مرغ

بهترین تغذیه و جیره غذایی مرغ خانگی از جوجگی تا تخم گذاری

تغذیه و جیره غذایی مرغ - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

مواد غذایی مناسب برای تغذیه مرغ در سنین مختلف

مرغ یکی از پرنده های بسیار درآمدزا است که هم امکان پرورش خانگی دارد و هم به صورت انبوه در سالن های مجهز قابل پرورش است. این پرنده به دلیل مقاومت بدنی بالا، تخم گذاری بالا، همه چیز خوار بودن و امکان پرورش در مناطق سردسیر و گرمسیر و هم چنین دوره رشد کوتاه ، طرفداران زیادی در سراسر جهان پیاده کرده است. 

یکی از اصول اولیه برای پرورش مرغ ، آشنایی با تغذیه و جیره غذایی مناسب برای مرغ و خروس است که از سنین مختلف جوجگی تا بلوغ و تخم گذاری متفاوت خواهد بود و در این نوشته از اندیشه سبز می خواهیم شما را با انواع خوراک و مواد غذایی مناسب برای آنها در سنین مختلف آشنا کنیم.

 

 

بهترین خوراک برای مرغ خانگی ، جوجه ها و خروس ها باید انواع مواد معدنی ، ویتامین ها و پروتئین های مورد نیاز بدن آنها را تامین کند تا بهترین میزان رشد را داشته باشند، جیره غذایی مرغ تخم گذار از جوجه ها و خروس ها کاملا متفاوت بوده و نباید به جای هم استفاده شود چرا که مشکلات سلامتی جدی برای آنها به دنبال خواهد داشت. 

هم چنین رژیم غذایی در فصل تابستان و فصل زمستان به پرنده ها داده می شود، باید طوری باشد که دمای بدن آنها را در فصل های گرم و سرد سال حفظ کند، از این رو استفاده از دانه های گرم و مقوی در فصل زمستان و غذای سبک و کم انرژی در فصل تابستان توصیه می شود. 

تمامی این موارد در ادامه همین مقاله توضیح داده شده اند، با ادامه مطلب همراه باشید. 

دستگاه جوجه کشی هوشمند درنا چهار
دستگاه جوجه کشی هوشمند درنا چهار
» مناسب برای جوجه کشی انواع گونه های طیور
» رطوبت رسانی از بالا با سیستم فوق مدرن
» امکان شستشوی داخل کابین به صورت کامل
قیمت : 27,600,000 تومان

غذای مناسب برای جوجه های مرغ

در صورتی که جوجه مرغ چند روزه خریداری کرده اید، باید از جیره غذایی استارتر استفاده کنید که در فروشگاه های عرضه دان طیور در دسترس است. هم چنین می توانید از انواع علوفه و سبزیجات خرد شده مانند خیار، کاهو، کلم، برگ چغندر، یونجه، شبدر و… استفاده کنید.

ترکیب ذرت، گندم، جو و سویا جزو مواد غذایی اصلی جوجه هاست که باید به صورت پودر شده و همیشه در دانخوری آنها وجود داشته باشد. اما جهت تغذیه کامل جوجه ها و دریافت تمامی منابع غذایی مانند پروتئین، کربوهیدرات ، ویتامین ها و مواد معدنی ، حتما از جیره غذایی استارتر استفاده کنید. 

در کنار مواد غذایی فوق، همیشه باید آب آشامیدنی سالم را در اختیار آنها قرار دهید چرا که جوجه ها بیشتر از غذا به آب نیاز دارند و در صورت نبود آب امکان تلف شدن آنها وجود دارد. جوجه ها برای هضم غذا و هیدراته کردن بدن خود از آب آشامیدنی استفاده می کنند.

تغذیه جوجه مرغ های تازه به دنیا امده

در صورتی که از دستگاه جوجه کشی برای هچ جوجه ها استفاده کرده باشید، باید در روز اول به آنها محلول آب و شکر 10 درصد بدهید و از روز دوم به بعد غذا دادن به جوجه ها را شروع کنید. در نوشته مراقبت از جوجه ها در هفته اول به صورت کامل به این مورد پرداخته شده است. 

