دانشنامه پرندگان, مرغ

آشنایی با مرغ ابریشمی، نحوه پرورش، نگهداری و تغذیه این مرغ زینتی

نحوه پرورش و نگهداری از مرغ و خروس سیلکی - اندیشه سبز

نحوه پرورش و نگهداری از مرغ و خروس سیلکی

یکی از صنایع پر رونق کشور، صنعت مرغداری و پرورش انواع پرندگان میباشد، پرورش پرندگان به سه منظور تولید گوشت، تولید تخم و جنبه زینتی انجام می پذیرد. یکی از نژادهای مرغ و خروس، نژاد مرغ ابریشمی یا سیلکی میباشد که در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این مقاله از اندیشه سبز به طور کامل با نژاد مرغ و خروس ابریشمی و نحوه نگهداری و پرورش این مرغ زینتی آشنا خواهید شد.

دستگاه جوجه کشی 96 تایی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ ابریشمی
» دارای برد جوجه کشی هوشمند
» با قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : 7,100,000 تومان

تاریخچه مرغ ابریشمی یا مرغ سیلکی :

متاسفانه به دلیل نبود اطلاعات کافی در مورد مرغ ابریشمی کوپال، منشاء دقیق این پرنده مشخص نبوده اما طی گزارشات محققان، این پرنده زینتی به سرزمین های چین قدیم مرتبط شده که از این رو به نام مرغ ابریشمی چینی نیز شناخته می شود. در سفرنامه های مارکوپولوی مشهور، در سده ی 13 میلادی، اشاره هایی به نوعی مرغ خزدار شده که بسیار شبیه به بچه گربه بوده است.

برخی از مطالعات نشان می دهد که این پرنده در کشورهای آسیای شرقی، مانند هند و جاوه نیز حضور داشته است، این پرنده از طریق راه های تجارت دریایی و جاده ابریشم به کشورهای غربی ارسال شده و در آنجا پرورش یافته است. پس از راهیابی این پرنده زینتی به هلند، شایعاتی مبنی بر تولید این پرنده از خرگوش و مرغ به میان آمده است.

انواع مرغ ابریشمی :

مرغ ابریشمی به دو نوع مرغ بزرگ (استاندارد) و مرغ بانتام ابریشمی تقسیم بندی میشود، که نژاد بانتام آن معمولا تا یک کیلوگرم وزن می گیرد و نژاد بزرگ آن دارای وزن بیشتر و جثه ی بزرگتری است. نژاد فرانسوی مرغ ابریشمی دارای تاج و گوشواره کبود رنگ بوده و نژاد آمریکایی اینگونه، دارای تاج و گوشواره ی قرمز رنگ است.

مشخصات ظاهری مرغ ابریشمی :

یکی از دلایل اصلی محبوبیت نژاد مرغ ابریشمی (سیلکی) ظاهر متفاوت و جالب این پرنده می باشد، مرغ ابریشمی مینیاتوری با بدنی پوشیده از پرهای خز مانند و نرم، ظاهری بسیار جالب توجه دارد. لاله ی گوش مرغ و خروس های ابریشمی زینتی، آبی و یا فیروزه ای رنگ بوده و چشمانشان در زیر پرهای مو مانند پنهان گشته است.

مشخصات ظاهری مرغ ابریشمی - اندیشه سبز

پاهای پوشیده از پر این پرنده دارای 5 انگشت است، این در حالی است که سایر نژاد مرغ ها دارای 4 انگشت می باشند.

معمولا مرغ زینتی ابریشمی با پرهایی به رنگ سفید، سیاه، نقره ای، حنایی و آبی یافت می شود. تعیین جنسیت در سنین کم در مرغ های ابریشم امکان پذیر نمی باشد اما پس از سن بلوغ، تشخیص جنسیت پرنده مشکل نخواهد بود. خروس های ابریشمی جثه بزرگتر و وزن بیشتری نسبت به مرغهای این نژاد داشته و همین طور دارای تاج و ریش ابریشمی بلند تری هستند.

