دانشنامه پرندگان, طوطی سانان

تغذیه کاسکو | غذای مناسب کاسکو در سنین مختلف از جوجگی تا بلوغ

آشنایی با نحوه تغذیه کاسکو در سنین مختلف و انواع مواد غذایی مفید و مضر - اندیشه سبز

آشنایی با نحوه تغذیه کاسکو در سنین مختلف و انواع مواد غذایی مفید و مضر

اهمیت تغذیه پرندگان خانگی اغلب نادیده گرفته میشود و این در صورتی است که مصرف بسیاری از مواد غذایی به راحتی منجر به مرگ طوطی ها شده و در مقابل مصرف بعضی از مواد خوراکی برای آنها ضروری می باشد. در وهله اول برای تغذیه این پرنده جذاب و گران قیمت با دامپزشک مشورت کنید و در ادامه با مطالعه این مقاله از وب سایت اندیشه سبز، اطلاعات دقیقی در مورد تغذیه کاسکو در تمام مراحل زندگی بدست آورید.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
» دارای قابلیت جوجه کشی از تخم نطفه دار کاسکو
» جنس ABS با درب کریستال نشکن
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
قیمت : 4,970,000 تومان

تغذیه جوجه کاسکو از یک روزگی تا 12 هفتگی (قبل از دانخوری)

جوجه کاسکو ها نیز مانند سایر پرنده ها در 24 ساعت اول زندگی به غذا نیاز نداشته و با مصرف کیسه زرده موجود در بدن خود، تغذیه می شوند، پس از 24 ساعت لازم است برای آنها سرلاک مخصوص، موز له شده، محلول آب و عسل و یا شیره بلال تازه تهیه کنید.

البته در صورتی که این جوجه ها توسط مادر و پدر تغذیه میشوند، بهتر است در این امر دخالتی نکنید، پس از تولد جوجه ها، پرنده مادر به صورت دائمی در لانه بوده و از آنها مراقبت میکند و در این حین کاسکوی نر، کار غذا رسانی به آن ها را بر عهده خواهد داشت. 

قبل از تهیه سرلاک مخصوص، حتما با دامپزشک مشورت کرده و برند مناسب پرنده خود را خریداری کنید. تاریخ تولید و انقضای محصول در سلامت پرنده شما نقش به سزایی خواهد داشت، از مصرف خودسرانه سرلاک دست ساز جلوگیری کنید.

نحوه تغذیه جوجه طوطی با سرلاک مخصوص :

مقداری آب را جوشانده و کمی صبر کنید تا خنک شود، سپس آن را کم کم به سرلاک اضافه کنید، پس از رسیدن به غلظت مناسب با استفاده از سرنگ، مقداری از آن را برداشته و هوای موجود در سرنگ را خالی کنید، دقت کنید که غلظت غذا باید به گونه ای باشد که به راحتی از سرنگ تخلیه شود، غلظت بالا باعث می شود تا شما فشار بیشتری به سرنگ وارد کرده و با پرش ناگهانی غذا به گلوی طوطی، موجب خفگی پرنده خواهید شد، علاوه بر آن، باعث دیر هضم بودن غذا شده و باعث می شود تا سرلاک در چینه دان پرنده بترشد، بنابراین برای سلامت کاسکو، غذا را رقیق کنید.

پس از آماده کردن سرلاک، سر پرنده را به آرامی نگه داشته و سرنگ را به نوک او نزدیک کنید، جوجه کاسکو سریعا نوک خود را برای گرفتن غذا باز کرده و از گوشه نوک پرنده به آرامی او را تغذیه کنید، پس از هر بار ریختن غذا در دهان پرنده، به او فرصت تنفس و قورت داد غذایش را بدهید. در غیر این صورت غذا به راه های تنفسی وارد شده و پرنده تلف می شود.

