دانشنامه پرندگان, مرغ

درمان عفونت چشم مرغ | درمان بیماری های چشمی در مرغ و خروس

انواع بیماری های چشمی در مرغ و خروس ها و نحوه درمان آنها - اندیشه سبز

انواع بیماری های چشمی در مرغ و خروس ها و نحوه درمان آنها 

عفونت چشم مرغ و خروس با تورم و خروج ترشحات سفید یا آبکی همراه است، در موارد حادتر چشمان پرنده کاملا بسته شده و قادر به دیدن نخواهد بود. بر طبق آمار بدست آمده از دانشگاه فلوریدا، مرغ و خروس ها به ندرت به مشکلات چشمی مبتلا می شوند، اما عفونت ها، ویروس ها، انگل ها و عوامل خارجی مانند گرد و خاک و گازهای شیمیایی مواردی هستند که می تواند بینایی آنها را با اخلال رو به رو سازد. 

جوجه های مرغ و خروس و پرنده های بالغ مستعد بیماری های چشمی و ورم ملتحمه هستند. اگر جوجه ها و یا مرغ و خروس های جوان شما به چنین بیماری های مبتلا شده اند، حتما ادامه این نوشته از اندیشه سبز را مطالعه کنید تا با نوع بیماری و نحوه پیشگیری و درمان آنها آشنا شوید.

دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ
» مجهز به سیستم اکسیژن گیری هوشمند
» دارای سه نوع شانه جوجه کشی
قیمت : 5,450,000 تومان

عفونت چشم مرغ و خروس با چه علائمی همراه است؟

نشانه هایی همچون ورم و کبودی ، خروج ترشح و آب از چشم و بینی، قرمزی و تجمع خون دلیل بر عفونت چشم پرنده شما دارد، این اتفاق ممکن است برای یک چشم و یا هر دوی آنها اتفاق بیفتد. البته در صورتی که پرنده شما به بیماری های عفونی و ویروسی مبتلا شده باشد، علاوه بر مشکلات چشمی با نشانه های دیگری همچون کاهش اشتها، بی حالی، اسهال، تنفس مشکل و … همراه خواهد بود که اطلاعات ارائه شده در ادامه این پست به افزایش دانش شما کمک خواهد کرد. 

چگونه عفونت چشمی را در مرغ و خروس ها درمان کنیم؟

جهت درمان عفونت چشم مرغ و خروس خود به سادگی طبق مراحل زیر می توانید عمل کنید، در صورتی که بیماری حساس باشد، نیاز به مراجعه دامپزشک خواهد بود، در غیر این صورت توسط خود شما و در خانه قابل درمان است. 

– اولین قدم ، تشخیص نوع بیماری

اولین قدم ، تشخیص نوع بیماری - اندیشه سبز

در صورتی که عفونت چشم ناشی از بیماری های عفونی و ویروسی واگیردار باشد، حتما باید پرنده بیمار را از سایر مرغ و خروس ها جدا کرده و جهت درمان آن اقدام کنید، مراجعه به دامپزشک جهت تهیه داروی مناسب الزامی خواهد بود. 

– قدم دوم ، تمیز کردن محل عفونت

ناحیه آسیب دیده را تمیز کنید. اگر ترشحات چشمی وجود دارد و اطراف چشم پرنده کثیف شده است، از یک پارچه نرم و مرطوب برای تمیز کردن اطراف آن استفاده کنید. این کار را با ملایمت و به آرامی انجام دهید، چون چشم ها بسیار حساس و ظریف هستند. از صابون یا مواد ضدعفونی کننده استفاده نکنید چون که می تواند باعث درد و آسیب چشم شود.

– قدم سوم ، تهیه داروی مناسب

با مراجعه به دامپزشک یک داروی مناسب تهیه کنید. یک سرنگ پلاستیکی (بدون سوزن) را با یک آنتی بیوتیک پرندگان طبق دستورالعمل بسته یا دستورالعملی که دامپزشک به شما داده است، پر کنید. مراقب باشید بیش از حد مصرف نکنید (برخی از داروها می توانند در دوزهای بالا باعث واکنش های سمی شوند). پیستون را کمی به سمت پایین فشار داده تا دارو درست در نوک سرنگ و به حالت آماده مصرف قرار بگیرد. 

