دانشنامه پرندگان, طوطی سانان, عروس هلندی, مرغ عشق

خواص عرقیات گیاهی برای پرنده | طریقه مصرف عرقیات گیاهی برای پرنده

خواص عرقیات گیاهی برای پرنده - اندیشه سبز

بسیاری از بیماری ها و مشکلات پرنده زینتی به راحتی با مصرف چند قطره عرق گیاهی برطرف می شود. برخی از افراد از خواص شگفت انگیز عرقیات گیاهی برای پرندگانی نظیر عروس هلندی، مرغ عشق، طوطی برزیلی، قناری، سهره، فنچ، بلبل، مرغ مینا و … بی خبر می باشند. در این مقاله از اندیشه سبز، علاوه بر بیان خواص و فواید برخی از عرقیات گیاهی برای پرندگان، طریقه مصرف و میزان مصرف آن ها نیز بیان شده است.

دستگاه عرق گیر خانگی 10 لیتری
دستگاه عرق گیر خانگی 10 لیتری
» دیگ عرق گیر آلومینیومی کوچک
» مجهز به سرد کن برقی پر قدرت
» قابلیت عرق گیری و گلاب گیری از تمام گیاهان دارویی
قیمت : 3,900,000 تومان4,500,000 تومان

خواص گلاب برای پرنده و طریقه مصرف آن

یکی از عرقیات گیاهی بسیار مفید و قابل استفاده در پرورش پرندگان، گلاب می باشد. گلاب بسیار خوش عطر و بو بوده و دارای خواص ضد عفونی کننده، جلوگیری از بیماری های ویروسی، درمان اسهال و درمان برخی از عفونت های باکتریایی در پرنده خانگی شما می باشد.

یکی از اصلی ترین خواص گلاب برای پرندگانی مانند عروس هلندی و سهره، تحریک پرنده به جفت گیری و افزایش مستی می باشد.

جالب است بدانید که گلاب به دلیل عطر و اسانس خود، خاصیت ضد افسردگی نیز دارد. از این رو زمانی که پرنده دچار افسردگی و پرکنی می شود، میتوانید مقداری گلاب طبیعی را با آب مخلوط کرده و اطراف قفس و روی پرها اسپری کنید. در حدی که پرنده خیس نشود و فقط عطر گلاب در قفس منتشر گردد.

همچنین به دلیل رفع ترس عروس هلندی و مرغ عشق و دیگر پرنده ها نیز از گلاب استفاده می کنند. به این صورت که اگر پرنده دچار ترس شود و افسردگی بگیرد، هر هفته 8 قطره گلاب طبیعی اصل را درون 100 سی سی آب ریخته و در قفس پرنده قرار می دهند.

جالب است بدانید که عرقیات گیاهی استفاده شده برای پرنده باید کاملا طبیعی ، ارگانیک و بدون مواد نگهدارنده باشد. برای تولید اینگونه عرقیات، بهترین راه حل خرید عرق گیر خانگی ارزان و تولید عرقیات خانگی طبیعی می باشد.

خواص عرق کاسنی برای پرنده به همراه طریقه مصرف

در بسیاری از مواقع دیده می شود که پس از تخم گذاری ماده و یا تولد جوجه ها، نر و ماده مجدد مست شده و قصد جفت گیری دارند. در این زمان جوجه های کوچک دان خور نشده را نوک زده یا از لانه بیرون می اندازند. برخی اوقات نیز به جوجه ها دیگر غذا نداده و پرهای آن ها را با نوک می کنند.

خواص عرق کاسنی برای پرنده به همراه طریقه مصرف - اندیشه سبز

در این زمان چه کاری میتوانید انجام دهید؟ بهترین راه حل از بین بردن مستی دو پرنده نر و ماده می باشد. یکی از بهترین راه حل های برای از بین بردن مستی پرنده دادن عرق کاسنی به آن می باشد.

برای این منظور، غذاها و دانه های گرم را از رژیم غذایی حذف نمایید. سپس 4 قطره عرق کاسنی طبیعی درون آب خوری 100 سی سی پرنده ها بریزید.

پس از 24 ساعت آبخوری را شسته و با آب معمولی پر کنید. همچنین استفاده از کاهو و اسفناج در رژیم غذایی پرنده در این زمان به از بین رفتن مستی آنها کمک می کند. گفته می شود این عرق برای درمان کم خونی پرندگان نیز موثر می باشد.

عرق کاسنی طبعی سرد دارد و در زمان جوجه داری و تخم داری پرندگانی مانند عروس هلندی، مرغ عشق، سهره، قناری، کوتوله برزیلی، مرغ مینا و … سبب کاهش مستی آنها می گردد. جالب است بدانید که عرق کاسنی یکی از راه های درمان خانگی بیماری کبدی مرغ مینا و کبد چرب در پرندگان می باشد.

