بلدرچین

آموزش کامل و جامع پرورش بلدرچین به صورت قدم به قدم

راهنمای جامع پرورش بلدرچین - اندیشه سبز

آموزش کامل نحوه شروع کار پرورش بلدرچین

در این نوشته می خواهیم نحوه پرورش بلدرچین را به صورت کامل آموزش دهیم و تمامی ملزومات و تجهیزات لازم برای شروع کار را لیست کرده ایم. این مقاله برای کسانی که قصد پرورش بلدرچین در سالن و یا انباری را دارند، نوشته شده است. اگر قصد نگهداری بلدرچین در خانه را دارید، توصیه ما مطالعه مقاله پرورش بلدرچین در خانه است. 

دستگاه جوجه کشی 168 تایی
دستگاه جوجه کشی 168 تایی
» دارای بهترین راندمان در جوجه کشی از تخم نطفه دار بلدرچین
» برخورداری بدنه ی آنتی باکتریال و هایژنیک
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : 10,500,000 تومان

چگونه کار پرورش بلدرچین را شروع کنیم؟

مهم ترین پیش نیاز برای شروع پرورش بلدرچین داشتن یک مکان مناسب برای این کار است. در صورتی که به یک انباری، گاراژ، سالن و یا سوله دسترسی دارید، می توانید از این فضای بلا استفاده برای پرورش بلدرچین استفاده کنید. 

مابقی مراحل به صورت قدم به قدم در ادامه همین مقاله توضیح داده شده اند. 

 

پرورش دهندگان بلدرچین

آموزش مرحله به مرحله شروع کار نگهداری بلدرچین 

پرورش بلدرچین با ریسک کمی همراه است، به شرطی که به صورت اصولی پیش بروید و آموزش های لازم را دریافت کرده باشید. آموزش مرحله به مرحله این مقاله، کمک بسیار خوبی به شروع کسب و کار شما خواهد کرد.

الف – آماده سازی مکان پرورش بلدرچین

اگر قصد پرورش تعداد کمی از بلدرچین ها را دارید در حیاط خانه و یا پشت بام می توانید این کار را بکنید، اما اگر قصدتان کسب درآمد از آنها و پرورش به صورت حرفه ای و جدی می باشد میتوانید نسبت به اجاره یک سالن یا سوله اقدام کنید. مکانی برای پرورش انبوه بلدرچین در نظر میگیرید باید دارای ویژگی های زیر باشد تا در صورت نیاز به اخذ مجوز در آینده با مشکل رو به رو نشوید :

1- به جاده های اصلی شهر نزدیک باشد تا به راحتی بتوان خوراکی  و مواد اولیه مورد نیاز را با کمترین هزینه تامین کرد و امکان ارسال راحت محصولات به دست مشتریان وجود داشته باشد. 

2- دارای آب و برق و سوخت باشد تا به بهترین شکل ممکن بتوان بلدرچین ها را پرورش داد. آب آشامیدنی سالم به تغذیه و سلامت بلدرچین ها کمک می کند. وجود برق و تامین روشنایی آز ان  امکان افزایش میزان تخم گذاری و کاهش استرس و کانیبالیسم میان آنها را به دنبال خواهد داشت. 

3- سالن پرورش بلدرچین باید از سایر دامداری ها و واحد های پرورش طیور مانند مرغداری ها حداقل 2 کیلومتر دور تر باشد تا بیماری های خود را به آنها سرایت ندهد و از آنها دریافت نکند. 

4- به منظور حفظ آرامش در سالن و جلوگیری از وارد آمدن استرس به آنها، بهتر است سالن پرورش از فرودگاه ها ، ایستگاه های قطار ، کارخانجات ، مکان های پر رفت و آمد شهری و بزرگراه ها دور باشد. 

5- بهتر است سقف و دیوارها و کف قفس را با سیمان عایق کاری کنید تا به صورت دوره ای امکان شستشو و ضدعفونی آن فراهم باشد.

6- مکان نگهداری بلدرچین های تخم گذار باید جدا از جوجه ها باشد به همین منظور بهتر است مکانی را برای پرورش و نگهداری از جوجه ها در نظر بگیرید. 

7- بهتر است اتاقی را به منظور جوجه کشی از تخم ها در نظر بگیرید، در اتاق جوجه کشی نباید هیچ پرنده و وسایل آلوده کننده دیگری وجود داشته باشد و این محیط باید کاملا سالم و عاری از میکروب باشد.

