دانشنامه پرندگان, مرغ

تکنیک ها و راهکارهای رشد سریع جوجه مرغ

تکنیک ها و راهکارهای رشد سریع جوجه مرغ - اندیشه سبز

رشد سریع جوجه مرغ

پرورش مرغ یکی از روش های کسب درآمد است به شرطی که با نحوه و شیوه انجام این کار آشنا باشید. معمولا پرورش دهندگان مرغ ها را با دو هدف گوشتی و تخم گذاری پرورش می دهند و اگر هدف شما از پرورش جوجه های مرغ، گوشتی کردن آنها و ارائه به بازار است پس حتما این نوشته را مطالعه کنید چون با راه و روش های رشد سریع جوجه مرغ آشنا خواهید شد در این صورت با پروار کردن سریع تر آنها  به درآمد بیشتری خواهد رسید. 

بیشترین هزینه یک پرورش دهنده در زمینه پرورش مرغ های گوشتی به تغذیه آنها مربوط می شود. بنابراین در صورتی که از مواد غذایی کامل و جیره غذایی استاندارد استفاده شود طبیعی است که جوجه در زمان کمتری به وزن بالاتری خواهند رسید اما اگر از یک ماده غذایی ساده مانند جو یا گندم و یا نان حالی استفاده شود، جوجه ها نه تنها به وزن ایده آل نخواهند رسید بلکه ارزش فروش و ارائه به بازار را نیز نخواهند داشت. 

دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
» قابلیت جوجه کشی از مرغ با هچ بالا
» بدنه از جنس ABS
» دارای سنسور سوئیسی SHT
قیمت : 5,450,000 تومان

انواع مواد غذایی لازم برای جوجه مرغ گوشتی

برای رشد سریع جوجه مرغ باید انواع ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها، کربوهیدرات و چربی ها را در جیره غذایی آنها بگنجانید. هر کدام از این مواد دارای فواید زیادی برای رشد جوجه هستند که در این نوشته از اندیشه سبز به منابع غذایی حاوی این مواد اشاره خواهد شد. 

معمولا کربوهیدرات و چربی های مورد نیاز بدن جوجه ها از طریق غلات و دانه ها و کنجاله های روغنی و سایر افزودنی های جیره تامین می شود. ویتامین ها نیز به دو صورت مایع و پودری به جیره آنها اضافه می شود. پروتئین ها نیز در منابع خاصی مانند پودر گوشت ، پودر خون و پودر ماهی هستند که می توان آنها در رژیم غذایی جوجه های گوشتی قرار داد. 

انواع مواد غذایی لازم برای جوجه مرغ گوشتی - اندیشه سبز

مواد معدنی نیز به صورت نمک و پودر هستند که هم در منابع غذایی مختلف یافت می شود و هم به صورت مکمل در دسترس هستند که پرورش دهنده طبق یک فرمول خاص و تحت نظر دامپزشک و متخصصین تغذیه طیور، آن را به مجموعه رژیم غذایی جوجه های گوشتی می افزاید.

رعایت بهداشت در پرورش جوجه های مرغ

در صورتی که آنها را در یک بستر کاملا سالم و بهداشتی پرورش دهید طبیعتا میزان تلفات آنها به طرز قابل توجهی کاهش خواهد یافت. با اینکه این مورد در افزایش میزان رشد جوجه ها تاثیر مستقیم ندارد. اما بیمار شدن جوجه ها نیز خود عامل مهمی در کاهش اشتها و در نتیجه کاهش رشد آنها خواهد بود. بنابراین حتما به بهداشت محیطی و بهداشت غذایی جوجه ها توجه کنید.

برای این منظور حتما بایستی با استفاده از تجهیزات گرمایشی و تهویه مناسب دما و اکسیژن سالن پرورش جوجه ها را تنظیم کنید و از تجمع فضولات در محیط آنها جلوگیری کنید چرا که فضولات زیاد خود عامل مهمی در ابتلا به انواع بیماری ها نظیر کوکسیدیوز می باشد. 

استفاده از آب و غذای آلوده و فاسد عامل مهمی دیگری است که موجب تلف شدن جوجه ها می شود و خود پرورش دهنده نیز در برخی مواقع از این موضوع بی اطلاع خواهد بود. پس حتما جیره غذایی آنها را خودتان درست کنید و یا در صورت خرید به شکل آماده حتما از مراکز معتبر و دارای مجوز از اداره دامپزشکی خریداری کنید.

رعایت بهداشت در پرورش جوجه های مرغ - اندیشه سبز

بستر جوجه ها را به صورت هفتگی تمیز کنید و از خاک اره و یا پوشال های تازه استفاده کنید و حتما برای جلوگیری از خیس شدن بستر و یا انتشار بوی نامطبوع فضولات در سالن، از خاک اره و یا پوشال و یا هر ماده بوگیر دیگری استفاده کنید.

از دانخوری و آبخوری های هایژنیک و ضد میکروبی استفاده کنید تا میکروب ها و میکروارگانیسم های محیطی را به جذب نکند و پس از هربار استفاده به راحتی قابل شستشو باشد. هم چنین سالن پرورش را به خوبی عایق بندی کنید تا از ورود موجودات موذی و حیوانات وحشی به داخل سالن جلوگیری شود چرا گه این موجودات بیماری های زیادی را با خود حمل کرده و از هم غذا شدن با جوجه ها ، به آنها منتقل خواهد کرد. 

انواع ویتامینهای لازم برای رشد سریع جوجه مرغ ها

از جمله ویتامین های ضروری می توان به ویتامین A ، ویتامین B ،ویتامین K ،ویتامین D ، ویتامین D و … اشاره کرد. 

