ساخت دستگاه جوجه کشی

آموزش ساخت راک و ترنر اتوماتیک دستگاه جوجه کشی

ساخت راک و ترنر اتوماتیک دستگاه جوجه کشی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

آموزش ساخت راک و ترنر اتوماتیک دستگاه جوجه کشی

در جوجه کشی از پرنده های مختلف یکی از عواملی که بر راندمان جوجه کشی تأثیرگذار است، چرخش تخم های نطفه دار میباشد. حقیقت امر این است که نطفه درون تخم باید تا رسیدن به زمان هچ در گردش باشد. در غیر اینصورت نطفه به پوسته داخلی تخم میچسبد و رشد آن متوقف میشود. به همین منظور در ساخت ماشین جوجه کشی، سیستم چرخشی نیز طراحی میکنند تا تخم های نطفه دار در ایام ستر دائما در حال حرکت و گردش باشند.

سیستم چرخشی بیشتر دستگاه های جوجه کشی به شکل گهواره ای و با زاویه 90 درجه است. در دستگاه های حرفه ای مکانیزم چرخشی به شکل غلطکی و با زاویه 360 درجه کار میکند که بهترین حالت برای جوجه کشی می باشد.

لازم به ذکر است که چرخش تخم های نطفه دار در زمان انبار تخم ها نیز بسیار مهم است. بیشتر افراد در زمان انبار تخم های نطفه دار از ترنر اتوماتیک جهت چرخش تخم ها استفاده میکنند.

ما در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز نحوه ساخت راک و ترنر اتوماتیک جوجه کشی را به شما آموزش میدهیم. ترنر جوجه کشی که در این مقاله با هم خواهیم ساخت یک نوع راک غلطکی می باشد که شما از آن میتوانید برای جوجه کشی از تخم نطفه دار انواع پرندگان استفاده کنید. همچنین بر روی این ترنر و شانه جوجه کشی تخم نطفه دار به شکل افقی قرار میگیرد و با زاویه 360 درجه می چرخد.

برای رسیدن به راندمان های بالا در جوجه کشی باید راک دستگاه جوجه کشی به شکل اتوماتیک عمل کند. اگر برای چرخاندن تخم های نطفه دار در داخل دستگاه جوجه کشی مجبور باشید با دست آنها را بچرخانید در هر باز و بسته نمودن درب دستگاه، تنظیمات دما و رطوبت به هم می خورد. در نتیجه تخم های نطفه دار دچار شوک دمایی شده و تلف میشوند.

دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
» قابلیت جوجه کشی از انواع تخم پرندگان مختلف
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
» مجهز به موتور گیربکس دار 1RPM ساخت مالزی
قیمت : 5,450,000 تومان

فیلم آموزش ساخت ترنر جوجه کشی غلطکی

لوازم مورد نیاز برای ساخت ترنر اتوماتیک دستگاه جوجه کشی

  • 12 عدد درپوش لوله یک اینچی
  • 6 عدد لوله pvc یک اینچی هر یک با طول 33 سانتیمتر
  • 6 عدد چرخ دنده پمپ روغن دوچرخه
  • زنجیر چرخ دنده پمپ روغن دوچرخه
  • 4 قطعه تخته چوب به طول 12 اینچ
  • 2 قطعه تخته چوبی به طول 16 اینچ
  • تعدادی پیچ مهره با واشر
  • موتور الکتریکی و یا موتور دستگاه جوجه کشی
  • چسب pvc و دریل و پیچ گوشتی

مرحله اول

مرحله اول راک و ترنر اتوماتیک دستگاه جوجه کشی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

در قدم اول باید وسط درپوش ها را سوراخ کنید تا پیچ از آن عبور کند. پیچ را از داخل درپوش رد نموده و قسمت بیرونی آن را با واشر و مهره به خوبی سفت کنید. هر 12 عدد درپوش را بدین شکل آماده کنید.

مرحله دوم

مرحله دوم راک و ترنر اتوماتیک دستگاه جوجه کشی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

قطعه چوب های 12 اینچی را بردارید. بر روی سمت راست و چپ آن با فاصله 4.5 سانتیمتر از لبه ها با خودکار و یا مداد یک علامت بگذارید. در واقع یک نقطه به فاصله 4.5 سانتی متری از سمت راست و یک نقطه با فاصله 4.5 سانتی از سمپ چپ باید بر روی چوب علامت بزنید. اکنون وسط این دو نقطه نیز باید با فاصله های یکسان علامت گذاری شوند.

برای انجام این کار 4 نقطه و هر کدام را با فاصله  4.3 سانتی بر روی تخته چوبی ایجاد کنید. محل علامت گذاری باید دقیقا وسط تخته چوب باشد. برای درک بهتر حتما فیلم آموزشی را مشاهده نمایید. با استفاده دریل محل علامت گذاری را سوراخ کاری کنید.

