مقالات جوجه کشی

مراقبت و نگهداری از جوجه ها در هفته اول پس از جوجه کشی

مراقبت و نگهداری از جوجه ها در هفته اول پس از جوجه کشی - اندیشه سبز

نحوه مراقبت و نگهداری از جوجه ها در هفته اول پس از جوجه کشی

جوجه کشی از تخم نطفه دار انواع پرنده های اهلی و زینتی یکی از بهترین روش ها برای ایجاد منبع درآمد با سوددهی بالا می باشد. همین امر باعث شده تا افراد مختلف دست به راه اندازی سالن های پرورش طیور و مرغداری ها بزنند و یا حتی گاهاً در محیط های محدود مانند حیاط خانه یا محیط روستایی به پرورش انواع پرنده ها بپردازند.

البته بدون شک هر فعالیتی چالش های مخصوص خود را دارد و در این زمینه نیز نگهداری جوجه یک هفتگی نیاز به دقت و انجام برخی نکات مهم می باشد. در واقع جوجه ها بعد از جوجه کشی و خروج از تخم ها در حساس ترین دوره قرار دارند چرا که به راحتی تحت تاثیر شرایط غیر استاندارد یا حضور بیماری های مختلف از بین می روند. اهمیت این موضوع باعث شده تا ما در این مقاله به بررسی شیوه نگهداری جوجه یک هفتگی بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

لامپ مادر مصنوعی آلبرتینی
لامپ مادر مصنوعی آلبرتینی
» قابلیت از بین بردن باکتری و میکروب ها
» امکان تولید نور مادون قرمز و گرمای مطلوب
» قابل اتصال به ترموستات محیطی و تنظیم دما
قیمت : 470,000 تومان

تغذیه و نگهداری جوجه ها

تغذیه جوجه ها در روزهای اول زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به طوری که کاهش تلفات، بهبود سیستم ایمنی بدن و افزایش سرعت رشد جوجه ها با این موارد مهم رابطه مستقیم دارد. برخی از قسمت های داخلی بدن جوجه بعد از به دنیا آمدن هنوز به خوبی رشد نکرده است و تنها خوردن غذا های مقوی می تواند رشد آن ها را ممکن سازد.

تغذیه و نگهداری جوجه ها - اندیشه سبز

برای نگهداری جوجه یک هفتگی باید در نظر داشته باشید که این هر دوره از زندگی پرنده نیازمند انجام برخی اقدامات ضروری و رعایت برخی نکات مهم است. افرادی که از دستگاه جوجه کشی برای تبدیل تخم نطفه دار به جوجه استفاده می کنند باید بعد از اتمام این فرایند، در وهله اول باید دقت کننده که جوجه های تازه به دنیا آمده هنوز خیس بوده و به راحتی تحت تاثیر باد یا سرما از بین می روند؛ از این رو تا 24 ساعت باید جوجه ها در کابین داخلی دستگاه باقی بمانند. در این مدت نباید نگران غذا خوردن یا آب نوشیدن جوجه ها باشید، چرا که تا 24 ساعت این پرنده ها ذاتاً هیچ چیزی نمی خورند و فقط مواد با ارزشی که از زرده تخم جذب نموده اند را در این مدت هضم می کنند.

نگهداری و تغذیه جوجه های تازه به دنیا آمده 

بعد از گذشت مدت 24 ساعت می توانید محلول آب و شکر 4 درصد (40 گرم شکر در یک لیتر آب) را در اختیار جوجه ها قرار دهید. استفاده از این محلول باعث باز شدن اشتهای جوجه ها برای غذا خوردن می شود. در ادامه باید از دان هایی استفاده کنید که دارای همه ویتامین و مواد غنی بوده و می توان همه نیز های جوجه برای رشد را تامین کند. شایان ذکر است که عدم تامین غذای مقوی و کمبود ویتامین در جوجه ها 7 الی 10 روز اول می تواند مشکلات متعددی را در بحث سلامت آن ها به وجود بیاورد.

برای نمونه می توان به اهمیت ویتامین E اشاره کرد که کمبود آن می تواند زمینه برای خونریزی و مرگ جوجه ها را به وجود بیاورد. علاوه بر موارد ذکر شده، عدم بهره گیری از مواد غذایی با ارزش در 7 روز اول می تواند بنیه جوجه ها را ضعیف کند تا بدین شکل در اثر کم اشتهایی و بی حالی خیلی آسان تحت تاثیر انواع بیماری ها قرار گرفته و نابود شوند.

جوجه یک روزه حداکثر ۳۰ ساعت بعد از تولد باید با دان سرشار از پروتئین و با کیفیت تغذیه شود. اگر آنها بیش از حد گرسنه بمانند مقاومت بدنی آنها در برابر بیماری ها بسیار ضعیف شده و زرده نیز به خوبی جذب بدن آنها نمیشود.

نگهداری و تغذیه جوجه های تازه به دنیا آمده - اندیشه سبز

علاوه بر این، جهت تغذیه جوجه ها می بایست از دانخوری های استاندارد با جثه آن ها استفاده نمایید. به منظور تامین غذای جوجه ها و دسترسی در کوتاه ترین زمان آنها به غذا در 7 روز اول توصیه می شود که از دانخوری بشقابی یا همان اولیه بهره گیری کنید.

این نوع دانخوری ها برای پرنده های کوچک طراحی شده و دارای لبه های کوتاه بوده و قسمت کف آنها نیز دارای برجستگی هایی خاص می باشد که جوجه ها را به  غذا خوردن و نوک زدن ترغیب میکند. شایان ذکر است که یک دانخوری بشقابی به قطر ۳۳ سانتی متر می توان جهت تغذیه 60 تا 64 جوجه پاسخگو باشد. البته شاخص اساسی برای تعیین تعداد دانخوری ها و آبخوری ها در سالن پرورش یا مکان مورد نظر پرورش دهنده این است که جوجه ها در زمان غذا خوردن و یا آشامیدن در صف منتظر نشوند.

