بلدرچین

جوجه کشی از بلدرچین

شرایط جوجه کشی از بلدرچین - اندیشه سبز

شرایط جوجه کشی از بلدرچین

تخم نطفه دار، تحت شرایط خاصی ( به وسیله مرغ مادر یا با استفاده از دستگاه جوجه کشی) به جوجه تبدیل می شود که به این فرایند( تبدیل تخم به جوجه) جوجه کشی می گویند.

درصد تبدیل شدن تخم های نطفه دار  به جوجه، با استفاده از مرغ مادر 50 الی 60 درصد امکان پذیر است ولی اگر یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و با کیفیت داشته باشید، این امکان وجود دارد که بیشتر از 90 درصد تخم ها، پتانسیل تبدیل شدن به جوجه را داشته باشند. تا انتهای مقاله همراه ما باشید و با فرایند جوجه کشی از تخم بلدرچین به صورت کاملا حرفه ای آشنا شوید.

دستگاه جوجه کشی 96 تایی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی
» امکان جوجه کشی از تخم نطفه دار نژادهای مختلف بلدرچین
» برخورداری از سنسور دما و رطوبت سوئیسی
» دارای قابلیت کارکرد با باتری
قیمت : 7,100,000 تومان

چرا برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار بلدرچین از دستگاه جوجه کشی استفاده می کنند؟

حقیقت این است که یک بلدرچین ماده به خاطر اصلاح های ژنتیکی که در آن صورت گرفته است، قادر به کرچ شدن نمی باشد و اگر چنین قصدی داشته باشید، حتما باید تحت شرایط خاصی آنها را برای کرچ شدن آماده کنید که تقریبا یک پروسه طولانی است و به سختی هم امکان پذیر است.

چرا برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار بلدرچین از دستگاه جوجه کشی استفاده می کنند - اندیشه سبز

از همین رو پیشنهاد می کنم بدون اینکه متحمل انجام کارهای سخت باشید، یک دستگاه جوجه کشی با کیفیت تهیه کنید تا لذت جوجه کشی را به نحو احسن تجربه کنید. قبل از آموزش جوجه کشی قصد داریم تا شما را با یک دستگاه جوجه کشی ارزان قیمت که آپشن های مختلفی هم می تواند داشته باشد، آشنا کنیم چون مهمترین مسئله ای که شما را در امر جوجه کشی از تخم های نطفه دار بلدرچین موفق خواهد کرد، خرید یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و حرفه ای است.

یک دستگاه جوجه کشی استاندارد چه مزیت هایی باید داشته باشد؟

مطمئنا دغدغه خرید چنین دستگاهی را خواهید داشت چون انواع و اقسام دستگاه های جوجه کشی در بازار وجود دارد که فروشندگان برای جلب توجه مشتریان، متعصبانه آن را به قصد فروش تبلیغ می کنند بدون اینکه کوچکترین اشاره ای به ضعف و یا عدم عملکرد آن داشته باشند. به قول ما ایرانی ها «هیچ بقالی نمی گوید که ماست من ترش است» پس برای خرید یک دستگاه جوجه کشی خوب به این موارد مهم توجه کنید :

یک دستگاه جوجه کشی با کیفیت دستگاهی است که مجهز به سیستم تهویه، سیستم چرخش تخم، سنسور های تنظیم کننده دما و رطوبت باشد و مهمتر از همه اینکه جنس آلیاژ بدنه آن فلزی یا از مواد غیر استاندارد مثل نئوپان و … نباشد در غیر این صورت ضمن اتلاف وقتی که برای اینکار گذاشته اید، تمامی هزینه های شما برای خرید تخم های نطفه دار و دستگاه های بی کیفیت، از بین خواهد رفت و بدتر از همه اینها تلف شدن صد درصدی نطفه های داخل تخم است که می توانستند به جوجه تبدیل شوند.

سایر امکانات مثل سیستم انتخاب پرنده، سیستم روز شمار و… چیزی نیست که نبود آن در کار شما وقفه ای ایجاد کند البته اگر بودجه خرید چنین دستگاه هایی را دارید آن را صرف خرید یک دستگاه تمام اتوماتیک کنید که تمامی شرایط لازم برای جوجه کشی حرفه ای در آن سازماندهی شده است.

