غاز

نحوه جوجه کشی از پرنده غاز

نحوه جوجه کشی از پرنده غاز

اصولی جوجه کشی غاز | آشنایی با مراحل و دستگاه ها

غاز نوعی پرنده میباشد که علاقه زیادی به زندگی در کنار آب و برکه ها دارد. گوشت و تخم این پرنده از لحاظ ارزش غذایی بسیار مقوی و مفید است. غازها در بسیاری از مناطق ایران نیز پرورش داده میشوند. این پرندگان، طبیعتی آرام دارند و به سرعت با انسان ها انس میگیرند.

جوجه کشی از غاز به روش مصنوعی و با استفاده از دستگاه جوجه کشی نیاز به اطلاعات خاصی دارد. در این نوشتار اطلاعات جامعی در رابطه با جوجه کشی از غاز برای شما آماده کرده ایم. توصیه میشود مطالب این مقاله را به دقت مطالعه بفرمائید تا در جوجه کشی از غاز به راندمان بالایی دست پیدا کنید.

دستگاه جوجه کشی 96 تایی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از غاز
» برخورداری از قابلیت ستر و هچر همزمان
» قابلیت کارکرد با باتری 12 ولت
قیمت : 7,100,000 تومان

غاز از رسته پرندگان زینتی به شمار می آید و تخم نطفه دار این پرنده، گران قیمت است. جوجه کشی غاز تفاوت هایی با سایر پرندگان دارد. جوجه کشی از پرندگان در تمام فصل های سال امکان پذیر نیست و فقط در زمان های خاصی می توان با استفاده از دستگاه جوجه کشی اقدام به این کار نمود. یک جوجه کشی موفق استانداردهای لازم به خودش را دارد.

شما می بایست در نظر داشته باشید که فصل جفت گیری و جوجه کشی غاز از نیمه دوم اسفند ماه شروع میشود و معمولا تا اواخر اردیبهشت ماه و یا نهایتا نیمه دوم خرداد ماه اتمام می یابد. پس به هیچ وجه فصل تابستان و یا پاییز برای جوجه کشی از غاز مناسب نمی باشد. بنابراین باید در این باره تحقیقات کافی انجام گیرد و در زمان های مشخص شده اقدام به جوجه کشی نمایید.

طول دوران ستر و هچر غاز

توجه داشته باشید که دوران ستر برای غازها معمولا 28 روز کامل طول می کشد. البته با توجه به نژاد های مختلف غاز، طول این دوران می تواند متفاوت باشد. بعنوان مثال نوعی از قو غاز وجود دارد که دوران جوجه کشی آن 38 الی 37 روز می باشد. طبیعی است که دوران ستر این پرنده متفاوت تر خواهد بود.

همچنین قو غازهایی نیز وجود دارند که از رسته اردک سانان می باشند و معمولا دوران جوجه کشی آنها 28 روز طول میکشد. بدیهی است که زمان ستر این نوع غازها نسبت به سایر قو غازها کوتاه تر بوده و زودتر فرا خواهد رسید. اما در حالت استاندارد و کلی، جوجه کشی از پرنده غاز معمولا بین 30 الی 31 روز زمان نیاز دارد.

متأسفانه طول دوران ستر برای پرنده غاز را نمی توان به طور قطع بیان کرد. این زمان کاملا بستگی به رفتار تخم و جوجه داخل آن دارد و باید مطابق با این رفتار، طول دوران ستر و هچر مشخص شود.

اقدامات لازم قبل از قرار دادن تخم غاز در داخل دستگاه جوجه کشی

قبل از قرار دادن تخم نطفه دار غاز در درون دستگاه جوجه کشی به موارد زیر دقت کنید:

تخم هایی را برای جوجه کشی انتخاب کنید که دارای فرم مناسبی باشند. از انتخاب تخم های بسیار بزرگ و بسیار ریز غاز برای جوجه کشی پرهیز کنید. معمولا در دوران تخم گذاری، حدودا 70 الی 80 درصد تخم ها، ویژگی های ظاهری یکسانی دارند. بنابراین حتما باید تخم های استاندارد را برای جوجه کشی انتخاب کنید. برای جوجه کشی می توانید از این تخم های استاندارد که شکل و ظاهر متعارف دارند، استفاده نمایید.