– قدم چهارم، آرام کردن پرنده 

یک مکان آرام و امن را انتخاب کنید. قبل از استعمال دارو، چند دقیقه کنار مرغ بنشینید. مرغ را در یک حوله بپیچید یا آن را زیر بغل خود نگه داشته و سرش را در یک دست نگه دارید. به آرامی مرغ یا خروس بیمار خود را نوازش کنید تا به این اطمینان برسد که قصد آسیب رساندن به او را ندارید. 

– قدم پنجم، شروع درمان

سرنگ را در سمت چپ منقار مرغ و به سمت گلو قرار دهید. پرنده شما ممکن است به طور خودکار دهان خود را باز کند، یا ممکن است سعی در رهانیدن خود از دست شما داشته باشد. نوک سرنگ را در دهان قرار دهید و با یک حرکت صاف پیستون را فشار دهید تا آنتی بیوتیک تزریق شود. در صورت لزوم صورت مرغ خود را تمیز کنید و دوز را طبق دستور دامپزشک یا نسخه تکرار کنید. مرغ بیمار را برای چند روز زیر نظر بگیرید تا از رفع عفونت مطمئن شوید.

عواملی که سبب ورم ملتحمه و عفونت چشم مرغ و خروس می شوند :

بیماری ها و عوامل مختلفی در ورم و التهاب چشم یا چشمان مرغ و خروس دخالت دارند که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره خواهد شد :

الف – بیماری های عفونی 

این بیماری ها می توانند منشاء باکتریایی، ویروسی و یا قارچی داشته باشند که در ادامه به این بیماری ها پرداخته شده است. 

ب – انگل ها 

انگل های چشمی مختلفی می توانند چشمان مرغ و خروس ها را ملتهب سازند که از جمله آنها می توان به انگل اکسی اسپیرورا، تلازیا، سراتوسپیرا، پلاسمودیوم، میکروسپوریدیوز، کریپتوسپوریدیال، تریکومونیازیس و… اشاره کرد. 

ج – اجسام خارجی

ذرات معلق در هوا مانند گرد و غبار، شن و ماسه ، کرک و پر و … نیز می توانند التهاب موقتی چشم های پرنده ها را به دنبال داشته باشد. ضربه زدن به چشم نیز می توانند با ورم و کبودی و خروج آب همراه باشد، در این مورد باید به بیماری کانیبالیسم در میان پرنده های خود شک کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله بیماری کانیبالیسم را بخوانید. 

د – دود یا گاز شیمیایی

دود، اسپری خوشبو کننده، عطر و ادکلن، حشره کش ها، سموم کشاورزی و دامی و سایر گازها و مواد شیمیایی می توانند التهاب چشمی را در طیور به دنبال داشته باشند. در صورتی که ورم ملتحمه پرنده شما به هیچ یک از موارد فوق مرتبط نباشد باید به این مورد آخر شک کنید. 

بیماری های به وجود آورنده تورم و عفونت در چشم طیور 

بیماری های عفونی ، ویروسی و انگلی از مهم ترین عوامل این بیماری هستند که همراه با علائم و شیوه درمان و پیشگیری توضیح داده شده اند : 

1- کوریزای عفونی 

یک بیماری حاد تنفسی است که عامل باکتریایی داشته و سیستم تنفسی پرنده را درگیر کرده و تتنفس را برای او مشکل می کند، هم چنین با علامت هایی همچون ورم زیر چشم، خروج ترشحات از چشم و بینی و عطسه ، اسهال و بی اشتهایی همراه است. در پرنده های گوشتی با کاهش وزن و در پرنده های تخم گذار نیز کاهش میزان تخم گذاری را در پی خواهد داشت. 

جهت پیشگیری از بیماری حتما باید پرنده ها مبتلا را فورا جدا کرده و جهت درمان آنها اقدام کنید، تمامی تجهیزات سالن مانند آبخوری و دانخوری ، کف و دیوارها ضد عفونی شوند و پوشال های بستر هر چند روز یکبار تعویض شود. ظروف آبخوری و دانخوری قبل و بعد از هر وعده غذایی به خوبی و با مواد شوینده شسته شوند.

در صورت خرید پرنده های جدید، آنها را برای چند روز قرنطینه کرده و در صورت مشاهده سلامتی ، اجازه ورود به میان گله اصلی داده شود. برای درمان نیز می توانید از آنتی بیوتیک ها یا آنتی باکتریال های محلول در آب مانند سولفادیمتوکسین، اریترومایسین و تتراسایکلین ها و… استفاده کنید که حتما باید توسط دامپزشک و با کنترل او تجویز شوند. 

