آموزش جوجه کشی

نحوه جوجه کشی از تخم کبوتر با دستگاه و بدون کبوتر مادر

آموزش جوجه کشی و پرورش کبوتر بدون نیاز به کبوتر مادر - اندیشه سبز

آموزش جوجه کشی و پرورش کبوتر بدون نیاز به کبوتر مادر 

جوجه کشی از تخم کبوتر حتی بدون وجود پرنده های مولد نیز امکان پذیر است، اگر می خواهید کار پرورش کبوتر را شروع کنید و یا از فروش کبوترها می خواهید به درآمد برسید، نیازی به خرید چندین جفت کبوتر و تحمل هزینه و دردسرهای نگهداری آنها ندارید. تنها با خرید تخم نطفه دار این پرنده و آموزش هایی که در این نوشته به شما خواهیم داد، می توانید تخم ها را به جوجه تبدیل کنید و پس از یک الی دو ماه به عنوان جوجه کبوتر با قیمت بالا بفروشید. 

این یک روش کسب درآمدی بسیار مطمئن و با ریسک پایین است و اگر به نگهداری و پرورش کبوترها علاقه مند هستید، حتما این ایده کسب درآمدی را امتحان کنید و اگر از مطالب این مقاله خوشتان آمده ، لینک آن را حتما برای دوستان خود بفرستید و در انتهای مقاله اگر سوالی داشتید می توانید از طریق بخش دیدگاه ها برای ما ارسال کنید، به سوالات شما پاسخ خواهیم داد. 

دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار کبوتر
» دارای سیستم کنترل هوشمند دما
» قابل اتصال به برق شهری
قیمت : 3,530,000 تومان

چگونه جوجه کشی از تخم کبوتر را شروع کنیم؟

اولین و مهم ترین نکته قبل از شروع کار، داشتن علاقه به نگهداری و مراقبت از پرنده ها به خصوص کبوترها می باشد، اگر این علاقه را در خود احساس می کنید می توانید کار را شروع کنید. 

برای اینکه از جوجه کبوترها به خوبی مراقبت کنید و از وارد آمدن استرس به آنها جلوگیری کنید، باید مکان خلوت و ساکتی را برای آنها فراهم آورید. انباری و زیر زمین خانه و یا اتاق بدون استفاده بهترین مکان برای جوجه کشی و مراقبت از آنها می باشد. 

مکان هایی مانند بالکن ، پشت بام ، حیاط خانه به دلیل باز بودن فضا ، تبادل دما و رطوبت با محیط بسیار بالاست و امکان تلف شدن جوجه ها در اثر شوک دمایی و یا پایین آمدن راندمان جوجه کشی وجود دارد. بنابراین جوجه کشی و نگهداری از جوجه ها در این سه مکان را توصیه نمی کنیم. 

خرید و تست دستگاه جوجه کشی

پس از اینکه از وجود چنین مکانی در خانه خود مطمئن شدید، می توانید به سراغ مرحله دوم بروید. بسیاری از افراد تازه کار برای اینکه در هزینه های خود صرفه جویی  کنند به جای خرید دستگاه جوجه کشی، اقدام به ساخت آنها می کنند. 

دقت کنید که دستگاه های دست ساز کیفیت و دقت دستگاه های جوجه کشی حرفه ای را ندارند و امکان جوجه نشدن تخم ها و از بین رفتن پول شما وجود دارد. شما با خرید دستگاه جوجه کشی هیچ پول اضافی را خرج نمی کنید، بلکه نوعی سرمایه گذاری خواهد بود چرا که در هر زمانی می توانید دستگاه را فروخته و مبلغ آن را به دوباره به دست آورید. 

بهترین دستگاه جوجه کشی که می توانید برای جوجه کشی از تخم کبوتر استفاده کنید، دستگاه آرکام کینگ سورو 20 است که توانایی جوجه کشی از تخم هر پرنده و خزنده ای را دارد، این دستگاه دارای گارانتی 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله از طرف کارخانه اندیشه سبز می باشد. 

