ساخت دستگاه جوجه کشی به روش ساده

ساخت دستگاه جوجه کشی به روش ساده

ساخت دستگاه جوجه کشی دستی می تواند به روش هایی مختلفی شکل بگیرد. گاهی اوقات برخی از افراد با استفاده از یخچال کهنه ، کارتن مقوایی و یخدان یونولیتی ، دستگاه جوجه کشی برای خود می سازند. از بین تمامی این روش ها ، ساخت دستگاه جوجه کشی با یخدان یونولیتی بسیار ساده بوده و به دلیل وجود عایق نسبتا خوب می تواند محیط مناسبی برای جوجه کشی باشد.

دستگاه جوجه کشی به روش ساده - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

یخدان های یونولیتی به دلیل عایق بندی خوب جهت نگه داری یخ و جلوگیری از آب شدن آن زیاد به کار می روند. با استفاده از این یخدان می توان یک دستگاه جوجه کشی خانگی ارزان ایجاد کرد. در این مقاله تمامی مراحل ساخت و وسایل ساده مورد نیاز برای این کار را به شما توضیح خواهیم داد. برای ساخت یک دستگاه جوجه کشی دستی مراحل زیر را به دقت خوانده و اجرا کنید.

دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
» دستگاه جوجه کشی ارزان
» مناسب برای جوجه کشی از تخم انواع پرندگان مختلف
» دارای فیلم آموزشی رایگان جوجه کشی
قیمت : 3,530,000 تومان

ویدیو آموزشی ساخت دستگاه جوجه کشی

فایل صوتی آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی

مرحله اول : وسایل مورد نیاز

لوازم مورد نیاز برای ساخت یک دستگاه ساده جوجه کشی بدین شکل می باشند:

وسایل مورد نیاز ساخت دستگاه جوجه کشی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

  • یک عدد یخدان یونولیتی 20 لیتری
  • یک عدد سرپیچ لامپ
  • یک عدد لامپ 100 واتی
  • یک عدد ترموستات یا دماسنج دیجیتالی 12 ولتی
  • یک عدد فن 12 ولتی
  • یک عدد آداپتور 12 ولتی
  • سه عدد بست کمری
  • یک عدد ظرف پلاستیکی
  • 2 متر سیم برقی

مرحله دوم : ایجاد خروجی و تهویه هوا

ایجاد خروجی و تهویه هوا - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

در این مرحله می بایست سوراخ هایی به قطر کمتر از یک سانتی متر بر روی دو طرف کناری یخدان و درب آن ایجاد کنید.

برای این کار با استفاده از خط کش ، سه ردیف هفت تایی از مجموعه سوراخ هایی با فاصله 2 سانتی متری از یک دیگر بر روی دو طرف یخدان و درب آن علامت گذاری کنید. برای سوراخ کردن این نقاط علامت گذاری شده ، می توانید از دریل شارژی استفاده کنید.

مرحله سوم : سیم پیچی قطعات به هم

جایگذاری قطعات در داخل و بیرون یخدان - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

در این مرحله تمامی قطعات برقی را به هم وصل می کنیم. این مرحله نیازمند دقت و احتیاط می باشد و تمامی نکات گفته شده می بایست قدم به قدم اجرا شود.

در ابتدا یک و نیم متر سیم را ببرید و سیم های یک سر آن را به دو شاخه برق وصل کنید. سیم های سر دیگر را نیز به جا لامپی وصل کنید. لامپ را در جا لامپی قرار بدهید.

قدم بعدی اتصال نیم متر سیم باقی مانده به سیم لامپ و دماسنج دیجیتالی می باشد. با استفاده از سیم چین در یک قسمت ، سیم را ببرید و نیم متر سیم را به آنجا وصل کنید. اتصالات را توسط چسب برقی خوب به هم وصل کنید. سر دیگر سیم را به سوئیچ های صفر و یک دماسنج متصل می کنیم.

سیم های فن و سیم های ترموستات را به آداپتور وصل می کنیم. در حقیقت با یک آداپتور 12 ولتی هم فن کار خواهد کرد و هم ترموستات دیجیتالی به برق وصل خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر توصیه می شود فیلم را حتما به دقت نگاه کنید.

مرحله چهارم : جایگذاری قطعات در داخل و بیرون یخدان

سیم پیچی قطعات دستگاه جوجه کشی به هم - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

در این مرحله لامپ ، فن و دماسنج دیجیتالی را در یخدان جای گذاری می کنیم. سرپیچ لامپ را توسط بست کمری ، در داخل یخدان محکم و ثابت نگه دارید. فن جوجه کشی می بایست به سمت لامپ بچرخد تا گرمای لامپ در کل یخدان به گردش دربیاید. توسط یک بست کمری ، فن را نیز در کنار لامپ طوری ثابت نگه دارید که فن به سمت لامپ هوا پرتاب کند.

با استفاده از چسپ حرارتی ، دماسنج دیجیتال را بر روی بدنه بیرونی یخدان چسپ بزنید. حسگر دماسنج را به داخل یخدان هدایت کنید و آنرا بر روی بدنه داخلی یخدان توسط چسپ ثابت نگه دارید. دقت شود به خود حسگر چیزی چسپانده نشود.

مرحله پنجم : ایجاد پنجره نمایش داخل یخدان

ایجاد پنجره نمایش داخل یخدان - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

برای مشاهده داخل یخدان می بایست یک دریچه شیشه ای شفاف ایجاد کنید. برای این کار از درب ظرف پلاستیکی استفاده کنید. ابتدا سوراخی به قطر 10سانتی متر بر روی درب یخدان ایجاد کنید. با استفاده از چسپ حرارتی ، درب شفاف و پلاستیکی را از داخل به یخدان بچسپانید. توسط این دریچه می توانید تغییرات داخل یخدان را مشاهده و بررسی کنید.

مرحله اخر

مرحله ظرف آب را در داخل یخدان - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

در این مرحله ظرف آب را در داخل یخدان قرار بدهید. یک پارچه نخی نیز در داخل یخدان پهن کنید و تخم ها را بر روی پارچه قرار بدهید.

آیا برای ساخت دستگاه جوجه کشی رطوبت سنج لازم است؟

بله، رطوبت در زمان ستر و هچر باید با توجه به نوع تخم های نطفه دار تنظیم شود. رطوبت کم و یا رطوبت بیش از حد زیاد آسیب جدی به نطفه وارد میکند و باعث تلف شدن آن میشود.

آیا دستگاه جوجه کشی دست ساز برای پرنده های زینتی جواب میدهد؟

خیر، دستگاه های جوجه کشی دست ساز به لحاظ فنی ایرادهای زیادی دارند و دقیق نیستند. برای هچ تخم نطفه دار پرنده های زینتی خرید دستگاه جوجه کشی حرفه ای نیاز است.

چطور دمای دستگاه جوجه کشی را افزایش دهیم؟

برای افزایش دمای دستگاه جوجه کشی دست ساز میتوان از یک لامپ بزرگتر استفاده کرد. یا اینکه میزان ورودی دریچه های هوا را کمی ببندید ولی تهویه هوای داخل باید برقرار باشد.

در داخل دستگاه جوجه کشی روزی چند مرتبه تخم های نطفه دار را بچرخانیم؟

در زمان ستر روزانه باید حداقل 5 الی 6 مرتبه تخم های نطفه دار را با زاویه 45 بچرخانید تا نطفه به پوسته داخلی تخم نچسبد. بهتر است که یک مکانیزم اتوماتیک برای چرخش تخم ها طراحی کنید.

جوجه کشی توسط دستگاه

جوجه کشی توسط دستگاه - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

اگر تمامی مراحل ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی را به درستی انجام داده باشید ، دستگاه شما آماده کار می باشد. برای شروع در ابتدا دستگاه را به مدت چند ساعت به برق متصل کنید تا شرایط داخل دستگاه برای جوجه کشی آماده باشد. تخم های نطفه دار سالم و تازه را در داخل یخدان و بر روی پارچه قرار بدهید.