2- لارنگوتراکئیت عفونی:

لارنگوتراکئیت عفونی (ILT) یک عفونت حاد دستگاه تنفسی است که توسط ویروس لارنگوتراکئیت (LTV) ایجاد می شود. سویه‌های LTV از نوع بسیار خطرناک تا خفیف وجود دارند. سویه‌های بسیار خطرناک که بسیار عفونی و معمولاً کشنده هستند و سویه‌های کم خطر نیز باعث عفونت‌های خفیف یا نهفته می‌شوند.

در صورتی که بیماری از نوع حاد باشد، علائمی همچون تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه ، خروج ترشح از بینی و چشم همراه است. در مورد نیمه حاد نیز نشانه هایی همچون خروج ترشح چسبناک از چشم و بینی، ورم ملتحمه و خس خس خفیف ظاهر می شوند. 

اتخاذ روش های بهداشتی فوق تا حد زیادی از بیمار شدن پرنده ها جلوگیری خواهد کرد، با اینکه روش درمانی قطعی برای آن وجود ندارد، اما آنتی بیوتیک ها می توانند از شدید شدن علائم و مرگ پرنده جلوگیری کنند، پرنده های بیمار سریعا جدا شده و توسط دامپزشک تحت درمان قرار بگیرند. 

3- اکسی اسپیروریازیس

یک نوع کرم چشمی از نوع نماتد است. این کرم اقدام به تخم گذاری در چشم مرغ و خروس کرده و سبب التهاب چشمان آنها می شود. مرغ و خروس های درگیر، معمولا به چشمان خود چنگ انداخته و آن را می خارانند، پرندگان با اینکار وضعیت چشمان را بدتر کرده و احتمال زخمی کردن نیز وجود دارد. بنابراین فورا باید روش درمانی فوق را اجرا کنید. 

برای جلوگیری از بروز چنین انگل هایی توصیه می شود، بستر پرندگان را تا حد امکان خشک نگه دارید و مرتباً آن را تغییر دهید، زیرا تخم کرم ها در بستر مرطوب بیشتر عمر می کند. از آنجایی که سوسک ها این کرم ها را منتقل میکنند، باید مکان پرورش پرنده ها را به شدت ضدعفونی کرده و تمامی مکان های احتمالی وجود سوسک را پاکیزه کرد. حشره کش ها می توانند برای این منظور مفید باشند، اما فقط باید از حشره کش هایی استفاده کنید که برای استفاده در مرغداری ها تایید شده اند.

4- سندروم سر متورم 

سندرم سر متورم (SHS) یک عفونت حاد و بسیار مسری دستگاه تنفسی فوقانی طیور است که در اثر عفونت با متا پنوموویروس پرندگان (AMPV) ایجاد میشود، نوعی از پنومو ویروس که به چهار زیر گروه (A، B، C و D) طبقه بندی می شود. این بیماری اولین بار در سال 1978 در آفریقای جنوبی در گله ای از بوقلمون ها گزارش شد. به سرعت به مناطق دیگر گسترش یافت و طیور سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داد.

علائم بالینی معمولی که در جوجه های آلوده به ویروس مشاهده می شود شامل تورم سینوس های اطراف چشمی و زیر چشمی، به ویژه در اطراف چشم، همراه با ملتحمه خفیف است. این بیماری علائم مشابهی با چندین ویروس دیگر مانند نیوکاسل، ویروس آنفلوانزای پرندگان، برونشیت عفونی، مایکوپلاسما و … دارد.

این ویروس عمدتاً از طریق تماس مستقیم با پرندگان آلوده یا تماس غیرمستقیم از طریق غذا، آب، اشیاء یا پرسنل آلوده پخش می شود. بنابراین کنترل ورود و خروج به سالن و رعایت بهداشتی و تغذیه ای تاثیر زیادی در جلوگیری از شیوع خواهد داشت. 

برای جلوگیری از عفونت های ثانویه ، آنتی بیوتیک تجویز می شود و شرط مهم جهت جلوگیری از درگیری کل گله ، شناسایی به موقع و قرنطینه کردن پرنده های درگیر است. 

5- کلامیدیوز پرندگان 

کلامیدیوز پرندگان یک بیماری مشترک بین انسان و حیوانات است که توسط باکتری کلامیدیا ایجاد می شود، این بیماری تمامی پرنده های اهلی و وحشی را می تواند درگیر کند، بنابراین احتمال انتقال بیماری از پرنده های وحشی به پرندگان خانگی شما و حتی خود شما وجود دارد.