کسانی که صاحب گله مولد قو غاز می باشند و یا قصد خرید تخم نطفه دار غاز دارند، بایستی دقت کنند که تخم قو غاز نباید بیشتر از 2 الی 3 ساعت در بستر پرنده مولد باقی بماند. تخم نطفه دار هر چقدر زمان بیشتری در آشیانه و یا لانه پرنده تخم گذار سپری کند، میزان جذب آلودگی های محیطی به داخل تخم و قسمت غشایی آن ضریب صعودی بسیار بالایی خواهد داشت. تخم نطفه داری که بیش از 10 ساعت در لانه پرنده بماند، معمولا به درد جوجه کشی نخواهد خورد. معمولا جوجه در داخل چنین تخم هایی رشد می کند ولی قبل از دوران هچر به دلیل آلودگی های داخل تخم، تلف میشود.

در واقع این آلودگی ها در محل بند ناف که محل تغذیه جوجه است، تجمع گردیده و باعث عفونت شدید آن میشود. عوامل میکروبی در داخل تخم و بند ناف جوجه، باعث کندی رشد جوجه در اوایل دوران هچر شده و در نتیجه جوجه از بین میرود.

مخصوصا بند ناف جوجه غازها بسیار حساس می باشد و نقش بسار مهمی در سیستم گوارشی و تغذیه آنها در داخل تخم دارد. لذا به این نکته بسیار دقت فرمایید.

در دوران ستر، زمانی که می خواهید تخم ها را در داخل دستگاه قرار بدهید، بهترین حالت برای پرنده غاز و قو غاز این است که باید آلودگی های موجود بر روی پوسته تخم تمیز شود. متاسفانه بسیاری از افراد برای انجام این کار، تخم ها را با آب شسته و یا غرق آب می کنند.

تخم غاز در داخل دستگاه جوجه کشی

بهترین روش برای تمیزکاری تخم ، استفاده از یک مسواک سفت و یا فرچه نرم می باشد. البته با پد سنباته نمره 200 نیز می توانید این کار را انجام دهید. با انجام این کار، ممکن است منافذ مختلف روی پوسته تخم مسدود شود و ورود و یا خروج گازها به داخل تخم صورت نگیرد. برای حل این مشکل بایستی بعد از تمیز کردن پوسته تخم، با استفاده از فشار باد و یا پمپ باد، گرد و خاک موجود بر روی پوسته تخم ها را تمیز کنید. این کار چه بسا به باز شدن بیشتر منافذ موجود بر روی پوسته تخم نیز کمک خواهد کرد.

دقت داشته باشید که تخم نطفه دار غاز نباید بیش تر از 5 و یا نهایتا 6 روز نگه داری شود. زیرا به شدت از راندمان آن کاسته میشود.

همچنین تخم های نطفه دار قبل از قرار گرفتن در داخل دستگاه جوجه کشی باید در دمای خنک (18 درجه سانتی گراد) و رطوبت مطلوب (50 الی 60 درصد) قرار بگیرد. برای سالم ماندن نطفه ها هر روز تخم ها را بچرخانید تا نطفه به دیواره داخلی تخم نچسبد.

بهترین میزان دما و رطوبت برای جوجه کشی از غاز

زمانی که تخم ها را در داخل دستگاه قرار دادید باید دمای مناسب و رطوبت کافی برای رشد نطفه ها را تأمین کنید. بهترین تنظیمات میزان دما برای غاز بدین صورت است که اولین روز جوجه کشی با دمای 38.3 و رطوبت 70 درصد شروع کنید. از روز دوم تا پایان هفته اول، دما را بر روی 38.3 و رطوبت را بر روی 55 درصد تنظیم کنید.

