مرغ

چگونه مرغ را کرچ کنیم؟

راهکارهای مفید برای کرچ شدن مرغ

راهکارهای مفید برای کرچ شدن مرغ

کرچ شدن در بین طیور حالتی است که پرنده ماده برای جوجه کشی طبیعی آماده میشود. رفتار مرغ در دوره کرچی نسبت به حالت طبیعی بسیار متفاوت می باشد. در زمان کرچی متابولیسم بدن مرغ در اثر افزایش هورمون پرولاکتین تغییر پیدا میکند. برخی از نژادها استعداد کرچی فوق العاده ای دارند و در طول سال 2 الی سه بار کرچ میشوند.

این در حالی است که برخی از نژادها یا به ندرت کرچ میشوند و یا اصلا تمایلی به کرچ شدن ندارند که آنها بیشتر توسط افرادی که مایل به پرورش مرغ تخمگذار می باشند انتخاب میشوند. در این نوشتار چندین راهکار مناسب برای تحریک مرغ به کرچ شدن ارائه شده است. همچنین در ادامه این مقاله از اندیشه سبز، با نژادهایی که به خوبی کرچ میشوند آشنا خواهید شد.

دستگاه جوجه کشی 168 تایی
دستگاه جوجه کشی 168 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ
» دارای برد کنترلر پیشرفته jdr950+
» مجهز به دو سنسور SHT4
قیمت : 10,500,000 تومان

حالت کرچی در مرغان خانگی و نژادهایی که به خوبی کرچ میشوند

در واقع حالت کرچی در بین پرندگان کاملا غریزی بوده و پدیده ای است که باعث تولید مثل و حفظ بقای نسل آنها میشود. پرندگان وحشی در حیات وحش بدین روش فرایند جوجه کشی از تخم های خود را انجام میدهند.

در زمان کرچی، مرغ روی تخم ها می خوابد و شرایط طبیعی و لازم برای تبدیل آنها به جوجه را فراهم میکند. در این شرایط روند تخم گذاری مرغ نیز کاملا متوقف میشود.

نژاد لاری از جمله نژادهایی است که حس مادری در آنها زیاد می باشد و معمولا در سال حداقل یکی دو بار کرچ می شوند. البته کرچی مرغ به خوراک، آب و هوا، نور و حتی لانه و محل نگه داری بستگی دارد.

بدین معنی که حتی ممکن است یک نژاد غریزه کرچ شدن بالایی داشته باشد اما به دلیل مطلوب نبودن شرایط محیطی و خوارک اصلا کرچ نشود. همچنین برعکس می توان با رعایت اصول تغذیه صحیح و مهیا نمودن شرایط محیطی سازگار مرغانی را که به ندرت کرچ میشود را تحریک به کرچی نمود.

به جز مرغ لگهورن، بسیاری از مرغ های محلی استعداد ژنتیکی بالایی در کرچ شدن دارند. مرغ نژاد سیلکی (ابریشمی) و نژاد کوشین نیز از جمله مرغ هایی می باشند که مولدان و پرورش دهندگان بسیار خوبی برای جوجه ها هستند.

به طور کلی نژادهای سنگین و گوشتی بیشتر از نژادهای تخم گذار کرچ میشوند. کرچ شدن مرغ های تخم گذار در واحدهای صنعتی یکی از چالش های اصلی است که پرورش دهندگان با آن  روبرو میشوند. زیرا در این حالت مرغ تخم گذار به مدت یک ماه و یا بیشتر، دیگر تخم نخواهد گذاشت. همچنین تا پرنده دوباره بتواند به اوج تخم گذاری برسد کمی زمان بر خواهد بود.

ویدیو کرچ شدن مرغ

نشانه های مرغ کرچ شده

مرغ کرچ شده دچار برخی تغییرات فیزیولوژیکی میشود که مهمترین آن افزایش سطح هورمون پرولاکتین می باشد. مرغ کرچ شده رفتارهایی همچون منزوی شدن، نشستن در لانه و بیرون نیامدن از آن، علاقه شدید به خوابیدن بر روی تخم ها (حتی تخم سایر مرغ ها و پرندگان)، عوض شدن صدا و درآوردن صدای مخصوص از خود نشان میدهد.

یک مرغ کرچ شده نسبت به نزدیک شدن دیگر مرغ ها به او و یا نزدیک شدن انسان ها و حیوانات به او واکنش نشان داده و به جای فرار، حالت تهاجمی به خود میگیرد. فضله مرغی که به دوران کرچی نزدیک شده است، حجیم تر و سفت تر می باشد.

نشانه های مرغ کرچ شده

همچنین در اثر کرچی: دمای بدن مرغ کمی افزایش پیدا میکند؛ پرنده دچار ریزش پر میشود؛ در تخم گذاری آنها وقفه ایجاد میگردد؛ خوردن و آشامیدن او در طول روز فقط به یک و یا نهایتا دوبار منتهی میشود.

مرغ ماده با انتقال حرارت و رطوبت بدن خود، دما و رطوبت لازم را به تخم ها منتقل میکند. همچنین او با نوک خود مرتبا تخم ها را میچرخاند تا نطفه درون تخم به پوسته نچسبد. دما و رطوبت محیط لانه بسیار مهم می باشند. در واقع دمای محیط لانه باید معتدل و کمی گرم و رطوبت آن نیز بین 50 درصد باشد. دوره جوجه کشی طبیعی در مرغ ها 21 روز طول میکشد. از روز 19 به بعد باید منظر تولد جوجه ها و شکستن تخم ها از سوی آنها شد.

البته جوجه کشی ممکن است به روش مصنوعی و با دستگاه جوجه کشی نیز صورت بگیرد. در هر حال اگر مرغ شما علاقه چندانی به کرچ شدن ندارد و یا شما نمی خواهید مرغ تان تخمگذاری را قطع کند، می توانید از دستگاه جوجه کشی برای تولید جوجه یک روزه بهره ببرید.

چه کنیم تا مرغ کرچ شود؟

در قدم اول انتخاب نژاد مناسب بسیار مهم بوده و باید نژادی که استعداد بالایی در کرچ شدن دارد، انتخاب شود. با وجود اینکه مرغ های لاری میل زیادی به کرچ شدن دارند، اما متأسفانه این نژاد برای جوجه کشی مناسب نمی باشد. چرا که قلم های بلند در مرغان لاری باعث شکسته شدن تخم ها و حتی له شدن جوجه ها در زمان تولد میشود. از این رو بهتر است مرغ انتخابی برای کرچ پاهای کوتاهتری داشته باشد.

محل لانه نیز باید دنج، خلوت و تاریک باشد. اگر میخواهید سریعتر مرغ تان کرچ شود، باید از جمع کردن تخم ها در لانه بپرهیزید و حتی تعدادی دیگر تخم در لانه قرار دهید. همان طور که گفته شد، دما و رطوبت محیط لانه باید معتدل و کم گرم باشد و مکان لانه باید به دور از سرو صدا، تردد و رفت آمد سایر حیوانات و یا افراد ساکن در منزل باشد.

بستر و محل خوابیدن مرغ در لانه باید بسیار نرم باشد. می توانید از کاه برای این منظور استفاده کنید.

حالت کرچی در طیور بستگی به ژن آنها دارد. بر اساس تحقیقات، ژن کوتولیگی (dw) غریزی مادری در مرغ ها را تشدید میدهد. افزایش هورمون پرولاکتین نیز باعث کرچی مرغان خانگی میشود. لذا اگر به مرغ ها، هورمون پرولاکتین تزریق شود، به احتمال قوی او کرچ خواهد شد.

بهتر است که از مرغ هایی که برای اولین بار وارد فاز کرچی میشوند، استفاده نکنید. زیرا برخی از مرغ هایی که برای اولین بار کرچ میشوند، در هنگام دان خوردن و اب خوردن، فراموش میکنند که باید مجددا بر روی تخم ها بخوابند.

 رفتارهای مرغان گله خود را تحت نظر بگیرید. شما می توانید سریعا مرغ هایی که آماده کرچی میشوند را شناسایی کنید. مرغی که کرچ میشود در برابر بیرون رفتن از لانه و بلند شدن بر روی تخم ها، مقاومت میکند. او به نشانه اعتراض و هشدار، پرهای گردن خود را سیخ نموده و شروع به قد قد میکند. انتخاب این مرغ برای جوجه کشی طبیعی گزینه ای مناسب خواهد بود.

مرغ های بومی نیز میزان کرچی بالایی دارند. اما در نژادهای اصلاح شده، این صفت کم رنگ تر بوده و بیشتر بر روی تخم گذاری پرنده تمرکز شده است. به طوریکه برخی از نژادهای اصلاح شده هیچ وقت کرچ نمیشوند. بنابراین برای کرچ شدن نژادهای اصلاح شده زیاد سعی نکنید و به سراغ مرغ دیگر برای کرچی بروید.

زمان کرچ شدن در مرغ ها نیز بستگی به نژاد آن دارد. اما معمولا اوایل فصل بهار و اواخر فصل تابستان مرغ ها پتانسیل بیشتری برای کرچ شدن دارند. در این زمان می توانید برای تحریک مرغ به کرچی اقدامات گفته شده را انجام دهید.

عمر مرغ انتخابی برای کرچ شدن باید حداقل بیشتر از یکسال باشد. مرغ مد نظر باید پر انرژی و سالم باشد. از انتخاب مرغ های تنبل و بی حال که پرهای شلخته و بدن لاغری دارند بپرهیزید. پاهای مرغ انتخابی برای کرچ شدن باید سالم و بدون شکستگی و یا عفونت و ضخم باشد.

بدن مرغ انتخابی نباید دچار تاسی شده باشد. مخصوصا زیر شکم مرغ باید به اندازه کافی پر داشته باشد. دقت داشته باشید که بعد از یکی دو روز مرغی که کرچ شده است دچار ریزش پر در برخی نواحی میشود که کاملا طبیعی است.

چه کنیم تا مرغ کرچ شود

برای راحتی بیشتر برای مرغ خود جعبه ای آماده کنید. این جعبه باید به اندازه کافی فضا داشته باشد تا مرغ در درون آن راحت جای بگیرد. با دست خود بر روی کاه فشار دهید تا حالت گودی در لانه ایجاد شود. در نظر داشته باشید که به طور متوسط هر مرغ می تواند 12 عدد تخم نطفه دار را به جوجه تبدیل کند. اگر جثه مرغ شما کوچکتر باشد تعداد تخم ها را کم کنید. زیرا اگر تخم ها به خوبی در زیر شکم مرغ پوشیده نشوند، گرما و رطوبت به همه آنها نخوهد رسید و این یعنی مرگ نطفه درون تخم.

به اندازه کافی دان و آب در کنار لانه قرار دهید. هر چند مرغ کرچ شده مدت زمان بسیار کمتری به خوراک خود اختصاص می دهد و سریعا به لانه برمیگردد، اما باید به خوبی تغذیه شود.

1,097 دیدگاه در “چگونه مرغ را کرچ کنیم؟

  1. admin.md گفت:

    سلام دوست عزیز
    کرچ هم بشه چون نر نیست تخم ها بی نطفه هستن و تبدیل به جوجه نمیشن

  2. عرفان گفت:

    سلام ببخشید من 10عددمرغ دارم که کرچ نمیشوند لطفاً کمک کنید ممنون

    1. admin-ra گفت:

      سلام عرفان
      برای تحریکشون به جفت شدن می تونی یکم براشون خمیر ترش درست کنی بدی
      به علاوه بوی گاهایی مثل اسطوخدوس و بابونه می تونن مرغو به کرچ شدن تحریک کنن
      برگ اونارو بذار کنار لونه
      لونه رو هم بذار تو یه محیط تاریک و آروم که دماش هم متعادل باشه

  3. Vali گفت:

    سلام من مرغ لاری دارم حدود ۳۵ تا تخم کذاشته کرچ نمیشه چه کار کنیم که کرچ بشه همه موارد توی مقاله رو
    رعایت کردیم

    1. admin-ra گفت:

      سلام دوست عزیز
      این بستگی به نژادش و شرایطش داره
      در صورتی که با رعایت تمامی موارد بازم کرچ نمیشه
      احتمالا بصورت غریزی این رفتارو نشون میده و تمایلی به کرچ شدن نداره

  4. محمد گفت:

    سلام من یک قفس یک ونیم در ۶۷سانت چهار مرغ و خروس محلی نگهداری میکنم میخواستم بدونم که اونا کرچ میشن حتا اگه توی حیات آزاد نباشند . ممنون میشم جواب بدین

    1. admins-r گفت:

      سلام محمد عزیز
      فقط آزاد بودن تاثیر نداره باید چنتا نکته دیگر رو هم رعایت کنی مثلا:

      محل لانه نیز باید دنج، خلوت و تاریک باشد. اگر میخواهید سریعتر مرغ تان کرچ شود، باید از جمع کردن تخم ها در لانه بپرهیزید و حتی تعدادی دیگر تخم در لانه قرار دهید. همان طور که گفته شد، دما و رطوبت محیط لانه باید معتدل و کم گرم باشد و مکان لانه باید به دور از سرو صدا، تردد و رفت آمد سایر حیوانات و یا افراد ساکن در منزل باشد.

      بهت پیشنهاد میکنم بقیه مقاله رو هم بخونی تا بیشتر متوجه بهش که باید چیکتر کنی تا مرغ هات کرچ بشن.

  5. ناشناس گفت:

    سلام میشه تخم مرغ رو سه روز آخر از دستگاه جوجه کشی در آورد گذاشت زیر مرغ و مرغ رو از یه شهر ببری شهر دیگهیعنی جابجاش کنی

    1. admins-r گفت:

      سلام
      به نظر من بهتره این کارو انجام ندی و بزاری داخل دستگاه بمونه تا جوجه ها به دنیا بیان
      بعد این که جابه جایی میتونه باعث بشه که تخم های نطفه دار جوجه نشن.

  6. ناشناس گفت:

    سلام غازمون تخم گذاشته ۱۵ تا ولی کرچ نمیشه. چطوری کرچک کنم؟؟؟تخم ها سالم و نطفه دار هستن

    1. admins-r گفت:

      سلام
      برای این کار باید غذایی پروتئین دار بیشتر میداید بهش
      لونش رو آمده میکیردی و محیطش رو گرم

  7. احمد گفت:

    یه مرغ دارم که جوجه ها رو بد جور نوک میزنه گردن یکی از جوجه ها رو کامل پاره کرد .به زحمت خوبش کردم. میترسم کنار جوجه ها بزارمش . چطور نوکش رو بچینم همه مرغ و جوجه ها رو مرتب نوک میزنه چکار کنم ممنون

    1. admins-r گفت:

      نباید نوک مرغ ها رو بچینی
      باید جوجه هار و جدا کنی تا بزرگ بشن.

  8. احمد گفت:

    سلام شب بخیر . مرغ در دمای۱۰- درجه داخل حیاط . در داخل کله محصور شده سردش میشود یا نه . کله۱متری.۵عدد هستن.سن همه۲تا۳سال میباشد.بال و پرشان کامل و یک دست است. ممنون و سپاس

    1. admins-r گفت:

      سلام دمای بیرون مهم نیست چقدهر مهم اینه که دمای محیطی که توش هستن چقدره.
      کاه اونم نباید سرد باشه چون مریض میشن.

  9. امین گفت:

    باشه ممنون

    1. admins-r گفت:

      خواهش میکنم.
      میتونی مقاله پایین رو هم مطالعه بکنی که در مورد تغذیه مرغ هستش.
      بهترین جیره غذایی مرغ

  10. امین گفت:

    سلام چیکار کنم که مرغم زود تخم بزاره

    1. admins-r گفت:

      سلام
      چه غذایی میدی بهش؟
      چند ماه هست؟

  11. امین گفت:

    عیب نداره دستگاه جوجه کشی حرفه ای نباشه

    1. admins-r گفت:

      نه ولی خب دستگاه جوجه کشی حرفه ای مخصوص پرنده های زینتی هست.

  12. امین گفت:

    سلام
    مرغ سلطان هم کرچ میشه

    1. admins-r گفت:

      سلام امین
      خیلی سخت کرچ میشه.
      و برای جوجه گرفتن ازش باید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید.
      بهترین دستگاه هم برای پرنده های زینتی دستگاه جوجه کشی حرفه ای هست.

      همینطور میتونید مقاله پایین رو هم بخونید که مربوط میشه به پررورش این مرغ زینتی.
      نحوه پرورش مرغ و خروس سلطان

  13. ناشناس گفت:

    اگر خروس خانگی مرغ تاج کج را بگیرد تخم او نطفه دارد یا نه برای جوجه کشی خوب هست یا نه

    1. admins-r گفت:

      سلام نمیشه گفت نطفه داره یا نه باید تخم بده بعد نگاهش کنی اون وقت میتونی متوجه بشی.

  14. ناشناس گفت:

    سلام الان ۱۸بهمن ماه هست آیاوقت تخم گذاشتن هست زیرمرغ برای جوجه کشی؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      اگه کرچ بشه بله میتونید بزارید.

      1. نگین و رحمان گفت:

        عالی است من مطمئن هستم که بتونم مرغم را کرچ کنم وحالا من از یک خط تا یک جا تونستم بنویسم و تو تابستان می خواهم مرغم را کرچ کنم💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗❤️❤️💜🩵💙🩷🩷💜❤️🩷🧡💛💚💙🩵💜🤎🖤🩶🤍💕💞💓💗💖💘💘💌💟❣️💔❤️‍🔥❤️‍🩹

      2. امیر اسکندری گفت:

        سلام
        مرغی ک کپ کرده را باید از گله جدا کرد یا تو همون لونه که گله هست یه جا درست کنم کافیه

        1. admin.md گفت:

          سلام امیرجان
          باید یه جای مجزا براش درست کنی
          کنار گله نمیشه

  15. عبدالله گفت:

    باسلام تخم مرغ هارا ازالان جمع کنم تاسال نو به مدت یک‌ونیم تادوماه برای جوجه کشی آیاخراب نمی‌شود؟
    اگرکدام شرط شروت داره بفرمائید راجع برای نگهداري شون

    1. admins-r گفت:

      سلام حتما خراب میشه
      باید همون موقع که مرغ تخم گذاشت بزاریش داخل دستگاه جوجه کشی.

  16. امیر عباس گفت:

    سلام خسته نباشید من یک مرغ دارم که سال قبل 2بارکرچ شده و الان هم صدای مرغ کرچ رو از خودش در میاره و پر های زیر شکمش هم ریخته همینطور پر های روی بالش هم ریخته سال قبل شش روز مانده به عید کرچ شد به نظر شما کی کرچ میشه

    1. admins-r گفت:

      سلام امیرعباس
      نمیشه دقیق گفت که کی این اتفاق میفته ولی اگه اعلامی که قبلا داشت رو الانم داره به احتمال زیاد باز همون موقع کرچ میشه.

  17. احمد گفت:

    سلام خسته نباشید . مرغ جوجه ۳ماهه رو با نوک زده پوست گردنش۲ سانت پوستش از هم باز شده جوجه کسله چکار کنم

    1. admins-r گفت:

      سلام زنده باشید
      از پیش والدینش بردار
      گردنش رو زده عفونی کن و ببند
      غذا بده بهش و نوازشش کن

  18. متین گفت:

    سلام خسته نباشید من دوتا جوجه دارم که یه هفته ای میشه به تخم اومدن هر دو کردی اصیل هستن خروس هم دارن میخواستم بپرسم آیا احتمال داره بهار کرچ بشن

    1. admins-r گفت:

      سلام اگه تا اون موقع آماده بشن بله.

  19. یاصر گفت:

    چطور مرغ روی تخم مرغ بشیند

    1. admins-r گفت:

      سلام پاسخ این سوالتون کامل توی مقاله توضیح داده شده
      بهتون پیشنهاد میکنم مقاله رو بخونین تا راه حلم یاد بگیرید.

  20. احمد گفت:

    سلام یک جوجه ۶۰ روز دارم ۳روزه یکی از چشماش حالت بسته داره و نمیبینه. چکار کنم ممنون و سپاس

    1. admins-r گفت:

      سلام احمد عزیز
      پیشنهاد میکنم مقاله پایین رو بخونی تا به طور کامل با نحوه درمانشم آشنا بشی
      بیماری عفونت چشم مرغ

  21. احمد گفت:

    با سلام ۱۱جوجه از دو مرغ محلی دارم البته به لطف شما .۵تا۵۰روزه ۶تا۶۰روزه هستن. مدت یک هفته هست که هر روز ۵۰ گرم گوشت گوسفندی با استخون میکوبم ریز میکنم بهشون میدم . برا سلامتیشون خوبه یا اشتباه میکنم . ممنون از لطفتون

    1. admins-r گفت:

      سلام احمد من شنیدم که گوشت نباید داد بهشون
      و فقط دون بدی اگه میخای تقویت بشن میتونی بهشون مولتی ویتامین و میوه و سبزی بیشتر بدی
      البته دیدیم برای خروسای لاری که گوشت و جیگر مرغ میدن بهشون.

  22. سعید گفت:

    سلام مرغ من برای سومین بار تخم گزاشته ولی کرک نمیشه قبلا تخم هارو جمع میکردیم اما الان تخم هارو گزاشتم همونجا بمونه و ما تو حیاط سگ هم داریم ممکنه بخاطر وجود سگ باشه؟ خروس پا بلند هست و مرغ محلی گلپایگانی هست فکرکنم ممنون میشم جواب بدید

    1. admins-r گفت:

      سلام سعید اره امکانش هست از سگ بترسه و استرس بگیره به همین خاطرم روی تخما نشینه.
      چه غذایی به مرغ میدی؟

  23. احمد گفت:

    با سلام و خسته نباشید. به لطف شما ۵ جوجه۳۵روزه و۶جوجه۲۵روزه دارم.از مرغ محلی و خانگی هستن . برای خوراک و سلامتشون چکار کنم . از ویتامین دی و کلسیم تا امروز بهشون دادم حالشون خیلی خوبه ولی رشد کمی دارن . ممنون و سپاس

    1. admins-r گفت:

      سلام احمد خسته نباشی
      امیدوارم هر روز بیشتر و بیشتر بشه.
      این مقاله رو بخون حتما کمکت میکنه
      رشد سریع جوجه

  24. حسین عظیم زاده گفت:

    با سلام و عرض ادب خدمت ادمین عزیز
    من سه عدد مرغ گلپایگانی دارم که زیاد تخم گذاشتن من روزانه تخم هایشان بر میدارم و یک عدد تخم بی نطفه گذاشتم داخل لونیشان آیا راهی هست برای کرچی مرغ ها؟؟
    با تشکر از راهنمایی ارزنده یتان

    1. admins-r گفت:

      سلام حسین
      توی مقاله کامل توضیح داده شده که چیکار باید بکنی
      حتما مقاله رو بخون

  25. حسین عظیم زاده گفت:

    با سلام و وقت بخیر
    مرغ گلپایگانی دو رگه کرچ میشه یا نه ؟؟
    با تشکر

    1. admins-r گفت:

      سلاوم روزتون بخیر
      بله مرغ گلپایگانی کرچ میشه.
      البته حتما به تغذیه و شرایط نگهداریشم باید توجه داشته باشین.

  26. احمد گفت:

    سلام و خسته نباشید مرغ کورچی دارم ۹ عدد تخم زیر پاش بوده دیروز ۳تا جوجه داشت ۳تا از تخمها رو شکوندم امروز اونا هم بیرون اومدن و ۳تا تخم دیگه مونده که نشکوندم میترسم مرغ به هوای جوجه هاش رو این ۳ تا تخم نشینه چکار کنم . ممنون و سپاس

    1. admins-r گفت:

      سلام احمد عزیر
      مرغتون چند روز میشه که روی تخما خوابیده؟
      احتمال هست که بلند بشه

  27. حسین عظیم زاده گفت:

    با سلام و عرض ادب

    اگر روزانه تخم مرغ ها رو از جمع کنیم و لانه خالی از تخم باشه مانع کرچی میشه؟؟
    مرغ گلپایگانی دونوعه هم اصیل هست هم اصلاح نژاد شدن اصلاح نژاد ها کرچ نمیشن درسته یا نه
    با تشکر از راهنمایی شما

    1. admin-m گفت:

      سلام ممنون از شما . با دقت مقاله رو مطالعه کنید کامل توضیح داده شده روش های کرچ کردن مرغ
      خیر معمولا تخم هارو میذارن داخل لونه بمونه تا پرنده کرچ بشه
      ربطی به صالاح نژاد نداره

  28. احمد گفت:

    سلام خسته نباشید ۵جوجه از مرغ مادر گلین گرفتم به لطف شما! لطفا بهترین بسترزیر پاشون چیه و تغذیه و دارو چی بهشون بدم .؟ در زیر زمین هستن با هوای ازادو شبها در رو میبندم .جوجه ها نور مستقیم افتاب هم دارن.در ضمن پوسته تخم مرغ مصرفی خونه رو خشک و اسیاب کردم ایا میشه بهشون بدم یا نه ممنون و سپاس فراوان …..

    1. admin-m گفت:

      سلام وقت بخیر . کامنت شما در اسرع وقت پاسخ داده می شه .
      زیر پاشون پوشال نرم بریزید و هر هفته تعویض کنید
      پوشته تخم مرغ اگر جوشونده و میکروب زدایی شده باشه ایراد نداره اما اگر نجوشوندین نباید بدین بهشون ممکنه میکروب داشته باشه
      برای تغذیه هم روی لینک زیر کلیک کنید :
      تغذیه مرغ از جوجگی تا بلوغ

  29. احمد گفت:

    سلام منظورتون همون شربت مولتی ویتامین انسانی هست ؟ تو یه لیتر اب چقدر بریزم . دیگه چه دارویی نیاز دارن؟ در روزه چندم راهنمایی کنید ممنون و سپاس بیکران

    1. admin-m گفت:

      سلام به هیچ عنوان داروی انسانی ندین !
      مخصوص مرغ باید باشه روی خود جعبش هم مقدار مصرف نوشته شده . پودر استارتر هم از داروخانه دامپزشکی یا پرنده فروشی بخرید . در ضمن کامنت جدید باز نکنید کامنت قبلیتون رو ریپلای کنید.

  30. احمد گفت:

    سلام خسته نباشید . با مادر هستن. استارتر رو از کجا تهیه کنم . قرص کلسیم و ویتامینDتو اب هل کردم بهشون بدم یا نه ممنون

    1. admin-m گفت:

      سلام ممنون از شما . از داروخانه دامپزشکی، پت شاپ ها یا پرنده فروشی ها بخرید . اصلا دارو انسانی ندین باید مخصوص طیور باشه

  31. احمد گفت:

    سلام بعد از۲۶روز ۵جوجه۳و۲و۱روزه دارم البته به لطف شما.. اب یک لیتر .قند۴گرم.سفیده تخم مرغ .ذرت پخته له کردم براشون گذاشتم. لطفا بگید دیگه چیکار کنم . ممنون بابت توجهتون سپاس ……

    1. admin-m گفت:

      سلام ممنون از شما . روز اول بهشون آب و شکر بدین اما بهتره براشون مولتی ویتامین بخرید بریا بعدش . سفیده تخم مرغ ندین اصلا . پودر استارتر بخرید بریزید زیر پاشون
      با مادر هستن یا دستگاه جوجه کشی شدن ؟

  32. احمد گفت:

    سلام شب بخیر خسته نباشید مرغ کورچی دارم ۱۱روزه روی تخم خوابیده. تا پریروز خودش روزی ۱۵ دقیقه بلند میشد. اما دو روزه بلند نشده خودم بلندش کنم یا خودش بلند میشه. البته سره کارم شاید بلند شده باشه من متوجه نشده باشم اما غذای جلوشو هست
    لطفا بگید چکار کنم

    1. admin-m گفت:

      سلام خودتون بلندش کنید روزی یکبار حتما . غذارو نزدیکش بذارید آب رو کمی دورتر بذارید که نریزه تخم ها خیس بشن. چک کنید حتما آب و غذا بخوره کامل

  33. احمد گفت:

    سلام خسته نباشید . روز بیست و یک خوابیدن مرغم روی تخمها گذشته .امروز کنار گوشم گذاشتم جیک جیک و خس خس از داخل دو تاشون شنیدم . چکار کنم

    1. admin-m گفت:

      سلام ممنونم . تا روز 23 صبر کنید خبری نشد قسمت پهن تخم رو خیلی کم باز کنید.

  34. احمد گفت:

    سلام خسته نباشید . مرغی دارم فردا صبح ۲۲روز میشه که روی تخم خوابیده! امروز کنجکاو شدم ۲تاشو گرفتم بقل گوشم صدای جیک جیک ریز . اون یکی حالت خس خس از داخلش میومد.ایا میتونن تخم رو بشکنن ؟داخل تخم نمیمیرن؟. چکار کنم ممنون بابت توجهتون

    1. admin-m گفت:

      سلام ممنون از شما . ممکنه به دلیل رطوبت کم نتونن موفق بشن . شما قسمت پهن تخم رو خیلی کم باز کنید. خود مرغ هم کمکشون میکنه

  35. احمد گفت:

    سلام . مرغی دارم ۳روزه روی تخم مرغها خوابیده طرفش که میرم پرهای گردنش رو سیخ میکنه صدای در میاره از رو تخمها فرار میکنه و وقتی میرم کنار دوباره سریع میره روی تخمها میخوابه . چکار کنم تخم نطفه دار بزارم زیرش یا نه . ممنون از لطف شما

    1. admin-m گفت:

      سلام بله کرچ شده تخم نطفه دار بذارید براش توی لونش

  36. ناشناس گفت:

    با سلام
    سوال پرسیده بودم که تخم های نطفه دار را برداریم بهتره یا برنداریم شما فرمودید بردارید وقتی که برداشتیم لانه مرغ خالی از تخم باشه مرغ کرچ میشه در لانه خالی از تخم یانه
    با تشکر

    1. admin-m گفت:

      سلام مرغ شبیه به اردک نیست راحت تر کرچ میشه البته بسته به نژاد هم داره .شما لانه رو تاریک کنید اما بهتره 3 عدد تخم مصنوعی داخل لانه بذارید

  37. حسین عظیم زاده گفت:

    با سلام و عرض ادب
    تخم مرغ های نطفه دار را برداریم بهتره روزانه از لانه جمع کنیم بهتره برای کرچی یا بزاریم بمونه تو لونه بنظر من وقتی مرغ میخوابه تخم بزاره تخم ها گرم و سرد میشه نطفه تخم مرغ آسیب میبینه یانه
    با تشکر از راهنمایی تون

    1. admin-m گفت:

      سلام بهتره تخم هارو بردارید در جای مناسب با دمای 16 درجه سانتی گراد نگهداری کنید . هر 4 ساعت یکبار حداقل تخم هارو جابجا کنید و بچرخونید . بیشتر از یک هفته هم تخم هارو نگهداری نکنید. تخم هارو داخل شانه تخم مرغ بذارید جوری که سر تیزش به سمت پایین باشه و با زاویه 45 درجه هر 4 ساعت بچرخونید

  38. امید گفت:

    سلام من یه خروس چاپنیز دارم با مرغ محلی یکی دو بار جفت میشود و تخم هاش نطفه دار میشود

    1. admin-m گفت:

      سلام بله

  39. حسین عظیم زاده گفت:

    با سلام و عرض ادب
    روزانه تخم مرغ ها رو از لانه برداریم لانه تخم گذاری خالی باشه و هیچ تخمی در لانه نباشه مرغ کرچ میشه یا مانع کرچی میشه؟؟
    اگر مانعی کرچی میشه چند عدد تخم کاذب بزاریم تو لونه همیشه باشه؟
    با تشکر از راهنمایی تون

    1. admin-m گفت:

      سلام تخم ها رو جمع اوری کنید که زمان کرچی بذارید زیرش البته بیشتر از 7 روز تخم رو نگهداری نکنید
      دو تا سه عدد تخم مصنوعی بذارید توی لانه

  40. محمد گفت:

    سلام الان که تابستونه و من تو اصفهان هستم الان تو این گرما مرغ من کرچ شده اگه تخن بزارم زیرش احتمالش چقدر هست که جوجه بشل اصلا کاره درستیه که تو تابستون مرغ بزارم یا نه و چه شرایطی رو باید رعایت کنم

    1. admin-m گفت:

      سلام دمای جوجه کشی 37 درجه سانتی گراد دما اونجا چند درجه است؟ بله توی تابستون هم باز میشن تخما اما درصد کمتری
      حتما محیطش سایه و خنک باشه اب و دون نزدیکش بذارید

  41. حسین گفت:

    سلام آیا مرغ داخل قفس مخصوص تخم گذاری کرچ میشود

    1. admin-m گفت:

      سلام بله امکانش هست اما بهتره که در محیط آرام بدون رفت و آمد سایر پرندگان باشه و لونه تاریک داشته باشه

  42. سالار گفت:

    سلام مرغ من یدونه تخم گذاشته بعد رو همون یدونه خوابیده الان حدودا یه هفته هستش که کرچ شده الان تخم مرغ بگیرم بذارم زیرش یا نیازی نیست؟ و بعد اینکه جوجه متولد شد بازم تخم بذارم زیرش؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام خیر بذارید روی هم یدونه تخم بخوابه . اصلا بعد از تموم شدن 21 روز زیرش تخم نذارید ماشین جوجه کشی نیست که
      ضعیف میشه میمیره

  43. سجاد گفت:

    سلام من مرغ لاری دارم سالی دوبار کرچ میشد اما پارسال که کرچ شده بود چون می‌خواستیم بریم مسافرت نمیخواستم کرچ بشه گفتن سرش رو زیر آب کنم که از کرچی دربیاد منم این کار رو کردم از کرچی هم درآمد اما یه سال گذشته هنوز کرچ نشده باید چکار کنم؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام این کار به پرنده آسیب جدی میزنه و اصلا توصیه نمیشه . مقاله رو بخونید

  44. محمود گفت:

    سلام من تازه یه مرغ خریدم که چنتا جوجه هم با خودش داره،اگه جوجه هارو ازش جدا کنم چقد طول میکشه دوباره کرچ بشه؟؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام مشخص نیست به نژادش بستگی داره . 6 ماه ممکنه طول بکشه اگر بعد از 6 ماه کرچ نشد یک سال دیگه خودش کرچ میشه . بذارید جوجه هاش رو بزرگ کنه کرچ نمیشه به این زودیا
      فقط یکبار کامنت بذارید در اسرع وقت پاسخ داده میشه

  45. حسین گفت:

    سلام سایتون خوبند من از همین سایت یکی از مرغ هام را کپ کردم و شش تا تخم مرغ گذاشتم زیرش ولی مرغه بعد از چند روز یکی از تخم ها را خورده بوده نمی دونم چرا خورده بود و آب و غذا هم ریخته بودم ورش ولی هیچی نمیخوره و وقتی هم میارم بیرون آب و غذا بخوره میره خاک بازی میکنه و خودش را پف میکنه و ۲۰ دقیقه هم منتظرم بودم برد بخوابه روی تخم ها نرفت به زور بردمش خوابوندمش روی تخم ها

  46. حسین گفت:

    سلام داداش وقتتون بخیر.دو تا سوال داشتم اول اینکه من ۳ تا مرغ یه خردس دارم یکی از مرغ هام کرچ شده بود و ۷ تا تخم زیرش بود ولی متاسفانه هیچکدومش جوجه نشد💔🥺خواستم بدونم علتش چیه؟همه قوانین رو رعایت کردم جاشون گرم تاریک بود ولی نمیدونم چرا نشد جوجه؟علتش رو میدونی؟و دوم اینکه وقتی مردم کرچ میشه چطور باید سریع تخم بزارم زیرش؟آخه نمیشه که توی یک روز ۱۰ ۱۲ تا تخم جمع کرد بعد من شنیدم بعد از ۱ روز تخم بیرون باشه دیگه نمیشه جوجه باید تخم نطفه دار از بیرون بخرم؟یا اینکه راهیی هست که تخم خودشون رو زیر مرغ کرچ بزارم چون وقتی مرغ کرچ میشه نمیشه فوری ۱۰ ۱۲ تا تخم جمع کرد . ممنون میشم راهنمایی کنید .ممنون ازتون✅️♥️

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام اینکه اون تخم ها جوجه نشدن علت های زیادی میتونه داشته باشه .
      برای تخم نطفه دار هم دو راه هست . یا اینکه بعد از کرچ شدن تخم نطفه دار بخرید و یا اینکه تخم های مرغ های خودتون رو از چند روز قبل جمع اوری کنید و در جای مناسب بذارید
      تخم تا ده روز هم میشه جمع اوری کرد ولی هر چی از زمان تخم گذاری بگذره درصد به ثمر رسیدن جوجه کم میشه

  47. ناشناس گفت:

    سلام من ی مرغ دارم ک دیروز تخم گذاشت ولی از دیروزه ک اصلا نمیتونه راع بره دلیلش چیه

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام تغذیش چیه ؟ زیر پاش چی ریختین نرمه یا سخت و صاف؟ توضیح کامل بدین بشه راهنمایی کرد

      1. بی نام گفت:

        سلام من یه مرغ دارم سال پیش کپ شد جوجه هم درآورد خودش میره یه جایی تخم میزاره که من نمیدونم کجاست الان فهمیدم کجا تخم میزاره یه ۱۰ تا ۱۱ تا تخم گذاشته ولی نمیبینم بره روشون بخوابه ؟؟

        1. andisheh-m-admin گفت:

          سلام مقاله رو کامل بخونید .

