بلدرچین

سود پرورش بلدرچین

سود پرورش بلدرچین - اندیشه سبز

سود پرورش بلدرچین

مطمئنا در باره پرورش بلدرچین و کسانی که وارد چنین حرفه ای شده اند، مطالب بسیاری شنیده و یا خوانده اید و افرادی را می شناسید که درآمد ماهیانه آنها بین 2 تا 20 میلیون متغییر است.

هدف ما از نوشتن این مقاله این است که شما را با تمامی موارد ( تغذیه و نگهداری ) تجهیزات و ماشین آلاتی که برای پرورش دادن بلدرچین مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین سودی که از ادامه این کار نصیبتان می شود، آشنا کنیم.

دستگاه جوجه کشی 168 تایی
دستگاه جوجه کشی 168 تایی
» جوجه کشی حرفه ای از تخم نطفه دار بلدرچین
» دارای بدنه ی PVC یکپارچه و مستحکم
» برخورداری از ایزولاسیون و عایق بندی استاندارد
قیمت : 10,500,000 تومان

چقدر می توان از پرورش بلدرچین صاحب سود و درآمد شد؟

پاسخ من به این سوال کاملا مثبت است چرا که دوران بلوغ بلدرچین کوتاه مدت است به این صورت که هر جوجه در کمتر از دو ماه کاملا شرایط لازم را برای جفتگیری و تخمگذاری دارد و آنقدر بزرگ شده است که برای کشتار آماده است.

نتیجه چنین کسب و کاری بازگشت  سود و سرمایه در کوتاه ترین زمان ممکن است در حالی که در پرورش مرغ چنین اتفاقی نمی افتد چون دوران بلوغ و تخمگذاری آن در سن شش ماهگی شروع می شود و این موضوع در مقایسه با پرورش پرنده بلدرچین ، مدت تقریبا طولانی تری است.

مزرعه بلدرچین

هر بلدرچین بالغی که برای کشتار آماده می شود، گوشتی معادل تقریبا 240 گرم دارد. امروزه با توجه به نوساناتی که در بازار عرضه گوشت سفید و تخم مرغ حاکم است، مطمئنا قیمت آن چندین برابر با فرآورده های مرغ  فرق خواهد کرد چون سطح تقاضا برای مصرف گوشت و تخم بلدرچین آنقدر زیاد است که به راحتی می توانید در شهر محل سکونت خود به پرورش این پرنده سود آور، مشغول باشید به شرطی که برای رونق کار خود بازاریابی و تبلیغات مفیدی انجام داده باشید.

فضا و تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی مزرعه بلدرچین

قبل از راه اندازی مزارع پرورشی اهداف خود را مشخص کنید. شما به عنوان یک پرورش دهنده، دوست دارید در کدام زمینه به پرورش بلدرچین مشغول شوید؟

  • پرورش بلدرچین تخمگذار
  • پرورش بلدرچین گوشتی

مادامی که در اجرای اهداف خودتان مردد هستید، سعی کنید تحقیقات و مطالعات بیشتری انجام دهید. این مقاله صرفا جهت آموزش افرادی است که تصمیم نهایی خود را گرفته اند و در پی آماده کردن مقدمات کار هستند.

اگر یک سالن کوچک و یا انباری بلا استفاده دارید یا اگر در جایی مثل روستا زندگی می کنید، مطمئنا مکان انتخابی شما بهترین شرایط را برای پرورش بلدرچین دارد چون در این صورت مجبور به پرداخت هیچ اجاره بهایی نخواهید بود و این خود یک صرفه جویی اقتصادی به شمار می رود. لازم نیست از تجهیزات تهویه ای گران قیمت استفاده کنید. برای شروع کار استفاده از فن های تهویه ای کفایت می کند. در زمستان از هیتر استفاده کنید و در تابستان از کولرهای آبی.

چنانچه قصد داشتید کارتان را توسعه دهید و تعداد بلدرچین های خود را افزایش دهید پیشنهاد ما به شما این است که، به جای بستر،  از بلدرچین ها ، در قفس نگهداری کنید. شما همان فضایی را که دارید، با گذاشتن قفس ها بر روی هم گسترش می دهید و می توانید چند برابر بیشتر از تعدادی که در بستر وجود داشته، به تعداد بلدرچین ها اضافه کنید.

برای پرورش بلدرچین های تخمگذار به قفس های مکانیزه احتیاج دارید چون برای اینکه سلامت تخم ها تضمین و به آنها هیچ آسیبی نرسد،  بهتر است سیستم برداشت و ذخیره آنها ها، بدون تماس دست انجام بپذیرد.

برعکس بلدرچین تخمگذار، برای پرورش بلدرچین های گوشتی نیازی به خرید قفس های مکانیزه نمی باشد. شما خودتان هم می توانید به راحتی از پس اینکار برآیید به این صورت که، چند ورق نئوپان یا ام دی اف و توری های فلزی تهیه کنید تا به وسیله آنها قفس های طبقاتی بسازید.