بی خطر بودن یکی دیگر از مزیت های دستگاه جوجه کشی حرفه ای است به این صورت که  قبل از وصل کردن آن به برق 220 ولتی به آداپتورهای کاهش دهنده ولتاز برق متصل باشد و مهمتر از همه این است که دستگاه باید در طول مدت 17 روز به طور مداوم کار کند پس باید قابلیت کار با برق 12 ولتی باطری ماشین را هم، داشته باشد چون اگر برق منطقه حتی به مدت یک ساعت قطع شود، زندگی نطفه ها به خطر می افتد.

چگونه جوجه کشی از بلدرچین را آغاز کنیم؟

بعد از تهیه یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و حرفه ای، شما باید اقدام به خرید تخم های نطفه دار با کیفیت کنید. تخم ها را از مزارع معتبر و یا مراکز فروش تخم های نطفه دار که مجوز سازمان جهاد کشاورزی و بهداشت را دارند، بخرید چون عدم نطفه دار بودن تخم ها هم، شما را در فرایند جوجه کشی موفق، متضرر خواهد کرد. برای نطفه دار بودن تخم های بلدرچین حضور پرنده نر و جفتگیری با ماده الزامی است والا بلدرچین ماده، بدون جفتگیری با جنس نر هم  قابلیت تولید تخم را دارد منتها تخمی می گذارد که فاقد نطفه است.

چگونه جوجه کشی از بلدرچین را آغاز کنیم - اندیشه سبز

هم اکنون در سایت های اینترنتی کسانی اقدام به فروش تخم های نطفه دار می کنند که ممکن است معتبر نباشند و یا به شما تخم هایی را بفروشند که فاقد نطفه است پس غول تبلیغات افراد سود جو را نخورید و اگر هم مجبور به این کار شدید، حداقل از سایت هایی بخرید که نماد اعتماد الکترونیکی را دارند و مهمتر از همه اینکه، چند صد کیلومتر از شهر محل سکونت شما، فاصله ندارند چون دست اندازهای جاده ای، دمای بالای 20 درجه و کمتر از 15 درجه سانتیگراد، سلامت نطفه ها را به خطر می اندازند.

ایام جوجه کشی از تخم های نطفه دار بلدرچین چقدر است؟

17 روز طول می کشد تا تخم های نطفه دار قابللیت تبدیل شدن به جوجه را داشته باشند ولی به شرطی که دستگاه جوجه کشی در تمام این 17 روز به نحو احسن کار کند و تخم های نطفه دار رطوبت، دما و تهویه لازم را دریافت کنند.

دمای مورد نیاز در 13 روز اول ( که به آن ایام ستر می گویند) 37.8 درجه سانتیگراد است و رطوبت لازم باید 65 درصد باشد. بعد از پایان 13 روز و شروع روز چهارهم، نطفه ها در شرایط تبدیل شدن به جوجه قرار می گیرند که به این چند روز پایانی ایام هچر گفته می شود. مقدار دما در این ایام کاهش می یابد و به 37.2 درجه سانتیگراد می رسد چون  دمای بدن جنین به خاطر تلاش بی وقفه ای که برای بیرون آمدن از تخم می کند بیشتر می شود و رطوبت زیاد باید پوسته تخم را نرمتر کند تا جوجه ها قدرت شکستن آن را دشته باشند.

شرایط قرار دادن تخم ها در داخل دستگاه جوجه کشی به چه صورت است؟

قبل از قرار دادن تخم ها در داخل دستگاه ، آن را به مدت 24 ساعت روشن کنید و از تنظمات دمایی و رطوبتی آن مطمئن شوید. دما باید روی 37.8 درجه سانتیگراد و رطوبت 60 درصدی تنظیم شود.

سپس تخم ها را داخل شانه ها گذاشته و آن را به داخل دستگاه انتقال دهید.