  48. محمد گفت:

    سلام مرغ من تو هفته ی اخیر هفت تا تخم گذاشته و الان کرچ شده اما تو این هفت روز به دلیل گرمای زیاد میترسم تخم ها فاسد شده باشه آیا امیدی هست

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام مشخص نیست صبور باشید . نطفه سنجیشون کنید توی روز 7 و 14 ام
      اگر تشکیل شدن و رشد کردن بذارید بمونن زیر مرغ

      1. احمد گفت:

        سلام خسته نباشید مرغ کورپی دارم ۱۷روز خوابیده
        دو تا مرغ دیگه حالت کورپی گرفتن . یکیشون کلا ۳ روزه میخوابه روی تخم مرغهای دیگه و بلند نمیشه . نزدیک مرغ کورچ۱۷روزه خوابیده . مورد
        نداره کنار هم باشن . اگه مرغ کرچ اول جوجه هاش در بیان مرغ کورچ دوم اذیتشون نمیکنه . ممنون از راهنمایهاتون

        1. admin-m گفت:

          سلام ممنون از شما. لونه رو با فاصله اندک از هم بذارید تخم نطفه دار بذارید داخل لونه بخوابه . نباید به هم چسبیده باشن ایرادی نداره نزدیک باشن . وقتی جوجه های اون یکی دراومدن جاشون رو عوض کنید

  49. ......،،،،،، گفت:

    سلام،من ی مرغ دارم آخرای فروردین بود کرچ شد،بعد ک بچه هاش بدنیا اومدن ۲ماه ک شد مرغم تخم گذاشت وجداش کردیم از بچه هاش الان بازم کرچ شده امکان داره همچین چیزی؟۲روزه خوابیده روتخم و بلند نمیشه همون علائم کرچ بودن ک قبلاً داشت داره نژادش هم گلین

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام بله امکان داره . به خاطر شرایط آب و هوایی امکان پذیره

      1. محمد گفت:

        سلام،شاید یه کم عجیب به نظر بیاد یکی از جوجه ها یکی از پاهاش شش تا انگشت داره و یکی دیگه چهار انگشت علتش چیه

        1. Admin گفت:

          سلام
          اگر واقعا اینجوری هست، تغییر ژنتیکی هست

  50. مهدیاز گفت:

    اگر از جایی که مرغ کرچ شده ب جای دیگری که بهتر است انتقال دهیم اتفاق می افتاد

    1. Admin گفت:

      بله ممکنه بلند شه

  51. هادی گفت:

    سلام مرغ من بیشتر از 23 روز خوابیده 2 تا جوجه در آورده الان باز خوابیده چیکار کنم؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      اجازه نده بخوابه
      درب جایی که میخوابه رو ببند
      اگه بخوابه ضعیف میشه

  52. سحر گفت:

    سلام من مرغم از نوع کاکلیه تقریبا 3 سالشه
    قبلا کرچ شده
    الان که بقیه مرغ ها تخم میزارن میره روشون میخوابه تخم هارو هم میچرخونه درست پثل مرغ های کرچ روشون میخوابه ولی بعد 5 یا 6 ساعت پا میشه البته جای مرغمم چون توی حیاطه پر نور هست صر صدا هم هست و اینکه من غذا و اب کنارش نذاشتم میخوام جاشو مانند چیزایی که در مقاله گفتین بکنم به نظرتون میشنه واینکه این علائم مال کرچیه چون گوشه گیر هم شده

    1. Admin گفت:

      سلام
      مهیا بودن شرایط خیلی مهمه
      این استرس میگیره و وسطش پا میشه
      اگه شرایطش خوب باشه میشینه
      البته چون وقفه افتاده از شروع دوره ی کرچیش ، من بیعد میدونم که بشه رو این حساب کرد، باید برای دوره ی بعدی نگهش داری

  53. ناشناس گفت:

    سلام تورو خدا یگین مرغ را به چه روس سنتی کرچ کنم هر کردم نشد

    1. Admin گفت:

      سلام
      توضیحات حداکثری داخل پست داده شده بیشتر از این دیگه نمیشه چیزی گفت ! داخل کامنت ها هم کاربرا از تجربیاتشون گفتن بخون یاد میگیری

  54. مرتضی محمودی گفت:

    سلام من تخم هارو با فاصله گزاشتم . الان چهارتا جوجه دراومده تقریبا تو هفت روز فاصله و سه نوبت.
    الان ادامه میده بخوابه و اون چندتا و دربیاره .چون شنیدم میگن احتمال داره بعد یکی دور روز ول کنه . و اینکه شنیدم جوجه هارو از مرغ جدا کن که بقیه تخم هارو در بیاره. درسته ایا؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      نمیشه حدث زد
      به امکان زیاد بلند میشه و دیگه نمیشینه
      جدا هم کنی ممکنه بی قراری کنه

      1. ارشیا گفت:

        من مرغم علائم کرچ نداشت تو لهار گذشت الان یه سالو خورده چیکار کنم برا بهتر کرچ بشه؟

        1. Admin گفت:

          توضیحات پست رو بخون توضیح دادیم

  55. عرفان گفت:

    سلام دو تا مرغ جهادی دارم کرچ نمیشن باید تخم به خونشون اضاف کنم

    1. Admin گفت:

      سلام
      اگه اولین تخم گذاریشون باشه نمیشن
      ولی بعدش نیاز به اقداماتی هست که داخل پست و کامنت های قبلی توضیح کامل داده شده

  56. محمد گفت:

    سلام
    نژاد مرغ جهادی هم کرچ میشه در ۴و نیم ماهگی
    کی به تخم میان

    1. Admin گفت:

      سلام
      کرچ بله
      همین روزا به تخم میاد تا یه ماه اینده
      اگه تغذیش مناسب باشه و استرس نداشته باشه البته

      1. ناشناس گفت:

        من دوتا مرغدارم الان نه تخم میزارن نه کرک میشن علتش چیه

        1. andisheh-m-admin گفت:

          تغذیشون چیه ؟ سنشون رو میدونید ؟

  57. مهدیه گفت:

    سلام من دو تا مرغ دارم یکیش غذا نمیخوره و چشماش کمی قرمز شده و یک جوره دراز کشیده اون مریضه یا کرچ خوابیده ؟؟؟؟؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      من چه بدونم چجور دراز کشیده !! این به امکان زیاد مریضه ببرش دامپزشک

  58. حسین گفت:

    سلام
    یه مرغ لاری دارم که ۶ تا تخم گذاشته بودم زیرش و چون اصلا بلند نمیشد حتی اگه بمیره هر روز روزی ۱۵ دقیقه برای جلوگیری از قبض شدن یا مریضی به زور بلندش میکردم و بعد برمیگشت سر تخم ها. متاسفانه بعد از گذشت ۲۲ روز که هیچ خبری از هچ شدن نبود همه تخم ها رو برداشتم شکستم هیچکدوم حتی یه جنین نصف نیمه هم داخلش نبود. دلیلش چی میتونه باشه؟ یعنی واقعا بدون نطفه بودن یا مقصر منم؟
    سوال اصلیم اینه الان مرغه خیلی ناراحت و غمگینه و همینجوری روی لانش خوابیده و قد قد میکنه برای تخم هاش . میتونم ۴ تا جوجه ۱ روزه کوشین و یوسل بزارم تو لونش فکر کنه جوجه خودشه یا ممکنه اونارو بشناسه و بکشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. Admin گفت:

      سلام
      باید بیشتر در مورد محیط نگهداریش ، دمای محیطی که نگهداری میشه ، تخم ها و کیفیت اونها ، نسبت نر به ماده و … تحقیق کنی
      تحقیق که کردی مشخص میشه وگرنه شما کار نادرستی انجام ندادی و به نظر من از اون نیست
      نه جوجه نزار پیشش همه رو میکشه !

  59. نجاتی گفت:

    سلام من ۵ تا مرغ دارم ویه خروس یکی از مرغها کرچ شده اما خروس خیلی نوکش می زد آوردمش خونه تو جعبه میوه خاک اره رختم گذاشتم داخل ۴ تا تخم مرغ هم شستم چون مرغهای دیگه کثیف کرده بودن گذاشتم زیرش روش هم سینی گذاشتم تا نیلد بیرون

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام نباید تخم مرغ هارو میشستین . فقط باید با یه دستمال تمیزشون میکردین و احتمال داره دیگه تخم ها باز نشن.
      چند روز روشون خوابیده ؟ روز هفتم نطفه سنجی کنید
      روش سینی گذاشتین؟ اون پرنده باید برای آب و دونه خوردن بیرون بیاد. سینی رو بردارید از روی سبد

  60. محمد مجدابادی گفت:

    سلام مرغ من روی تخم ها روز می خواب شبه که میشه اصلا رو تخم نمی خواب میره یه گوشه ای از قفس می خواب آیا کرچ شده این مرغ ؟

    1. سلام
      اگه رو تخم نخوابه که خراب شدن الان
      محیط و شرایط نگهداریش شاید مناسب نباشه

  61. نصیر گفت:

    مرغ های من کرچ نمیشن تقریبا ۲ سال میشه دارویی نیست که مرغ رو کرچ کنه

    1. دارو خیر
      کامنت ها رو بخون ، ممکنه شرایط مناسبی انتخاب نکرده باشی و …

  62. حسین کریمی گفت:

    سلام من مرغم چند روزه داره صداهیی مصل جیغ زدن انسان و قد قود هست جای مخصوص داره ولی روی تخم نمیشینه

    1. سلام
      نمیدونم مشکلش چیه ، توضیحت خیلی کلی جیغ زدن انسان ! انواع جیغ داریم !!!
      توضیحات زیادی در مورد کرچ کردن مرغ دادیم همه رو بخون ، کامنت هارم بخون

  63. Amir گفت:

    سلام مرغ من نزدیکه دوهفته ا ست که تخم نمی زاره صداش هم عوض شده و خیلی نمی یاد بیرون اما هنوز روی تخم نمی خوابه آیا کرچ شده

    1. سلام
      باید بیشتر توجه کنی
      ممکنه که کرچ شده باشه ممکن هم هست بیمار باشه

  64. سلام
    چرا بلند میشه غذا رو نزدیکش بزار شاید 10 دقیقه اینا بلند شد

  65. ...... گفت:

    سلام ،ایا نوشتن روی تخم مرغ نطفه دار با مداد در خد نشانه ایی در رشد جنین تاثیر دارد؟

    1. سلام
      خیر
      زیاد فشار نیاز به تخم

  66. زهرا گفت:

    سلام
    من مرغم همه علائم کرچی که تو مقاله گفتین رو داره ولی تخم هم می زاره بنظرتون دلیلش چیه؟

    1. سلام
      محیطش رو مناسب کن اون فعلا کرچ نشده

  67. محمد گفت:

    میخواستم بدونم اگه اردک بعداز 14 رو تخم نخوابد جوجه داخل تخم چند روز زنده میماند

    1. اگه چند ساعت نخوابه تلف میشن

  68. امیرعلی گفت:

    یک مرغ چند تخم را همزمان باز میکند

    1. بستگی به نژادش داره
      8 تا 10 تا

  69. نیما الیاسی گفت:

    سلام من زیر مردم دوازده تا تخم گذاشتم
    تا الان ده روزی شده امروز یکی از تخماشو خورد و خونی بود چکار کنم

    1. سلام
      غذای مناسب در اختیارش بزار
      اون تخم رو هم بردار
      اگه شروع کرد به خوردن همه ی تخم ها باید تخمهارو از زیرش برداری بزاری دستگاه جوجه کشی

    2. مریم جلیلیان گفت:

      من مرغم تقریبا ۲ ماه تخم میذاره چرا کرچ نمیشه

      1. اولین بار تخم گذاریش اگه هس کرچ نخواهد شد

  70. امیر رضا آقایی گفت:

    سلام من دوتا مرغ دارم و هروقت که تخم میگزارن یه چند ساعتی روی مرغ ها میخابه و هر تخمی را که جلوش میزارم با نوک خود به زیرش میبرع حالا کرچ میشه یا نه؟ ممنون میشم پاسخ دهید

    1. سلام
      اره میشه
      محیطش رو فراهم کن
      پست رو بخون

  71. جودو گفت:

    سلام
    من یه تعداد مرغ که با دستگاه اومده دنیا دارم میخواستم بدونم که این مرغ ها هم کرچ میشن و در چه سنی کرچ میشن و علایم کرچ شدن رو بگید ممنون میشم با تشکر از عوامل

    1. سلام
      اره کرچ میشن مثل باقی پرنده ها ، البته درصد کرچ شدگی اینا نسبت به پرنده هایی که از زیر مرغ بیرون اومدن کمتره
      باقی سوالات داخل پست جوابش هست

      1. حمید گفت:

        سلام مرغ دارم کرچ شده یک ساعت روی تخم مرغ میشینه بعد بلند میشه تا ۲۴ ساعت نمیشه لطفا راهنمایی کنید.ممنونم

        1. سلام
          این بستگی به شرایط نگهداری داره ، تغذیه نامناسب ، محیط نگهداری نامناسب و …
          اگه بیشتر از نیم ساعت نشینه تخم ها خراب میشن

  72. نیما گفت:

    سلام من دیروز زیر مردم که کرد شده بود یازده تا تخم مرغ گذاشتم دون و آب هم گذاشتم نشست ولی امروز سه تخم به تخم هاش اضافه شد چکار کنم

    1. سلام
      مطمئنی کرچه !؟ از اعضای خونه بپرس ببین کسی تخم اضافه نکرده باشه زیرش

  73. King Loin گفت:

    سلام ببخشید مزاحم شدم
    من سه تا مرغ و یک خروس دارم
    می خوام زود کرچ بشن،نژادشون خیلی خوبه سال قبل دو بار کرچ شدن ولی امسال کرچ نشدن همه کار هایی که گفته بودید انجام دادم خمیر ترش هم دو بار دادم ولی کرچ نمی شن ممنون میشم اگر راهنمایی کنید و یه راه حل قطعی به هم بدید

    1. سلام
      راه قطعی وجود نداره
      تمام موارد داخل پست و کامنتها موجوده

  74. علی خالقی گفت:

    مرغ لاری من ۲٠تا تخم کرده ولی کرچ نشده چیکار کنم کرچ بشه؟؟

  75. عبدالحمید گفت:

    مرغ لاری من وزن اش زیاد شده و تخم نمگذاره فکر می‌کنم چربی گرفته راه حل اش چیست میشه راهنمایی بفرمایید؟

    1. علائم دیگه چیا داره ؟ غذاش چیه ؟ کرچ نیست ؟

  76. یاسین رضایی گفت:

    با سلام من ی مرغ محلی زرد دارم یک ساله هیکل متوسط ولی کرچ نمی شود میره روی تخم میشینه اما یک ساعت بد بلند میشه باید چکار کنم؟

    1. سلام
      شاید با دستگاه اومده باشه بیرون

  77. بدلی گفت:

    سلام من نژادلاری نگه میدارم مرغ یکم پرریزی داره ولی نشانه ایازکرچ شدن نداره تخم خوب میدادولی العان تخم ها به حالت گرد و ته تخم دون دون داره چکار کنیم که هم کرچ بشه وهم شکل تخم اصلانطفه ندارن تخم ها

    1. f.gh گفت:

      سلام، فعلا تخم های این مرغ برای جوجه کشی مناسب نیست. مقاله زیر رو مطالعه کنید تا دلیل این نوع تخمگذاری مرغ رو بدونید:
      مشکلات رایج مربوط به پوسته تخم مرغ

  78. فاطمه مهربان گفت:

    سلام من مرغم هنوز یک سال نداشت کرچ شد و جوجه آورد خیلی زود هم رفته کرچی شد الان دو ماه از رفع کرچی میگذره و تخم گذاشته حس میکنم میخواد کرچ شه اما بخاطر خروس کرچ نمیش . مرغم برهما هس. فقط یه خروس و یه مرغ دارم دیگ مرغه دیگ یا خروس دیگ ای نیس. سوالم اینه ممکنه اگ خروسمو از پیشش ببرم و جدا کنم کرچ شه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، کرچ شدن یا نشدن مرغ هیچ ربطی به خروس نداره.

  79. Pooya گفت:

    آیا قبل از کرچ شدن مرغ تخم را از لانه خارج کنیم کجا بگذاریم؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، پیشنهاد میکنم تخم ها رو بردارید و در جای خنک (دمای 18 درجه ) با رطوبت 60 درصد نگه دارید. به جای تخم های نطفه دار، تخم بدون نطفه یا تخم مصنوعی قرار بدین تا مرغ برای کرچ شدن تحریک بشه چون وقتی تعداد تخم ها به 10 الی 12 تا میرسه روش میخوابن.

  80. ...... گفت:

    سلام من مرغ دارم تخم میزاره ولی کرچ نمیشه چرا

  81. زوار گفت:

    سلام ی مرغ داریم کرچ شده و حدود ی هفته روی تخم ها خوابیده..بعد رفتیم چند تا تخم لاری خریدیم که باز کنه ولی از همون دیشب که تخم هارو گذاشتیم از روی تخم ها بلند شده و نمیشینه..مشکل چیه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، احتمالا ترسیده و اینکه بعد از یک هفته که رو تخم ها میخوابه نباید تخم جدید زیرش بگذارید بعضی مرغ ها غریزه ضعیفی دارند. تعداد تخم ها را به حداکثر 12 تا برسانید محیط رو تاریک نگه دارید و صبر کنید. اگه برنگرده رو تخم ها به زور نمیشه کاریش کرد.

  82. علی گفت:

    سلام دیروز متوجه شدم مرغم کرچ شده امروز 19 تخم زیرش خوابوندم کاملا زیر بال و پرش گرفت به نظرتون زیاد گذاشتم؟ مرغم دورگ محلی و لاری هست و جثه اش کمی از مرغ محلی درشت تر است …جعبه ام در ارتفاع یکمتری زمین اویزون و جاش خوبه

    1. f.gh گفت:

      سلام، 19 تا خیلی زیاده اینطوری همشون رو نمیتونه گرم کنه 4-5 تاشو بردار.

    2. سید علی گفت:

      عزیز اشکالی نداره ۱۹تاکه چیزی نیست من ۳۰تا هم گذاشتم همش جوجه شده ولی همیشه همش جوجه نمیشه ۱۰یا ۱۲تا هم بشه خیلی خوبه

  83. محمد صالح گفت:

    سلام من ۲ تا مرغ و ۲ تا خروس داشتم تازه یکی از مرغاها به تخم اومده بود هنوزم هست ۲ هفته پیش ۱ مرغ و ۱ خروس که خروس خیلی خوب بود و اون مرغی که هنوز به تخم نیومده بود مُردن یه هفته این مرغی که به تخم اومده بود تخم نزاشت بخاطر چی ۱ هفته تخم نزاشت الانم ۱ سالش شده

    1. f.gh گفت:

      سلام، خب بیماری گرفتن از همدیگه تخمگذاریش برای همین قطع شده. علائم بیماریشون چی بود

  84. abdoolah گفت:

    سلام ببخشید دوباره مزاحم میشم ولی اندفعه مرغم کرچ شد و روی تخم ها وایستاد و امروز روز نوزدهم هست که مرغم روی تخمها خابیده رفتم دیدم یک تخم پوستش شکسته شکستمش دیدم جوجه داخلش مرده الانم از داخل یکی از تخمها صدای جوجه میومد ترسیدم خفه بشه شکستمش جوجه بکمی زخمی شد ولی زندست الانم زیر مرغم هست دوتا تخم دیگه زیرش مونده که جوجه ها دارن نوک میزنن میخواستم بدونم چقدر طول میکشه تا جوجم پاشه و روی پاش وایسته الان فقط داره جیک جیک میکنه

    1. f.gh گفت:

      سلام، کار شما اشتباه بوده چون جوجه هنوز یکی دو روز زمان داشت برای بیرون اومدن. بذار نوک بزنن خودشون بیرون میان. بعد 24 ساعت باید بلند شه ولی ممکنه اون جوجه ای که زودتر بیرون اوردید تلف شه.

  85. مهدی گفت:

    سلام خمیر ترش به مرغ بدیم کرچ میکنه

    1. f.gh گفت:

      سلام، به طور قطع خیر ولی تأثیرگذاره.

      1. محمدحسین گفت:

        سلام
        من ی مرغ دارم امروز دیدم رفته روی تخمش نشسته یعنی کرچ شده و اینکه چه شرایطی رو براش محیا کنم صداش هم تغییر کرده

        1. f.gh گفت:

          سلام، جاش باید خلوت و کمی تاریک و کمی گرم باشه. اب و غذا هم یکم با فاصله از لونه بذار.

    2. بهار گفت:

      سلام و خدا قوت
      من یک مرغ و دو تا غاز دارم
      مرغم کرچ شده زیرش ۱۱ تا تخم نطفه دار گذاشتیم. چون مکان تخم غازها و مرغم یک جا بود و غازها میرفتن و مرغمو اذیت میکردم راهشو جوری بستیم غازها نمیتونن برن ولی مرغم میتونه بیاد بیرون و راه بره و غذا بخوره اما برنمیگرده میره جای جدید میشنه وقتی میبرمش سمت مکان تخم ها خودش بقیه راه میره و میخوابه از روز اول همینجوری بود خودم میبردم میذاشتم. آیا تخم ها به ثمر میرسه یا لق میکنه؟
      سوال دوم : امروز دیدم مرغم خیلی پرهاش بهم چسبیده شده هی نوک میزد تمیز کنه رفتم که بزارمش سر جاش دیدم به جای یازده تا نه تاست شک کردم توی شمارش خودم و البته عجله ام کردم مرغ رو بلندکردم مجدد بشمرم که نشد مرغم بی تاب بود بره روی تخم ها.حالا ممکنه مرغم تخم هاشو لق کنه؟ دیگه ام بلند نشده الان هم خوابیده

      1. سلام
        جوری تنظیم کن که 10 دقیقه بیشتر پانشه و سریع بشه برش گردوند
        مورد دوم ممکنه خودش تخم هاشو بشکنه و بخوره ! باید بررسی کنی این مورد رو

  86. روزبه گفت:

    سلام…چه روشی انجام بدیم که مرغ زود به زود کرچ شود؟
    مرغ میناتور.و مرغ امپراطور
    چه حرکتی زود کرچ میشن ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، شرایط مناسب برای کرچ شدن مرغ رو تو مقاله نوشتم مطالعه کنید.

  87. محمد گفت:

    سلام من مرغ نژاد ایام سمانی دارم اکثرا کرچ میشن و من نمیخام کرچ‌بشن نیاز به تخم مرغ بیشتری دارم برای فروش و دستگاه چکار باید کرد که مرغها کرچ نشن ممنونم

    1. f.gh گفت:

      سلام، شما باید همیشه بعد از تخمگذاری مرغ تخم ها را بردارید و مرغ رو از لونه بیرون کنید. محیط لانه رو روشن نگه دارید. البته دارو هم هست برای رفع کرچی که باید از دامپزشک بپرسید و تهیه کنید. دوش آب سرد هم برای رفع کرچی مرغ خوبه و در بیشتر مواقع جواب میده.

      1. محسن لاجی زاد گفت:

        سلام خسته نباشید من مرغ محلی دارم گلپایگان هم دارم یکی از گلپایگان ها چندتا تخم گذاشت من برداشتم الان سه روزه فقط روزی دوبار برای خوردن میاد بیرون بقیه روزو یسره توجعبه کاه خوابیده یعنی داره کرچ میشه

        1. مهدی نوری گفت:

          سلام ۳تا از جوجه خای مرغ من دراومده کلا ۱۲تا تحمه همشون رو نطفه سنجی کردم توشون جوجه داره الان۲۵ساعت میگزره مرغو ببرم بیرون با جوجه هدش دوباره بیارم تو یا این د روزو کاملا بمونه رو تخما همش در بیاد؟؟ جوچه ها بقیه تخمارو حراب نکن با جابجاییشون؟

          1. Admin گفت:

            سلام
            کلا کاریش نداشته باشی بهتره

    2. .. گفت:

      سلام ببخشید آیا تغذیه درکرچ شدن مرغ تاثیر داره

  88. رضا گفت:

    سلام من یک عدد مرغ رسمی دارم که 2سالشه والان پرایه کمرش ریخته و تخمم می کنه 30دقیقه رویه تخم میشینه نمی دونم چی کار کنم که کرچ بشه اصلا کرچ میشه یا نه وزیر مرغ بزرگ شده

  89. abdoolah گفت:

    سلام من یک مرغ نژاد لری دارم تا الان دوبار کرچ شده شیش ماهشه هر پانزده تا تخمی که میزاره کرچ میشه ولی برای بار اول یک هفته روی تخمها خابید و بعد بلند شد چند روز پیشم کرچ شد یک هفته نرسید دوباره از روشون بلند شد چیکار کنم که کرچ شد بخوابه روشون و بلند نشه

    1. f.gh گفت:

      سلام، این مرغ با اینکه زیاد کرچ میشه ولی به درد جوجه کشی طبیعی نمیخوره.
      اگه این مرغ به خاطر سر و صدا یا نور و یا ازار و اذیت و ترس از رو تخم ها بلند میشه میتوان با رفع این موانع مشکل رو حل کرد.
      گاها بعضی ها لونه مرغ رو طوری میسازن که مرغ راحت نتونه جابجا شه تا بلکه تا اخر رو تخم ها بخوابه ولی این روش هم توصیه نمیشه، مرغی که غریزه ضعیفی داشته باشه برای جوجه کشی طبیعی اصلا مناسب نیست.

  90. مهدی گفت:

    سلام خسته نباشید
    من مرغم حدود دوازدهم پاییز بود یچجوری شده بود
    دقیقا ی سالش شده بود پر ریزی کرد بعد از لونه در نمی آمد بیرون
    شاید باورت نشه ولی چون هوا سرد بود من گفتم شاید مریضه گرفتم سرشو بریدم
    بنظرتون مرغه کلک بوده؟

    1. f.gh گفت:

      سلام حالا اگه کرچ هم نشده باشه مثل اینکه تولک رفته که هر ساله طیور این پرریزی رو تجربه میکنن. پرریزی شدیدبی حالی گوشه گیری و خوابیدن در لانه از نشانه های دوره تولک می باشد.

  91. آرش گفت:

    سلام
    من ی مرغ لری دارم که تیر ماه که کرچ شد و جوجه در آورد هنوزم که ۵ماه گذشته جوجه هاشو ول نکرده و هنوزم داره ازشون مواظبت میکنه و صداش هم زیاد تغیر نکرده و تخم نذاشته
    ممنون میشم راهنماییم کنیم

    1. f.gh گفت:

      سلام، این مرغ دیگه زیادی حس مادریش گل کرده، جوجه 5 ماهه دیگه خودش مرغ یا خروسیه برای خودش جدا کنید. میتونید مرغ رو یکم تو تشت آب سرد هم بگذارید طوریکه زیر شکمش کمی سرد شه ولی حواستون باشه سرما نخورده.

      1. رضا گفت:

        سلام من یک مرغ رسمی دارم که دوسالشه ولی نمی دونم چی کار کنم که کرچ بشه ولی الان فصل کرچ شدنش نیست ولی برایه تابستان چی کار کنم که کرچ بشه اصلا کرچ میشه یا نه ممنون میشم که به سوالم پاسخ دهید وچه مرغی برایه کرچی مناسب هست

        1. f.gh گفت:

          سلام، الان کرچ نمیشه. تو فصل بهار شرایط گفته شده در این مقاله رو براش فراهم کنید اگه کرچ نشه کاری نمیشه کرد.
          نژادهای محلی، لاری، گلین، کوشین و … زود کرچ میشن.

      2. آقایی گفت:

        سلام من یه دوتا مرغ دارم ک یکیش5روز هستش تخم میزاره البته یک روز در میون حالا چگونه میتوان اورا کرچ کرد جاش تاریکه فقص16ساعت لامپ میزارم روشن سر وصدا تو اونجا زیاده مثل صدای گاو و گوسفند چه غذایی ساده ای رو به مرغ های من پیشنهاد میکنین

        1. f.gh گفت:

          سلام، نحوه کرچ شدن مرغ رو در مقاله توضیح دادم. شما هر روز صبح یکم خمیر ترش بهش بده.
          ولی جاش باید خلوت باشه رفت و امد بقیه حیوانات باعث ترس و اذیتش خواهد شد.
          غذا هم گندم و پسماند غذای خونگی (باید شسته شود ابتدا) و به جا مانده سبزیجات و … بهش بدهید.

  92. مهدی گفت:

    سلام و عرض ادب
    میشه گفت که ماندگاری نطفه خروس در بدن مرغ تا چند روز هست؟ . مثلا اگر امروز جفت گیری کنند و بعد از هم جدا نگه داشته بشن ؛ تا چند روز مرغ می‌تونه تخم نطفه دار تخم گذاری کنه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بطور قطع نمیشه گفت ولی تا دو هفته ممکن است مرغ همچنان تخم نطفه دار بذاره.

      1. علی گفت:

        سلام دقیقا تا پنج روز باید نهایتا چهار روزی یکبار خروس جذبش کنه

  93. محمد گفت:

    سلام وتشکر بابت راهنمای های خوبتون۰میخواستم بدونم جوجه هایی که از دستگاه جوجه کشی بدست میانم کرچ میشن ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله کرچ میشوند و اصلا کرچی ربطی به ماشینی یا طبیعی بودنشون نداره یه هورمونیه که تحت شرایط خاصی تو بدنشون زیاد میشه و باعث کرچیشون میشه.

  94. امیرحسین گفت:

    سلام من یه مرغ دارم ۲۰تا تخمشو گذاشته براش جعبه کاه هم درست کردم ولی هنوز کرچ نشده امکان داره تو این فصل کرچ بشه ؟؟

    1. سلام
      بله امکانش هست
      محیط تاریک و گرم ، عدم وجود استرس و سروصدا و تغذیه مناسب در کرچ شدن موثر هست
      البته اگه دیدی که پر ریزی داره اون دیگه کرچ نمیشه و وارد دوره ی تولک شده

  95. طاها گفت:

    سلام اين راسته تا سه مرغ رو هم خمير هم‌ با روغن نباتی چرب کنیم بدیم کرچ می‌شود

    1. سلام
      خیر !
      کلی شرایط داره که تو پست توضیح دادیم فقط با یه خمیر بود که الان کل مرغ های دنیارو در جیک ثانیه کرچ میکردن !!

  96. طاها گفت:

    سلام یه مرغ کرک دارم تازه کرک شده بعد روی تخم ها نمیخوابه . باید یه چیز بزارم روی مرغه که نتونه فرار کنه مجبور بشه بخوابه . حالا باید چی بهش بدم تا کرک مست بشه؟

    1. سلام
      توضیحات مناسب تو پست هست
      بزور که نمیشه مجبورش کرد ، اونوقت میخوابه ولی نمیچرخونه !
      نکاتی که داخل پست گفتیم رو رعایت کنید

  97. پیمان گفت:

    سلام وقت بخیر من یکی از مرغام تو گله حالت عجیبی داشت سرو صدا پف دادن موهایش و خوابیدن بیش از حد روی تخم از بقیه جدا کردمش الان ۱ هفته شده هم میخوابه رو تخم ها هم تخم میزاره دلیلش چیه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بعضی مرغ ها که کرچ میشن تا چند روز تخمگذاری میکنند ولی برای اینکه همه جوجه ها یه روز یا با اختلاف زمانی کم بیرون بیان باید مرغ یکباره رو همه تخم ها بخوابه.

  98. رامین گفت:

    سلام 2 تا مرغ دارم یکماه تخم میزارن
    یک هفته هست که تخم هاشونو بر نداشتم هر2 تاشون روزی یک ساعت میرن روی تخم هاشون میخوابن یعنی دارن کرچ میشن؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، یک ساعت خوابیدن داخل لانه نشانه کرچ شدن نیست، علائم کرچی مرغ رو تو این مقاله گفتم . مطالعه کنید.

  99. مسعود اسدی گفت:

    من ۱۲ مرغ سیاه رنگا را دارم دو تا کپ شدند یکیش ۸روزه یکیشم۴روزه ۱۰ تا تخم مرغ زیر اولی گذاشتم ولی هر کدام تخم می ذارن با نوکش میندازه زیرش .هر چه جابه جاش کردم بر می گردم روی اون تخم ها ایا ان ده تخم مرغ جوجه می شوند

    1. f.gh گفت:

      سلام، قبلا هم به سوالتون جواب دادم. اگه تخم ها سرد بشن و مرغ مرتبا روشون نخوابه یا اینکه اگه به خاطر زیاد بودن تعداد تخم ها مرغ نتونه همشونو گرم کنه به جوجه تبدیل نمیشن. بستگی به جثه مرغ داره ولی معمولا بین 10 الی 15 تا تخم رو میتونن جوجه کنند.

  100. مسعود اسدی اسداباد گفت:

    سلام۲۱مرغ مرندی دارم و ۲تا ان کرچ یکی ۷روزه ویکی دو سه روز پیش و ۱۰تخم زیر ان گذاشتم و مجبورم برای برداشتن تخم مرغ های دیگر ان ها هر روز بلند کنم .ایا ۱۰ تخم جوجه می شود .

    1. f.gh گفت:

      سلام، اینطوری تخم ها سرد و خراب میشن و ممکنه مرغ رو فراری بدهید. لانه مرغی که کرچ شده باید در یک محیط خلوت و دنج باشه با کمترین رفت و امد. وقتیکه مرغ هاتون کرچ میشن با جعبه یک لانه جداگانه براشون تهیه کنیدداخلش به اندازه کافی کاه بریزید.

  101. محسن گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید من به تعداد ۱۴ تا مرغ و خروس دارم که ۲ تاش گلین هستش و ۳ تا خروس و ۹ عدد مرغ؛ شما تو کامنتا گفته بودین که باید به ازای یک خروس ۵ تا ۸ تا مرغ باشه؛خواستم ببینم برای من تعداد خروسام زیاده؟(تازه دوتا از خروسامو فروختم(:) و باید یکی دیگشونم بفروشم تا دوتا بمونه فقط؟ لطفا راهنمایی کنین ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، این موضوع بستگی به نژاد داره و یک خروس برای 5 الی 10 مرغ کافیه. تو نژادهای سنگین وزن و نژادهایی مثل لاری نسبت بهتره یک به 5 باشه ولی سایر نژادها نسبت 1 به 8 یا 1 به 10 قابل قبوله.
      در مورد مرغ و خروس های شما، برای 11 تا مرغ، دو تا خروس کافیه.

  102. امیر گفت:

    سلام من یه مرغ محلی دارم که امروز برای اولین بار تخم گذاشت حالت کرچی نداره دور تخم هم نمیره چه کار کنم

    1. f.gh گفت:

      سلام، اقا امیر هنوز خیلی زوده مرغ شما کرچ بشه اصلا عجله نکنید اون تازه تخمگذار شده حداقل یه دوره باید تخمگذاری کنه که معمولا 15 الی 20 عدد هستش. در ضمن خیلی هاشون یک دوره بعد از اولین تخمگذاری هم کرچ نمیشن.

  103. امیرعلی گفت:

    سلام
    من یه مرغ دارم علائم کرچی داره چند روزی هست تخمگذاریش قطع شده و خیلی زیاد روی تخم ها میشینه آب و غذای کمی هم میخوره ولی خیلی حالت تهاجمی نداره به نظر شما کرچه؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، خیلی از مرغ ها در زمان کرچ شدن انچنان حالت تهاجمی ندارند بلکه بعد خروج جوجه ها پرخاش میشن. ایا صداش عوض شده؟ زیاد تو لونه می خوابه؟ تمایل به جمع کردن تخم ها داره؟

      1. محمود گفت:

        سلام،من تازه یه مرغ خریدم که کرچ بوده و تعدادی هم جوجه با خودش داره.اگه جوجه ها رو بردارم،بلافاصله دوباره کرچ میشه یا نه،جوجه هاش تقریبا دو هفته هستن

        1. andisheh-m-admin گفت:

          سلام اول اینکه ضعیف میشه و میمیره ماشین جوجه کشی نیست که . جوجه ها توی این سن مراقبت میخوان و گرما اگر میتونید تامین کنید آره ولی کرچ نباید بشه

  104. amir گفت:

    سلام. یکی از مرغ های ما علائم کرچ شدن رو داره یه بار هم رفت روی تخم مرغ ها نشست اما خرابشون کرد، الان باز علائم کرچ شدن رو داره اما نمیره روی تخم مرغها بشینه

    1. f.gh گفت:

      سلام، بهتر از این مرغ برای جوجه کشی طبیعی استفاده نکنید.

  105. علی گفت:

    سلام . مرغ در چه سنی به تخم گزاری می افتد و چه زمانی نطفه دار می شود و چه زمانی کرچ می شود و بلدچین هم چطور؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، مرغ از 4.5 الی 6 ماهگی بسته به نژاد و شرایط نگهداریش شروع به تخمگذاری میکنه و حدودا یه هفته بعد از شروع تخمگذاری اگه با خروس جفت گیری کنه تخم های نطفه دار میده.
      بلدرچین هم از 42 روزگی به بعد بالغ میشه ولی بهتره دو هفته بعد از بلوغ کامل جنسی تخم نطفه دارشو استفاده کرد.

  106. S گفت:

    سلام مرغ من تقریبا 1 سالشه و 2 روزه پرهاشو با نوکش میکنه هر روز نزدیک 30 40 تاشو میکنه
    صداش تغییر کرده و ترسو تر شده
    داره کرچ میشه؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، ایا همش دنبال خوابیدن تو لانه هست؟ یا اینکه بر روی تخم ها می خوابه؟
      بهتره این مرغ رو جهت وجود انگل پوستی بررسی کنید.
      در زمان کرچی مرغ ها یه مقداری ریزش پر دارند ولی مورد شما شدیدتر هستش.