خرید دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی کبوتر - اندیشه سبز

با توجه به اینکه دستگاه فوق ساخت کره جنوبی است و در واقع یک دستگاه خارجی است ، طبیعتا نسبت به نمونه های داخلی قیمت بالاتری خواهد داشت، اما اگر تمایل به خرید یک دستگاه جوجه کشی ایرانی با همان کیفیت و کارایی را دارید که قیمت پایین تری نیز داشته باشد، ایزی باتور 6 را به شما پیشنهاد می کنیم. 

ایزی باتور 6 دقیقا همانند دستگاه آرکام  توانایی جوجه کشی از تخم تمامی پرنده ها به خصوص پرنده های زینتی مانند کبوتر و طوطی سانان را دارد. از این مهم تر دارای گارانتی 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله از طرف اندیشه سبز می باشد. 

مراحل تست دستگاه جوجه کشی 

پس از انتخاب و خرید دستگاه جوجه کشی مورد نظر، باید آن را تست کنید تا از صحت کارکرد آن و سالم بودن تمامی قطعات آن مطمئن شوید. برای این کار طبق دفترچه راهنمای محصول و سی دی آموزشی همراه آن ، اقدام به نصب و راه اندازی دستگاه بکنید. 

دستگاه را روشن کرده و دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی از کبوتر را روی آن تنظیم کنید. دما و رطوبت لازم برای جوجه کشی از تخم کبوتر به ترتیب 37.5 درجه سانتی گراد و 60 درصد می باشد. 

این مقادیر را بر روی دستگاه تنظیم کنید و اجازه بدید تا به مدت 1 الی 2 روز به کار خود ادامه دهد، در این مدت نحوه تامین دما و رطوبت دستگاه ، مقدار دما و رطوبت نمایش داده شده بر روی نمایشگر، سیستم چرخش و تهویه و تمامی عوامل را بررسی کنید و از بدون ایراد بودن آنها مطمئن شوید. در نوشته مکانیزم کار دستگاه جوجه کشی اطلاعات مفیدی به دست خواهید آورد و با نحوه کار دستگاه آشنا خواهید شد.

خرید تخم نطفه دار

خرید تخم نطفه دار کبوتر - اندیشه سبز

پس از تست دستگاه جوجه کشی و اطمینان از کارکرد صحیح تمامی قسمت های آن ، می توانید برای خرید تخم های نطفه دار کبوتر دست به کار شوید. دقت کنید که فقط تخم های نطفه دار قابلیت تبدیل شدن به جوجه را دارند و برای اینکه از نطفه دار بودن تخم ها مطمئن شوید، راهکار های زیر را به شما پیشنهاد می کنیم :

الف – به خود پرورش دهنده ها مراجعه کنید و از فروشنده ها و واسطه ها نخرید، چرا که تخم ها کهنه می شوند و هر چه قدر از زمان تولید تخم بگذرد، نطفه درون آن ضعیف تر شده و احتمال تبدیل شدن به جوجه کاهش پیدا خواهد کرد. 

ب – زمانی که به سالن پرورش کبوترها مراجعه می کنید، از وجود کبوتر نر در کنار کبوتر ماده مطمئن شوید، چرا که لازمه نطفه دار شدن تخم کبوتر ، جفت گیری کبوتر نر با کبوتر ماده است. البته کبوتر ماده بدون حضور کبوتر نر هم می تواند تخم بگذارد ولی تخم آن بدون نطفه و غیر قابل جوجه کشی خواهد بود. بنابراین حتما لازم است که جنس نر و ماده کبوتر ها را به خوبی بشناسید. 

ج – در صورت مراجعه به خود پرورش دهنده ها نیز احتمال خرید تخم های کهنه و حتی بدون نطفه وجود دارد. بنابراین بهتر است از پرورش دهنده هایی خرید کنید که سابقه خوبی دارند و در کار خود وجدان و احساس مسئولیت به خرج می دهند. 