انواع مختلف مرغ ابریشمی از حیث ظاهر :

  • مینیاتوری کوچک اندام 
  • گردن برهنه
  • استاندارد
  • ابریشمی ریش دار 
  • ابریشمی بدون ریش

خصوصیات رفتاری و زیستی :

مرغ های ابریشمی کوپال با خلق و خوی بسیار آرام و مهربان، یکی از اهلی ترین نژاد های مرغ خانگی محسوب می شوند. این پرنده های مهربان، علاقه ی زیادی برای کرچ شدن داشته و در صورت نگهداری با سایر نژاد ها، مورد اذیت و آزار قرار خواهند گرفت. بنابراین برای جلوگیری از صدمه دیدن این نژاد، حتما باید به صورت جداگانه نگهداری شوند.

مرغ های ابریشمی مادران بسیار خوبی هستند و خلق و خوی مهربانشان سبب شده برای نگهداری از جوجه های سایر نژاد ها هم بسیار مناسب باشند.

طول عمر مرغ ابریشمی :

تمامی نژاد مرغ ها بسته به شرایط نگهداری از 3 تا 5 سال طول عمر دارند. نژاد مرغ های سیلکی تحت شرایط مناسب و مراقبت زیاد 7 تا 9 سال نیز عمر می کنند.

تغذیه مرغ و خروس سیلکی :

استفاده از کنسانتره طیور، سبوس و همین طور سبزیجات تازه و میوه های آب پز در تغذیه این پرندگان بسیار مفید است. پسماند غذاهای خانگی در صورتی که چربی و نمک زیادی نداشته باشند نیز برای این پرنده مناسب می باشد. غلاتی مانند برنج، گندم و جو تغذیه مورد علاقه مرغ ابریشمی است.

تغذیه مرغ و خروس سیلکی - اندیشه سبز

غذاهایی مانند آووکادو، سیب زمینی سبز رنگ، پسماند های غذای خانگی چرب و شور و شیرینی جات برای کلیه پرندگان مضر بوده و مصرف آن موجب بیماری و مرگ پرنده خواهد شد، لذا از تغذیه مرغ های ابریشمی با این مواد خودداری کنید. در مقاله تغذیه مرغ می توانید به اطلاعات کامل تری دست پیدا کنید. 

میزان تخم گذاری مرغ ابریشمی :

سن بلوغ مرغ کوپال یا همان ابریشمی 5 تا 6 ماهگی است و بعد از این سن شروع به تخم گذاری می کند. به طور متوسط، نژاد مرغ های ابریشمی، در هر هفته 3 الی 4 تخم میگذارند، اندازه تخم این نژاد کوچک تر از تخم مرغ معمولی بوده که حدود 40 گرم وزن دارد. در صورت نگهداری مساعد و رعایت شرایط لازم، تعداد تخم این نژاد به 100 تا 150 عدد در سال می رسد. لازم به ذکر است رنگ تخم این پرندگان به رنگ کرم یا خاکستری می باشد.

رنگ گوشت مرغ ابریشمی و میزان وزن گیری :

رنگ پوست، گوشت و استخوان این پرنده زینتی، سیاه رنگ بوده و نسبت به گوشت سایر نژاد ها، طعم بهتری دارد. گوشت این پرنده سرشار از ویتامین B بوده و نقش اساسی در ارتقاء متابولیسم بدن دارد. همچنین پرورش مرغ های ابریشمی، در کشور های آسیایی، جنبه درمانی داشته و گوشت آن به قیمت بالایی خرید و فروش می شود.

وزن این مرغ ها به بیشتر از 2 کیلو نمیرسد و وزن گیری پایینی دارند، مصارف زینتی و درمانی این گونه پر رونق است.

مکان مناسب برای نگهداری :

مرغ های سیلکی به دلیل نوع پرهای ابریشمی خود، توانایی پرواز نداشته و برای نگهداری و پرورش آن ها، محیط های کوچک، بدون دیواره های بلند نیز مناسب می باشد. لازم به ذکر است به دلیل چشم های پوشیده شده از پر و عدم توانایی پرواز در این گونه، مرغ های ابریشمی توانایی کمتری برای محافظت از خود، در هنگام بروز خطر دارند، لذا نیازمند مراقبت بیشتری می باشند.

برای جلوگیری از رطوبت بیش از حد در محیط نگهداری مرغ ابریشمی، لازم است بستر محیط را از پوشال و یا خرده چوب های خشک بپوشانید.

بهتر است دانخوری و آبخوری این پرنده از سقف آویزان باشد تا از واژگونی آن و ایجاد آلودگی جلوگیری شود، البته توجه داشته باشید که ارتفاع ظرف غذا و آب باید با کوچکترین مرغ هم تناسب داشته باشد تا به راحتی بتواند تغذیه کند.

