آموزش جوجه کشی, مقالات جوجه کشی

علت هچ پایین دستگاه جوجه کشی | دلیل مرگ جوجه داخل تخم 

دلیل مرگ جوجه ها در دوره هچر و راندمان پایین ماشین جوجه کشی - اندیشه سبز

دلیل مرگ جوجه ها در دوره هچر و راندمان پایین ماشین جوجه کشی

یکی از مشکلات جوجه کشی با استفاده از ماشین جوجه کشی،هچ پایین تخم ها و یا مرگ جوجه های تکامل یافته در داخل تخم است که دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. در این نوشته از اندیشه سبز به بررسی عوامل مختلف موثر در هچ پایین دستگاه جوجه کشی خواهیم پرداخت و راه حل های مفیدی را نیز برای آن معرفی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

دلایل هچ پایین تخم ها در دستگاه جوجه کشی

همانطور که گفته شد این امر دلایل مختلفی می تواند داشته باشد از مهم ترین و رایج ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- نطفه دار نبودن تخم 

مهم ترین دلیلی که سبب جوجه نشدن تخم می شود، نطفه نداشتن تخم است.لازمه نطفه دار بودن تخم ها ، جفت گیری پرنده نر با ماده یا همان خروس با مرغ است. بنابراین اگر قصد خرید تخم نطفه دار را دارید، حتما به وجود پرنده های نر در میان پرنده های ماده توجه کنید

نطفه دار نبودن تخم جوجه کشی - اندیشه سبز

معمولا به ازای هر سه پرنده ماده باید یک پرنده نر وجود داشته باشد تا تخم ها به اندازه کافی نطفه دار شوند و اگر هم خودتان دارای گله مولد و تخم گذار هستید، به این نکته حتما دقت کنید. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مقاله راهنمای خرید تخم نطفه دار را بخوانید تا موفقیت در جوجه کشی را به دست آورید. 

2- بیماری گله مادر

زمانی که مرغ های تخم گذار دارای بیماری خاصی باشد، می تواند این بیماری را به تخم ها منتقل کند، بنابراین خرید تخم نطفه دار از گله های بیمار احتمال هچ نشدن تخم ها را بالا خواهد برد. بنابراین قبل از خرید تخم نطفه دار به سالم بودن پرنده های تخم گذار توجه کنید. از نشانه های آن هم سرحال و پر اشتها بودن مادر است.

3- تخم های ترک خورده 

تخم نطفه دار ترک خورده - اندیشه سبز

تخم هایی که دارای کمترین ترک خوردگی و یا حتی سوراخ باشند، به احتمال خیلی زیاد به نطفه تبدیل نخواهند شد، چرا که در آن نواحی غشای محافظ تخم از بین رفته و راه ورود میکروب ها به داخل تخم باز شده است. بنابراین از خرید آنها خودداری کنید چون سبب مردن جنین های در حال رشد سایر تخم ها نیز خواهد شد. 

4- تنظیم نبودن دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی

قبل از شروع جوجه کشی ، با استناد به منابع معتبر ، دما و رطوبت دقیق و مناسب برای جوجه کشی از تخم مورد نظر را به دست آورید، سپس اطلاعات به دست آمده را به صورت دقیق بر روی دستگاه تنظیم کنید. دما و رطوبت تنظیم شده باید به شکل دقیقی توسط دستگاه اجرا شود و نمایشگرها هم اعداد مورد نظر شما را نشان دهند، در غیر این صورت سنسورهای دستگاه را مورد بازبینی قرار دهید. 

5- چرخش نامناسب تخم ها

یک دستگاه جوجه کشی استاندارد باید به صورت مداوم و زمان بندی شده تخم ها را مورد چرخش قرار دهد، در صورت عدم چرخش تخم ها و یا چرخش ناگهانی و تند، مشکلاتی برای جنین به وجود خواهد آمد که آن را به جوجه نخواهد کرد. در صورت عدم چرخش، جوجه از تمامی قسمت های زرده تغذیه نخواهد کرد و در صورت چرخش ناگهانی و تند، احتمال پارگی کیسه هوایی و فاسد شدن تخم وجود دارد.

چرخش نامناسب تخم ها - اندیشه سبر

دستگاه های جوجه کشی اندیشه سبز به دو شکل گهواره ای و 360 اقدام به چرخش تخم ها میکند که هر دو از راندمان بالایی برخوردار هستند چون که به صورت کاملا استاندارد تخم ها را مورد چرخش قرار می دهد بدون اینکه ضربه ای به آنها وارد کند، مانع از چسبیدن زرده به پوسته داخلی شده و زمینه رشد کامل جنین را فراهم می کند. برای مشاهده لیست محصولات جوجه کشی اندیشه سبز به صفحه دستگاه جوجه کشی مراجعه کنید. 