د – به تغذیه کبوترها توجه کنید، پرنده هایی که رژیم غذایی فقیر و ناقصی دارند، احتمالا تخم هایی با نطفه ضعیف تولید خواهند کرد که قابل جوجه شدن نخواهند بود. فرد پرورش دهنده باید انواع دانه ها و غلات ، میوه و سبزیجات و کنسانتره مخصوص کبوتر ها را در اختیار آنها قرار دهد. 

هـ – به وضعیت بهداشتی محل پرورش آنها دقت کنید، کبوترهای که در وضعیت بهداشتی نا به سامانی به سر می برند و شاهد تلی از فضولات در بستر آنها هستید، مسلما دچار بیماری خواهند شد و بیماری را به نطفه هم انتقال خواهند داد که نتیجه آن مرگ جوجه در داخل تخم خواهد بود. 

در نوشته راهنمای خرید تخم نطفه دار به تمامی نکات و موارد مهمی که قبل از خرید تخم نطفه دار کبوتر باید رعایت کنید، پرداخته شده است. 

آماده سازی اتاق دستگاه و شروع جوجه کشی 

پس از خرید دستگاه و تخم های نطفه دار و اطمینان از کیفیت و سلامت آنها ، محیط مناسب برای جوجه کشی و پرورش جوجه ها را آماده کنید. رعایت موارد زیر در افزایش بازدهی جوجه کشی تاثیر گذار خواهد بود:

1- دما و رطوبت اتاق جوجه کشی باید ثابت باشد، حتما از دماسنج و رطوبت سنج برای سنجش میزان دما و رطوبت اتاق استفاده کنید. بهترین دما بین 23 الی 26 درجه سانتی گراد و رطوبت باید بین 40 الی 55 درصد باشد. 

2- اگر در فصل تابستان قرار دارید، حتما با استفاده از فن های تهویه و سیستم های سرمایشی دمای اتاق را کاهش دهید و اگر در فصل زمستان قرار دارید، حتما با استفاده از بخاری ، دما را افزایش دهید. 

3- اگر در محیط های جغرافیایی گرم و خشک کشور قرار دارید، حتما با استفاده از رطوبت ساز اقدام به افزایش رطوبت محیط بکنید. 

4- دیوار ها ، سقف و کف اتاق را کاملا تمیز و ضدعفونی کنید و از عدم ورود موجودات موذی مانند موش ، مگس ، سوسک و … به داخل اتاق مطمئن شوید. 

5- در این اتاق یک یا چند فن تهویه باید وجود داشته باشد تا هوای آلوده و حرارت و رطوبت مازاد اتاق را به بیرون انتقال دهد و زمینه برای ورود هوای خنک و تازه فراهم شود. 

6- حتما یک موتور برق یا ups در اتاق جوجه کشی داشته باشید تا در صورت قطع شدن برق شهری ، اختلالی در روند جوجه کشی به وجود نیاید و نطفه ها آسیب نبینند. 

7- از ورود افراد متفرقه به اتاق جلوگیری کنید و هنگام ورود به محل از کفش و دستکش استفاده کنید و بدین ترتیب سطح بهداشتی اتاق را بالا ببرید، افزایش میزان بهداشت محیط سبب می شود تا تعداد بالایی از تخم ها به جوجه تبدیل شوند و جوجه های ضعیف شانس زنده ماندن داشته باشند. 

اگر تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط مناسب محیط جوجه کشی هستید، حتما مقاله شرایط محیط جوجه کشی را بخوانید.

مراحل انجام جوجه کشی

حال که همه چیز آماده است، می توانید جوجه کشی را شروع کنید. برای انجام کار می توانید مراحل زیر را طی کنید که به صورت قدم به قدم به شما پرورش دهنده عزیز آموزش داده ایم:

قدم اول – دستگاه جوجه کشی را کاملا تمیز کنید و از هر گونه آلودگی و گرد و غبار پاک کنید. قبل از اقدام به ضد عفونی دستگاه با مواد شیمیایی حتما با سازنده آن تماس بگیرید چون که سنسور آن بسیار حساس بوده و در اثر برخورد مواد شیمیایی آسیب خواهند دید. 