اطلاعات لازم برای جوجه کشی از تخم مرغ

اطلاعات لازم برای جوجه کشی از تخم مرغ - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

مدت زمان دوره جوجه کشی مرغ ، 21 روز می باشد. به 18 روز اول این دوره ، ستر و به 3 روز آخر نیز ، هچر می گویند. برای جوجه کشی از مرغ می بایست شرایط خاصی مهیا گردد. نطفه ها در هر دو دوران ستر و هچر به دما و رطوبت متفاوتی نیاز دارند. همچنین نطفه ها برای سالم ماندن در دوره ستر نیاز به چرخش دارند و می بایست کار چرخش تخم در 18 روز اول هر روز انجام گیرد. برای اینکه بهتر بتوانید کار چرخش تخم ها را مدیریت کنید ، می توانید با علامت گذاری تخم ها در هر طرف متوجه چرخش آنها بشوید. کار چرخش بصورت دستی خواهد بود و هر روز می بایست تخم ها را بچرخانید.

در زمان چرخش دستی تخم های نطفه دار باید هر مرتبه درب دستگاه را باز کنید که این کار باعث نوسانات دمایی و به هم خوردن دما و رطوبت داخل دستگاه میشود. لذا بهتر است که عملیات چرخش تخم های نطفه دار را به صورت اتوماتیک طراحی کنید. برای اینکار ایده های مختلفی میتوان به کار گرفت. پیشنهاد میکنم مقاله ساخت ترنر جوجه کشی را مطالعه کنید و از آن ایده بگیرید.

دمای مناسب برای دوران ستر در مرغ ، 37.7 می باشد و در دوران هچر نیز 37.2 می باشد. میزان رطوبت نیز تا حدودی در این بازه دمایی توسط ظرف آب تأمین می شود ولی در کل بین 60 الی 70 درصد می باشد.

می توانید بعد از 10 روز نطفه ها را بررسی کنید. از این طریق می توانید ، متوجه شوید نطفه ها در داخل تخم به صورت سالم شکل گرفته اند و یا نه. برای کار نطفه سنجی نیاز به یک چراغ قوه نطفه سنج دارید. با قرار دادن تخم در بالای چراغ می توانید به سلامت نطفه پی ببرید. اینکار می بایست در یک اتاق تاریک صورت بگیرد.

جمع بندی

ساخت دستگاه جوجه کشی با یخدان بسیار کم خرج می باشد و در ساخت آن اصلا از قطعات پیچیده ای استفاده نمی شود. از آنجایی که این دستگاه ها بازدهی بسیار پایینی دارند، لذت کار جوجه کشی را از کاربر می گیرند. امروزه در بازار تولیدکنندگانی هستند که دستگاه های جوجه کشی بسیار پیشرفته ای تولید می کنند. با استفاده از این دستگاه ها میتوان نتایج خیلی بهتری در زمینه جوجه کشی نسبت به دستگاه های جوجه کشی دستی به دست آورد. اندیشه سبز با بیش از 100 نمایندگی فعال در سطح ایران و 26 سال فعالیت مستمر در امر تولید تجهیزات مرغداری ، از اولین و بزرگترین تولید کنندگان دستگاه های جوجه کشی داخلی می باشد که دستگاه های جوجه کشی در مقیاس های خانگی ، نیمه صنعتی و صنعتی بسیار پیشرفته ای تولید می کند. دستگاه های جوجه کشی اندیشه سبز به دلیل تولید انبوه این گروه نسبت به قطعات عالی و تکنولوژی مدرن آن قیمت بسیار مناسبی دارند. دستگاه های جوجه کشی اندیشه سبز دارای 12 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش می باشند.

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید دستگاه جوجه کشی ارزان با شماره زیر تماس حاصل فرمائید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

196 نظرات
  1. محمد جواد می گوید

    خدا قوت می خواستم بپرسم اگه دائم نطفه سنجی کنی برای تخم مرغ ها مشکل پیش میاد؟

    1. admins-r می گوید

      سلام
      نیازی نیست این کارو بکنید
      روز اول روز دهم روز هجدهم همینا کافیه.

  2. امین می گوید

    سلام… برای ترموستات ۱۲۰۹w آداپتور ۱۲ولت چند امپر میخواد؟؟

    1. admins-r می گوید

      سلام دوست عزیز با خدمات پس از فروش تماس بگیرید تا راهنمایتون بکنن.
      04433744932

  3. ناشناس می گوید

    سلام امپر آداکتور باید چند باشه؟؟؟

    1. admins-r می گوید

      سلام
      12 ولت 1 آمپر.
      میتونید حتی از نیم آمپر هم استفاده بکنین.

  4. آریا می گوید

    سلام‌..وقت بخیر
    یه سوال داشتم..رطوبت دستگاهم ۵۸ و ۵۹ نشون میده..تخمها تو دوره ستر هستند..بنظرتون این میزان رطوبت خوبه یا بالاس؟ اگر بالاس باید چکار کنم که کم بشه..ممنون از زحماتتون

    1. admin-m می گوید

      سلام تخم مرغ گذاشتین توی دستگاه؟
      رطوبت مناسب برای تخم مرغ 60 درصد هست و 59 و 58 درصد خوبه یک درصد مشکل ایجاد نمیکنه

  5. Mohammad می گوید

    سلام وقت بخیر یخدان یونولیتی را از کجا باید تهیه کرد؟
    با تشکر

    1. andisheh-m-admin می گوید

      سلام سرچ بزنید فروشگاه اینترنتی داره

  6. Ali می گوید

    سلام من یک دستگاه با ترموستات و چراغ ۷۰ وات ساختم اما دما بین 37.5تا38.1 نوسان داره مشکلی نیست؟

    1. andisheh-m-admin می گوید

      سلام چرا مشکل که هست دمای 38 درجه زیاده برای پرنده

  7. ناشناس می گوید

    سلام چه جوری میشه ی چرخش اتوماتیک درست کرد چون شب ها که نمیشه بچرخونیم تخم ها رو
    چون من بلدرچین دارم

    1. andisheh-m-admin می گوید

      سلام توصیه میکنم ترنر جوجه کشی تهیه کنید برای آشنایی با این قطعه کیلک کنید : ترنر جوجه کشی
      اینکه در طول شب چرخش نداشته باشه خیلی هم مهم نیست اما به هر حال چرخش مرتب به راندمان جوجه کشی کمک میکنه

  8. ناشناس می گوید

    سلام وقتی روطوبت دستگاه به رطوبت مورد نیاز رسید باید دستگاه رو خاموش کنم تا رطوبت بیاد پایین ممنون

    1. Admin می گوید

      سلام
      باید یه جوری کنترل کنی ، حالا خاموش میکنی یا اب رو کم میکنی بستگی به طراحی خودت داره (ولی خاموش نکن چون اونوقت تخم ها سرد میشن !!)

  9. ناشناس می گوید

    سلام شب هاکه خواب هستیم بایستیم هاروبچرخونیم

    1. andisheh-m-admin می گوید

      سلام بله باید حداقل هر 4 تا 6 ساعت یکبار چرخش داده بشن

  10. یول آشان می گوید

    سلام و ارادت خدمت شما. رطوبت سنج و دستگاه دیمر رو از الکتریکی فروش هم میشه تهیه کرد؟؟
    ممنون میشم پاسخ بنده رو بدین

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام بله اکثرا الکتریکی ها دارن از اینا

  11. Essi می گوید

    لام وقت بخیر تشکر از صبر و حوصله شما و کار خیر خواهانه شما دستگاه من نور لامپش به تخم های می تابه آیا این مشکل ساز میشه؟اگر جواب بله هستش الان چند روزی گذشته به نظرتون اگر جلوی نور کنترل کنم تخم ها دیگه مشکل دارن شدند؟آگر جواب منفی هست که چه بهتر ممنون میشم پاسخ بدین…و سوال بعدی هم اینکه ایا سنسور دما و رطوبت sht20 سنسور دقیقی هست یه ماژول کامل خریدم اینه سنسورش و الان دمان ۳۷.۴ تا ۳۷.۷ هستش و رطوبت هم ۵۷ تا ۶۲ ثانیه شمار میره و میاد ولی یدونه سنسور دما و رطوبت از این ساعت دارها دارم که اون رطوبت ۷۰ تا ۸۰ نشون میده به نظرتون سنسور دوم اشکال داره

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      ببندش یه گوشه ای ، گوشه باشه بهتره
      بعید میدونم مشکلی ایجاد کرده باشه تو چند روز

      مورد دوم رو نمیشه گفت ، باید با یه دماسنج دقیق تست بشه ، sht20 اصل گرونه ، اگه گرون نباشه ممکنه اصل نباشه ، باید کالیبره بشه در این صورت

  12. Gggg می گوید

    با سلام ببخشید میشه بدون ترموستات درست کرد جوجه ازش میشه بگیری

    1. f.gh می گوید

      سلام، بدون ترموستات هم میشه ولی دیگه دقیق نمیشه دما و رطوبت رو تنظیم کنی هی باید حواست به دستگاه باشه. دستگاه دست ساز اونم بدون ترموستات سخته جواب بده.