8- اتاق نگهداری آذوقه و جیره غذایی بلدرچین ها باید خنک و دارای رطوبت بسیار پایینی باشد تا مواد غذایی را به مدت زمان بیشتری بتوان نگهداری نمود. در صورتی که چنین اتاق مجهزی را در اختیار داشته باشید می توانید جیره غذایی را به صورت عمده خریداری کند در این صورت در هزینه ها نیز صرفه جویی خواهید کرد. 

9- استفاده از فن تهویه در سالن پرورش به ورود هوای تازه و خروج هوای کهنه کمک خواهد کرد و در این صورت می توان از بسیاری از بیماری ها جلوگیری کرد و تلفات کمتری داشت.

10- حتما باید کف بستر را با خاک اره و یا کاه و پوشال های نرم بپوشانید تا فضولات را به خود جمع کند و مانع از خیس شدن کف بستر شود که دراین صورت از بیمار شدن بلدرچین ها و افزایش رطوبت و لیز شدن کف سالن جلوگیری خواهد کرد و به راحتی نیز به صورت دوره ای می توانید تمیز کنید. 

بلدرچین گوشتی

 

ب – فراهم کردن تجهیزات لازم برای پرورش

پس از آماده سازی مکان و اطمینان از مناسب بودن محل پرورش ، می توانید نسبت به تهیه تجهیزات و ملزومات لازم اقدام کنید. از جمله وسایل لازم برای این کار می توان لوازم زیر اشاره کرد : 

1-  هیتر گرمایشی

از این بخاری برای گرمایش سالن در فصل زمستان استفاده خواهید کرد، به منظور جلوگیری از تلفات بلدرچین ها در برابر سرمای زمستان حتما باید از بخاری استفاده کنید. هیترهای آتش درون یا همان کوره هوای گرم بهترین گزینه برای پرورش بلدرچین در سالن هستند چون که گرمایی کاملا پاک و بدون الودگی تولید می کند. لیست آنها در مقاله سیستم های گرمایشی سالن بلدرچین توضیح داده شده است. 

2- فن تهویه هوا 

برای خروج هوای آلوده و ورود هوای تازه حتما باید از یک یا چند فن تهویه در سالن پرورش استفاده کنید، تعداد فن ها و قدرت مکش آنها بستگی به اندازه سالن و تعداد بلدرچین های موجود در آن دارد. از فن اگزاست یا فن تهویه مرغداری می توانید استفاده کنید. 

3- رطوبت ساز 

در صورتی که در مناطق گرم و خشک اقدام به پرورش بلدرچین می کنید، می توانید با استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز میزان نم و رطوبت سالن را افزایش دهید، خشکی هوا می تواند در سلامت و میزان وزن گیری و تخم گذاری بلدرچین ها تاثیر بگذارد، در صورت لزوم می توانید از دستگاه های رطوبت ساز اولتراسونیک استفاده کنید. 

رطوبت ساز التراسونیک 400
رطوبت ساز التراسونیک 400
» دارای راندمان بالا در تامین رطوبت محیط
» برخورداری از بدنه ی مقاوم در برابر رطوبت و سایر عوامل محیطی
» امکان اتصال به آب شهری و کارکرد اتوماتیک
قیمت : 4,250,000 تومان

4- دانخوری و آبخوری 

اگر می خواهید بلدرچین ها را به صورت فله ای و در بستر پرورش دهید حتما باید از تعداد مناسبی آبخوری و دانخوری استفاده کنید تا به تغذیه بهتر آنها کمک کنید. حتما باید جنس آنها از پلاستیک های با دوام و قابل شستشو باشد و یا می تواند از استیل و یا آلومینیوم باشد تا طول عمر بالایی داشته باشد و دچار پوسیدگی و زنگ زدگی نشود. 

5- قفس مکانیزه

در صورت تمایل به نگهداری بلدرچین های تخم گذار، می توانید از قفس مکانیزه استفاده کنید. استفاده از این ابزار به افزایش میزان تخمگذاری، سلامت بلدرچین ها، افزایش سرعت شما در رسیدگی به آنها و تمیز ماندن تخم ها منجر خواهد شد. مزایای استفاده از این روش در صفحه قفس مکانیزه بلدرچین توضیح داده شده است.

