فوت و فن های پرورش بلدرچین تخم گذار در سالن

آموزش نحوه نگهداری و پرورش بلدرچین تخمگذار

پرورش بلدرچین معمولا با دو هدف تولید گوشت و تخم انجام می شود، با اینکه تخم بلدرچین اندازه خیلی کوچکی نسبت به تخم مرغ دارد، طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده و مردمان زیادی تمایل به استفاده از تخم این پرنده دارند.

به دلیل بازار رو به رشد پرورش بلدرچین تخم گذار قصد داریم در این نوشته از اندیشه سبز شما را با نحوه پرورش بلدرچین تخم گذار و کسب درآمد از فروش تخم ها آشنا کنیم، با ادامه این مقاله همراه باشید.

دستگاه جوجه کشی 168 تایی
» دارای راندمان بالای 90 درصد در جوجه کشی از تخم بلدرچین
» دارای سیستم کنترل هوشمند دما و رطوبت
» بهره گیری از سیستم تهویه ی اتوماتیک
قیمت : 10,500,000 تومان

اگر علاقه مند به پرورش بلدرچین گوشتی و کسب درآمد از آن هستید، پیشنهاد می کنیم نوشته پرورش بلدرچین گوشتی را مطالعه کنید، نکات مهمی در رابطه با پرورش بلدرچین برای گوشت و نحوه درآمدزایی از آن در مقاله اشاره شده وجود دارد که بسیار کمک کننده خواهد بود. 

در این نوشته هر آنچه که برای پرورش بلدرچین تخم گذار و کسب درآمد از آن لازم باشد، بیان شده است.

آیا پرورش بلدرچین برای تولید تخم توجیه اقتصادی دارد؟

بلدرچین دارای مزایایی است که آن را هم برای تولید تخم و هم برای تولید گوشت کامل به صرفه مناسب نموده است. آنها در طول 45 روز به سن بلوغ می رسند و می توانند تخم گذاری را شروع کنند.

اما مرغ و سایر پرنده ها برای شروع تخم گذاری باید به سن 6 ماهگی رسیده باشند، از طرف دیگر آنها در سن 50 روزگی کاملا گوشتی شده و آماده فروش به بازار به عنوان پرنده گوشتی خواهند بود.

آیا پرورش بلدرچین برای تولید تخم توجیه اقتصادی دارد؟ - اندیشه سبز

بلدرچین ها در هفته 4 الی 5 تخم می گذارد که این مقدار برای مرغ و سایر پرنده ها به 1 الی 2 تخم در هفته می رسد، بنابراین با توجه به گفته های فوق می توان گفت که بلدرچین هم میزان تخم گذاری بالایی دارد و هم دوره تخم گذاری کوتاه تری دارد که دوره بازگشت سرمایه را کوتاه کرده و سود آوری پرورش دهنده را افزایش خواهد داد. 

پروسه تخم گذاری بلدرچین 

بهترین زمان برای تخم گذاری بلدرچین ها شش ماهه اول از عمر آنها می باشد، یعنی زمانی که به سن 45 روزگی می رسند، با فراهم کردن غذای کافی و محیط مناسب می توان آنها را به تخم گذاری ترغیب کرد. 

آنها به مدت شش ماه تخم خواهند گذاشت و سپس وارد دوره استراحت یا همان تولک می شوند که با پرریزی همراه است. برخی از پرورش دهنده ها با تغذیه کافی و مراقبت از بلدرچین ها به سرعت از این دوره عبور کرده و بلدرچین ها را برای دوره تخم گذاری بعدی که شامل شش ماه است آماده می کنند. 

اما برخی دیگر از پرورش دهنده ها ، آنها را به عنوان بلدرچین گوشتی به بازار عرضه می کنند و بلدرچین های جوان را جایگزین آنها می کنند. در صورتی که از روش دوم استفاده کنید، هم از فروش تخم و هم از فروش بلدرچین های گوشتی می توانید درآمد کسب کنید. 

مکان مناسب برای پرورش بلدرچین تخم گذار

مکان مناسب برای پرورش بلدرچین تخم گذار - اندیشه سبز

شما در هر منطقه جغرافیایی می توانید بلدرچین ها را پرورش دهید، چرا که تا حدی در برابر سرما و گرما مقاوم هستند و با استفاده از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مناسبی می توان دمای مطلوبی را در محیط پرورش آنها فراهم کرد.