  13. علی می گوید

    سلام ببخشید سایز یخدان یونولیتی که تو کلیپ یود n7 است؟؟
    و اینکه لامپ صد وات مناسبه؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، بستگی به خودتون داره n7 بزرگه یکم.
      بله میتونید لامپ 100 وات رشته ای استفاده کنید.

  14. H می گوید

    سلام ببخشید من دستگاه درست کردم یه بار هم 7 تا جوجه از توش در آوردم
    ولی دستگاه رطوبت یک فنجان آب بود
    امکانش هست که با تعداد بیشتر تخم مرغ و اینکه به لامپ هم نزدیکترباشه فنجان هم بزرگتر باشه هچ هم بیشتر بشه؟
    راستی دستگاه رطوبت سنج ندارم

    1. f.gh می گوید

      سلام، اصلا نمیشه چیزی گفت بستگی به دستگاهی داره که شما طراحی کردین تهویه اش چطوره چقدر نوسان دما داره، چرخشش چطوره و از همه مهم تر کیفیت تخم های نطفه دار خیلی تأثیرگذاره.

      1. H می گوید

        کیفیت تخم ها خیلی خوبه
        نوسانات دمایی ام 1یا2 درجه داره
        چرخش هم خودم میچرخورنم روزی 6 بار
        تاحالا هم ازش جوجه گرفتم ولی میخواهم ببینم تعداد زیاد تری هم میشه گذاشت یا نه (کمی نزدیک تر به لامپ باشه)

        1. f.gh می گوید

          اگه جا داره تعداد بیشتری بذارین بهتره لامپ رو وسط و بالا سر تخم ها نصب کنید. نزدیک لامپ معلومه دیگه دماش بیشتره.

      2. Amir می گوید

        سلام در روز های ستر و هچر باید روزی چند بار تخم ها رو بچرخونیم
        ممنون

        1. andisheh-m-admin می گوید

          سلام هچر که نباید به تخم ها دست بزنید نیاز به چوخوندن نیست
          دو ستر هم حداکثر هر 4 ساعت یکبار

    2. Baharmm می گوید

      ببخشید شما با چی درست کردید با یخدان یا کارتن

  15. حسن می گوید

    باسلام ببخشید من اگه بخواهم از راک استفاده کنم وقتی روشنه مدام تخم مرغ ها رو تکان میده اینکار ضرری برای تخم مرغها نداره؟
    یا باید یک بار که جابه جا شد خاموشش کنیم
    وسایل اولیه رو از کجا میتوانم تهیه کنم

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      نه خوب نباید تکون بده باید اروم حرکت بده
      تکون بده شوک وارد میشه و راندمان میاد پایین
      وسایل رو از الکتریکی ها باید تهیه کنی ، راک و … رو هم باید بسازی خودت

  16. Reza می گوید

    سلام برای ماژول از ۱۲ ولت ۲ آمپر استفاده کنم مشکلی نداره؟

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      اطلاعی در این مورد ندارم از الکتریکی ها بپرسی بهتره

  17. عرفان می گوید

    حالا برای چرخش به صورت عمودی باید هر چند ساعت بچرخه؟

    1. f.gh می گوید

      فرقی نمیکنه. رو ساعتش زیاد حساس نباشید در طول روز سعی کنید 6 الی 8 بار بچرخونید.

  18. عرفان می گوید

    سلام ببخشید من اگه میخوام یک دستگاه جوجه کشی دیگه بسازم با ترنر چند تا سوال داشتم توی این عکسی که گذاشتید تخم مرغ به صورت عمودی هست و هر 4 ساعت 45 درجه باید بچرخونیم حالا توی ترنر تخم مرغ به صورت افقی قرار میگیره چرخشش چجوریه من اگه روزی 4 بار اونو 45 درجه یبار به یک ور یبار به یک ور دیگه بچرخونم عملکرد همین اخم مرغ به صورت عمودی را داره؟ یا باید یجور دیگه بچرخونیم؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، تو این مطلب تخم مرغ ها به شکل افقی و خوابیده هستند نه عمودی!. وقتی که تخم رو به شکل افقی میچینید امکان چرخش 360 درجه ای هست و محدودتی نداره
      ولی وقتی که تخم را به شکل عمودی و ایستاده (نوک تیز به سمت پایین) میچینید، چرخش اون به شکل گهواره خواهد بود هر سری فقط 45 درجه ان هم به ترتیب میشه تخم رو به سمت راست یا چپ کج کرد
      چون سمت نوک پهن تخم نباید پایین تر از سمت نوک تیز قرار بگیره.

  19. عرفان می گوید

    سلام اگ یه روز برق 5 ساعت قطع باشد بعد از اومدن برق دستگاه روشن شه عیبی برا جوجه ها نداره؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، در این صورت دمای دستگاه سرد خواهد شد و جوجه داخل تخم به احتمال زیاد تلف میشه.

  20. عرفان می گوید

    سلام من همچی رو ردیف کردم فقط فن ندارم میخوام ارمیچر 12 ولت بزارم حالا مشکل من اینه که هوایی که ارمیچر میده رو به جلو باشه ک بخوره به تخم ها؟
    لطفا سریع جواب بدید ممنون

    1. f.gh می گوید

      سلام، بله رو به جلو باشه.

  21. ابوالفضل می گوید

    سلام من یه دستگاه جوجه کشی درست کردم با هیتر دماش رو کنترل میکنم دما همش در حال تغیر است ۳۶ تا ۳۹ در حال تغیر است رطوبت هم از ۵۰ هست تا ۸۰ رطوبت و دما درحال تغیر است ایا تخم ها به جوجه تبدیل میشوند لطفا به ایمیل من پیام دهید خواهش جواب بدید خیلی بهش نیاز دارم ممنون

    1. f.gh می گوید

      سلام، نوسانات دمایی و رطوبت اصلا برای تخم نطفه دار خوب نیست. هم اینکه دمای 39 درجه خیلی گرمه و باعث مرگ و خفگی جنین داخل تخم میشه. با این شرایط بعید میدونم بتونید راندمان بگیرید. ولی ادامه بدهید و سعی کنید دما و رطوبت رو بهتر تنظیم کنید.

  22. علی می گوید

    سلام خسته نباشید فن را به ترموستات وصل کنم یا به ماژول
    من دوسر سیم را به پاترون وصل کردم بعد دو سر دیگرو یکیشو نصف کردم و به دو طرف ماژول وصل کردم یکی دیگرو هم به پریز ولی وقتی روشن میکنم لامپ روشن نمیشه

    1. f.gh می گوید

      سلام، اگر فن 12 ولت استفاده میکنید سیم های این فن را به سیم های آداپتور وصل کنید. سیم های اداپتور هم هر کدام بر روی ماژول جایگاه مشخصی برای نصب دارند. در مورد نصب لامپ هم یک سیم از دوشاخه برق 220 مستقیما به k1 بر روی ماژول وصل میشود. سر دیگر سیم دوشاخه به سرپیچ لامپ و اون یکی جای سیم باقی مانده بر روی سرپیچ هم با یک سیم به K0 وصل خواهد شد.