قفس بلدرچین دوطرفه
قفس بلدرچین دوطرفه
» دارای ظرفیت نگهداری از 330 بلدرچین بالغ
» مجهز به آبخوری و دانخوری
» دارای بخش های مخصوص برای جمع آوری تخم و فضولات
قیمت : 19,000,000 تومان

6- پوشال یا خاک اره 

در صورتی که بلدرچین ها را در کف بستر نگهداری کنید، از این مورد برای پوشش کف بستر استفاده خواهید کرد. خاک اره یا پوشال های نرم به جذب فضولات کمک کرده و مانع از انتشار بوی بد آن در سالن خواهد شد، هم چنین از لیز شدن کف بستر جلوگیری کرده و مهم تر اینکه مانع از زخم شدن کف پای بلدرچین ها در اثر عفونت می شود. بستر انها را هر هفته باید عوض کنید. 

7- لامپ رشته ای یا مهتابی 

به منظور روشنایی سالن حتما باید از لامپ استفاده کنید و به نور خورشید اکتفا نکنید چرا که در دوره تخم گذاری با افزایش ساعات روشنایی می توان بلدرچین ها را وادار به تخم گذاری کرد. لامپ های مهتابی یا led مصرف برق پایین تری دارند.

8- آشیانه تخم گذاری 

در صورتی که قصد استفاده از قفس های مکانیزه را نداشته باشید، باید لانه مناسبی را برای بلدرچین های ماده در نظر بگیرید تا در صورت نیاز به تخم گذاری به آن مراجعه کرده و تولید تخم بکنند. 

معمولا آشیانه ها را از جعبه های چوبی یا پلاستیکی می سازند و در داخل آن کاه و یا خاک اره قرار می دهند. بهتر است که آشیانه آنها در گوشه ای از سالن قرار داشته باشد که خلوت تر و کم نور تر از سایر مکان ها باشد و نسبت به دیگر نقاط سالن گرمتر باشد. بلدرچین ها به دنبال چنین مکان دنجی برای تخم گذاری خواهند بود.

ج – انتخاب روش مناسب برای تهیه جوجه های بلدرچین

پس از آماده سازی سالن و خرید و نصب تجهیزات لازم، نوبت به جوجه ریزی در سالن می رسد. معمولا دو روش برای به دست آوردن جوجه بلدرچین ها وجود دارد که روش اول استفاده از تخم نطفه دار و جوجه کشی از آنها با استفاده از دستگاه جوجه کشی می باشد و روش دوم خرید جوجه های چند روزه می باشد. 

جوجه بلدرچین

اگر می خواهید کمتر هزینه کنید و بیشتر منتظر بمانید می توانید از روش جوجه کشی استفاده کنید چرا که تخم های نطفه دار قیمت خیلی پایین تری نسبت به جوجه های چند روزه دارند و به راحتی می توانید آنها را به جوجه بلدرچین تبدیل کنید ، اما اگر می خواهید هر چه سریعتر کار خودتان را شروع کنید می توانید به یک پرورش دهنده بلدرچین مراجعه کرده و تعدادی جوجه چند روزه را با قیمتی بالاتر از تخم های نطفه دار از او خریداری کنید. 

در صورت خرید جوجه بلدرچین و عدم تمایل به جوجه کشی از تخم ها، برای همیشه به یک پرورش دهنده برای تهیه جوجه وابسته خواهید بود بنابراین بهتر است که اصول و تکنیک های جوجه کشی از تخم بلدرچین را نیز یاد بگیرید تا با فروش جوجه های چند روزه نیز به درآمد برسید. در نوشته جوجه کشی از بلدرچین به تمام آموزش های لازم برای جوجه کشی از بلدرچین ها با استفاده از دستگاه جوجه کشی پرداخته شده است. 

نکات مهم هنگام خرید تخم نطفه دار

در خرید تخم نطفه دار دقت لازم را به عمل آورید چرا که موفقیت و یا عدم موفقیت شما در جوجه کشی به آن بستگی دارد. حتما آنها را از خود پرورش دهنده های بلدرچین خریداری کنید و قبل از خرید به گله مراجعه کرده و از وجود بلدرچین های نر در میان بلدرچین های ماده مطمئن شوید چون که لازمه نطفه دار شدن تخم ها جفت گیری بلدرچین های نر با ماده می باشد. بلدرچین های ماده در نبود نر هم می تواند تخم گذاری کند اما تخم ها بدون نطفه خواهند بود. 