نکته :  شانه های جوجه کشی سه نوع متفاوت دارند. ممکن است از نوع همه کاره، غلتکی  و مخصوص باشند. بهترین شانه برای قرار دادن تخم های نطفه دار از نوع همه کاره و غلتکی است چون شانه های مخصوص فقط برای جوجه کشی از یک پرنده به خصوصی طراحی شده است و اگر شما قصد جوجه گیری از تخم های دیگری را داشته باشید، مجبور به تهیه شانه ای که در اندازه تخم جدید است، خواهید بود.

شرایط قرار دادن تخم ها در داخل دستگاه جوجه کشی به چه صورت است - اندیشه سبز

شرایط  قرار دادن تخم ها در شانه های مخصوص به این صورت است :  از آنجایی که کیسه هوایی در قسمت پهن تخم است پس باید انتهای تخم رو به بالا و قسمت باریک تخم رو به پایین و عمود باشد تا نطفه ها شرایط بهتری برای رشد داشته باشند در حالی که در شانه های غلتکی و همه کاره، بهتر است که تخم ها به صورت افقی باشند. شرایط چرخش تخم ها در شانه های مخصوص،  دستی است و تا 45 درجه امکان پذیر است در حالی که در شانه های همه کار  و غلطکی به صورت کاملا اتوماتیک و تا زاویه 360 درجه هم امکان پذیر است.

محلی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار می گیرد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

تمامی مواردی که در پارگراف های قبلی به آن اشاره کردم، جزو شرایط مهم  و اساسی برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار بلدرچین بودند ولی محل قرار گیری دستگاه هم جزو پارامترهای اصلی است که می تواند نقش مهمی در عملیات جوجه کشی موفق ایفا کند.

اگر کف زمین که دستگاه جوجه کشی را در آن قرار می دهید تراز نباشد، مقدار دما بالا یا پایین تر از حد مجاز باشد، محل قرار گیری دستگاه مجهز به برق اضطراری نباشد  و یا عبور مرور هوای تازه به داخل آن با مشکل مواجه شود، راندمان جوجه کشی کاهش می یابد وشما هر گز نمی توانید نتایج مثبت و قابل قبولی را بعد از پایان کار تجربه کنید چون نطفه، مثل هر موجود زنده دیگری برای ادامه حیات به اکسیژن گیری و دفع دی اکسید کربن احتیاج دارد و این امر توسط منافظی که درسطح پوسته وجود دارد، امکان پذیر است.

محلی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار می گیرد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ - اندیشه سبز

تصور کنید که محل قرار گیری دستگاه، مجهز به هیچ درب و پنجره ای برای عبور هوای تازه و خروج دی اکسید کربن نباشد. سطح دی اکسید کربن در اطراف تخم ها بالا می رود و هر بار که تخم ها نفس می کشند به جای اکسیژن و هوای تازه، دی اکسید کربن  دریافت می کنند. از شما می پرسم چقدر می توانید بدون دریافت اکسیژن زنده بمانید؟

اگر محل قرارگیری دستگاه مجهز به سیستم برق اضطراری نباشد جریان دما دچار نوسان می شود و  به شدت پایین می آید هر چقدر که قطعی برق به طول بینجامد( از 10 الی 60 دقیقه) به همان اندازه نطفه ها شرایط زنده ماندن را از دست می دهند.

نتیجه : پارامترهای لازم برای عملیات جوجه کشی موفق عبارتند از :

  1.  خرید یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و با کیفیت
  2.  تهیه تخم های نطفه دار از مزارع پرورشی و یا مراکز ارائه تخم های نطفه دار قابل اعتماد
  3. محل قرار گیری دستگاه مجهز به سیستم های تهویه، گرمایشی، سرمایشی و برق اضطراری باشد.

1 دیدگاه در “جوجه کشی از بلدرچین

  1. مهدی توکلی گفت:

    با سلام و احترام فروان

    باتشکر فروان از شما عزیزان که اطلاعات ارزشمند ، دقیق ، علمی و دلسوزانه خود را در اختیار عموم قرار می دهید

    سپاسگزارم و امیدوارم موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.