  23. ناشناس می گوید

    سلام و خسته نباشید یه سوال برای یخدان یونولیتی ۴۲.۲۳. ۱۹ فن۸.۸اسفتاده کنم یا۱۲.۱۲سانتی متر

    1. f.gh می گوید

      سلام، هر دو قابل استفاده اند. شما با توجه به نحوه ساخت دستگاه تون یکی رو انتخاب کنید.

  24. ایلیا می گوید

    سلام ببخشید واکنش دما باید روی چند باشه،یعنی لامپ رو چه دمایی روشن و چه دمایی خاموش بشه،اگه مثلاً روی0.2باشه که لامپ مدام خاموش و روشن میشه نمی سوزه؟؟

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      برای ترموستات منظورته ؟ بزار روی 36.8 تا 37.8

  25. محمد می گوید

    سلام من یه دستگاه ساختم برا جوجه کشی با کارتن دما همون ۳۷/۳۸ هست اما رطوبتش نمیدونم چرا روی ۳۰ هست با اینکه لامپ روی ظرف ابه و ابش گرمه و مشخصه تبخیر هم داشته نمیدونم چیکار کنم رطوبت بره بالا سنج رطوبت ، رطوبت محیط بیرونو ۵۰ نشون میده اما داخل دستگاه ۳۰ نشون میده

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      اگه اندازه ی قوطی کوچیک باشه ممکنه لامپ باعث خشکلی در محیط بشه
      تعداد ظرف آب رو بیشتر کنید ببینید تاثیری میزاره یا خیر

  26. سبحان می گوید

    سلام
    خسته نباشید
    ببخشید اگه از این دستگاه برای جوجه کشی اردک استفاده کنم مشکلی نداره و آیا قطره های آب بر روی تخم اردک برای نطفه مشکلی به وجود نمیاره؟

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      اگه خوب درس بشه خیر مشکلی نداره
      برای اردک حتما و صدردصد باید اب پاشی رو تخم صورت بگیره ، خیر مشکلی ایجاد نمیکنه
      در مورد ابپاشی پست زیر رو بخونید :
      آبپاشی در تخم غاز و اردک

  27. سینا می گوید

    سلام چجوری ترموستات رو دما شو کم کنیم و چجوری زیاد کنیم؟؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، خود ترموستات دکمه این تنظیمات رو داره باید یکم باهاش کار کنید.

  28. آریا می گوید

    سلام وقت بخیر
    ببخشید اگه در دوره هچر جوجه مرغ دما همون ۳۷.۷ یا ۳۷.۸ درجه ی دوره ستر باقی بذاریم ،آیا جوجه تلف میشه؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، بله این دما باعث ایجاد حالت خفگی در جوجه میشه بهتره دما 37.2 درجه باشه.

  29. سام می گوید

    سلام میخواستم بدونم داخل این دستگاه تخم بلدرچین هم میش و داخل ی بوچ کوچیک نیازی ب فن هست

    1. f.gh می گوید

      سلام، بله میتونید. اگه فن استفاده کنید بهتره چون باعث تهویه و گردش هوا میشه و به یکنواخت شدن دما و رطوبت کمک میکنه.

  30. آریا می گوید

    سلام خسته نباشید
    آیا در دمای ۳۶/۵ هم تخم مرغها به جوجه تبدیل میشن؟ همچنین دمای حداکثر ۳۸/۵ چی؟
    میدونم دمای استانداردش ۳۷/۵تا ۳۷/۸ هست ، اما خاستم بدونم گاها که دمای محیط تغییر میکنه و کم و زیاد میشه ، بازم امیدی هست در این دو دمای بالا و پایین به جوجه تبدیل بشن؟

    1. f.gh می گوید

      سلام دمای 38.5 درجه خیلی بالاست و باعث خفگی جوجه میشه. دمای 36.5 زیاد حاد نیست ولی درکل این نوع نوسات دمایی اگه برای مدت طولانی ادامه داشته باشند، جوجه از بین میره.

  31. محسن ولی پور می گوید

    جوجه اردک رو میشه جوجه کشی کرد

    1. f.gh می گوید

      سلام، بله به شرطی که دستگاهتون دقیق باشه.

  32. ER می گوید

    سلام قبل از اینکه تخم ها را داخل دستگاه قرار بدیم از کجا بفهمیم که کدوم ها نطفه داره؟؟؟

    1. f.gh می گوید

      با سلام، نمیشه فهمید باید 3 الی 7 روز در وضعیت جوجه کشی قرار بگیرن بعد با نطفه سنجی میشه فهمید.

  33. عباس می گوید

    سلام خسته نباشید من لامپ را وصل ترموستات کردم ولی روشن نمیشه من سرپیچ لامپ و دوشاخه و لامپ را چک کردم ولی لامپ روشن نمیشه

    1. f.gh می گوید

      سلام، با فازمتر چک کنید احتمالا یکجا اشتباه سیم پیچی کرده اید.

  34. یونس می گوید

    باسلام
    نهایتا چندتا تخم مرغ میشه داخل این دستگاه قرار داد؟ و اینکه اگر برای چرخش تخم مرغ ها درشون رو باز کنیم و سریعا ببندیم بازهم احتمالا موفقیت داریم یا حتما باید با یک دستگاه خاص عمل چرخش رو انجام داد.
    ممنون

    1. f.gh می گوید

      سلام، تعداد تخم بستگی به اندازه یونولیت و یا کارتن داره ولی حداقل 10 تا میشه داخلش گذاشت.
      برای چرخاندن تخم ها هم بهتره یک مکانیزم طراحی کنید چون با باز کردن درب دستگاه دما و رطوبتش به هم میخوره. ولی اگه نمی تونید چاره ای نیست. در داخل مقاله در مورد ساخت ترنر جوجه کشی هم توضیحات لازم ارائه شده و میتونید با مراجعه به لینک مربوطه یک ترنر اتوماتیک برای چرخش تخم ها طراحی کنید.

  35. مبین می گوید

    ببخشید اگر این دستگاه رو درست کنم چند درصد احتمال است که جوجه ها از تخم نیان بیرون یا بعضی میاد

    1. f.gh می گوید

      سلام، آقا مبین عزیز جوجه کشی یک فرایند حساس هستش و به موارد خیلی زیادی از جمله کیفیت تخم نطفه دار، محیط جوجه کشی، تسلط شما بر روی دستگاه و دقت دستگاه بستگی داره. پس درصد موفقیت رو نمیشه گفت. در ضمن دستگاه های دست ساز به خوبی نمیتونن شرایط لازم برای رشد تخم های نطفه دار رو فراهم کنند. اگه میخواهید به صورت حرفه ای کار کنید حتما یک دستگاه جوجه کشی بخرید.

  36. ER می گوید

    بعد میخواستم بدونم چیکار کنیم که وقتی جوجه ها به دنیا میان فلج نباشند!

    1. f.gh می گوید

      دما و رطوبت جوجه کشی باید دقیق و تنظیم شده باشند. چرخش نیز بسیار مهم است. بعد از هچ بهمدت 24 ساعت صبر کنید تا جوجه داخل دستگاه بمونه و سپس جوجه رو به یک محیط گرم با دمای 34 درجه منتقل کنید. بهش آب شیرین بدهید سپس دان جوجه. کف محل نگهداری هم بهتره که از جنس پوشال ریز باشه. اگه بسترشون لیز باشه پای جوجه از هم باز میشه.

      1. ناشناس می گوید

        سلام میشه بدون دماسنج و رطوبت سنج انجام بدیم

        1. andisheh-m-admin می گوید

          سلام پس چجوری میخواین دما و رطوبت تخم ها رو تنظیم کنید ؟

  37. Erfan می گوید

    سلام با تشکر از مقالات و پاسخ های خوبتون
    میخواستم بدونم که در چه روز هایی تخم ها را نطفه سنجی کنم

    1. f.gh می گوید

      سلام، در روز هفتم میتوان نطفه سنجی کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آموزش نطفه سنجی رو مطالعه کنید.