  107. آرین گفت:

    سلام من یکی از مرغ هام حدودا ۶ ماه و نیم ش هست اما رشد کافی نکرده و خیلی چاق نیست مثل بقیه مرغ ها هیکل ریزی داره و تخم هم نمیزاره هنوز یک مرغ دیگه ای هم دارم که حدودا ۵ ماه و نیمشه اون هیکلش خوبه اما هنوز نمیدونم مرغه یا خروسه تخم نمیذاره تاج و کاکل ش بلند هست اما نه خیلی بلند مثل خروس های بالغ اما نه خار پا داره و نه میخونه و دمش هم شبیه مرغ هست نمیدونم چیه حالا سوالم اینه برای مرغ اولم چیکار کنم چاق بشه تخم بزاره و نکته بعدی اینکه اون دومی به نظر شما مرغه یا خروس و کی تخم میاد

    1. f.gh گفت:

      سلام، بعضی جوجه ها در دوره رشد به خوبی تغذیه نمیشن یا اینکه مواد مغذی کافی از تخم نطفه دار حین جوجه کشی به جنین نمیرسه و همینطوری رشد ضعیفی دارند. البته ممکنه بیماری گوارشی هم داشته باشه. بهش مکمل و مولتی ویتامین بدهید.
      در مورد دومی هم الان دیگه باید تخمگذاری کنه چون مرغ بومی در 5.5 ماهگی تخم میزاره. 16 ساعت نور باید دریافت کنه و خوراکش هم کلسیم کافی داشته باشه. اگه خروس باشه بانگ میده یا اقدام به جفت گیری خواهد کرد با یقیه مرغ ها.

  108. مهدی گفت:

    سلام دارویی برای کرچ شدن مرغ وجود داره ؟؟؟؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، خیر

  109. محمد گفت:

    سلام‌
    امروز‌جوجه‌های‌مرغم‌که‌کرچ‌شده‌بود‌بیرون‌اومدن‌
    ولی‌یکیشون‌گویا‌از‌لونه‌رفته‌بود‌بسرون‌
    الان‌پشت‌جعبه‌پیداش‌کردم‌
    چهار‌.۵‌ساعت‌بعد‌از‌تخم‌بیرون‌امدن‌‌از‌مادرش‌دور‌بوده‌
    الان‌سردشه‌و‌بی‌حاله‌
    چیکار‌کنم‌
    کمکم‌کنید‌مرسی

    1. f.gh گفت:

      سلام، برش گردونین زیر پر و بال مادرش یا اینکه در جای گرم 35 درجه ازش نگهداری کنید

  110. میلاد گفت:

    مرغی که جوجه دار شده چقدر تایم میخواد که به تخم بیوفته

    1. f.gh گفت:

      سلام، دقیقا مشخص نیست به مرغ تون بستگی داره، بعضی مرغ ها تو یک ماهگی جوجه ها رو ول میکنند و بعضی ها زودتر و یا دیرتر، ولی هر وقت جوجه ها رو ول کنه برای تخمگذاری اماده خواهد بود فقط باید خوراک کافی و نور کافی دریافت کنه. خودتون هم میتونید جوجه ها رو از مرغ بگیرید و به تنهایی اونا رو بزرگ کنید در این صورت جوجه ها به مراقبت بیشتری نیاز خواهند داشت و همیشه باید حواستون به اونا باشه.

  111. milad گفت:

    سلام خدمت شما دوست دلسوز و مهربان دوست عزیز من یک مرغ دارم که حدودا ۱۱ماهه هست وقتی که تخم میکنه 1ساعت روی تخم میشینه و بعد از اینکه بلند میشه قدقد میکنه میتونم دلیلشو بپرسم ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، مدت نشستنش کمی زیاده ولی در کل این حالت طبیعی هستش. مرغ های بومی بعد از تخمگذاری کمی داخل لانه میمانند و بعد از بلند شدن تا چند دقیقه با صدای بلند قد قد میکنند.

  112. دانیل گفت:

    سلام،
    مرغ من ۳۱روزه روی تخم‌ها خوابیده و نه از روی تخم‌ها بلند میشه نه جوجه هاش در اومدن و از ۹ جوجه یکیش کاملا رشد کرده بود و چندتاشون پر داشتن و همگی تلف شده بودن که البته بعد از اینکه تخم هارو شکستم متوجه شدم. فقط مسئله اینجاست که مرغ من از جاش نمیاد بیرون و حالت تهاجمی داشت تا اینکه من چند تخم تازه مجددا گذاشتم زیرش و حالتش خوب و عادی شد. ولی من خیلی نگرانش هستم! لطفا بگید چیکار باید کنم؟؟؟ 🙏🙏🙏

    1. f.gh گفت:

      سلام، باید مرغ رو از این وضعیت خارج کنید. برای اینکار مرغ رو زیر آب سرد بگیرید یا اینکه شکمش رو داخل یه تشت آب خنک بذارین.

  113. سید اکبر گفت:

    سلام
    ببخشید چه غذاهایی و یا چه ترکیباتی و با چه درصد و … به مرغ بدهیم تا کرک شود؟

    1. سلام
      توضیحات لازم و کافی داخل پست موجوده
      کامنت هارم مطالعه کنید

    2. طاها گفت:

      سلام
      خمیر ترش کمک می‌کند به کرچ شدن مرغ
      و نباید مرغ زیر بارون بمونه یا آب سرد روش بریزه چون از حالت کرچی خارج می شه

  114. عمادرضا گفت:

    سلام.مرغ من ۲۱ روزه که روی تخم ها نشسته
    و امروز ۱۰ دقیقه از روی تخم ها بلند شد و اومد بیرون بعد از ۱۰ دقیقه دوباره رفت نشست ولی هنوز جوجه باز نکرده بنظرتون تخم ها از دست رفته یا بازشون میکنه
    غذاش و ابش اوکی و جاشم تاریکه

    1. سلام
      تا پایان روز 23 منتظر بمونید

  115. امیر گفت:

    سلام خدمت شما یه مرغ مرندی دارم کرچ شد جوجه هاشم دراومدن یک هفته هس ولی هنوز تخم گذاریو شروع نکرده چیکار کنم؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، تا یه مدت تخمگذاری نمیکنه و مشغول بزرگ کردن جوجه ها خواهد بود.

  116. علی گفت:

    سلام مرغ من امروز 21 روز بود روی تخماش نشسته بود ولی همه تخماشو شکستم خراب شده بود هیچی جوجه هم توش نبود ولی هنوز کرچه آیا میتونه دوباره روی تخم بشینه من از چند نفر پرسیدم گفتن تخماشو برای این خراب شده که زیرش خاک اره ریختی گفتن خاک اره رطوبتی که مرغ به تخماش میده رو میگیره چون چوبه

    1. f.gh گفت:

      سلام، خیر بهتره از حالت کرچی بیرون بیاد براش خوب نیست. پوشال چوب یا کاه برای زیر پای مرغ کرچ شده خوبه.

  117. حسین گفت:

    سلام خاک اره برای زیر مرغ کرچ مناسب هست

  118. علی گفت:

    سلام خاک اره برای زیر مرغ مناسبه

    1. f.gh گفت:

      سلام، خوبه ولی ممکنه باعث بشه که مرغ یکم دیر کرچ شه.

  119. عماد گفت:

    سلام مرغ من الان 20 روزه رو تخماش
    نشسته ولی هنوز باز نکرده زیرش خاک اره ریختم من 15 تا تخم گذاشتم ولی چهار تاشو خورده

    1. f.gh گفت:

      سلام، عماد عزیز به سوال شما قبلا پاسخ داده شده است.

  120. عماد گفت:

    سلام مرغ من الان 20 روزه رو تخماش نشسته اما هیچی باز نکرده زیرش خاک آره ریختم 5تا از تخماشو رو هم شکسته

    1. f.gh گفت:

      سلام، چند روز دیگر هم صبر کنید. جوجه کشی مرغ 21 روز هستش ولی گاها به خاطر دمای کم یا کهنه بودن تخم ها و … تا 23 یا 24 روز هم طول میکشه.

  121. عماد گفت:

    سلام مرغ من الان 20 روزه رو تخم اش نشسته 15 تا تخم زیرش گزاشتم ولی الان 10 تاش هست هیچی هم باز نکرده زیرش خاک آره هست ازون نیس از روز اولم که گذاشتم از روی تخماشو تکون نخورده

    1. f.gh گفت:

      سلام، احتمالا اون 5 تا تخم رو هم خودش خورده. چون برخی مرغ های کرچ شده تخم زیر پاشونو میخورن. 3 روز دیگر هم صبر کنید.

  122. مهدی گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من یه مرغ کوچین دارم که الان یک سالش هست ۲ روز قبل عین مرغ کرچ میخوابید رو تخم بقیه مرغ ها و صدای متفاوتی میداد و تغذیه اش هم کم بود عین مرغ کرچ
    دیروز براش لونه ساختم همون جایی که رو تخم ها مینشست الان نه رو تخم ها میشینه و نه صدا میده
    اما تغذیه اش کمه و میره یکجایی میشینه و و هیچ صدایی نمیده من الان چیکار کنم لطفا زود جواب بدین من منتظرم 🙏

    1. f.gh گفت:

      سلام، مرغ های نژاد کوشین زیاد کرچ میشن و غریزه مادری بسیار قوی دارند. محل لانه باید دنج، خلوت و کم نور باشه. دما هم معمولی. زیر پاش هم کاه بزارید. اگر هم میخواهید که از این حالت کرچی بیرون بیاد باید مرغ رو داخل تشت آب کمی سرد قرار بدین یعنی شکمش باید خیس بشه به مدت 5 دقیقه.

  123. امیر گفت:

    سلام من 4 تا جوجه دارم 3 خروس 1 مرغ ایا مرغ من کرچ میشه یا باید تعدادشون رو زیاد کنم جوجه هستند

    1. f.gh گفت:

      سلام، تعداد خروس ها زیاده وقتیکه بزرگ بشن ممکنه مرغ شما در اثر جفت گیری زیاد دچار مشکلاتی مثل ریزش پر، زخم و کانی بالیسم بشود. به ازای هر 5 الی 8 تا مرغ یک خروس کافیه. در ضمن کرچ شدن مرغ ربطی به خروس نداره.

  124. مجید گفت:

    سلام، مرغ من داخل باغ هست
    9 تا تخم گذاشتم زیر پای مرغ اما متاسفانه الان 4 تا بیشتر نیست، 2 تاش خورده شده و هیچ اثری از 3 تای آنها نیست ، به نظرتون چه اتفاقاتی افتاده؟
    آیا میتونم بیارمشون خونه مجددا تخم بذارم زیر پاش؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، احتمالا خودش خورده. نباید بترسه وگرنه رو تخم ها نمی خوابه.

  125. فواد گفت:

    سلام …
    مرغ من الان هفده روز کرچ شده و روی تخما خوابیده اون مرغ را کلن به وسیله تور از بقیه مرغ ها جدا کردم که جدا باشه ولی امروز متوجه شدم چنتا از مرغ های دیگم رفتن و تو جایگاه اون تخم کردن و مرغ کرچ شدم هم اون تخمای تاره را زیر خودش برده تا جوجه بشن حالا باید چیکار کنم؟؟؟
    نمیتونم تشخیص بدم کدوم جدیده و کدوم قدیمیه…

    1. f.gh گفت:

      سلام، با نطفه سنجی خیلی راحت میتونید تخم های جدید رو تشخیص بدین. تخم های قبلی زیر نور الان باید داخلشون سیاه دیده بشه در حالیکه تخم های جدید روشن خواهند بود اگه بیش از 4 روز باشه ممکنه شما در زمان نطفه سنجی رگ های خونی رو هم در تخم های جدید مشاهده کنید. مقاله آموزش نطفه سنجی رو بخونید.

  126. عماد گفت:

    سلام مرغ من الان 15 روزه رو تخم اش نشسته امروز جای تخماشو عوض کرد واونجا روی تخماشو نشست البته خیلی زیاد جابه جا نکرده توی خونشم مورچه کرده از اونا نیس

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله احتمالا به خاطر همون بوده. جای مرغ کرچ باید دنج و راحت باشه. بهتره با کاه یا پوشال چوب بستر لانه مرغ رو بپوشانید تا بتونه راحت بر روی تخم ها بخوابه. همچنین باید بستر به اندازه کافی از سطح زمین فاصله داشته باشه تا تخم ها سرد نشن چون کف زمین سرد است.

  127. عرفان گفت:

    سلام مرغا بیشتر توی چه سنی کرچ میشن

    1. f.gh گفت:

      سلام، اصلا مشخص نیست.

  128. abolfazl گفت:

    سلام من مرغم حدود ۱۰ روزه کرچ شده و ۷ روز است رو تخمه
    ولی هیچکدوم از تخم ها نطفه نشده انگاری خروسم ضعیف شده و کمی بیمار ما متوجه نشدیم
    حالا به نظرتون تخم های زیرش رو بردارم تخم جدید بزارم در میاره ؟؟؟
    یا اگه نمیشه جوجه زیرش بزارم یواشکی قبول میکنه و جوجه رو چه زمانی بزارم مرغ قبول میکنه العان میشه یا باید روز ۲۱ باشه
    ممنون میشم جواب بدید

    1. f.gh گفت:

      سلام، میتونید زیرش مجددا تخم نطفه دار بذارین ولی حتما محیطش کم نور باشه وگرنه مرغ از رو تخم ها بلند میشه. در مورد جوجه ها هم برخی مرغ ها قبول میکنن ولی برخی مرغها به جوجه های غریبه نوک میزنن.

  129. rajab گفت:

    سلام
    مرغ من کرچ شده و علایمی مثل نشستن در طول روز در محل تخمگذاری و پف کردن و وقتی که بهش نزدیک میشیم به جای فرار پرخاش میکنه، غذا کم میخوره و نسبت به مرغای دیگه پیشش حساسه و صداهای عجیبی تولید میکنه اما تخم هم میذاره! ایا میتونیم تخم بذاریم تا به جوجه تبدیل کنه یا به خاطر تخم گذاری نمیشه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، به سوال شما قبلا پاسخ داده شده است.

  130. Mahla گفت:

    سلام
    مرغ من کرچ شده و علایمی مانند خوابیدن در طول روز در محل تخم گذاری، پف کردن، وقتی بهش نزدیک میشیم به جای فرار پرخاش میکنه و وقتی مرغ دیگه میره همون جایی که نشسته از خودش صدا های عجیبی در میاره موهای پشت گردنشو سیخ میکنه و به زور از اونجا بلندش میکنیم غذا هم کم میخوره اما تخم هم میذاره! ایا میتونیم زیرش تخم بذاریم تا به جوجه تبدیل کنه یا به خاطر تخم گذاری نمیشه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، مرغ شما کرچ شده ولی بهتره یکی دو روز صبر کنید تا تخمگذاریش قطع بشه. اگر مرغ همچنان در این حالت ماند بعد از اون میتونید زیرش تخم نطفه دار بذارین.

  131. حسین گفت:

    سلام و خسته نباشید.من یه مرغ دارم ۱.۳ سالشه پر ریزی داره دونخوریش کم شده و فقط صدا میده اما یه روز در میان تخم میذاره. چرا این عوامل رو داره ولی کرچ نمیشه .اگه تخم مرغ هاشو جمع نکنم چقدر تاثیر داره که کرچ بشه.

    1. f.gh گفت:

      سلام، به سوال شما قبلا پاسخ داده شده است.

    2. نیکو گفت:

      تاثیر زیادی داره

  132. حسن گفت:

    با سلام و خسته نباشید. مرغ من ۱.۵ سالگی است تغذیش بیشتر گندم ، نان است مکانش گرم و خوبه .
    پرهاش میریزه ، دونخوریش کم شده و فقط صدا میده اما یا روز در میان تخم میذاره بنظرتون وقتی که تخم گذاری میکنه جمع اوری نکنم زود کرچ میشه.و چرا این عوامل رو داره ولی تو حالا کرچ نشده.ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، برای تحریک مرغ به کرچ شدن میتونید اینکار رو انجام بدین یا اینکه تعدادی تخم در لانه بگذارید. در ضمن گندم و نان تغذیه کامل برای مرغ تخمگذار نیستند. ایا بهش کلسیم مثل صدف معدنی یا پودر پوسته تخم مرغ میدهید؟

  133. امیرحسین گفت:

    سلام
    مرغ من ۲ روز هست کرچ شده هم صداش عوض شده و پر هاش رو هم پوف میکنه ولی وقتی در لانه رو باز میکنی بلند میشه مشکلش چیه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، مطمئن هستید که کرچ شده؟ چون مرغ کرچ شده میشینه و تو لانه میخوابه، اگر کرچ شده و بلند میشه دچار استرس شده باید یک محل خلوت و ساکت برای لانه انتخاب کنید. رفتار مرغ رو تحت نظر بگیرید این نوع مرغ ها به درد جوجه کشی طبیعی نمیخورن.

  134. زارع گفت:

    سلام
    مرغ کوچی دارم ۱۸ روز رو تخم خوابیده امروز که بهش سر زدم دیدم یکی از تخم ها رو نوک زده وداره میخوره چیکار کنم به نظرتون تخم نوک زده را بگیرم بیارم بیرون یا دست نزم

    1. f.gh گفت:

      سلام، متأسفانه این رفتار در مرغ های کرچ شده زیاد پیش میاد و چاره ای هم نداره. بهتره آب و غذای کافی نزدیک لانه باشند تا مرغ گرسنه نمونه. تخم نوک زده دیگر تلف خواهد شد بهتره اونو جدا کنید.

  135. ابوالفضل گفت:

    سلام اگه میشه زود جواب بدید
    من مرغم برای بار اولش کرچ شده و امتحان کردم تخم ها رو ول نمیکمه ولی خوب هم نمیتونه تخم ها رو جمع کنه امروز دو تا تخم زیر پاش شکسته شده بیشتر ۳ تا تخم نتونستم زیرش بزارم ایا اونا رو میتونه در بیاره وبعد تخم های زمان هچ روز های اخر رو زیر بزارم در میاره

    1. سلام
      محیطش باید نرم باشه ، کاهش باشه زیرش بهتره
      بیشتر از اون مقدار نزارید این بار تا سری بعد که بیشتر میزارید
      مورد اخر رو متوجه نشدم ، دستگاه جوجه کشی نیست این ها ، مرغه ، وسطا نمیتونید تخم بزارید ، اگه جوجه بیرون بیاد ممکنه از روی تخم بلند بشه ، اگه بلند شد تخم ها خراب میشن ، اگرم بلند نشه جوجه های متولد شده میمیرن !
      وسط کار تخم اضافه نکنید

  136. فرامرز گفت:

    سلام
    مرغ من صداش عوض شده ولی روی تخم ها نمی خوابد چقدر طول می کشه تا کرچ کامل بشه

    1. سلام
      تغذیش باید مناسب باشه
      محیط دنج و گرم و تاریکی داشته باشه

  137. مهدی گفت:

    سلام
    وقتی مرغ کرچ میشه میتونیم تخم ها رو جمع کنیم بعدا همش رو بزاریم پیشش؟
    یعنی خودش به محض دیدم تخم میره روش میشینه؟
    با تشکر

    1. سلام
      خودش میشینه رو تخم ها
      جمع کنید و بعدا بزارید زیرش ؟ برای چی ؟

  138. طاها گفت:

    سلام .مرغ کرچ همراه با تخم حدود 10روز روشن خوابیده آیا امکان جابجایی مرغ کرچ با تخم زیرش از شهری به شهر دیگه وجود داره تخم خراب نمیشه

    1. سلام
      وارد کردن شوک میتونه باعث خارج شدن پرنده از حالت کرچی بشه و بخصوص اینکه تخم ها هم شوک زیادی می بینن

  139. سروش گفت:

    سلام این داروی پرولاکتین چگونه استفاده میشه

    1. سلام
      دامپزشک باید تجویز کنه و خودشم میزان مصرف رو میگه

  140. احسان گفت:

    سلام مرغی که کرچ میشه بعد چند روز دوباره به تخم میاد؟

    1. سلام
      کامنتهای قبلی رو بخونید توضیحات داده شده

  141. Zahra گفت:

    سلام من ۲تا مرغ دارم که هر کدوم اونا ۱ سالشون و از برج ۱۱ تا الان دارن تخم میزارن که تقریبن ۵ ماهه که دارن تخم میزارن ولی هیچکدومشون هنوز کپ نشودن و غذا هم سبزی و برنج و دون و ارزن و هر چی که بهشون بدیم میخورن ولی خروس پیششون نبوده یکیشون وقتی تخم میزاره روی تخمش میشینه و تا وقتی نرم تخم رو از زیرش بردارم بیرون نمیادو صدای خاصی هم نمیکنه چیکار کنم که زود کپ بیاد ؟؟ و اینکه چرا کپ نمیاد و تحقیق کردم و نژادش هم برای کپ اومدن خوبه

    1. سلام
      شرایط مناسب برای کرچ شدن باید ایجاد بشه
      شرایط شامل تغذیه مناسب با استفاده از دان های مخصوص هست + داشتن یک محل مخصوص گرم ، تاریک ، دنج و نرم برای اینکه پرنده بتونه اونجا رو به عنوان محل کرچ شدن انتخاب کنه و همینطور محیطی اروم و بدور از استرس.

      این شرایط رو ایجاد کنید میشه

  142. داوود گفت:

    با سلام و عرض ادب
    من یک مرغ کرچی خریدم که کپ کپ میکرد و بدنش گرم بود
    دیشب آوردم رو چند تا تخم بدون نطفه گذاشتمش
    اما اصلا نخوابیده و سر پاس
    چیکار کنم بخوابه؟

    1. سلام
      امکان وارد شدن استرس به پرنده زیاده
      محیط باید دنج ، تاریک ، و نرم باشه
      همینطور از سروصدا دور باشه

    2. طاهت گفت:

      سلام آقا داود می تونه دلایل زیادی داشته باشه
      دلیل اول:شاید اون مرغه جوج شو داده بوده چون حالت بعد از جوجه کشی با قبل از جوجه کشی مرغ مثل همه
      دلیل دوم :جای مرغ عوض می کنی یه مدت باید بگزره تا بتونه بخابه آگه میخوای بهش کمک کنی می تونی با درست کردن جا و گزاشتن تخم در اون جا بهش کمک کنی

  143. یوسف گفت:

    سلام 4 تا مرغ دارم یکی خروس یکی از مرغ های رسمی و بقیه خونگی هستن یکی از خونگی ها روی اون تخمای رسمیه میشینه جاش تاریکه نرمه سر و صدا هم نداره کمم از خونه میاد بیرون ولی صدای عجیبی در نمیاره و زیاد برای برداشتن تخم ها واکنش نشون نمیده به نظرتون اون کرچ شده؟

    1. سلام
      بله به امکان زیاد کرچه

  144. شاه محمود گفت:

    سلام من یه مرغ دارم که خوابیده بود روی تخم های خودش من تخم هاشو از زیرش جمع کردم بعد از دو روزتخم مورد نظر خودمو خریدم وگذاشتم ولی نمیره بخوابه؟راهکار چیه؟ ممنون.

    1. سلام
      نباید اینکارو میکردید باید همونروز تخم میزاشتید زیرش
      راه کار خاصی به نظرم نمیرسه ، کامنتهای قبلی رو بخونید شاید اونجا راهنمایی های مفیدی براتون موجود باشه

  145. همید گفت:

    سلام چیکار کنیم خروس لاری رو زودتر به خوندن بیاریم ک بانگ بده و زود تر جفت گیری کنه با مرغ لاری یه خروس لاری 6ماهه دارم کم کم میخواد بانگ بده میخوام کاری کنم زودتر بانگ بده جنگش عه‌لی آدمم میزنه
    قدش 90سانت ماشالاه

    1. سلام
      ماشالله
      در این مورد اطلاع خاصی ندارم
      سنش که رسید بانگ هم میده

  146. حامد گفت:

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من چند مرغ سلطان ،آراکانا بی دم و بقیه محلی دارم اما هیچ کدوم کرچ نمیشه همه شرایت هم دارم چرا ؟
    باید چه کار کنم؟
    ممنون میشم

    1. سلام
      کدوم شرایط رو دارن ؟ بیشتر از شرایطشون صحبت کنید تا ببینیم مشکل از چیه ؟
      تغذیه ، سن ، محیط نگهداری ، استرس در محیط و …

      1. یوسف گفت:

        سلام من چند تا مرغ با یک خروس دارم یکی از مرغ ها تخم میزاره و اون یکی هم میشینه روش جاشون تاریکه زیرش نرمه و کمتر هم میاد بیرون ولی صدا متفاوتی تولید نمیکنه و برای برداشتن تخم ها زیاد مقاومت نمیکنه
        اونی که تخم میزاره صنعتی هست و اونی که میشینه خونگی هست اینجوری یعنی کرچ شده اگه شده آیا جوجه باز میشه از کجا میشه فهمید این تخم برای باز شدن خوبه

        1. سلام
          برای جوجه شدن باید جفتگیری صورت گرفته باشه ، بین خروس و اونی که تخم رو میزاره ! شما روی 7 ام از زمانی که نشسته رو تخم رو در نظر بگیرید و در اون روز در تاریکی نطفه سنجی کنید تخم را تا ببینید ایا نطفه داره یا خیر ، آموزش زیر میتونه کمکتون کنه

          آموزش نطفه سنجی

  147. MJM گفت:

    سلام من 11 تا مرغ و یه خروس دارم چرا کرچ نمیشن؟؟

    1. سلام
      سنشون چقدره ؟ نژادشون چیه ؟

      1. مجتبی گفت:

        سلام من یک عدد مرغ عربی دارم این مرغ مدتی هست که تخم نمیزاره چند روز پیش فکرکنم یک تخم گذاشت و دیگه تا حالا تخم نذاشت کرک هم نیست علتش چیه

        1. سلام
          اگه پرریزی داره وارد دوره ی تولک شده و طبیعی هست

  148. فرامرز گفت:

    سلام خسته نباشید من یک مرغدارم
    که در همه جامی نشیند و صدای دیگری تولید میکند
    ایا مرغ کرچ شده

    1. سلام
      بستگی داره
      ممکنه کرچ شده باشه

  149. Amir mhadi گفت:

    سلام بنظر شما چه نژاد مرغ برای کپ شدن خوب است

    1. سلام
      داخل پست توضیحات کافی داده شده
      موفق باشید

  150. حامد گفت:

    سلام وقت بخیر
    من حدود ده تا مرغ دارم از نزاد های مختلف سلطان ،آراکانا بی دم ،گلین هستن با یه خروس .
    اما هیچ کدوم کرچ نمشن شرایت شون هم مناسب هست مثل مادرشون کرچ میشه ولی جوجه ها که یک سالشون هست کرچ نمیشن
    باید چه کار کنم
    ممنون میشم

    1. سلام
      تغذیشون چیه ؟

  151. ALi گفت:

    سلام من یک مرغ دارم سرماخورده بود رفتم آمپول زدن بعد خوب شد حالا دو روز است که نور چشمانش کم است میشه بگین چکار کنم

    1. سلام
      امپول چی زده ؟
      نور چشماش کم هست منظورتون چیه ؟ بیناییش کم شده ؟

  152. حسین گفت:

    سلام من یه مرغ دارم نژادش بومی است ، ۱ سالشه،۳ ماهه است که تخم میزاره وقتی میخواد تخم بزاره میشینه رو تخم ها ولی بعد که تخمشو گذاشت بلند میشه میره بنظرتون چند روز مونده که کرچ شه یه راهکاری هم بدید که زود کرچش کنم.

    1. سلام
      اینکه چند روز مونده کرچ بشه قابل تشخیص نیست
      در مورد راهکارهای کرچ هم داخل پست توضیحات کافی وجود داره ، کامنتهارم بخونید مطالب مفیدی داخلش هست

      1. مهدی گفت:

        سلام من یه مرغ از نژاد گلین دارم ۳ روزه تمام ویژگی های مرغ کرچ را داره و تخمم میکنه و وقتی تخم میکنه نزدیک یک ساعت روی تخمش میخوابه و وقتی هم میخوایم تخم را از اونجا برداریم صدای عجیب در میاره و و پر های گردنش را سیخ میکنه و حالت تهاجمی میگیره ولی با وجود این که تمام این ویژگی ها را داره تخم هم میکنه میخواستم ببینم آیا مرغ من کرچه؟؟

        1. سلام
          شرایط نگهداری براش درس کردی ؟ قبلا تخم میکرده و گوشه گیری میکرده ؟ چند وقتشه؟

  153. امیرحسین گفت:

    سلام هورمون پرولاکتین رو باید از کجا تهیه کرد

    1. f.gh گفت:

      سلام، پیدا نمیشه خود بدن مرغ این هورمون رو ترشح میکنه.

  154. حسین گفت:

    سلام من یه مرغ دارم نژادش بومی هست تازه ۱ سالشه وقتی میخواد تخم بزاره میره رو تخم ها میخوابه اما وقتی تخمشو گذاشت بلند میشه میره بنظرتون چند روز مونده که کرچ شه دونخوریش هم کم شده.

    1. f.gh گفت:

      سلام؛ مشخص نیست ولی کرچ نشده این رفتار در زمان تخمگذاری مرغ عادی است.

  155. امیرمحمد گفت:

    سلام من یه مرغ دارم تقریبا یک ساله مرغ آرومیه الان ده روزه تخم گذاری نکرده تغذیش هم دان و سبزیجات است بیماری هم فکر کنم نداره بعضی وقت ها می ره تو لونه می خوابه امروزه یک جا براش آماده کردم توش کاه ریختم بعد رفت روش نشست هنوز تخمی زیرش نذاشتم خواستم مشورت کنم بعد. لطفا زود راهنماییم کنید. ممنونم

    1. f.gh گفت:

      سلام، زیرش چند تا تخم قرار بدین اگه مرتب رو تخم ها خوابید کرچ شده و میتونید باهاش جوجه کشی انجام بدین.

  156. هیوا گفت:

    سلام مرغ من شب ها روی تخم مرغش میخوابه و روز ها هم به جای صدای قد قد کردن صدای ناله تولید میکنه آیا تخم مرغ نطفه دار بذارم زیرش کرچ میشه؟؟؟؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگه مرتبا تو لونه میخوابه کرچ شده و میتونید زیرش تخم نطفه دار بذارین فقط بهتره جاش خلوت باشه.

  157. پویا گفت:

    سلام من4تا مرغ دارم یکیشون پر گردن ریخته اون یکی مرغ ها وقتی تخم میذارن میره میشینه رو اون تخما صبح ها تو لونه میمونی میشینه و در نمیاد بعد از نیم ساعت میاد بیرون
    خیلی وقته تخم گذاریش متوقف شده
    بعضی وقتا یک صدای نازکی عین قد،قد در میاورد و کاه ها رو پیدا میکرد میبرد دم لونه ومیذاشت رو پشتش .براش جا با کاه تهیه کردم تقریبا خودم 4تا تخم میذارم زیرش بعد مرغو میذارم تو جعبه میشینه بعد بلند میشه
    فضله های بزرگی هم میزاره
    کم غذا میخوره
    دمایی بدنش کم کم افرایش میابه
    تا 1ساله شدن
    به نظرتون کرچ شده

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله کرچ شده است.

  158. پارسا شاکری گفت:

    سلام ببخشید من یا مرغ دارم کرچ شده ولی روی تخم ها نمی خوابه لطفا راهنمایی کنید
    مرغم برای اولین بار کرچ شده

    1. f.gh گفت:

      سلام، وقتی کرچ شده دیگه باید خودش رو تخم ها بخوابه شما مقاله رو مطالعه کنید شرایط مناسب برای مرغ کرچ شده رو توضیح دادیم. در ضمن مرغی که بار اول کرچ میشه برای جوجه کشی گزینه مطمئنی نیست.

  159. مینا گفت:

    سلام
    من ۳ تامرغ دارم که یکی شون خیلی خیلی قدقد میکنه علت ش چیه؟
    و یک سوال دیگر داشتم یکی دیگر از مرغام داخل تخمش لخته خون هست علت ش چیه و چگونه میتونم درمانش کنم ؟
    و یک سوال دیگر اینکه یکی دیگر از مرغام هم۲ ماهه تخم نمیکنه علت ش چیه ؟
    مرغ های من ۳ ساله شونه ،اگر راهنماییم کنید خیلی ممنون میشم!

  160. پژمان گفت:

    سلام یه جفت لاری داریم کرچ نیفتادن خیلیا میگن تخم هارو جمع کن میشینه روش جمع کنی هم از یه هفته بگذره تخم بدرد نمیخوره

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله نژاد لاری زود کرچ میشه، از تخم مرغ های معمولی استفاده کنید. مرغ که کرچ شد زیرش تخم نطفه دار تازه بذارین.

  161. عرفان گفت:

    سلام من ۳ جوجه مرغ ۲ ماهه از نژادهای امپراطور، فشن و محلی دارم سوال اولم اینکه اینها در بلوغ بعد از تخمگذاری کرچ میشن ؟
    و اینکه میتونم اون هارو از الان آماده کرچ سازی کنم؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله بعد از بلوغ و یک دوره تخمگذاری ممکنه کرچ بشن. شما الان هرکاری بکنید برای کرچی آماده نخواهند شد و اصلا تأثیرگذار نیست پس اجازه دهید به صورت طبیعی روند رشد خودشون رو طی کنند.

  162. منصور گفت:

    سلام بهترین نژاد برای کرک مرغ چیه میشه معرفی کنید

    1. f.gh گفت:

      سلام، از بین نژادهای بومی ایران مرغ های محلی ، نژاد لاری، لری و مرندی خوب کرک میشن. همچنین نژادهای مختلفی مثل کوشین، سیلک، برهما هم غریزه مادریشون خیلی قویه. ولی در کل باید بدانید این موضوع از یک مرغ به مرغ دیگر فرق میکند و کلا به طبیعت اون مرغ بستگی دارد.

  163. .............................................................. گفت:

    ببخشید کرچی مرغ چند روز ادامه دارد

    1. f.gh گفت:

      سلام، بصورت طبیعی اگه تخم زیرش قرار بدین 21 روز و حتی چند روز بیشتر ادامه دارد.

  164. sepehr گفت:

    سلام من گفته شما رو کردم ولی از لونه درمی‌اومد نخوابید
    فقط دو بار خوابید بعدش بلند شد؟! و اینکه تو تازگی ها به منم داره واکنش نشون میده منو گه میبینه جیغ میکشه ولی نمیخوابه😣
    باز یه چاره ای هست؟!

    1. f.gh گفت:

      سلام، بهتره برای جوجه کشی طبیعی قید این مرغ رو بزنید چون بار اولشه که داره کرچ میشه احتمالا تخم ها رو وسط جوجه کشی ول خواهد کرد یا به خوبی ازشون نگه داری نخواهد کرد.

  165. امیر گفت:

    سلام مرغ سلطان کرچ میشه؟؟
    برای برداشت تخم خوبه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله مرغ سلطان هم کرچ میشه ولی این به طبیعت اون مرغ بستگی داره ممکنه حس مادریش قوی باشه ممکنه ضعیف.

  166. پارسا شاکری گفت:

    ببخشید من مرغم کرچ شده تا چند روزگی کرچ میمونه تا تخم برایش بیارم
    ممنون میشم اگه جواب بدید

    1. f.gh گفت:

      سلام، حالت کرچی مرغ به طور طبیعی 3 هفته طول میکشد.

  167. سعید گفت:

    سلام.مرغ من نژاد چاپنیز هستش.چندتا تخم گذاشته.چیکار کنم کرچ شه.یا اصلا این نژاد کرچ میشه اصلا؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، این نژاد هم کرچ میشه ولی بستگی به طبیعت اون مرغ داره معمولا بعد از 15 الی 20 عدد تخم کرچ میشن. مقاله رو هم مطالعه کنید.

  168. امیر حسام جمالی گفت:

    سلام نژاده مرغمو فهمیدم مینیاتوری ولی خروسشو ندارم کرچ میشه

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله نژاد مینیاتوری یا همون سبرایت هم کرچ میشه
      مرغ ها برای کرچ شدن نیازی به خروس ندارند.

  169. sepehr گفت:

    سلام
    دو تا از مرغ های من کرچ شدن که اولین تجربشونه اولی که از لونه درنمیاد زیرش دو تا تخم کهنه هست اون واسه تخم هاگرم شده ولی اون یکی کرچه ولی هرچی میکنم نمیره تو لونه بخوابه هی صدای قدقد میده وقتی خروس ها بهش نزدیک میشن صدای جیغ میده و نسبت به تخم ها مهربونه یه تخم رو بیرون جلو چشمش گداشتم میکشید زیرش حالا من چیکار کنم این مرغ هم بخوابه میخوام هر دو رو کرچ کنم چاره اش چیه؟
    خمیر ترش بدم که تحریک بشه یا تعداد تخم های بددن نطفه رو زیاد کنم بخوابه؟!
    لطفا بگین.

    1. f.gh گفت:

      سلام، خمیر ترش نمیخواد. شما باید در یک محیط آرام، خلوت و کم نور یک لانه جعبه ای با کاه درست کنید. تعدادی تخم نطفه دار تقریبا 10 تا داخل لانه بذارین بعدش مرغ رو تو لانه بذارین. جای مرغ کرچ شده نباید خروس باشه چون اذیتشون میکنه و ممکنه مرغ تخم ها رو ول کنه.

  170. Ali گفت:

    سلام مرغی که کرج میشه چه خصوصیاتی داره از کجا بفهمیم مرغمان کرچ میشه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، در متن مقاله به آن اشاره شده است. بر روی این قسمت کلیک کنید: نشانه های مرغ کرچ شده

  171. محمد بیابانی گفت:

    ببخشید مرغی که از دستگاه جوجه کشی متولد میشود کرچ میشود

    1. f.gh گفت:

      سلام، بستگی به نژادش داره ولی کم کرچ میشن.

      1. حسین گفت:

        سلام
        یکی از مرغ های من که حدود ۲ سالش هست کرچ شده برای اولین بار
        تو یه گوشه از حیاط یه گودال ایجاد کرده بود کاه و چوب های کوچیک جمع کرده بود الان فقط میره تو لونه خودش میخوابه مشکل اینجاست که همه مرغ ها تو اون لونه تخم میکنن که ۵ تا میشه مرغ تمامی مرغ ها از این میترسن به جز یه کاکلی که اینو بلند میکنه و مرغ دیگه لونه برنمیگرده هر چه میکنم تو لونه نمیخابه تا از مرغ ها دور باشه
        چیار کنم تا بتونم تو لونه بخابه؟
        الان جای خودش هست ولی فردا مرغ کاکلی بلندش میکنه راه حلش چیه که تو لانه بخابه؟!