اهمیت نطفه سنجی تخم ها و زمان آن

بعد از گذشت یک هفته می بایست عمل کندلینگ و یا نطفه سنجی صورت بگیرد. پیشنهاد میشود نطفه سنجی را در شب و در مکان تاریک انجام بدهید. همچنین دمای اتاقی که عمل نطفه سنجی در آن صورت میگیرد، باید بالا باشد. زیرا تخم ها از دمای 38 درجه بیرون آمده اند و دماهای کمتر باعث شوک دمایی و آسیب دیدن به تخم ها میشود.

اهمیت نطفه سنجی تخم ها و زمان آن

لازم است که برای انجام عملیات نطفه سنجی، اطلاعات کافی در این زمینه کسب کرده باشید تا تخم نطفه دار سالم و غیر سالم را از یکدیگر تشخیص بدهید.

معمولا نطفه های زنده و سالم دارای رشته ها و رگ های خونی به هم پیوسته می باشند. در صورتیکه به هنگام نطفه سنجی در داخل تخم هیچ رگ خونی مشاهده نکردید و یا رگ های بسیار نازک و جدا از هم دیدید، باید بدانید نطفه درون این تخم ها انرژی و پتانسیل لازم برای رشد را نداشته و از بین رفته اند. بنابراین این تخم های بدون نطفه و خراب را باید از داخل دستگاه بیرون آورید. زیرا این نوع تخم ها در داخل دستگاه گندیده میشوند و بوی بسیار نامطبوع و گازهای خطرناکی از خود منتشر میکنند. این گازها به راحتی می توانند سایر جوجه ها را از بین ببرند.

اسپری کردن تخم ها بعد از نطفه سنجی

بعد از نطفه سنجی دمای دستگاه را بر روی 38.1 تنظیم نموده و رطوبت را بر روی 60 درصد تنظیم کنید. لازم است که بعد از هفته اول، بر روی تخم ها، آب اسپری نمایید. این کار باید هر روز و در یک ساعت مشخص انجام بگیرد. از قبل یک ظرف اسپری تهیه نمایید و داخل آن را با آب پر کنید. توصیه میشود یک قاشق سرکه سیب و یا جرمی ساید در داخل این آب بریزد که برای ضد عفونی کردن تخم ها در طول دوران جوجه کشی بسیار مفید است.

توجه داشته باشید این ظرف باید از قبل در داخل دستگاه قرار بگیرد تا با آن هم دما شود. دقت کنید که ظرف را در قسمتی از دستگاه قرار ندهید که جلوی چرخش راک و شانه ها را بگیرد. می توانید ظرف اسپری را در قسمت پایین و کف دستگاه قرار بدهید.

طول دوران ستر و هچر غاز

عمل اسپری کردن تخم ها را از روز هفتم به بعد باید انجام دهید. بدین ترتیب دستگاه را خاموش کرده و درب آن را باز کنید. سپس سبد ها را بیرون آورده و آنها را بر روی یک میز کار قرار بدهید. هرگز تخم بیرون آورده را بر روی کف زمین قرار ندهید. زیرا بر روی کف زمین احتمال وقوع شوک دمایی بسیار بالا است. پس حتما تخم ها را بر روی یک میز کاری که حداقل یک متر ارتفاع داشته باشد، قرار بدهید.

سپس با استفاده از ظرف آب پاش از فاصله 60 سانتی متری یک یا دو بار به سبد ها آب پاشی کنید. دقت داشته باشید هدف از انجام این کار، خیس کردن تخم ها نیست. بلکه ایجاد شبنم بر روی پوسته تخم می باشد. سپس تمامی تخم های موجود در شانه ها را به مقدار 180 درجه بچرخانید و عمل اسپری کردن آب را دوباره تکرار کنید. شایان ذکر است که هر 24 ساعت یک بار این کار در ساعتی مشخص و ثابت انجام بگیرد. عمل اسپری کردن تخم ها تا دوران هچر ادامه دارد.

بهترین میزان دما و رطوبت در هفته سوم و روز های آخر جوجه کشی از غاز

بعد از هفته سوم یعنی در روز 21 ام ، بهتر است دمای دستگاه را به 37.8 درجه و رطوبت دستگاه را به عدد 65 برسانید. اجازه بدهید در همین محدوده دستگاه به فعالیتش ادامه دهد.