یک عدد تخته چوبی 12 اینچی دیگر نیز همانند این تخته چوب سوراخ کنید. برای راحتی هر دو تخته چوب را بر روی هم بگذارید و دقیقا از همان محل سوراخ کاری، تخته چوب دومی را هم سوراخ کنید.

دو قطعه چوب 12 اینچی که باقی مانده اند باید بر روی یکی از تخته چوب های قبلی پیچ شوند. بدین معنی که یکی از تخته چوب های 12 اینچی در اصل 3 لایه خواهد بود.

هر دو تیکه چوب 16 اینچی نیز باید توسط پیچ بر روی تخته های 12 اینچی نصب شوند، همانند شکل زیر.

مرحله سوم

مرحله سوم راک و ترنر اتوماتیک دستگاه جوجه کشی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

لوله های pvc را که در مراحل قبلی تهیه کرده اید باید در محل سوراخکاری شده نصب کنید. آن طرف راک که 3 لایه تخته چوب بر روی هم قرار گرفته اند محل نصب چرخ دنده ها خواهد بود.

در قدم بعدی باید چرخ دنده ها را با پیچ و مهره به درپوش ها متصل نمایید. توجه داشته باشید که فقط به یک سمت از درپوش ها، چرخ دنده وصل خواهد شد. در هر دو طرف چرخ دنده باید مهره قرار گرفته باشد تا چرخ دنده به شکل ثابت و محکم نصب شود.

چرخ دنده را با کمی فاصله به پیچ خارج شده از درپوش ها پیچ بزنید. برای اینکار در هر دو طرف چرخ دنده باید مهره قرار گرفته باشد تا چرخ دنده به شکل ثابت و محکم نصب شود.

مرحله چهارم

مرحله چهار راک و ترنر اتوماتیک دستگاه جوجه کشی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

دو عدد غلطک لاستیکی را در وسط زنجیر دوچرخه باید نصب کنید. زنجیر از قسمت پایین این غلطک ها رد خواهد شد. با استفاده از این دو غلطک پلاستیکی، زنجیر با اصطکاک بیشتری بر روی چرخ دنده ها به حرکت در می آید. زنجیر را به چرخ دنده ها متصل کنید. توجه داشته باشید که وضعیت زنجیر چرخ نباید بیش از حد شل باشد چون در این صورت چرخ دنده ها به خوبی نخواهند چرخید.

مرحله پنجم

مرحله پنج راک و ترنر اتوماتیک دستگاه جوجه کشی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

در این مرحله باید یکی از لوله های pvc را کمی برش دهیم و آن را به شافت موتور وصل کنیم. در ساخت این ترنر شما میتواند از انواع موتور دستگاه جوجه کشی استفاده کنید. فقط موتور مورد استفاده شما بایستی ظرفیت 42 عدد تخم نطفه دار را داشته باشد.

محل نصب موتور می تواند در وسط راک باشد یا در یکی از گوشه ها، فرقی نمیکند. با استفاده از پیچ لوله متصل به شافت موتور و لوله pvc را به هم وصل کنید. مکانیزم عملکرد این ترنر بدین شکل خواهد بود که موتور به لوله pvc نصب شده وصل بوده و آن را می چرخاند. در نتیجه این چرخش چرخ دنده مربوطه بر روی چوب نیز به حرکت در می اید و زنجیر چرخ نیز به حرکت درامده و سایر لوله ها نیز چرخیده میشوند.

نحوه چرخش در ترنر جوجه کشی به چه صورت است؟

در این آموزش ترنر جوجه کشی همانند راک غلطکی طراحی شده است و تخم نطفه دار بر روی آن در حالت افقی با زاویه کامل 360 درجه می چرخد.

آیا ترنر جوجه کشی اتوماتیک برای تمامی پرندگان قابل استفاده است؟

اگر ترنر جوجه کشی به صورت غلطکی باشد از آن میتوان برای انواع تخم نطفه دار در اندازه های ریز و درشت استفاده کرد.

آیا میتوان زمان چرخش و توقف ترنر جوجه کشی را تنظیم کرد؟

بله، برای انجام این کار باید با توجه به برق مصرفی موتور چرخشی یک عدد تایمر الکترونیکی تهیه کنید. سپس با اتصال سیم های موتور به تایمر و تنظیم زمان بر روی سون سگمنت میتوان زمان چرخش و توقف ترنر را تنظیم کرد.

