بلدرچین

معرفی بلدرچین گامبلی

معرفی بلدرچین گامبلی - اندیشه سبز

با نژاد بلدرچین گامبلی آشنا شویم

در این مطلب که از وب سایت اینترنتی اندیشه سبز منتشر شده است، قصد داریم که شما را با یکی دیگر از گونه های بلدرچین با عنوان نژاد گامبلی آشنا کنیم تا اگر در صدد پرورش این نژاد از بلدرچین ها هستید با نحوه زندگی، تغذیه، جفتگیری و تخمگذاری آنها، اطلاعات کاملی در دست داشته باشید.

بلدرچین گامبلی با نام علمی Callipepla gambelii یکی از گونه های بر جدید بلدرچین است که در زبان انگلیسی به آن  Gambel’s quail هم می گویند. این نژاد از بلدرچین شباهت بسیار زیادی به گونه بلدرچین کالیفرنیایی دارد. منشاء پیدایش بلدرچین گامبلی به نواحی  بیابانی آریزونا، کالورادو، کالیفرنیا، مکزیک، تگزاس، ناوادا، و سونارا بر می گردد که توسط محقق و جانورشناس مشهور به نام ویلیام گامبل از اهالی جنوب غربی ایالات متحده آمریکا، شناسایی شده و به نام خودش به آن لقب داده است.

شکل زندگی بلدرچین های گامبلی به این صورت است که دسته های 10 تا 12 عددی تشکیل می دهند و در مناطق نزدیک به رودخانه ها، بوته های متراکم کاتوس ها و جایی که پر است از درختچه های کوتاه، لانه می سازند. در مواقع خطر و برای فرار از تیر رس دشمنان طبیعی خود ترجیح می دهند که در ارتفاعات کم پرواز کنند و یا به سرعت می دوند تا خود را به جای امن تری برسانند. غذای خود را که شامل حشرات، کرم ها، خزندگان و دانه های گیاهان است، از لابه لای بوته های کاکتوس و درخچه های بیابانی پیدا می کنند.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
» امکان جوجه کشی از نژادهای بومی و زینتی بلدرچین
» مجهز به سنسور SHT نسل 4
» برخورداری از برد لمسی با نمایشگر دیجیتالی دما و رطوبت
قیمت : 4,970,000 تومان

شکل ظاهری بلدرچین گامبلی

این نژاد از بلدرچین نیز، همانند نژاد کالیفرنیایی  یک تاج پرده ای شکل بر روی سرش دارد. گردن و پاهای آنها کوتاهتر است به طوری که جثه شان را خپل تر نشان می دهد.رنگ پر های قسمت سینه و پشت بلدرچین گامبلی نر و ماده خاکستری متمایل به آبی است با این تفاوت که پرهای سر و گردن بلدرچین گامبلی نر سیاه است و دو خط سفید در قسمت گردن و پیشانی آن به چشم می خورد. در حالی که در لابه لای پرهای بلدرچین ماده رنگ های  قهوه ای و سفید، به صورت راه راه  هم وجود دارد و تاج پرده ای که بر سرشان است کوچکتر از تاج پرنده های نر است.

طول بدن این نژاد از بلدرچین بین 28 تا 35 سانتیمتر است و وزن بدن شان در ابتدای بلوغ 160 گرم و  تا پایان بلوغ به 250 گرم هم می رسد. بلدرچین های گامبلی اگر از نظر آب و هوا در شرایط خوبی به سر برند و تغذیه مناسبی داشته باشند، به راحتی تکثیر می شوند و جمعیت آنها افزایش می یابد.

بلدرچین گامبولی در طبیعت

نحوه زندگی بلدرچین گامبلی

همانطور که در پارگراف قبلی هم به آن اشاره کردم بلدرچین های گامبلی به صورت دسته جمعی قادرند در نواحی بیابانی و بوته زارها زندگی کنند به شرطی که به منابع آب و رودخانه ها دسترسی داشته باشند.

آنها برای رفع تشنگی هر روز صبح زود و قبل از غروب آفتاب به صورت دسته ای به سمت رودخانه ها یا مناطق پر آب حرکت می کنند . با گسترش شهر ها و محدود تر شدن محیط زندگی آنها توسط انسان ،به زندگی خود در کنار آنها ادامه دادند و در زمین های اطراف شهرها و روستا ها، لانه های خود را در میان بوته زارها و علف های متراکم بنا کردند و با شروع فصل های تخمگذاری، همچنان به تکثیر نسل های خود ادامه می دهند. هر بلدرچین ماده ای بعد از جفتگیری با جنس نر قادر است بین 10 تا 12 عدد تخم بگذارد و به مدت 21 تا 24 روز از آنها مراقبت می کند تا به جوجه تبدیل شوند.

جالب است بدانید که برای مراقبت از تخم های نطفه دار ممکن است دو پرنده ماده مسئولیت این کار را بر عهده بگیرند. بعد از متولد شدن، جوجه ها در جستجوی غذا والدین خود را همراهی خواهند کرد و در سن 10 روزگی قادرند در مسیر های کوتاه پروازکنند.

بلدرچین گامبلی  از چه چیزهایی تغذیه می کند؟

بلدرچین های گامبلی  همانند سایر گونه های خود  از انواع دانه ها، بذر گیاهان، میوه های وحشی، خزندگان کوچک، حشرات، حلزون ها و … تغذیه می کنند. سبزیجات، مهمترین منبع غذایی این نژاد از بلدرچین است  و در هر فصلی که قادر به پیدا کردن سایر غذا ها نباشد می تواند از آن تغذیه می شود. انواع میوه های وحشی مثل تمشک و توت و انواع دانه ها جزو محبوب ترین غذای آنها به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.