        1. f.gh گفت:

          سلام، اگه میخواهید با این مرغ جوجه کشی طبیعی انجام بدین با جعبه و کاه یک لانه براش درست کنید محل لانه هم کلا جدا از بقیه مرغ و خروس ها باشه یه جای خلوت و دنچ و کم رفت و امد. در غیر اینصورت مرغ به خوبی بر روی تخم ها نخواهد خوابید.

  172. محمد گفت:

    سلام من یه مرغ دارم ۱سال و نیم سن داره بهش خمیر ترش دادم کی کرچ میشه

    1. f.gh گفت:

      سلام، مشخص نیست ممکنه اصلا کرچ نشه.

  173. محسن لاجی زاد گفت:

    سلام راسته که میگن خمیر مایه به مرغ بدین کرچ میشه من دو تا مرغ دارم که یک سال و نیم دارن هر کدومشون هم تا باحال 19 تا بیستا تخم کردن اگه پاسخ بدین ممنون میشم

    1. f.gh گفت:

      سلام، تا حدودی به تحریک شدن مرغ برای کرچی کمک میکنه ولی قطعی نیست.

  174. امیر حسام گفت:

    تویه باغچه هم کرچ میشه موهای گردن چنتاش سیخ شده اخه

  175. امیر حسام گفت:

    ببخشید فکر کنم نژادش ابریشمی نیست نزادشو نمیدونم

  176. امیر حسام گفت:

    سلام مرغم همین الان داره همش جیغ میزنه قبلاً اینجوری نبود یازده روزه تخم اومده باید خروس بخرم نزادشو نمیدونم

    1. f.gh گفت:

      سلام، ربطی نداره شما اگه تخم نطفه دار میخواهید داشته باشید ان وقت باید خروس هم بگیرید.

  177. علی گفت:

    سلام
    من یه مرغ لاری دارم که کرچ شده بود و تمام سه هفته رو یعنی ۲۱ روز رو روی تخم ها نشست ولی دو تا جوجه بیشتر در نیاورد و من به تخم ها تا ۲۳ دست نزدم و روز ۲۳ رفتم ۶ تا جوجه خریدم شب گذاشتم جوجه ها رو با تخم ها عوض کردم همرو برد زیر خودش ولی صبح جوجه ها رو نوک میزد چکار کنم جوجه ها رو بپذیره؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، مرغ شما متوجه جوجه های غریبه شده و متأسفانه کار خاصی نیمشه کرد. اگه نوکشون مزینه ختما جوجه ها رو جدا کنید.

  178. امیر حسام گفت:

    سلام من یک مرغ دارم نژادش و نمی‌دونم خوروسش هم ندارم هشت روز هست که تخم اومده اینجوری کرچ میشه یا باید خروسشو بخرم تخم مرغ هاش نطفه داره؟تخم هاش رسمیه ولی الان کرچ نشده باید چیکار کنم تخم های جوجه بشه

    1. f.gh گفت:

      سلام، برای نطفه دار شدن تخم ها باید حتما این مرغ با خروس جفت گیری انجام بده. ولی کرچ شدنش ربطی به خروس نداره. شما باید صبر کنید تا مرغ یک دوره تخمگذاری کنه بعد ممکنه کرچ بشه ممکنه کرچ نشه.

  179. امیر حسام گفت:

    سلام من یه مرغه ابریشمی دارم باید چیکار کنم تخمش در بیاد مرغم جونه یک هفتست تخم اومده من خوروسش هم ندارم اینجوری کرچ میشه و باید چیکار کنم الان که کرچ نیست تخمش در بیاد تخماش رسمیه

    1. f.gh گفت:

      سلام، باید یک دوره تخمگذاری داشته باشه تا کرچ بشه نژاد ابریشمی خوب کرچ میشه ولی شما باید صبر کنید. در ضمن اگه خروس نباشه مرغ کرچ میشه ولی تخم نطفه دار نمیتونه تولید کنه و اون تخم ها به درد جوجه کشی نمی خورن.

    2. امیر حسام گفت:

      سلام مرغم امروز همش داره جیغ میزنم دوره من همش می‌چرخه خمیر ترش هنوز ولی بهش ندادم باید خروس بخرم نزادشو نمیدونم

  180. امیر حسام گفت:

    ببخشید اینو یادم رفت بگم من خروس ندارم

    1. امیرمحمد گفت:

      سلام من مرغم دوسالشه روزی پنج شیش ساعت توی جای تخم ها میخوابه بعضی وقتا صدای از خودش در می اره و پر هاشو فر میکنه ونوک میندازه ونمیزتره نزدیک با اونجا بشی وبیشتر وقتش رو توی لانه میگذرانه و روی تخم مرغ دیگرم میخوابه قبلا هر روز تخم میزاش ولی الان یک روز درمیان تخم میگذاره نژادش هم محلی ایا مرغم کرچه

      1. Admin گفت:

        سلام
        شرایط کرچ شدن رو داره ولی مردده :دی
        ازادش بزار هر کاری میخواد بکنه ، الان فصل گرمه کرچ شدن به سودش نیست
        تغذیش رو حتما در نظر بگیر ممکنه کم بیاره و رفته رفته ضعیف بشه

  181. امیر حسام گفت:

    سلام اگه تخم مرغه مرغم باید چیکار کنم جوجه بشه نژادش ابریشمی هستش تازه تخم اومده هفت ره تخم اومده باید چیکار کنم تخمش جوجه سه اون اصلا نطفه داره

  182. علی گفت:

    سلام مرغ لا ری کی کرچ میشه . تقریبا یک ساله هستن .ایا خروس پیش مرغ باشه کرچ میشه یا باید مرغ تنها باشه بعد یک مدت .ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، مرغ شما باید یک دوره تخمگذاری کنه بین 15 الی 20 عدد بعد کرچ میشه. نژاد لاری زیاد کرچ میشه. برای کرچ شدن مرغ هم نیازی به خروس نیست.

  183. الوندی گفت:

    سلام من یک غاز دارم که الان حدود دو هفته است که از روی نخم هایش بلند نمی شود و حتما باید غذا را در لانه اش گذاشت اینجوری تخم هایش به جوجه تبدیل می شوند ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، غذاش رو کنار لانه بذارین و به جوجه کشی ادامه دهید. در جوجه کشی غاز معمولا تخم ها روزانه یک مرتبه تا زمان هچ باید با آب ولرم اسپری و خنک شوند ولی برخی افراد نیز بدون انجام اینکار موفق به هچ تخم ها شده اند.

  184. سینا رضوانی گفت:

    سلام خسته نباشید. من یک مرغ دارم که از چهارده روزگی بزرگش کردم الان ۹ و خورده‌ای ماهشه و دو ماه هست که تخم میزاره. به نظرتون متونم این مرغ رو کرچ کنم یا هنوز زوده؟ خیلی هم مرغ بزرگیه و خیلی هم شکمو بیماری هم نداره. نژادش هم نمیدونم چیه دقیقا. ممنون میشم اگه جواب بدید.

    1. f.gh گفت:

      سلام، باید صبر کنید تا یک دوره تخمگذاری داشته باشه (معمولا بین 15 الی 20 عدد) بعد اگه شرایط برقرار باشه کرچ میشه.

  185. مهدی گفت:

    عالی متشکرم
    مفید بود

  186. علیرضا گفت:

    باسلام
    من چگونه میتونم مرغم رو کرچ کنم؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، مقاله رو بخونید توضیحات لازم گفته شده است.

  187. مهدی قلعه بان گفت:

    سلام ببخشید من شش تا مرغ دارم که یکیشم 2سالشه بقیه 1 ساله هستن اما هچکدوم کرچ نمی افته اون کارهای که نوشته بودید انجام دادم اما هیچ عکس العملی نداشتن ندادن چیکارکنم ممنون میشم بگید

    1. f.gh گفت:

      سلام، این موضوع به طبیعت و نژاد مرغ بستگی داره و حتی اگه شرایط مطلوب رو هم فراهم کنید، ممکنه کرچ نشن. شما با ارد گندم، خمیر ترش درست کنید و به مدت یک هفته هر روز صبح کمی از این خمیر ترش به آنها بدهید ولی این روش قطعی نیست.

  188. عرفان گفت:

    سلام من که دوسال است مرغ دارم هنوز که کرچ نشدن لطفا راهنمایی کنید

    1. f.gh گفت:

      سلام، مقاله رو بخونید اگه کرچ نمیشن چاره ای نیست به نژادش بستگی داره.

  189. امیر گفت:

    سلام ببخشید من یه مرغ دارم که کرچ اومده اون هر روز بیرون میاد و آب و غذا میخوره و بعد روی تخم ها میشینه ام بعضی روز ها میاد بیرون و تقریبا نیم ساعت خاک بازی می‌کنه این اشکالی ندارد .
    تعداد تخم مرغ ها 11تا است آیا این تعداد کافیست

    1. f.gh گفت:

      سلام، تعداد تخم ها مناسبه. آب و دان رو نزدیک لانه اش بگذارین. مرغ بعد از غذاخوردن نباید لانه رو ترک کنه وگرنه تخم ها سرد شده و خراب میشن.

  190. نیلوفر گفت:

    مرغی که کروک شده چند دقیقه میتونه بلند شه بعد دوباره بشینه تا تخم ها لق نشه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بستگی به دمای محیط جوجه کشی داره ولی به طور معمول نباید بیشتر از 10 الی 15 دقیقه باشه.

  191. یاسین گفت:

    سلام چگونه مرغ نطفه دار را تشخیص بدیم ما حدود یکسال مرغ و خروس داریم و مرغها تخم گذار هستن ولی تابحال در تخم مرغ ها نطفه ندیدیم آیا مشکلی هست؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، برای تشخیص نطفه دار 2 راه هستش یکی اینه از تخم ها جوجه کشی کنید و در روز هفتم نطفه سنجی نموده تا وضعیت آن مشخص شود. راه حل دوم شکستن تخم هستش که اگه نطفه دار باشه یک لکه ریز خونی یا یک نقطه کوچک سفید رنگ دایره ای شکل که یک هاله سفید هم دور آن خواهد بود بر روی زرده مشاهده میشود. اگه تخم مرغ های گله شما نطفه دار نمیشن احتمالا خروس نطفه اش ضعیفه یا تعداد کافی خروس در بین مرغ ها ندارین یا اینکه ممکنه مرغ ها دچار بیماری عفونت روده ای شده باشند که این بیماری باعث میشه درصد تخم های نطفه دار یک گله پایین بیاد.

  192. علیرضا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یک مرغ دارم داره واسه اولین بار کرچ میشه. شب اول تو لونه روی یک تخم خوابید وقتی چیزی بهش نزدیک میشد پر هاش سخ میشد و بهش نک میزد ولی فردا چند تخم گذاشتم تو لونش روشون نخوابید

    1. f.gh گفت:

      سلام، بعضی مرغ هایی که برای بار اول کرچ میشن این رفتارها رو دارند. اگر قصد جوجه کشی با این مرغ رو دارید باید تستش کنید.

  193. امیرمحمد قادری گفت:

    سلام خسته نباشید آیا مرغ تخم بوقلمون ویا غاز را به جوجه تبدیل میکند یانه

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله ولی باید غریزی مادری اون مرغ قوی باشه مخصوصا هچ کردن تخم غاز با مرغ سخته چون هم تخم ها بزرگ هستن و مرغ به خوبی نمیتونه بچرخونه و هم اینکه تخم غاز به رطوبت بیشتری نیاز داره و در طول جوجه کشی روزی یکبار باید خنک و مرطوب بشن.

  194. محمد مهدي گفت:

    سلام وقتتون به خير من يكمرغ دارم كه حالت كرچي داره و جايه اون خيلي نرم و گرم هست الان ٧روزه كه روي تخم ها خوابيده اما امروز در لانه بازشده وبه مدت ٣ساعت اون روي تخم ها نخوابيده تخم ها خراب نشده اند

    1. f.gh گفت:

      با سلام، 3 ساعت زمان طولانی است و الان حتما تخم ها سرد شده اند میزان تلفات رو نمیشه گفت. دمای محیطش بهتره معمولی باشه و غذا و اب به اندازه کافی کنار لانه بذارین تا مرغ محل لانه رو ترک نکنه.

  195. متین گفت:

    سلام میتونم پاهای مرغم رو به سبد ببندم تا بشینه ری تخم ها تا کرچ بشه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، خیر اینطوری به مرغ آسیب میرسونید، در ضمن با این کار مرغ بی تابی میکنه و تخم ها رو میشکونه.

  196. متین گفت:

    سلام مرغ های من کرچ نمیشن مرغ رسمی هستند میتونم پاهاشون رو با سیم ببندم به جعبه که بشینن روی تخم ها؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، مرغ های رسمی تخمگذاری بالایی دارند و به ندرت کرچ میشن. شما به زور نمیتونید مرغ رو کرچ کنید اگه به زور رو تخم ها بخوابه ممکنه اونا رو بشکونه و اصلا تخم ها رو نمی چرخونه

  197. گلاره گفت:

    و بجای کاه از برگ میشود استفاده کرد

    1. f.gh گفت:

      خیر به جاش از پوشال چوب استفاده کنید.

  198. گلاره گفت:

    سلام مرغ محلی برای کرچ شدن خوبه

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله مرغ های محلی غریزه مادری قوی دارند.

  199. زینب گفت:

    ببخشید مرغ کرک دارم همش رو تخم ها میخوابه من جلوی در لونه رو بستم که خروس یا مرغ های دیگه اذیتش نکنن اما وقتی بلند میشه غذا بخوره میترسه که جلوش بسته است و خودش و به در و دیوار میزنه و تا چند ساعت رو تخم ها نمیره چیکار کنم که کرکی تمام نشه و برام جوجه بیاره

    1. f.gh گفت:

      سلام، اینطوری تخم ها خراب میشن باید لونه مرغ در یک محیط خلوت و آرام باشه و همچنین مرغ باید در لانه احساس راحتی داشته باشه محدودش نکنید.

  200. امیرسجاد گفت:

    سلام. یک مرغ محلی دارم که کرک شده و پانزده تا تخم زیرش گذاشتم دمای هوای بیرون ۳۵ درجه هست ولی لونه ی مرغ تو سایه به نظر شما مشکلی براش پیش نمیاد . بندر عباس هستم

    1. f.gh گفت:

      با سلام، دمای 35 درجه اصلا برای جوجه کشی خوب نیست اینطوری به مرغ شما هم استرس گرمایی وارد میشه و ممکنه تخم ها رو رها کنه. دمای معمولی 25 درجه برای جوجه کشی خوبه. رطوبت هم 60 درصد.

  201. Gggbb گفت:

    سلام وجود خروس تاثیری بر کرچ شدن مرغ درع؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، خیر کرچ شدن مرغ ربطی به خروس نداره.

  202. محمد گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    آیا فرایند نطفه سنجی برای مرغ کرچ هم لازمه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، کلا هدف از نطفه سنجی دور انداختن تخم های بدون نطفه یا خراب شده است تا بقیه تخم های نطفه دار آسیب نبینند. چون تخم خراب شده گاز سمی آزاد میکنه. پس حتما انجامش بدین. پیشنهاد میکنم مقاله آموزش نطفه سنجی رو مطالعه کنید.

  203. سجاد گفت:

    سلام ، مرغ من کرچ شده و الان روز ۲۳ کرچی هست و هنوز جوجه ها به دنیا نیومدن مرغ هم هنوز رو تخم خوابیده ، یه خرده هم جایش سرده ، باید چکار کنم ؟ آیا تخم ها خراب شدن ؟ میترسم مرغم تلف بشه

    1. f.gh گفت:

      با سلام، تا الان باید جوجه ها متولد میشدن، احتمالا تخم ها خراب شده اند. جای مرغ کرچ باید اب و هوای معتدل داشته باشه هوای سرد برای تخم های نطفه دار خوب نیست. یک روز دیگر هم صبر کنید و یکی از تخم ها را با احتیاط پوست بکنید اگه جوجه اش زنده باشه میتونید به خروج جوجه کمک کنید اگه نه تخم ها همگی خراب شده اند. برای اینکه مرغ از وضعیت کرچی بیرون بیاد میتونید مرغ رو با آب سرد بشویید یا اینکه شکمش رو برای چند دقیقه داخل تشت آب سرد نگه دارید.

  204. محسن لر گفت:

    سلام وقت بخیر دوستان
    من ۲ عدد مرغ ماشینی سفید ۱۴۰ روزه دارم که از سن ۱ روزگی تا کنون خودم بزرگشان کردم در تراس ۶ متری با بهترین غذا و جیره ها لطفا بگید کی تخم می گذارند و بعد از تخم گذاری کی کرک می شوند

    1. f.gh گفت:

      سلام، سن تخمگذاری مرغ ها معمولا 5 الی 6 ماهگی می باشد مرغ های شما احتمالا تا یک ماه دیگر تخمگذاری کنند در مورد کرچ شدن هم باید بگم که این نژاد کمتر کرچ میشه مخصوصا اگه سال اولشون باشه بهتره برای جوجه کشی ازشون استفاده نشه.

  205. حاصل طلب گفت:

    باسلام من یه بوقلمون کرچ دارم.
    آيا میتونم به جای تخم‌ بوقلمون زیرش تخم‌ مرغ لاری بزارم بوقلمونم خیلی جوان است 1ساله است

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله میتونید فقط اگه تخم بوقلمون و تخم مرغ با هم میخواهید زیرش قرار بدین اول باید تخم بوقلمون زیرش قرار بدین بعد 6 الی 7 روز تخم مرغ.

  206. امیر گفت:

    سلام مرغهای من مرتبا تخم میزارن و از تغذیه خوبی هم بهره میبرن ولی کرچ نمیشن
    لطفا راهنمایی کنید

    1. f.gh گفت:

      سلام، نژادشون چیه؟ اگه کرچ نمیشن کاری نمیشه کرد چون غریزی هستش.

  207. امیر گفت:

    سلام.مرغ من همیشه ۱۵ تا یا ۲۰ تا تخم میزاشت کرج میشد اینبار نزدیک ۵۰ تخم گذاشته شرایطم مناسبه اما کرج نمیشه نکاتم انجام دادم سابقه جوجه دهی هم داره.

    1. f.gh گفت:

      سلام، این مسئله به سن هم ربط داره، ممکنه مثل سابق زود کرچ نشه. کمی صبر کنید تا اواخر بهار شاید کرچ بشه.

      1. میثم گفت:

        سلام نطفه سنجی به چه نحویه؟

        1. f.gh گفت:

          مقاله آموزش نطفه سنجی رو مطالعه کنید.

  208. داوود زرگانی گفت:

    سلام یک مرغ دارم کرچ شده زیرشم تخم هست از قفس بیرون اومده بود در قفس روش بسته شد بعد یک ساعت فهمیدم در رو باز کردم رفت تو روز دومشم هست که روی تخم نشسته به نظرتون تخم ها خراب شدن ساکن اهواز هم هستم هوا گرمه

    1. جواد از روستای لیوانغربی گفت:

      سلام.. با یک ساعت ترک کردن مرغ اون هم در اولین روز کرچی و نشستن روی تخم ها..

      تخم ها خراب نمیشه..

      1. f.gh گفت:

        سلام، خیر خراب نمیشه. جای لونه بهتره که ساکت و خلوت باشه تا مرغ نترسه و تخم ها رو رها نکنه.

    2. S.t گفت:

      سلام من یه مرغ محلی و یه خروس دارم . مرغم هنوز یکسالش نشده و یه ماه دیگه یکسالش میشه و یه دوره است که تخم گذاشته . بعضی علائم کرچی رو هم داره ولی هنوز تحاجمی نشده، به نظرتان داره تمرین میکنه و یا اینکه بعد از اینکه یکسالش شد ، کرچ میشه؟؟؟

      1. f.gh گفت:

        سلام، مرغ کرچ شده پس از تولد جوجه ها تهاجمی میشه و در اوایل کرچی ارومه فقط وقتی نزدیکش بشی ممکنه صدا دربیاره یا بیشتر خودشو پف کنه.
        در مورد کرچی هم رفتارشو باید بررسی کنید مرغ های محلی در این فصل معمولا کرچ میشن.

  209. داوود گفت:

    سلام یک مرغ دارم کرچ شده زیرشم تخم هست از قفس بیرون اومده بود در قفس روش بسته شد بعد یک ساعت فهمیدم در رو باز کردم رفت تو روز دومشم هست که روی تخم نشسته به نظرتون تخم ها خراب شدن ساکن اهواز هم هستم هوا گرمه

    1. f.gh گفت:

      سلام، محیط جوجه کشی نباید خیلی گرم باشه. دمای بیش از حد گرم باعث استرس مرغ خواهد شد و پرنده به ناچار لونه رو ترک خواهد کرد. روز هفتم نطفه سنجی کنید و وضعیت تخم ها را بررسی نمایید. بدون نطفه سنجی نمیشه چیزی گفت.

  210. سجاد گفت:

    سلام ، مرغ از چند ماهگی به بعد کرچ میشه ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، به نژادش بستگی داره و حداقل یک دوره باید تخمگذاری داشته باشه. مرغ های بومی معمولا از 5 الی 6 ماهگی به بعد تخمگذار میشن.

      1. سجاد گفت:

        دوره تخم گذاری چند ماه طول می‌کشه ؟
        پارسال بهار مرغ من کرچ شد و جوجه هاش الان یکساله شدن ، می‌خوام بدونم امکان داره جوجه هاش بهار کرچ بشن ؟

        1. f.gh گفت:

          دوره تخمگذاری میتواند 2 ماه ، 3 ماه و بیشتر از آن باشد. کلا بستگی به شرایط نگهداری و اب و هوا داره. مرغ های یک ساله هم کرچ میشن چون در سن 5 یا 6 ماهگی به بعد بالغ میشن.

  211. امیرحسین گفت:

    سلام من یه مرغ دارم که اصلا تخم نمی گذاشت و یک بار گذاشت اون تخم پوست نازک و نرم داشت
    تازه اون مرغ خیلی از پر های بدنش ریخته بود.
    آیا اون مرغ مریض بود؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، خیر احتمالا در دوره تولک و پرریزی بوده، در ضمن لمبه گذاری مرغ بیشتر به خاطر کمبود کلسیم می باشد. روزانه باید بهش غذای کلسیم دار بدهید مثل پودر صدف دریایی، پودر پوسته تخم مرغ و …

  212. احمد گفت:

    سلام و ممنون به خاطر مطالب مفیدتون.دو تا سوال داشتم اگر میشه لطفا راهنمایی کنید:
    اول اینکه آیا برداشتن روزانه تخم مرغ ها مانع کرچ شدنشون میشه یا کاهش میده احتمال کرچی رو؟
    و دوم اینکه من از افرادی شنیدم که خمیر مایع ترش شده اگر به مرغ بدیم وقتی که دوره تخمگذاریش تموم شده به احتمال چهل درصد مرغ کرچ میشه,آیا حقیقت داره و اگر داره برای مرغ ضرری که نداره؟

    1. f.gh گفت:

      سلام
      1. بهتره که چند عدد تخم مرغ معمولی یا مصنوعی داخل لونه قرار بدین تا حس مادری او مرغ که قراره کرچ بشه تحریک بشه
      2. بله خمیر ترش هم باعث تحریک مرغ به کرچی میشه، به مقدار کم تا یک هفته (هر روز صبح) میتونید بهش خمیر ترش بدهید مانعی نداره.

      1. سامان گفت:

        سلام داداش ببخشید خمیر مایه رو چگونه درست کنیم
        خمیر مایه رو تهیه کردیم چجوری با آب مخلوط کنیم؟؟

        1. f.gh گفت:

          سلام، با آرد گندم کمی خمیر درست کن بعد که ترش شد میتونید به مقدار کم از اون استفاده کنید. ولی باید بدونید که مرغ تون باید بالای 15 الی 20 عدد تخم گذاشته باشه تا کرچ بشه.

  213. مهیار گفت:

    سلام من چند تا مرغ دورگدارم میخواستم بدونم که اونا کرچ میشن یا نه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله احتمالش هست که کرچ بشن.

  214. نگار گفت:

    سلام من یه مرغ دارم ویه خروس داشتم که خروسم دوهفته پیش مرد الان حس میکنم مرغم کرچ شده بعد این تخم مرغ هاش بچه میشن؟!
    چون داخل یخچال هم بودن!!

    1. f.gh گفت:

      سلام، تخم نطفه دار شرایط نگهداری ویژه ای داره. اگه داخل یخچال بودن تبدیل به جوجه نخواهند شد. تخم نطفه دار باید در دمای 18 درجه و رطوبت 60 درصد انبار بشه و هر 4 ساعت یکبار بایستی چرخیده شود.

  215. erfan گفت:

    یه سوال دیگه هم داشتم چرا وقتی یه مرغ جدید میارم با هم جنگ میکنن چیکا. باید برای رفع اون بکنم

    1. f.gh گفت:

      احتمالا به خاطر غذا دعوا میکنن. وقتی یه مرغ جدید می خرید بهتر است که به مدت یه ماه جداش کنید تا اگه یه وقت بیماری داشته باشه به بقیه منتقل نکنه. خوراک هر یک را جدا بدهید به مرور به هم عادت میکنند.

      1. a.m.m گفت:

        سلام ,من یه خروس و 12 تا مرغ محلی دارم,سال پیش سه تاشون که بزرگ بود کرچ نشدن امسال که همشون یه ساله شدن کرچ میشن؟

        1. f.gh گفت:

          با سلام، بله احتمالا کرچ خواهند شد.

          1. a.m.m گفت:

            سلام,الان ایا کرچ میشوند یا در یه فصل دیگه,چون فعلن که اثری از کرچی نیست

          2. f.gh گفت:

            سلام، برای تحریک به کرچی اقدامات گفته شده در این مقاله رو انجام دهید.

          3. a.m.m گفت:

            یک سوال دیگه هم در مورد برداشتن تخم مرغ ها داشتم ,نمیشه به جای اون تخم مرغ مصنوعی که توش ازکچ پر شده گذاشت یا حتمن باید تخم مرغ برای چند روز بمونه؟

          4. f.gh گفت:

            میتونید، فقط تخم نطفه دار رو بعد از اینکه مطمئن شدید مرغ کرچ شده، زیرش قرار دهید تا خراب نشن.

    2. م گفت:

      سر قلمرو با هم جنگ میکنن بگن کی رییسه چندوقت طول میکشه تا با هم دوست بشن و گاهی هرگز با هم خوب نمیشن
      من نژادای مختلف مرغ دارم و علاقه زیادی به مرغ و خروس دارم و ازونجایی که اهل فروش یا واگذاری نیستم سر همین دعواهاشون همش مشکل داریم مثلا جوجه های فلان مرغمون بزرگ شدن میخایم با بقیه قاطی شون کنیم بزرگترا اینا رو میزنن مجبوریم هی جدا سازی کنیم آسیب نبینن

  216. erfan گفت:

    با سلام من 2 تا مرغ بومی دارم که هر دو تا شون تخم گذار هستن و هیچ کدومشون هم کرچ نیستند چیکار کنم که کرچ بشن

    1. f.gh گفت:

      سلام، باید صبر کنید این موضوع به اب و هوا هم ربط داره. در حالت طبیعی باید در فصل بهار کرچ بشن. مقاله رو بخونید.

  217. حسین گفت:

    باسلام
    یه سوال داشتم من یه مرغ قهوه ای بومی دارم برای جفت گیری از دست خروس فرار میکنه آیا این مرغ به درد کرچ شدن میخوره یانه؟
    میخواهم دوتا نیمچه مرغ بگیرم به نظرتون چطوری تشخیص بدم که به درد کرچ میخوره یا نه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، اصلا ربط نداره. تا مرغ کرچ نشه نمیشه تشخیص داد که به درد جوجه کشی میخورد یا نه. فقط از نظر ظاهر مرغ باید پوشش مناسبی از پر و جثه درشتی داشته باشد و هیچ نوع مریضی نداشته باشد.

  218. Jafr گفت:

    اگه من بخوام یه دونه مرغ محلی کرچ در سعدآباد خرید کنم کسی مرغ نداره در سعدآباد
    لطفاً جواب بدید

  219. Jafr گفت:

    سلام مرغ دورگه بومی کی کرچ میشود
    مرغ های من خوب آب و دان میخورند و جایشان هم بد نیست بگید که کی کرچ میشود

    1. f.gh گفت:

      سلام، بیشتر در فصل بهار و یا اوایل پاییز کرچ میشن.

  220. Jafr گفت:

    سلام مرغ دورگه بومی کی کرچ میشود

  221. Sajad گفت:

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم که مرغ بعد از دوران کرکی بصورت حدودی چ مدت طول میکشه تا دوباره شروع کنه ب تخم گذاری؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، اصلا مشخص نیست چون تخمگذاری مرغ به عوامل مختلفی بستگی داره.

  222. محمدامین گفت:

    سلام من یک مرغ گرچ دارم که 7 فروردین جوجه ها در میان 10 تا تخم گذاشتم ولی روی 7 تاش نشسته و 3 تاشو خورده میخواستم بدونم چرا این کارو کرده آیا دیگر تخم هارو میخوره با این 3 تارو ممنون میشوم تا جواب من رو بدهید

    1. f.gh گفت:

      با سلام، مـتأسفانه برخی از مرغ های کرچ شده تخم ها رو می خورند و بیشتر به خاطر گرسنگی و یا کمبود مواد معدنی است. باید در کنار لونه به اندازه کافی دان و آب تازه قرار دهید تا مرغ از اون بخوره.

  223. علیرضا گفت:

    سلام
    مرغ لاری کرچ دارم تخم گذاشتم زیرش و تا ۱۰ فروردین جوجه ها به دنیا میاد میخواستم در روزی که جوجه از تخم در میاد جوجه یه روز زیر مرغ بزارم تا اونارو هم بزرگ کنه آیا این کارو می‌کنه ؟
    چجوری این کارو بکنم ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، میتونید اینکار رو انجام بدهید ولی مرغ نباید متوجه بشه وگرنه اون جوجه رو با نوکش تا سرحد مرگ میزنه.

    2. داریوش بختیاری گفت:

      سلام شبانه جوجه ها رو بزار زیرش اصلا نمیفهمه نگه میداره

    3. م گفت:

      مرغ ابریشمی ما کرچ بود و یک جوجه هم درآورد با فاصله ده روز دو تا جوجه دیگه بهش دادیم به فرزندی قبول کرد و الان سه تا جوجه داره منتها همه مرغها اینطوری نیستن یک مرغ محلی داشتیم قبلا یک جوجه بهش اضافه کردیم ولی اونو قبول نکرد و در حد مرگ نوکش زد

      1. f.gh گفت:

        بله ، نژاد ابریشمی غریزه کرچی قوی داره و معمولا مادر بسیار خوبی برای جوجه هاش میباشد.

  224. نیوا گفت:

    سلام
    لطفآ بگید چطور میتونیم عرض 5روز مرغ را کرچ کنیم؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، کاربر عزیز به زور نمیشه مرغ رو کرچ کرد چون پدیده غریزی هستش و به طبیعت مرغ بستگی داره. شما مقاله رو خوب مطالعه کنید و نکات گفته شده رو اجرا کنید امیدوارم مرغ تون برای کرچ شدن تحریک بشه.

    2. امیر احسان گفت:

      سلام من یک مرغ گلپایگانی دارم میشه بگید چگونه کرچش کنم لطفآ

  225. ashkan گفت:

    سلام ببخشید میشه یکی به من بگه چطوری بفهمم نژاد مرغم چیه

    1. f.gh گفت:

      سلام، بدون مشاهده ظاهر مرغ نمیشه چیزی گفت. خودتون با سایر نژادها مقایسه کنید ببنید به کدام یک شبیه. در ضمن اگر شبیه مرغ های روستایی هستش زیاد سرچ نکنید به اینا میگن مرغ بومی و از تلفیق انواع مرغ و خروس بومی به وجود میان و نژادشون خالص نیست.

  226. امیرعلی خانی گفت:

    سلام مرغ بومی چه زمانی کرچ میشه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، لطفا مقاله رو مطالعه کنید.

  227. شاست گفت:

    سلام
    من‌ 40تا مرغ دارم همشون تخم‌ قهوه ای میکنم به جز دوتاشون یکی تخم‌ آبی میکنه یکی تخم‌ سبز پوستش سبز و آبی است
    شکلش نم بابقیه متفاوت است
    به نظرتون با ید بکشمشون مریض شدند؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، ایا همه مرغ های شما از یک نژاد هستند؟ چون برخی از نژادها تخم با پوسته سبز و یا آبی میگذارند و این به ژنتیک آنها ربط دارد یعنی مشکلی ندارند.

  228. علی گفت:

    سلام بدون اینکه کاری کنیم مرغ چند روز طول میکشد تا از کرچی در بیاد وسرد شودلطفا دقیق بگید

    1. f.gh گفت:

      سلام، دوست عزیز این موضوع کاملا به طبیعت مرغ بستگی داره ولی در حالت طبیعی 3 هفته طول میکشد.

  229. رضا فرهمند گفت:

    سلام ایا قند والکل در کوچ شدن مرغا تاثیری داره اگ داره چگونه عمل کنیم تا کرچ شن

    1. f.gh گفت:

      سلام، بهتره این روش رو امتحان نکنید چون برای مرغ ضرر داره.

  230. محمد گفت:

    با سلام وقتی مرغ کرچ میشود چند روز طول میکشد تا از کرچی در بیاد

    1. f.gh گفت:

      سلام، تحت شرایط طبیعی معمولی 3 هفته و حتی کمی بیشتر طول میکشد تا مرغ از حالت کرچی دربیاد. ولی میشه با آب سرد مرغ رو حموم کرد تا رفع کرچی بشه.

  231. Jafr گفت:

    سلام فکر کنم مرغ من مرغ دورگه بومی باشه چون در اینترنت زدم مرغ بومی عکس مرغ هایی که مثل مرغ من بودند هم بود

    1. f.gh گفت:

      سلام، این موقع از سال کمی برای کرچ شدن مرغ بومی زود می باشد کمی دیگر هم صبر کنید و نکات گفته شده در مقاله رو اجرا کنید.

  232. Jafr گفت:

    سلام من یه مرغ دورگه دارم تا چند وقت صدای مرغ های کرچ را در میآورد بعد یه روز تخم گذاشت و یکی دو ساعت روی آنخابید بعد بلند شد و دیگه صدا مثل صدای مرغ کرچ نداد بنظر شما این مرغ کرچ میشه لطفاً جواب بدید

  233. محمد گفت:

    با سلام وقتی مرغ کرچ میشود چقدر طول میکشد تا از کرچی در بیاد

    1. f.gh گفت:

      سلام، به صورت طبیعی 3 هفته یعنی 21 روز و حتی یکم بیشتر هم طول میکشد تا مرغ از کرچی بیرون بیاید. البته برخی مرغ ها هم زودتر از حالت کرچی بیرون می آیند.

  234. هال گفت:

    سلام
    میتونید یک کاری که خودمون نه تو آزمایشگاه بگید بکنیم که کمتر از 20روز مرغ لاری را کرچ کنیم؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، برای این کار باید با یک متخصص دامپزشک مشورت کنید. مرغ لاری خوب کرچ میشه اگه نکات گفته شده در این مقاله رو رعایت کنید حتما موفق خواهید شد.

  235. Ali گفت:

    سلام بهترین مرغ برای کرچ شدن چی هست؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، مرغ های بومی ایران برای کرچ شدن خوب هستند و با شرایط آب و هوایی ایران هم سازگاری بیشتری دارند.

  236. جمال گفت:

    سلام
    نژاد سیبرایت هم کرچ می‌شه؟
    چند تا تخم باید بزاره تا کرچ بشه؟
    مادر خوبیه؟
    رسمی چی تونم کرک میشه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله نژادهایی که گفتین کرچ میشوند. تعداد تخم هایی هم که باید بگذارند و سپس کرچ شوند، بستگی به نژاد داره. معمولا بیشتر مرغهای محلی 20 تا تخم که میگذارند کرچ میشند. ولی این عدد برای برخی مرغ ها میتونه کم یا حتی بیشتر از این مقدار باشه. نژاد سبرایت هم پرورش دهنده خوبی برای جوجه هاش می باشد.

  237. محمد گفت:

    سلام من یک مرغ گلپایان دارم این نژاد کرک هم میشه

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله کرچ میشه.

  238. محمد گفت:

    سلام
    مرغ من محلی است و چرا کرک نمیشه
    باید چکار کنیم تا کرک بشه

    1. f.gh گفت:

      سلام، قرار نیست همه مرغ های محلی کرچ بشن. این پدیده به غریزه طبیعی اون مرغ بستگی داره. شما نکات گفته شده در این مقاله رو در فصل بهار اجرا کنید.

  239. محسن کبیری گفت:

    سلام به غیر از کاه و پوشال چوب چیز دیگری هم هست بریزیم زیر مرغ به کرچی تحریک بشه

    1. f.gh گفت:

      سلام، بستر مناسب برای لانه مرغ کرچ شده همین مواد می باشد. ناچارا باید فراهم کنید. پوشال چوب معولا همه جا راحت پیدا میشه.

  240. محسن کبیری گفت:

    سلام.
    یک مرغ دارم
    تا حالا 20بار شاید هم بیشتر کرچ شده 4سالشه
    از کسی پرسیدم گفت نژادش گلین لری هست
    آيا این همه کرچ می‌شود اتفاقی برایش نمي افتد؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، این نژاد بومی ایران زیاد کرچ میشه و مشکلی هم نداره.