  38. عباس می گوید

    ببخشید اگه دما را درست تنظیم کنیم رطوبت هم درست تنظیم میشه

    1. f.gh می گوید

      خیر، بهتره که از رطوبت سنج هم استفاده کنید و در صورت لزوم رطوبت را کاهش و یا افزایش دهید.

  39. عباس می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید به غیر از تخم مرغ میشه از تخم های پرندگان اهلی مثل بوقلمون , مرغ شاخدار , بلدرچین , قرقاول و… جوجه کشی کرد

    1. f.gh می گوید

      با سلام، بله ولی باید دما و رطوبت رو متناسب با پرنده مد نظرتون تنظیم کنید. دوره جوجه کشی هر پرنده ای هم فرق میکنه. ولی با دستگاه های دست ساز نمیشه از پرنده های زینتی و طوطی سانان جوجه کشی کرد. در ضمن برای پرندگانی مثل غاز و شترمرغ هم جواب نمیده.

  40. دانیال می گوید

    فن هوای نرطوب از کارتت نمیکشه بیرون چون من رطوبت سنج ندارم و یک سوال دیگه من روز جمعه میخوام برم بیرون تخم هارو نمیتونم بچرخونم چیکار کنم

    1. f.gh می گوید

      دوست عزیز قبلا به سوالات شما پاسخ داده شده است. لطفا سوالتون رو مجددا تکرار نکنید.

      1. سبحان می گوید

        سلام
        خسته نباشید
        ببخشید برای جوجه کشی تخم اردک اگه رطوبت رو 70 باشه و روی تخم قطره آب ببنده آیا برای نطفه مشکلی به وجود میاره

        1. andisheh-admin می گوید

          سلام
          خیر

    2. عباس می گوید

      ببخشید اگر میخواستیم رطوبت را کم و زیاد کنیم باید چه کاری را انجام بدهیم

      1. f.gh می گوید

        سلام، برای کاهش رطوبت میتونید تهویه رو بیشتر کنید یا اینکه ظرف آب رو از منبع حرارتی کمی دور کنید. همچنین برای افزایش رطوبت هم میتونید داخل ظرف آب اسفنج بگذارید یا فن بر روی ظرف اب نصب کنید یا اینکه یک رطوبت ساز برای دستگاهتون بسازید.

  41. دانیال می گوید

    از کجا بفههمم رطوبتش مناسبه چون من دستگاه رطوبت سنج ندارم و مثلا یک روز خواستیم بریم بیرون چون کسی نیست بچرخونه مشکلی پیش نمیاد و سوال دیگر من یک فن گذاشتم رطوبت داخل کارتن را نمیکشه بیرون ؟

    1. f.gh می گوید

      اگه رطوبت سنج ندارید با استفاده از دو دماسنج تا حدودی میشه رطوبت رو به دست آورد. به این صورت که یک دماسنج دمای هوای داخل دستگاه رو اندازه خواهد گرفت و دماسنج دیگر دمای آب داخل دستگاه را اندازه خواهدگرفت. سپس با جدول استوکیومتری میتوان درصد نسبی رطوبت رو به دست آورد. در مورد چرخش هم تا 3 ساعت و یکم بیشتر هم میتوان صبر کرد ولی توقف چرخش به مدت یک روز کامل برای تخم نطفه دار اصلا مناسب نیست. به سوال سوم شما هم قبلا پاسخ داده شده است.

  42. دانیال می گوید

    سلام من لاپ ۵۰ وات گذاشتم زیاد گرم میکرد یک فن گذاشتم که هوا رو بیرون بکشه اشکال نداره؟ رطوبت سنج هم ندارم ولی دماش تقریبا درسته یکی دو درجه پایین یا یکی دو درجه بالا تر از ۳۷ درجه هستش

    1. f.gh می گوید

      با سلام، میتونید ولتاژ مصرفی لامپ رو با یک دیمر کنترل کنید تا حرارتش هم کم و زیاد بشه. در ضمن میتونید با باز و بسته نگه داشتن برخی دریچه ها هم به تنظیم دمای دستگاه بپردازید. استفاده از فن هم خوبه و باعث یکنواختی دما و رطوبت و تهویه هوای داخل میشه. نوسانات دمایی که میفرمایید برای جوجه کشی اصلا مناسب نیست. دما باید بین 37.5 الی 37.7 باشه. در زمان هچر هم 37.2 درجه. رطوبت هم باید دقیق باشه.

      1. دانیال می گوید

        اصلا دماش خوب کنترل نمیشه و سوالی که داشتم فن گذاشتم هوای توی کارتن میکشه بیرون بعد رطوبت جعبه از بین نمیره ؟ جون من دستگاه رطوبت سنج ندادم بدون فن هم نمیشه اصلا کنترل کردن دماش خیلی سخت تر میشه

        1. f.gh می گوید

          بله با این کار رطوبت داخل هم تخلیه میشه. بدون تنظیم رطوبت مطمئنا شما هچ موفقی نخواهید داشت. همانطور که گفتم از یک دیمر استفاده کنید یا اینکه از یک لامپ ضعیف تر. در ضمن دمای محیط دستگاهتون بهتره که 25 درجه باشه.

  43. Erfan می گوید

    سلام به نظر شما بهتره نوع لامپ از چه کدوم ها باشه؟
    چون قراره زیاد خاموش روشن شه

    1. f.gh می گوید

      با سلام، لامپ رشته ای به دلیل حرارت زیادی که ایجاد میکنه برای این کار خوبه ولی این نوع لامپ ها عمر مفید کوتاهی دارند. لامپ های led حرارتشون پایینه.

  44. imortal می گوید

    سلام خسته نباشید . اگر دقیق طبق همین مراحلی ک داخل فیلم گفتید دستگاه رو بسازیم و به همه نکات توجه کنیم ب احتمال چند درصد جوجه باز میشود ؟

    1. f.gh می گوید

      با سلام، اصلا نمیشه گفت چون جوجه کشی به عوامل مختلفی بستگی داره. ولی در کل دستگاه های دست ساز چون به طور دقیق نمی توانند شرایط جوجه کشی را فراهم کنند نتایج رضایت بخشی نمی توان با آن به دست آورد.

  45. Erfan می گوید

    سلام من لامپ ۱۰۰ گذاشتم خیلی گرم میکنه

    1. f.gh می گوید

      سلام، از یک لامپ ضعیف تر استفاده کنید یا اینکه دمای داخل رو با دریچه های تهویه تنظیم کنید یا اینکه از یک دیمر استفاده نمایید.

  46. امیر حسین می گوید

    سلام

    ممنون از سایت خوبتون

    جواب دهی محفظه ام دی اف بهتر یا کاچو

    1. f.gh می گوید

      سلام، زیاد فرقی نمیکند از هر کدوم که میخواهید استفاده کنید بهتره که با زر ورق عایق بندیش کنید و همچنین دیواره ها باید کاملا تمیز باشند. شما باید بیشتر بر روی تنظیم بودن دما و رطوبت، چرخش و تهویه تمرکز کنید.

  47. امیر حسین می گوید

    میشه به جای کاچو از ام دی اف استفاده کرد

  48. امیرحسین می گوید

    من این دستگاه رو درست کردم تمام مراحل رو به خوبی انجام دادم ولی نمی دونم چرا لامپ من رو روشن نمیکنه از یه لامپ دیگه هم استفاده کردم ولی روشن نشد ممنون میشم جواب بدین

    1. f.gh می گوید

      با سلام، ممکنه سیم پیچی رو اشتباه انجام داده باشید. با فازمتر تست کنید تا متوجه ایراد کار شوید.