غذای مناسب برای مرغ و خروس های جوان و نابالغ

با توجه به اینکه مرغ و خروس ها در سن شش ماهگی به سن بلوغ می رسند، بنابراین از سن دو هفتگی تا قبل از شروع اولین فصل جفت گیری ، جزو پرنده های جوان و نابالغ محسوب می شوند که باید از یک جیره غذایی ملایم و استاندارد برای رشد آنها استفاده کنید.

اگر از کنسانتره های آماده استفاده می کنید، باید جیره مرغ و خروس ها را به صورت جداگانه خریداری کرده و به صورت جداگانه نیز به آنها بدهید. چرا که خروس ها به پروتئین بیشتری نسبت به مرغ ها نیاز دارند، هم چنین جیره غذایی مرغ ها باید کلسیم نسبتا بیشتری نسبت به خروس داشته باشد. 

اما در صورت استفاده از مواد غذایی خانگی ، استفاده از مانده های میوه و سبزیجات ، علوفه ، برنج خام یا پخته بدون روغن ، گندم و ذرت پودری، خرده نان، هویج و سیب زمینی و باقی مانده میوه و غذاها و … می تواند مناسب باشد. 

تغذیه مرغ در دوره تخم گذاری چگونه است؟

مرغ تخم گذار - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

حدود یک مانده به آغاز تخم گذاری مرغ باید جیره غذایی او را تغییر داده و مقدار پروتئین و کلسیم بیشتری در آن بگنجانید. توصیه می کنیم حتما از جیره غذایی مخصوص مرغ تخم گذار استفاده کنید که در فروشگاه های عرضه کنسانتره طیور در دسترس است.

اگر قصد نگهداری از مرغ تخم گذار در خانه را دارید، استفاده از مواد غذایی خانگی نیز برای تغذیه آنها مناسب خواهد بود که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- میل ورم خشک شده (سرشار از پروتئین)

2- پوسته تخم مرغ (سرشار از کلسیم)

3- مانده میوه و پوست آنها (سرشار از انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها)

4- تخم کدو و آفتابگردان خام و بدون نمک (دارای پروتئین و چربی)

5- کلم و کاهو و سایر سبزیجات و علوفه (دارای فیبر، ویتامین و مواد معدنی)

6- ذرت و گندم (دارای پروتئین و کمک به گرم شدن بدن مرغ)

7- ترکیب هفت تخم 

8- تکه های گوشت و ماهی خشک شده

9- مکمل های پروتئینی و مواد معدنی (در صورت نیاز و با مشورت دامپزشک)

عواملی که ممکن است در وزن گرفتن گله های تخمگذار تاثیر منفی داشته باشند عبارتند از :

  • تراکم بیش از حد مرغ ها در فضاهای کوچک
  • عدم دریافت مواد غذایی مناسب
  •  وجود بیماری
  • بستر های آلوده و مرطوب و موارد دیگر نشان می دهد که گله در حالت غیر طبیعی به سر می برد.

انواع جیره های غذایی طیور

  • یا به صورت خرد شده است
  •  یا به صورت حبه ای
  •  یا به صورت خوراک آردی
  •  یا ترکیبی از آردی و دانه

که در کل ترکیبی از غلات ها، مواد معدنی، انواع ویتامین ها، پودر استخوان، پودر ماهی و بسیاری از مکمل های غذایی است که با یکدیگر ترکیب شده.

مناسب ترین و رایج ترین روشی که می توان برای برآورده کردن نیازهای غذایی مرغ تخمگذار بهره گرفت، استفاده از خوراک های پلت شده است که به مقدار کافی گندم، ذرت، کنجاله سویا، چربی های مفید و غیر مضر، ویتامین، مواد معدنی و سایر مکمل های غذایی، حتی با دارو  و یا بدون دارو با یکدیگر ترکیب شده اند و قابل تهیه در بازار اغذیه فروشی پرندگان است.