  • میتوانید برای تنوع از موز نیز استفاده کنید. به این منظور، موز را به خوبی له کرده و مقداری آب جوشیده گرم به آن اضافه کنید، تا زمانی که غلظت مایع به حدی برسد که به راحتی به درون سرنگ کشیده شود.
  • دقت کنید که غذای جوجه طوطی نباید سرد باشد، زیرا طوطی از خوردن آن امتناع می کند، گرم بودن بیش از حد غذا نیز باعث سوختن چینه دادن پرنده و تلف شدن او می شود. با استفاده از دماسنج، دمای سرلاک یا مخلوط موز و آب را اندازه گیری کنید.
  • تغذیه کاسکو را تا زمانی ادامه دهید که چینه دان پرنده تقریبا پر شود، به درخواست های جوجه برای غذای بیشتر توجه نکنید، در صورتی که جوجه را بیش از حد تغذیه کنید موجب ورم کردن چینه دان پرنده شده و در این صورت با خوراندن مقداری آب ولرم، به هضم زودتر غذا کمک کنید.
  • پس از تغذیه کاسکو، سرنگ و یا قاشق مخصوص سرلاک پرنده را به خوبی تمیز کنید، تمیز کردن منقار پرنده موجب افزایش سلامت و همین طور پاکیزگی پرها خواهد شد.

میزان تغذیه کاسکوها توسط سرلاک : 

سنتعداد تغذیه در روززمان بندی
تا 2 هفتگی10 بارهر2 ساعت
2 تا 3 هفتگی6 بارهر 3 ساعت
3 تا 4 هفتگی4 بارهر 4 ساعت
4 تا 5 هفتگی4 بارهر 5 ساعت
5 تا 10 هفتگی3 بارهر 7 ساعت
10 تا 12 هفتگی2 بارهر 12 ساعت
12 تا 16 هفتگی1 بارهر 24 ساعت

تغذیه مناسب کاسکو بعد از دانخور شدن :

کاسکوها معمولا در هفته دوازدهم  دانخور میشوند، البته برخی از آنها به دلیل بازیگوشی و نوک زدن به اطراف، زودتر از سایرین دانخور خواهد شد، دقت داشته باشید این پرنده در طبیعت علاوه بر دان خور شدن، توسط پدر و مادر نیز تغذیه میشوند، پس لازم است آنها را همچنان با سرلاک تغذیه کنید.

تغذیه مناسب کاسکو بعد از دانخور شدن - اندیشه سبز

استفاده از پلیت های آماده غذا برای آنها مناسب خواهد بود. پلیت های مخصوص طوطی، تمامی مواد مغذی مورد نیاز کاسکو را دارا بوده و غذای کاملی محسوب می شوند اما برای ایجاد تنوع و تامین ویتامین های مورد نیاز بدن این پرنده رژیم های غذایی دیگری نیز وجود دارد.

این پرنده زینتی در برابر کمبود کلسیم، کمبود ویتامین A ،کبد چرب و چاقی به شدت آسیب پذیر هستند، بنابراین در رژیم غذایی تهیه شده برای آن ها این موارد را رعایت کنید.

میزان مصرف دانه ها در رژیم غذایی کاسکو : 

دانه های مانند تخمه آفتاب گردان خام، فندق، گردو و سایر آجیل ها از مورد علاقه ترین خوراکی های مصرفی کاسکو می باشد، اما استفاده زیاد و مستمر از دانه ها باعث ایجاد چاقی و ابتلا به بیماری کبد چرب خواهد شد. کاسکوهای خانگی بر خلاف همنوعان خود در طبیعت، فعالیت بدنی زیادی نداشته و چربی موجود در این دانه ها برای سلامت پرنده خطر ساز خواهد بود، سعی کنید 20 تا 30 درصد رژیم غذایی این پرنده زیبا را دانه ها تشکیل دهند. 

اهمیت میوه ها و سبزیجات در تغذیه طوطی خاکستری آفریقایی : 

سبزیجات به رنگ نارنجی، قرمز، ذرت، زرد و سبز تیره، برای کاسکو ها بسیار مفید است، سبزیجاتی مانند کدو، فلفل دلمه، هویج و سیب زمینی حاوی ویتامین A بوده و مناسب تغذیه این پرنده زیبا و گران قیمت می باشد.