برای شروع چیکار کنیم؟

شما می توانید تخم های نطفه دار بلدرچین ها را از مزارع معتبر خریداری کرده و با استفاده از دستگاه های جوجه کشی با کیفیت، از آنها جوجه گیری کنید. بدون شک، سودی که از این راه به دست می آورید به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت البته به شرطی که دستگاه جوجه کشی که خریداری می کنید با کیفیت و استاندارد باشد همچنین میزان باروری تخم ها در حد نرمالی باشد چون میزان تلفات نطفه ها، با کیفیت دستگاه جوجه کشی، محیط، و میزان باروری تخم ها سنجیده می شود. اگر هم هزینه خرید دستگاه جوجه کشی را ندارید بهتر است به جای خرید دستگاه های بی کیفیت، چندین دسته گله مادر را پرورش دهید و از همان ها برای بیرون آوری جوجه ها استفاده کنید.

خوراک

شما به راحتی می توانید از تخم های نطفه دار بلدرچین جوجه کشی کرده و بعد از تولد، آنها را به مدت 42 الی 50 روز بپرورانید. هزینه ای که باید در این ایام خرج شود صرف واکسیناسیون و خوراک آنها می شود ولی از آنجایی که دان بلدرچین قیمت بسیار مناسبی درد، پرورش دهندگان برای تغذیه آنها هزینه های زیادی را متحمل نمی شوند.

تغذیه بلدرچین ها

هر  عدد بلدرچینی که پرورش می دهید تا وقتی که به بلوغ میرسد به 605 الی 610 گرم دان احتیاج دارد یعنی کمتر از یک کیلو. اگر چنانچه قصد فروش تخم های بلدرچین را داشتید، هزینه های خوراکی که مصرف کرده اند، به اضافه هزینه آب و برق را در 42 الی 50 روز محاسبه کنید و در نهایت هزینه قالب های بسته بندی را به آن اضافه کرده و هر تخم را به قیمت تعیین شده به فروش برسانید.

محاسبه سود پرورش بلدرچین

هزینه های که شما برای پرورش بلدرچین تخمگذار به آن احتیاج دارید شامل :

  1. اجاره بها
  2. هزینه هایی که صرف خرید تجهیزات سرمایشی و گرمایشی( کولر و هیتر های گرما ساز) ، فن های تهویه رسان و دستگاه جوجه کشی می شود.
  3. هزینه ای که برای خرید قفس های مکانیزه صرف می شود.
  4. هزینه های  متغیر آب، گاز و برقی که در طول دوره پرورش صرف می شود.
  5. هزینه ای که برای تهیه جیره غذایی بلدرچین ها صرف می شود.
  6. هزینه ای که برای واکسینه کردن بلدرچین ها از بد تولد صرف می شود.
  7. هزینه ای که برای بسته بندی تخم های بلدرچین صرف می شود.
  8. هزینه های حمل و نقل

در پرورش بلدرچین های گوشتی هم، همین هزینه ها را در نظر بگیرید با این تفاوت که نیاز به خرید دستگاه های جوجه کشی و قفس های مکانیزه ندارید چون جوجه های یکروزه را خریداری کرده و آنها در قفس هایی که دست ساز هم، می توانند باشند، به مدت 42 الی 50 روز پرورش می دهید و روانه کشتار می کنید. یکی از مهمترین مراکزی که در کشور ایران به کار پرورش بلدرچین مشغول است ، مرکز  پرورش بلدرچین در اصفهان است.

محاسبه سود پرورش بلدرچین

سوالی که در ذهن بسیاری از شما خوانندگان مطرح می شود این است که؛ آیا پرورش بلدرچین نیاز به مجوز خاصی دارد؟

زمانی برای پرورش بلدرچین نیاز به مجوز دارید که تعدا قطعاتی که پرورش می دهید بالای 10 هزار قطعه باشد در این صورت هر پرورش دهنده ای موظف است مجوز های لازم را از جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت تامین کند. در غیر این صورت نمی توانید بر روی محصولات تولیدی خود ( تخم و گوشت بلدرچین) به نام برندتان اشاره کنید.

 آیا از پرورش بلدرچین سود خوبی به دست می آید؟

برای پاسخ به این سوال فقط کافی است یک جستجوی کوتاه و مختصر در صفحات اینترنتی انجام دهید آن وقت متوجه خواهید شد که افرا بسیار زیادی در این زمینه فعالیت می کنند و از تجربیات موفق خود و پول های زیادی که از این راه به دست آورده اند، حرف زده اند.

و سخن آخر: اگر همچنان به کار پرورش بلدرچین علاقه مند هستید، برای بالا بردن سطح اطلاعات خود به مقالات منتشر شده ما در وبلاگ بلدرچین مراجعه کرده و تک تک آنها را مطالعه کنید. چنانچه به مسلئه خاص و مبهمی برخورد کردید، سوالات خود را با ما درمیان بگذارید تا کارشناسان ما در اولین فرصت ممکن به شما پاسخ دهند و اگر در بین شما افرادی هستند که، تجربه خاصی در باره پرورش بلدرچین دارند ، آن را در قسمت نظرات کاربران درج کنند. مطمئن باشید استفاده از تجربیات شما برای بسیاری از افرادی که در این کار مبتدی هستند، خالی از لطف نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.