وقتی که در جوجه کشی از غاز به سه روز آخر رسیدید، یعنی در دوران هچر، بهتر است که دما را بر روی 37.2 و رطوبت را بر روی 73 قرار بدهید. در دوران هچر بایستی چرخش شانه ها متوقف شود و تخم ها به پهلو قرار بگیرند.

تشخیص زمان هچر جوجه غاز و اقدامات لازم در این دوره

زمانی که اولین جوجه از تخم بیرون آمد و یا حدود 40 درصد از تخم ها نوک زده شدند، زمان هچر تخم ها فرا رسیده است. در واقع منظور از رفتار شناسی تخم ها برای تشخیص دوران هچر، این نشانه ها می باشد.

سه روز آخر جوجه کشی که به صورت فرمالیته به عنوان دوران هچر شناخته میشود، دوران هچر غاز نخواهد بود. در واقع دوران هچ در غازها ممکن است 5 الی 6 روز طول بکشد. برای رسیدن به راندمان بالا در جوجه کشی از غاز می بایست به نوک زدن تخم ها بسیار دقت کرد. در صورتیکه بیش از 40 درصد تخم ها نوک زده شدند، و یا اولین جوجه از تخم بیرون آمده باشد، دوره هچر شروع شده است. از این لحظه به بعد بایستی تخم ها را در درون دستگاه جوجه کشی در حالت هچر قرار دهید و دستگاه را بر اساس این دوره تنظیم کنید. همان طور که ذکر شد، بهترین میزان دما برای این دوره، 37.2 و رطوبت مطلوب نیز 73 درصد می باشد. فراموش نشود که چرخش تخم ها در این دوره متوقف میگردد.

تشخیص زمان هچر جوجه غاز و اقدامات لازم در این دوره

جوجه بیرون آمده 24 الی 48 ساعت باید داخل دستگاه باقی بماند. جوجه تازه متولد شده نیازی به تغذیه ندارد و تا 48 ساعت انرژی لازم را از کیسه زرد بدن خود تأمین خواهد کرد. به هیچ عنوان درب دستگاه را بلافاصله بعد از تولد اولین جوجه باز نکنید. زیرا اینکار باعث آهکی شدن سایر تخم ها میشود و کار خروج جوجه از تخم را سخت تر میکند. بعد از گذشت 48 ساعت از تولد جوجه سریعا درب را باز کرده و جوجه و پوسته های تخم را بیرون آورید. در این هنگام اگر متوجه شدید که جوجه ای پوسته تخم را باز کرده ولی نمی تواند از آن بیرون آید، با دست و به آرامی تخم را بشکنید تا جوجه از آن خارج شود.

در حین انجام کمک کردن به جوجه برای خروج از تخم دقت کنید که کمی دست هایتان را با آب و یا جرمی ساید خیس کنید. سپس ناحیه شکاف زده را باز کنید و مراقب پرده سفید رنگ باشید و آن را نشکافید. کافی است پوسته را تا حدی باز کنید که فقط سر جوجه از تخم بیرون آید. سپس اجازه دهید برای خروج کامل تر، جوجه تکامل یافته و خودش از آن خارج شود.

سخن پایانی

هدف از نوشتن این مقاله، آشنا کردن شما با تمامی فوت و فن های جوجه کشی از غاز می باشد. مطالب این مقاله بر اساس تجربیات پرورش دهندگان موفق و کارشناسان حرفه ای جوجه کشی می باشد. امید است که با رعایت اصول دقیق جوجه کشی و با بهره گیری از دستگاه های جوجه کشی با کیفیت، پاسخ مطلوب را به دست آورید.

مخاطبین عزیز فروشگاه اندیشه سبز در صورت داشتن هر نوع سوال و ابهام می توانید در بخش نظرات، موضوع را با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به شما پاسخ داده شود.