گله ای که تمیز باشد و موارد بهداشتی در تغذیه و سالن آنها رعایت شده باشد، پرنده های سالمی خواهند بود و تخم هایی سالم و بدون بیماری نیز تولید خواهند کرد، دقت کنید که امکان سرایت بیماری از مادر به تخم نیز وجود دارد پس حتما از گله های سالم خریداری کنید. 

نکات مهم در خرید دستگاه جوجه کشی

با اینکه در نوشته خرید دستگاه جوجه کشی بلدرچین کاملا در این مورد بحث شده اما بهتر است بدانید که دستگاه های دارای گارانتی و خدمات پس از فروش کیفیت و طول عمر بالاتری خواهند داشت و حتما به این مورد دقت کنید که توسط کارخانه و گروه معتبری گارانتی شده باشد. 

دومین نکته ای که در خرید دستگاه جوجه کشی باید مورد توجه قرار بگیرد، اتوماتیک بودن آن است، دستگاهی که تمامی فعالیت های جوجه کشی را به صورت خودکار انجام دهد، طبیعتا جوجه کشی بهتر و دقیق تری خواهد داشت، از جمله فعالیت های خودکار یک ماشین جوجه کشی می توان به تامین حرارت و رطوبت با استفاده از المنت و رطوبت ساز ، سنجش حرارت و رطوبت با استفاده از سنسور ، چرخش خودکار تخم های داخل دستگاه و تهویه اتوماتیک هوا اشاره کرد.

نکات مهم در خرید جوجه چند روزه بلدرچین

جوجه های چند روزه بدن ضعیفی دارند بنابراین حتما باید زیر لامپ مادر مصنوعی نگه داشته شوند، در هنگام خرید حتما به رعایت این مورد توسط پرورش دهنده قبلی دقت کنید. حتما قبل از خرید جوجه ها را زیر نظر بگیرید، آنهایی که کسل و بی حال هستند قطعا بیمار خواهند بود و سایر جوجه های سالم را نیز درگیر خواهد کرد، بنابراین از خرید این جوجه ها اجتناب کنید.

جوجه ها حتما باید با استفاده از جیره غذای اغازین تغذیه شوند که به صورت پودری بوده و برای آنها تهیه شده است. پس استفاده از دانها و غلات درشت برای آنها مناسب نخواهد بود چرا که سیستم هاضمه و گوارشی آنها هنوز قادر به هضم و جذب دانه های درشت نخواهد بود، قبل از خرید به این مورد نیز توجه کافی داشته باشید.

در محل نگه داری جوجه ها باید فن تهویه جهت تمیز سازی هوای سالن و خاک اره و یا پوشال جهت تمیز نگه داشتن کف بستر موجود باشد، این دو مورد به سلامتی جوجه ها کمک خواهد کرد. هم چنین از تزریق واکسن های لازم سوال کنید تا اقدامات لازم برای افزایش سطح سلامتی جوجه ها را به کار بگیرید.

اهداف مختلف از نگهداری بلدرچین ها

هر پرورش دهنده ای هدف خاصی را از نگهداری این پرنده های پر خاصیت دنبال می کند، معمولا برخی از آنها جهت تولید تخم ، برخی جهت تولید جوجه یک روزه و برخی نیز جهت تولید گوشت اقدام به پرورش می کنند که در ادامه خلاصه ای از این روش ها بیان خواهد شد و برای هر کدام مقالاتی جداگانه نیز در نظر گرفته شده است تا به افزایش اطلاعات شما در زمینه جوجه کشی کمک کند. 

پرورش بلدرچین برای تخم

در این روش پرورش دهنده با خرید تعداد قفس مکانیزه بلدرچین اقدام به برداشت تخم از بلدرچین خواهد کرد. با توجه به اینکه این قفس ها به صورت مکانیزه هستند، آب دهی و دان دهی به آنها به راحتی ممکن خواهد بود و چون به صوت چند طبقه هستند بنابراین در یک فضای کوچک تا چندین هزار بلدرچین را می توان پرورش داد. 

پرورش بلدرچین برای گوشت

در این شیوه ، شخص پرورش دهنده آنها را به صورت گروه نر و ماده به صورت فله ای در بستر پرورش می دهد و با استفاده از مواد غذایی مقوی و دارای چربی بالا ، بلدرچین را به وزن بالایی می رسانند و در سن 50 روزگی به بازار ارائه می کنند ، البته از آنها برای تولید تخم نیز می توان استفاده کرد که بستگی به خریدار دارد. معمولا افراد با جوجه کشی از تخم ها ، به شیوه ای کاملا ارزان جوجه های یک روزه را تامین می کنند. در نوشته پرورش بلدرچین گوشتی به اطلاعات دقیق تری دست پیدا خواهید کرد. 