      1. Ali گفت:

        سلام من چند تا مرغ معمولی دارم که از جوجه فروش گرفتم احتمال کرچ شدنش هست؟

        1. f.gh گفت:

          سلام، مقاله رو بخونید. شرایط لازم رو مهیا کنید. قرار نیست همه مرغ ها کرچ بشن. این پدیده کلا یه چی غریزی هستش.

  241. Mohamad گفت:

    سلام یه مرغ لاری دارم یه هفتس جابجا شده چرا تخم نمیکنه و تقریبا کی کرچ میشه

    1. f.gh گفت:

      سلام، جابجایی باعث قطع موقت تخمگذاری مرغ میشه. شرایط مناسب رو فراهم کنید تا مجددا تخمگذاری کنه. در ضمن در مورد زمان کرچ شدن هم نمیتوان چیزی گفت فقط در فصل بهار و پاییز احتمال کرچ شدنشون خیلی بالاست.

  242. حسین گفت:

    سلام
    یک دو ره تخم‌ گزاری يعني چند تا تخم؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، یک دوره معولا تعداد تخم هایی که پرنده میگذارد و سپس استراحت میکند. تعداد تخم ها برای نژادهای مختلف متفاوت است ولی به طور معمول مرغ محلی وقتی نزدیک به 20 تا تخم میگذارد کرچ میشود.

  243. حسین گفت:

    سلام
    من‌ یک مرغ به اسم نژاد لاکندزی دارم
    امسال 12سالو نیمش شده
    نمیدونم چرا این قدر عمر کرده
    تخم‌ سبز میزاره آلان کرچ شده به نظر تون وسط جوجه کشی نمیمیره؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، برخی مرغ ها تحت شرایط مطلوب پرورشی بیشتر عمر میکنند.
      در ضمن نژاد لاکندزی جزو نژادهای زینتی و گران قیمت مرغ می باشد و رنگ پوسته تخم این مرغ تقریبا سبز رنگ است. اگه به خوبی کرچ شده جوجه کشی رو ادامه دهید امیدوارم مشکلی پیش نیایید. با تکثیر این نژاد میتونید ازش کسب درامد کنید.

  244. حسین گفت:

    سلام
    من‌ یک مرغ لاری دارم دورگ
    هرروز تخم میزاره
    پارسال در بدترین شرایط کثیف ترین جا سرد ترین مکان کرچ شده بود امسال ممکن است که در بهترین مکان گرم تمیز خوراک عالی
    کرچ شود خروس هم ندارد

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله به احتمال زیاد کرچ خواهد شد. کلا نژاد لاری خوب کرچ میشه.

  245. حسین گفت:

    سلام
    مرغ های دورگ لاری چند تا تخم باید بزارند تا کرچ شوند.؟
    آيا اگه تخم‌ های آنها در لانه خودش به 20تا برسد خود به خود کرچ یشود.

    1. f.gh گفت:

      سلام، مشخص نیست ولی معمولا همان 15 الی 20 عدد که بگذاره کرچ میشه. در ضمن برای تحریک مرغ به کرچ شدن 20 عدد تخم رو نباید داخل لانه گذاشت. نصف این مقدار کافیه. در ضمن تخم نطفه دار شرایط نگهداری خاصی داره و زمانی که مرغ کرچ شد باید تخم نطفه دار زیرش قرار بدهید.

  246. حسین گفت:

    سلام
    من‌ یک مرغ دورگ محلی لاری دارم پارسال دست کس دیگه ای بود و 21 تا جوجه باز کرده بود
    آلان جاشو عوض کردم خوراکش خیلی از اون موقع بهتره جاشم بهتره آبتمیزو…
    امکان کرچ شدن دوباره هست
    لطفا یه راه کار بدید که کمتر از 30روز کرچ شود ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله مجددا کرچ خواهد شد. نژاد لاری زیاد کرچ میشه. تمامی نکات لازم در متن مقاله ذکر شده است. لطفا مطالعه کنید.

  247. Yasna گفت:

    با سلام و خسته نباشید.
    من یک مرغ با نژاد مراغه ای دارم خیلی خوب تغزیه میشه و محیطشم خیلی خلوت و دنج هستش و دماش هم منابسه.و بیشتر چیز هایی که در مقاله گفتید رو برای کرچ شدن داره؛ الان هم نزدیک فصل بهاره به نظرتون احتمال کرچ شدنش چقدره؟ و اینکه برای تحریک شدندش به کرچی چند تا تخم مرغ معمولی داخل لونش بزارم جواب میده؟و بیشتر چه کاری رو برای کرچ شدنش انجام بدم؟
    ممنون میشم پاسخ بدید🙏

    1. f.gh گفت:

      سلام، مرغ های محلی در فصل بهار کرچ میشن و بهتره شما هم تا اون موقع صبر کنید چون طرفای شما الان هوا سرده و به لحاظ اب و هوایی برای کرچ شدن مرغ مساعد نیست. برای کرچ شدن مرغ باید یک دوره تخمگذاری کنه بعد کرچ میشه. در مورد تعداد تخم ها هم میتوان 8 تا تخم معمولی داخل لونه گذاشت وقتی مرغ کرچ شد با توجه به جثه اش 12 تا تخم نطفه دار هم میتونید زیرش بگذارید.

      1. Yasna گفت:

        سلام مجدد.
        بله یک دوره هست تخم گذاری کرده.
        ممنون از راهنماییتون.

        1. f.gh گفت:

          سلام، منظورم این بود که مرغ محلی بعد از اینکه یه تعداد تخم میگذاره کرچ میشه،
          موفق باشید.

  248. محمدرضا گفت:

    سلام خوبید من مرغ محلی دارم یازده روزه خوابیده تواین یازده روز دوتا تخم کرده نمی‌دونم جوجه هاش در میان یادر نمیاد؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، مرغی که کرچ میشه دیگه تخمگذاری نمیکنه در ضمن اگه مطمئن هستید که مرغ تون کرچ شده و از روی تخم ها بلند نمیشه، اون دو تا تخم آخری رو بهتره بردارید ولی بعید میدونم این مرغ جوجه کشی رو به اتمام برسونه.

  249. مهدی گفت:

    خیلی ممنون

    1. f.gh گفت:

      موفق باشید.

  250. Reza گفت:

    دوستان من یه مرغ دارم کرک شد روی تخم خواببده بود چون بد جایی خوابیده بود مجبور شدم جاشو عوض کنم الان دیگه رو تخم نمیخوابه
    چیکار کنم

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگه مرغ کاملا از حالت کرچی بیرون اومده راه حل خاصی ندارید. تخم های نطفه دار هم اگر مدت زمان زیادی سرد شده بانشد حتما تلف خواهند شد. شما باید تخم ها را در دمای گرم و مرطوب نگه میذاشتید. ولی با ایجاد شرایط محیطی همانند محیط قبلی میتوان این مرغ رو مجددا به خوابیدن در لانه تحریک کرد. شاید ترسیده باشه. مرغ رو مجددا داخل لانه بگذارید و رفتارشو بررسی کنید.

  251. محمدحسین گفت:

    ممنون از شما🌹
    بله بیشتر علاقه اس و نمیدونم چه نژادی بزارم اونم زیر مرغ کرچ البته به نظرم کوشین و سلطان بزارم.
    ممنون میشم بگید که نطفه سنجی چجوریه باید با چراغ نگاه کنم؟
    به تخم ها دست بزنم خراب نمیشن؟

    1. f.gh گفت:

      مقاله آموزش نطفه سنجی رو مطالعه کنید. تو این مقاله به طور کامل به تمام سوالات شما پاسخ داده شده است. فیلم آموزشی هم داره.
      موفق باشید.

      1. مهدی گفت:

        سلام من یه مرغ محلی دارم ماشینی هست
        دو سال سن داره آیا کرچ میشه؟
        امیدی هست؟
        کاری هست که انجام بدم ؟

        1. f.gh گفت:

          سلام، مرغ های ماشینی معمولا به ندرت کرچ میشود مرغ شما بالغ شده در فصل بهار شرایط مناسب رو فراهم کنید و ببینید که کرچ میشود یا ن.

  252. امید گفت:

    سلام من دوتا مرغ دارم بکیش ماشینیه یکیش محلیه ایا مرغ ماشینی کرچ‌میشه

    1. f.gh گفت:

      سلام، مرغ های ماشینی به ندرت کرچ میشوند.

  253. محمدحسین نوری گفت:

    سلام
    ببخشید میخواستم بپرسم تخم نطفه دار رو چجوری تشخیص بدم که بزارم زیر مرغی که کرچه؟
    چه نژادی بهتره بزارم که هم خوب تخم کنه هم قشنگ باشه؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، تشخیص تخم نطفه دار قبل از جوجه کشی امکان پذیر نیست. اما چند روز بعد از جوجه کشی با نطفه سنجی میتوان وجود و یا زنده بودن نطفه در داخل تخم را تشخیص داد. نوع نژاد هم بستگی به شما داره. آیا صرفا برای علاقه میخواهید جوجه کشی کنید یا اینکه قصد کسب درامد از آن دارید؟

    2. مهدی گفت:

      سلام
      من یه مرغ محلی دارم ماشینی هست
      خروس نداریم
      همسایمون یه خروس داره آیا میتونه با مرغ همسایه جفت بشه بعد کرچ بشه؟

      1. f.gh گفت:

        سلام، برای کرچ شدن نیازی به خروس نیست ولی مرغ شما میتونه با خروس همسایه جفت گیری کنه و در این صورت تخم نطفه دار هم تولید خواهد کرد که برای جوجه کشی قابل استفاده خواهد بود.

  254. Mobin گفت:

    سلام
    لطفا جواب دهید ممنون
    وقتی مرغ کرچ است و نزدیک به بیرون اومدن جوجه ها از تخم است میتونم جوجه های یک روزه های که از دستگاه جوجه کشی بیرون آوردم رو جوری که مرغ متوجه نشه جوجه ها رو کنار تخماش بزارم که اونارو بزرگ کنه آیا اونارو نمیزنه؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، اگه مرغ متوجه نشه میتوان این کار رو انجام داد. فقط باید بدانید که برخی مرغ ها به صورت غریزی تعداد جوجه ها رو میشمارند و جوجه بیگانه رو قبول نمیکنند. در این موارد باید حواستون به مرغ باشه و جوجه ها رو جدا کنید وگرنه جوجه ها رو میکشه.

  255. حسین گفت:

    باسلام این هرمون پرولاکتین که میگین باید تزریق بشه چطوری باید به مرغ تزریق کنیم میشه توضیح کامل بدین ممنون میشم

    1. f.gh گفت:

      با سلام، در آزمایشگاه های خاص اینکار انجام میگیره و در ایران امکان انجام این کار وجود نداره.

  256. عرفان پ گفت:

    سلام من دو مرغ و یک خروس محلی دارم
    تغذیه شون خیلی خوبه
    خوب هم تخم میگذارند
    میخواستم بدونم مرغ های من در کدوم فصل کرچ میشن؟
    و من کی برداشتن تخم ها را از لانه متوقف کنم تا تخم ها زیاد بشن ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، معمولا اوایل بهار بیشتر مرغ های محلی کرچ میشن. همچنین در اواخر تابستان و اوایل پاییز هم کرچ میشن. شما باید رفتارهای مرغ هاتون رو تحت نظر داشته باشید. مقاله رو بخونید رفتارهایی که مرغ کرچ شده از خود نشان میدهد را شرح داده ایم.

  257. محمد مهدی گفت:

    سلام من مرغ لاری دارم سیاه هستش خیلی دوست دارم کرچ بشه چیکار کنم

    1. f.gh گفت:

      سلام، لطفا مقاله رو بخونید.

  258. علیرضا گفت:

    هیچ مرغی مثل مرغ محلی لری منطقه چهارمحال کرچ نمی شه بعد از ۱۷ تا تخم کرچ می شه سالی ۵ تا ۶ بار این نوع مرغ پاهای متوسطی داره و کاکل هم روی سرش داره

  259. امیرحسین گفت:

    سلام یه سوال داشتم ایا خروس کوشین رو میشه برا مرغ های محلی گزاشت ممنون میشم جواب بدید

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله میشه، یک خروس با نژادهای مختلف مرغ میتواند جفت گیری کند ولی در مورد نژاد و ژنتیک جوجه ها نمیشه چیزی گفت. گاهی اوقات این نوع ترکیب نژاد باعث تولید جوجه ها با ژنتیک ضیف هم میشود.

  260. مهراب فرهادی تبار گفت:

    سلام وقت بخیر من چند عدد مرغ دارم هلندین کر می شن

  261. محمد حسام گفت:

    من دوتامرغ دارم دوتاش سلطانه آیا کرذچ میشود

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله مرغ سلطان هم کرچ میشه ولی باید صبر کنید الان فصل مناسبی برای کرچ شدن مرغ ها نیست.

  262. Erfan گفت:

    سلام ببخشید من چند تا مرغ دارم و اون ها دوست دارن برن قاعم شن تخم کنن و خیلی خیلی تخم میکنن یه جاهایی که من باید بگردم تا تخم هارو پیدا کنم و براشون تا ۱۰ تا تخم میزارم اما وقتی من رو یک لحظه در هنگام تخم گذاری ن تو جایی که قائم شدن ببینن دیگه اونجا تخم نمیکنن و جاشون عوض میکنن چیکار کنم تا کرچ بشن

    1. f.gh گفت:

      با سلام، برای کرچ شدن مرغ راهکارهای لازم در متن مقاله ذکر شده است. شما برای اینکه مرغ ها رو به تخمگذاری در داخل لانه عادت بدهید باید یک لانه دنج و راحت براشون فراهم کنید. مثل یک جعبه که داخلش پوشال یا کاه باشه و کمی کف لانه رو گود کنید. داخل لانه هم یکی دو عدد تخم مرغ قرار دهید تا مرغ برای تخمگذاری در داخل لانه تشویق بشه. در ضمن بهتره که مدتی بعد از تخمگذاری سراغ تخم ها بروید تا مرغ ها نترسند و دچار استرس نشن.

  263. حسین گفت:

    با سلام.امروز مرغمون برای اولینبار تخم گذاشت.
    یه سوالی دارم.تخم مرغ هارو کجا نگهداری کنیم تا خراب نشن؟اگه تو یخچال بزاریم خراب میشه؟
    منظورم اینه که برای جوجه کشی حتما باید تخم خودش باشه

    1. f.gh گفت:

      با سلام، تخم نطفه دار باید در دمای 18 درجه نگهداری بشه و روزی 6 بار آن را بچرخانید. دمای یخچال زیاد سرد است و باعث مرگ جنین خواهد شد. دمای زیر 15 درجه برای تخم مرغ نطفه دار خطرناکه. در ضمن تخم نطفه دار حاصل از مرغ هایی که برای اولین بار تخمگذاری میکنند زیاد مناسب جوجه کشی نمی باشد.
      برای جوجه کشی میتونید از تخم نطفه دار سایر مرغ ها هم استفاده کنید.

  264. کیانی گفت:

    سلام بهترین نژاد برا کرچی مرغ لری هست در سال بین ۴تا ۵ بار به راحتی کرچ میشن

    1. f.gh گفت:

      درود بر شما، بله مرغ های محلی و مرغ های بومی ایران زیاد کرچ میشوند.

  265. امیر گفت:

    از چه داروی برای زودتر کرچ شدن مرغ ها استفاده کنم

  266. ایمان گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات
    آیا اطلاعاتی راجع به چگونگی کرچ کردن اردک هم دارید ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، کرچ کردن اردک هم تا حدود زیادی شبیه به مرغ می باشد. در فصل بهار با قرار دادن یک لانه مناسب در یک محیط ساکت، کم نور با آب و هوای معمولی شانس بیشتری برای کرچ کردن اردک خواهید داشت. لانه اردک کرچ شده بهتر است که متناسب با جثه او بوده و اطراف آن بسته باشد و فقط قسمت جلوی و درب لانه باز نگه داشته شود. هرچند بیشتر توصیه میکنم تا کرچ شدن اردک درب لانه هم بسته نگه داشته شود. ولی دقت کنید که سقف لانه همیشه باز خواهد بود.

  267. رضا گفت:

    سلام ببخشید من دوتا مرغ دارم که هردوشون ۴ماهشونه به نظرشما این دومرغ چندماهگی تخم می زارن و کرچ میشن خروسم لاری هست یه مرغ لاری داشتم خروسم ان قدرجفت گیری کرد مرغه مرد
    خروسم هشت ماهشه

    1. f.gh گفت:

      با سلام، مرغ های محلی معمولا در سن 5.5 الی 6 ماهگی تخمگذاری میکنند ولی باید در آن زمان هر روز به اندازه 14 الی 16 ساعت نور ببینند. در مورد کرچ شدن شون نمیشه چیزی گفت ولی بعد از یک دوره تخمگذاری ممکنه کرچ بشن.

  268. Mobin گفت:

    باسلام من ی خروس لاری تازه گرفتم برای جوجه کشی ولی مرغای بومی ازش فرار میکنن ونمیرن سمت خروس لاری بنظرتون چیکار کنم که بیان سمت خروس لاری؟؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، خروس لاری خلق و خوی پرخاشگری دارد و برای همین مرغ های محلی ازش فرار میکنند. بهتره که مرغ ها رو با خروس در یک فضای محدود و کوچک قرار دهید در این صورت خروس حتما موفق به جفت گیری خواهد شد.

  269. mahan گفت:

    باسلام من 5 تا مرغ دارم یک جوجه مرغ محلی و2 مرغ محلی دارم ودوتا مرندی هم دارم اگر تخم را از لانه در نیارم مرغ کرچ می شود

    1. f.gh گفت:

      با سلام، الان زمان خوبی برای کرچ شدن مرغ نیست چون در فصل بهار بیشتر کرچ میشن. ولی اگه شرایط فراهم باشه، قرار دادن چند عدد تخم مرغ در لانه میتونه باعث تحریک مرغ به کرچی بشه. فقط از تخم مرغ های معمولی استفاده کنید. وقتی مرغ کرچ شد زیرش تخم مرغ نطفه دار قرار دهید.

  270. محمد جواد جندقی گفت:

    سلام من یک مرغ رسمی حنایی دارم ولی کرچ نمیشه
    میخواستم بدونم توی بهار یا تابستون این نژاد احتمال کرچ شدن بالایی داره یا نه؟
    مرغ حنایی مانند تصویر مقاله خودتون و مرغ سلطان امکان کرچ خوبی دارند یا نه؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله هر دوی این نژاد معمولا در بهار کرچ میشوند.

  271. سجاد غیبی گفت:

    سلام.۱،ایا مرغ سیاهی که پای او پر نداردمرغ مرندی است
    ۲ مرغ هایی که کاکول روی سرشونه چه نوع مرغی است.
    ۳،کدام رنگ مرغ بومی برای تخمگذاری بهتر هست(قهوه ای سفید سیاه) . تشکر بخاطر مطالب مفید بالا…

    1. f.gh گفت:

      سلام،
      1. ساق پای مرغ مرندی پر داره ولی پنجه ها بدون پر هستند.
      2.نژادهای مختلفی کاکل دار هستند ولی معروفترین آنها نژاد لهستانی است.
      3. تخمگذاری مرغ ربطی به رنگ پرها نداره باید به دنبال صفات برتر در یک نژاد باشید.

  272. erfan گفت:

    سلام ببخشید میتونید شمارتون را بدید من می‌خوام یک عکس براتون بفرستم ممنون میشم

  273. erfan گفت:

    ببخشید یه سوال دیگه هم داشتم من دیروز مرغم یک دونه تخم گذاشت من آمدم اون رو بشکنم یهو دیدم توی زرده اش یک دایره وجود داره یعنی مرغ من نطفه دار بوده تازه خروس هم پیشش نبوده

    1. f.gh گفت:

      اگر جفت گیری نکرده باشند، نطفه نبوده. گاهی اوقات به دلیل اختلال در تخمدان مرغ لکه های خونی، گوشتی و … نیز در داخل تخم مرغ مشاهده میشود. اگر تخم نطفه دار باشد نطفه داخل آن بیشتر شبیه به نقطه خونی است.

  274. erfan گفت:

    ببخشید گفتم که اگه میخواهیم مرغ را کرچ کنیم مرغمون باید مادر باشه یا اگه تخم گذار هم بود میشه کرچ کرد. مرغ مادر یعنی مرغی که تخم نمیزاره و فقط روی تخم میتوان آن را نشاند

    1. f.gh گفت:

      اگر علائم کرچی در مرغ مشاهده کردید فرقی نمیکند اگر غریزه اش قوی بود برای جوجه کشی میتوانید از آن مرغ استفاده کنید.

  275. erfan گفت:

    ببخشید مرغ حتماً باید مادر باشه یا اگه تخم گذار هم باشه خوبه؟؟

    1. f.gh گفت:

      متوجه منظورتون نشدم.

  276. erfan گفت:

    اما مرغ من لونش با سنگ درست شده و نمیشه جابجا کرد میشه با یک سبد را پر از کاه کنم و بزارم توی جای ساکت و آرام؟؟؟

    1. f.gh گفت:

      اگه مرغ کرچ شده باشه بله میتونید یک لونه با سبد برایش درست کنید.

  277. erfan گفت:

    با سلام همین امروز مرغ بومی من تخم گذاشته و ۱۰ دقیقه روش نشسته بود بعد که تخمش را برداشتم بلد شد و رفت آیا مرغ من کرچ شده بوده یا نه ؟؟؟ (منتظر جوابتون هستم)

    1. f.gh گفت:

      با سلام، خیر کرچ نشده. علائم کلی رو در مقاله توضیح دادم. برخی مرغ ها بعد از تخمگذاری مدتی برای استراحت در لانه باقی می مانند.

  278. erfan گفت:

    ببخشید این مرغی که من دارم پا هاش شکستگی نداره پاینش هم پر از پر است و زیاد بلند نمیشه و فقط وقتی غذا می آوری بلند میشه میخوره و میره شما میتونید به من توضیح بدید که باید چیکار کنم ؟؟؟

    1. f.gh گفت:

      اگه کرچ شده لونه رو بذار داخل یک محیط کم نور، ساکت و ارام با آب و هوای معمولی. همچنین محل لانه نباید رفت آمد داشته باشه تا مرغ نترسه.

  279. erfan گفت:

    با سلام ببخشید من سه تا مرغ دارم یکیشون بومی هست و جثته بزرگی داره آیا این مرغ برای کرچ شدن خوب هست یا نه ؟؟؟ منتظر جوابتون هستم

    1. f.gh گفت:

      با سلام، نمی توان نظر داد. جثه درشت برای پوشاندن هر چه بهتر تخم های نطفه دار خوبه ولی باید رفتار مرغ هم بررسی بشه ممکنه در وسط جوجه کشی بلند شه و دیگه تو لونه نخوابه.

  280. فرزاد احمدی گفت:

    ممنون

  281. فرزاد احمدی گفت:

    سلام🙏

  282. mhf گفت:

    من چند جوجه رسمی تخم گذار داشتم که ازشون نگهداری کردمو الان تبدیل به مرغ شدن و تخم میزارن یکسیشون سه سالش هست و ۲تاشون نزدیک دو سال هستن ولی تا حالا یکیشون هم کرچ نشده🥺 نمیدونم چکار کنم لونشون هم دمایش متوسط هست ولی خیلی گرم نیست لطفاً راهنمایی کنید
    دوست دارم هرچه زود تر کرچ بشوند
    باتشکر از شما

    1. f.gh گفت:

      با سلام، مرغ های شما غریزه کرچی ضعیفی دارند. بهتره برای جوجه آوری یا دستگاه جوجه کشی خرید کنید یا اینکه از مرغ های دیگه که کرچ میشن مثل محلی و لاری استفاده کنید. این موقع سال هم مرغ ها به ندرت کرچ میشن.

  283. حسین تلخابی گفت:

    سلام تولک میروند یعنی چجور میشوند

    1. f.gh گفت:

      با سلام، همان اصطلاح تو لک رفتن می باشد یعنی پرنده کم تحرک و گوشه گیر شده و پرهای بدن او دچار ریزش میشوند. همه پرنده ها هر ساله دچار پرریزی شده و یا همان تولک میروند.

  284. فرزاد احمدی گفت:

    سلام من یه خروس مینیاتوری دارم که نمیدونم اسم
    جنسش چیه.
    خروسه یه خروس چهل تاج پشت تاجش کمی کاکول داره پا پر و توسی و پر دور گردنش زردو توسی میتونین بگین این خروس اسم جنسش چیه البته ناگفته نماند خروس دو رگه هست نمیدونم اسم جنسش چیه اگه اسمشو دونستید بگید.

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بدون مشاهده نمی توان نژادشو تشخیص داد.

  285. Ahmad mir ali گفت:

    لطفا بگین که هر نژادی چه ویژگی هایی دارد تا مرغ مورد نظر خود را بهتر بشناسیم

    1. f.gh گفت:

      با سلام، هر کدوم از نژادها بحث مفصل و طولانی خودش رو داره و بهتره به صورت جداگانه جست و جو کنید. در بخش نژادهای مرغ برخی از آنها را توضیح داده ایم.

  286. Meysam گفت:

    سلام و عرض ادب من دوتا مرق لاری گرفتم هم اوردم خونه با خروس به دعوا شدن چیکار کنم به نظرتون

    1. f.gh گفت:

      با سلام، دعواشون به خاطر غذا هتسش. بهتره یه مدت غذای هر یک رو جداگانه و کمی دورتر از یکدیگر بهشون بدهید تا به هم عادت کنند.

  287. ابوالفضل گفت:

    سلام من یک سال است نه تا مرغ و یک خروس دارم اما مرغ ها کرچ نمی شوند چی کار کنم کدام نژاد برای کرچی بهتر است از کجا مرغ کرچ یا نژاد کرچ بگیرم

    1. f.gh گفت:

      با سلام در متن مقاله به سوالات شما پاسخ داده شده است. لطفا مقاله رو مطالعه کنید.

  288. ابوالفضل نظری گفت:

    سلام ممنون

  289. ابوالفضل نظری گفت:

    سلام ممنون از،زهماتتون

  290. ابولفضل نظری گفت:

    ممنون

    1. f.gh گفت:

      موفق باشید.

  291. ابوالفضل نظری گفت:

    سلام خسته نباشید من یه مرغ سبرایت تنها دارم که هیچ مرغو خروسی کنارش نیست توی هشت ماهگیش یک دانه تخم گذاشت و دیگه نذاشت
    میشت بگین چکتر کنم تا تخم بذاره آیا برای تخم گذاری به خروس نیاز داره؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، تخمگذاری مرغ در درجه اول به نور بستگی داره و روزانه باید 14 الی 16 ساعت نور دریافت کند. در این موقع سال بیشتر به دلیل کمبود نور دیگه تخمگذاری نمیکنند و تولک میروند. فاکتورهای دیگه همچون استرس، جابجایی، تغییر جیره، تغذیه ضعییف، دما و … نیز بر تخمگذاری مرغ تأثیرگذار است.

  292. اکبر تلخابی گفت:

    سلام خسته نباشد یه سوال داشتم
    من الان یه مرغ سبرایت دارم کنارشم یه خروس دورگه که فکر کنم اسم جنسش کوشین هست مرغ سبرایت یه سالش شده و خروس کوشین دورگه ۱۰ماهش هست و هر دو به بلوغ رسیده اند اگر مرغ سبرایت تخم کند و نطفه دار هم باشد آیا میشود از آن تخم برای در آوردن جوجه استفاده کرد
    میخواهم بدانم وقتی جنس خروس با مرغ یکی نیست از تخم آها برای جوجه کشی میشود استفاده کرد؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله میتوان از این نوع تخم های نطفه دار استفاده کرد. هر کدوم از نژادهای مرغ حاصل تلاقی نژادهای مختلف با هم هستند. ولی ترکیب نژاد امر پیچیده ای است و ممکنه جوجه های حاصل دچار اختلالات ژنتیکی شوند.

  293. موسوی گفت:

    سلام میشه زیر مرغ لاری تخم های مرغ های زینتی مثل ابریشمی و برهما گذاشت؟
    بیرون میاد ؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله روند جوجه کشی نژادهای مختلف مرغ مثل همه.

  294. حسین تلخابی گفت:

    ☝️☝️سلام عضر خواهی میکنم نوشته ی بالا تکراری است اگر خواستید جواب ندهید

  295. حسین تلخابی گفت:

    سلام
    اول از همه میشه بگین دومرغ کنار هم میتوانند جوجه کشی کنند؟چون من احتمال میدهم اگر مرغ را به تنهایی به لانه ی دیگری منتقل کنم به دلیل تنهایی بی تابی کند
    البته مرغ هنوز کرچ نشده
    بعد اگر من مرغی را از مرغ و خروس ها جدا کنم و خمیر ترش به او بدهم ولانه مناسب برای جوجه کشی باشد چند درصد احتمال میدهید که مرغ کرچ شود؟
    ودرآخر از شما تشکر میکنم بابت جواب دادن به سوالات ما🙏🙏واقعا ممنون.

  296. حسین تلخابی گفت:

    سلام اول از همه میشه بگین دو مرغ کنار هم میتوانند جوجه کشی کنند؟یانه؟
    والان اگه من مرغی که تقریبا نه ماهش هست رو اگه از مرغ و خروس هاجداکنم ودر داخل لانه ای دیگر که برای کرچی مرغ مناسب باشد مرغی که اصلا تابه حال کرچ نشده احتمال چند درصد میدهید که مرغ کرچ شود؟
    ودر آخر من از شما تشکر میکنم که جواب مارا زود به زود میدهید🙏🙏از شما تشکر میکنم.

    1. f.gh گفت:

      با سلام،اگه فاصله کافی بین دو لانه باشه و آب و دان هر کدوم از مرغ ها جدا باشه مشکلی نداره. همچنین بهتره از مرغی که تابحال کرچ نشده برای جوجه کشی استفاده نکنید. در ضمن برای جوجه کشی اولا باید مرغ به صورت غریزی کرچ شود و با قرار دادن مرغ در لانه، پرنده کرچ نخواهد شد. باید تمامی شرایط گفته شده در این مقاله برقرار باشند.

  297. علی گفت:

    مرغ در زمستان کرچ میشه

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله اگه شرایطش فراهم باشه کرچ میشه و مرغ نباید تولک رفته باشه.

  298. میثم گفت:

    مرغ در زمستان کرچ میشه

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله ولی بستگی به شرایط محیط نگهداریش داره.

  299. مهدی گفت:

    سلام من ۴ تا مرغه ولایتی دارم امسال یکی شون نصفه نیمه کرچ شد و جای خابیدن شون جوریه که مرغ های دیگه میتونن مرغی که کرچ شده رو توانند ازیت کنند و خروس هم نداریم چون خیلی سرو صدا می کرد فروختیم ، تقریباً یک سال پیش ، می توانید بهم بگید که جای مرغم باید چطوری باشه و چه نژاد خروسی باید بخرم که سرو صدا نکنه ؟ ممنون .

    1. f.gh گفت:

      با سلام، لطفا مقاله رو مطالعه کنید. مکان مرغ کرچ شده باید خلوت باشد، دمای معمولی داشته و کم نور بوده و رفت آمد به انجا نداشته باشد.

  300. حسین تلخابی گفت:

    سلام میشه به من بگید مرغ محلی از چند ماهگی احتمال کرچ شدنش شروع میشه؟
    اگه مرغ کرچ بشه بالای لانه یه جایی درست کنی و کاه بریزی آب و دان بذاری تخم نطفه دارهم بذاری و مرغ کرچ شده رو بذاری اونجا میتونه جوجه در بیاره؟
    البته نا گفته نماند صدای مرغ و خروس هایی که پایین لانه هستند به گوش مرغ ‌کرچ شده میرسد
    مرغ در آن حالت میتواند جوجه در بیاورد؟
    لطفا هر چه زود تر بگین

    1. f.gh گفت:

      با سلام، یک دوره بعد از تخمگذاری مرغ محلی کرچ میشود. سن تخمگذاری مرغ محلی با توجه به شرایط نگهداریش بین 5.5 الی 7 ماه متغیر است.
      در مورد محل مرغ کرچ شده باید لانه رو به یک مکان جدید انتقال بدهید که دما و رطوبت معمولی داشته باشه، کم نور باشه و هیچ مزاحمتی برای مرغ ایجاد نشه وگرنه تخم ها رو رها میکنه.

  301. امیرحسین گفت:

    سلام.خسته نباشید.یه سوال داشتم.من یه مرغ دارم که نژاد خوبی هم برای کرچ شدن داره.اوایل اردیبهشت هم ۱۰ تا تخم گذاشت.تمام شرایط هم فراهم کردم.توی لونشون یه جعبه گذاشتم و توش رو پر از کاه کردم.ولی هر روز حدود ده دقیقه روی تخم ها می خوابه.بعد سریع بلند میشه.میشه بگید چیکار کنم ؟ممنون

    1. f.gh گفت:

      با سلام، نور محیط لانه اش رو کم کنید. لانه جوجه کشی هم باید در یک محیط آرام و ساکت باشه تا مرغ نترسه. این را هم در نظر بگیرید برخی از مرغ ها ذاتا غریزه کرچ شدنشون ضعیفه و درست نمیشن. لذا یا یک دستگاه جوجه کشی تهیه کنید یا اینکه از یه مرغ دیگه استفاده کنید.

  302. علی زارعین گفت:

    من ۱۰ تا جوجه ۳ماهه خریدم….میتونم بپرسم چه میزان سن و سال برای کرچ شدن لازم هست؟
    واقعا هم بابت مطالب تشکر🙏🙏🙏😂

    1. f.gh گفت:

      با سلام، به نژاد و نحوه نگهداریشون بستگی داره و مرغ ها معمولا در سن 5.5 الی 6 ماهگی شروع به تخمگذاری نموده و پس از یک دوره تخمگذاری، کرچ میشوند.

  303. S.dg.yff گفت:

    سلام من یک خروس بالغ درشت هیکل دارم و حدود ۵ تا مرغ و خروس تنها بر روی یکی از آنها میپرد و روی هیچ کدام دیگر ندیده ایم که بپرد
    و آن مرغ هم لاری هست ولی غیر از اون لاری لاری دیگری هم دارم

  304. علی گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    مرغی که خروس نداشته باشه کرچ نمیشه؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، ربطی نداره. وجود خروس فقط برای نطفه دار شدن تخم مرغ ها می باشد.

  305. میثم گفت:

    مرغ در چند ماهگی کرچ میشود

    1. f.gh گفت:

      با سلام، اگه نژادش خوب باشه بعد از یک دوره تخمگذاری و معمولا از سن 8 یا 9 ماهگی به بعد کرچ میشوند.

  306. میثم گفت:

    من یک خروس لاری و دو تا مرغ محلی دارم یک هفته است که تخم میزاره میخوام بگم کرچ شدن مرغ به سن یا بیشتر گذاشتن ورغ ربطی داره🐔🐔🐓

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله به سن و تعداد تخمگذاری هم ربط داره. معمولا مرغ های محلی بعد از 30 الی 40 بار تخمگذاری وارد حالت کرچی میشوند.

  307. متین گفت:

    سلام ممنون واقعا مطالب به درد بخوری دارین
    سوال داشتم
    آیا قرص جوشان ویتامین c انسانی میتونه برای جوجه های لاری و بومی مفید باشه؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بدن طیور به خودی خود میتواند ویتامین ث مورد نیاز را تولید کند ولی وقتی طیور دچار استرس و تنش های دمایی میشوند میتوان از ویتامین c استفاده کرد.

  308. متین گفت:

    سلام یه سوال
    یه جوجه لاری مرغ دارم که عید سال 1400 یه ساله میشه و تخم گذار نیس
    آیا برای کرچ خوابیدن مناسبه و ممکنه جوجه های خوبی دربیاره؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، نژاد لاری زیاد کرچ میشه ولی بهتره وقتی برای اولین بار کرچ میشن برای جوجه کشی ازشون استفاده نشه. هر مرغی طبیعت خاص خود را دارد و غریزه آنها فرق می کند.

  309. عملد گفت:

    با سلام من ۳٫۴ساله مرغ و خروس دارم اما تاحالا هیچوثت تجربه کرچ شدن نداشتم لطفا بگید اگه تخم از یک نژاد بهتر زیر مرغ بگذاریم ایا نژاد جوجه مثل نژاد مورد نظر ٬نژاد مرغی که تخم هارا گذاشته میشود؟؟؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، دوست عزیز نژاد جوجه ها به نژاد خروس و مرغ تخمگذار بستگی داره. اگر از یک نژاد مرغ دیگر برای جوجه کشی استفاده کنید ژنتیک جوجه ها ربطی به آن مرغ نخواهند داشت.

  310. امیر گفت:

    سلام.
    من یک مرغ و یک خروس دارم.
    مرغم ماشینی هست و تقریبا از دو یا سه روز گی خودم بزرگش کردم .
    مرغ خیلی با من آروم هست و تا الان که یک سال و سه ماه سن دارد 9 بار جلوی خودم تخم کرده.
    خواستم بدونم مرغم کرچ میشه یا نه.

    1. f.gh گفت:

      با سلام، این نوع مرغ ها معمولا به ندرت کرچ میشن. برای جوجه کشی طبیعی از نژاد محلی استفاده کنید.

  311. علی گفت:

    مرغ های دورگه هم کرچ میشن

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله ولی بستگی به نژادهایی دارد که با هم ترکیب شده اند.

  312. ابوالفضل گفت:

    ما یک مرغ و یک خروس محلی داریم
    مرغ ما روزی یک تخم میگذارد و روی آنها می خوابد
    دما روز ها ۲۵ درجه و شب ها ۱۸ درجه است
    آیا مرغ ما جوجه دار می شود؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، آیا از کرچ شدن مرغ اطمینان دارید؟ چون مرغ وقتی کرچ میشه دیگه تخم نمیگذاره. برای جوجه کشی باید مرغ به صورت مداوم بر روی تخم ها بخوابه و بهتره تنها باشه. دمای محیطش هم معتدل باشه 18 درجه کمی سرده.