غذای مرغ شامل چه موادی است ؟

مرغ ها همه چیزخوار هستند ولی برای تغذیه اصولی آنها میتوان از غلات مختلف مثل گندم، ذرت، جو، کنجاله سویا، پودر ماهی، میل ورم، پودر گوشت، مانده های میوه و سبزیجات و انواع مکمل ها استفاده کرد. کلسیم مورد نیاز مرغ ها نیز از طریق صدف معدنی، سنگ آهک، پودر پوسته تخم مرغ و دیگر منابع کلسیم دار قابل تأمین است.

بهترین خوراک برای مرغ خانگی چیست ؟

مرغ خانگی با استفاده از انواع میوه و سبزیجات، میل ورم و پودر گوشت و پودر ماهی ، مانده های غذایی بدون نمک و بدون چربی، گندم و ذرت، جو و دانه های سویا قابل تغذیه است که در این مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

در تابستان چه غذایی به مرغ بدهیم ؟

استفاده از مواد غذایی با طبع سرد مانند جو و سبزیجاتی مانند نعنا برای آنها مناسب است. گندم و ذرت به دلیل طبع گرم خود، برای تغذیه تابستانی مناسب نیستند. هم چنین باید آب خنک کافی را در اختیار مرغ ها قرار دهید، قرار دادن میوه های آبدار مانند هندوانه و خربزه نیز به خنک شدن بدن مرغ ها کمک می کند.

معرفی مهمترین منابع غذایی برای دان مصرفی مرغ ها عبارتند از :

منابع غذایی برای دان مصرفی مرغ ها - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

گندم : که می توان از 14 روزگی جوجه ها در جیره غذایی آنها قرار داد که سرشار از پروتئین و نشاسته است.

ذرت : که به عنوان تامین کننده انرژی مورد نیاز بدن مرغ است و البته اصلی ترین جیره غذایی هر پرنده دیگری شناخته می شود.

کنجاله سویا : استاندارد ترین منبع غذایی برای دریافت پروتئین است و توصیه می شود در جیره غذایی مرغ و جوجه ها استفاده شود.

جو: جوجه ها و مرغ های نابالغ قادر به هضم کردن این منبع غذایی نیستند و اصلا توصیه نمی شود که از آن در دان مصرفی آنها استفاده کنید. ولی خوب اگر به صورت آسیاب شده در اختیار مرغ های بالغ قرار بگیرد می توان گفت تا حدودی انرژی و پروتئین مورد نیاز آنها را تامین می کند.

پودر ماهی : یک منبع عالی برای دریافت اسید های آمینه و پروتئین غنی شده است ولی اکیدا توصیه می شود که به همراه آنتی اکسیدان ها ترکیب شود و فقط به میزان 4 الی 5 درصد در اختیار مرغ ها قرار بگیرد چرا که اگر زیاده روی شود ممکن است باعث به وجود آمدن عفونت در چینه دان مرغ ها شود و زمانی که مرغ ها تخم می گذارند و یا به کشتار می روند تخم و گوشت آنها بوی نامطبوعی خواهد داشت.

مکمل های معدنی : این مکمل ها شامل انواع مواد معدنی مورد نیاز بدن مرغ است که به آهن ، روی ، کلسیم ، منیزیم، پتاسیم، فسفر و… تقسیم بندی می شود که حتما باید تحت نظر کارشناس تغذیه طیور استفاده شود.

مولتی ویتامین : در صورتی که جیره غذایی مرغ ها توانایی تامین ویتامین های مورد نیاز بدن پرنده را نداشته باشند، از مولتی ویتامین استفاده می شود که شامل ویتامین های گروه ب ، ویتامین c ، ویتامین a، ویتامین e و… می باشد.

روغن : جهت هضم بهتر مواد غذایی از مقداری روغن در دان طیور استفاده می شود.

