آموزش جوجه کشی, سایر پرندگان, مقالات جوجه کشی

نحوه جوجه کشی از مرغ شاخدار | پرورش و جوجه کشی مرغ گینه ای

آموزش شیوه جوجه کشی و پرورش مرغ شاخدار - اندیشه سبز

آموزش شیوه جوجه کشی و پرورش مرغ شاخدار 

مرغ شاخدار یا همان مرغ گینه ای پرنده هایی زینتی و با قدرت پرواز هستند که در ایران نیز به خوبی پرورش داده می شود. مرغ گینه ای از راسته ماکیان سانان بوده و برای تولید تخم و گوشت و به لحاظ زینتی بودن پرورش داده می شود. 

آنها در سن 8 الی 9 ماهگی به سن بلوغ می رسند و شروع به جفت گیری و تخم گذاری خواهند کرد، معمولا از اواخر اسفند تا اواسط تابستان تخم گذاری می کنند و بسته به شرایط زندگی و تغذیه بین 80 الی 160 تخم خواهند گذاشت. 

آنها تا 5 سال متوالی هم می توانند تخم گذاری خوبی داشته باشند و از لحاظ تخم گذاری بهتر از مرغ عمل می کنند. وزن گیری آنها بین یک و نیم الی دو کیلو خواهد بود، گوشت مرغ گینه ای همانند گوشت مرغ سفید است اما طعمی نزدیک به گوشت قرقاول دارد، آنها میزان گوشت بالایی دارند و تقریبا 50 درصد از بدن آنها ، شامل گوشت قابل مصرف است. 

حال که با بخشی از مزایای نگهداری و پرورش این پرنده های پر خاصیت آشنا شدید، در این نوشته از اندیشه سبز قصد داریم نحوه جوجه کشی و تولید جوجه های یک روزه مرغ و خروس شاخدار را به شما آموزش دهیم، با ادامه مطلب همراه باشید.

دستگاه جوجه کشی 96 تایی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ شاخدار
» مجهز به سیستم انتخاب پرنده
» دارای فیلم آموزشی جوجه کشی به صورت رایگان
قیمت : 7,100,000 تومان

شرایط لازم برای جوجه کشی از مرغ گینه ای 

جوجه کشی از تخم نطفه دار این پرنده ها نیز همانند سایر پرنده های خانگی و بومی مانند مرغ و بوقلمون و قرقاول به راحتی امکان پذیر است. کافیست شرایط لازم برای این کار را داشته باشید که به موارد زیر می توان اشاره کرد :

  1. دسترسی به تخم های نطفه دار با کیفیت
  2. استفاده از یک دستگاه جوجه کشی ایده آل و استاندارد
  3. آماده سازی محیطی استاندارد برای جوجه کشی 
  4. فراهم کردن محیطی گرم و تمیز برای مراقبت از جوجه ها 
  5. تغذیه جوجه ها با استفاده از مواد غذایی مقوی 

تمامی موارد فوق در ادامه این نوشته آموزش داده خواهند شد و یک راهنمایی کلی برای آغاز جوجه کشی از مرغ شاخدار می باشد. 

جوجه کشی از مرغ گینه ای چه مزایایی دارد ؟

این پرنده ها هم برای تولید گوشت و تخم و هم به عنوان پرنده زینتی پرورش داده می شوند، بنابراین قیمت بالایی نسبت به سایر پرنده های خانگی مانند مرغ و بوقلمون دارند و مانند یک قرقاول با ارزش است.

جوجه کشی از مرغ گینه ای چه مزایایی دارد ؟ - اندیشه سبز

با آموزش نحوه جوجه کشی از تخم نطفه دار آنها برای همیشه این مهارت را خواهید آموخت و از فروش جوجه های چند روزه و حتی پرنده های گوشتی و بالغ گینه ای به درآمد خوبی خواهید رسید، کافیست مکان مناسبی برای نگهداری از آنها داشته باشید که حتی انباری و حیاط و باغچه خانه شما نیز برای شروع کار مناسب خواهد بود. 