قدم دوم – تخم های کبوتر را به آرامی با استفاده از یک پارچه خشک و پاکیزه ، تمیز کنید و تمام آلودگی های موجود بر سطح آن را از بین ببرید، دقت کنید که تخم ها خیس نشوند چون غشای بیرونی آن از بین خواهد رفت و سبب ورود آلودگی ها به داخل تخم خواهد شد. 

قدم سوم – تخم ها را در داخل دستگاه قرار دهید و به مدت یک ساعت درب دستگاه را باز بگذارید (دستگاه هم چنان باید خاموش باشد) این کار جهت یکسان شدن دما و رطوبت تخم های نطفه دار و دستگاه جوجه کشی با محیط است. 

دقت کنید که اگر دستگاه شما سیستم چرخش 360 درجه دارد باید تخم ها را به صورت خوابیده بگذارید و اگر چرخش آن گهواره ای است، باید آنها را به صورت عمودی قرار دهید طوری که قسمت نوک تیز آن به سمت پایین باشد. 

قدم چهارم – در طی این یک ساعت ، دما و رطوبت اتاق را کنترل کنید تا از مقدار گفته شده یعنی دمای 23 الی 26 درجه سانتی گراد و رطوبت 40 الی 50 درصد فراتر نرود. در صورت افزایش یا کاهش دما با استفاده از تجهیزات گفته شده یعنی فن تهویه ، دستگاه های رطوبت ساز و بخاری اقدام به تنظیم دما و رطوبت محیط بکنید. 

قدم پنجم – در حالی که تخم ها در داخل دستگاه هستند، درب دستگاه را ببندید و آن را به برق متصل کنید، دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی از کبوتر را بر روی آن تنظیم کنید تا جوجه کشی آغاز شود. دما را روی 37.5 درجه سانتی گراد و رطوبت را روی 60 درصد قرار دهید.

قدم ششم – هر چند ساعت یکبار روند جوجه کشی را بررسی کنید. از تنظیم بودن دما و رطوبت دستگاه ، چرخش صحیح تخم ها ، مناسب بودن دما و رطوبت محیط و همه عوامل تاثیر گذار مطمئن شوید. 

قدم هفتم – پس از گذشت هفت روز از روند جوجه کشی، باید تخم ها را مورد نطفه سنجی قرار دهید. در واقع با این کار ، تخم های دارای جنین را از تخم های بدون جنین جدا خواهید کرد. برای انجام این کار باید قواعد خاصی را رعایت کنید تا از مرگ جنین ها حین نطفه سنجی جلوگیری کنید. قبل از انجام این کار حتما مقاله آموزش نطفه سنجی را بخوانید. 

قدم هشتم – در صورت شناسایی تخم های خراب و بدون نطفه ، آنها را از دستگاه خارج کنید تا سبب مرگ جنین های در حال رشد نشوند، در صورت سهل انگاری در نطفه سنجی ، قطعا با شکست در جوجه کشی روبرو خواهید شد.

قدم نهم – انتقال از ستر به هچر؛ طول دوره جوجه کشی کبوتر بین 18 الی 19 روز می باشد. معمولا سه روز انتهایی جوجه کشی را به دوره هچر اختصاص می دهند، یعنی از روز هفدهم باید تخم ها را وارد دوره هچر بکنید. 

در هنگام انتقال به هچر باید چرخش دستگاه را متوقف کنید و دما و رطوبت را برای این دوره تنظیم کنید. دما را روی 37.2 درجه سانتی گراد و رطوبت را روی 70 درصد قرار دهید. در واقع در سه روز آخر جوجه کشی، جنین داخل تخم کاملا رشد کرده و آماده بیرون آمدن خواهد بود، اما باید شرایط دما و رطوبتی مناسبی را فراهم کنید که به خوبی هچ شود. 

قدم دهم – از جوجه های تازه به دنیا آمده مراقبت کنید. با رسیدن به روز نوزدهم ، جوجه ها کم کم از تخم بیرون خواهند آمد، اما آنها باید تا 24 ساعت پس از تولد در داخل دستگاه بمانند. در این صورت مقاومت بدنی خوبی بدست خواهند آورد و از محتویات کیسه زرده تغذیه خواهند کرد. 