خواص عرق نعناع برای پرنده و میزان مصرف آن

عرق نعناع طبعی گرم دارد و برای مشکلات گوارشی کبوتر، عروس هلندی، مرغ عشق، قناری و سایر پرندگان زینتی مناسب می باشد. از این رو باید در برخی از اوقات در برنامه غذایی پرنده قرار بگیرد. شما میتوانید هر ماه یک بار 3 قطره عرق نعناع در ظرف آبخوری پرنده بریزید. البته بهترین زمان برای دادن این عرقیات گیاهی به پرنده در زمان مشکلات گورشی آن ها می باشد.

خواص عرق اکالیپتوس برای پرنده و شیوه مصرف

عرق گیاهی دیگری که برای تمام پرندگان زینتی و خانگی فواید زیادی دارد، عرق اکالیپتوس می باشد. این عرق که از برگ درخت اکالیپتوس تهیه می شود، برای مشکلات تنفسی، آسم و سرفه پرندگان زینتی بسیار مناسب می باشد.

به جهت تحریک و ترغیب بسیاری از پرندگان زینتی برای جفت گیری نیز از بخور اکالیپتوس استفاده می شود. به این صورت که برگ های درخت اکالیپتوس را جوشانده و دم کرده آن را در زیر قفس پرنده قرار میدهند تا بخار گرم آن به درون قفس پرنده برود. این کار را به مدت یک هفته و هر روز یک بار انجام میدهند تا بوی اکالیپتوس در تمام خانه پخش شود.

خواص و فواید عرق یونجه برای پرنده

عرق یونجه دارای طبعی معتدل بوده و به جهت تقویت نطفه تخم برای پرندگان استفاده میشود. این عرق که تقویت کننده قوای جنسی پرنده نیز می باشد برای رشد بهتر جوجه نیز توصیه شده است. گفته می شود که عرق یونجه در زمان آماده سازی جفت پرندگان سبب تقویت اعصاب، تقویت سیستم ایمنی و مقاوم بدن پرنده می شود. این عرق خون ساز و چاق کننده را می توانید پیش از جفت گیری پرنده به او بدهید.

برای این منظور به مدت دو هفته و هر هفته یک بار، 5 قطره عرق یونجه در 100 سی سی آب پرنده بریزید تا تقویت و تحریک گردد.

خواص و طریقه مصرف عرق آویشن برای پرنده

طبع عرق آویشن گرم می باشد و خواص بسیار زیادی برای پرندگان زینتی دارد. از جمله خواص این عرق می توان به خاصیت ضد قارچ، ضد عفونی کننده مجاری تنفسی، درمان مشکلات تنفسی، درمان مشکلات گوارشی و سرماخوردگی پرنده اشاره نمود.

طریقه مصرف عرق آویشن برای پرنده به این گونه است که در ماه 1 روز 5 قطره از آن را داخل آبخوری پرنده بریزید. این عرق مخصوص فصول سرد سال و در زمان سرماخوردگی پرندگان می باشد.

بیشتر بخوانید : برخی از مشکلات گوارشی با عرق آویشن درمان می شوند. در صورت عدم درمان آن ها، پرنده اقدام به فضله خواری می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله علت و درمان فضله خواری پرنده را مطالعه کنید.

بررسی خواص عرق گل گاو زبان برای پرندگان

بررسی خواص عرق گل گاو زبان برای پرندگان - اندیشه سبز

عرق گیاهی دیگری که به منظور کاهش استرس و آرامش دهنده پرنده استفاده می شود، عرق گل گاوزبان می باشد. این عرق دارای طبعی گرم بوده و خاصیت آرامش بخشی دارد. در صورتی که پرنده شما دچار استرس شده یا جدیدا جابجا گشته است، توصیه می شود چند قطره عرق گل گاوزبان درون آبخوری او بریزید.

عرق شوید چه خواصی برای پرنده خانگی دارد؟

طبع عرق شوید سرد می باشد از این رو آن را به همراه هویج و سایر مواد غذایی گرم به پرنده زینتی می دهند. این عرق برای درمان مشکلات کبدی پرنده مناسب می باشد. همچنین گفته میشود که عرق شوید برای پرنده زینتی ضد چاقی، ضد یبوست و بسیار اشتها آور است.

خواص و طریقه مصرف عرق زیره سیاه برای پرنده

دیگر عرق گیاهی که برای تحریک پرنده مفید می باشد، عرق زیره سیاه است. این عرق دارای طبعی گرم بوده که خاصیت نیرو دهندگی و ضد عفونی کننده نیز دارد. عرق زیره به درمان مشکلات گوارشی کمک کرده و هضم غذای پرنده را آسان می سازد.

به جهت تحریک پرنده برای جفت گیری میتوانید 5 قطره عرق زیره سیاه درون آبخوری پرنده خود بریزید و پس از 10 ساعت آب آبخوری را با آب تمیز تعویض کنید.