یک سالن استاندارد و مناسب برای پرورش بلدرچین تخم گذار باید شامل موارد زیر باشد :

الف – چند کیلومتر با مناطق مسکونی فاصله داشته باشد تا بوی بد سالن انسان ها را اذیت نکند.هم چنین فاصله چند کیلومتری سالن پرورش بلدرچین ها از سایر مرغداری و سالن های پرورش دام و طیور مانع از انتقال و سرایت بیماری ها خواهد شد.

ب – به منظور حفظ سلامت بلدرچین ها و جلوگیری از بروز استرس در آنها حتما باید سالن آنها چند کیلومتر از کارخانه ها و شهرک های صنعتی فاصله داشته باشد.

ج – به جاده های اصلی شهر دسترسی نزدیکی داشته باشد تا با کمترین هزینه و سریعترین زمان بتوان مواد اولیه مورد نیاز را تامین کرد و محصولات تولیدی را به سرعت به بازار رساند.

د – دارای امکاناتی مانند آب و برق و سوخت (گاز یا گازوئیل) باشد تا بتوان بهترین مکان را برای پرورش بلدرچین های تخم گذار فراهم کرد. 

هـ – اتاق مخصوصی را برای نگهداری جیره غذایی در نظر بگیرید، این مکان باید خشک و خنک باشد تا مواد غذایی دچار پوسیدگی نشود. 

و – اگر می خواهید از تخم های نطفه دار بلدرچین ها جوجه کشی کنید و جوجه های مورد نیاز برای تولید تخم را پرورش دهید، حتما باید مکان مخصوصی را نیز برای نگهداری دستگاه جوجه کشی و اتاقی را نیز برای پرورش و مراقبت از جوجه های تازه به دنیا آمده اختصاص دهید. 

رعایت بهداشت در محل پرورش بلدرچین 

رعایت بهداشت در محل پرورش بلدرچین  - اندیشه سبز

عدم رعایت اصول بهداشتی ، نتایج جبران ناپذیری را به دنبال دارد چون زمانی که محل پرورشی آلوده باشد، بستر رشد انواع قارچ و باکتری های بیماری زا مهیا می شود و پرنده ها در شرایط نابسامانی به سر خواهند برد و هر لحظه امکان تلف شدن آنها بر اثر شدت یافتن بیماری وجود خواهد داشت.

برای داشتن یک محیط سالم و بهداشتی به این موارد مهم توجه کنید :

– هر چند روز یکبار قفس ها را شسته و ضدعفونی کنید.

– فضولات بلدرچین ها را در طول روز جمع آوری کنید.

– دانخوری و آبخوری ها را هر روز ضدعفونی کنید و از آب و غذای تمیز پر کنید.

– سیستم تهویه باید شبانه روز روشن باشد.

– از ورود حشرات جلوگیری کنید، این موجودات بیماری های ناقل زیادی را همراه با خود به سالن وارد خواهند کرد. 

– برای تازه کردن هوای سالن از اسپری یا مه خشک استفاده کنید.

– کف ، دیوارها و سقف سالن را به خوبی عایق بندی کنید تا از ورود موجودات موذی مانند موش و سوسک و… جلوگیری کنید.

– در صورتی که از قفس های مکانیزه استفاده کنید، فضولات بلدرچین ها دور از دسترس آنها خواهد بود که سلامت پرنده ها را به طرز قابل توجهی افزایش خواهد داد. 

ملزومات لازم برای پرورش بلدرچین تخم گذار

ملزومات لازم برای پرورش بلدرچین تخم گذار - اندیشه سبز

بلدرچین هایی که برای تخم گذاری پرورش داده می شوند، باید در مکانی قرار گیرند که بهترین شرایط ممکن را داشته باشد. به عنوان مثال سر و صدای زیاد و آلودگی های صوتی سبب وارد آمدن استرس به آنها خواهد شد و میزان تخم گذاری آنها را به طرز قابل توجهی کاهش خواهد داد. 

هم چنین سرد بودن محیط و یا ناکافی بودن غذا نیز بر روند تخم گذاری آنها تاثیر گذار خواهد بود که باید به تمامی این موارد توجه شود.

از ملزومات لازم برای پرورش بلدرچین های تخم گذار می توان به موارد زیر اشاره کرد :

✅ قفس مکانیزه 

اگر می خواهید بلدرچین های شما بالاترین میزان تخم گذاری را داشته باشند. حتما باید از این قفس ها استفاده کنید. با استفاده از این قفس های طبقاتی تعداد زیادی بلدرچین را در یک مکان کوچک می توان پرورش داد، که میزان سود آوری شما را بالا خواهد برد.