پس از گذشت 24 ساعت، تخم ها را به بستر انتقال دهید و در یک شرایط دما و بهداشتی بسیار خوب ، آنها را پرورش دهید. 

شرایط محیطی مناسب برای نگهداری از جوجه کبوتر 

جوجه هایی به تازگی از دستگاه بیرون آمده اند، بدن بسیار ضعیفی دارند و در اثر کوچکترین سرما تلف خواهند شد. برای محافظت از جان جوجه ها ، زمانی که می خواهید آنها را از دستگاه بیرون بیاورید، دمای محیط را به 30 الی 32 درجه سانتی گراد برسانید تا شوک دمایی به آنها وارد نشود. 

شرایط محیطی مناسب برای نگهداری از جوجه کبوتر - اندیشه سبز

در محل نگهداری جوجه ها حتما لامپ مادر مصنوعی نصب کنید، این لامپ مانند مادر آنها عمل خواهد کرد و سبب گرم شدن بدن جوجه ها و رشد بهتر آنها خواهد شد. این لامپ را می توانید از اندیشه سبز خریداری کنید، برای خواندن توضیحات محصول و سفارش به صفحه لامپ مادر مصنوعی مراجعه کنید. 

پای جوجه کبوتر ها بسیار ضعیف و انعطاف پذیر است، بنابراین برای جلوگیری از زخمی شدن پای آنها ، حتما از خاک اره در بستر استفاده کنید و محل نگهداری آنها باید کاملا صاف و بدون شیب باشد تا جوجه ها دچار فلجی پا نشوند. 

آنها را می توانید داخل کارتون و یا یک چارچوب حصار کشی شده نگه دارید، در محل نگهداری آنها یک دماسنج قرار دهید و دمای محیط نباید از 32 درجه سانتی گراد کمتر باشد چون سبب سرماخوردگی و مرگ جوجه ها خواهد شد.

تغذیه جوجه کبوتر ها 

این جوجه ها برخلاف جوجه های مرغ و بوقلمون قادر به نوک زدن و خوردن آب و غذا نخواهند بود. بلکه باید با استفاده از سرنگ و سرلاک مخصوص پرنده های زینتی آنها را تغذیه کنید. در طبیعت این کار به وسیله کبوترهای مادر انجام می شود، اما در حالت پرورشی باید با استفاده از غذای خمیر شده در آب آنها را تغذیه کنید.

سرلاک مخصوص پرنده های زینتی را می توانید از فروشگاه های عرضه دان طیور و یا فروشگاه های مخصوص لوازم پرنده ها تهیه کنید. روزانه 3 الی 4 بار باید جوجه ها را با این غذا سیر کنید تا زمانی که به سن دو ماهگی رسیده و توانایی خوردن دانه و غلات را داشته باشند. 

سرلاک را حتما به صورت خمیری و ابکی به آنها بدهید تا هم به راحتی هضم شود و هم آب مورد نیاز بدن آنها را تامین کند. 

سرلاک را درون سرنگ ریخته و کم کم در گلوی پرنده خالی کنید، باید مراقب باشید که جوجه خفه نشود یعنی کم کم بدهید تا فرصت هضم و نفس کشیدن داشته باشد. 

زمان مناسب برای فروش کبوتر به بازار

زمانی که آنها را به سن دو ماهگی و یا بالاتر رساندید و کم کم به خوردن دانه و غلات از ظرف عادت کردند و به نوعی عادت به سرلاک را کاملا ترک کردند، می توانید آنها را به بازار ارائه کنید. از طریق سایت های مختلف می توانید پرنده ها را تبلیغ کنید و یا به پرنده فروشی ها یا پرورش دهندگان کبوتر برای فروش جوجه مراجعه کنید. 

