژادی باعث شده است تا غرایز طبیعی بلدرچین برای ادامه نسل کم رنگ تر شود. به این صورت که پرنده های ماده که در سوله های پرورشی نگهداری شده اند تمایلی به کرچ شدن و خوابیدن روی تخم  را ندارند مگر اینکه آنها را در بستر جداگانه ای برای کرچ شدن و خوابیدن روی تخم ترغیب کنند ولی فرایند طولانی تری خواهد داشت از این رو مطمئنا مناسب ترین روش برای جوجه کشی از تخم نطفه دار بلدرچین، استفاده از دستگاه های جوجه کشی با کیفیت است. دستگاه هایی که طبق شرایط مرغ مادر طراحی شده اند و از نظر رطوبت، دما، اکسیژن رسانی قابل تنظیم هستند.

دستگاه جوجه کشی 168 تایی
دستگاه جوجه کشی 168 تایی
» جوجه کشی حرفه ای از تخم نطفه دار بلدرچین با راندمان بالا
» برخورداری از سیستم کنترل فازی دما و رطوبت
» دارای برد کنترلری با بهترین کیفیت و مرغوب ترین قطعات
قیمت : 10,500,000 تومان

پارامترهای لازم برای جوجه کشی از تخم بلدرچین

پارامترهای لازم برای جوجه کشی از تخم بلدرچین

» تهیه یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و با کیفیت : ماشین های جوجه کشی که مطابق با استانداردهای جهانی طراحی و تولید شدند، نقش بسیار مهمی در فرایند جوجه کشی موفق دارند و اگر دستگاهی که خریداری میکنید تمام اتوماتیک باشد، راندمان جوجه کشی افزایش می یابد.

تهیه تخم های با کیفیت : در خصوص تهیه تخم های با کیفیت مواردی هست که لازم می دانم آنها را یادآوری کنم.

اگر شما جزو  پرورش دهندگان هستید که تخم های نطفه دار را از مزرعه خود جمع آوری می کنید، این نکات مهم را به خاطر بسپارید:

  1. نهایت تلاشتان را بکنید تا بلدرچین های مولد از نظر تغذیه در شرایط مناسبی باشند. همانطور که میدانید یک بلدرچین بالغ در کمتر از دو ماه به سن بلوغ می رسد و آماده جفتگیری و تخمگذاری است پس سعی کنید غذایی که در اختیار آنها می گذارید از هر نظر تکمیل باشد. مولدین نیاز دارند که به اندازه کافی پروتئین، انواع ویتامین، کربوهیدراتها، کلسیم، فسفر و بسیاری از مکمل های غذایی دیگر را دریافت کنند تا میزان باروری تخم ها افزایش پیدا کند.
  2. بستر و قفس های پرورشی را هر چند روز یکبار ضد عفونی کنید و از ورود جانوران و حشرات موذی به داخل بستر جلوگیری کنید.
  3.  نسبت جفت گیری نرها و ماده را رعایت کنید. مناسب ترین نسبت به ازای هر نر 4 الی 5 ماده است. شاید خیلی از پرورش دهندگان اهمیتی به این موضوع ندهند اگر تعداد ماده هایی که قرار است با نرها جفت گیری کنند را بالا ببرید مطمئن باشید که بلدرچین نر اسپرم کافی برای بارور کردن بلدرچین ماده نخواهد داشت و در نتیجه بسیاری از تخم ها بی نطفه خواهند بود.
  4. جمع آوری تخم ها را چهار بار در روز تکرار کنید تا به فضولات پرندگان آلوده نشوند. بعد از جمع آوری تخم هایی که نسبتا به فضولات آلوده است را تمیز و ضدعفونی کنید.

این ها موارد لازم الاجرا برای تهیه تخم های نطفه دار از مزرعه پرورشی خودتان بود حالا اگر فرض بر این باشد که شما مولدین تخمگذار را ندارید و یا جزو افرادی هستید که تازه وارد این حرفه شده اید و هیچ اطلاعاتی در رابطه با کیفیت تخم نطفه دار ندارید پس این نکات مهم را به یاد داشته باشید.

  1. به هیچ عنوان تخم های نطفه دار را از طریق سایت های اینترنتی خریداری نکنید مگر اینکه یک سایت معتبر باشد و فاصله شما از محل ارائه تخم نطفه دار، دور نباشد.
  2. اگر یک مزرعه پرورشی سراغ دارید که تخم نطفه دار می فروشد حتما به آنجا سر بزنید و از نزدیک شرایط مولدین را بررسی کنید. باید مطمئن باشید که آنها بیمار نیستند و صاحب مزرعه به تغذیه آنها رسیدگی می کند.
  3. تخم هایی را خریداری کنید که اندازه مناسبی دارند یعنی نباید خیلی ریز و یا خیلی درشت باشند. چون تخم ریز نشان دهنده این است که مولدین خیلی جوان بوده اند و عمل جفتگیری آنها موفقیت آمیز نبوده است. تخم های درشت هم بیانگر این است که گله مولد پیر شده یعنی باز هم نطفه بی کیفیت است و باید حذف شوند.
  4. تخم ها های آلوده به خون  ناقل بیماری گله تخمگذار است و باید حذف شوند.
  5. فرم پوسته سالم باشد یعنی ترک خورده و یا شکسته نباشد و از همه مهمتر اینکه تخم هایی با پوسته خیلی ضخیم و یا خیلی نازک، مناسب برای جوجه کشی نیستند.
  6. تخم های نطفه دار تازه باشند.