56 دیدگاه در “نحوه جوجه کشی از پرنده غاز

  1. شفیعی گفت:

    سلام میخام یه تجربه رو با شما به اشتراک بزارم من برا اب پاشی یه ظرف اب با دمای ۳۵ درجه برمیدارم ۵ دقیقه در دستگاه رو باز میزارم وتخمهارو یکی یکی درون اب فرو میرم و بعد میزارم سر جاش دستگام ارکام هست و ۱۰ عدد تخم غاز جا میشه اخرین سری که هفته پیش بود از دهتا تخم نطفه دار۹ عدد جوجه شد

    1. admin.md گفت:

      سلام شفیعی عزیز
      ممنونم که نظرت رو با ما به اشتراک گذاشتی

  2. ناشناس گفت:

    باسلام، ،آیا بعد از اینکه آب‌پاشی کردیم سریع در دستگاه قرار بدیم یا بزاریم خشک بشه بزاریم در دستگاه ،،ممنون میشم جواب بدید

    1. admins-r گفت:

      سلام
      اگه دقت کرده باشین نوشتیم که آبی که اسپری میشه باید داخل دستگاه باهش تا با اون محیط هم دما باشه.
      بعد روی تخم اسپری میشه و در دستگاه دوباره روش گزاشته میشه.

  3. محمد برزگر گفت:

    سلام چرخش تخم غاز براي دستگاه ايزي باتور چند است؟

    1. سلام
      منظورتون از چرخش چند هست چیع ؟ اتوماتیک بزار بچرخه نیازی به تغییرات توش نیست

  4. امیرحسین مرادی گفت:

    واقعا ممنون از اینکه تجربیات‌تون رو در اختیار بقیه قرار میدید

    1. f.gh گفت:

      درود بر شما، موفق باشید.

  5. a.a گفت:

    تخم نطفه دارقو غاز رو زیر مرغ معمولی بگذاریم چطور نگه داری کنیم که راندمانش بالابره

    1. f.gh گفت:

      سلام، دوره جوجه کشی قوغاز دو هفته بیشتر از جوجه کشی مرغ طول میکشه و ممکنه مرغ تخم ها رو رها کنه و همچنین تخم قوغاز سنگینه و مرغ ممکنه به خوبی نتونه تخم ها رو بچرخونه، همچنین در زمان جوجه کشی قوغاز تخم ها باید هر روز 10 دقیقه خنک و مرطوب بشن. به همین دلیل راندمان جوجه کشی از تخم قوغاز با مرغ کرچ شده پایینه ولی تجربه هایی هم داشتیم که پرورش دهنده محلی با مرغ تونسته از تخم غاز جوجه کشی کنه. پیشنهاد میکنم از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید یا قوغاز کرچ شده

      1. مقصود گفت:

        سلام. در موقع ستر تخم هارو باید چطوری قرار بدیم توی دستگاه؟

        1. f.gh گفت:

          سلام، چه در زمان ستر یا هچر، تخم های غاز باید در حالت افقی در داخل دستگاه جوجه کشی قرار بگیرند.

          1. صفر گفت:

            سلام خسته نباشید، من الان مقاله را خوندم و همه چیز را متوجه شدم، ولی یه مشکل برام پیش آمد، من الان 21 روز هست داخل دستگاه جوجه کشی مرغ تخم غاز بصورت عمودی گذاشتم به نظر شما تخمها به فنا رفته؟

          2. Admin گفت:

            سلام
            امکان فنا رفتن زیاده ، ولی امید داشته باش
            حتما اب پاشی رو منظم انجام بده

  6. Hasty گفت:

    سلام خسته نباشید

    سوالی داشتم
    ایا تخم غاز در یک هفته ، زرده ان پخش می شود؟؟؟

    ممنون از راهنماییتون

    1. f.gh گفت:

      سلام، بستگی به دما و رطوبت محیط نگهداریش هم دارد ولی بعد از یک هفته ضریب تبدیل ان تخم نطفه دار به جوجه بسیار پایین می آید. تخم نطفه دار رو بهتره بیش از 4 روز انبار نکنید.