نتیجه کلی 

در این نوشته به صورت ساده و مفید نحوه جوجه کشی و فروش جوجه کبوتر به شما آموزش داده شد. اگر علاقه مند به پرورش کبوتر و کسب درآمد از این راه هستید، این نوشته برای شما نوشته شده است. با اینکه جوجه کشی کبوتر عموما توسط پرنده مادر انجام می شود، اما شما با جوجه کشی از طریق دستگاه و بدون نیاز به نگهداری و مراقبت از مولدها ، می توانید این کار را انجام دهید. در انتها اگر سوال یا پیشنهادی دارید از طریق دیدگاه های همین سایت می توانید برای ما ارسال کنید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

9 دیدگاه در “نحوه جوجه کشی از تخم کبوتر با دستگاه و بدون کبوتر مادر

  1. محمدمهدی گفت:

    سلام یک تخم کبوتر پیدا کردم دستگاه جوجه کشی ندارم چطور بزرگش کنم

    1. admin-ra گفت:

      سلام محمد مهدی
      یا باید یه کبوتر مادر داشته باشی که بخوابه رو تخم و یا اینکه دستگاه جوجه کشی تهیه کنی
      البته دستگاهو می تونی خودت با کمترین هزینه توی خونه هم بسازی
      این مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      ساخت دستگاه جوجه کشی به روش ساده
      اما اگه تخم خیلی وقت باشه که مادر روش نخوابیده به احتمال زیاد بهش شوک دمایی وارد شده و دیگه تبدیل به جوجه نمیشه
      بهتره نطفه سنجیش کنی بعد

  2. همایون گفت:

    سلام من دستگاه ایزی باتور ۵ رو تهیه کردم و راندمان خوبی هم داشت به طوریکه من ۳۶تا تخم بلدرچین کذاشتم ۲۹تاش جوجه شد ویه بارم ۱۰تا تخم کبک گذاشتم و همشون جوجه شدن و همچنین مرغ هم گذاشتم که راندمان خوبی داشتم ولی از اینکه بتونم جوجه کشی موفق از تخم کبوتر داشته باشم مطمئن نیستم. البته من رفیقم کبوتر زیاد داره و میتونم با خیال راحت ازش تخم نطفه استاندارد بگیرم ولی اینکه بتونم موفق باشم یکم نگرانم کرده
    لطفا راهنماییم کنید

    1. admin-ra گفت:

      سلام همایون
      این بستگی به دقت شما توی جوجه کشی داره و از گفته هات مشخصه که توی این کار تجربه داری
      در صورتی که تنظیم دما و رطوبت و تهویه به درستی صورت بگیره امکان جوجه کشی از هر پرنده ای با این دستگاه وجود داره
      اما پیشنهاد من اینه که برای پرنده های زینتی و کبوتر از ایزیباتور 6 استفاده کنی عملکردش حرفه ای تره و راندمان بالاتری رو میگیری

  3. زهرا گفت:

    ایا تخم کبوتر را زیر بخاری بزاری جوجه میشودــــ؟
    یا تخم هارو داخل لیوان بزاری بعد رویش رابا پنبه پر کنی جوجه میشود؟

    1. admins-r گفت:

      سلام امکانش هست ولی خیلی خیلی کم
      یا باید مادرش روش بشینه یا باید دستگاه جوجه کشی تهیه کنید.

  4. مجتبی گفت:

    سلام. سوال اول اینکه میگن جوجه کبوترباید تا سه روز اول از بزاق دهان پدرومادر غذا بخوره واگر نخورد تلف میشود درست یا نه؟ ، سوال دوم اینکه کبوترهای من همگی همزمان تخم نمیزارن ایا میشه تخم ها رو به تاریخ های مختلف داخل دستگاه گذاشت یا باید همه تخم ها دریک تاریخ باشند سپاسگزارم جواب بدین

    1. admins-r گفت:

      سلام مجتبی
      اطلاعی در مورد این که باید از دهان والدین غذا بخورن ندارم. ولی خب اینم دیدم که بهشون از روز اول سرلاک بدن و هیچ اتفاقی هم براشون نیفتاده
      درمورد دستگاه هم اره میشه فقط باید روشن تاریخ بزنی تا متوجه تفاوت روزاشون باشی

  5. حسین گفت:

    سلام این راه حل خوبی است ولی کفتر رو باید مامان باباش بهش غذا بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.