سبزیجات را به خوبی شسته و ضدعفونی کنید، آن ها را در اندازه های مختلف خرد کرده و در اختیار پرنده خود قرار دهید. پس از یک ساعت، باقیمانده آن ها را از قفس پرنده جمع آوری کنید، این کار مانع از کپک زدن سبزیجات در قفس کاسکو و شیوع بیماری می شود.

گیلاس، سیب(بدون هسته)، زردآلو، گلابی، نارگیل، خیار، آناناس، انگور بدون دانه و هلو از میوه های مقوی و مورد علاقه پرندگان می باشند. 25 تا 30 درصد رژیم غذایی طوطی خود را به میوه ها و سبزیجات اختصاص دهید.

جوانه ها در تغذیه کاسکو :  

با استفاده از جوانه در جیره غذایی کاسکو، ارزش غذایی رژیم پرنده را چندین برابر کنید، دانه های مختلف مانند گندم، جو و عدس را درون آب خیسانده و روزی دو بار آب آنها را عوض کنید، پس از جوانه زدن این غلات، آن ها را درون ظرف غذای طوطی خود قرار دهید. توجه داشته باشید که در صورت بو گرفتن جوانه ها به هیچ عنوان از آنها استفاده نکنید. 

استفاده از حبوبات خام و پخته :

نخود فرنگی، لوبیا، ماش و عدس به صورت پخته برای پرنده شما مفید میباشد، به دلیل نرم بودن نوک کاسکو در سال های اولیه زندگی، توصیه میشود حبوبات را بدون ادویه پخته و سپس در اختیار پرنده قرار دهید.

اهمیت آب در زندگی کاسکو :

اهمیت آب در زندگی کاسکو - اندیشه سبز

تهیه آب تمیز برای حیوانات خانگی یکی از حیاتی ترین اصول تغذیه آنها است، استفاده از آب تصفیه شده، آب جوشیده و یا آب معدنی برای طوطی مناسب است، آب شهری دارای مقادیر زیادی کلر بوده که جان پرنده را به خطر می اندازد. ظرف آب پرنده را دو بار در روز تعویض کنید. 

اهمیت مصرف کلسیم در رژیم غذایی :

همانطور که گفته شد، یکی از علل شایع بیماری این پرندگان، کاهش شدید کلسیم در بدن آنهاست، استفاده از سبزیجات با رنگ سبز تیره،  جو دو سر و سنگ کف دریا و همینطور تخم مرغ آب پز در رژیم روزانه، میتواند تا حدودی کمبود کلسیم پرنده را از بین ببرد. 

رژیم غذایی روزانه مناسب کاسکو دانخور :

همانطور که در گذشته گفته شد بیشتر حجم غذای این پرنده را پلت مخصوص در بر میگیرد، علاوه بر پلت، استفاده از رژیم غذایی زیر برای کاسکوی بالغ شما بسیار مفید است.

  • استفاده از مقداری تخمه یا سایر آجیل ها در هر روز بسیار مفید است.
  • میوه های مختلف را با یکدیگر مخلوط کرده و به عنوان یک وعده در روز در اختیار پرنده قرار دهید.
  • ده عدد نخود را به مدت سه روز خیسانده یا آب پز کنید و در قفس پرنده قرار دهید.
  • وجود نصف تخم مرغ آب پز، در رژیم غذایی روزانه کاسکو مفید است.
  • استفاده از مقداری عسل در وعده صبحانه (یکبار در هفته)
  • سیب زمینی پخته شده بدون نمک و لوبیا سبز تازه نیز پرنده شما را به وجد می آورد.

غذاهای مضر برای کاسکو :

  • غذاهای چرب مانند سیب زمینی سرخ کرده، پیتزا، چیپس و گوشت های چرب
  • غذاهای پر نمک مانند پفک و چوب شور 
  • شکلات و کاکائو
  • محصولات کافئین دار مانند چای و قهوه
  • نوشیدنی های الکلی
  • آووکادو
  • گوشت و تخم مرغ خام
  • کرفس و ریواس
  • فلفل و ادویه جات
  • سیر و پیاز
  • مصرف لوبیای خام

این مواد غذایی به شدت برای کاسکوها سمی بوده و حتی می تواند کشنده باشد.