راهنمای خرید تخم نطفه دار مرغ شاخدار 

منظور از تخم نطفه دار تخمی است که حاوی نطفه بوده و از طریق جفت گیری پرنده نر به بدن پرنده ماده منتقل شده و تخم ها را بارور و قابل جوجه کشی می کند. پس برای خرید تخم با کیفیت و نطفه دار حتما باید به پرورش دهنده هایی مراجعه کنید که مرغ و خروس شاخدار را با هم پرورش می دهند. در حالت کلی بهتر است موارد زیر را قبل از خرید مد نظر قرار دهید :

1- از خود پرورش دهنده های مرغ و خروس شاخدار خرید کنید و به فروشنده ها و واسطه ها مراجعه نکنید

2- به صورت حضوری برای خرید اقدام کنید و از خرید اینترنتی و غیر حضوری بپرهیزید، چرا که امکان فروش تخم های متفرقه و بدون نطفه وجود دارد. 

3- قبل از خرید به بررسی سالن پرورش بپردازید و از وجود پرنده های نر و ماده در سالن مطمئن شوید؛ برای تشخیص مرغ شاخدار از خروس آن باید به سه چیز توجه کنید : 1- صدا 2- تاج 3- ریش 

صدای پرنده نر بلند تر و خشن تر است و هم چنین دارای تاجی بلند تر از ماده است. پرنده شاخدار نر دارای ریش گوشتی است اما ماده فاقد آن است. 

4- به رنگ و شکل تخم ها توجه کنید، تخم های مرغ گینه کمی کوچکتر از تخم مرغ است و دارای نوک تیزتری است و نقطه های قهوه ای رنگی را می توانید بر روی آن مشاهده کنید. 

5- از خرید تخم های کثیف، ترک خورده و دارای لکه های خونی خودداری کنید، احتمال جوجه شدن این تخم ها پایین است. 

6- به ظرفیت دستگاه جوجه کشی خود توجه کنید و از خرید یکباره تعداد بالایی تخم نطفه دار پرهیز کنید. هم چنین در نوشته راهنمای خرید تخم نطفه دار اطلاعات کاملتری را دریافت خواهید کرد. 

انتخاب و خرید دستگاه جوجه کشی

پس از اطمینان از وجود پرورش دهنده مطمئن و خوش سابقه مرغ گینه ای و امکان تهیه تخم های نطفه دار تازه از او، می توانید برای خرید دستگاه جوجه کشی اقدام کنید. برای شروع کار بهتر است از تعداد تخم های کمتری استفاده کنید تا در صورت جوجه نشدن تخم ها ، ضرر مالی کمتری را متحمل شوید.

به مرور زمان که دانش و مهارت شما در این زمینه افزایش یافت می توانید از دستگاه های بزرگتر و با ظرفیت بیشتری استفاده کنید و کسب و کار خود را رونق دهید. 

همانطور که می دانید دستگاه های جوجه کشی مختلفی در بازار وجود دارند و قطعا برای خرید آنها سردرگم خواهید شد، به منظور در نوشته ای جداگانه به بهترین دستگاه جوجه کشی پرداخته ایم، برای مطالعه به مقاله راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی مراجعه کنید.

دستگاه های جوجه کشی خانگی برای شروع کار شما مناسب است و با توجه به اینکه ایزی باتور 6 بهترین کیفیت و راندمان را دارد و مناسب برای جوجه کشی از تخم پرنده های زینتی نیز می باشد، آن را برای جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ شاخدار پیشنهاد می کنیم. 

آماده سازی محیط مناسب برای جوجه کشی

جهت بالا بردن راندمان جوجه کشی و افزایش درصد موفقیت، باید محیط استانداردی را برای این کار فراهم آورید. دما و رطوبت محل جوجه کشی باید کاملا ثابت و بدون تغییر باشد، بنابراین به عبارتی می توان گفت که قرار دادن دستگاه جوجه کشی در محیط هایی مانند آشپزخانه، بالکن، پشت بام، حیاط و هر محیط دارای آب و هوای متغیر مناسب نیست. اتاق یا انباری که دارای دما و رطوبت ثابتی است و ورود و خروج هوای خیلی کمی دارد، بهترین مکان برای جوجه کشی خواهد بود. 