مکان مناسب برای نگهداری - اندیشه سبز

دمای مناسب محیط نگهداری جوجه های این نژاد در 14 روز اول زندگی 25 تا 30 درجه سانتیگراد بوده و پس از آن دمای 18 تا 24 درجه باید رعایت شود. پایین آمدن دما از 16 درجه میتواند موجب مرگ پرنده شود. رطوبت نسبی مناسب برای پرورش و نگهداری مرغ های ابریشمی ، 40 تا 60 درصد می باشد.

پرورش مرغ های ابریشمی به چه صورتی انجام میگیرد؟

پرورش مرغ های ابریشمی روش های مختلفی دارد که به انتخاب خود میتوانید یک از این روش ها را انتخاب نمایید :

  • پرورش مرغ های ابریشمی با استفاده از مرغ و خروس مولد : 

با خریداری مرغ و خروس ابریشمی بالغ، پس از مدتی تخم گذاری مرغ شروع شده و در صورت عدم جمع آوری این تخم ها توسط شما، مرغ کرچ شده و بر روی آنها مینشیند. پس از 21 روز این تخم مرغ ها باز شده و میتوانید با فروش جوجه ی یک روزه  و یا تخم مرغ کسب درآمد کنید.

  • خرید جوجه یک روزه و پرورش آن : 

خرید جوجه های یک روزه و پرورش آنها، نسبت به مرغ های مولد، هزینه های کمتری را در بر میگیرد و در صورت رسیدن این جوجه ها به بلوغ، اطمینان بیشتری از سلامت آن ها وجود خواهد داشت. اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تلفات جوجه های یک روزه به خصوص در هفته اول نگهداری بالا می باشد.

  • خرید تخم نطفه دار :

با صرفه ترین و بهترین نوع پرورش مرغ های ابریشمی، خرید تخم نطفه دار میباشد، با تهیه تخم های نطفه دار از پرورش دهندگان مطمئن و جوجه کشی طبیعی یا مصنوعی، میتوانید به جوجه های چند روزه مرغ ابریشمی یا همان کوپال دست پیدا کنید. با توجه به قیمت پایین تر تخم نطفه دار نسبت به جوجه یک روزه یا مرغ مولد، با جوجه کشی از تخم نطفه دار شما سود بسیار بیشتری کسب خواهید نمود.

مرغ های مینیاتوری ابریشمی به دلیل تخم گذاری کم و وزن گیری پایین، معمولا برای تولید تخم مرغ و یا گوشت مناسب نبوده اما به دلیل شکل ظاهری زیبا به عنوان پرنده زینتی می توان پرورش داد و قیمت بالایی دارند.

جمع بندی :

به دلیل قیمت بالای تخم های این پرنده نسبت به سایر مرغ ها و همچنین حساسیت بیشتر تخم نطفه دار مرغ ابریشمی، بهتر است برای پرورش اینگونه، از دستگاه های جوجه کشی حرفه ای استفاده شود، دستگاه جوجه کشی حرفه ای ایزی باتور 6، با تنظیم دقیق دمای داخلی و خارجی دستگاه، تنظیم دقیق رطوبت و چرخش تخم ها، یکی از بهترین دستگاه های جوجه کشی تخم پرندگان زینتی است.

جوجه های نژاد ابریشمی به دلیل زیبایی و پرورش حساس، یکی از گران قیمت ترین مرغ های زینتی می باشند، بنابراین با جوجه کشی و فروش جوجه های یک روزه این نژاد و یا پرورش مرغ های مولد، می توانید به راحتی درآمد بالایی کسب کنید.

 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

2 دیدگاه در “آشنایی با مرغ ابریشمی، نحوه پرورش، نگهداری و تغذیه این مرغ زینتی

  1. امیذ گفت:

    باسلام عیدشمامبارک ممنون ازاطلاعات خوبتون. چندروزه مدفوع مرغهای من سفیدشدن چه دارویی بدمشون ممنون میشم

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام سال نوی شما هم مبارک باشه . غذاشون چیه ؟ مدفوع سفید میتونه نشونه عفونت باشه . از داروخانه دامپزشکی براشون داروی مناسب تهیه کنید بهشون توضیح بدین داروی مناسب رو تحویلتون میدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.