  49. مهدی می گوید

    سلام ممنون از سایت خوبتون
    میخواستم بدونم میشه به جای آداپتور از شارژ کن استفاده کنم
    و اگه از فن استفاده نکنم میشه
    لطفا جواب بدین ممنون میشم

    1. f.gh می گوید

      با سلام، اقا مهدی عزیز با توجه به برق مصرفی قطعات دستگاه باید از یک منبع تغذیه مناسب استفاده کنید. بررسی کنید که آیا ولتاژ مصرفی قطعات شما با ولتاژ خروجی شارژر متناسب است؟
      امیشه از فن هم استفاده نکرد ولی در تنظیم دما و رطوبت با مشکل مواجه خواهید شد.

  50. مهدی می گوید

    سلام ممنون از سایت خوبتون
    میخواستم بدونم لامپ را باید به کجا نصب کنیم
    سرپیچ لامپ اگر به بدنه دستگاه بخوره بدنه از یونولیت است اشغالی نداره
    هر چند ساعت یک بار تخم مرغ ها را بچرخانم
    میشه به جای آداپتور از شارژ کن استفاده کنم برای ترموستات دما

    1. f.gh می گوید

      سلام قبلا به سوالات شما جواب داده شده است.
      در مورد آداپتور، باید از یک منبع تغذیه استفاده کنید که برق مصرفی ترموستات رو تأمین کنه و متناسب با ولتاژ و آمپر مصرفی اون باشه.

      1. حمید فارسی می گوید

        با سلام و عرض ادب میخواستم ببینم میشه از تر مستات ۱۲۰۹ ، دو فن و ۲ لامپ ۱۰۰ وات استفاده کرد از لحاظ آمپر . که فشار به ترمستات نیاد ؟

        1. andisheh-admin می گوید

          سلام
          این مورد رو اطلاع ندارم باید از متخصص برق بپرسید

        2. Reza می گوید

          دو تا لامپ ۱۰۰ وات نمی‌کشه میسوزه استفاده نکنید!

  51. مهدی می گوید

    سلام ممنون از سایت خوبتون
    میخواستم بدونم لامپ را باید به کجا وصل کنیم به دیواره یا سقف
    باید تخم ها را هر چند ساعت بچرخانم
    اشغالی نداره که سرپیچ لامپ به بدنه دستگاه بخوره بدنه از یونولیت است
    فن را باید به کجا نصب کنیم
    ظرف آب را باید به کجا قرار دهیم
    من از ترموستات دما استفاده می کنم
    دما را در ‌چه درجه ای تنظیم کنیم
    ابعاد دستگاه من: طول ۵۰ سانتی متر عرض ۴۰ سانتی متر و ارتفاع ۴۰ سانتی متر است
    لطفا جواب بدین ممنون میشم

    1. f.gh می گوید

      سلام
      محل نصب لامپ فرقی نمیکند ارتفاعش مهمه که به جوجه ها نخوره و گرمای لازم رو ایجاد کنه.
      روزی 5 الی 6 مرتبه باید تخم ها را بچرخانید.
      خیر اشکالی نداره
      فن رو میتونید بالای ضرف آب نصب کنید تا به تولید رطوبت هم کمک کنه
      لطفا فیلم داخل مقاله رو مشاهده کنید.
      دمای ستر برای تخم مرغ 37.7 درجه و دمای هچر 37.2 درجه است.
      موفق باشید.

  52. T.P.M می گوید

    سلام این صحت داره که نور لامپ نباید مستقیم به تخم مرغ ها بخوره

    1. f.gh می گوید

      سلام، اگه از لامپ های معمولی استفاده کنید مشکلی نداره.

  53. ER می گوید

    سلام چی کار کنیم که توی دستگاه عرق نکنه

    1. f.gh می گوید

      با سلام، در زمان ستر باید رطوبت محیط بیرون نزدیک 50 درصد و رطوبت داخل دستگاه هم 60 درصد باشه. دمای بیرون معمولی و دمای داخل دستگاه 37.7.

  54. T.P.M می گوید

    سلام میخواستم بدونم فرقی میکنه که فاز یا نول بیاد از ko و k1 رد شه بخوره به لامپ؟
    ینی فاز مستقیم بخوره به لامپ یا بیاد از ترموستات رد شه بخوره به لامپ؟
    فرقی داره؟

    1. f.gh می گوید

      با سلام، سیم بندی ترموستات باید با توجه به نقشه اتصال سازنده آن طراحی بشه. ولی در این آموزش سیم نول به k1 رفته و سیم فاز یه لامپ و از لامپ به k0 رفته.

  55. ER می گوید

    سلام برای جوجه کشی از مرغ رطوبت بهتره رو چند باشه؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، در زمان ستر 60 درصد و در زمان هچر 75 درصد.

  56. ER می گوید

    سلام آداپتور ۹ ولت هم میشه؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، خیر. باید با توجه به ترموستات مورد استفاده از یک منبع تغذیه متناسب با آن استفاده کنید.

  57. ER می گوید

    سلام
    میشه به جای آداپتور از شارژر گوشی استفاده کرد؟

  58. محسن می گوید

    سلام.دستگاهی میخوام باقیمت پایین جهت جوجه کشی مرغ

    1. f.gh می گوید

      با سلام، با توجه به ظرفیت و بودجه مد نظرتان پیشنهاد میکنم حتما از کارشناسان فروش ما مشورت بگیرید.
      شماره تماس مهندس علیزاده 09144485590
      از طریق واتس آپ و تلگرام نیز پاسخگوی شما خواهند بود.

  59. بنیامین می گوید

    سلام من بلدرچین دارم که تخم میزاره میشه تخم هاشو داخل دستگاه گذاشته تا جوجه بشه

    1. f.gh می گوید

      سلام، ایا بلدرچین نر هم دارید؟ باید جفت گیری کرده باشند تا تخم ها نطفه دار باشه وگرنه نمیشه.

  60. بنیامین می گوید

    برای بلدچین همین دما و رطوبت خوبه یا فرق داره

    لطفا از بلدرچین توضیح بدید ممنون

    1. f.gh می گوید

      برای مطالعه بیشتر مقاله جوجه کشی بلدرچین را مطالعه کنید.

  61. بنیامین می گوید

    سلام
    این وسیله ها که گفتید رو باید از کجا تهیه کنیم و قیمت انها چقدر هست

    1. f.gh می گوید

      سلام، از فروشگاه های لوازم الکتریکی تهیه کنید. اگر به صورت جدی قصد جوجه کشی دارید بهتر است به فکر خرید دستگاه جوجه کشی باشید.

  62. احمدرضا می گوید

    با تخم مرغ معمولی میشه جوجه در آورد

    1. f.gh می گوید

      با سلام، خیر با تخم مرغ معمولی نمیشه. باید از تخم نطفه دار تازه استفاده کنید.

  63. قاسم می گوید

    سلام خسته نباشید میشه با تخم مرغ معمولی جوجه در آورد

  64. احمدرضا زین العابدینی می گوید

    سلام خسته نباشید با هر تخم مرغی میشه جوجه در آورد

  65. ER می گوید

    سلام به ترموستات تنظیم دما،برق فاز را وصل کنیم یا نول را؟
    یا اصلا فرقی نداره

    1. f.gh می گوید

      با سلام، نقشه اتصال ترموستات مد نظرتون رو در اینترنت سرچ کنید و با توجه به آن سیم پیچی را انجام دهید.

  66. محمدرضا می گوید

    سلام من با کارتون درست کردم دور تا دورش رو با المینیوم پوشوندم این جواب میده؟
    و یه سوال دیگه میشه از تخم مرغ هایی که در یخچال هست استفاده کرد؟

    1. f.gh می گوید

      با سلام، بله با کارتون میشه و آلومینیوم هم برای عایق بندیش خوبه. فقط باید از تخم های نطفه دار تازه استفاده کنید. تخم مرغ هایی که در یخچال هستند نوع خوراکی بوده و در ضمن حتی اگر نطفه دار هم باشند به دلیل کهنگی و یا قرار گرفتن در معرض هوای سرد از بین رفته اند. تخم نطفه دار باید در دمای 18 درجه نگهداری شود. از بازار تخم نطفه دار تازه تهیه کنید.