شرایط نگهداری و استفاده از دان مرغ ها

جیره غذایی مرغ ها - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

در صورتی که برای مرغ های خانگی خود مقداری دان تهیه کرده اید، حتما آن را در یک مکان خشک و خنک مانند انبار قرار دهید، وجود رطوبت و گرما سبب کپک زدن دان می شود. دان کپک زده برای مرغ ها مضر بوده و منجر به مرگ آنها خواهد شد. 

همیشه به مقدار نیاز خریداری کنید که جیره غذایی یک الی دو هفته آنها را تامین کند، در صورت خریداری مقدار زیاد دان، احتمال فاسد شدن آن را بالا می برد که چیزی جز ضرر مالی برای شما نخواهد داشت. 

هم چنین جیره غذایی طیور مختلف را از هم جدا نگه دارید، به عنوان مثال جیره مخصوص مرغ تخم گذار باید از جیره خروس ، جوجه های چند روزه و نیمچه ها جدا باشد چرا که در صورت مصرف جا به جا، احتمال بروز بیماری در پرنده ها وجود خواهد داشت. 

سخن اخر

در این نوشته به جیره غذایی مرغ در دوره های مختلف رشد و تخم گذاری پرداخته شد، در صورتی که پرورش دهنده مرغ خانگی هستید، نکات و مطالب گفته شده قطعا برای نگهداری بهتر از این پرنده مفید خواهد بود. هم چنین در مجموعه مقالات تغذیه مرغ می توانید به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

42 دیدگاه در “بهترین تغذیه و جیره غذایی مرغ خانگی از جوجگی تا تخم گذاری

  1. امیرعباس گفت:

    من 5تانیمچه دارم 3تامرغ 2تاخروس گندم وذرت جو حتاسبوس گندم وسویا هم دارم اینارو چجوری بهشون بدم وکی نیمچه هامیان تخم میشه بیگین

    1. admin-m گفت:

      منظورتون از اینکه میگید چجوری بهشون بدین چه ترکیبی هست ؟ مقاله کامله مطالعه کنید.
      بستگی به نژادشون از بین 5 تا 8 ماهگی به بلوغ میرسن . چه نژادی هستن؟

  2. pe6 گفت:

    من باید زمستون جوجه هام که تقریبا 5 ماهشونه رو بزارم بیرون،و اونجا سیم کشی نیست برای لامپ،جوجه هام آسیب میبینند تووسرما؟3 تان

    1. admin-m گفت:

      کدوم شهر زندگی میکنید؟ در کل توی زمستون باید محیط بسته باشن حتما وگرنه سرما میخورن تلف میشن

      1. pe6 گفت:

        شمال،محیطش بستست

        1. admin-m گفت:

          توصیه میکنم یه سر پناه براشون بذارید بستگی به نژاد هم داره بعضی نژاد ها مثل مرندی مقاومت بیشتری به سرما دارن .

  3. مهدی گفت:

    سلام .‌من دوجوجه ۲ ماهه دارم.‌گندم مرغی گرفتم میزارم جلوشون نمیخورن. حتی کمی هم خورد کردم که بخورن رغبت به خوردن ندارن.مگه گندم مرغی غذاشون نیست یا روش برای خوراندنشون هست؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، از همون غذای قبلی بهشون بدید که قبلا میخوردن بعد کم کم گندم بذار جلوشون. یهو نباید غذاشون عوض شه. ولی به مرور عادت میکنند میخورن. مگه اینکه مریض باشن اشتها نداشته باشن.

  4. mtn_fg گفت:

    سلام من چند تا مرغ میخوام بخرم بندازم باغ ولی هرروز نمیتونم بهشون سربزنم ، تغذیه مناسب برای بیرون رو چی بدم ؟!

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگه دون مرغ نمیتونی بخری پسماند غذای خانگی پسماند سبزی و میوه (به شرطی که تمیز باشن و الوده به کپک نباشن) میتونید در اختیارشون قرار بدید. در طول روز هم تو باغچه پرسه ممیزنن و از حشرات و دانه های ریز هم میخورن.

