دانشنامه پرندگان, مرغ

نژاد مرغ فاورولس (Faverolles)

Faverolles مرغ

 معرفی نژاد مرغ فاورولس | شرایط پرورش بهینه

مرغ نژاد فاورولس ، یک مرغ نژاد فرانسوی می باشد که محبوبیت زیادی در بین طرفداران طیور دارد. شکل و ظاهر زیبای این نژاد ، باعث شده که این مرغ بیشتر در نمایشگاه های ماکیان به نمایش گذاشته شود. در این پست از بخش معرفی نژاد های مرغ ، به معرفی این نژاد و برشمردن شرایط مناسب برای پرورش آن پرداخته ایم.

تاریخچه مرغ فاورولس

تاریخچه مرغ فاورولس - اندیشه سبز

منشأ و تبار مرغ فاورولس به شمال مرکزی فرانسه بر می گردد. در سال 1860 این نژاد در حوالی روستاهای فاورولس و هودان پرورش داده شد. این نژاد نام خود را از زادگاه خویش گرفته است.

دستگاه جوجه کشی درنا دو
دستگاه جوجه کشی درنا دو
» مناسب برای جوجه کشی از نژاد مرغ فاورولس
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
» سیستم تمام اتوماتیک تأمین رطوبت
قیمت : 15,800,000 تومان

در آن زمان کشاورزان به دنبال پرورش نژاد هایی بودند که پاسخ مناسبی برای نیازهای بازار باشد. بنابراین هدف اولیه پرورش فاورولس بیشتر بخاطر گوشت و تخم آن بود. به دلیل شکل ظاهری بسیار زیبای این مرغ ، نژاد فاورولس به شدت محبوب و به یک مرغ زینتی تبدیل شد.

قبل از آن کشاورزان، گوشت و تخم مرغ نژاد هودان فرانسه را به بازار ارائه می دادند. اما مرغ هودان به شدت در قفس پرخاشگر بود. همین دلیل کشاورزان را به پرورش مرغ هایی وا داشت که هم بتواند به خوبی در بازار ارائه شود و هم در قفس آرام باشد. مرغ فاورولس با ظاهر آرام و ساکتش توانست به خوبی در بازار خوراک آن زمان به فروش برسد. همین امر سبب پرورش و توسعه این گونه ها شد.

در سال 1894 اولین مرغ نژاد فاورولس به انگلیس وارد شد و توانست در انجمن ماکیان بریتانیای کبیر به عنوان استاندارد شناخته و مورد حفاظت قرار گیرد.

در سال 1900 نیز مرغ نژاد فاورولس توسط دکتر فلپس (Phelps) وارد نیویورک شد و بعدها توسط انجمن ماکیان آمریکا به عنوان نژاد استاندارد شناخته و مورد حفاظت قرار گرفت.

ظاهر و استاندارد مرغ نژاد فاورولس

ظاهر و استاندارد مرغ نژاد فاورولس - اندیبشه سبز

در اولین نگاه ریش های این مرغ است که نگاه بیننده را به خود مجذوب می کند. در واقع این نژاد ظاهر بسیار زیبایی دارد. این نژاد جزء مرغ های سنگین وزن می باشد.

بدن پوشیده از پر ، ریش ، پاهای پنج انگشتی و پهن از بارزترین ویژگی های این نژاد می باشند. تاج سر این مرغ ها حداقل پنج برجستگی دارد و به رنگ قرمز می باشد.  رنگ نوک منقار آنها به رنگ صورتی مایل می باشد و رنگ چشمان آنها به رنگ قرمز مایل می باشد. سینه پهن و جثه چهار گوشه باعث شده آنها بیشتر از آنچه که هستند بزرگتر به نظر بیایند.

پرهای مرغ فاورولس در قسمت سینه و پاها به رنگ کرمی روشن می باشد ، ولی در قسمت پشت ، پرها به رنگ قهوه ای کم رنگ به همراه نقاط سفید رنگی می باشد. این ترکیب رنگ ها باعث شده مرغ فاورولس ظاهر زیبایی به خود داشته باشد. البته گونه هایی از مرغ فاورولس به رنگ سفید و سیاه و آبی نیز موجود می باشد.

رنگ خروس فاورولس نسبت به مرغ هم نژادش کاملا متفاوت می باشد. رنگ پر آنها در قسمت ریش سینه و ران، سیاه می باشد. خروس فاورولس یک ظاهر کاملا شکوهمند دارد.

مشهورترین نوع نژاد فاورولس ، سالمون فاورولس می باشد. این گونه ها بسیار آرام هستند و به سرعت با انسان ها انس می گیرند. جوجه های مرغ نژاد فاورولس نیز سرعت رشد خوبی دارند.

متوسط وزن مرغ و خروس فاورولس به ترتیب، 4.3 کیلو گرم و 5 کیلو گرم می باشد. رنگ تخم این نژاد نیز به رنگ قهوه ای کم رنگ و کمی مایل به صورتی است. نژاد فاورولس تمایل بیشتری به بلوغ رسیدن دارد و نسبت به سایر مرغ ها زود بالغ می شود و شروع به تخم گذاری می کند.

مرغ و خروس فاورولس بسیار آرام می باشند و هیچ گونه حرکات پرخاشگرانه از خود نشان  نمی دهند. گونه های گوشت خوار این نژاد نیز در مواقع نادری پرخاشگر می شوند. این پرندگان خجالتی و شیرین می باشند. مرغ فاورولس تخم گذار خوبی نیز می باشد به طوریکه در هفته 4 عدد تخم می گذارد.

شرایط نگه داری و پرورش مرغ فاورولس

شرایط نگه داری و پرورش مرغ فاورولس - اندیشه سبز

ریش و پاهای پهن مرغ نژاد فاورولس ، به شدت در معرض بیماری آبله قرار دارد. برای همین منظور مرتب می بایست بررسی شوند. در شرایط معمولی این گونه ها بین 5 تا 7 سال عمر می کنند.

پوشش پرهای این پرنده را در برابر سرما مقاوم نگه می دارد. این گونه ها قادر به پرواز نمی باشند ، برای همین در محیط های باز نیازی به حصارهای بلند ندارند. مرغ نژاد فاورولس در قفس نیز بسیار آرام می باشد ولی فضاهای باز به دلیل تنوع غذایی و گیاهی می تواند برای رشد آنها مفید باشد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

1 دیدگاه در “نژاد مرغ فاورولس (Faverolles)

  1. گل افروز گفت:

    سلام خسته نباشيد چگونه مي توان جوجه اين نژاد را خريداري كنم و قيمت چند است؟ ممنون از راهنمايي شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.