تامین غذا و نگهداری جوجه یک هفتگی 

ایده آل ترین غذا برای جوجه مرغ محلی در منزل استفاده از پلت استارتر می باشد. اما اگر به هر دلیل نمی توانید پلت آماده خریداری کنید، باید به عنوان جایگزین آن دان ها و مواد مختلف غذایی با ارزش را با هم ترکیب کرده و در اختیار جوجه ها قرار دهید. در کنار مواد غذایی،  جوجه ها می بایست به طور دائمی به آب سالم و تمیز دسترسی داشته باشند. از این رو با توجه در نظر گرفتن جثه جوجه ها حتما از آبخوری مناسب با آن ها بهره گیری نمایید و مهم تر از همه هر روز آب آشامیدنی آنها را با آب تمیز عوض کنید تا امکان حضور آلودگی به صفر برسد.

به منظور درست کردن غذای جوجه یک روزه در خانه خیلی راحت می توانید پودر سویا، پودر ذرت و کمی پودر استخوان را با یکدیگر مخلوط نمایید. علاوه بر این توصیه می شود که از سفیده تخم مرغ به صورت آب پز شده و ریز شده به عنوان یک غذای استاندارد و مقوی استفاده کنید. این نوع غذا ها به دلیل تامین مواد ضروری می توانند همه نیاز های جوجه برای ادامه زندگی و رشد را تامین کنند.

تامین غذا و نگهداری جوجه یک هفتگی - اندیشه سبز

حائز اهمیت است بدانید که بیشتر افراد با پیروی از یک باور اشتباه در روزهای اولیه در اختیار جوجه ها پودر گندم قرار می دهند. رد نظر بگیرید که پودر گندم و یا حتی گندم آسیاب شده با توجه به ساختاری که دارد، برای هضم به مدت زمان نسبتاً طولانی نیاز دارد و زمینه لازم برای کاهش کارکرد روده، بی حالی و حتی از بین رفتن جوجه ها را به وجود می آورد.

از این رو تا رسیدن جوجه ها به ۱۰ روزگی تحت هیچ شرایطی از پودر گندم به عنوان غذاها بکارگیری نکنید.علاوه بر این، در هفته اول زندگی مخصوصا در ۳ روز نخست حتماً مولتی ویتامین به ظرف آبخوری جوجه ها بیافزایید. شایان ذکر است که مولتی ویتامین در دوره های نخست زندگی جهت تامین نیاز های اساسی غذایی و از بین بردن استرس جوجه ها کاربرد فوق العاده بالایی دارد. همچنین در کنار مولتی ویتامین، بکارگیری از الکترولیت نیز در چند روز اول می تواند تاثیر قابل توجهی در سلامتی جوجه ها داشته باشد.

روش نگهداری جوجه یک هفتگی

برای نگهداری جوجه یک هفتگی در وهله اول باید توجه داشت که نحوه پرورش جوجه ها در روز دوم همانند روز اول می باشد. علاوه بر این شما باید جوجه های از دست رفته را از سالن و زیر لامپ مادر مصنوعی خارج کرده و دور بیندازید.

برای ایجاد یک گله مناسب، باید جوجه های ضعیف و فلج شده را در کوتاه ترین مدت زمان مشخص کنید، و آنها را از سالن بیرون ببرید. دو روز یا معادل ۴۸ ساعت بعد از هچ جوجه ها میتوان با نظارت دقیق جوجه های وازده یا همان دارای مشکلات جدی سلامتی را شناسایی نمود. این پرنده ها بیشتر مواقع از مشکلات ژنتیکی برخوردار است و بر همین اساس توانایی رشد ندارند، از این رو باید آن ها را از سالن و گله پرنده ها خارج کنید. جوجه های دارای مشکلاتی چون فلج، کور، دارای ناهنجاری نوک، دارای عفونت بند ناف و … را جوجه های وازده می گویند.

روش نگهداری جوجه یک هفتگی - اندیشه سبز

پرورش جوجه ها در روزهای سوم و چهارم نیز هیچ تفاوتی با دو روز اول ندارد. همچنین ضروری است که شما به عنوان پرورش دهنده همه کارهای روزهای اول و دوم را مجدداً انجام دهید.

با ورود به روز پنجم و گذراندن آن، می بایست حتماً به تدریج همه آبخوری ها و دانخوری های موقت را جمع آوری کرده و از سالن خارج کنید. به عنوان جایگزین آنها می بایست با توجه به رشد پرنده ها  از آبخوری های مدل استوانه ای یا ناودانی بهره گیری نمایید.

علاوه بر این فاصلهٔ دیوارهای اطراف لامپ مادر مصنوعی را اندکی افزایش دهید و سپس بعد از گذشت چند روز کلاً دیواره ها را حذف کنید. این نکته ضروری است که شما باید به عنوان پرورش دهنده با در نظر گرفتن میزان رشد و شرایط جوجه ها، سطح دان در دانخوری ها و ارتفاع آبخوری ها از سطح زمین را تنظیم کنید تا بدین ترتیب از به هدر رفتن و ریختن غذا ها در محیط و افزایش هزینه خرید دان ها جلوگیری کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

2 دیدگاه در “مراقبت و نگهداری از جوجه ها در هفته اول پس از جوجه کشی

  1. مهدی فیروزبخت گفت:

    عرض ادب و احترام
    ۴ درصد شکر میشه ۴۰ گرم چرا میگین ۴ گرم؟

    1. admins-r گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنونم، اصلاح شد🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.