  5. محمد گفت:

    سلام،یک خروس 5کیلویی تقریبا 200گرم غذا در روز کافیه براش؟؟؟من تمام شرایط و مکمل هارو یاد دارم،فقط میخوام بدونم در ازای هر یک کیلو وزن خروس،چند گرم غذا بدم،ممنون سریعتر جواب بدهید

    1. f.gh گفت:

      سلام، بستگی به نژادش داره ولی 200 گرم زیاده.

  6. پاسا گفت:

    من اموزش بشتر در غذادادن ما یلم بدانم

  7. رضا گفت:

    سلام مشکلی نداره هر چی از پسماند رو بهش بدهید

    1. سلام
      خیلی هم مشکل داره
      نه رشد خوبی خواهد کرد و نه اینکه بدن سالمی خواهد داشت ! در حد همون پسماند میشه ! توضیح کامل هم داخل پست هست

  8. Jolklip گفت:

    من جوجم یه ماه و 10 روزشه تقریبا. میخواستم بدونم میشه پسمونده همه غذا هارو بهش داد؟ مثلا عدس پلو یا استانبولی و اینا. روغن و نمک داره اشکال نداره؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، خیر نمیشه ضرر داره جوجه رو حداقل تا دو الی 4 هفتگی با دان مخصوص بزرگ کنید. کمی که بزرگ شد میتونید غذای خانگی رو بشویید تا روغن و نمک بره بعد در اختیارش قرار بدهید. دان و سبزی هم میتونید بهش بدهید.

  9. کیان نژاد گفت:

    با سلام می خواستم بدونم غذای مرغ خانگی رو از کجا میشه نهیه کرد و چه چیزهای برای مرغ حانگی خوب هست و اگر شما غذای مرغ داری باید چه جور تهیه نمود با تشکر

    1. f.gh گفت:

      سلام، دون مرغ رو میشه از طریق فروشگاه های عرضه خوراک دام و طیور تهیه کرد. در این فروشگاه دان مرغ فروخته نمیشود.
      برای تغذیه مرغ خانگی میتونید از گندم، ضایعات غذای خانگی، سبزیجات، خرده نان (بدون کپک) و … استفاده کنید.

  10. پارسا گفت:

    من میخواستم حدود چهل تا پنجاه تا جوجه بگیرم و میخواستم بدونم که اگه از جوجه تا بزرگ شدن فقط گندم به آنها بدم و سبزیجات در روند رشد آنها اختلال ایجاد میشود ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله مشکل ایجاد میشود. اولا تا 10 روزگی نباید پودر گندم بخورن چون دیرهضمه و پروتئنیش چسبنده است. جوجه رو با دان استارتر تغذیه کنید تا دچار کمبود نشه. اگر در سن رشد که همون ماه اول هستش پروتئین و انرژی کمتری دریافت کنن، رشد بسیار ضعیفی خواهند داشت.

      1. فائزه ربیعی گفت:

        آره استار تر حرف نداره فقط میخواستم ببینم هواداره سرد میشه مرغ و خروس هام رو کجا نگهدارم که سرما نخورن .زیرشون چی باشه چه طوری گرمشون کنم

        1. Admin گفت:

          باید یه لونه نسبتا بزرگ راشون درس کنی توش کاه بریزی
          لونه به گونه ای باشه که در روزهای سرد سال امکان قرار گرفتن لامپ در داخل وجود داشته باشه

  11. محمد گفت:

    سلام وقت بخیر. من میخوام یه مرغداری کوچک در حد ۱۰۰ تا مرغ محلی احداث کنم برای فروش تخم مرغ محلی میخواستم بدونم اصن بصرفه هست نسبت به تغذیه ای که باید برای مرغ فراهم کنیم و گرون شدن گندم و زحمتی که داره این کار سود اور هست یا به زحمتش و خرش نمی ارضه؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، در این مورد خودتون باید ابتدا نیازسنجی کنید و بازار رو بررسی نمایید. موارد زیادی هست که ممکنه سود شما در این شغل رو تحت تأثیر قرار بده مثل موقعیت جغرافیایی سالن، نحوه مدریت و غیره. در ضمن پرورش 100 عدد مرغ تخمگذاری بومی سودآوری پایینی دارد معمولا در ظرفیت های بالا این شغل توجیه اقتصادی پیدا میکند.