این قفس ها دارای دانخوری و آبخوری مجزایی هستند و به راحتی می توان بلدرچین ها را تغذیه کرد، بدون اینکه وقت زیادی را برای تغذیه آنها صرف کنید و یا آب و دان آنها کثیف شود. 

آبخوری این قفس از نوع نیپل بوده و فقط دهان بلدرچین ها به دانخوری خواهد رسید. برای مشاهده انواع قفس های مکانیزه بلدرچین بر روی لینک قفس بلدرچین کلیک کنید تا مشخصات و توضیحات کامل آن را مشاهده کنید. این محصول از گارانتی 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله اندیشه سبز بهره مند است. 

قفس بلدرچین یک طرفه
» دارای ظرفیت قرارگیری 165 بلدرچین بالغ
» برخورداری از بدنه ی مقاوم و قابل شستشو
» تجهیز شده با آبخوری نیپل
قیمت : 6,900,000 تومان

✅ تجهیزات گرمایشی

برای جلوگیری از تلفات بلدرچین ها در فصل های سرد سال حتما از وسیله های گرمایشی استفاده کنید، این تجهیزات معمولا با گاز ، برق یا گازوئیل کار می کنند.

دمای مناسب برای سالن پرورش بلدرچین معمولا بین 20 الی 25 درجه سانتی گراد خواهد بود و برای آگاهی از دمای مناسب سالن می توانید از دماسنج های استاندارد و دیجیتالی استفاده کنید. 

برای آشنایی با تجهیزات گرمایشی اندیشه سبز که برای سالن های پرورش بلدرچین مناسب هستند، می توانید صفحه گرمایش مرغداری را مشاهده کنید.

جت هیتر 50 هزار کیلو کالری
» کارآمدترین سیستم گرمایشی برای استفاده در مرغداری
» مجهز به کوره ی استیل مقاوم در برابر حرارت و رطوبت
» دارای قابلیت بالا در پرتاب هوای گرم
قیمت : 16,200,000 تومان22,000,000 تومان
 

✅ تجهیزات تهویه

برای خروج هوای آلوده از سالن و ورود اکسیژن تازه که برای سلامت و ادامه زندگی بلدرچین ها بسیار حیاتی خواهد بود، حتما باید از فون های تهویه استفاده کنید. معمولا از فن های مرغداری برای سالن های پرورش بلدرچین استفاده می شود که برای مشاهده آنها می توانید به صفحه فن مرغداری مراجعه کنید. این محصولات نیز از گارانتی 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله بهره مند هستند که توسط فروشگاه اندیشه سبز عرضه می شود. 

فن 120 در 120 
» دارای بدنه ی ضد زنگ و مقاوم در برابر رطوبت
» قابل استفاده برای تهویه ی مرغداری
» برخورداری از دمپر به منظور کنترل هوای خروجی
قیمت : 14,500,000 تومان

✅ لامپ برای روشنایی

برای اینکه بلدرچین ها بهترین تخم گذاری را داشته باشند، باید از برنامه نوری مشخصی بهره مند باشند. آنها باید روزانه بین 13 الی 14 ساعت روشنایی داشته باشند، یعنی علاوه بر استفاده از نور خورشید برای روشنایی سالن باید از لامپ های روشنایی مناسب نیز برای تامین نور سالن استفاده کنید. به همین دلیل در مکان پرورش بلدرچین ها حتما باید به برق شهری دسترسی داشته باشید و یا ژنراتور های تولید برق وجود داشته باشد. 

✅ ملزومات بسته بندی تخم 

طبیعتا برای ارسال تخم های تولید شده به بازار باید از ابزارهای بسته بندی مانند جعبه ، لیبل، چسب ، کارتون ، سینی ، فرچه و … استفاده کنید تا تخم ها را به بهترین شکل ممکن بسته بندی کرده و به بازار ارسال کنید. 

تهیه بلدرچین ها و شروع کار

تهیه بلدرچین ها و شروع کار - اندیشه سبز

زمانی که مکان مورد نظر را آماده کردید و ملزومات لازم را تهیه مردید، نوبت به تهیه بلدرچین های تخمگذار خواهد رسید. در خرید بلدرچین های تخمگذار بهتر است نکات زیر را مد نظر قرار دهید :

◎ به هیچ عنوان از سایت های اینترنتی غیر معتبر، اقدام به خرید بلدرچین های مولد و تخمگذار نکنید.