پرورش برای تولید جوجه یک روزه

دوره جوجه کشی بلدرچین 17 روز است بنابراین اگر بتوانیم تخم های نطفه دار با کیفیت تهیه کنیم و یا خود دارای گله تخم گذار باشیم می توانیم با کمترین هزینه تخم های نطفه دار بلدرچین را به جوجه تبدیل کرده و از طریق فروش جوجه های چند روزه به درآمد بالایی برسیم، کسانی که تمایلی به فروش گوشت و تخم بلدرچین ندارند این روش را به عنوان یک شیوه درآمد زایی آسان تر بر می گزینند.

 

تغذیه بلدرچین

تغذیه بلدرچین ها

مهم ترین بخش پرورش بلدرچین همین مسئله است و بیشترین هزینه پرورش دهنده را به خود اختصاص خواهد داد، معمولا برای تغذیه بلدرچین از سه جیره متفاوت می توان استفاده کرد که کاملا بستگی به شیوه پرورش شما دارد. 

در صورتی که بلدرچین ها در کمتر از 50 روزگی قرار داشته باشند می توانید از جیره غذایی رشد استفاده کنید، سپس اگر می خواهید آنها را به عنوان بلدرچین گوشتی به بازار ارائه کنید باید از جیره غذایی بلدرچین های گوشتی استفاده کنید که دارای چربی و کربوهیدرات بالایی می باشد و آنها را به وزن بالایی خواهد رساند.  هم چنین اگر می خواهید از آنها تخم دریافت کنید باید جیره بلدرچین های تخمگذار استفاده کنید که دارای چربی کمتر و پروتئین و کلسیم بالاتری می باشد، در مجموعه مقالات تغذیه بلدرچین می توانید اطلاعات دقیق تری در این مورد کسب کنید. 

این جیره های غذایی توسط متخصصین تغذیه طیور تهیه و فرمول نویسی می شود که برای این مورد حتما به یک جیره نویس متخصص مراجعه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. اگر می خواهید دان بلدرچین ها را به صورت آماده تهیه کنید حتما به مغازه های معتبر و دارای مجوز از اداره دامپزشکی مراجعه کنید. 

برخی از پرورش دهندگان با ترکیب دانه هایی مانند گندم ، ذرت ، سویا ، کنجاله آفتابگردان و پودر گوشت و پودر ماهی و … سعی در ساخت رژیم غذایی مناسبی برای بلدرچین ها را دارند، حتما به این مورد دقت کنید و از یک مشاور تغذیه طیور جهت فرمول نویسی جیره غذایی مناسب بلدرچین ها کمک بگیرید. 

چرا که آنها برای رشد و تخم گذاری بهتر به انواع ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین و کربوهیدرات نیاز دارند که همگی آنها از طریق مواد غذایی اشاره شده در فوق قابل تامین نیست و باید از مولتی ویتامین ها و مکمل های معدنی هم استفاده کرد. 

بلدرچین مریض

مراقبت از بلدرچین در برابر بیماری ها

عوامل مختلفی سلامتی بلدرچین ها را تهدید خواهد کرد و سبب بروز بیماری های زیادی در آنها خواهد شد که وظیفه هر پرورش دهنده ای است که از آنها به خوبی مراقبت کند چرا که سرمایه او محسوب شده و باید از سرمایه خود محافظت کنند. از اقدامات لازم برای جلوگیری از بیماری بلدرچین ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

الف – حتما از آب آشامیدنی سالم و مواد غذایی تازه و سالم استفاده کنید، آب کثیف و یا غذای کپک زده با بیماری و تلفات مستقیم آنها در ارتباط خواهد بود. 

ب – بستر آنها را به صورت هفتگی تعویض کنید و با استفاده از آب و مواد شوینده آن را به خوبی بشویید، برای همین توصیه می شود یک مجزا بلا استفاده برای نگه داری موقت بلدرچین ها در نظر بگیرید. 

ج – از دانخوری ها و آبخوری های استاندارد و قابل شستشو استفاده کنید و اگر از قفس های مکانیزه نیز استفاده می کنید، حتما آنها را به صورت دوره ای مورد شستشو قرار دهید. 