آماده سازی محیط مناسب برای جوجه کشی - اندیشه سبز

دمای مناسب برای محیط جوجه کشی باید بین 23 الی 27 درجه سانتی گراد باشد و از طریق سیستم های سرمایشی و گرمایشی باید این دما را تامین کنید چرا که دمای بسیار بالا و بسیار پایین در روند جوجه کشی اختلال ایجاد خواهد کرد. 

هم چنین رطوبت مناسب برای محیط جوجه کشی باید بین 35 الی 50 درصد باشد که برای این کار نیاز به دستگاه های رطوبت ساز و یا فن تهویه خواهید داشت تا رطوبت را به مقدار استاندارد برسانید. 

در نوشته شرایط مناسب محیط جوجه کشی به آموزش های لازم و کامل در این باره پرداخته شده است. با مطالعه این مقاله نسبت به استاندارد سازی محیط جوجه کشی اقدام کرده و راندمان آن را تا حد قابل توجهی افزایش خواهید داد. 

شروع جوجه کشی از تخم مرغ شاخدار 

پس از فراهم کردن محیط مناسب ، خرید و تست دستگاه جوجه کشی میتوان تخم های نطفه دار مرغ گینه ای را خریداری کرده و فرایند جوجه کشی را شروع نمود. برای این کار پیشنهاد می کنیم طبق مراحل زیر پیش بروید :

1- محیط را کاملا تمیز کنید و دما و رطوبت مناسب جوجه کشی را تنظیم کنید، دما و رطوبت مناسب برای محیط جوجه کشی در بالا توضیح داده شد. 

2- دستگاه جوجه کشی را به محیط منتقل کنید و بدون اینکه آن را روشن کنید، درب دستگاه را باز کرده تا دما و رطوبت محیط با دما و رطوبت داخلی دستگاه همسان شود. 

3- تخم های مرغ گینه ای را به کمک یک دستمال خشک و زبر، تمیز کنید تا آلودگی های موجود در بر روی تخم از بین بروند، دقت کنید که هرگز نباید تخم ها را بشویید و یا با مواد ضد عفونی کننده ضد عفونی نکنید. 

4- پس از اطمینان از تمیز بودن تخم ها می توانید آنها را وارد دستگاه کنید، البته نباید درب دستگاه را ببندید تا تخم ها نیز با دما و رطوبت محیط سازگار شوند. 

5- پس از گذشت یک ساعت می توانید درب دستگاه را بسته و آن را به برق متصل کنید و دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی از تخم مرغ شاخدار را بر روی دستگاه تنظیم کنید. دما را روی 37.5 درجه سانتی گراد و رطوبت را روی 60 درصد تنظیم کنید. 

6- روند جوجه کشی را تحت نظر بگیرید و به طور پیوسته دما و رطوبت نشان داده شده بر روی دستگاه و خطاهای آن را کنترل کنید و در صورت بروز هرگونه مشکلی، سریعا آن را برطرف کنید. 

7- حتما سیستم های برق اضطراری مانند موتور برق، یو پی اس ، باتری خودرو و مبدل 12 به 220 ولت و… در دسترس داشته باشید تا در صورت قطع شدن برق شهری، بتوانید برق دستگاه جوجه کشی را تامین کرده و از خراب شدن تخم ها جلوگیری کنید. 

8- دوره جوجه کشی مرغ شاخدار 28 روز است که سه روز آخر آن به دوره هچر اختصاص دارد، اگر در مورد ستر و هچر اطلاعات کافی ندارید بهتر است مقاله اصطلاحات جوجه کشی را بخوانید تا با این موارد آشنا شوید. 