◎ از خود پرورش دهنده های بلدرچین اقدام به خرید کنید و قبل از خرید حتما وضعیت جسمانی و سلامتی آنها را مورد بررسی قرار دهید. 

◎ بهترین زمان برای خرید آنها اسفند ماه است تا برای بهار سال آینده کاملا آماده تخم گذاری باشند و در طول شش ماه بهار و تابستان از آنها تخم برداشت کنید. 

◎ به سن بلدرچین ها توجه کنید، 50 روزگی مناسب ترین سن برای بلدرچین تخمگذار است، اما می توانید بلدرچین های 40 روزه نیز خریداری کرده و یک هفته تغذیه کنید تا آماده تخم گذاری شوند، در این صورت از پیر نبودن بلدرچین ها اطمینان خواهید داشت. 

◎ برنامه نوردهی یک هفته قبل بلدرچین ها را از صاحب مزرعه بگیرید و مطالعه کنید و مقدار نور را به همان اندازه در سالن پرورشی خود به مرحله اجرا درآورید تا در روند تخمگذاری بلدرچین ها مشکلی پیش نیاید.

◎ فراموش نکنید که بلدرچین های تخمگذار تا سن نه ماهگی قادر به تخمگذاری هستند قبل از رسیدن به این سن، آنها را از قفس به بستر های پرورشی انتقال دهید و با تغییر جیره های غذایی، آنها را برای تبدیل شدن به بلدرچین های گوشتی بپرورانید تا برای کشتار آماده شوند.

جوجه کشی از تخم نطفه دار برای تولید مولد

برخی از پرورش دهنده ها به منظور افزایش سودآوری خود از این روش اقدام به جوجه کشی با استفاده از دستگاه های جوجه کشی می کنند که در این صورت نیاز است که تخم های نطفه دار و دستگاه جوجه کشی را از مکان های معتبری خریداری کنید و فرایند جوجه کشی را طبق آنچه که در مقاله جوجه کشی از بلدرچین توضیح داده شده طی کنید. در مجموعه مقالات جوجه کشی از بلدرچین به نحوه خرید دستگاه مناسب برای تخم بلدرچین و شیوه جوجه کشی از بلدرچین ها پرداخته شده که برای اطلاعات بیشتر در این مورد توصیه میکنم به صفحه جوجه کشی بلدرچین مراجعه کنید. 

فراهم کردن شرایط مناسب برای تخم گذاری بلدرچین ها

فراهم کردن شرایط مناسب برای تخم گذاری بلدرچین ها - اندیشه سبز

پس از فراهم آوری تمامی گزینه های فوق نوبت به آماده سازی شرایط مناسب برای ترغیب بلدرچین ها به تخم گذاری خواهد رسید، از جمله شرایط مناسب برای آماده سازی بلدرچین ها به تخم گذاری می توان موارد زیر را برشمرد :

1- فراهم کردن شرایط دما و نور

هر بلدرچین بالغی در سن 50 الی 52 روزگی قادر به تخمگذاری و تولید مثل است. شرایط تخمگذاری آنها تحت تاثیر دما و نور است و هر گونه اختلافی که در مقدار دما و نور به وجود آید، بلدرچین ها حساسیت بیشتری نشان خواهند داد چون تخمگذاری و تولید مثل آنها کاملا وابسته به این دو مسئله مهم است پس سعی کنید ساعات خاموشی را افزایش ندهید ( 13 تا 14 ساعت روشنایی کفایت می کند) و دمای سالن را بین 22 الی 25 درجه سانتیگراد حفظ کنید.

2- حفظ آرامش در محل پرورش بلدرچین

آنها به سر و صدای زیاد واکنش نشان می دهند و موجب بروز استرس در آنها خواهد شد، بنابراین حتما محیطی آرام و بدون کمترین صدا را برای آنها فراهم آورید. به همین دلیل توصیه می شود که محل احداث سالن به دور از کارخانه ها و خیابان ها و مکان های شلوغ باشد. 

3- آب آشامیدنی لازم را برای آنها فراهم آورید

آنها برای هضم مواد غذایی ، خنک کردن بدن و رفع تشنگی از آب استفاده می کنند، بنابراین همیشه باید آب سالم و قابل شرب که دمای پایینی نیز دارد را در اختیار آنها قرار دهید.