د – از وسایل گرمایشی و تهویه به خوبی استفاده کنید تا از وارد آمدن شوک دمایی و سرماخوردگی آنها جلوگیری کنید. تنفس هوای آلوده می تواند همه آنها را بیمار کند، بنابراین تهویه منظم کاملا توصیه می شود و حتی در فصل زمستان نیز از سیستم های تهویه و گرمایشی به صورت همزمان بهره ببرید. 

هـ – در صورت مشاهده پرنده های بی حال و گوشه گیر فورا آنها را از گله جدا کرده و به صورت جداگانه نسبت به درمان آنها اقدام کنید تا از سرایت بیماری احتمالی به پرنده های سالم نیز جلوگیری کنید. 

بلدرچین تخم گذار

بازار فروش محصولات بلدرچین

از محصولات حاصل از پرورش بلدرچین می توان به تخم و گوشت و جوجه های یک روزه اشاره کرد که با توجه به هدف پرورش شما کاملا متفاوت خواهد بود، اما همگی این محصولات بازار خود را دارند و خواهند داشت. 

ساده ترین راه برای بازاریابی استفاده از آگهی های اینترنتی می باشد که با استفاده از یک تلفن همراه نیز می توانید آگهی های خود را در کانال های و گروه های مختلف ، پیج اینستاگرام ، برنامه های ثبت آگهی مانند دیوار و شیپور و … ثبت کنید و همشهریان خود را از وجود محصولات خود باخبر کنید. 

اما اگر به صورت حرفه ای تر می خواهید کار بازاریابی را انجام دهید می توانید با گروه های بسته بندی تخم و گوشت بلدرچین قرارداد ببندید و یا محصولات خود را به تالارها و رستوران ها و هتل ها و یا مغازه های پخش مواد غذایی و کشتارگاه ها بفروشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مقاله بازاریابی محصولات بلدرچین را مطالعه کنید.

چرا باید به پرورش بلدرچین روی آورد؟ مزایای پرورش بلدرچین

سوال مهمی که هر پرورش دهنده بلدرچین قبل از شروع کار باید از خود بپرسد، علت و دلیل شروع پرورش بلدرچین است آیا فقط مسئله درآمد است؟ که اگر اینطور باشد در پرورش سایر پرنده ها نیز می توان به درآمد رسید. 

بلدرچین

اما مسائل مهمتری باید وجود داشته باشد که اکثر پرورش دهنده ها را به خود جذب نموده و سبب گسترش روز افزون پرورش بلدرچین گوشتی و تخمگذار می شود. در ادامه به این دلایل مهم و قانع کننده جهت شروع پرورش بلدرچین اشاره خواهیم کرد :

الف – بلدرچین ها در سن 45 روزگی قادر به تخم گذاری هستند، اما سایر پرنده ها حداقل شش ماه زمان نیاز دارند که این مورد دوره بازگشت سرمایه و درآمد زایی را بسیار کوتاه نموده است.

ب – امکان پرورش بلدرچین ها در قفس های طبقاتی وجود دارد و به همین دلیل چندین هزار بلدرچین را در یک مکان کوچک می توان پرورش داد که هزینه های مکان و آب و برق و سوخت را بسیار کاهش خواهد داد. 

ج – بلدرچین ها تقریبا هر دو روز یکبار تخم گذاری دارند، اما سایر پرنده ها هفته ای یکبار و حتی طولانی تر اقدام به تولید تخم می کنند که در برخی موارد صرفه اقتصادی نیز نخواهند داشت. 

د – بلدرچین بر خلاف مرغ و بوقلمون دارای بدنی مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی و بیماری می باشد و تلفات کمتری نسبت به آنها دارند. بنابراین پرورش دهنده با ضررهای مالی بسیار کمتر مواجه خواهد شد. 

هـ – بلدرچین ها چربی کمتری در گوشت خود دارند بنابراین افراد چاق و دارای بیماری های قلبی و عروقی بدون هیچ مشکلی می توانند از گوشت این پرنده تغذیه کنند. 

و – به دلیل پرورش ارگانیک و کاملا سالم بلدرچین ها ، طرفداران گوشت این پرنده رو به افزایش است و از بازار خوبی بهره مند است. 