  313. منوچهری گفت:

    با درود. مرغ لاری اصلا مادر خوبی نیست و آمار من نشون میده امتیاز لاری خیلی کمه.
    شاید منظور کارشناس نژاد های محلی است که در روستاها با کمی دقت در خانه روستاییان عزیز هنوز پیدا میشه ودر آخر نژاد های جدیدی که تو بازار زیاد شده مانند گلین و..

  314. وحید گفت:

    سلام مرغ عربی چندتا تخم میکنه بعد کرک میشه؟البته مرغ من یک روز در میون تخم میکنه

    1. f.gh گفت:

      سلام، دوست عزیز کرچی مرغ به تعداد تخمگذاریش ربطی نداره. شرایط کرچ شدن رو در این مقاله توضیح داده ام. مرغ نژاد عربی از جمله نژادهای محلی در استان های خوزستان بوده که استعداد کرچی دارند.

  315. ارسلان حسینی گفت:

    با سلام من یه جفت مرغ و خروس لری دارم این نژاد هم از جمله نژاد هایی است که سالی تحت هر شرایط کرچ میشه سوالم اینه که اگه با تخم های خودش به کرچ بزارم جوجه هاشون هم مثل خودشون بدلیل غریزه قوی کرچ میشن؟؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله به احتمال بسیار قوی این صفت به جوجه ها نیز منتقل خواهد شد.

  316. ali گفت:

    سلام من سوالم اینه که ۸ تا مرغم الان مشکلی دارن که هی میرن روی تخم ها میخوابن بعد نیم ساعت بلند میشن و همشونم صدای جیغ در میارن و همشون تا آخر پاییز بعد یه دوره استراحت از دوره تخمگذاری این ۱۰ تا فلان تخم گذاشتن که الان این مشکل رو دارن لطفا راهنمایی کنید با سپاس

  317. فرزاد رستمی گفت:

    سلام شاید این شوالم با مطلبتون مغایرت داشته باشه ولی چون در مورد کرچی هست میپرسم من پارسال دوتا کبک خریدم جاشونم وسظ حیاط بود رفت آمدشم زیاد بود ولی کبکم بیش تر از 20 تخم گزاشت من گفتم ارزششو نداره تخمترو بر پارم تخمت موند زیر پاش کبکم کرچ شد روی تخم نشست لازم بن زکر است من چیزی زیر پتش نریختم خودش با چوب و اینجور چیزا لونه درست کردن بعد 20 روز روی تخماش نشست روز 20 دیدم نیومد غذا بخوره رفتم نگاه کردم دیدم مرده بعد به تنش که نگاه کردم دیدم به میزان باور نکردنی یه حشره قهوهای خیلی ریز تو بدنشه فک کنم بخواطر بارونه چون بارون ریخت روش یه کم نم کرد لونش میخوام بدونم کبک مادم رو امثال کرچ شد چیکار کنم که این بلا سرش نیاد ؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، کبک ها مثل مرغ ها زیاد اهلی نیستند و طبیعتشون با مرغ ها خیلی فرق داره و نحوه کرچ شدنشون هم متفاوته. اگر کبک دیگری دارید که ممکنه کرچ بشه لازم است که برای او سرپناه تهیه کنید. میتونید کبک رو به داخل یک سالن منتقل نمایید تا او خودش لانه سازی کند و کرچ شود.

  318. مهران گفت:

    ضمن سپاس از مطالب آموزنده‌تون، فقط متوجه نشدم که چون مرغ روزی یک تخم میگذاره، برای تعداد بالا چیکار باید کرد؟ نمی‌دونم متوجه پرسش من شدید یا خیر؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، اگر منظورتون تعداد بالای تخم نطفه دار است که بایستی آنها را خریداری کنید. تخم های نطفه دار قابل استفاده برای جوجه کشی بهتره کمتر از 6 روز عمر داشته باشند.

  319. Sadaf گفت:

    سلام سه تا جوجه رنگی دارم بزرگ شدن الان.
    نژادشون شاید لگهورن باشه آیا اینا تخم میذارن؟

  320. ارمین گفت:

    سلام. من سه تا جوجه رنگی خریدم الان چهار ماهشون شده و بزرگ شدن فکر کنم نژاد لگهورن هستن. آیا اینا تخم نمی‌ذارن؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، جوجه رنگی ها معمولا همان جوجه خروس ها هستند که تخمگذار نبوده و نگهداری آنها در مرغداری ها توجیه اقتصادی ندارد. این نوع جوجه ها رو رنگ آمیزی میکنند و در بازار به فروش می رسانند.

  321. پویان گفت:

    سلام ا کجا بفهم قطعی که کدوم جوجه اردک نر و کدو ماده لطفا جواب بدید

  322. ابوالفضل موسیٰ زاده گفت:

    سلام من یک مرغ بومی کرچ دارم دوتا سوال دارم من دیروز دو تا تخم زیرش گذاشتم امروز هم شش تا می تواند جوجه در بیاورد و از روی تخم ها بلند شد دو ساعت یادش رفت بشیند روی تخم ها بعد نشست با این حال می تواند جوجه در بیاورد تخم هم تخم سالم است نطفه دار نیست

    1. f.gh گفت:

      با سلام، دقیقا نمیشه تشخیص داد و این کاملا به طبیعت مرغ بستگی داره. بهتره لانه مرغ رو به یک محیط ساکت و آرام انتقال بدهید که دما و رطوبتش معندل باشه. کم نور باشه و به اندازه کافی دان و آب کنار لانه بگذارید.

  323. حسین گفت:

    سلام من یه چندتایی مرغ محلی دارم و کرچ نمیشن چیکارکنم جاشونم هم تاریک و هم بی سروصدا ولی تخم رو جمع میکنم چیکارکنم ..
    ممنون میشم بهم کمک کنید ممنون ازلطف شما

    1. f.gh گفت:

      با سلام، به مدت یک هفته خمیر ترش با آرد گندم درست کنید و هر روز صبح به مرغ هاتون بدهید. در ضمن برای تحریک مرغ ها به کرچ شدن بایستی تعدادی تخم در داخل لانه بگذارید. دما و رطوبت محیط نگهداریشون هم باید معتدل باشه.

  324. محمد گفت:

    سلام خروس من با یک خروس بزرگ جنگ میکنه میخوره زمین دیگه کلا روی یه پاش میخوابه لطفا راهنمایی کنید جیکار کنم خوب شه

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بایستی به دامپزشک مراجعه کنید. پای خروس آسیب دیده.

  325. رضا گفت:

    سلام من میخاستم بدونم آیا مرغی که کرچ بوده و روی تخم خوابیده آیا دوباره میخوابه جاش عوض بشه؟با تشکر

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بهتره که جاش عوض نشه ولی اگر محیط جدید ساکت و آرام و دمای مناسبی داشته باشد، مرغ در همان حالت کرچی خواهد ماند.

  326. ارسلان قاسمی گفت:

    سلام من یک مرغ محلی دارم که دو هفته ای اورو خریدم تخم میزاره ولی جاش رو عوظ می کنه لطفا به دادم برسید

    1. f.gh گفت:

      سلام، یک لانه با جعبه چوبی و یا پلاستیکی برای مرغتون درست کنید و داخل لانه هم کاه بزارید و یک عدد تخم مرغ، تا مرغ شما برای تخمگذاری به خوابیدن در آن لانه ترغیب شود.

  327. ارسلان قاسمی گفت:

    با سلام من یک مرغ محلی دارم که تخم می گذاشت و من نمیدونم که کجا تخم میزاره نزدیکه ۱۳ تخم گذاشت بعد جاش رو عوض کرده الان۴ تخم داره ومن خیلی دوست دارم که کرچ بشه خواهش کمکم کنید

    1. f.gh گفت:

      با سلام، اقدامات گفته شده در این مقاله را اجرا کنید. کرچ شدن بیشتر غریزی می باشد.

  328. مرتضی گفت:

    سلام یکی از مرغ های من کرچ شده ولی بعد چند ساعت بلند میشه چون غریضی ضعیفی داره چه چیزی باعث تقویت غریزی اش میشه ضمنا خمیر ترش هن میدم چه چیز های دیگه باید کنم

    1. f.gh گفت:

      با سلام، برای تقویت این غریزه در مرغ ها کار خاصی نمی توان انجام داد. فقط باید لانه مرغ رو به یک محیط جدا از سایر مرغ و خروس ها و به یک محل ساکت و خلوت منتقل نمایید. کف لانه حتما کاه باشه. در نظر داشته باشید که این نوع مرغ ها برای جوجه کشی طبیعی مناسب نیستند.

  329. امیر روشنی گفت:

    مرغ من محلی بود و سه تا از تخماشو دراورد و بقیه هم نطفه داشتن الان یکیشم شکستم توش جوجه زنده بود اما کامل نبود و یک سوال الان یک تخم مونده احتمالا یه جوجه زنده ناقص داری اونو چی کار کنم؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، باید اجازه دهید دوره جوجه کشی به اتمام برسد و بقیه تخم های نطفه دار نیز هچ شوند. جوجه های ضعیف پس از هچ یا درگیر بیماری شده و تلف میشوند و یا رشد بسیار کندی دارند.

  330. امیر روشنی گفت:

    سلام مرغ من کرچ شد اما بعد از دراوردن سه جوجه بقیه تخم مرغ ها را ول کرد علت این چه میتواند باشد؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، در مورد رفتار مرغ کرچ شده باید موارد بیشتری بررسی شوند. نژاد مرغ شما چیست؟ آیا سایر تخم ها نطفه دار بودن و یا اینکه نوک زدن؟

  331. ابوالفضل گفت:

    سلام خسته نباشید
    من دوسالی هست مرغ ولایتی وکاکولی 7 دارم ویک خروس کاکولی
    طی این دوسال اصلا کرچ نشدن باید چکار کنم

    1. f.gh گفت:

      با سلام، نژاد کاکلی به ندرت کرچ میشوند. به جای آن از مرغ بومی و یا دستگاه جوجه کشی استفاده کنید.

  332. ابوالفضل گفت:

    سلام خسته نباشید
    من دوسالی هست مرغ ولایتی وکاکولی 7 دارم ویک خروس کاکولی
    طی این دوسال اصلا کرچ نشدن باید چکار کنم

  333. مهدی گفت:

    سلام من یک مرغ لاری کرچ دارم میخوابه راحت رو تخما اما بعد از رب ساعت بلند میشه از رو تخما و دیگه باز نمیگرده رو تخما

    1. f.gh گفت:

      با سلام، این مرغ به درد جوجه کشی نمی خورد و غریزه کرچی ضعیفی دارد.

  334. Alireza گفت:

    سلام آیا مرغ ماشینی هم کرچ میشود یا نه؟ لطفاً جواب بدید

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله تحت شرایط مطلوب احتمال کرچ شدنشون هست.

  335. ندا گفت:

    سلام من ی مرغ گرفتن جوجهاش 20روزن..از جوجها جداش کردم.. چند وقته دیگ تخم میکنه؟ اصلا تخم میزاره بعدازاین یا ن

    1. f.gh گفت:

      با سلام، معلوم نیست و کاملا به طبیعت پرنده و شرایط نگهداری همچون دما و رطوبت، تغذیه، نور و … بستگی دارد. ممکن است پس از یک هفته تخمگذاری را شروع کند و یا ممکن است تا اول فصل بهار تخمگذاری نداشته باشد.

  336. ابولفضل گفت:

    سلام ببخشید ، من یک مرغ و یک خرپس لاری افغان دارم میخواستم بدونم زمان کرچ شدنه ان ها کی است

    1. f.gh گفت:

      با سلام، معمولا نژاد لاری اواخر تابستان و اوایل پاییز هم کرچ میشوند. اگر شرایط گفته شده در این مقاله رو برای مرغ فراهم کنید به احتمال زیاد در زمان های گفته شده کرچ خواهد شد.

  337. مالکی گفت:

    با سلام
    من انواع نژاد مرغ و خروس رو نگه داشتم و تجربه ی زیادی ازشون دارم.فقط یه سوال کوچیک داشتم . من یه ماه پیش تو مدفوعشون تخم کرمک دیدم و بهشون سه روز به مقداری سیر دادم . خوب شدن ولی انگار دوباره شیوع پیدا کرده . خواستم بدونم این علتی میشه برای تخم نزاشتنشون؟
    من نژاد قاطی هم دارم مثل مرندی+ابریشمی خیلی خوب کرچ میشن و همه ی جوجه هارو درمیارن تخم هاشون بزرگه و خیلی نسبت به بقیه ی نژاد ها مهربونن. فقط گاهی جوجه ها ناقص یا ضعیف به دنیا میان این به خاطر ترکیب ژنتیکیشون هست یا چی؟!

    1. f.gh گفت:

      با سلام، برای درمان کرمک در طیور بایستی از داروهای ضد انگل مثل لوامیزول استفاده کنید و با ضد عفونی محیط و وسایل مورد استفاده زمینه شیوع مجدد آن را از بین ببرید. در مورد تخمگذاری هم بله این انگل می تواند باعث عفونت تخمدان پرنده شود و تخمگذاری را تحت تأثیر قرار دهد.
      در مورد جوجه های ناقص هم باید گفت که این مشکلات بیشتر به ژنتیک و یا بیماری ربط دارند.

  338. Amin گفت:

    سلام مرغ من وقتی نزدیکش میشیم پرای گردنشو سیخ میکنه و قدقد میکنه ،روی تخم روزی 3ساعت میخوابه اما هم تخم میکنه ونه کامل روی تخم می خوابه. چی کار کنم تا بخوابه؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، تو لانه مرغ کاه بریزید و لانه رو به یک محل ساکت و خلوت، با آب و هوای معتدل و نور کم منتقل نمایید. در ابتدا از تخم مرغ معمولی استفاده کنید و سپس رفتار مرغ رو بررسی کنید اگر کرچ شده باشد تخم نطفه دار در داخل لانه قرار دهید و تخم مرغ های قبلی رو بیرون بیاورید.

  339. امیر گفت:

    سلام من یه مرغ دارم که از ۲۱ روز بیشتره که کرچ شده نمی دونم چرا بچه هاش از تخما بیرون نمیان؟احتمال داره تخم های پوچ باشن ؟آخه اصلا نه صدای جیک جیکی نه وقتی نور می ندازیم روشون هیچی نشون نمیده؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، به احتمال قوی تخم ها بدون نطفه بودن. چرا که در نطفه سنجی روز هفتم و یا دهم باید رگ ها رویت شوند. پس از 21 روز نیز حداقل باید آثار نوک زنی بر روی برخی از تخم ها دیده میشد. یکی از تخم ها را برداشته و پس از نطفه سنجی و اطمینان از تلف شدن تخم نطفه دار آن را بشکنید.

  340. علیرضا گفت:

    سلام من یه مرغ و یک خروس دارم که از دستگاه جوجه کشی متولد شدند آیا احتمال کرچ شدن مرغ هست یانه

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله احتمالش هست ولی مرغ های ماشینی کمتر کرچ میشوند.

  341. داش علی گفت:

    به نظر شما چگونه یک مرغ رادوباره کرچ کنیم.؟ایا میشود زیر یه مرغ بزرگ تا بیستویکی هم تخم مرغ گزاشت که نژادشم محلی است.

    1. f.gh گفت:

      با سلام، مرغی که قبلا کرچ شده باشد در اوایل فصل بهار و اواخر فصل تابستان مجددا می تواند کرچ شود. ولی باید شرایط ذکر شده در این مقاله را فراهم نمایید. در ضمن بعد از اتمام دوره کرچی و بلافاصله نمی توان مرغ را کرچ نمود.
      همچنین نژاد مرغ محلی با جثه درشت تا یه حدی می تواند تخم های نطفه دار را بپوشاند و 21 عدد تخم خیلی زیاد است. چراکه به همه تخم ها گرما و رطوبت منتقل نخواهد شد و تلف میشوند. بستگی به جثه مرغ دارد و بین 12 الی 15 عدد متغیر می باشد.

  342. اصغر گفت:

    سلام خسته نباشید اگه یه مرغ با ۲تا خروس جفت گیری کنه تخم مرغ اون مرغ به جوجه تبدیل میشه با کرچ شدن طبیعی مرغ

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله احتمال نطفه دار بودن تخم در این حالت بسیار بالا خواهد بود و تخم های نطفه دار حاصل اگر به موقع از آن جوجه کشی شود به جوجه تبدیل خواهند شد.

  343. Ben گفت:

    سلام
    چند روز باید به مرغ خمیر ترش بدهیم من الان یک هفتس که بهشون دادم انگار نه انگار خبری ازکرچ شدنش.ن نیست

    1. f.gh گفت:

      با سلام، معمولا تا یک هفته، 10 روز تأثیرگذار می باشد ولی این تکنیک همیشه جواب نمیده و برای کرچی باید شرایط آب و هوایی و … هم مساعد باشه. در این ایام از سال مرغ ها به ندرت کرچ میشوند. نژاد مرغ های شما چیست؟

  344. د گفت:

    سلام
    مرغی که بدن کوچکی دارد توانایی کرچی رامیتوان داشت

    1. f.gh گفت:

      با سلام، کرچی مرغ کلا به جثه ربطی ندارد فقط اگر این مرغ کرچ شود تعداد تخم کمتری می توان زیر آن قرار داد.

  345. بنیامین گفت:

    سلام
    آیاخمیرترش مرغ را کرچ میکند

    1. f.gh گفت:

      با سلام، به طور قطع نمی توان گفت ولی تأثیر گذار می باشد.

  346. اصغر گفت:

    سلام خسته نباشید یه سوال داشتم اگه تو ۲۰تامرغ محلی ۲تا خروس محلی باشه و هردو با مرغا جفت گیری کنن تخم مرغ به جوجه سالم تبدیل میشن
    لطفا جوابمو از همینجا بدین لطفا ممنون میشم

    1. f.gh گفت:

      با سلام، نسبت خروس به مرغ های گله کم می باشد بهتر است که یکی یا دو عدد خروس دیگر نیز به گله اضافه کنید.

  347. علی گفت:

    سلام وقتی که تخم ها زیاد مشود مخورند

    1. f.gh گفت:

      با سلام، علت تخم خواری مرغ کرچ شده بیشتر به خاطر تشنگی و یا گرسنگی بیش از حد و کمبود کلسیم و مواد معدنی می باشد.

  348. ارمان گوگونانی گفت:

    سلام خسته نباشین من مرغ کوشین دارم این نوع نژاد میتونه به خوبی کرچ بشه؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله نژاد کوشین نیز به خوبی کرچ میشود.

  349. بت گفت:

    سلام
    میشه مرغ دراین فصل کرچ بشن

  350. N گفت:

    سلام
    میشه تخم مرغ هادرروز18جوجه شن

  351. ب گفت:

    سلام
    مرغ میشه توی این فصل کرچ بشه

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله اگر شرایطش فراهم باشه و دمای هوا هم معتدل باشه احتمالش هست.

  352. D گفت:

    آیامیشه تخم مرغ هادرروز18جوجه شن

    1. f.gh گفت:

      سلام، دوره جوجه کشی تحت تأثیر دما و رطوبت میباشد و ممکن است چند روز دیرتر و یا زودتر ار روز موعود اتفاق بیفتد ولی زودترین زمان ممکن برای هچ تخم های نطفه دار مرغ روز 19 می باشد اما ممکن است تحت شرایط خاصی یک روز زودتر اتفاق بیافتد هنوز این چنین موردی گزارش نشده است.

  353. B گفت:

    سلام
    میگم اگه الان فصل جوجه کشی طبیعی نیست چرا دربازار مرغ کرچ وجود دارد فراوان

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بستگی به آب و هوا و شرایط نگهداری دارد. در مناطق معتدل در صورتیکه سایر شرایط هم فراهم باشند مرغ کرچ میشود.

  354. bfrkxcf گفت:

    با سلام من دیروز 3 جوجه ی محلی یک ماهه خریداری کردم می خواستم بپرسم که مرغ های محلی درچه سنی تخم میزان و کرچ میشوند

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بستگی به شرایط نگهداری و تغذیه و آب و هوای منطقه دارد ولی معمولا از سن 4 الی 6 ماهگی تخمگذار میشوند. کرچ شدن نیز به عوامل زیادی بستگی دارد و بعد از یک دوره تخمگذاری مرغان بومی در اوایل فصل بهار کرچ میشوند.

  355. نسیم بابایی گفت:

    سلام ببخشید مرغ ما پس از ۱۸روز دیگر روی تخم مرغ ها نمیخوابد،جوجه ها هم در تخم زنده هستند چه باید کرد

    1. f.gh گفت:

      سلام، 3 روز آخر جوجه کشی بسیار مهم بوده و باید تخم های نطفه دار در شرایط دمایی و رطوبت مناسب قرار گیرند. اگر امکانش را دارید سریعا تخم های نطفه دار با به داخل دستگاه جوجه کشی منتقل نمایید. اگر نه محیطی با دمای 37.2 درجه و رطوبت 70 درصد برای تخم ها فراهم کنید.

  356. makan گفت:

    سلام ممنون بابت مقالتون ببخشید یع سوال .میگن مرغ گلمایگان اصلاح شدس و کرچ نمیشود ولی مرغ من ک گلپایگانه حالا حدود چند روزه از لونه بیرون نمیاد و هی رو تخما خوابیده .ایا میشه بهش اعتماد کرد و تخم نطعه دار بزارم زیرش؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، دوست عزیز قبلا به این سوالتون پاسخ داده شده است.

  357. makan گفت:

    سلام وقت به خیر .ممنونم بابت مقالتون ببخشید میگن مرغ گلپایگان اصلاح شدس و همیزورم هست .ولی مرغ گلپایگانم کرچ شده سه روزه از رو تخم های بقیه پا نمیشه .ایا میتونم بهش اعتماد کنم بخوابونمش رو تخم ها؟؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، در مورد کرچ شدن مرغ ها دقیقا نمی توان نظر داد و این کاملا به تغییرات فیزیولوژیک بدن مرغ بستگی دارد. شما بهتر است که یکی دو روز با تخم مرغ های بدون نطفه و یا تخم های مصنوعی این مرغ رو امتحان کنید و او را زیر نظر بگیرید. محل جوجه کشی باید ساکت و خلوت و فقط لانه مرغ کرچ شده در آنجا باشد.

  358. مهدی گفت:

    سلام آیا مرغ بلیموت راک برای جوجه کشی مناسب هسستش یا نه و آیا دانه پارس واسه مرغ خوب هستش یا نه

  359. Bb گفت:

    سلام
    من یک مرغ هام امروز رفت داخل لانه وخوابید روی تخم ها بعد دستم راکه بردم نزدیکیش نکم زد وخود راکمی پف کرد بعد قدقد قدا کرد آیا این مرغ کرچ هستش

    1. f.gh گفت:

      سلام، علائم کرچی دارد ولی یکم باید صبر کنید که این علائم ادامه دارند و یا نه.

  360. امیررضا گفت:

    سلام من یه دونه مرغ رسمی دارم الان جای اونو گرم کنم و تاریک بی سرصدا باشه کرچ میشه

    1. f.gh گفت:

      سلام، الان فصلش گذشته و خیلی کم پیش میاد مرغ ها در این فصل کرچ بشن. اوایل فصل بهار و اواخر فصل تابستان برای کرچ شدن مرغ ها مساعد می باشد.

  361. علی محرمی گفت:

    سلام
    مرغ من کرچ شد خوابوندمش بعد تخم هاش خراب شد اگه دوباره تخم بذارم زیرش میشه یا نه

    1. f.gh گفت:

      سلام، دوره کرچ شدن مرغ 3 هفته می باشد و بعد از آن مرغ از این حالت بیرون می آید و ممکن است تخم های نطفه دار را رها کند.

  362. رها گفت:

    سلام
    تاج کج مرغ قابل اصلاح است یا نه؟؟

  363. Ben گفت:

    سلام من یک مرغ کرچ دارم 2تاتخم مرغ هاش ترک جزی برداشته آیاجوجه میشن

    1. f.gh گفت:

      سلام، متأسفانه این نوع تخم های نطفه دار اصلا برای جوجه کشی مناسب نیستند و احتمال آلوده شدن نطفه به میکروب و بیماری های مختلف و در نتیجه مرگ آن بسیار قوی می باشد.

  364. مهدی گفت:

    سلام و خداقوت..
    چه غذایی برای مرغ خوبه که هم به صرفه باشه و هم برای مرغ مقوی باشه من مرغ و خروس دارم ولی با این غذاهایی که من میدم نه به صرفه است و نه مقوی

    ممنون

  365. بنیامین گفت:

    سلام
    من ی۱۰تامرغ دارم بخواهم کرچ شون کنم بایدازهم جداشون کنم

    1. f.gh گفت:

      سلام، خیر کرچ شدن مرغ ربطی به جدا کردنشون نداره. در ضمن الان فصلش گذشته و مرغ ها کرچ نخواهند شد.

  366. محمد گفت:

    سلام و خسته نباشید.
    آیا مرغ بلک استار برای جوجه کشی مناسب است یا نه ممنون بابت پاسخگویی شما.

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله نژاد بلک استار هم برای جوجه کشی مناسب است و تحت شرایط مطلوب در سال حداقل یکبار کرچ میشود. (اوایل بهار)

  367. محمدمهدی گفت:

    اگه بعد از طی کردن دوره ۲۱ روزه مرغ جوجه ها از تخم بیرون نیامدن، میشه جوجه ها رو ازتخم بیرون بیاریم یا نه؟؟ و اگر پوسته تخم مرغ محکم بود و جوجه ناتوان بود برای سوراخ کردن تخم چی؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگر تخم ها نوک زده باشند بعد از 20 ساعت می تونید به هچ شون کمک کنید. بهتر است که اجازه دهید جوجه ها به خودی خود از تخم بیرون بیایند. جوجه های ضعیف معمولا بعد از تولد تلف میشن. در حین شکستن تخم برای خروج جوجه ها باید خیلی احتیاط کنید و با صبر و حوصله اینکار رو انجام دهید. اگر رگ های خونی بسته نشده باشند جوجه خونریزی و عفونت خواهد داشت.

  368. عباس گفت:

    سلام من ۴ مرغ یکساله دارم ولی تا هنوز کرچ نشدن چیکار کنم کرچ بشن

    1. f.gh گفت:

      سلام، نژاد مرغ هاتون چیه؟ در ضمن الان فصلش گذشته. اوایل بهار و اواخر تابستان معمولا مرغ ها کرچ میشن. در این فصل ها اقدامات گفته شده در این مقاله رو برای مرغ هاتون اجرا کنید.

  369. Bsgs@hd گفت:

    سلام یک سوال…
    مرغ بنده کرچ شده و روی تخم مرغ ها خوابیده و من نور بینی کردم رگه های خونی هم بود.
    اما نزدیک به مرغ که میشم خیلی میترسه و از رو تخم ها بلند می‌شه به نظرتون جوجه کشی رو بااین مرغ ادامه بدم یا نه از فاز کرچی هم در نیومده ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگر دستگاه جوجه کشی دارید که بهتر است تخم ها را به آنجا منتقل کنید چون ممکن است در اثر ترس مرغ شما دیگر روی تخم ها نخوابد. اگر امکانش رو ندارید سعی کنید کمتر مزاحم مرغ بشوید و اجازه ندهید حیوان و یا افراد دیگر به محل لانه مرغ سرک بکشند. محل لانه در جای امن و ساکت باشد.

  370. مجتبی گفت:

    هورمون پرولاکتین را باید از کجا بگیریم بعد من دوتا مرغ دارم که یکیش سال قبل کرچ شد ولی روی تخم نخوابید امسال دیگه کرک نشد چیکار کنم تا کرک بشه

  371. احمد شکرطلب گفت:

    سلام مرغ من حدود یک ماه روی تخمها خوابیده وهنوز از جوجه خبری نیست با اینکه خروس هم دارم ولی دوتا از تخمها که اتفاقی شکست ظاهرا بدون نطفه بودآیا لازمه مرغ رو از تخمها دورکنم یا پس از مدتی خودش بلند میشه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، باید مرغ را از روی تخم ها بلند کنید. آن تخم ها دیگر جوجه نخواهند شد. دوره جوجه کشی مرغ به طور متوسط 3 هفته طول میکشد. تخم مرغ هایی که استفاده نموده اید یا بی نطفه بودن و یا اینکه نطفشون ضعیف بوده که این به تغذیه و ژنتیک وسلامت مرغ و خروس بستگی داره.

  372. محمد محمدی گفت:

    سلام آیا مرغ هایی که از طریق جوجه کشی تولید شده اند می توانند کدچ شوند

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله این نوع مرغ ها نیز تحت شرایط مطلوب کرچ میشوند ولی نه به اندازه نژادهایی مثل بومی و لاری.

  373. محمد گفت:

    سلام ببخشید من یه مرغ دارم که تو لونش میخوابه وقتی میری طرفش با نوکش میزنه ولی وقتی که از لونه بیرون میاریش تا یه روز نمیره تو لونه مگه اینکه خودم بذارمش تو لونه که بخوابه البته هیچ تخمی زیرش نیست آیا مرغم کرچ شده؟البته اینم بگم الان وسط تابستونه هواهم خیلی گرمه لطفا راهنماییم کنید ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، به نظر نمی رسد مرغ شما در این موقع از سال کرچ شود. به احتمال قوی برای خنک شدن داخل لانه می خوابد و نمی خواهد کسی مزاحمش شود. اگر احتمال می دهید که کرچ شده برای خارج نمودن پرنده از این وضعیت او را با آب کمی سرد شست و شو دهید.

  374. Beny amin گفت:

    سلام من یک مرغ کرچ خریدم صدای مرغ کرچ رادرمایره روتخم هم کمی می خوابد وبلند میشود چیکارکنم
    نژاد بومی

    1. f.gh گفت:

      سلام، دوست عزیز الان فصل جوجه کشی طبیعی نییست و مرغ ها در این موقع از سال به دلیل گرمی هوا کرچ نمی شوند. اگر مطمئن هستید که مرغ شما کرچ شده لانه او را به محلی خنک منتقل نمایید. داخل لانه کاه بزارید و محل لانه نیز ساکت و آرام و کم نور باشد.

  375. بنیامین گفت:

    سلام من یک مرغ کرچ خریدم کمی روی تخم مرغ هامیخوابد بعدبلندمیشود وسرپا روی تخم هامی ایستدبعدکمی میخوابد دوباره این روال راپیش میبرد
    نژاد ش بومی هست

  376. سپهر گفت:

    یعنی میگم که چطور جایی آماده کنم خمیر ترش بدم یا چیز دیگه یا اندازه لونه چقدر باشه و البته یدونه جایی کوچیکی داشتم قفس بلدرچین هام بود جدا کردم اونجا دو سه تا تخم تستی گذاشتم حدود دو روز خوابید ولی گفتم تخم ها خراب میشه برداشتم اونم پاشد و قفس هم بیرون بود بارون زد گفتم اذیت میشه قفسو باز کردم

  377. سپهر گفت:

    فک نکنم چیزی که شما گفتید جواب بده چون خودم یه بار تست کردم ولی به دلیل بزرگ بودن لانه یدکی نشد هی گردش میکرن لطفاً با جزئیات کامل روش خودتان را توضیح دهید!

    1. f.gh گفت:

      درود بر شما، متوجه منظور شما نشدم دوست عزیز به کدام قسمت اشاره نموده اید؟

  378. امین گفت:

    سلام من یک مرغ کلپیگانی دارم که فکر کنم از اون مرغ هایی است خیلی کم کرچ میشه ولی این مرغ من خودش جوجه یه مرغ محلی بوده امکان کرچ شدن هست ؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله امکان کرچ شدنش هست ولی الان فصلش نیست.

  379. محمد گفت:

    سلام من ۱۴ مرغ بومی ایا ین مرغ برای کرچ شدن خوبه و رنگ ان به کرچ شدن ان ربطی داره یانه

    1. f.gh گفت:

      سلام، مرغ های بومی معمولا کرچ میشوند. ولی الان فصلش گذشته. کرچی مرغ به نژاد ، آب و هوا ، خوراک پرنده و شرایط محل نگهداری آن ربط دارد.

  380. سپهر گفت:

    البته از بقیه مرغای سالم ۳ تا ۴ شون تخم می‌زاره و یدونه مرغ داشتم که یکبار کرچ شد دیگه نشد و یکی از مرغا هم که گفتم می‌خوابه دورگه لری مادر لری پدر محلی بقیه همشون کاکلی و محلی آیا باید شرایط خواصی رو هم ایجاد کنم کرچ بشن؟

    1. f.gh گفت:

      لانه مرغ های کرچ شده رو عوض کنید و به یه جای ساکت و آرام منتقل نمایید. اگر میخواهید مرغ ها از این حالت بیرون آیند آنها را با آب کمی سرد شست شو دهید.

  381. سپهر گفت:

    نه فقط 6 تا مرغ از ۲۲ تا اینطوری هستن و فک کنم کرچ شدن ولی بوقلمون هام هم اون هارو اذیت میکنن چون بوقلمون هام تخم مرغ رو میخورن و فک میکنن مرغا واسه تخم خوابیدن و منتظر میمونن مرغا تخم بزارن و مرغا اجازه نمیدن تخم هایی رو هست که جمع کنم نوک میزنن آیا باید کاری کنم که شبانه روز بخوابن

  382. طاها گفت:

    باسه چیزمی توانید مرغ را کرچ کنیداول دست نزدن به تخم های مرغ دوم باید خروس مرغ ها محلی باشد سوم رفتامدانسان درانجازیادنباشد
    واگر می خوهیدمرغتان ازکرچ بودن دربیاید وبه تخم گذاشتن ادامه بددمرغ رادراب سردفروببرید

  383. سپهر گفت:

    سلام من یدونه سوال داشتم مرغ های من هی میرن میخوابن تویه لانه انگار که تخم میزارن ولی هیچ خبری از تخم نیست کرچ هم نیستن چون بعد نیم ساعت بلند میشن مشکل اینا چیه???

    1. f.gh گفت:

      با سلام، رفتار مرغان شما ممکنه به گرمی هوا بستگی داشته باشد. آیا کلا تخمگذاری آنها قطع شده است؟

  384. حسین گفت:

    سلام جایی که مرغ من هست تاریکه یه سبد برداشتم توش کاه ریختم اولش مرغ رو گزاشتم روش خاید رو تخما و تخمارو میچرخوند تخما یکی کارخونه ای بود یکی نطفه دار مرغ هم نژادش بومی بود و جوان ولی تخمگزار نمیدونم چرا یه دفه از جاش بلند شد و دیگه ننشست
    چکارنم تا دوباره رو تخما بشینه

    1. f.gh گفت:

      سلام، آیا محل لانه جوجه کشی مرغ ساکت و آرام است؟ ترس و استرس می تواند مرغ کرچ شده را فراری دهد. البته این مورد برای مرغ های جوان که برای اولین بار کرچ میشوند نیز بیشتر اتفاق می افتد. متأسفانه در بیشتر این نوع موارد دیگر مرغ بر روی تخم ها نمی خوابد. هر چه سریعتر باید تخم ها را به یه جای گرم منتقل کنید و اگر میتونید از دستگاه جوجه کشی برای ادامه جوجه کشی استفاده نمایید.

  385. مهدی گفت:

    سلام من یه سوال داشتم آیا یک مرغ باید پیر بعد کرچ شود؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، خیر مرغ ها معمولا بعد از یک دوره تخمگذاری کرچ میشوند و نیاز نیست که حتما پیر باشن

  386. عرشیا گفت:

    آیا میشه زیر مرغ کرچ تخم بوقلمون گذاشت

    1. f.gh گفت:

      با سلام، خیر تخم بوقلمون یک هفته دیرتر از تخم مرغ به جوجه تبدیل میشه و تا اون موقع مرغ کرچ شده از لانه بلند میشود.

  387. جواد گفت:

    سلام
    من مرغم یکم دور کرچ شده و بخاطر داغی هوا هیچکدوم از تخم ها جوجه نشدن اما سوالم اینه که آیا میتونم خودم جوجه زیرش بذارم؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، خیر . مرغ حتی ممکنه جوجه ها رو به کشتن بده.

  388. محمد گفت:

    باسلام مرغ سبرایت کیا کرچ میشن ودرسال چندبار کرچ میشن و چندتا تخم میزارن درسال؟؟؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله این نژاد هم کرچ میشه ولی نه به شدت نژادهایی مثل لاری و بومی. سالی یک بار آن هم اوایل فصل بهار. تعداد تخمگذاری آنها هم در بهترین حالت 180 الی 200 عدد خواهد بود.

  389. کاوه گفت:

    سلام میشه بیشتر راجب به خمیرترش حرف بزنید برای کرچی مرغ

    1. f.gh گفت:

      سلام، دوستان ببینید خمیر ترش راهکار تضمینی نیست و تا حدودی تأثیر گذار خواهد بود. برای تهیه خمیر ترش از آرد گندم و خمیر مایه استفاده کنید. معمولا بعد از چند ساعت خمیر ترش میشود. هر روز میتونید مقدار کمی از این خمیر تهیه کنید و برای روز بعد به مقدار کم همراه غذا به مرغ ها بدهید. (حداکثر به مدت یک هفته)

  390. حسین گفت:

    سلام تو لانه ی مرغ باید با تخم نطفه دار بزارم

    1. f.gh گفت:

      سلام، در ابتدا لازم نیست که حتما از تخم های نطفه دار استفاده کنید. چون احتمال آلودگی داره. بعد از اینکه مرغ کرچ شد میتونید از تخم های نطفه دار تازه استفاده کنید.