از علائم این بیماری می توان به اسهال مایل به سبز، پرهای ژولیده، بی حالی، عطسه، ورم ملتحمه، ترشحات بینی/چشمی، کم اشتهایی، کاهش وزن و افسردگی اشاره کرد. 

این بیماری با آنتی بیوتیک درمان می شود. داکسی سایکلین داروی مناسبی است و باید توسط دامپزشک تجویز شود. این دارو برای اثربخشی به درمان طولانی مدت نیاز دارد و در طول دوره درمانی، کلسیم نباید به رژیم غذایی اضافه شود، زیرا با اثربخشی دارو تداخل دارد.

برای پیشگیری از این بیماری نیز باید ورود و خروج پرنده های وحشی به میان گله خود را کنترل کنید، استنشاق فضولات آلوده به باکتری، هم غذا و هم آب شدن پرنده های وحشی با پرنده های شما از راه های انتقال است. 

6- آسپرژیلوزیس

این بیماری قارچی در هر مکانی وجود دارند، به خصوص اگر محل پرورش گرم و مرطوب باشد به راحتی رشد کرده و سیستم های تنفسی پرنده ها درگیر خواهد کرد. این عفونت قارچی غیر مسری بوده و در محیط های بدون تهویه و کثیف شیوع بیشتری دارد. 

از علایم شایع این بیماری می توان به افسردگی، از دست دادن یا تغییر در زیر و بمی صدا، کاهش صدای بانگ در خروس ها، مشکل در تنفس، افزایش میزان تشنگی، کاهش اشتها، کاهش وزن، بی حالی، مدفوع سبز رنگ، ورم چشم، خروج ترشح از چشم و… اشاره کرد. 

جهت درمان می توان از داروهایی مانند آمفوتریسین، کلوتریمازول، ایتراکونازول و یا کتوکونازول استفاده کرد. این داروها حتما باید تحت نظر دامپزشک تجویز شوند و از درمان خودسرانه خودداری نمایید. پرنده بیمار را فورا قرنطینه کرده و به صورت جداگانه اقدام به تغذیه و درمان آن بکنید.

جهت پیشگیری از این بیماری نیز حتما نظافت را در محل پرورش رعایت کنید، حتما از فن تهویه جهت خروج گرما و رطوبت مازاد استفاده شود و به صورت دوره ای از اسپری های قارچ کش تحت نظر دامپزشک در سالن پرورش استفاده شود. 

سخن کلی 

در این نوشته در مورد انواع بیماری هایی که منجر به ورم و التهاب چشم در مرغ و خروس ها می شوند، سخن به میان آمد و روش هایی نیز جهت درمان پرنده ها و هم چنین پیشگیری از این بیماری ارائه شد. این مقاله صرفا یک راهنما بوده و جهت درمان قطعی پرنده خود حتما به دامپزشک مراجعه فرمایید. در صورت وجود هرگونه سوال از طریق دیدگاه های همین صفحه با ما در میان بگذارید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

65 دیدگاه در “درمان عفونت چشم مرغ | درمان بیماری های چشمی در مرغ و خروس

  1. ناشناس گفت:

    سلام خداقوت من چندتا جوجه 10روزه دارم یکی از انها یک چشم اش رابسته انگارکور شده وسوس وبی حال است چکارکنم؟

    1. admin-ra گفت:

      سلام دوست عزیز
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟
      کجا نگهداریش می کنی؟

  2. ناشناس گفت:

    سلام بوقلمون دارم مایکو پلاسما گرفته دکتر براش لینکو وجنتامایسین تجویز کرد تا سه روز انجام دادم ولی ورم چشم‌هاش کم نشد باز بردم دکتر براش cefzolixتجویز کرد وبا سوزن سرنگ داخل پف چشمش سوراخ کرد وعفونت وخون با هم کمی تخلیه شد ولی چشماش نمی بینه غذارو جلوش نگه میدارم واسه دید چشمش چی استفاده کنم خوب بشه ممنون

    1. admin-ra گفت:

      سلام دوست عزیز
      این از عوارض بیماری هست و تا زمانی که علائمش از بین بره می تونه ادامه داشته باشه
      برای همین باید آنتی بیوتیک هاشو به طور کامل استفاده کنی
      به علاوه می تونی از قطره های شستشو دهنده ی چشمی استفاده کنی که اونم باید با دامپزشک مشورت کنی
      به تغذیه ش هم رسیدگی کن براش غذاهای حاوی ویتامین A بده مثل هویج، شلغم، کرفس و …
      میل ورم هم براش مفیده

  3. ناشناس گفت:

    سلام یکی از مرغ های من یکی از چشمانش عفونت کرده و بسته شده و خیلی بد نفس می‌کشد و از منقارش یه کف آبکی خارج می‌شود

    1. admins-r گفت:

      سلام
      حتما ببرینش پیش دامپزشک
      نباید میزاشتین بیماری انقدر پیش روی کنه.

  4. مرغکم گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    یکی از مرغ های من یک چشمش ،یعنی بین چشم و نوکش یک توده خیلی بزرگ چرکی ایجاد شده به شکلی که پلک چشمش رو کشیده
    ویدئو ای در گوگل دیدم که بهش گفتن آبله چشم و با تیغ زخم ایجاد کردن و چرک رو خارج کردن
    میخواستم بدونم چه کار کنم

    1. admins-r گفت:

      سلام
      به نظر من خودتون کاری نکنید و حتما ببرید پیش دام پزشک تا این کارو انجام بدن و ضد عفونیش کنن.

  5. ابوالفضل گفت:

    سلام وقت بخیر مرغ تخم گذار دارم که یک چشمش ترشحات زرد رنگ داره که صبحه اصلا نمیتونه چشمش باز کنه از قطره تتراسکلین استفاده کردم فایده آبی نداشت لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. admins-r گفت:

      سلام روزت بخیر
      در مورد داره باید به دام پزشک مراجعه کنید چون ما نمیتونیم داروی تجویز کنیم.

  6. محسن گفت:

    سلام خروسم نمیتونه سرشو تو یه حالت نگ دارع چشماشم یکمی کم سو شدع چیکار کنم راه درمانی دارع

    1. admins-r گفت:

      سلام محسن
      چه غذایی میدی بهش؟
      دمای محیطی که نگهش داشتی چقدره؟

  7. ناشناسه گفت:

    برای درمان عفونت چشم مرغ قوی ترین آنتی بیوتیک چی هست

    1. admins-r گفت:

      سلام
      توی مقاله همه چیز به صورت کامل توضیح داده شده
      بهتون پیشنهاد میکنم حتما مقاله رو بخونین

  8. ناشناس گفت:

    سلام جوجمون یکی از مرغامون زده دوتا چشماش کور کرده و حالت گیجی داره چیکارش کنم؟

    1. admins-r گفت:

      سلام ببرش پیش دام پزشک حتما

  9. احسان گفت:

    سلام وقت بخیر
    خروس م کنار چشمش یک مایه سفیده جمع میشه دوبار اومد پاک کردم نگاه کردم دیدم که دیگه نیست بعد چشم مش قرمز شده بود باید چیکار کنم؟

    1. admins-r گفت:

      سلام احسان یه بار مقاله رو بخون حتما کمکت میکنه

  10. A گفت:

    سلام جوجه من یه چشمش باد کرده فقط با یه چشم میبینه هیچ چرک و ترشحی از چشمش هم نمیاد چیکارش کنم خوب بشه لطفا راهنماییم کنین

    1. admin-m گفت:

      سلام باید معاینه بشه . سریعا به دامپزشک مراجعه کن تا درمانش کنه . ضربه خورده شاید مقاله رو دقیق بخون

      1. A گفت:

        نه ضربه نخورده
        توی چشمش همش چرکه
        پماد استریل چشمی زدم به چشمش قرص اموکسی سیلین هم دادم ولی تغییر نکرد
        تقریبا دوماه پیش هم چشمش همینجوری شده بود همین پماد قرص رو دادم بهش خوب شد ولی الان اصلا تاثیر نمیکنن سری قبل از چشمش چرک میومد بهتر میشد ولی الان نمیاد چرک ها تو چشمش مثل یه سنگ سفت شده

        1. admin-m گفت:

          خود درمانی نکنید متاسفانه بدون معاینه هیچ نظری نمیشه داد به دامپزشک مراجعه کنید

        2. سعید گفت:

          سلام من چند تا مرغ دارم تنگی نفس شدید دارند۰آب از دهانشون میاد عطسه می‌کنند ۰یکی هم چشمش کور شده ۰به نظرتون چه داروی بدم بهشون۰