بهتر است که تاریخ شروع جوجه کشی را یادداشت کنید و با رسیدن به روز 25 ام ، چرخش دستگاه را متوقف کرده و دما و رطوبت را برای دوره هچر تنظیم کنید. دمای 37.2 درجه سانتی گراد و رطوبت 65 درصد مقادیر مناسبی برای این پرنده هستند.

البته اگر از دستگاه های دارای ستر و هچر همزمان استفاده می کنید، نیازی به تغییر در دما و رطوبت دستگاه و متوقف سازی چرخش آن نیست، کافیست تخم های رسیده به دوران هچر را به قسمت زیرین دستگاه انتقال دهید. 

9- نطفه سنجی تخم ها در روز هفتم ، چهاردهم و بیست و یکم حتما باید انجام شود. هدف از نطفه سنجی شناسایی تخم های بدون نطفه و خارج کردن آنها از پروسه جوجه کشی است چرا که آنها به مرور زمان در داخل دستگاه فاسد شده و سبب مرگ جنین های در حال رشد نیز خواهند شد. در نوشته آموزش نطفه سنجی به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است. 

آماده سازی محیط برای جوجه های تازه به دنیا آمده 

در حدود روزهای 28 الی 30 ام شاهد بیرون آمدن جوجه ها از تخم خواهید بود. آنها تا 24 ساعت پس از تولد باید در داخل دستگاه جوجه کشی بمانند تا بدنشان کاملا خشک شده و آماده زندگی در محیط بیرون شوند. 

دقت کنید که دوره هچر باید دریچه های دستگاه را با تمام ظرفیت باز کنید تا هوا به خوبی تهویه شود و جوجه ها اکسیژن کافی برای تنفس داشته باشند. 

پس از اتمام 24 ساعت از زمان تولد جوجه های گینه ای ، باید آنها را به محیطی گرم و کاملا بهداشتی انتقال دهید تا پرورش یابند. محیط مناسب برای نگهداری جوجه ها باید ویژگی های زیر را داشته باشد :

1- در کف بستر از خاک اره و یا پوشال های نرم استفاده کنید تا کف پای جوجه ها آسیب نبیند. 

2- محل نگهداری جوجه ها باید کاملا صاف و بدون شیب باشد تا دچار ناهنجاری پا و فلجی نشوند، برای صحت از صاف بودن بستر می توانید از تراز استفاده کنید. 

3- برای گرم کردن جوجه ها حتما از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید. دقت کنید که جوجه ها بدن ضعیفی دارند و با کمترین سرما تلف خواهند شد، بنابراین دمای محیط آنها را به 32 الی 33 درجه سانتی گراد برسانید و اگر لامپ مادر مصنوعی توانایی تامین حرارت لازم را ندارد، از بخاری گازی نیز باید استفاده کنید. 

4- در محل نگهداری جوجه ها حتما از فن تهویه کوچک استفاده کنید تا بوی نامطبوع حاصل از فضولات آنها را از محیط خارج کند، این کار به تنفس بهتر و افزایش اشتهای جوجه ها کمک خواهد کرد. 

5- از ورود و خروج افراد متفرقه به محل نگهداری جوجه ها خودداری کنید و حتما قبل از ورود دستان و کفش های خوب را ضدعفونی کنید تا احتمال انتقال بیماری از انسان به صفر برسد. 

6- دیوارها، سقف و کف محل نگهداری را کاملا سیمان کاری کنید تا امکان ورود موجودات موذی مانند سوسک و موش به محیط وجود نداشته باشد، همچنین پنجره ها را توری بکشید تا پرنده های وحشی مانند کبوتر و گنجشک با جوجه های شما هم غذا نشوند، این موجودات نیز می توانند ناقل بیماری های کشنده زیادی باشند. 