  7. پریا گفت:

    ببخشید سن غاز برای تخم گذاری جوجه کشی چند ماهه هست؟؟

    1. f.gh گفت:

      به سوال شما پاسخ داده شده است.

  8. پریا گفت:

    سلام
    یک سوالی داشتم
    سن مناسب غاز برای تخم گذاری که بذاریم تو دستگاه کی هست؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، از سن 2 سالگی به بعد.

  9. فرزانه گفت:

    سلام
    من سه تا تخم غاز گذاشتم در دستگاهی که خودم ساختم.
    الان روز دوم هست
    رطوبتش درسته 60٪هست اما دماش از 36 درجه نه پایین میره نه بالا
    آیا جوجه مسیشن؟
    راستی قبلا با همین دستگاه دوتا مرغ هم تولید کردم

    1. f.gh گفت:

      با سلام، جوجه کشی غاز در مقایسه با مرغ و دیگر طیور کمی فرق میکنه. مقاله رو بخونید. در ضمن دمای 36 درجه برای جوجه کشی غاز مناسب نیست. باید حدودا 37.5 درجه باشه.

  10. حمید گفت:

    سلام
    دقیقا تمام مطالب بالا رو در نظر داشتم
    ولی حدود 50 درصد جوجه ها از تخم بیرون آمدن
    و 50 درصدشون حتی نوک هم نزدن ب نظر شما چند روز دیگه صبر کنم
    یا. روشی هست ک جوجه ها را بیرون بیارم از تخم
    ممنون از راهنمایی

    1. f.gh گفت:

      با سلام در زمان هچ بعد از گذشت 20 ساعت از زمان نوک زدن تخم ها میتوان به هچ جوجه کمک کرد ولی این کار نیاز به تجربه و حساسیت بالایی دارد. در ضمن ممکن است سایر تخم ها نطفه ضعیفی داشته باشند.

  11. مصطفی بهنام گفت:

    سلام دوستان توجه داشته باشن
    تجربه خودمو میگم دوست داشتین امتحان کنید
    من دستگاه دستی درست کردم با یک رطوبت سنج.دما سنج ترموستات دار و لامپ 40 وات و ظرف اب یا دو فن کامپیوتر.
    به نظرم اصلا مهم نیست دما دقیق طبق کتابها یا مقالات رعایت بشه و رطوبت هم یک امر نسبی هست.
    من تو این دستگاه بازده صد درصدی از تخم غاز گرفتم.که چرخش به صورت دستی و کاملا نا منظم انجام شد یعنی از 4 ساعت تا 12 ساعت متغیر بود.دما هم هیچ وقت زیر 37.5 نگذاشتم بیاد ولی گاهی تا 39 هم بالا میرفت.رطوبت هم بعضی وقتا از سقفش اب میچکید و گاهی ظرف خشک میشد.اما مهم ترین عامل و رمز موفقیت من در به عمل اوری جوجه ها تهویه مناسب دستگاه بود.ضمنا بگم نه اسپریی در کار بود و گهگاهی اب پاشی دستی میکردم و غیر اصولی و حتی غیر بهداشتی و اینم بگم تخم ها تر تمیز نبودن.اما تهویه و وجود اکسیژن بالای دستگاه موجب موفقیتم شد.البته هیچ شناختی هم از گله مادر نداشتم و اینترنتی تخم خریدم.رمز موفقیت با حداکثر کارایی و حداقل حساسیت و نگه داری فقط تهویه خوب و منافذ زیاد باکس جوجه کشی بود و فن مناسب
    یاعلی

  12. Mahdi گفت:

    سلام وقت بخیر آب پاشی تخم قوغاز میکس لیندارو در ایام هچر متوقف کنیم یا ادامه بدیم؟ راستی دما دستگاه من حدود چهار ساعت در دمای ۳۴ بوده و فقط دو تا از تخم ها خراب شدن

    1. f.gh گفت:

      با سلام، خیر در زمان هچ نیازی به آب پاشی نیست دوران هچر حساس می باشد و نباید درب دستگاه رو باز کنید. در دوره هچر رطوبت رو بر روی 73 درصد تنظیم نمایید.