  12. محدثه گفت:

    سلام تعدادی مرغ دارم که پرهای همدیگر رو می خورن .
    تازگی متوجه شدم تو ناحیه زیر شکم پر ندارن طوری که انگار هیچوقت نبوده ، این چه معنایی میده؟ممکنه ارثی باشه؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، معمولا مرغ هایی که دچار کمبود مواد معدنی و ویتامین شده اند پرهای یک دیگر را می خورند. از کف دریا و یا صدف معدنی استفاده کنید. یه مدت تو آبخوریشون هم مولتی ویتامین حل کنید ولی زیاده روی نکنید.

      1. آرش گفت:

        سلام مرغاي من الان ٣ ماهه هستند ولي الان كه گندم ميدم نميخورن بايد چيكار كنم گرسنه هم نگهداشتم باز نخوردن

        1. f.gh گفت:

          سلام، ایا علائم بیماری ندارند؟
          غذای دیگه ای میخورن؟ دون مرغ براشون تهیه کنید.

        2. حمیدرضا گفت:

          منم اوایل تابستون که ۲ماهشون بود گندم ریز میدادم حسابی میخوردن.ولی بلافاصله گندم درشت میدادم خیلی کم یا اصلا نمیخوردن.الانکه پاییز شد و هوا خنک شروع کردن به خوردن گندم.
          مرغات هیچ مشکلی ندارن فقط دوران گرما طرف گندم نمیرن

          1. f.gh گفت:

            بله گندم طبع گرمی داره و در فصل تابستان باعث افزایش دمای بدن طیور و ایجاد استرس دمایی میشه برای همین سمتش نمیرن.

  13. رضا گفت:

    برای رشد مرغ و به تخم اومدن مرغ از چه نوع غذا یا دارویی استفاده کنم

    1. f.gh گفت:

      با سلام، از دان آماده و متاسب با سن پرنده استفاده کنید. البته برای تخمگذاری مرغ، نور نیز بسیار مهم بوده و شما باید برنامه تحریک نوری برای مرغ هاتون اجرا کنید. در این زمینه بیشتر تحقیق کنید. بحثش مفصله.

  14. محمد مهدی کمالی دلجو گفت:

    سلام
    من ۶ تا مرغ دارم
    اونا تا ۱ ناه پیش تخن میذاشتن ولی الان نمیذارن
    باید چیکار کنم

    1. f.gh گفت:

      با سلام، کمبود نور میتونه عامل اصلی باشه. مرغ های تخمگذار 16 ساعت در روز باید نوردهی شوند. در ضمن دمای محیط باید معتدل بوده و خوراک آنها و میزان کلسیم جیره به اندازه کافی باشد.

  15. mohadese گفت:

    سلام من جوجه خروس سه ماهه ای دارم که امروز دیدم همش سرش رو بالا پایین میکنه خوب راه نمی ره مشکلش چی میتونه باشه؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، این نوع اختلالات عصبی میتونه نشانه بیماری نیوکاسل باشه و یا اینکه پرنده کمبود ویتامین و مواد معدنی داره.

  16. حسن گفت:

    سلام من ۲ تا یکی مرغ و یکی خروس ۳ماه هستند چی بدم تا زدو بزرگ شن

    1. f.gh گفت:

      با سلام میتونید از بازار دان آماده تهیه کنید که حاوی پروتئین و ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز طیور بوده و باعث میشود پرنده رشد بهتری داشته باشد.

  17. مهدی گفت:

    سلام من یه چند تا یی مرغ و خروس دارم چه غذایی بدم که هم به صرفه باشه و هم مقوی چون من غذایی که میدم خیلی گرون و اصلن مقوی نیست

  18. ابوالفضل گفت:

    سلام من ی جوجه کوشین دارم هفت روزس. خیلی بی حال و کسله. چی بهش بدم بخوره؟؟ ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگر میتونید دان استارتر مخصوص جوجه تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.