4- استفاده از جیره غذایی مخصوص بلدرچین های تخم گذار

برای داشتن بهترین راندمان، سعی کنید حتما در غذای آنها از انواع پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، کربوهیدرات، فیبر و … استفاده کنید. فراموش نکنید که کلسیم  مهمترین عامل در ساخت پوسته تخم بلدرچین است. 

برای همین توصیه می شود که جیره غذایی آنها را از مراکز معتبر و دارای مجوز از اداره دامپزشکی تهیه کنید و یا با مشورت یک جیره نویس معتبر ، مواد غذایی مورد نیاز را تهیه کرده و با استفاده از دستگاه های آسیاب و میکسر اقدام به ساخت جیره غذایی بلدرچین تخمگذار بکنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد توصیه می کنیم مقاله تغذیه بلدرچین را مطالعه کنید.  

5- استفاده از قفس های مناسب با حفظ تراکم

برای اینکه مکان مناسبی را برای بلدرچین ها فراهم آورید، حتما باید در قفس مناسبی پرورش داده شوند که آزادی حرکت بیشتری داشته باشند و به راحتی به دور خود بچرخند. هم چنین میزان تراکم آنها به حدی نباشد که اجازه حرکت آزادانه را از آنها بگیرد. 

همه آنها باید به شکل مناسبی از آب و غذا تغذیه کنند و شدت نور بالای سر آنها خیلی زیاد نباشد، در صورت عدم رعایت تراکم ، شدت نور و آب و غذای ناکافی ، با بیماری همخواری یا همان کانیبالیسم رو به رو خواهند شد که درمان آن خیلی مشکل و هزینه بر خواهد بود. برای آشنایی با این بیماری به مقاله کانیبالیسم در طیور مراجعه کنید. 

روش هایی برای افزایش فروش تخم بلدرچین

روش هایی برای افزایش فروش تخم بلدرچین - اندیشه سبز

زمانی که تخم ها را برای فروش به بازار ارائه می کنید باید از بسته بندی مناسبی بهره مند باشد، بنابراین بهتر است آنها را در بسته های 12 عددی با جعبه پلاستیکی رنگی به بازار ارائه کنید تا خریداران را جذب کند.

استفاده از لیبل و برچسب که حاوی نام برد شما ، تاریخ تولید و تاریخ انقضا تخم ، شماره پروانه بهداشت ، آدرس سالن پرورش شما ، شماره تلفن و… باشد بر اعتماد خریداران خواهد افزود و میزان فروش محصولات شما را تا چند برابر افزایش خواهد داد. 

برای اینکه بتوانید محصولات خود را به راحتی بفروشید، بهتر است به تمام سوپر مارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای مراجعه کرده و یا با مراکز عرضه تخم مرغ، گروه های پخش مواد غذایی، عمده و خرده فروشی ها، قرارداد همکاری ببندید و یا بدون واسطه محصولات خود را در سایت های تبلیغاتی رایگان مثل دیوار، شیپور، … به فروش برسانید.

هزینه های پرورش بلدرچین تخم گذار، شامل چه مواردی خواهد شد؟

  • هزینه تامین محل نگهداری بلدرچین ( اجاره، رهن یا ملکی )
  • هزینه خرید تجهیزات محیط نگهداری بلدرچین ( مثل فن های تهویه ، هیتر ، کولر ، لامپ و… )
  • هزینه خرید تجهیزات پرورش بلدرچین ( قفس مکانیزه، آبخوری، دانخوری، لامپ هی حرارتی و… )
  • هزینه خرید دستگاه جوجه کشی برای تخم های نطفه دار بلدرچین
  • هزینه خرید بلدرچین های بالغ تخمگذار
  • هزینه های متفرقه در پرورش بلدرچین ( جیره غذایی ، مولتی ویتامین ، واکسن، نیروی کارگری ، آب ، برق ، گاز و … )
  • هزینه های بسته بندی و تبلیغات محصولات بلدرچین ( جعبه، لیبل، نیروی بازاریابی و تبلیغات )
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

18 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    سلام وقت بخیر میخام یک سالن که متراژ آن ۱۱۵متر هست را قفسه بندی کنم وبلدرچین تخم گذار بریزم برای سرمایه اولیه چقدر نیاز است

    1. admins-r می گوید

      سلام روزتون بخیر
      لطفا با این شماره تماس بگیرید تا راهنمایتون بکنن.
      09144485590

  2. احسان می گوید

    سلام آیا امکان دارد در قسمتی سر پوشیده در حیاط خانه با استفاده از قفس های مکانیزه حدود ۱۵۰ تا پرورش داد؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، 150 تا کمه ولی باید دمای محیط رو بتونید کنترل کنید دمای گرم باعث استرس گرمایی و دمای سرد هم باعث بیماری شون میشه.