  13. حسن گفت:

    سلام خسته نباشید ،ببخشید برای جوجه کشی غاز از شانه مخصوص غاز استفاده کنیم بهتره یا از سبد هچر از همان ابتدا؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، جوجه کشی از تخم های نطفه دار غاز باید در حالت افقی انجام گیرد. یعنی در داخل دستگاه تخم ها به پهلو چیده شوند. برای این کار باید از شانه همه کاره و یا سبد هچ (بدون درب) استفاده کنید.

  14. احمد گفت:

    سلام .یه سوال دارم چند روزه تو اینترنت دارم جستجو میکنم جواب نگرفتم .نحوه جوجه کشی اردک روسی رو میخوام بدونم آیا کاملا شبیه جوجه کشی غاز باید عمل کنم یا نه تو رو خدا حتما جواب بدید خیلی ممنون میشم……

    1. Faraj گفت:

      با سلام، خیر جوجه کشی از اردک مسکویی کمی متفاوت می باشد در هفته اول دما را بر روی 38/3 و رطوبت را 55 درصد تنظیم کنید. سپس هر هفته دما را 0.2 درجه خنک تر و رطوبت را 5 درصد افزایش دهید. طول دوره جوجه کشی نیز 35 الی 37 روز خواهد بود. دقت داشته باشید که رطوبت در دوران ستر بیشتر از 65 درصد نشود. در دوران هچ نیز رطوبت حداکثر تا 75 درصد افزایش دهید. روز 10 ام هم نطفه سنجی انجام دهید.

  15. یاسمین ظ گفت:

    سلام
    روز ۲۳ جوجه کشی غاز، درب دستگاه را برای اسپری کردن باز کردم ولی متاسفانه بعلت فراموشی و قطع برق ، یک ساعت و نیم دستگاه خاموش بود(تخم ها سرد شده بود) آیا تخم ها دیگر به جوجه تبدی نمی شوند؟
    خیلی نگارنم لطفا پاسخ بدهید(امروز روز ۲۵ جوجه کشی هست)

    1. Faraj گفت:

      با سلام، قطعا بی تأثیر نخواهد بود ولی دوره جوجه کشی رو تا انتها ادامه دهید امیدوارم به تخم ها آسیب زیادی نرسیده باشد. برای راهنمایی بهتر کاربران لطفا نتیجه جوجه کشی رو بعدا اعلام کنید.

    2. امیرحسین گفت:

      سلام.آیا میشه تخم غاز رو زیر بوقلمون گذاشت؟

      1. f.gh گفت:

        با سلام، خیر ، تخم غاز باید زیر یک پرنده آبزی باشه چون شرایط جوجه کشی خاصی داره. مثلا تخم غاز رو میتونید زیر اردک مسکویی بگذارید.

      2. عباس گفت:

        سلام یکی از دوستام اسن کارو داره انجام میده و جواب گرفته تخم غازو گذاشته زیر بوقلمون بعدشم من تخم اردک روسی رو گذاشتم زسر مرغ جواب داد جوجه در اورد حتی غازم گذاشتم زیر مرغ

  16. یاسر گفت:

    سلام اسپری کردن تخم غاز وچرخش ان باید روز ۲۷متوقف شود لطفا توضیع بدید

  17. امیر ح گفت:

    آیا غاز روی تخم مرغ می خابد؟؟

  18. آرش گفت:

    سلام.من ۲سوال برام پیش اومد …یکی در مورد دما فرمودید ۳۸باشه برای ۲۱ روز برای غاز ولی جاهای دیگه میگن ۳۷.۷ دوم زمان نوک زدن جوجه غاز تا خروج کامل جوجه غاز معمولا چه مدت طول میکشه

    1. Faraj گفت:

      با سلام، همان طور که در متن مقاله گفته شده در هفته اول فقط با این دما می توان شروع نمود و به تدریج دما کاسته میشود. البته جوجه کشی از غاز روش های مختلفی دارد. برخی در ایام ستر دما را به صورت ثابت تنظیم میکنند. روش گفته شده در مقاله یکی از روش های عملی شده با راندمان بالا می باشد. در مورد هچ جوجه ها نیز تقریبا تا 20 ساعت بعد از نوک زدن، جوجه از تخم خارج میشود.