      2. ناشناس گفت:

        سلام یه مرغ داریم جشمش شفافه ولی بینایی نداره.چکارش باید کرد

        1. admins-r گفت:

          سلام
          اگه آب مروارید باشه تنها با جراحی درست میشه که اونم باید ببری پیش دامپزشک تا این کارو انجام بده

  11. اکبر گفت:

    سلام من مرغداری دارم الان یک هفته مرغ چرک گرفته عفونتم داره چشم مرغ هم نابینا میشن

    1. admin-m گفت:

      سلام مقاله رو دقیق بخونید توضیحات کامله

  12. مهدی گفت:

    سلام لطفا کمکم کنید من یه خروس دارم برا میدان هست چند روز پیش جنگیده الان نمی دونم چرا یک چشمش نمیبینه اصلا زخم هم نشده یکم کف کرده وبه داخل رفته چشمش صاف هست نمی دونم چرا اینجوری شده ممنونم کمکم کنید

  13. ناشناس گفت:

    سلام چند مرغ خانگی دارم یه ور صورت مرغ کمی ورم کرده بالای پلک مرغ وچشماش.. عفونت نداره وگوشهای مرغ هم کمی سفت شوده مرغها کم اشتها هستند وکم تحرک اسهال آبکی دارند ممنون میشم جواب بدید.

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام این علائم میتونه نشونه بیماری ویروسی هم باشه . نمیشه بدون معاینه دقیق چیزی گفت به دامپزشک مراجعه کنید سریعا

  14. علی گفت:

    سلام ببخشید مرغی خریدم امروز همه چیش اوکیه فقط چشمش باد کرده یکیشون مثل ژله مانندی گردی شکل وسط چشمش ی لایه ی سفید ک حتی رنگ چشمش از روی این لایه مشخص چشه؟؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام مقاله رو مطالعه کنید

  15. قاسم حاصل پور گفت:

    سلام بخشید جوجه های من یک بارگی کوری چشم گرفته است هم علائم در آن دیده نمی شود فقط چشم های شآن کور شده است
    لطفا سریع تر بهم کمک کنید

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام برای دریافت پاسخ سریع باید به دامپزشک مراجعه کنید . مقاله رو بخونید ببینید کدوم مورد در موردشون صدق میکنه

  16. وحید گفت:

    سلام ی راهنمای کنید ی جوجه تازه از تخم درآورده یکی از چشماش بسته کور شده یا ن اشغال چیزی رفته داخل چشم من قطره دامپزشکی گرفتم دارم بهش زدم خوب میشه یا کور میشه

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام مشخص نیست ! روی چشمش کثیف شده منظورتونه ؟ با یه پارچه تمیز نمدار خیلی آروم چشمش رو تمیز کنید

  17. kimia گفت:

    سلام خسته نباشید

    من یه خروس دارم اسمش چارلی حدود یک سالی که پایین چشمش بادکردگی و تورم داره اوایل چشمش کف هم می کرد الان نمی کنه و الان از چشمش اب میاد خودش سرحاله غذا می میخوره تحرک داره ویروسی نیست اگر بود مرغام و سایر پرنده ها هم بیمار می شدن کمی از بینی اش هم ترشحات می اید چند بار درمانش کردیم ولی دوبار ه همین میشه چیکار کنم نگرانم نا بینا بشه دسشویی اش نرماله چند بار (کم) با پاش چشمش را می خارونه

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام باید به دامپزشک مراجعه کنید تا از نزدیک معاینه بشه

  18. حمید گفت:

    سلام.یه جوجه مرغ دارم،چند روز پیش یکی از توله سگ ها از گردن مرغ گرفت،بعداز اون روز این مرغ ،گردنشو می‌میپیچونه وتعادل نداره وهمش میشینه،احیانا مهره های گردن جابجا شده،باید چکار کنم.ممنون

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام سریعا به دامپزشک مراجعه کنید باید درمان بشه وگرنه تلف میشه

  19. ناشناس گفت:

    سلام،خروس منو سگ گاز گرفته،پشت کمرش جای دندون سگ مونده،الانم سالمه ولی چشماش ورم کرده و باز نمیشه چیکارش کنم؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام سریعا به دامپزشک مراجعه کنید زخمش باید درمان بشه وگرنه عفونت میکنه و تلف میشه پرنده.