  3. آرین می گوید

    سلام بلدرچین درسن ۳۰روزگی به وزن ۲۵۰تا۳۰۰گرم برسه مشکلی درتخم گذاری ایجاد نمی کنه؟؟؟؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، بستگی به نژادش داره ولی این وزن برای بلدرچین های ژاپنی زیاده چون در سن 45 روزگی بطور متوسط وزنشون 220 گرم میشه. وزن زیاد باعث چربی بستن و تداخل در تخمدان پرنده میشه. این وزن برای بلدرچین ژاپنی در 30 روزگی بعیده حتما نژاد دیگری است.

  4. حیدری می گوید

    سلام وقت بخیر من به بلدرچین بلغور گندم میدم مشکلی تخم گذاری اش نداره؟

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      در دوره تخم ریزی بهتره طیور کلسیم دریافت کنن
      بلغور گندم نمیتونه ویتامین های کافی برای پرنده رو تامین کنه . بهتره جیره مخصوص تخم گذار + کلسیم دریافت کنه
      در صورت عدم دریافت نیازهای پرنده ، امکان داره تخم ها کوچیک ، شکل های عجیب ، بدون پوسته و … باشن و یا تخم گذاری نا مرتب و … باشه

  5. مصطفی می گوید

    سلام خسته نباشین. میخام حدود ۱۰ عدد بلدرچین تخمگذار بگیرم. تو خونه ده تا هم سگ خونگی دارم. مشکلی ایجاد نمیشه واسشون؟ اگ جوجه بگیرم ک عادت کنن چی؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، بلدرچین تخمگذار باید حتما در محیط آرام و بدون استرس نگهداری بشه وگرنه تخمگذاری نمیکنه. حتی جوجه هاش هم به محیط عادت نخواهند کرد.

  6. فاطمه زهرا می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من به فکر ساخت جایی برای پرورش بلدرچین تخم گذار هستم، مطالب رو خوندم و واقعا عالی بودن، خیلی از چیزهارو نمیدونستم. بدون احتساب هزینه ی خود بلدرچین ها و زمین برای ساخت یه مکان مسقف حدودا ۲۰در۲۰، هزینه ی کل تجهیزات ابخوری و دونخوری و… و مواد غذایی دیگشون چه مقدار میشه؟؟ (به صورت تقریبی)

    1. f.gh می گوید

      با سلام، در مورد هزینه تقریبی نمیشه چیزی گفت به موارد مختلفی بستگی داره. ولی شما میتونید برای دریافت مشاوره و خرید تجهیزات سالن بلدرچین با کارشناسان ما تماس بگیرید.
      مهندس علیزاده» 09144485590

  7. erfan می گوید

    سلام. خسته نباشید. من یه هفته پیش تعداد 7 تا بلدرچين 1 نر و 6 ماده گرفتم. روز اول که آوردم 4 تا تخم گذاشتن روز بعد 1 تخم و تخم گذاریشون رو از اون وقت قطع شد. لطفا راهنمایی کنین چیکار کنم؟و یک شب در میان هم یک تخم متفاوت کردن. و دعوا هم زیاد می کنن

    1. f.gh می گوید

      با سلام، جابجایی و تغییر جیره از جمله مواردی است که باعث افت تخمگذاری بلدرچین ها میشود. همچنین محیطهای پر استرس مثل سر و صدای زیاد ، آب و هوای نامطلوب و کمبود فضا هم باعث افت تخمگذاری بلدرچین میشود. تمامی این موارد رو بررسی و مشکلات رو رفع کنید. اگه تغذیشون و محیط نگهداریشون خوب باشه و به اندازه کافی (14 ساعت) نور دریافت کنند حتما مجددا تخمگذاری خواهند کرد.

  8. مهدی می گوید

    سلام من دوتا جوجه بلدرچین دارم که یکی شون با پاش لگد میزنه اونو چی کار کنم؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، یعنی پرخاشگر هستش یا مشکل داره؟

  9. قاسمی می گوید

    سلام
    در نظر دارم 2 عدد بلدرچین تخم گذار خرید کنم

    1. f.gh می گوید

      با سلام ، برای خرید بلدرچین باید به بازار مربطوبه مراجعه کنید. از دیوار و شیپور هم میتونید کمک بگیرید.

سوالی داری کلیک کن 👋