  391. حسین گفت:

    سلام باید تو لانه تخم تنبه دار بزاریم؟

  392. Yazdan گفت:

    سلام مرغ من جوجه هاشو له می کنه چیکار کنم؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، متأسفانه برخی از مرغ ها به صورت ناخواسته این مشکل رو دارند. آیا مرغ شما لاری است؟
      بهتره که جوجه ها رو جدا کنید و به صورت دستی با خوراک مخصوص جوجه آنها را بزرگ کنید.

  393. رضایی گفت:

    سلام نظرتون درباره نژاد جاپنیز برای کرچ شدن چیه
    کرچ میشن یا جزو اون نژادهایی هستن که به ندرت کرچ میشن؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله این نژاد نیز کرچ میشه

  394. رضایی گفت:

    سلام ببخشید من یه جفت مرغ و خروس نژاد جاپنیز دارم
    این نژاد کرچ میشن؟

  395. حسین گفت:

    سلام ببخشید و خسته نباشید میخواستم بدونم کرچی مرغ گلپایگانی چگونه است؟

  396. معین گفت:

    پودر خمیر مایه بدیم؟؟؟؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، انواع نژاد مرغ رو از اینترنت سرچ کنید و ببینید مرغ شما شبیه به کدام نژاد است.
      در ضمن از پودر خمیر مایه استفاده نکنید. باید یکم خمیر ترش با خمیر مایه و ارد گندم تهیه کنید و روزانه به مقدار کم آن هم حداکثر به مدت 7 روز به مرغ بدهید.

  397. معین گفت:

    من نمیدونم نژاد مرغم چیه میتونم عکس مرغم رو از تریق پیام رسان براتون بفرستم شما شناسایی کنید

  398. Aliii گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من یک جفت مرغ شاخدار( گینه ) دارم
    که روزی یک عدد تخم میزاره و البته خیلی ترسو و وحش هستن آیا کرچ میشه؟
    و چه اقدامی برای کرچ شدنشون باید صورت بگیره؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله مرغ شاخدار هم همچون دیگر پرنده ها کرچ میشه. ولی فصل کرچ شدن آنها اوایل بهار می باشد. در ضمن پرنده شما ترسو و وحشی است که باعث میشه پرنده کرچ نشه. برای کرچ شدن پرندگان به محیط ساکت و آرام و بی استرس نیاز دارند.

  399. حسین گفت:

    سلام و خسته نباشید یه جایی که پر از درخت باشه و یک جایی باشه برای خوب تخم گذاری آیا کرچ می شوند

    1. f.gh گفت:

      با سلام، باید محیط تخمگذاری ساکت و آرام باشه. در ضمن کرچی مرغ به نژاد و تغذیه و اب و هوا هم ربط داره.

  400. امیر گفت:

    سلام ببخشید کرچی مرغ جهادی چگونه است؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، فرقی ندارد تحت شرایط عادی همانند بقیه مرغ ها کرچ میشن، مرغ جهادی نیز سابقه کرچ شدن دارد ولی برخی از آنها اصلاح نژاد شدن و ممکن است غریزه کرچی آنها ضعیف باشد و یا اصلا کرچ نشن.

  401. معین گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید مزاحمتون شدم درباره ی مقالتون مزاحم شدم اون تیکش که گفتید تخم مرغ هرا بر نداریم بلکه تخمرغ هم اضافه کنیم اگر تخم ها در یخچال بوده باشه اشکال نداره؟ و اگه با خروس جفت نشده کرچ میشه؟ وتخم مرغ نتفه دار مرغ دیگری را بزاریم سر او می خوابه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بهتر است که ابتدا تخم مرغ های بدون نطفه و یا معمولی در داخل لانه بگذارید. حتی می توانید از تخم مرغ موجود در یخچال و یا پلاستیکی استفاده کنید. وقتی مطمئن شدید که مرغ کرچ شده است آن وقت می تونید تخم نطفه دار تازه زیر مرغ بگذارید.
      کرچی مرغ به خروس ربطی نداره. در ضمن از تخم سایر مرغ ها هم میتونید استفاده کنید.

  402. اسمان گفت:

    چگونه خمیر مایه ترش تهیه کنیم

  403. Parsa گفت:

    من ۱۰تا مرغ و یه خروس دورگ دارم مرغ ها محلی اصل هستنددشرایط شون عالی پس چرا کرچ نمی شوند تخم های آنها را جمع نکنم

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگر تخم ها نطفه دار هستند باید جمع کنید و تحت شرایط خاص از آنها نگه داری کنید. به جای آنها از تخم مرغ معمولی استفاده کنید.
      اگر مرغ ها کرچ نشوند به زور نمی توان آن ها را کرچ کرد.
      به مدت یک هفته در کنار غذا بهشون مقدار کمی خمیر مایه ترش بدهید. این کار به تحریک شدن آنها برای کرچی تا حدودی کمک میکند.

  404. اسمان گفت:

    سلام تا به حال کرچ نشده اند نژادشان را نمیدانم

  405. اسمان گفت:

    سلام نژادشان را نمیدونم ولی الان 3 سالی هست که آنها را دارم وتا به حال کرچ نشده اند میشه سنشان بالا باشه وتخم نگذارندالبته 2 مرغ هم دارم که تازه به تخم آمدند یه 2 هفته ای تخم گذاشتند و دیگر نگذاشته اند

    1. f.gh گفت:

      سلام، مرغ های شما غریزه کرچی ضغیفی دارند. برای رفع مشکل تخمگذاری نیز قبل خدمتون عرض کردم دلایل زیادی داره تک به تک این موارد باید بررسی بشن. در ضمن غذای مرغ ها نیز باید به اندازه کافی مقوی و حاوی کلسیم باشد. برای جبران کلسیم میتونید از پودر صدف دریایی و یا پوسته خرد شده تخم مرغ استفاده کنید.

  406. اسمان گفت:

    سلام بعضی از روز ها هم اصلا تخم نمیگذارندهمه مدل غذا هم بهشون میدم

  407. اسمان گفت:

    سلام من 3 سال هست که 5 عدد مرغ و یک خروس دارم الان 3 ماهی هست که خوب تخم نمیگذارند روزی 2 عدد دارو هم بهشون دارم ولی فایده ای نداشته چه کار کنم و خیلی دوست دارم که کرچ شوند

    1. f.gh گفت:

      با سلام، عوامل زیادی بر تخمگذاری آنها تأثیر گذار می باشد. افزایش سن، کمبود نور (کمتر از 16 ساعت) بیماری، تولک رفتن، استرس گرمایی و …
      آیا تابحال کرچ نشده اند؟ نزادشون چیه؟

  408. مهدی گفت:

    سالم من یک مرغ کوشین و خروس ابریشمی گرفتم مرغ و خروس سالمن و باهم جفت گیری میکنن مرغه تقریبا ۴۵ دقیقه قبل تخم گزاشتن میره تو لونه میشینه و بعد تخم گزاری هم چند دقیقه روی تخم میشینه وقتی بلند میشه بلند قودقود می‌کنه بنظرتون مرغم گرچ میشه؟

    1. Faraj گفت:

      سلام، طبیعی است بیشتر مرغ ها بعد از تخمگذاری و بلند شدن از لانه با صدای بلند قد قد میکنند. مرغ شما کرچ نشده است.

  409. یحیی صالحی گفت:

    باسلام
    میخواستم بدونم آیا مرغ های جهادی هم کرچ میشوند.
    باتشکر

    1. Faraj گفت:

      با سلام، بله این نژاد نیز کرچ میشود.

  410. سید علی گفت:

    سلام ببخشید چه زمانی از ماه باید تخم.گذاشت زیر مرغ و زمان کرچی مرغ چند روزه؟

    1. Faraj گفت:

      سلام، معمولا در فصل بهار و اواخر تابستان مرغ ها کرچ میشوند. البته کرچی مرغ به شرایط مختلفی بستگی دارد که در مقاله به طور مفصل توضیح داده شده اند. در ضمن مدت زمان کرچی مرغ 3 هفته می باشد.

  411. مهدی گفت:

    سلام یه سوال داشتم و این سوال هم ربطی به این سایت نداره اما من جایی دیگه نمیشناشم که ازشون سوال کنم
    اینکه من یه خروس دارم که کاکلش خیلی بزرگ و دراز شده جوری که یکی از چشماشون تقریبا پوشیده آیا من باید کاکلشو کوتاه کنم یا نه اگه کوتاه کنم چجوری باید این کارو کنم

    ممنون

    1. Faraj گفت:

      سلام، یله می توان تاج خروس رو کمی قطع کرد. ولی دقت داشته باشید که برای انجام این کار باید از یک فرد متخصص و با تجربه کمک بگیرید. بهتر است که ابتدا با دامپزشک مشورت کنید.

  412. حسین گفت:

    سلام
    ممنون از مقاله ی مفیدتون و سایت جذاب تون
    اگه لطف کنید به چند سوال کاربردی من هم که جوابی ندارم براش پاسخگو باشید:
    توضیحات لانه
    من 7 مرغ و یک خروس دارم که البته خروسم حدود 2 ماه هست که مریضه و من ندیدم مرغ بگیره
    روزانه 3 تا 5 تخم میزارن
    از دیروز 1 مرغ 40 تاج من روی تخم های روز که 4 عدد میباشد خوابیده
    از 4 روز قبلش هم تخم هاشون رو در محیط لانه ولی درون کیسه جمع کردم
    سوال:
    1.آیا تخم ها با توجه به وضعیت خروس نطفه دارن؟
    2.آیا میشه تخم از جایی دیگه بییارم و زیرش بزارم؟
    3.آیا تخم بوقلمون و اردک هم میشه بزارم؟
    4.آیا میشه محیط لانه ی تخم گذاری شده و حتی کاه زیر مرغ رو عوض و جابجا کرد؟
    5.آیا میشه کلا مرغ و لانه اش رو به جای ساکت و آروم و بدون حیوانات دیگر منتقل کرد؟تخم ها رو رها نخواهد کرد؟

    1. Faraj گفت:

      با سلام،
      1. حداکثر تا یک ماه بعد از جفت گیری امکان نطفه دار بودن تخم ها هستش. به احتمال زیاد تخم مرغ های شما بدون نطفه هستن.
      2. بله می توانید تخم نطفه دار از یک جای دیگر تهیه کنید. فقط سن تخم ها کمتر از یک هفته باشد.
      3. خیر دوره جوجه کشی این پرنده ها معمولا یک هفته بیشتر از مرغ می باشد و مرغ کرچ شده تا آن زمان بر روی تخم ها نمی خوابد.
      4.بله میتوان ولی ولی شرایط دمایی محیط مد نظر با محیط قبلی یکسان باشد و به مرغ استرس وارد نشود.
      5.بله بهترین کار برای جوجه کشی این است که محل لانه مرغ در یک مکان جداگانه و به دور از سر و صدا و حیوانات دیگر باشد.

  413. حسین گفت:

    سلام
    برای مرغی که جوجه هاش به دنیا اومدن میشه دوباره تخم بذاریم براش که بخوابه برای تولید مثل مجدد یا نه؟
    و جوجه هایش رو ازش جدا کینم؟
    ممنون اگه راهنمایی کنید

    1. Faraj گفت:

      با سلام، خیر حالت کرچی مرغ معمولا سه هفته طول میکشد و بعد از آن مرغ به روال عادی بر میگردد.

  414. علیرضا گفت:

    سلام
    چه محلی برای نگهداری تخم های نطفه دار مناسب هست که از بین نرن؟
    و تا چه زمانی میشه آنها رو نگهداری کرد؟
    سپاسگزارم

    1. Faraj گفت:

      سلام، تخم های نطفه دار باید در دمای 16 الی 18 درجه با رطوبت 45 درصد نگه داری شوند. محل نگه داری نیز باید ضد عفونی شده و تمیز باشد. تا زمان جوجه کشی هر 3 الی 4 ساعت یکبار تخم ها را بچرخانید. در ضمن برای جوجه کشی تخم نطفه دار باید کمتر از یک هفته سن داشته باشد. هر چقدر کهنه تر، نطفه دورن آن ضعیف تر خواهد شد.

  415. عرشیا گفت:

    سلام خواستم بگم که مادر بزرگ من 10 تا مرغ محلی داره و تو روستا زندگی میکنی و مرغاش خود به خود کرچ میشن

  416. محمد حسین گفت:

    باسلام . ببخشید یک سوال داشتم . من مرغم را تازه خریدم وسن شم نمی دونم وفکر کنم حدود ۱سال سنش باشه.و بنظر
    میاد پیر پاشه.ونمیدونم تا حالا کرچ شده یانه.من اون دارو رابهش تزریق کنم . چقدر تزریق کنم.
    باتشکر.

    1. سلام
      دوست عزیز وقتی هیچ اطلاعاتی در مورد پرنده ندارید بدون شک با تزریق دارو موجب تلف شدن اون خواهید شد
      لطفا صبور باشید ببینید کرچ میشه یا خیر
      و اون دارو رو هم بدون هماهنگی دامپزشک تزریق نکنید چون بدون شک باعث خسران خواهد شد

  417. عرشیا گفت:

    سلام ببخشید خواستم بدونم که باید برای نطفه دار کردن تخم ها باید یک خروس باشه ممنون میشم اگه جواب بدین

    1. سلام
      بله دوست عزیز

  418. عرشیا گفت:

    سلام پسر عمه من چند وقت پیش 8 تا جوجه از یک مرغ محلی در آورده وجوجه هاش به طور طبیعی در اومده اگه اون جوجه هاش بزرگ بشه اون ها هم کرچ میشن

    1. سلام
      نمیشه گفت دوست عزیز
      اما نژاد چون چنین قابلیتی داشته ، میشه حدس زد که درصد موفقیت در کرچ بیشتر باشه .

  419. محمد مهدی گفت:

    با سلا یه سوال که جواب بدید خیلی ممنون میشم !!
    مرغیو که ما میخواییم کر شه حتما باید خروس داشته باشه یا یه مرغ تنها هم میتونه کر شه؟

    1. Faraj گفت:

      سلام، مرغ برای کرچ شدن لازم نیست خروس داشته باشه ولی برای اینکه تخم ها نطفه دار باشند باید بین مرغ ها، خروس هم باشه.

  420. حسین گفت:

    سلام میشه بگید مرغ امپراطور یا نژاد فر کرچ میشوند یانه

    1. Faraj گفت:

      سلام، مرغ سلطان تخم گذاری پایینی دارد و معمولا به ندرت و گه گاهی کرچ می شود و غریزی کرچی آنها ضعیف است.

  421. Mohammad reza nazm گفت:

    باسلام. ببخشیذ من 9 مرغ دارم با یک خروس. من برای لانه شان یک قفس با فنس ساختم و برای تخم گذاشتن آنها زیر پایشان پوسه ی سبوس ریختم.
    آیا احتمال این است که یکی از مرغ های من کرچ شود؟
    البته 3 تای آنها تخم ها را میخورند

    1. سلام
      در ابتدای کار باید خوردن تخم ها جلوگیری کنید
      برای اشنایی با روش های این کار عبارت : پدیده تخم خواری در بین مرغ ها و روش مقابله با آن
      رو در گوگل سرچ کنید و پست اول رو به صورت کامل مطالعه کنید
      پس از رفع این مشکل میتونید امیدوار به کرچ مرغ ها باشید .
      توجه کنید که لانه ی مرغ هارم خیلی کوچیک در نظر نگیرید تا مشکلات دیگری هم بوجود نیاد

  422. محمد گفت:

    مرغ لاری من پر های زیر شکمش ریخته و روی بال هوش چندین پر هم ریخته من الان جای مناسب هم برای ان درست کردم ولی نمیشینه و همش میخواهد بره بیرون من الان چکار کنم

    1. Faraj گفت:

      سلام، چند روز صبر کنید هر روز یکم خمیر مایه ترش بهش بدین. در ضمن اگر کرچ نشه به زور نمی توان وادارش کرد.

  423. امین گفت:

    سلام من یه مرغ لاری دارم یکبار کرک شده الان یکماه تخم نمیزاره جریان چیه؟

    1. Faraj گفت:

      سلام، قطع شدن تخم گذاری به دلایل مختلفی همچون خوراک، نور و سالم بودن تخمدان پرنده بستگی دارد. به طور قطع و بدون بررسی نمی توان نظر داد.

  424. Mojtaba گفت:

    سلام ببخشید من یه مرغ برهما بلو دارم حدود ۱.۷ماهش هست ومیخواستم بدونم که چرا کرچ نمیشه

  425. Mojtaba گفت:

    سلام ببخشید من یه مرغ برهما بلو دارم نمی دونم چرا کرچ نمیشه و پرهای پشتشم ریخته دلیل کرچ نشدنش چیه از نظر شما

    1. Faraj گفت:

      سلام، این نژاد معمولا در سال یکبار کرچ میشود. ریزش پرهای پشت پرنده می تواند نشان از سوء تغذیه و کمبود مواد معدنی باشد. البته این امر به عوامل مختلف همچون سلامت مرغ، آب و هوای منطقه و … نیز بستگی دارد. کرچ شدن مرغ نیز ارتباط مستقیمی با این عوامل دارد.

  426. محمد آ گفت:

    سلام من ی جوجه مرغ مشکی دوتک دارم فکر کنم۳…۴ماهشه..چه طور کرچش کنم

    1. Faraj گفت:

      سلام، مرغ شما بسیار جوان بوده و هنوز به سن تخم گذاری هم نرسیده و باید یک دوره تخم گذاری داشته باشد. فعلا کرچ نخواهد شد.

  427. Majid گفت:

    سلام وقت بخیر دوتا از مرغای من بیشتر از نصف روز میرن رو تخم مرغای دیگ میخوابن طرفشونم میرم جیغ و داد میکنن ولی خودشونم تخم میکنن چکارشون کنم کرچ شن لطفا راهنمایم کن ممنون

    1. Faraj گفت:

      سلام، علائم کرچی دارند ولی باید مطمئن شوید. براشون لانه جدا درست کنید و کف لانه رو با کاه پر کنید. لانه رو به یه جای خنک و با کم نور منتقل کنید.

  428. مهدی گفت:

    من خیلی کار ها کردم نشد که نشد از ده تا مرغ و یک خروس عالی و اصیل ۴۰ تاج مرغ هاشم سالم و جوان هستند ولی اصلا هیچکدوم از این حالت هارو نداشت چیکار کنم

    1. Faraj گفت:

      با سلام، به ژنتیک مرغ ها بستگی دارد. آقا قبلا کرچ شده بودند؟ در اواخر تابستان نیز فرصت مجدد برای کرچ کردن آنها خواهید داشت.

  429. محمد گفت:

    لطفا جواب بدید
    عجله دارم

    1. Faraj گفت:

      سلام، اقا محمد عزیز سوالی از شما دریافت نکردیم.

  430. مهدی.......نیکویی گفت:

    من یه مرغ امپراطور گرفتم و صداش مثل قدقد نیست کچ کچ میکنه فامیلامون سر در میاره گفت تا یک هفته دیگه کرچ میشه یععنی ممکنه

    1. Faraj گفت:

      سلام، بله با مطالعه این مقاله شرایط لازم رو برای مرغ مهیا کنید تا کرچ بشه.

  431. Mahdi گفت:

    سلام من میخواهم مرغ کرچ کنم ایا میتوانم درکنارمرغ های دیگری کرچ کنم؟

    1. Faraj گفت:

      سلام، بهتره که لانه مرغ کرچ شده جدا از محل نگه داری سایر مرغ ها باشه.

  432. قاسم گفت:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما. میشه بگید مرغ های صنعتی یعنی جوجه ماشینی وقتی بزرگ بشه میتونه کرچ بشه و میتونه جوجه در بیاره لطفأ کمی توضیح بدید ممنون میشم.

    1. Faraj گفت:

      سلام، بله مرغ های ماشینی هم کرچ میشوند و میتوانند جوجه کشی کنند. در کل کرچی به طبیعت مرغ و آب و هوا و خوراکش بستگی داره. به طور قطع در مورد هیچ مرغی نمی توان اظهار نظر نمود.

  433. ستار گفت:

    سلام من یک مرغ محلی کرچ دارم که نصف روز روی تخم ها میشینه و نصف روز نمیشینه روی تخم های نطفه دارش بقیه مرغ و خروس ها ازش میترسند چاق هیکل تمام نشانه های مرغ کرچ داره اون نصف روزی که میاد فقط قغذا میخوره اگه غذا بهش ندم سرو صدا میکنه میشه بگین چیکار کنم که بشینه ؟زیرش خاک اره

  434. عرشیا گفت:

    سلام آیا نژادروسیه کرچ می شود

  435. زهرا گفت:

    سلام وقتتان بخیر یکی از مرغان من کرچ شد و من کمی دیر فهمیدم و اون همش دو هفته روی تخم ها خوابید آیا تخم ها به جوجه تبدیل میشن؟
    ممنون ازتون

    1. Faraj گفت:

      سلام، خیر برای جوجه شدن تخم های نطفه دار مرغ باید 21 روز به صورت مرتب بر روی تخم های نطفه دار بخوابه. اگر مرغ جوجه کشی را ادامه نمی دهد برای نجات تخم های نطفه دار باید بلافاصله آنها را به دستگاه جوجه کشی منتقل کنید و مجددا روند جوجه کشی را ادامه دهید.

  436. ali گفت:

    سلام یه سوال داشتم مرغ من بومیه کرچ شده ولی یکی از تخمارو خورده علتش چیه؟

  437. علی گفت:

    سلام یه سوال داشتم مرغ من بومیه کرچ شده ولی یکی از تخمارو خورده علتش چیه؟

    1. Faraj گفت:

      سلام، در بیشتر موارد به خاطر حس کنجکاوی و گرسنگی این کار و انجام میدن و وقتی مزه زرده رو می چشند به آن علاقه مند میشن. متأسفانه مرغی که عادت به تخم خواری داره و یا تازه به آن روی اورده برای جوجه کشی مناسب نخواهد بود. چون ممکنه بقیه تخم ها را هم نوک بزنه

  438. HOSEIN گفت:

    سلام. یک مرغ و خروس دارم که هر دوشون از داخل دستگاه جوجه کشی در اومدن میخوام بدونم اون مرغ کرچ میشینه

  439. امین گفت:

    سلام ببخشید اگه از تخم های مرغ کرچ بعد از ۲۱ روز جوجه در نیاد (به علت نطفه نداشتن) و مرغ رو از کرچی دراریم دیگه کرچ نمیشه و تخم نمیکنه؟؟ممنونم کمی راهنمایی کنید

    1. Faraj گفت:

      سلام، مجددا تخم گذاری خواهد داشت و در فصل جوجه کشی نیز تحت شرایط طبیعی کرچ خواهد شد.

  440. امیر گفت:

    سلام ببخشید برای کرچ کردن مرغ، میتونم اون رو توی یک مکان تاریک و دور از سروصدا تنها همراه چند عدد تخم نتفه دار نگه دارم؟

    1. Faraj گفت:

      سلام، بله می تونید ولی بهتره ابتدا مرغ رو با تخم مصنوعی و یا بدون نطفه امتحان کنید. سپس اگر مرغ کرچ شد تخم نطفه دار در زیر او قرار دهید.

  441. محمد گفت:

    سلام
    من مرغم کرچ شد ۱۵ اردیبهشت تخم گزاشتم زیرشون تا دیروز ۱۰ خرداد هیچکدوم تخمها جوجه نشد.شکستمشون فقط دوتاش نطفه داشت ریختمشون دور.حالا مرغم بازم کپ کپ میکنه آیا ممکنه هنوز کرچ باشه؟میتونم دوباره تخم بزارم زیرش؟

  442. محمد گفت:

    سلام.مرغ بنده کرچ شده بیست روزه خوابیده روی تخم ها ولی تخم هارو با نور نگاه کردم جوجه ندارن.میشه دوباره تخم گذاشت زیر مرغ؟روی تخم های جدید دوباره ۲۱ روز میخوابه یا زمان داره کرچی مرغ؟ممنون

    1. Faraj گفت:

      سلام، خیر بعد از گذشت 21 روز معمولا مرغ از حالت کرچی خارج میشه. اگر مجددا تخم زیر مرغ بگذارید ممکن است در وسط جوجه کشی انها را ترک کند.

  443. عرشیا گفت:

    باسلام من ده تا مرغ دارم کاکل دارهستنداحتمالا نژادروسیه هستند یکی شون تخم مرغ می زاره احتمالا نطفه دارهست بازم من شک دارم چه جوری بفهمم نطفه دارهستند درضمن من خروس هایم را سربریدم خروس ندارند درداخل زرده نقطه ی سفیدی هست ایانطفه دارهستند

    1. کریمی گفت:

      سلام عرشیا جان
      خوب اگه خروس نداشته باشید که نطفه دار نمیشه ! برای تشخیص نطفه دار بودن هم باید از چراخ نطفه سنج استفاده کنید ، در لینک زیر یک مورد رو مشاهده میکنید :
      چراغ مخصوص نطفه سنجی

  444. میلاد گفت:

    سلام من 2تا مرغ با 1 خروس دارم
    چند وقتی هست یکی از مرغ ها زیاد توی جاش میمونه هراز گاهی به مدت 1تا 2 ساعت روی تخم های میشینه و بلند میشه و روند تخم گذاریشونم متوقف شده
    آیا باید مرغ را از بقیه مرغ ها جدا کنم

    1. Faraj گفت:

      سلام، علائم کرچی داره اگر می خواهید جوجه کشی کنید باید از کرچ شدن مرغ مطمئن شوید و سپس لانه او را جدا کنید.

  445. حسین گفت:

    داداش مرغای من همشون موقع تخم گذاشتن کسی نزدیک بشه میزنن و صدای خاصی در میارن نشونه ی کرچی یا اینکه منو سر کار گذاشتن😅😅😅

  446. حسین گفت:

    سلام !

  447. محمدمهدی گفت:

    سلام دوستان چند نکته رو خواستم بهتون بگم که با تجربه خودم کسب کردم و اگر توجه کنید حتما جوجه کشی بدون نقص و تلفات خواهید داشت.
    ۱- از نطفه دار بودن تخم های که در زیر مرغ قرار میدهید اطمینان حاصل کنید.
    ۲- محلی مناسب برای مرغ انتخاب کنید مثلا جعبه چوبی میوه و در آن کاه یا پوشال چوب بریزید.
    ۳- اگر جوجه ای از تخم بیرون نیامد آن را دور ندازید.
    ۴- اگر بعد از گذشت ۲۱ روز جوجه ها ازتخم بیرون نیامده بودن به بررسی آنان پرداخته و جوجه ها را از تخم بیرون بکشید با کمی جستجو در اینترنت روش این کار را هم پیدا میکنید.
    ۵- بعد از متولد شدن جوجه ها تا ۳ ساعت فقط آب قند با قند کم بدهید و بعد از آن به آنها دان مخصوص بدهید
    ۶- ظرف دان مرغ را کنار مرغ قرار دهید ولی ظرف آب را در کنار آن قرار ندهید زیرا ممکن است آب آن بریزد و باعث از بین رفتن تخم ها شود.
    ۷- ظرف آب جوجه ها نباید گود باشد که باعث خفه شدنشان شود.
    ۸- بر اساس جثه مرغ تخم زیر آن قرار دهید بیشتر نه چون ممکن است نتواند کامل همه تخم ها را گرم کند.
    با تشکر و سپاس فراوان از سایت اندیشه سبز

  448. محمد گفت:

    سلام من دوعدد مرغ دورگه کوردی و لاری دارم با یک خروس. هر دوتا مرغ هام وقتی میروند تولانه که تخم بزارند به حدود 3ساعت روی تخم ها می‌خوابند بعد تخم میکنند وقتی هم که تخم میکنند روی تخم هاشون می‌خوابند به مدت 1ساعت بعد از لانه بیرون می‌آیند به تازگی این کار رو انجام میدن آیا در این مدت کرچ میشوند

  449. حسین گفت:

    میخاستم بدونم مرغ یک ماه پیش با خروس جفت گیری کرده الان جداشون کردم هنوز هم تخماش نطفه دار میشن؟

    1. Faraj گفت:

      سلام، بله ممکن است تخم ها هنوز هم نطفه داشته باشند چرا که تخمدان مرغ بعد از یک بار جفت گیری تا یک ماه نیز اسپرم ذخیره میکند.

  450. حسین گفت:

    سلام

  451. محمد گفت:

    با سلام آیا مرغ برای کرچ شدن به خروس نیاز داره؟؟؟
    ممنون

  452. محمد گفت:

    با سلام آیا مرغ برای کرچ شدن به خروس نیاز داره؟

  453. محمد گفت:

    با سلام من یک مرغ دارم که همین بهار شروع به تخمگذاری کرد تقریبا خروسی هم اونجا نیست احتمال کرچ شدن چقدر؟

  454. محمد گفت:

    لطفا کمک کنید سپاس🙏🙏

  455. ابراهیم گفت:

    سلام میگم از تخم مرغ محلی یجچالی هم میشی استفاده کرد

    1. Faraj گفت:

      سلام، خیر دمای پایین تر از 15 درجه باعث مرگ نطفه درون تخم میشه

  456. محمد رضا گفت:

    سلام من لاری دارم تازه ۷ ماهشه ۱۲تا تان کرده و یه هفته هست قطع کرده و ۲یا۳ روز یه بار میخواهی رو تخمش تا مدت ۵تا۱۰ ساعت و صدایی قققققققق درمیاره احتمال کرج شودنو داره

    1. Faraj گفت:

      سلام، بله علائم کرچی دارد.

  457. محمدمهدی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    اگه مرغ به هر دلیلی بعد از ۲۱ روز تخم هاش به جوجه تبدیل نشن گوشه نشین یا غمگین میشه و دیگه تخم نمیزاره یا خیر؟؟؟.و یه سوال دیگه این که دیگه کرچ نمیشه؟؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    سپاسگزارم

  458. محمد گفت:

    لطفا کمک کنید

  459. محمد گفت:

    با سلام من یک مرغ دارم که همین بهار شروع به تخمگذاری کرد تقریبا خروسی هم اونجا نیست احتمال کرچ شدن چقدر

  460. محمد گفت:

    سلام من یک مرغ محلی دارم و همین بهار تخم میزاره احتمال کرچ شدن چقدر؟

    1. Faraj گفت:

      سلام، بله مرغ های محلی معمولا سالی دو بار کرچ میشن. کرچی مرغ ربطی به خروس ندارد. ولی برای تولید تخم های نطفه دار باید تو گله خروس باشه

  461. مهرشاد گفت:

    سلام

  462. محمد مهدی گفت:

    سلام. من مرغ محلی دارم از کوچیکی خودم بزرگ کردم . دوتا بودن یه مرغ و یه خروس. میخام مرغم رو کرچ کنم تا جوجه بگیرم. اینا راه حلی که بالا نوشته شده(تخم مرغ هایش رو جمع نکنیم)جواب میده!؟!؟

    بعد ببخشید مرغ بعد از چند ماه احتمال داره کرچ بشه؟

    1. Faraj گفت:

      سلام، معمولا مرغ های محلی تو اوایل بهار و حتی اواخر تابستان کرچ میشن. ولی تو سایر فصل ها احتمال کرچی مرغ بسیار پایینه. مرغی که اماده کرچ شدن باشه به خودی خود کرچ خواهد شد و نمی توان به زور مرغ را کرچ نمود.

  463. سجاد گفت:

    سلاممرغ من کرچ نمی شه تخم نطفه دار دارم یه راه کار به من بگو مرغم کرچ شه لطفا

    1. Faraj گفت:

      سلام، همه مرغ ها کرچ نمیشن در ضمن شرایط آب و هوایی و کیفیت خوراک هم به کرچی ربط داره. اقدامات گفته شده در متن مقاله را انجام دهید. اگر مرغ شما برای کرچی تحریک نشه، باید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید. در ضمن تخم نطفه دار نباید زیاد نگه داری بشه، بعد از 6 الی 7 روز نطفه درون تخم بسیار ضعیف میشه که این نوع تخم برای جوجه کشی مناسب نیست.

  464. مهرشاد گفت:

    سلام خسته نباشید ،من یه مرغ دارم پاش کوتاس جنس دار هم هست و به اندازه کافی زیرش پر داره یه دو سه روزیه بجای اینکه بچرخه یا راه بره میشینه چون من یه روش کرچ کردن رو روش امتحان کردم بنظرتون این نشونه ی کرچ شدنه؟

  465. Nila گفت:

    سلام من پنج تا نیمچه خریدم پارسال امسال تخم میزارن دوناشون یک هفته است تخم نذاشتن به نظرتون اینا هم کرچ میشن یا نه

    1. کریمی گفت:

      سلام دوست عزیز
      نمیشه گفت واقعا چون امکان داره شرایط نگهداری و تغذیه روی موارد مختلفی از پرنده ها تاثیر بزاره
      باید در عمل دید ، روی کاغذ نمیشه نظری داد

  466. جعفری گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید یک پرسش داشتم اونم اینه که بنده مرغ سبرایتم کرچ شده و ۲۱ روز هم گذشته و روی ۹ تا تخم خوابیده هنوز هم که ۲۱ روز گذشته جوجه ها از تخم بیرون نیومدن؟؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید😢😢😢چرا؟

    1. Faraj گفت:

      با سلام، یکی دو روز دیگر هم صبر کنید، دوره هچر در برخی موارد تا 2 روز بیشتر نیز ممکن است طول بکشد. اگر جوجه ای متولد نشه، داخل تخم ها تلف شدن و یا تخم ها بی نطفه بوده

  467. الهام گفت:

    بوقلمون نر اسفند با بوقلمون ماده بوده الان خرداد بوقلمون های من تخم اومدن ایا تخم ها نافه دارن ؟

    1. Faraj گفت:

      با سلام، به احتمال زیاد خیر

  468. محمدمهدی گفت:

    کسی میتونه راهنمایی کنه.لطفا😓😢

  469. دانیال گفت:

    سلام میخواستم بدونم از کجا پرولاکتین رو تهیه کنیم و چجوری تزریق کنیم از هر دامپزشکی میپرسم میگه نمیدونم

  470. Hamid Khavari گفت:

    سلام ببخشید مرغ های من از نسل لاریه تازه ۱۰روز است که به تخم اومدن هنوز یه کم تخم ها کوچک هستن.سوالم این است که آیا از الان میتونم تخم هارو بزارم توی دستگاه جوجه کشی یا به افراد دیگه با اطمینان از نطفه دار بودنش بفروشم پاسخ بدید ممنون میشم.

    1. Faraj گفت:

      با سلام، معمولا این نوع تخم ها برای جوجه کشی توصیه نمیشن

  471. محمدمهدی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید یک پرسش داشتم اونم اینه که بنده مرغ سبرایتم کرچ شده و ۲۱ روز هم گذشته و روی ۹ تا تخم خوابیده هنوز هم که ۲۱ روز گذشته جوجه ها از تخم بیرون نیومدن؟؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید😢

  472. دانیال گفت:

    من از ۵ تا دامپزشک پرسیدم درباره پرولاکتین میگه چیزی در این باره نمیدونیم

    1. Faraj گفت:

      تزریق هورمون برای تحریک و افزایش سطح پرولاکتین مرغ ها بیشتر در آزمایشگاه های مجهز انجام میگیرد و این قضییه برای همه طیور صدق نمیکند.

  473. دانیال گفت:

    سلام چجوریه اگر بخوایم از هرمومن پرولاکتین استفاده کنیم که کرچ بشه مرغ از کجا تهیه کنیم و چقدر به مرغ تزریق کنیم

  474. خدابخش گفت:

    سلام من یه مرغ دارم که برای اولین بار تخم میکنه چهار تا تخم کرد ودیگه تخم نکرد میخام روی همین چهار تا کرچ شه چه کار کنم کرچ شه مرغم محلیه کمکم کنید چه کنم

    1. Faraj گفت:

      با سلام، بهتره که از یه مرغ دیگه برای جوجه کشی استفاده کنید. مرغی که تازه شروع به تخم گذاری کرده و تابحال کرچ نشده، برای جوجه کشی مناسب نیست. در ضمن اطلاعات مفید در مقاله ذکر شده است لطفا مقاله را به دقت مطالعه کنید.

  475. عرفان گفت:

    سلام .من مرغ لاریم کرچه فقط بعضی وقتا میاد بیرون آب ودون میخوره بعد میره می‌خوابه .بیشترم سرپا .چیکارکنم؟؟؟…. لطفاً سریع جواب بدید.ممنون…

    1. Faraj گفت:

      با سلام، اگر میخواهید مرغ شما از حالت کرچی خارج شود، به مدت چند دقیقه مرغ را در داخل ظرف اب کمی سرد قرار دهید.

  476. مهرشاد گفت:

    یه سوال دیگه هم داشتم زیر اردکم هم تخم معمولی هست هم تخم اسراعیلی هردو شون ۳۴ روز طول میکشه تا جوجه شه؟

  477. مهرشاد گفت:

    میشه کامل توضیح بدید؟

  478. مهرشاد گفت:

    بازم سلام خسته نباشید ببخشید منظورتون از ژن غالب چیه یعنی چی؟

  479. علی گفت:

    توی متن نوشته بودید مرغ ماده
    پس مرغ نر چه شکلیه?

    1. Faraj گفت:

      سلام، خروس کرچ نمیشه.

  480. ابوالفضل گفت:

    سلام من یه دونه خروس با ۵ تا مرغ دارم چند وقتی هست حدود یکماه که یکی دوتا از مرغا صداشون شبیه اه وناله هست مرغا دیگه که تخم میزارن یکی از همین دوتا که نام بردم میره رو تخم اونا دیگه میخوابه و بعد مدتی ۲و۳ ساعت تخم میزاره این نشانه کرچی هست؟؟

    1. Faraj گفت:

      خیر، برخی مرغ ها برای اینکه کسی مزاحمشون نشه رفتار شبیه مرغ کرچ شده از خود نشان می دهند.