خواص و طریقه مصرف عرق دارچین برای پرنده

گیاه دارچین دارای خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد عفونی کننده می باشد. عرق آن نیز که طبع گرمی دارد، دارای همین خواص است. خاصیت آرامبخش بودن نیز از دیگر خواص عرق دارچین برای مرغ عشق و عروس هلندی می باشد. برای استفاده از آن باید به مدت یک هفته، 2 قطره عرق دارچین صبح و 2 قطره شب درون آبخوری پرنده بریزید.

خواص عرق بید برای پرنده و طریقه مصرف آن

عرق بید نیز به دلیل طبع سرد خود خاصيت آرام بخش برای پرنده دارد. اگر پرنده شما به علت صدای بلند ترسیده و یا اینکه جابجا شده است، می توانید 3 قطره عرق بید در آبخوری او بریزید. با مصرف این عرق شاهد آرامش طوطی خود خواهید بود.

سخن آخر

در این پست کارخانه اندیشه سبز، بهترین عرقیات گیاهی برای درمان مشکلات پرنده زینتی و خواص عرق گیاهی برای مرغ عشق، عروس هلندی، مرغ مینا، بلبل، سهره، کبوتر و … توضیح داده شد. بسیاری از مشکلات و بیماری های پرندگان خانگی به راحتی در خانه و با مصرف برخی از عرقیات گیاهی طبیعی درمان میگردد. آیا شما عرق گیاهی دیگری را می شناسید که برای درمان بیماری پرنده مفید باشد؟ در کامنت ها اشتراک بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

12 دیدگاه در “خواص عرقیات گیاهی برای پرنده | طریقه مصرف عرقیات گیاهی برای پرنده

  1. اشکان گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید کنه یه پنج نمونه عرق دارم بید گل گاو زبان آویشن سرکه سیب یونجه میشه راهنمایی کنید چطور بدم بهشون خوبه ممنون میشم و اینکه برای عروس هلندی و مرغ عشق استفاده میکنم

    1. admin-ra گفت:

      سلام اشکان
      اگه نیازی ندارن لازم نیس براشون استفاده کنی
      گل گاو زبان و بید برای آرامشه یعنی وقتایی که استرس دارن قابل استفاده هستن
      آویشن برای سوء هاضمه و سرماخوردگی خوبه
      سرکه ی سیب هم برای رفع استرس و افزایش هضم و اینجور چیزا
      یونجه برای تقویت نطفه
      اگه پرنده هات مشکلی نداشته باشن استفاده از عرقیجات می تونه براشون مضر هم باشه

  2. منصوره گفت:

    سلام بچع عروسم۱۴اسفند بدنیا اومده امشب متوجه شدم اومده بیرون لونش ،نمیدونم خودش اومده یا عروس ماده ام بیرونش انداخته لطفا هر موردی که لازمه بدونم و چک کنم برای مراقبت از هردوشون هم بچه هم مادر بهم بگین متشکرم

    1. admins-r گفت:

      سلام منصوره
      احتمالا خودش اومده بیرون.
      بعد فقط یه دونه همین جوجس یا بازم هست؟

  3. محمدی گفت:

    سلام من یه جفت‌فن‌چ‌دارم نرمیره‌داخل‌لونه‌ولی‌ماده‌
    نمیره‌چه‌کا‌کنمواینکه‌اسطو‌خدوس‌برای‌فنچ‌فایده‌داره

    1. admins-r گفت:

      سلام باید صبر کنی تا ماده هم به لونه عادت کنه.
      چه غذایی میدی بهشون؟

  4. احسان پریزاد گفت:

    سلام من الان نزدیک دوهفته هست که یک جوجه عروس هلندی خریدم والان 60روزش هست میخواستم بگم که هیچ حرکتی ازخودش نشان نمیده وصدا نداره وحطا برای غذا خوردن یا آب خوردن به ظرف ابو غذاش نزدیک نمیشه مگه اینکه ظرف آب وغذاشو بزارم کف قفس میخواستم بدونم این چه مشکلی داره توروخدا قسم جواب بدین

    1. admins-r گفت:

      سلام احسان.
      از اول همین جوری بود یا یه دفعه اینجوری شد.
      بعد پرنده تا 60 روزگی از مادر غذا میخوره انتظار نداشته باش خیلی سریع دون خور بشه یا بفهمه که باید دون بخوره باید کمکش کنی.

  5. علیزاده گفت:

    من‌یک‌عروس‌هلندی‌دارم‌‌سرما‌خورده‌بود‌عرق‌بابونه‌‌بهش‌دادم‌خوب‌شد

    1. admins-r گفت:

      چند روز و چند فطره؟

    2. ناشناس گفت:

      سلام خسته نباشی من طوطی برزیلی نرداشتم ۴ماهی هست مثلاماده بهم فروخته ولی ماده روی نره جفت گیری میکنه یعنی ممنکنه دوتاهم نرباشن ممنون ازراهنمایی شما🙏

      1. admins-r گفت:

        سلام
        شکل ظاهریشون با هم چه فرقی داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.