ز – پس از گذشت شش ماه از عمر بلدرچین ها می توان آنها را به عنوان بلدرچین گوشتی به بازار ارائه کرد چرا که توانایی تخم گذاری آنها کاهش خواهد یافت و پرنده های جدیدی را می توان جایگزین گله قدیمی نمود. با این کار از فروش بلدرچین های گوشتی نیز می توان به درآمد رسید، در حالی که سایر ماکیان برای گوشتی شدن به سه الی چهار ماه زمان نیاز دارند.

خلاصه کلی مقاله

در این نوشته به صورت کامل و مفید، نحوه شروع پرورش بلدرچین و کسب درآمد از این پرنده مفید آموزش داده شد. بلدرچین ها نسبت به سایر پرنده ها پرورش آسان تری دارند و در عرض 45 روز به تخم می آیند که هم می توانید از تخم های تولید شده آنها کسب درآمد کنید و هم با پایان فصل تخم گذاری، آنها را به عنوان بلدرچین گوشتی به بازار ارائه کنید. 

هم چنین امکان فروش جوجه های بلدرچین و یا فروش تخم نطفه دار آنها نیز برای پرورش دهنده ها امکان پذیر است به شرطی که شرایط خوبی را برای جفت شدن بلدرچین ها و تولید مثل آنها فراهم آورید. 

این پرنده فضای بسیار کمی اشغال می کند و برای شروع کار به سرمایه بالایی نیز نیاز ندارد، در صورت وجود هرگونه سوال در رابطه با پرورش بلدرچین می توانید از طریق قسمت ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

6 دیدگاه در “آموزش کامل و جامع پرورش بلدرچین به صورت قدم به قدم

  1. علی گفت:

    سلام
    من سه تا بلدرچین دارم که پریروز خریدمشون .
    یکی شون کمی کم تحرکه و‌ وقتی غذا می خوره بیشتر شو رو زمین میریزه .
    چشم ها هم کامل باز نمی کنه .
    خیلی هم آب می خوره .
    میشه بگید مشکل چیه ؟ طبیعیه ؟ یا بیماری ؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      محیط نگهداریش گرم بشه
      مولتی ویتامین مخصوص طیور از داروخانه دامپزشکی یا مولتی ویتامین بکمپلکس انسانی از اون شربتا از داروخانه انسانی بگیر براش یه سی سی داخل یه لیتر اب بریز و قاطی کن و بده بخوره

  2. Yasin گفت:

    سلام من دوتا بلدرچین توی خونه دارم و چندتا سوال دارم یکیشون اینه که بلدرچین نر روی ماده سوار میشه و پرهای گردنشو میکشه آن کار مشکلی نداره یا باید جدا بشن آخه چندتا از پرهای گردنش کنده شده دومی اینه که اگر شکل و شمایل یا حالا اندازه لانه شونو تغییر بدم استرس نمیگیرن جای لونه رو عوض نمیکنم فقط خوده لونه رو بزرگ تر بکنم
    یه سوال دیگه دارم دیشب بلدرچین ماده لنگ لنگان راه میرفت و پای چپش انگار درد می کرد امروز پاش بهتر شده ولی بازهم لنگ لنگان راه میره
    علائم دیگه ای هم نداره غیر از اینکه مثلا بعضی وقتا یه پاشو بالا میاره رو یه پاش وایمیسته که بنظرم چیزی نیست میخواستم ببینم ممکنه به جای خورده باشه یا مثلا چیزی نیشش زده یا خار رفته تو پاش یا اینکه بیماری گرفته

    سوال اخرهم اینه من اگه بخوام تخم بلدرچین هارو بذارم که جوجه بشن باید چه نکاتی رو رعایت کنم یا اصلا باید چیکار کنم

    ممنون میشم به اینا جواب بدید

    1. سلام
      اولی مشکلی نداره داره جفتگیری میکنه
      دومی اگه سالی یبار باشه نه مشکلی نداره
      تغذیش خوب نیست ، بهش جیره مخصوص بده + مولتی ویتامین مخصوص طیور
      مولتی رو از داروخانه دامپزشکی براش بخر
      امکان همه چی هست ولی ضعف بدنی امکانش بیشتره
      بلدرچین به سختی کرچ میشه ، اگه کرچ شد کاریش نداشته باش و اجازه بده رو تخم ها بشینه

  3. ملامحمدی گفت:

    سلام خدا قوت مطالب بسیار عالی بود ممنون سپاسگزار از لطف شما خدا خیرتون بده…تشکر

    1. Faraj گفت:

      درود بر شما، موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.