      1. H گفت:

        سلام خسته نباشید.من دو تا از مرغام مشکل دارن دسترسیمون به دامپزشکی سخته.
        یکیشون سه هفته پاهاش مشکل داره نمیتونه راه بره اوایل، صبح رفته بودم درشون ببارم پای راستش انگار ضربه خورده پای چش هم هی سُر می خرد با عقب فکنم توی کلبشون پاش به چیزی گیرکرده بوده پای راستو بستم بازردچوبه بعد مدتی پای راستش خوب شد اما یه تیکش کبودی داش.ولی دیگه پای چپشو تکون نداده همش با پشته با یه پاش حرکت میکرد اما الان پای راستشم نمیتونه را بره همش مینشینه بالاشو میزنه اینور اونور واسه راه رفتن. غذامیخوره اما اینجوریه.
        اون یکی چیزیش نبود اما 4روز یکی از چشماش(چپش) اشک میادو تورم کرده کاسه چشمش عقب رفته چشم راست خوبه اما زیر دماغ چپش باد کرده و اونورش رفته با داخل شبا بدتر میشه و هر چی جلوتر میره بدتر میشه هیچ علائم دیگه نداره فقط گاهی عطسه میکنه.فعلا جداشون کردم بهشون غذابدم. تروخدا راهنمایی کنید چکار کنم

        1. andisheh-m-admin گفت:

          سلام لونه رو دقیق چک کنید که حشره ای نباشه داخلش . فضلشون چجوریه ؟ غذاشون چیه ؟
          زیر پاشونو چک کنید ببینید تاول یا کبودی یا زائده سیاه رنگی مشهده نمیکنی ؟ زیر پا چیریختین ؟ کاه یا سطحش صافه ؟

          1. H گفت:

            نه فکر نکنم حشره ای باشه فقط مورچس. فضلشون طبیعه قهوه ای و سفید بیشتر. غذاشون گندم برج و نون و رشته سوپ و سبزی و…. کبودی روی دوتا پاهاش هس اما اون پایی که مشکل داره انگار شکسته ولی دقیق نمیدونم. زیرپاشون کاه میریزم اما الان کیسه گذاشتم اره صافه ولی تو لونشون چند طبقس اما این مرغه نمیره طبقه بالا که بیوفته مشکلشون چیه چشمش بایو چی بزنم خوب بشه؟

          2. andisheh-m-admin گفت:

            اگر پاش شکسته حتما به دامپزشک مراجعه کنید تا درمان بشه دنبال درمان خونگی نباشید
            کیسه نذارید همون کاه باشه . چشمش عفونت کرده ؟ علائم سرماخوردگی داره ؟ نمیشه تشخیص دقیق داد بدون معاینه

          3. H گفت:

            ببخشید چکار کنم چشم اونیکی بدتر شده ابریزش بینی هم داره فعلا چشمشو آب سرد میزنم بهش ولی نمیدونم چکار کنم

          4. andisheh-m-admin گفت:

            آب سرد چرا ؟ یک چهارم قرص تتراسایکلین 250 رو توی آب حل کنید هر 12 ساعت بدین بهش . برای چشمش هم پماد تتراسایکلین تهیه کنید. مقاله رو کامل مطالعه کنید

          5. H گفت:

            کاه واسه چشم اون یکی بد نیست میترسم بره تو چشمش بدتر شه علایمش همیناس چشمش اشک میریزه کنار چشمش باد کرده و گاهی عطسه میکنه و ابریزش بیبی داره اخه گفتم اب سرد برای چشمش خوب باشه

          6. andisheh-m-admin گفت:

            نه ایرادی نداره کاه . قطره استریل چشمی یا پماد تتراسایکلین چشمی بزنید اگر فکر میکنید عفونت کرده

          7. H گفت:

            معذرت میخوام دوباره پیام دادم. علاوه بر چشمش الان اسهالم گرفتشه قبلا نداشت
            قرص Brom Tyloda Dox خوبه براش؟

          8. andisheh-m-admin گفت:

            خواهش میکنم . من در مورد این دارو اطلاعی ندارم . براتون امکان پذیر نیست به داروخونه دامپزشکی هم سر بزنید ؟ احتمال بیماری ویروسی هست . قرصی که گفتم رو بهش بدین هر 12 ساعت
            بعید میدونم درمان خونگی جواب بده
            برای درمان اسهال سرکه سیب طبیعی چند قطره توی آبخوریشون بریزید ولی اگر ویروس باشه این هم جواب نمیده

