دانشنامه پرندگان, قرقاول

معرفی قرقاول نژاد بلژیکی

معرفی قرقاول نژاد بلژیکی

معرفی قرقاول نژاد قرقاول بلژیکی یا قرقاول طلایی

قرقاول بلژیکی یا قرقاول طلایی، یکی از نژاد های معروف در بین قرقاول هاست اما بر خلاف اسمی که دارد، خواستگاه اصلی آن در ارتفاعات کوه های غرب چین و هیمالیاست  حتی به قرقاول چینی هم مشهور است. این پرنده زیبا به خاطر زیبایی بی نظیری که در رنگ بندی بال و پرش دارد در تمام دنیا مشهور است و علاوه بر چین در کشورهای اروپایی و آمریکایی مثل انگلستان، فرانسه، آلمان، آرژانتین، بلژیک، کانادا و …  هم یافت می شود.

آنها راه رفتن بر روی زمین را به پرواز ترجیح می دهند ولی زمانی هم که احساس خطر کنند، قادرند تا در ارتفاعات کم و به حالت افقی پرواز کرده و خود را از چنگال دشمنان شان نجات دهند. پرورش دهندگانی که از قرقاول های طلایی نگهداری می کنند باید محل زندگی آنها را به خوبی حصار کشی کنند چون این نژاد از قرقاول ها آنقدر تیز و چابک هستند که در کمترین فرصت فرار می کنند و خود در لابلای شاخه های درختان مخفی می شوند.

شکل ظاهری قرقاول بلژیکی

شکل ظاهری قرقاول بلژیکی

قرقاول نر : طول قرقاول های بلژیکی نر بین 90 تا 100 سانتی متر است  یک دم دراز و زرد رنگ دارد که اندازه آن به بیشتر از 30 سانتی متر هم میرسد.ترکیب بندی پرهای این نژاد عبارتند از قرمز، زرد متمایل به طلایی و سیاه که در برخی از گونه ها رنگ پرهای پشتش به سبزی می زند و سینه اش سرخ رنگ است. یک خط سفید نازک هم  بر روی نوکش کشیده شده و جلوه خاصی به آن بخشیده است حتی تاجی که بر سر دارد طلایی و یا متمایل به رنگ زرد است.

قرقاول ماده : برخلاف قرقاول نر ترکیب رنگ بال و پر قرقاول های ماده ساده است و بیشتر به رنگ قهوه ای است که بسته به منطقه جغرافیایی فرق می کند و ممکن است قهوه ای روشن و یا تیره باشد چون به راحتی قادر است خود را از چشم دشمنان طبیعت مخفی کرده و از تخم هایش مراقبت کند.

تغذیه قرقاول بلژیکی

غذا : قرقاول ها پرندگانی دانه خوار هستند ولی از بذر گیاهان، میوه های وحشی، خزندگان کوچکی چون کرم ها، حلزون ها و از انواع حشرات هم تغذیه می کنند.

اگر قصد پرورش قرقاول با این نژاد را دارید بهتر است از پلت های آماده مرغ  به همراه میوه و سبزیجات برای تغذیه آنها استفاده کنید. مهمترین چیزی که در تغذیه قرقاول ها اهمیت دارد، رسیدگی به نوع جیره غذایی آنهاست چون اگر به مقدار کافی، پروتئین، ویتامین، املاح و مواد معدنی و بسیاری از منابع غذایی به بدن قرقاول ها نرسد، شکل ظاهری و رنگ بال و پر آنها را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است به اندازه کافی رشد نکنند یا دچار سوء تغذیه شده و از بین بروند.

آب : نکته بسیار مهمی که در زندگی قرقاول ها حائز اهمیت است، در اختیار گذاشتن آب تمیز و عاری از هر نوع میکروارگانیسم های ویروسی و باکتریایی است. سعی کنید هر روزه جیره آب آنها را تعویض کرده و ظروف آبخوری آنها را ضد عفونی کنید چرا که رشد، سلامت ادامه حیات قرقاول ها وابسته به آب تمیز است و بیشتر از هر پرنده دیگری آب می خورند.

جفتگیری و تخمگذاری قرقاول بلژیکی

جفتگیری و تخمگذاری قرقاول بلژیکی

در طبیعت جفتگیری و تخمگذاری قرقاول ها با فرا رسیدن فصل بهار اتفاق می افتد و زمانی که دمای هوا نسبتا گرم  شود قرقاول های نر در قلمروهای به خصوصی اعلان موقعیت کرده و با دیدن هر قرقاول ماده بال و پر خود را به نمایش میگذارند تا آن را به طرف خود جذب کنند. وقتی ماده ای تمایل نشان دهد، وارد قلمرو نرها شده و با یکدیگر شروع به جفتگیری می کنند.

جالب است بدانید که قرقاول نر برای لانه سازی، هیچ مسئولیتی نمی پذیرد و پرنده ماده موظف است لانه را بسازد و به مدت 22 الی 23 روز باید از تخم هایی که گذاشته، به تنهایی مراقبت کند حتی در این فاصله نرها ممکن است با ماده های دیگری هم جفتگیری کنند چون قدرت ماندگاری اسپرم آنها در لوله های رحم ماده ها بیشتر از 20 الی 25 روز است و در طول مدتی که ماده تخم می گذارد نیاز به جفتگیری مجدد ندارد.

آمار تخمگذاری ماده های بلژیکی در هر دوره از جفت گیری کمتر از نژادهای دیگر است. اگر تغذیه مناسبی داشته باشند قادرند 12 عدد تخم بگذارند در غیر این صورت ممکن است بیشتر از 8 عدد تخم نداشته باشند.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.