  481. طاهر پریروی گفت:

    باسلام من سه تا مرغ محلی دارم که خروس شون نژادشون پاپر(امپراتوری) هستش یه مرغم تمام شرایط کرچ شدن رو داره سالمه پر از پره پاهاش کوچیکه خلاصه محلیه ولی اینروزا نزدیکش میشی خودشو باد میکنه ولی بعد فرار میکنه هنوزم نجم گزاری میکنه فقط فعلا دوتا مرغ با خروس پیششن میخواستم بدونم زمان احتمالی کرچ شدن این مرغ چقدره؟

    1. Faraj گفت:

      با سلام، دقیقا نمی توان تشخیص داد ولی اگر شرایط جوجه کشی طبیعی رو فراهم کنید کرچ خواهند شد.

  482. armin گفت:

    با سلام من مرغ لاریم کرچ شده و میخوام بدونم که تخم مرغی که در یخچال گذاشته شده را زیر آن بزارم در میاد

    1. Faraj گفت:

      با سلام، دمای یخچال معمولا زیر 10 درجه هستش که اصلا برای تخم نطفه دار مناسب نیست. تخم نطفه دار بایستی تو دمای 15 الی 18 درجه و حداکثر به مدت یک هفته نگه داری بشه

  483. میثم گفت:

    سلام خسته نباشید چند سوال داشتم
    1.مرغ های اصلاح نژادی کرچ میشوند؟ همونایی هستن که وانت ها به اسم مرغ بومی میفروشن
    2.چگونه یک مرغ اصلاح نژادی از یک مرغ بومی که کرچ میشه قابل تشخیصه؟
    3.اگر یک مرغ اصیل کرچ بشه و تخم نطفه دار از مرغ های ماشینی(همون سفید رنگ ها) زیر مرغ بزاریم آیا جوجه کهشدند خودشان قابلیت کرچی دارند؟ یا مثل ماشینی ها کرچ نمیشن؟
    4.داروی پرولاکتین روی همه انواع مرغ ها اثر داره؟ حتی ماشینی ها؟ یعنی اگر کرچ بشن ماشینی ها میتونن جوجه در بیارن یا فقط یه گوشه میشینن پرخاشگری میکنن؟

    1. Faraj گفت:

      سلام
      1:مرغ بومی کرچ میشه ولی نژاد هایی که اصلاح میشن کمتر کرچ میشن
      2: قابل تشخیص نیست و در عمل باید بررسی بشن
      3:چون در این حالت نژاد جوجه ها ربطی به مرغ اصیل کرچ شده نداره، پس صفت کرچی جوجه ها کم رنگ تر خواهد بود.
      4:خیر تضمینی در این مورد نیست.

  484. مهرشاد گفت:

    سلام خسته نباشید شاید سوالم مربوط به اینجا نباشه میخاستم بدونم اگر اردک معمولی نر با اردک اسراعیلی ماده جفت بشن جوجه هاش معمولی میشه یا اسراعیلی؟

    1. Faraj گفت:

      با سلام، بستگی به ژن غالب دارد.

  485. محمدرضا گفت:

    ببخشید در چه فصلی باید کرچ شه

  486. amir گفت:

    سلام چه نژاد هایی برای کرچی خوبه و چند تا تخم مرغ بهتره بزاریم برای زیر مرغ

    1. Faraj گفت:

      با سلام، نژاد لاری، بومی و بلک استار و برخی نژادهای دیگه که در متن مقاله نیز به این موارد اشاره شده است. بسته به جثه مرغ بین 12 الی 15 تخم می توان زیر مرغ کرچ شده گذاشت.

  487. محمدرضا گفت:

    اگر می‌خواهیم کرچ کنیم میتوانیم مرغ را از بقیه مرغ ها جدا کنیم

    1. Faraj گفت:

      با سلام، بله بهتره که مرغ کرچ شده از بقیه مرغ ها جدا باشه و هیچ مزاحمتی براش ایجاد نشه

  488. امیر محمد گفت:

    سلام من یه مرغ کرچ شده دارم 4روزه نشوندمش 4تا تخماش رو خورده یا شکسته زرده های تخم های شکسته روی بعضی از تخم ها چسبیده آیا امکانش است جوجه ها بیرون بیان

    1. Faraj گفت:

      با سلام، اگر می توانید تخم ها را تمیز نموده به دستگاه جوجه کشی منتقل نمایید. مرغی که عادت به تخم خواری دارد برای کرچی مناسب نیست. در ضمن تخم هایی هم که گفتین ممکنه به خوبی اکسیژن بهشون نرسه

  489. سید محمد گفت:

    سلام لطفا کمکم کنین من یه مرغه لاری دارم ک کرچ شده خوابوندمش زیرش تخم بوقلمون گذاشتم امروز بعد ۲۸روز یکی از جوجه بوقلمو ها دراومد ولی مرغ جوجه رو کشت نمیدونم چرا چیکار کنم میترسم همع ای جوجه هارو بکشه کمکم کنین

    1. Faraj گفت:

      با سلام، باید مراقب سایر جوجه ها باشید که زمان هچ شون تقریبا فرا رسیده، مرغ ها معمولا پرورش دهندگان بسیار خوبی برای جوجه هایشان هستند و این رفتار مرغ شما بسیار عجیب میباشد.

  490. خالد گفت:

    سلام آیا کرچ شدن مرغ بومی به رنگ آن هم بستگی دارد چون من دو تا مرغ سیاه بومی دارم میخاستم بفهمم برای کرچ شدن مناسب هستن

    1. Faraj گفت:

      با سلام، اگر نژاد اصلاح شده نباشند، احتمال کرچ شدن آنها هست

  491. Eree گفت:

    سلام مرغ های من علاقه زیادی به نشستن روی تخم هایشان دارند ولی می ترسم بخورند و وقتی می خواهم تخم را بردارم فرار می کنند ایا کرچ شده اند

    1. Faraj گفت:

      با سلام، معمولا مرغ کرچ شده فرار نمیکند. می تونید با تخم مرغ مصنوعی یکی دو روز مرغ ها رو امتحان کنید.

  492. فراز گفت:

    باسلام ببخشید من از دکتر سوال پرسیدم اصلا امپول پرولاکتین برای کرچ مرغ نیست دومن من یه تا مرغ گلپایگانی دارم کرچ می شه

  493. علی فرجی گفت:

    سلام مرغ کاکلی هم کرچ میشه

  494. Amir گفت:

    با سلام آیا مرغ هلندی هم کرچ می‌شود حالت مصنوعی دارند

  495. محمد مهدی گفت:

    مرغ امپراطور یا سلطان در سال چند بار کرچ میشود

    1. Faraj گفت:

      با سلام، این نژاد زینتی بوده و به ندرت کرچ میشود.

  496. حامد حقدادی گفت:

    که سلام من مرغم موقعی که خروس میره پیشش خودشو باد میکنه وی صدایی میده مرغ من پرپا ریش دار هست ایا کرچ است یا خیر و ۴ عدد تخم میگزارم جایش روی ان ها نمیشیند من مرغم ۲ روز خریدم لطفا راهنماییم کنید

    1. Faraj گفت:

      با سلام، خیر کرچ نشده

  497. امیر گفت:

    با سلام میگم من یدونه مرغ دارم دورگه هس میشه بگید اونجا کی کرچ میشن
    چندتا تخم بکنن کرچ میشن

    1. Faraj گفت:

      با سلام، اقا امیر کرچ شدن مرغ ها اصلا قابل پیش بینی نیست و به موارد زیادی بستگی داره که در مقاله توضیح داده شده است. ولی به صورت طبیعی در فصل بهار مرغ ها بیشتر کرچ میشوند.

  498. علی گفت:

    سلام،خیلی ممنون از متن خوب و آموزنده
    آیا رعد وبرق وصدا هایی که از آسمان شنیده میشود روی جوجه های داخل تخم تاثیر دارد؟؟
    من یک مرغ دارم که کرچ شده اما وقتی صدای مرغ وخروس های دیگه رو می‌شنود بلند میشه، اگه میشه راهنمایی کنید.🙏🏻🌹♥️

    1. Faraj گفت:

      با سلام، برای جوجه کشی بهتره که لانه مرغ کرچ شده در یک مجل ساکت و به دور از سر و صدا و عبور حیوانات مختلف باشد. در غیر اینصورت احتمال ترسیدن مرغ کرچ شده و ترک تخم های نطفه دار زیاد می باشد.

  499. محمد مهدی گفت:

    منیک مرغ محلی رو نزدیک یک سال بود که داشتم اما هیچ وقت کرچ نمی شد

  500. عرفان گفت:

    سلام من دوتا مرغ دارم یکشون یک روز کامل روی تخما خوابیده ولی صدای کرچی در نمیاره خیلی هم خشن شده یکی دیگه هم تخم نمیکنه ولی بالای دیگر تخما می خوابه وکم تر از قبل هم بیرون میاد ولی اونم صدای کرچی نداره چیکار کنم؟؟؟
    منتظر پاسخ شما هستم

    1. Faraj گفت:

      با سلام، به احتمال قوی کرچ شدن. برای اینکه از این حالت خارج شوند، شکم مرغ ها را داخل یک ظرف پر از آب (کمی سرد) قرار دهید.

  501. حامد حقدادی گفت:

    سلام مرغ من پر پا خوشکل است موقعی که خروس پیش اون میرود خود را کف میکند و غچ غچ میکنی تخم هم در زیر او گذاشته ام البته ۴ تا تخم
    اینو هم بگم که روز اولشه

  502. حسنا گفت:

    من یه مرغ محلی دارم تا حالا چند بار کرچ شده.امسال شکل کرچ شدن بخودش گرفت توی سبدگذاشتمش تخم گذاشتم زیرش اماخودش یور دیگه نشت تخم هاش یور دیگه بودند چیکار کنم

  503. عرفان گفت:

    اقا من یک مرغ دارم این میره روی تخما میخوابه ولی صدایی از خودش در نمیاره موضوع چیه؟؟

    1. Faraj گفت:

      با سلام، رفتار کرچی دارد.

  504. محمد گفت:

    سلام من یک مرغ محلی دارم تازه کرچ شده زیرش ده عدد تخم گذاشتم یک خروس و بقیه مرغ هارا تز قفسه بیرون کردم فقط یک مرغ باهاش است اون مرغ ماده البته زورش از قبل هم به این نمیرسید الان مشکلداره در ضمن من توی ژاپن هستم کاه نتوانستم پیدا کنم فقط چوب اره کمی روی صندلی ماشین با یک تشک گذاشتم اشکال داره وقتیکه بیرون می‌رود حدود یک ساعت بر نمیکرده اشکال داره دن‌ آب توی لانه اش است

    1. Faraj گفت:

      با سلام، مواد کف لانه مشکلی ندارند. ولی مرغ نیابد تخم های نطفه دار رو رها کند. دان و اب تازه کنار لانه بگذارید. لانه مرغ رو هم در یک محل بسته قرار بدهید تا مرغ نتواند برای مدت طولانی از انجا خارج شود.

  505. سعیدSSN گفت:

    سلام
    ببخشید مرغ نژاد برهما(غول پیکر) برای کرچ خوبه..
    کرچ میشه؟؟
    ممنون

    1. Faraj گفت:

      با سلام، بهتره که از مرغ محلی برای کرچی استفاده بشه ولی مرغ برهما نیز تحت شرایط مناسب تغذیه و آب و هوا کرچ میشود.

  506. مهدی گفت:

    سلام و خسته نباشید یه سوال. مرغ تو چه محدوده سنی کرچ میشه

    باسپاس

    1. Faraj گفت:

      با سلام، بستگی به نژاد مرغ دارد و معمولا مرغ ها بعداز رسیدن به سن بلوغ و چندین ماه تخم گذاری کرچ میشوند. معمولا بیش تر از 10 ماه طول میکشد.

  507. Amin گفت:

    سلام من یه سوالی داشتم من چهارتا مرغ محلی تخم گذار دارم سنشونم یه سال و نیمه هر روز تخم میکنن تو لونشونم تخم گذاشتم
    بنظرتون خمیر مایع مناسبه ؟؟
    یا قرص یا دارویی هست برای این کار؟!
    اگه میشه راهنمایی کنین

    1. Faraj گفت:

      اگر قصد شما کرچ شدن مرغ ها می باشد می تونید از خمیر ترش استفاده کنید. ولی این راهکار تقربیا 40 درصد جواب میده و قطعی نیست.

  508. باران گفت:

    سلام من 1سال هست که مرغ محلی دارم ولی هر کاری میکنم کرچ نمیشوند و مرغ ها زیاد پر ندارند میخواستم بدونم مرغ رو چگونه کرچ کنم و داروی مخصوصی برای کرچ شدن مرغ ها جیست؟

    1. Faraj گفت:

      با سلام، باید دقت کنید که همه مرغ ها پتانسیل کرچ شدن رو ندارند. برای کرچی مرغ داروی هورمونی وجود دارد که هورمون پرولاکتین مرغ رو افزایش میده و باعث کرچی مرغ میشه. ولی این کار باید تحت نظارت دامپزشک صورت بگیرد.

  509. محمود گفت:

    سلام یه سوال داشتم این هستش که چیکار کنم که تو گله خروس نگه ندارم . ۲ تا گله دارم یکی بلک استار و یکی لاری و سر و صدای زیادی دارم میخواستم بدون خروس روند تخم گذاری شون ادامه داشته باشه ؟ممنون میشم. راهنمایی کنید

    1. Faraj گفت:

      با سلام، برای تخم گذاری مرغ نیازی به خروس نیست. ولی اگر قصد شما تولید تخم های نطفه دار می باشد باید حتما به ازای هر 6 الی 10 مرغ یک خروس در گله داشته باشید.

  510. فراز گفت:

    سلام ببخشید دوباره مزاحم شدم همون کاری رو که برای جلوگیری از تخم خواری توسط خود مرغ رو گفتید رو انجام دادم حالا هر روز داره تخم میذاره ازتون خیلی ممنون🙏🙏 حالا یه سوال دیگه داشتم که مرغم لاری هستش و برای اولین باره شه که میخوام کرچ بشه ببخشید این مرغ ما مرغ سنگینی نیست اما خیلی باهوش و زرنگه و حدودا یه دو سه روزیه که تخمش خیلی خیلی کوچیک شده اندازش نصف انگشتمه تازه دو رگه هم هستش میخواستم ببینم 9 تا تخم زیرش بزارم چقد احتمال داره که 9 تاش سالم بیرون بیان بازم ازتون ممنونم

  511. علی گفت:

    سلام
    میخواستم بدونم اگه پیش مرغ رسمی ، خروس مینیاتوری باشه مرغ کرچ میشه یانه ؟

  512. آرمان گفت:

    ببخشید من سوالی داشتم مرغ من از لانه خود بیرون نمیاد من مرغم رو از بچگی گرفتم آنقدر فرز بود که آدم نمیتونست بگیره الان همش میره دوست لونش بیرونم نمیاد من الان از لونش بیرون آوردم همش می‌خوابه اما کرچ نشده

    1. Faraj گفت:

      با سلام، اگر علائم بیماری نداشته باشد، وارد فاز کرچی شده خوابیدن زیاد تو لانه یکی از قوی ترین نشانه های کرچی است.

  513. حسین گفت:

    مرغ خودش کرچ میشود یا ما باید کرچش کنیم

    1. کریمی گفت:

      توضیحات به صورت کامل در داخل مقاله موجود است
      لطفا مطالعه کنید

  514. رضا گفت:

    سلام ببخشید چند سالگی مرغ احتمال بیشتری برای کرچی دارد

  515. محمد گفت:

    با سلام من سه تا تخم دارم اگه فضاشو چند روز تاریک کنم و چند روز تخم هاشون رو برندارم ممکنه یکیشون کرج بیفته

  516. حسن گفت:

    سلام من چهار ساله که مرغ و خروس دارم ولی نتونستم کرچش کنم باید چیکار کنم که رو تخم بخوابه؟

  517. سهراب گفت:

    سلام ممنون میشم ۶عدد مرغ دارم که از جوجه بودن بزرگ شدن وتخم میگذره خروس هم دارن اما کرچ نمیشه جوجه ماشینی بودن کرچ میشه یا رد کنم بره

  518. مهدی گفت:

    من سه تا مرغ محلی دارم چی کارکنم زود کرچ بشن هرکاری لازم باشه میکنم توروخدا بگید چیکارکنم همه چیزشونم okهم از لحاظ سن هم از لحاظ نژاد

    لطفا جوابمو بدین

  519. علی اقبالی فر گفت:

    سلام خسته نباشید ممنون از کمکتون
    الان چند روزه که یه مرغ خریدم پاکوتاهه نمی دونم نژادش چیه.
    آیا از دست من برمی یاد هرچی زود تر این مرغه کرچ شه؟
    کنار این مرغ یه خروس مرندی هم دارم که این مرغه تخم بذاره
    لطفا کمکم کنید.ممنون میشم.

  520. شیوا گفت:

    سلام و روز بخیر. من مرغ هام آبان 98 تخم امدن. و الان اردیبهشته.معمولا تا چند ماه تخم گذاریشون طول میکشه؟ نژاد بومی هستن فک کنم.

  521. رضا گفت:

    سلام من سه تا مرغ یه خروس دارم که اصیل و مناسب کرچ شدن هستن و تقریبا یک سال یا بیشتر سن دارند می خواستم بدونم چی کارکنم که کرچ بشن یعنی مثلا چی زیرشون بریزم لونه شون رو چه جور درست کنم هرکاری لازم باشه انجام میدم و اگه کرچ بشه خیلی خیلی خوشحال میشم و دعاتون میکنم درضمن برای تفریح نگه میدارم و برای پول نمی خوام کرچ بشه

  522. علی گفت:

    با سلا من یه مرغ سبرایت دارم لونه شم خیلی تاریک و گرم و هی صدا از خودش در میاره به نظرتون کرک میشه لطفا به من راهکار بدید ممنون میشم

  523. پارسا گفت:

    من یک مرغ پاپر امپراتور دارم و یک مرغ پاپر لاری امپراتور هم دارم ویک خروس رسمی.اولین مرغم حدود سه ساله سه و در چند بار کرچی سر۲۱ تخم کرچ میشود ازموقعی که مرغ دوممکه ساله اول کرچی است . از موقعی که آن مرغ را آوردم تا الان هر دوتاشون حدود ۵۰ تخم گذاشتن و کرچ نشدن این چه دلیلی داره مربوط به خروس یا مرغ دومی ؟؟؟

  524. مهدی فقیهی گفت:

    سلام من سه تا مرغ محلی اصیل دارم تازه ام خریدم از یکی از روستاها.یکی دو ماهه با یک خروس .همشونم یک ساله یا یزره بیشتر .می خواستم بدونم چی کارکنم کرچ بشن هرکاری لازم باشه انجام میدم من برای تفریح نگه میدارم توروخدا بگید چی کارکنم. اگه بشن ازتون یه دنیا ممنون میشم لطفا جوابمو بدید

  525. محمدمهدی گفت:

    باسلام و خسته نباشید
    سپاس از سایت خوبتون با نکات و راه کارهایی که گفتید مرغ سبرایتمو کرچ کردم الانم ۷ تخم زیرش و یه سوال اینکه میگن باید تعداد تخم های زیر مرغ فرد باشه علتش چیه؟سپاسگزارم

  526. محمد رسول گفت:

    سلام من یکی از مرغام پر هاش رو سیخ میکنه .

    آیا داره کرچ میشه ؟
    ولی عادی راه میره

  527. ستار گفت:

    یک مرغ دارم که تقریبا از ۲۴ساعت ۶ ساعت بر روی تخم هامیشیند وبلند نمیشود جا مناسب همچی مناسب فقط تو اون ۶ ساعتی که میشینه صداش عوض میشه غذا نمیخوره تخم هاشم های جابهجا میکنید چیکار کنم که دیگه بلند نشود
    خیلی چاق است و خیلی غذا میخورد هر روز هم تخم میکند
    مرغ محلی

  528. محمد گفت:

    سلام خسته نباشید هورمون پرولاکتین رو از کجا ها می توان تهیه کرد و قیمتش چنده

    1. کریمی گفت:

      سلام
      از داروخانه های دامپزشکی می تونید سراغش رو بگیرید
      قیمت با توجه به مارک متفاوته

  529. محمد گفت:

    از کجا بفهمیم مرغ ما قابلیت کرچر دارد

  530. علی گفت:

    من دوازده تا مرغ و یک خروس دارم البته 10 تا از مرغا هنوز تخم گذاری نکردن ولی یکیشونا یکی دو سال که دارم چکار کنم تا مرغ کرچ بشه اگه جداش کنم و مجبور به خوابیدن روی تخم کنم کرچ می شود

  531. مهدی گفت:

    سلام یه مرغ سلطان دارم چند وقتیه از تخم رفته روی تخم بقه مرغها میخابه اما مدام نه بعدازظهر روتوخمها میخا به در روز به ندرت جعبه گذاشتم اما اصلا داخل جعبه نمی شینه درکل تمام وقت رو توخما نمی خابه .اگه راه نمایم کنید خیلی ممنون میشم.اگر برایتون مقدور به شمارم پیام یا زنگ بزنید چون زیاد دسترسی به ایمیل ندارم ۰۹۰۲۰۱۰۴۸۲۲

  532. امیرحسین گفت:

    سلام من یه مرغ لاری دارم وامسال کرچ شدومن هم خوابوندمش ۱۶ تخم زیرش قراردادم که به من ۵تاجوجه دادجاش خوب بودگرم ونرم ولی نمیدونم چراتخم هاجیک مردشدن آیامیشه بخاطرسروصدای آسمون ورعدوبرق اینجوری شده باشه ؟

  533. Amirmohammad گفت:

    باسلام سوال داشتم مرغ من 1 سالشه یعنی جوونه هرروزتخم میزاشت ولی 3روزه که تخم نذاشته وشب هاروی تخم هامیخوابه آیاداره کرچ میشه لطفاجواب بدید

    1. Faraj گفت:

      با سلام، بله از علائم کرچی می باشد.

  534. ارشیا گفت:

    ببخشید این هورمون پرولاکتین که گفتین از دامپزشکی باید خریداری کنیم

    1. Faraj گفت:

      با سلام، تزریق این هورمون باید تحت نظر دامپزشک صورت بگیرد. از انجام خودسرانه این کار پرهیز کنید.

  535. Abolfazl گفت:

    سلام خسته نباشید من یک جفت مرغ و خروس زینتی دارم یک هفته ای هست که تخم گذاشته می خواستم بدونم این نوع مرغ کرچ می شه چون روی تخم هاش نمی خوابه و همه شرایطش هم فراهمه

    1. Faraj گفت:

      با سلام، معمولا نژادهای زینتی تمایلی به کرچی ندارند. بهتر است از یک دستگاه جوجه کشی و یا یک مرغ کرچ شده استفاده کنید.

  536. گودرز گفت:

    سلام من یک مرغ لاری دارم که کرج شده ۱۴تاهم تخم مرغ گذاشتم زیرش صبح خروس زده کله مرغ رو زخمی کرده چن ساعت رو تخم ها نبوده مشکلی داره ؟؟البته دوروزه کرج شده

    1. Faraj گفت:

      با سلام، همیشه باید لانه مرغ کرچ شده جدا از سایر مرغ ها و خروس ها باشد به طوریکه نتوانند به آن دسترسی داشته باشند. اگر مرغ شما هنوز در حالت کرچی است و نترسیده، می توانید جوجه کشی را ادامه دهید. برای شرایط اضطراری نیز می توانید یک دستگاه جوجه کشی تهیه کنید و در صورت لزوم تخم ها را به آن منتقل نمایید.

  537. رضا گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید دارم من یه بلدرچین دارم روزی یک تخم میزاره بعد نمیدونم تخم هاشو کجا بزارم الان هفتا دارم بنظرتون جداش کنم از نر واقا خیلی دوست دارم جوجه کشی رو تخم های که تو قفس باشه میشکنن

    1. Faraj گفت:

      با سلام، تخم های نطفه دار رو در یک محیط تمیز و با دمای 18 درجه و رطوبت 45 درصد نگه داری نمایید. همچنین روزی دو الی سه مرتبه تخم ها را بچرخاند و بیش از یک هفته تخم ها را انبار نکنید.

  538. جایدری گفت:

    میشه بجای کاه از پنبه استفاده کرد

    1. Faraj گفت:

      با سلام، خیر پنبه معمولی به هیچ عنوان برای لانه مرغ و جوجه کشی مناسب نیست.

  539. کیارش گفت:

    سلام آیا مرغ برای کرچ شدن نیاز به خروس دارد ممنون میشم راهنمایی کنید …

    1. Faraj گفت:

      با سلام، خیر ولی برای جوجه کشی حتما می بایست از تخم های نطفه دار استفاده نمود و برای تولید تخم نطفه دار وجود خروس در گله الزامی است.

  540. ستار گفت:

    یک مرغ محلی دارم که ۱روز روی تخم نطفه دارش نشست و روز بعد ‌می امد جلوی قفس با صدای بلند قد قد میکرد جای گرم هم داره
    چیکار کنم روی تخم هاش بشینه؟

    1. Faraj گفت:

      با سلام تعداد تخم های بیشتر در لانه قرار بدهید. مکان لانه هم تاریک و خلوت باشد. در ضمن راهنمایی های بیشتر در متن مقاله ذکر شده اند.

  541. محمدمهدی گفت:

    سلام من یدونه مرغ و دو تا خروس دارم از نژاد سبرایت ولی مرغم کرچ نمیشه.آیا مرغ سبرایت نمیتونه کرچ بشه؟؟یا با این روش هایی که گفتین کرچ میشه؟؟چند تا هم تخم گذاشته و یه سوال دیگه تخم مرغی که تازه هست تا چند روزه بعد میتونیم زیر یه مرغ کرچ بزاریم؟؟؟؟سپاس فراوان

    1. Faraj گفت:

      با سلام، نژادهای زینتی به سختی کرچ میشوند و یا اصلا تمایلی برای جوجه کشی ندارند. در ضمن می تونید از مرغ بومی و یا دستگاه جوجه کشی استفاده کنید. همچنین تخم های نطفه دار حداقل 24 الی 48 ساعت پس از تولید و حداکثر تا 6 روز قابل نگه داری می باشند.

  542. amirrr گفت:

    سلام من یه مرغ محلی دارم یک ساعت روتخم هامیشینه دیگه نمیشینه جاشم خیلی خوب است لطفا راهنمایی کنید

    1. Faraj گفت:

      با سلام، برای آسیب ندین تخم های نطفه دار در ابتدا از تخم های مصنوعی استفاده کنیدو رفتار مرغ را مشاهده کنید. اگر تمایل آنچنان به خوابیدن بر روی تخم ها نداشت این مرغ برای جوجه کشی به هیچ وجه مناسب نخواهد بود. غریزه کرچی در همه مرغان یکی نیست در برخی مرغ ها بسیار ضعیف و در برخی نیز بسیار قوی است.

  543. پارسا گفت:

    سلام
    من یک خروس دارم و سه مرغ یکی شون محلی و دوتا ی دیگه از این مرغ های هستند که مال تخم گذاری هستن به نام نیوهمپشایر و دیگری رد تاج آیلند هست من حدود یک ساله که جوجه کشی می کنم البته با دستگاه جوجه کشی ولی نمیدونم چرا تو این یکسال مرغ ها کرک نشدند برای همین می خواهم مرغ هارا بفروشم و مرغی که یک دوره ی جوجه کشی موفق داره را بخرم
    شما می توانید بگید من چه کنم😭
    منتظر پاسخ شما هستم

    1. Faraj گفت:

      با سلام، حتی نژادهای هم که به خوبی کرچ میشوند هر ساله شانس کرچ شدن ندارند ولی اگر به فکر خرید مرغ مناسب برای کرچی هستید مرغ ها بومی، مرغ بلک استار و نژاد لاری گزینه های بهتری خواهند بود.

  544. محمد گفت:

    من ۱۴تا مرغ دارم وقتی کرچ میشن براشون تخم مرغ نطفه دار میزارم شب اول تخم مرغ ها را میخورن وقتی هم میان آب و دونه بخورن دیگه طرف های تخم مرغ نطفه دار نمیرن و از کرچی در میان مشکل چی هست؟

    1. Faraj گفت:

      با سلام، از نژاد مرغ بومی برای جوجه کشی طبیعی استفاده کنید. در ضمن پدیده تخم خواری بیشتر به علت کم آبی و نبود مواد معدنی همچون کلسیم و … می باشد. ترک این عادت در مرغان کمی سخت است. سعی کنید تخم ها را سریع جمع کنید و بجای تخم در لانه از سیب زمینی خام و یا یک تخم پلاستیکی سخت استفاده کنید.

  545. وصال صالحی گفت:

    با سلام و عرض خدا قوت میخواستم خدمتون عرض کنم که آیا نژاد مرغ بلک استار برای کرچ شدن خوبه؟؟؟؟؟؟ بر فرض مثال ما یک خروس محلی و یک مرغ بلک استار داریم اگر به این مرغ دان پارس پایان دان بدیم و فضای نگهداریش هم تقریبا علف های هرز و خاک داشته باشه و یک جعبه مخصوص تخم گذاری پر از کاه داشته باشه و روش هم یک سقف باشه تا تاریکی لازم رو ایجاد کنه و بارون بهش نخوره و این مرغ مثلا بعد از پونزده روز سیزده تا تخم بزاره و با وجود اینکه تخمهاشو دست نزدیم و توی جعبه مونده و غذای کافی و نور و فضای کافی هم بهش رسیده باشه و تعدادشون فقط همون یه مرغ بلک استار و یک خروس محلی برای نطفه دار کردن باشه با همه این شرایطی که ذکر شد احتمالش از صد در صد چقدره که مرغ کرچ بشه و البته در نظر بگیرید مرغش بالای یکسال باشه و اولین بارش باشه که کرچ میشه خب با همه این شرایط چقدر احتمال داره اون مرغ کرچ بشه ؟؟؟؟ آیا شما فکر می کنید نژاد سیلکی یا همون ابریشمی از بلک استار از لحاظ کرچی بهتره ؟؟؟؟ ولی من شنیدم بلک استار هم تو کرچی خوبه و هم توی تخم گذاری در صورت امکان پاسخ بدید با تشکر

    1. Faraj گفت:

      باسلام، بله نژاد بلک استار هم به خوبی کرچ میشوند. ولی مرغ هایی که اولین بار کرچ میشوند زیاد برای جوجه کشی مورد اعتماد نیستند. کلا کرچی یک پدیده غریزی است و نمی توان درصدی برای آن تعیین کرد. در ضمن تخم های نطفه دار باید به صورت خاص در یک محل به دور از آلودگی، با هوای خنک 18 درجه و رطوبت 40 الی 45 درجه نگه داری شوند. (آن هم کمتر از یک هفته) بهتر است محل لانه جوجه کشی را به یک محیط جداگانه و به دور از خروس و یا سایر حیوانات و به دور ازرفت و آمد قرار دهید.

  546. SEYYED گفت:

    باسلام
    ی سوال؟ من سه تا مرغ دارم می شه هرسه شون به کرچ بیان؟

    1. Faraj گفت:

      با سلام به نژاد مرغ ها بستگی دارد. در ضمن به زور نمی توان مرغ ها را کرچ نمود چون این امر کاملا غریزی است و باید مرغ آمادگی و شرایط لارم را داشته باشد. در یک گله ممکن است به صورت همزمان چندین مرغ با هم کرچ شوند. این موارد قابل پیش بینی نیست.

  547. سپهر گفت:

    سلام مرغی که کرچ میشه باید یک خروس با او باشد یا خیر ؟

    1. Faraj گفت:

      با سلام، خیر مرغ کرچ شده باید در لانه تنها بماند و مکان لانه او نیز از سایر مرغ ها و خروس ها جدا باشد.

  548. Pouriaghasemi گفت:

    سلام من یک مرغ و خروس دارم از بچگی دارمشون مرغه دستش میزنی صدای عجیبی میده مرغو خروس ۲رگ مرغ قهوه ای تیره و بیشرش محلی ایا کرک میشه هروز یا یک روز درمیون تخم میزاره و جاشون ۳متر در۲متر

    1. Faraj گفت:

      با سلام ، بله نژاد های محلی به خوبی کرچ میشوند.

    2. حامد گفت:

      سلام من یک مرغ لاری دارم که تازه پنج تا تخم کرده تخم هاشو جمع کنم پانزده تا شد،بزارم زیرش آیا کرچ میشه سنش هفت ماه هستش؟

      1. f.gh گفت:

        سلام، نمیشه گفت، در ضمن تخم نطفه دار رو حداکثر یک هفته میتوان تحت شرایط خاصی انبار کرد بعد از آن ضریب تبدیل آن تخم نطفه دار به جوجه خیلی پایین میاد.

  549. سعید گفت:

    سلام من یک مرغ چینی دارم میخوام بدونم زمان کرچ شدن شون کی هست

    1. Faraj گفت:

      با سلام، معمولا در این مواقع سال (اردیبهشت تا اوایل تیرماه) مرغ ها بیشتر برای کرچی آماده میشوند. اگر شرایط مناسب باشد کرچ خواهد شد.

  550. فراز گفت:

    با سلام ببخشید من یه مرغ لاری دارم هی تخم میذاره خودش میخورتش نمیدونم چیکار کنم کرچ شه ممنون میشم بهم بگید

    1. Faraj گفت:

      پدیده تخم خواری در بین مرغ ها یکی از مشکلات شایع می باشد. سعی کنید محل لانه مرغ تاریک باشد تا او نتواند تخم ها را ببیندو سریعا تخم ها را ار لانه بیرون بیاورید. مقدار کلسیم دریافتی مرغ را زیاد کنید. از سیب زمینی خام و یا توپ مصنوعی هم می توانید برای ترک این عادت مرغ استفاده کنید. اگر بتوانید داخل یک تخم را خالی نموده و پودر خردل در داخل آن برزید مرغ از پودر خردل بیزار است.

  551. علی گفت:

    سلام من مرغ هلندی دارم تخم هم می‌زاره به نظر شما کرچ میشه

    1. Faraj گفت:

      با سلام، شرایط مناسب برای کرچی مرغ را آماده کنید به احتمال قوی کرچ خواهد شد.

  552. Amin گفت:

    سلام خسته نباشید یه سوالی داشتم اینکه نژاد های زینتی مثل نژاد سلطان کرچ میشن یا نه و اینکه جوجه کشی ازشون راحت هست یا نه
    خیلی ممنون

    1. Faraj گفت:

      با سلام، با ایجاد شرایط مناسب امکان دارد این نژاد کرچ شود ولی به طور کلی نژادهای زینتی به دلیل اصلاح ژنتیکی اصلا تمایلی به کرچ شدن ندارند. می توانید از مرغ بومی برای جوجه کشی این نژاد استفاده کنید. در ضمن روند جوجه کشی نژادهای مختلف مرغ تقریبا یکی است.

  553. مهدی گفت:

    ببخشین اشتباه نوشتم بازور مرغ کرچ کنیم 😁

  554. مهدی گفت:

    ببخشین میشه یه مقاله در مورد بارور کرچ کردن مرغ بنویسید😂😁🤗

  555. محسن گفت:

    با سلام میخواستم‌بدون اول اردیبهشت خوبه برا جوجه کشی بعد خروس رو باید جدا کنیم یا خروس هم تو قفس باشه مشکلی پیش نمیاد

    1. Faraj گفت:

      با سلام، بلی اول اردیبهشت زمان بسیار خوبی برای جوجه کشی است. در زمان جوجه کشی سنتی حتما باید مرغ تنها باشد و محل نگه داری آن نیز ساکت و آرام و به دور از حیوانات مزاحم باشد.

  556. ارشيا گفت:

    با سلام بنده دو تا مرغ و يك خروس محلي دارم تقريبا ٢هفته هست كه انرا خريده ام تا كنون ٥تا تخم گذاشته اند اما هيچوقت روي ان ننشسته اند يك سوال اگر تخم ها را دست نزنم ممكن است كرچ شود و جوجه بدهد و چگونه بايد از انها جوجه بگيرم ؟

    1. Faraj گفت:

      با سلام کرچ شدن مرغ ها به نژاد آن بستگی دارد و نژادهای محلی به خوبی کرچ میشوند. برای تحریک مرغ به کرچی و جوجه گرفتن از آنها مطالب ذکر شده در مقاله را به دقت مطالعه نمایید.

  557. زانا گفت:

    سلام
    نحوه و شرایط استفاده از هورمون پرولاکتین به چه نحوی است
    و میشه برای بوقلمون هم استفاده کرد
    روزی چند سی سی بهشون تزریق کنم

    1. Faraj گفت:

      با سلام، لطفا در این زمینه با دامپزشک مشورت نمایید و از انجام درمان سرخود به طیور خودداری کنید.

  558. armin گفت:

    با سلام من امسال لاری خریدم یک مرغ و یک خروس مرغ لاری تخم میزاره لو نشون هم خیلی تاریک و کم سرو صدا الان من شرایط رو دارم که مرغ لاریم کرچ بشه

    1. Faraj گفت:

      با سلام، بله مرغ لاری به خوبی کرچ میشود. پیشنهاد میکنم تعداد زیادی تخم در داخل لانه او قرار بدهید تا پرنده برای کرچ شدن تحریک شود.

  559. محمد گفت:

    اصلنم اینجوری نیست من ۷سال است که لاری بازم مرغ لاری خوب میتونه کرچ شه همین پارسال۱۶تا جوجه از ۱۸تخم دراوردم

    1. Faraj گفت:

      با سلام، اقا محمد عزیز ممنون از تجربه مفید تون . در متن مقاله نیز اشاره شده که نژاد لاری استعداد خیلی خوبی تو کرچ شدن داره. اما احتمال شکستگی تخم ها زیر مرغ لاری بیشتره و باید پرورش دهنده حواسش به تخم ها و جوجه های متولد شده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.