علاوه بر مصرف این مواد غذایی، استفاده از میوه ها و مواد غذایی ترش در تغذیه کاسکو مضر است، این مواد برای طوطی سمی نبوده اما باعث اختلال در آموزش سخن گفتن پرنده میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آموزش حرف زدن کاسکو در وب سایت اندیشه سبز را مطالعه فرمایید.

سوالات متداول در تغذیه و رژیم غذایی کاسکو :

تغذیه و پرورش هر پرنده، نیازمند رعایت نکات بسیاری است که در صورت عدم اطلاعات کافی از آنها موجب آسیب یا تلف شدن پرنده خواهد شد، به این منظور، در این قسمت از مقاله سعی بر پاسخگویی به سوالات پرتکرار در مورد تغذیه طوطی کاسکو شده است.

مصرف غذای انسان برای کاسکو ضرر دارد ؟ 

این امر به رژیم غذایی شما بستگی دارد، در صورتی که از رژیمی سالم، فاقد چربی و کم نمک استفاده میکنید، تغذیه کاسکو با غذای مصرفی خودتان، آن هم به میزان کم مشکل چندانی ایجاد نخواهد کرد، البته به دلیل استفاده از ادویه جات در غذای انسان، تغذیه طوطی با آن، چندان توصیه نمیشود.

آیا طوطی میتواند برنج بخورد ؟

خوردن برنج برای طوطی هیچ مشکلی نداشته، بلکه فیبر موجود در آن برای پرنده مفید می باشد. برای پختن برنج از نمک، روغن و ادویه استفاده نکنید و به جای آن تکه های کوچک هویج، سیب زمینی و سبزیجات را اضافه کنید.

آیا کاسکو ها می توانند گوشت مرغ و مواد پروتئینی بخورند ؟

این پرندگان در زمان زندگی در طبیعت تا حدودی از حشرات و مارمولک های ریز تغذیه می کنند، بنابراین تغذیه این پرنده با استفاده از گوشت مرغ و ماهی پخته شده و همین طور تخم مرغ آب پز مشکلی ایجاد نخواهد کرد. 

کاسکو میتواند نان بخورد ؟

کاسکو میتواند نان بخورد ؟ - اندیشه سبز

بله طوطی میتواند نان هم بخورد، اما قرار دادن نان با نمک زیاد در اختیار پرنده توصیه نمیشود. دقت کنید که خوردن نان توسط طوطی مشکل نداشته اما در صورتی که به رژیم غذایی اصلی پرنده مبدل شود، مشکل ساز خواهد شد. نان حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات بوده و موجب چاقی پرندگان می شود.

آیا کاسکو برای هضم بهتر غذا به سنگریزه و شن نیاز دارد؟ 

این پرنده به دلیل داشتن رژیم غذایی خاص و عدم استفاده از غلات و دانه های خشک و پخته نشده، نیازی به خوردن شن برای هضم غذا نخواهد داشت، البته توجه کنید که در صورت تغذیه پرنده با دانه هایی مانند ارزن و کتان ، جو ، ذرت و دانه های سویا،  قرار دادن مقداری سنگ ریزه در ظرف غذای کاسکو توصیه میشود. 

آیا کاسکو میتواند شیر و محصولات لبنی بخورد؟

پرندگان بر خلاف سایر حیوانات، پس از بدنیا آمدن از شیر مادر تغذیه نمی کنند، معده آنها برای هضم شیر و لاکتوز موجود در شیر مناسب نبوده و در صورت مصرف محصولات لبنی دچار مشکلات گوارشی خواهند شد.

مقدار غذای روزانه کاسکو چقدر است ؟

عموما در هر وعده، ده درصد از وزن کاسکو را برای تغذیه در نظر میگیرند، بهتر است پرنده را  در روز تغذیه کرده و اجازه دهید چینه دان پرنده در شب تخلیه شود.