  67. محمدمهدی می گوید

    سلام من دستگاه رو ساختم ولی دستگاه رطوبت سنج ندارم بعد از یک ساعت کارکردن دستگاه، بخار و رطوبت زیادی شیشه ای که روی در یونولیت را گذاشته بودم گرفته رطوبت زیاد باعث خراب شدن تخم ها نمیشه؟ این مقدار بخار طبیعی هست؟

    1. f.gh می گوید

      سلام، رطوبت زیاد باعث خفگی نطفه ها میشه بایستی رطوبت را تنظیم و کنترل کنید.

  68. محمد می گوید

    سلام ببخشید یک سوال دیگه داشتم فاصله لامپ با آب توی ظرف چند سانت باید باشد؟

    1. f.gh می گوید

      با سلام، بستگی به نوع طراحی شما داره. فاصله زیاد باعث میشه اصلا رطوبت تولید نشه، فاصله بین لامپ و ظرف آب حداکثر 5 سانت خوبه

  69. hosiyn می گوید

    سلام من قطعات ساخت دستگاه ۱۲۶ تایی خریدم ولی نمیدونم سیستم رطوبت رو بسازم روشش رو لطفا بگید؟

    1. f.gh می گوید

      با سلام، برای ساخت رطوبت ساز میتونید از یک ظرف پلاستیک و فن دائم کار استفاده کنید. فن باید بالای ظرف قرار بگیرد و هوای گرم به سمت اب داخل ظرف پرتاب کند. در اثر وزش هوای گرم، رطوبت جوجه کشی نیز تأمین خواهید شد.

    2. اکبر می گوید

      سلام من با فاصله ۵ سانتی متر گزاشتم ولی یه کاسه آب ماست خوری تو یک روز ته میکشه
      عادیع یا چی

      1. f.gh می گوید

        سلام، باید رطوبت محیط و رطوبت دستگاه رو چک کنید اگه تنظیم باشه مشکلی نیست.

  70. نودهی می گوید

    سلام ، اگر ترموسات نزاریم و لامپ همیشه روشن باشد اشکالی دارد یا نه ؟؟؟

    1. f.gh می گوید

      با سلام، ترموستات به شما کمک میکنه که دما رو بهتر بتونید کنترل کنید. لامپ اگر همیشه روشن باشد ممکن است گرمای اضافی تولید کند.

  71. محمد می گوید

    خب این فن که به آدابتور وصل شد همیشه کار میکنه؟ اینطوری که میسوز؟

    1. f.gh می گوید

      با سلام، اگر از فن های دائم کار مخصوص دستگاه جوجه کشی استفاده کنید نمیسوزه، عمر و دوام این نوع فن ها طولانی هستش.

  72. امیر می گوید

    سلام وقت بخیر
    اگه از کارتون استفاده بشه و ترموستات و… استفاده نشه
    فقط در حد لامپ، دماسنج و رطوبت سنج باشه مشکلی پیش میاد؟

    1. f.gh می گوید

      با سلام، در این صورت دما رو نمی تونید دقیق کنترل کنید و راندمان جوجه کشی به شدت افت خواهد کرد.

  73. رحیم می گوید

    سلام روزی چندباربایدتخم ها چرخش داده بشه

    1. f.gh می گوید

      سلام هر 3 و حداکثر 4 ساعت یکبار باید تخم ها را بچرخانید. در هنگام خواب نیز عمل چرخش ناخواسته متوقف خواهد شد ولی سعی کنید در اولین فرصت مجددا تخم ها را بچرخانید.

  74. محمد سینا حیدری می گوید

    سلام میخواستم بپرسم فن رو چگونه وصل کنیم؟
    من فکر میکم به این صورت باشه.
    اول یکی از سیم های آداپتور را از وسط نصف میکنیم بعد دوسر سیم فن را یکی از سیم ها را به یک طرف سیم آداپتور و آن را به دیگری و بعد آن را به ترموستات وصل میکنیم

    لطفا بگید درسته یا غلط
    اگه غلط یکم توضیح بدید

    1. f.gh می گوید

      سلام، فیلم داخل مقاله را کامل مشاهده بفرمایید نحوه سیم پیچی فن کاملا واضح است. شما باید دقت داشته باشید که فن مورد استفاده شما با چه ولتاژی کار میکند و متناسب با آن برایش منبع تغذیه تأمین کنید. برای نصب فن کافی است که دو سر سیم آن را یکی به فاز و دیگری را به نول وصل نمایید.

  75. مهدی عرب می گوید

    سلام خسته نباشید یه سوالی درباره رطوبت داشتم خواستم ببینم اگه ماژول رطوبت ساز رو تهیه کنم از چه دستگاهی مثل همین ترموستات برای تنظیم رطوبت استفاده کنم .

    1. f.gh می گوید

      سلام، برای تنظیم رطوبت نیز دقیقا ماژول هایی شبیه به ترموستات موجود می باشد که با وصل نمودن خروجی رطوبت ساز به آن می توان مقادیر رطوبت را کنترل نمود.

  76. محمد سینا حیدری می گوید

    سلام شما ره ی شما چنده من میخوام مشاوره بگیرم

    1. f.gh می گوید

      سلام، دوست عزیز برای دریافت مشاوره در رابطه با محصولات اندیشه سبز می توانید با کارشناسان بخش فروش تماس بگیرد. اگر سوالی در خصوص این مقاله دارید همین جا بیان کنید.

  77. محمود می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید یه سوال داشتم داخل فیلم بالا فقط از فاز لامپ گرفته شد و داخل ترموستات شد یا از فاز و نول؟ سپاس گذارم

    1. f.gh می گوید

      سلام، سیم فاز باید به لامپ و از آنجا به پایه k0 ترموستات وصل شود. چرا که ترموستات از این طریق لامپ را خاموش و یا روشن خواهد نمود. معمولا بر روی ترموستات نحوه سیم بندی آن ذکر میشود.

  78. مجید می گوید

    سلام و خسته نباشید خدمت دوستان
    یک سوال فنی دمای ترموستات سی و هفتو هفت دهم تنظیه ولی من یه دماسنج معمولی هم داخلش گذاشتم ترموستات دمای ۳۷رو نشون میده ولی دماسنج معمولی ۴۰/۵درجه رو نشون میده الان دقیقا کدوم درسته ؟!

    1. f.gh می گوید

      سلام، دماسنج های معمولی دقیق نیستند و باید مدت زمان زیادی در داخل دستگاه قرار بگیرند تا دما را با تلورانس 0.5 درجه نشان دهند. برای اطمینان از عملکرد ترموستات بهتر است که از ابزار دقیق مثل تستو و … استفاده کنید.

  79. Majid می گوید

    سلام و خسته نباشید خدمت دوستان
    یک سوال فنی دمای ترموستات سی و هفتو هفت دهم تنظیه ولی من یه دماسنج معمولی هم داخلش گذاشتم ترموستات دمای ۳۷رو نشون میده ولی دماسنج معمولی ۴۰/۵درجه رو نشون میده الان دقیقا کدوم درسته ؟!