» بعد از جمع آوری و یا خریداری تخم ها :

  1. آنها را به روش اسپری کردن یا  گاز دادن ضدعفونی کنید سپس در یک جای مناسب که از نظر دما و رطوبت مناسب است( دمای 16 الی 17 درجه سانتی گراد و رطوبت 70 الی 80 درصدی) ذخیره کنید البته به شرطی که قبلا  انبار ذخیره را ضد عفونی کرده و تدابیر لازم برای منع حشرات و جانوران موذی را به کار بسته باشید.
  2. مدت نگهداری از تخم های نطفه دار حدود یک هفته است، اگر تخم ها را طولانی مدت ذخیره کنید نطفه ها از بین می روند و راندمان جوجه کشی پایین می آید.
  3. شانه ها و داخل دستگاه جوجه کشی را ضدعفونی کنید و قبل از قرار دادن تخم ها، آن را روشن کرده و از ست شدن دستگاه برای تنظیمات ستر ( دما، رطوبت و اکسیژن رسانی) مطمئن شوید.
  4. محل قرار گیری ماشین جوجه کشی هم بسیار مهم است پس سعی کنید آن را در جایی قرار دهید که اولا در معرض نور مستقیم آفتاب نباشد و دوما شرایط مناسبی برای عبور و مرور هوای تازه به محل قرار گیری دستگاه وجود داشته باشد.

» شرایط تخم ها بعد از قرار گرفتن در داخل ماشین جوجه کشی تمام اتوماتیک:

  1. تخم ها را با احتیاط داخل شانه ها بچینید و در قسمت ستر دستگاه جوجه کشی قرار دهید.
  2. دمای دستگاه را تا 37.7 درجه سانتی گراد و رطوبت را بین 60 تا 65 درصد تنظیم کنید. به مقادیر دما و رطوبت توجه داشته باشید چون:

اگر دما بیشتر باشد جوجه ها زودتر از موعود هچ می شوند و اگر کمتر از مقدار تعین شده باشد برعکس این موضوع اتفاق می افتد.

اگر رطوبت کمتر از مقدار تعین شده باشد، با دمای 37.7 درجه سانتی گراد مایع داخل تخم تبخیر، کیسه هوایی بزرگتر و در نتیجه نوک جوجه زودتر به سطح پوسته خواهد رسید. رطوبت زیاد هم باعث غرق شدن نطفه در مایع تخم شده و اگر تا پایان جوجه کشی تلف نشود مطمئنا دیرتر هچ خواهد شد.

  1. اگر دستگاه جوجه کشی شما تمام اتوماتیک نباشد، باید چرخاندن تخم ها را در طول 24 ساعت برنامه ریزی کنید. تخم ها حداقل 4 الی 5 بار در طول روز باید چرخانده شوند والی نطفه به پوسته داخلی تخم می چسبد و به خاطر عدم چرخش ممکن است از ادامه حیات باز ماند.
  2. در روز  هفتم دمای محیطی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار دارد را به 25 الی 30 درجه سانتی گراد برسانید. محل را نسبتا تاریک کنید و در دستگاه جوجه کشی را باز کرده، یکی یکی تخم ها را با نطفه سنج کندلینگ کنید. هر تخمی که فاقد نطفه بود باید حذف شود. متقابلا همین کار را در روز چهاردهم تکرار کنید و این بار تخم هایی را حذف کنید که رشد نطفه در آن متوقف شده است.
  3. نطفه های سالم را به سبد هچر انتقال دهید و دمای دستگاه را تا 0.5 دهم درجه سانتی گراد کاهش دهید ( یعنی 37.2 درجه سانتی گراد) و رطوبت دستگاه را تا 75 الی 80 درصد افزایش دهید.
  4. از روز چهاردهم تا روز هفدهم منتظر هچ شدن جوجه ها باشید.

یادآوری یک نکته

یادآوری یک نکته

هرگز در صدد کمک کردن به جوجه ها برای شکستن و بیرون آمدن آنها از تخم نباشید چون برای ادامه حیات نیاز دارند تا تمام نیروی خود را به کار ببرند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

4 دیدگاه در “مراحل جوجه کشی مصنوعی از بلدرچین

  1. sepehr rahimi گفت:

    سلام من یه دستگاه ۸۴ تایی فول اتومات ساختم با بدنه mdf ولی میترسم راندمان خیلی پایین باشه

    به نظر شما چیکار کنم از بالا بودن درصد هچ مطمئن شوم

    1. f.gh گفت:

      سلام، باید بدنه رو به خوبی عایق بندی کنید. بدنه mdf اصلا برای دستگاه جوجه کشی مناسب نیست. همچنین درصد هچ دستگاه شما بیشتر به تنظیمات دما و رطوبت بستگی داره باید سعی کنید دما و رطوبت رو دقیق تنظیم نمایید.

  2. محمد گفت:

    سلام چیکار کنم همینجور دما میره ۳۹دیمر وصل کردم بازم هیچ چی کار کنممممم؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، چند تا از دریچه هایی که برای تهویه در نظر گرفتین رو باز بزارید دمای داخل دستگاهتون کاهش پیدا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.