      2. H گفت:

        سلام ببخشید من امروز دوتارو بردم دامپزشکی اون که مریض یود گفت بروتشیت داره همون قرص Brom Tyloda Dox گفت به هر دوتاشون بدم چون ممکنه اونیکی هم گرفته باشه. اما واسه اون یکی گفت عضله پاش تحریک پیدا کرده (نشکسته) فقط چون دیگه تکونش ندادهایجوری شده ولی منظورسو نفهمیدم. واسه پماد تتراسیکلین که گفتید گفت نه اصلا براش خوب نیس پمادا یعنی الان هیچی به پاش نزنم نمیشه که همجوری نگاش کنم. یعنی خودش خوب میشه؟ اما از قبلنش بدتر شده قبلا فقط یه پاش بود الان دوتاس. راستی من چند ماهه پیش براشون یه واکسن خریدم اما بلد نبودم بزنم بهشون الانم یادم رفت با خودم ببرمش که بگه بزنم به بقیشون یا نه چکار کنم؟

        1. andisheh-m-admin گفت:

          سلام من نگفتم که به پاش پماد بزنید
          به درمان دامپزشک عمل کنید
          منظورش این بوده که چون حرکت نداده پاش رو عضله تغییر شکل داده و دیگه نمیشه کاری براش کرد. واکسن چی خریدین ؟

          1. H گفت:

            واکسن برونشیت و نیوکاسل

          2. andisheh-m-admin گفت:

            فکر میکنم تاریخ انقضاش گذشته باشه و نباید بزنید به پرنده. باز هم بستگی به شرایط نگهداری داره این واکسن معمولا توی دمای زیر صفر نگهداری میشه

  20. Narges گفت:

    سلام
    یه مرغ رسمی دارم که از وقتی هوا سرد شده دیدم یکی از چشماشو میبنده و وقتی باز میکنه پره آبه ، یجورایی عفونت کرده سرما هم خرده. الان بهش آنتی بیوتیک بدم درست میشه؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      اول اینکه محیطش رو گرم کن
      بعد قرص انتی بیوتیک تتراسایکلین 250 بخر و بده بهش (نصفش کن ، با یکم اب قاطی کن بده بخوره)

  21. Mohammad گفت:

    سلام من دوتا مرغ لاری خریدم اوردم انداختم کنار هم حدود ۵ دقیقه رفتم و اومدم دیدم باهم دعوا کردن جدا کردم یکی از مرغهام هر دو چشماش رو میبنده گاهی اوقات باز میکنه و بازم میبنده ایا به دامپزشک مراجعه کنم یا خود به خود خوب میشن

    1. Admin گفت:

      سلام
      نه ، بهتره ببری دامپزشک دقیق بررسیش کنه ببینه چشه
      اگه زودتر ببری بهتره و درمان میشه وگرنه کم کم ضعیف میشه

  22. Hassan گفت:

    سلام مرغ ضربه به سرش ضربه خورده چشمش باز اما نمی بینه
    قابل درمان هست یا خیر؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      باید اول معاینه بشه که واقعا نمیبینه یا سرگیجه گرفته
      یه چراغ قوه بنداز تو چشمش اگه اندازه ی گردی داخل چشم تغییر کرد پس هنوز بینایی داره
      بهترین کار اینه که ببری پیش دامپزشک

      1. ناشناس گفت:

        سلام صد تا جوجه خروس دارم عفونتی شدن و دور چشمشون ورم کرده و حالت فرورفتگی پیدا کرده چ پمادی بزنم ؟خوب میش چشمشون یا ن ؟محیط و گرم بگیرم بهتره یا سرد باش؟

        1. admins-r گفت:

          سلام
          مقاله رو بخون به ترتیب گفتیم که چه کارای باید انجام بدید.

        2. مجتبی گفت:

          سلام من ۷۰تا مرغ چند ساله و جوجه های بهار هم دارم هفت ماه سن دارند یکی ازشان صدای سرفه میزنه قول فول صداش است چشمشم اب و کف سفید است و کمی پلکهاش باد کرده چندتاشون فقط چشماشون کف سفید زده و ورم کرده بعضیاش یک چشمان درد وکف داره قرص تتداساکلین صد بهشان دادم دوسه روز پماد تتراساکلین چشمی انسان به چشمشان کردم خوب شدن خدایا شکر بقیشونم میگیرن بنطر شما پنج روز ازش میگدره درمانشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.