هر کدام از این ویتامین ها نقش کلیدی در رشد صحیح و بدون مشکل جوجه ها خواهند داشت. به عنوان مثال ویتامینهای گروه B سبب افزایش اشتها و افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن جوجه ها خواهد شد و به رشد بهتر و سریعتر پوست و پر و وزن گیری بیشتر آنها کمک خواهد کرد. 

انواع ویتامینهای لازم برای رشد سریع جوجه مرغ ها - اندیشه سبز

هم چنین ویتامین A و D سبب کاهش استرس ، افزایش میل به غذا و تقویت استخوان ها و افزایش جذب کلسیم می شود. علاوه بر این ویتامین C موجود در ماده غذایی جوجه مرغ ها سبب جذب آهن و سایر مواد معدنی و کاهش استرس خواهد شد که به نوبه خود به خون سازی و تقویت استخوان ها کمک خواهد کرد.

 

همانطور که مشاهده کردید هر کدام از این ویتامین ها دارای وظایف خاصی هستند و کمبود آنها بیماری های زیادی را برای جوجه ها به دنبال خواهد داشت. برای افزودن ویتامین ها به جیره غذایی جوجه ها هم می توان از مواد غذایی سرشار از ویتامین مانند سبزی استفاده کرد و هم می توان مکمل های ویتامین ها را به صورت مایع یا پودر هستند در آب آشامیدنی و غذایی آنها افزود. 

پروتئین های ضروری جهت رشد بهتر جوجه مرغ ها

پروتئین نقش اساسی در رشد جوجه و وزن گیری آنها خواهد داشت بدون وجود پروتئین طبیعتا نمی توان آنها را به وزن دلخواه رساند و تولید گوشت در آنها را در سطح بهینه ای افزایش داد. این ماده غذایی به تولید بهتر پر، ناخن، نوک و سایر اندام های بدن کمک می کند. 

برای افزودن پروتئین به جیره غذایی جوجه ها باید ترکیبی از پودر گوشت ، پودر خون و پودر ماهی را در رژیم غذایی آنها بیافزاید. البته اگر در خانه و به صورت سنتی قصد گوشتی کردن جوجه ها را دارید می توانید از دانه های دارای پروتئین مانند سویا و سایر غلات و هم چنین تخم مرغ آب پز ، میل ورم و سایر ضایعات گوشتی استفاده کنید.

پروتئین های ضروری جهت رشد بهتر جوجه مرغ ها - اندیشه سبز

در حالت صنعتی باید این مواد غذایی را تحت نظر جیره نویس معتبر و به صورت استاندارد در جیره غذایی آنها افزود و با استفاده از دستگاه های آسیاب و میکسر آنها را کاملا با هم ترکیب کرده و تا به صورت یکدست شده و به همه جوجه ها به یک اندازه پروتئین و سایر مواد غذایی برسند. 

آسیاب کردن مواد غذایی مانع بروز بیماری های زیادی خواهد شد، اگر این مواد به خوبی با هم ترکیب نشوند امکان دارد که یک جوجه مواد معدنی بیشتر و پروتئین کمتری دریافت کند و در مقابل یک جوجه دیگر پروتئین و کربوهیدرات بیشتر و مواد معدنی کمتری دریافت کند که در این صورت هر دو مورد با مشکل عدم رشد صحیح و بیماری های زیادی رو به رو خواهند شد. 

منابع غذایی سرشار از چربی و کربوهیدرات

این دو ماده غذایی برای تولید چربی و انرژی مورد نیاز بدن جوجه ها ضروری هستند و به وزن گیری بهتر آنها و هضم سریعتر مواد غذایی کمک خواهد کرد. دانه ها و غلات، سبزیجات و کنجاله ها سرشار از چربی و کربوهیدرات هستند که می توان به شکل استانداری در جیره غذایی پرنده ها گنجاند . 

نقش آب در تغذیه جوجه ها

علاوه بر استفاده از کلیه مواد غذایی ضروری فوق و رعایت بهداشت در پرورش جوجه ها باید به آب آشامیدنی آنها نیز دقت کنید و از آب سالم و بدون اشکال و دارایی کمترین سختی در تغذیه آنها استفاده کنید. 

حتما از آب شهری قابل آشامیدن و یا آب چاه دارای سختی پایین استفاده کنید. هم چنین در فصول گرم سال و در مناطق دارای آب و هوای گرم از آب خنک استفاده کنید تا به خنک شدن آنها نیز کمک کند. آب به هضم بهتر مواد غذایی و حل شدن آنها در چینه دان و معده جوجه ها کمک خواهد کرد. بنابراین همیشه آب سالم را در اختیار آنها قرار دهید چرا که بیشتر از دان به آب نیاز دارند. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

4 دیدگاه در “تکنیک ها و راهکارهای رشد سریع جوجه مرغ

  1. مجید گفت:

    سلام صد تا جوجه گوشتی دارم رشد کافی ندارند راهنمایی کنید

    1. Admin گفت:

      سلام
      توضیحات پست رو بخون
      بررسی فضله ، بررسی دقیق تغذیه ، استفاده از مولتی ویتامین های تخصصی می تونه مفید باشه

  2. عسکری گفت:

    سلام من جوجه محلی حدود صدتایی گرفتم و میخوام سریعتر از حد نرمال رشد کنند ایا گذاشتن لامپ و روشن بودن 24ساعتع خانه شان کار درستی است؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، تا 10 روز اول روشنایی 24 ساعته مشکلی نداره ولی بعدش باید برنامه نوری دقیق بهشون بدهید. در ضمن جوجه محلی سرعت رشد زیادی نداره چون نژادش این صفت رو نداره مثل نژاد گوشتی نیست که تو 45 روز 3 کیلو بشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.