  19. یسنا گفت:

    سلام تخم غاز رو چند بار در روز باید بچرخانیم در دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2

    1. Faraj گفت:

      با سلام، لطفا فیلم آموزشی همراه دستگاه را مشاهده نمایید. در صورت تنظیم گام گردشی، چرخش تخم ها به صورت خودکار خواهدبود. همچنین اگر از سیستم انتخاب پرنده بهره می برید نیازی به تنظیمات خاصی نیست. تمام پارامترها از قبل تعریف و تنظیم شده اند.

      1. محمد گفت:

        سلام من دستگاهم اتوماتیک نیس و دستی باید تخم غاز بچرخونم ولی تایم چرخششو رو نمیدونم

        1. f.gh گفت:

          سلام، هر 3 ساعت یکبار باید تخم ها چرخیده بشن. مقاله ساخت ترنر اتوماتیک جوجه کشی رو هم مطالعه کنید.

    2. Ali گفت:

      سلام من دستگاه ایزی باتور۳ دارم می خواستم بدونم باید برای غاز از ۱۲ برای چرخش باید روی چه عددی باشه؟ برای غاز

      1. f.gh گفت:

        سلام، در این دستگاه برای تخم نطفه دار غاز، عدد چرخشی باید بزرگتر از 6 باشه. شما برای اطلاعات دقیق تر با بخش خدمات تماس بگیرید.

  20. یاسر گفت:

    سلام در دوران ستر جوجه کشی غاز در روز چندبار
    باید تخمهارا چرخاند؟
    ۲ وبرای چرخاندن دستگاه خاموش باشد؟

  21. یاسر گفت:

    سلام موقع نطفه سنجی تخم غاز دستگاه جوجه کشی خاموش باید باشد ایزی باتور ۲

    1. Faraj گفت:

      با سلام، در زمان نطفه سنجی بهتر است که دمای اتاق دستگاه را برای چند دقیقه به بالای 30 درجه برسانید و قبل از لمس دستگاه، برق آن را قطع کنید.

  22. یسنا گفت:

    سلام من برای اولین بار میخوام از دستگاه جوجه کشی استفاده کنم و میخوام تخم غاز بزارم لطفا راهنمایی کنین ایا سیستم انتخاب پرنده رو وارد کنم یا به صورت دستی سیستم دستگاه را هدایت کنم

  23. یسنا گفت:

    سلام میخواستم بدونم برای جوجه کشی غاز خودم دستی دما ورطوبت را تنظیم کنم یا دستگاه را بر روی حالت اتوماتیک قرار دهم

    1. Faraj گفت:

      با سلام، بهتر است که به صورت دستی و بر اساس نژاد پرنده دستگاه را تنظیم کنید. حالت تنظیم اتوماتیک برای کاربران اماتور می باشد.

    2. حسین گفت:

      تخم قوغاز چند روز سالم میماند یعنی چند روز برای جوجه کشی وقت دارد

      1. f.gh گفت:

        حداکثر تا یک هفته ولی پیشنهاد میکنم بیش از 5 روز نگهش ندار چون بعدش به شدت کیفیت تخم میاد پایین.

  24. حامد گفت:

    با سلام
    1 هنگام آب پاشی روی تخم غاز دمای محیط باید چند درجه باشد تا به تخم ها شک وارد نشود؟
    2تخم ها باید به چه صورت در شانه قرار بگیرد؟ عمودی و نوک تیز تخم، به سمت پایین؟ یا افقی؟

    1. Faraj گفت:

      با سلام، به هنگام آب پاشی تخم های غاز دمای محیط 30 درجه ایده آل می باشد. همچنین باید تمامی قسمت های تخم آب پاشی شوند.
      بهترین حالت برای قرارگیری تخم نیز حالت افقی و خوابیده به پهلو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.