  80. Ali می گوید

    سلام
    خسته نباشین
    من یه چند تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدین
    اول اینکه این وسایلی که شما گفتید رو اشکالی نداره در ابعاد کوچکتر یا بزرگتر استفاده کرد ؟ منظورم اینه که جعبه یکم کوچیکتر یا بزرگتر بشه هست.مشکلی پیش نمیاد؟
    سوال دومم اینه که فرقی بین تخم ها وجود نداره ؟
    چون می خوام تخم پرنده ای بنام توکان رو استفاده کنم
    مشکلی نداره ؟ دمای خاصی نمی خواد ؟
    سوال سومم هم اینه که اگه یه تخم رو داخل دستگاه قرار بدم به طور صد در صد بدون مشکلی جوجه از اون بیرون میاد ؟ چون اخه تخم پرنده گرونه و فرصتی برای تست کردن نداره
    اگه تخم مرغ جوجه بشه ، به طور صد در صد تخم پرنده هم جوجه میشه ؟
    سوال بعدیم اینه که شما راجب توکان ها اطلاعاتی دارید ؟
    اخه می خواستم بدونم که وقتی تازه از تخم در میاد چی بدم بخوره ؟ غذا رو به چه شکلی بدم .
    و سوال اخر ، اینکه میگین تخم هارو باید چرخوند
    مثلا چند بار در یک روز باید اینکار رو انجام داد ؟
    خیلی ممنون میشم جواب بدید

    1. f.gh می گوید

      با سلام، به صورت کلی به سوالات شما جواب میدم. شما با دستگاه دست ساز نمی تونید از تخم نطفه دار پرنده های زینتی و گران قیمت و یا طوطی سانان جوجه کشی کنید. چون جوجه کشی از این پرندگان بسیار حساس تر از مرغ و … می باشد. برای این کار باید از دستگاه جوجه کشی حرفه ای و یا آرکام 24 استفاده کنید. در ضمن دما و رطوبت جوجه کشی و نحوه تغذیه پرنده های مختلف با هم فرق دارد.

  81. هومن می گوید

    ببخشید آیا میشه در دوره جوجه کشی داخل دستگاه تخم مرغ نطفه دار قرار داد؟؟
    مثلا ۴ تا تخم تو دستگاه گذاشتی روز سوم ۲ تا تخمم اضافه میکنی وقتی که میخای ۴ تا تخم رو بچرخونی.

    1. f.gh می گوید

      سلام، اگر دستگاه شما قابلیت ستر هچر همزمان دارد می توانید در داخل دستگاه به تدریج تخم نطفه دار اضافه کنید.
      ولی اگر دستگاه شما ساده است و فاقد این امکان، خیر نمی توانید. زیرا بعد از مدتی (زمان هچر) تخم های اولیه نیاز به دما و رطوبت خاصی دارند که برای تخم های تازه تر مناسب نخواهد بود.

  82. امیر حسین می گوید

    سلامچ من این دستگاه را درست کردم برا جابه جا کردن تخم ها هم درشو باز میکردم دمای ترموستات رو روی 40 درجه تنظیم کرد تازه دمای داخل میرسید به 37.5 واسه روطوبتشم یه ظرف آب گذاشتم که داخلش پنبه بود اندازه دستگاه هم سونولیت 20 لیتری بود ولی بعد از گذشت 21 روز تخم ها در نیومدن حتی رنگ اونام تغییر نکرده بود کسی دلیلش رو میدونه لطف میکنین اگه راهنمایی کنید🌹🌹

    1. Faraj می گوید

      سلام، دلایل زیادی داره. آیا نطفه سنجی انجام دادین؟ رطوبت دستگاهتون چطور؟ همیشه تنظیم بود؟ کلا دستگاه های دست ساز ایراد فنی زیاد دارند و از آنجایی که جوجه کشی به شدت به دما و رطوبت و تهویه وابسته است، هر گونه اختلال باعث مرگ جوجه ها میشه.

  83. دیار می گوید

    سلام و خسته نباشید من یه ترموستات ،لامپ ۱۰۰واتی،یک دیمر دوشاخه دار ،یه اداپتور ،فن و یه دماسنج و رطوبت سنج دارم من همشو وصل کردم فقط نمیدونم اون دیمر رو کجای لامپ بزنم چونکه دو شاخ هم داره کارمو سخت تر کرده اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. Faraj می گوید

      سلام، دیمر رو باید در مسیر سیم فاز متصل به لامپ قرار دهید.

  84. محمد مهدی می گوید

    سلام من میخوام تازه شروع کنم ولی میترسم نتونم تخم مرغا خراب دبیاد این دستگاه جوجه کشی خوبه به منظرتون چیکارکنم

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام دوست عزیز
      خوب بالاخره طبیعی هست ، وقتی تجربه ای نداشته باشید باید از جاده خاکی شروع کنید ! مشخصا به مشکلات زیادی برخواهید خورد تا بتونید مرحله به مرحله با افزایش تجربه اونها رو برطرف کنید
      همچنین اگه توانایی تحمل مشکلاتی از قبیل از بین رفتن جوجه ها داخل تخم ها رو ندارید یا قصد جوجه کشی از تخم های ارزشمندی رو دارید پیشنهاد میکنم به بخش زیر مراجعه کرده و اطلاعات دستگاه های جوجه کشی خانگی اندیشه سبز رو مطالعه کنید :
      انواع دستگاه جوجه کشی خانگی اندیشه سبز

  85. ایران می گوید

    سلام ببخشید آیا فن باید بطور مداوم روشن باشه؟

    1. andisheh-admin می گوید

      سلام
      خیر دوست عزیز
      مدت زمان روشن موندن فن بستگی به رطوبت و دما داره ، اگه دستگاهی که ساختید کامل عایق داشته باشه میشه که فن ها رو به صورت دائم روشن نگه نداشت
      دقت کنید که فن هایی مثل فن های معمولی کامپیوتر در صورت روشن بودن به صورت دائم دچار مشکل خواهند شد .

  86. mahyrmabari می گوید

    چطور شرایطی درست کنم که لازم به باز کردن در نباشه میشه کمک کنین؟؟؟

    💞💞مرسی💞💞

  87. mahyrmabari می گوید

    سلام چطور بیرون ازیونولیت بچرخونم میشه توضیح بدید به چه صورت؟؟؟

    💞💞مرسی💞💞

    1. Faraj می گوید

      با سلام، باید راک متحرک درست کنید. آموزش های متعددی در این زمینه در اینترنت موجود می باشد.

  88. mahyrmabari می گوید

    سلام
    برای دستگاه جوجه کشی رطوبت سنج واجبه یا نه؟؟؟
    من در یونولیت رو برا برگرداندن تخم ها باز کنم مشکلی نداره؟؟؟
    💛💚💞💞خیلی ممنون💞💞💛💚

    1. کریمی می گوید

      سلام
      بله صددرصد لازمه
      بهتره اینکارو نکنید و شرایطی رو در ساخت ایجاد کنید که از خارج از جعبه امکان چرخاندن تخم ها وجود داشته باشه ، اگه هر چند ساعت باز کنید راندمان کار کاسته خواهد شد

  89. مهیار می گوید

    سلام ببخشید من لامپ 100 وات استفاده میکنم خیلی گرم میشه دما میره بالا انگار میخواد بسوزه باید از ترموستات استفاده کنم؟؟؟
    لازم به جوجه گردان نیست صددرصد تخم مرغ بزارم در میاد؟؟؟

    خیلی خیلی ممنون از مقاله مفیدتون 💖 💖 💖

    1. کریمی می گوید

      سلام مهیار جان
      لامپ 50 وات تست کنید ، خوبی ترموستات اینه که با تعیین دمای محیطی خودش خاموش روشن میکنه ولی در اون صورت هم بهتره از لامپ های باکیفیت استفاده کنید چون ممکنه زیاد خاموش روشن بشه و لامپ رو بسوزونه . اما در کل استفاده از ترموستات بسیار موثر خواهد بود .

  90. احسان می گوید

    سلام آیا اگر جوجه مرغی که با روش دستگاه جوجه کشی بیرون میاد دیگه کرچ نمیشه؟؟؟؟؟

    1. Faraj می گوید

      سلام، به نژاد آن بستگی دارد.

  91. احمد افشار می گوید

    سلام آیا در مشهد نماینده دارید ممنون اگه آدرس بدین

    1. Faraj می گوید

      با سلام بله برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش تماس با ما مراجعه نمایید.

  92. علیرضا می گوید

    سلام خسته نباشید خیلی ممنون بابت مقاله مفید وخوبتون که کار خیلی خیلی راحت میکنه و توضیحات عالیه فقط من یه سوال داشتم چطوری ترموستاتو تنظیم کنم ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. Faraj می گوید

      با سلام، می توانید از دیمر استفاده کنید تا میزان روشنایی و در نتیجه حرارت لامپ را افزایش و یا کاهش دهید.

سوالی داری کلیک کن 👋