دلیل غذا نخوردن ناگهانی کاسکو چیست ؟

غذا نخوردن طوطی ها را جدی بگیرید و مطمئن شوید که به صورت روزانه تغذیه میکنند، عوامل زیادی میتواند موجب عدم تغذیه کاسکو شود :

  • ایجاد استرس به دلیل تغییر محل زندگی و سرپرست 
  • ایجاد عفونت های گوارشی
  • تغییر رژیم یا عدم علاقه به غذای مورد استفاده (سعی کنید رژیم غذایی طوطی خود را به آرامی تغییر دهید)
  • بیماری پرنده و افسردگی

جمع بندی :

تغذیه، شرایط دمایی و نظافت محل نگهداری، از اصلی ترین گزینه های مراقبت از حیوان خانگی و حفظ سلامت آنهاست. کاسکوها از گران ترین پرندگان زینتی بوده بنابراین عدم دقت در تغذیه آنها موجب تلف شدن پرنده و ایجاد خسارت مالی می شود. در این مقاله از اندیشه سبز، به صورت کامل و جامع به نحوه تغذیه کاسکو از جوجگی تا چند ماهگی و سوالات متداول آن پرداخته شد. در مقاله اصول و تکنیک های پرورش کاسکو، به نحوه نگهداری و پرورش این پرنده با ارزش پرداخته شده است. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

8 دیدگاه در “تغذیه کاسکو | غذای مناسب کاسکو در سنین مختلف از جوجگی تا بلوغ

  1. مهران گفت:

    توضیحات عالی و کامل فقط یه سوال دارم جوجه کاسکو در روز نیاز به آب داره بابامون آبی که توی سلام هست براش کافیه

    1. admin-m گفت:

      ممنون از نظر شما
      خیر آبی که توی سرلاک هست کافیه . چند ماهشه ؟

  2. محمد گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید کاسکو از وقتی که از تخم در می یاد تا زمانی که دونخور شه کلا چقدر سرلاک لازم
    می خوام بدونم تا هر مقدار نیاز هست رو یه جا بخرم

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام مشخص نیست . یه جا نخرید بعضیاش تاریخ انقضاش کمه

  3. سوگند گفت:

    سلام من دوتا اردک واسه دخترم خریدم الان حدود سه ماه سن دارن الان یک ماهه پوست بدنشون کچل شده بعضی جاهای بدنشون.پوست پوست زرد رنگ شده بیشتر جای بدنشون.خوراکشون خیلی خوبه الان یک هفته هست که آب ولرم می‌زارم شما میکنم.یه خورده بهتر شدن خودمم کمکشون کردم پوست زرها رو در آوردم بیشترشو ولی مشکل اینه که در اصلی هنوز در نیاوردن.راه حل رفع پوست پوست شدن بدنشون چیه؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      به پوستشون دست نزنید
      براشون مولتی ویتامین مخصوص طیور از داروخانه دامپزشکی خریداری کنید و بدید بخوره
      غذا هم حتما متنوع باشه
      اینجا هم پست کاسکو هست نه اردک ! تو پست خود اردک کلی مطلب در موردش نوشتیم !

  4. گوشه نشین گفت:

    سلام من یه جوجه اردک دارم تقزیبا ی دوهفته هست خریدمش تا نیم ساعت بیش خوب بود ولی پنج دقیقه رفتم بیرون وقتی اومدم دیدم یکم لنگ میزنه رفته بود پیش پسر خالم که خوابیده بود و الان جند بار بالا اورده همش سرشو به طرفین تکون میده و بالا میاره اولش که بالا اورد یه استفراغ سبز رنگ بود در صورتی که من بش نون دادم چیکار کنم خیلی میترسم توروخدا جواب بدین

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام مطمئنید ضربه یا آسیبی ندیده ؟
      دلیلش مشخص نیست بهتره سریعا به دامپزشک مراجعه کنید
      براش غذای استارتر و مولتی ویتامین طیور تهیه کنید
      توی آبش 5 قطره سرکه سیب طبیعی بریزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.