مرحله نهایی

مرحله نهایی راک و ترنر اتوماتیک دستگاه جوجه کشی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبزلاستیک چرخ دنده اول و آخر را بر روی آنها بچسبانید تا زنجیر از روی چرخ دنده ها خارج نشود. برق موتور را وصل نموده و بررسی کنید که آیا ترنری که ساختید درست کار میکند یا نه. سپس میتوانید بر روی لوله های pvc تعداد تخم مرغ قرار دهید. از این ترنر در ساخت دستگاه جوجه کشی مد نظر خود می توانید استفاده کنید. برای اینکه تمامی مراحل را به خوبی اجرا نمایید توصیه میشود حتما فیلم داخل مقاله را با دقت مشاهده نمایید.

جمع بندی

در این مقاله نحوه ساخت ترنر و راک غلطکی جوجه کشی با استفاده از چوب، لوله pvc و قطعات دوچرخه را به شما آموزش دادیم. راک غلطکی یکی از بهترین نوع شانه های جوجه کشی بوده که که میتوان برای دستگاه های جوجه کشی دست ساز مورد استفاده قرار داد.  اگر نمیتوانید همانند این ترنر را بسیازید میتوانید الگوهای مختلفی از این طرح گرفته و ترنر دستگاه جوجه کشی خود را به شکل دیگری بسیازید. این کار به خلاقیت شما بستگی دارد.

12 دیدگاه در “آموزش ساخت راک و ترنر اتوماتیک دستگاه جوجه کشی

  1. محمد گفت:

    ببخشید به جای زنجیر و چرخ نده چیزه دیگه ای هم میتونم استفاده کنیم اگه میتونیم استفاده کنیم میتونید راهنمایم کنید

    1. andisheh-m-admin گفت:

      خیر نمیشه چیز دیگه ای استفاده کرد

  2. Salim گفت:

    خیلی خوبه هم ساده هم کاربردی.
    فقط اون لوله ها از لوله سبز تهیه بشه گرما کج و کولش که نمیکنه؟
    بعد موتور تو بازار هست که آدم یه موقع خواست درست کنه به راحتی پیدا میشه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله از لوله سبز هم میتونید استفاده کنید مشکلی نداره. موتور چرخشی مخصوص راک دستگاه جوجه کشی رو هم میتونید از فروشگاه اندیشه سبز تهیه کنید، برای خرید موتور جوجه کشی با کارشناس فروش تماس بگیرید.
      مهندس محمودی : 09143403463

  3. ناشناس گفت:

    چرا قطعاتی مثل درپوش لوله چرخ دندها زنجیر چرخ و موتور جوجه کشی هیجا گیر نمیاد از قطعات موتور و دوچرخه گرفته تا لوازم صنعتی و الکتریکی ها رو گشتم هیچکدوم پیدا نکردم این وسایل کجا گیر میان؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، لوله و درپوش لوله رو میتوان از کالای ساختمانی تهیه کرد. چرخ دنده و زنجیر چرخ هم مطمئنا تعمیرگاه های دوچرخه دارند. موتور جوجه کشی رو هم میتونید از فروشگاه اندیشه سبز تهیه کنید. برای خرید موتور جوجه کشی با شماره 09144485590 (مهندس علیزاده) تماس بگیرید. در ضمن هدف از این مقاله این بود که شما ازش ایده بگیرید و حتما قرار نیست عین همین رو درست کنید. با خللاقیت خودتون و وسایلی که در اختیار دارید یک همچین سیستمی رو پیاده سازی کنید. موفق باشید.

  4. مهدی گفت:

    سلام
    یک عدد آرمیچر چند تا تخم را میتواند بچرخاند

    1. f.gh گفت:

      سلام، بستگی به قدرت آرمیچر داره اگه منظورتون همون آرمیچرهای کوچیک و معمولی هستش که نمی توان از آنها استفاده کرد. ولی آرمیچرهای قوی تر در بازار موجود می باشد.

  5. مهدی گفت:

    سلام و خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون
    میخواستم بدونم میشه از آرمیچر گیربکسدار به جای موتور استفاده کرد
    و اینکه میشه از دیمر به جای تایمر استفاده کرد
    ممنون میشم اگه جواب بدین

    1. f.gh گفت:

      با سلام، آرمیچرهای گیربکس دار هم سرعت چرخش بالایی داشته و هم تحمل بار پایینی دارند. باید از یک موتور چرخشی قوی و دور کُند استفاده کنید. در ضمن دیمر بیشتر برای افزایش و کاهش ولتاژ کاربرد دارد نه تنظیم زمان لذا از دیمر هم نمیتونید استفاده کنید.

  6. سجاد گفت:

    سلام
    این هزینه اولیه قطعات چقدره تقریبا ؟
    ایاجوابدهی ش خوبه
    ارزش داره؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، در مورد هزینه مواد لازم برای این ترنر اطلاعی ندارم و باید خودتان پیگیری کنید. برای اطمینان میتونید یک ترنر جوجه کشی آماده تهیه کنید. برای خرید با شماره 09144485590 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.