6- تهویه نامناسب دستگاه

زمانی که جنین در داخل تخم رشد می کند همانند یک موجود زنده به اکسیژن نیاز دارد و این اکسیژن لازم از طریق منافذ تخم به جنین میرسد، بنابراین حتی زمانی که به تازگی جوجه کشی را شروع کرده اید باید دریچه های هوا را به مقدار خیلی کمی باز کنید و اجازه کار فن تهویه را بدهید. به مرور زمان و با رشد جنین باید دریچه ها را به مقدار بیشتری باز کنید و در سه آخر نیز باید همه دریچه ها را با تمام ظرفیت باز کنید تا برای شکستن تخم انرژی کافی داشته باشند.

7- عدم نظافت تخم ها قبل از جوجه کشی

عدم نظافت تخم ها قبل از جوجه کشی - اندیشه سبز

زمانی که تخم ها را از مزرعه جمع آوری می کنید و یا خریداری می کنید، باید آنها را با استفاده از یک پارچه زبر و خشک ، کاملا تمیز کنید و آلودگی های موجود در سطح آن را از بین ببرید، این آلودگی ها حاوی میکروارگانیسم بوده که تحت دما و رطوبت خوب دستگاه جوجه کشی شروع به رشد کرده و از طریق نفوذ به داخل تخم ، موجب مرگ جنین خواهد شد. 

8- عدم شستشوی دستگاه جوجه کشی

حتما باید قبل و بعد از جوجه کشی، دستگاه را به خوبی تمیز کنید. زمانی که جوجه ها از تخم بیرون می آیند، مایعات و ترشحات بدن آنها در کف دستگاه تجمع پیدا می کند و به مرور زمان فاسد شده و موجب آلودگی دستگاه می شود. پس اگر دستگاه را بعد از اتمام جوجه کشی تمیز نکنید موجب مرگ جنین ها در دوره جوجه کشی بعدی خواهد شد. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مقاله آموزش ضدعفونی دستگاه جوجه کشی را بخوانید.

9- انتقال سریع به دوره هچر 

معمولا گفته میشود که سه روز آخر جوجه کشی به دوره هچر تعلق دارد. با ورود به این دوره باید تخم ها از داخل شانه ها برداشته و وارد سبد هچر کنید، هم چنین دما و رطوبت را نیز برای این دوره تنظیم کرد. 

انتقال سریع به دوره هچر - اندیشه سبز

برخی از پرورش دهنده ها یک روز زودتر تخم ها را وارد دوره هچر می کنند و این امر باعث عدم چرخش تخم ها برای یک روز می شود که نتیجه آن عدم تغذیه جوجه از تمامی قسمت های زرده می شود. برای اینکه آغاز دوره هچر را به خوبی حدس بزنید، باید از کل دوره جوجه کشی به ترتیب سه عدد آخر را کم کنید و عدد سوم مربوط به روز هچر می باشد. 

به عنوان مثال در مورد مرغ که کل دوره جوجه کشی آن 21 روز است اگر سه عدد آخر را کم کنیم به عدد 19 خواهیم رسید و با شروع روز نوزدهم می توانید تخم ها را وارد دوره هچر کنید. 

10- سفت ماندن پوسته 

زمانی که جوجه به صورت کامل رشد کرده اما قادر به بیرون آمدن از تخم نیست، اصطلاحا مرگ جوجه در داخل تخم اتفاق می افتد که علت واضح آن هم سفت ماندن پوسته تخم در اثر رطوبت پایین دستگاه است. 

برای جلوگیری از این مشکل حتما باید رطوبت را به شکل درستی تنظیم کنید و اجازه پایین آمدن آن را ندهید، اگر رطوبت بالاتر رفت مشکلی پیش نخواهد آمد، اما پایین تر از مقدار تنظیم شده مشکل ساز خواهد بود. همچنین از باز کردن درب دستگاه در دوره هچر و سه روز آخر اکیدا خودداری کنید. 

از ما بپرسید …

در این نوشته به 10 علت مهم هچ پایین دستگاه جوجه کشی اشاره شد، در صورتی که سوالی در ذهن دارید و دارای مشکلی در روند جوجه کشی هستید، می توانید از طریق نظرات همین صفحه با ما در میان بگذارید، سریعا به آن پاسخ خواهیم داد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.