7- از دانخوری و آبخوری مخصوص جوجه ها استفاده کنید که برای خوردن آب و دان اذیت نشوند و به راحتی به آنها دسترسی داشته باشد، بهتر است این تجهیزات به صورت شبکه بندی باشند تا جوجه ها داخل آب و غذا نیفتند و سبب کثیف شدن دان و آب نشوند. 

آبخوری و دانخوری ها را کمی با فاصله نسبت به لامپ مادر مصنوعی قرار دهید چرا که قسمت زیرین لامپ داغ بوده و جوجه ها معمولا در اطراف جمع می شوند و بهترین مکان برای خوردن و آشامیدن نیز مکانی است که دمای متعادلی داشته باشد. 

نحوه تغذیه و مراقبت از جوجه ها 

جوجه های گینه ای نیز مانند جوجه های مرغ و بلدرچین و بوقلمون از جیره غذایی استارتر تغذیه خواهند کرد که می توانید از فروشگاه های عرضه دان طیور تهیه کنید. دقت کنید که فروشگاه مورد نظر دارای مجوز از اداره دامپزشکی و جهاد کشاورزی منطقه باشد.

نحوه تغذیه و مراقبت از جوجه ها - اندیشه سبز

استفاده از مواد غذایی خانگی مانند جو، گندم، دانه سویا، علوفه و سبزیجات و صیفی جات نیز در تغذیه جوجه ها موثر خواهند بود، اما رشد کافی را به دنبال نخواهد داشت چون که تمامی مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن جوجه ها را تامین نخواهد کرد. 

اگر می خواهید از جیره غذایی دست ساز استفاده کنید بهتر است آنها را به خوبی پودر کنید تا توسط جوجه ها قابل هضم باشد، آنها همراه با دان نیاز به آب هم دارند، بنابراین دانخوری آنها را همیشه پر نگه دارید، چرا که به هضم بهتر مواد غذایی کمک خواهد کرد. 

در نوشته ای جداگانه به تغذیه مرغ گینه ای در سنین مختلف خواهیم پرداخت، اما اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این مورد به دست آورید، بهتر است نوشته راهکارهای رشد سریع جوجه ها را بخوانید.

خلاصه نوشته 

در این نوشته به تمامی نکات مهم در رابطه با جوجه کشی از مرغ گینه ای اشاره شد و از نحوه خرید دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار تا شروع جوجه کشی و به دنیا آمدن جوجه ها آموزش داده شد، در صورتی که پس از مطالعه این مقاله ، سوالی در ذهن خود دارید، از طریق دیدگاه های همین صفحه برای ما ارسال کنید، پاسخ خواهیم داد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

4 دیدگاه در “نحوه جوجه کشی از مرغ شاخدار | پرورش و جوجه کشی مرغ گینه ای

  1. مانی ببب گفت:

    سلام ببخشید مزاحم شدم من امروز مرغ شاخدار خریدم یک ماده و یک نر جاشون هم گرمه جای خیلی بزرگ نیس پیش بوقلمون ها نگه میدارم مرغ شاخدار را از بوقلمون ها جدا کنم یا باهم بمونن می‌خوام بدونم اینا کی تخم میزارن و غذا هم جو و بربری خیس هم میدم ممنون میشم بگین

    1. admins-r گفت:

      سلام بهتره جاشون فرق کنه چون اگه میخای تخم بزارن نمیشه یه جا باشن
      در مورد تخم گذاری هم باید صبر کنید.

  2. صابر نوری گفت:

    دستگاه جوجه کشی باید در جایی صاف قرار بگیرد و اینکه وقتی جوجه ها را بعد از 24 ساعت داخل دستگاه خشک شدن بیرون آوردین به آب خوری ضربه بزنید تا جوجه متوجه بشه آب خوردن از این ظرفه و بعد از خوردن آب به دانخوری ضربه بزنید تا جای دان خوردن هم یاد بگیره, توصیه میشه برای بار اول کمی آب را با شکر شیرین کنید تا اشتهای جوجه باز بشه

    1. admin-m گفت:

      بله فرمایشاتتون کاملا درسته . ممنون از اینکه تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.