دانشنامه پرندگان, سایر پرندگان

10 بیماری مهم و رایج در کبوترها همراه با علایم و درمان

بیماری های رایج در کبوترها - اندیشه سبز

بیماری های رایج در کبوترها

کبوترها پرنده های زینتی با ارزشی هستند که نگهداری از آنها هم برای پرورش دهنده سرگرم کننده خواهد بود و هم با پرورش و فروش آنها می توان به درآمد خوبی رسید. این پرنده ها نیز در اثر عوامل محیطی مختلفی دچار بیماری می شوند که از جمله این عوامل می توان به آب و غذای آلوده ، هم غذا شدن با سایر پرنده ها ، کثیف بودن بستر نگهداری ، عدم نظافت ظروف آبخوری و دانخوری، وجود موجودات موذی در محل نگهداری و… اشاره کرد. 

جهت آشنایی با علایم بیماری در کبوترها و درمان به موقع آنها و هم چنین به منظور رعایت بهداشت در محل زندگی آنها ، در این نوشته از اندیشه سبز به نکات مهمی پرداخته ایم. با ادامه نوشته همراه باشید. 

بیماری های کبوتر با چه علائمی آغاز می شود؟

اغلب بیماری های طیور دارای علایم مشابهی هستند، بنابراین اولین نشانه وجود بیماری در پرنده توجه به علایم آن است. اما اینکه کبوتر شما به چه بیماری مبتلا شده نیاز به بررسی دقیق تر و تشخیص توسط دامپزشک دارد. با اینکه برخی از بیماری ها علائم به خصوصی دارند، اما در مورد سایر بیماری ها که علایم یکسانی دارند حتما باید پرنده خود را مورد معاینه پزشکی قرار دهید. 

از جمله علایم شایع در بیماری کبوتر می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- بی حالی

2- بی اشتهایی

3- پف کردن پرها

4- اسهال

5- کاهش وزن 

6- عطسه 

7- خس خس بینی

8- کز کردن و گوشه گیری

9- خواب آلودگی 

10- بهم ریختگی و ژولیدگی پرها

و … 

بیماری های کبوتر با چه علائمی آغاز می شود؟ - اندیشه سبز

در صورتی که علایم فوق را در یک یا چند مورد از کبوترهای خود مشاهده کردید، بهتر است که هر چه سریعتر پرنده را جدا کرده و جهت درمان به دامپزشک مراجعه کنید، در صورت بی توجهی قطعا با مرگ انبوهی از کبوترهای خود روبرو خواهید شد. 

در ادامه به انواع بیماری متداول و رایج در کبوترها خواهیم پرداخت که با علایم و روش های درمان بیماری آشنا خواهید شد :

1- آنتریت نکروتیک 

از علایم این بیماری می توان به اسهال ، ژولیدگی پرها و افسردگی پرنده اشاره کرد و در صورت شدیدتر شدن بیماری امکان تلف شدن کبوتر ها وجود دارد. 

عامل این بیماری یک باکتری به نام کلستریدیوم پرفرنژنس می باشد که در آب و غذا، خاک و لانه و مدفوع و هر جای دیگری یافت می شود. در امان نگه داشتن کبوترها از این میکروب مستلزم رعایت بهداشت در تغذیه و بستر پرنده می باشد. 

جهت درمان این بیماری با مشورت از دامپزشک می توانید از تراوی آلیسین پلاس استفاده کنید. 

2- کولی باسیلوز 

عامل این بیماری در آب و غذای آلوده و مدفوع پرنده ها و یا سایر حیوانات وجود دارد و بعضا از طریق هوا و تنفس نیز وارد بدن کبوترها خواهد شد، از علایم آن می توان به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن کبوتر و افزایش میزان آب درون بافتی اشاره کرد که در قسمت های متورم شده بدن کبوتر می توان انباشته های آب را لمس کرد. 

جهت درمان کبوتر می توان از داروی فوق استفاده کرد، اما بهتر است به دامپزشک مراجعه شود جهت پیشگیری از سرایت بیماری به سایر کبوتر ها، باید پرنده بیمار را هر چه سریعتر شناسایی کرده و از بقیه آنها جدا کنید. 

یکی دیگر از بیماری های مشابه ای کولی (e-coli) یا همان کولی الکتریکی نام دارد که از رایج ترین بیماری های کبوتر محسوب می شود. این بیماری نیز سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن کبوتر می شود و آنها را در برابر انواع باکتری ها و ویروس ها ضعیف و ناتوان می کنند که سبب مرگ و میر راحت تر آنها می شود. 

جهت درمان بیماری ای کولی حتما باید به دامپزشک مراجعه کنید تا پس از تشخیص بیماری تجویز چند آنتی بیوتیک قوی ، در جهت درمان بیماری به پرنده شما کمک کند. 

3- اسهال در کبوترها 

اسهال در پرنده ها علت های مختلفی دارد. اگر کبوترها را به تازگی خریداری کرده اید و یا مکان آنها را تغییر داده اید، به دلیل بروز استرس در آنها ، شاهد آبکی شدن مدفوع آنها خواهید شد که با ریختن مقدار خیلی کمی سرکه سیب در آب آشامیدنی آنها می توانید این نوع اسهال را قطع کنید. 

دومین علت اسهال به دلیل تغذیه از مواد غذایی فاسد خواهد بود، یعنی اگر از آب و غذای مانده و یا آلوده استفاده کنند، سیستم گوارشی آنها جهت دفع میکروب ها واکنش نشان خواهد داد که نتیجه آن اسهال است. در صورت استفاده از آنتی بیوتیک ، این اسهال بند خواهد آمد.  

سومین علت بروز اسهال در کبوترها، سرماخوردگی و سایر بیماری های ویروسی است که با آنتی بیوتیک نمی توان آن را درمان کرد، حتما باید نوع ویروس را به کمک دامپزشک تشخیص داده و جهت درمان بیماری اقدام شود در این صورت اسهال پرنده نیر به مرور زمان از بین خواهد رفت. در نوشته تشخیص بیماری پرنده از روی فضله به تمامی این موارد پرداخته شده است. 

4- بیماری انگلی هگزامیتا زیس 

این بیماری انگلی نیز ناشی از آب و غذای آلوده و کثیف خواهد بود که بیشتر کبوترهای جوان را درگیر می کند. از علایم این بیماری می توان به اسهال زرد رنگ کبوتر، کاهش وزن و تنبلی و عدم رغبت به پرواز اشاره کرد. 

جهت درمان این بیماری انگلی می توانید از داروهای از بین برنده انگل مانند کوکسی تریکو میکس استفاده کنید که حتما قبل از مصرف به دامپزشک مراجعه کنید. 

5- بیماری روده ای سالمونلوز 

این بیماری یک عامل باکتریایی دارد و سیستم گوارشی کبوترها را مورد حمله قرار می دهد. از علایم این بیماری می توان به اسهال ، کاهش وزن، کاهش اشتها ، پرواز مشکل و بی طاقت، لنگش هنگام راه رفتن و …اشاره کرد. 

عامل این بیماری استفاده از آب و غذای آلوده و یا بستر آلوده به فضولات می باشد که رعایت بهداشت در تغذیه و محل زندگی کبوترها تاثیر زیادی در پیشگیری از این ناخوشی دارد. 

این بیماری واگیردار است و علاوه بر سایر کبوترها حتی به انسان هم منتقل می شود. بنابراین بهتر است کبوتر بیمار را سریعا شناسایی و قرنطینه کنید و خود پرورش دهنده نیز باید از ماسک و دستکش و لباس مخصوص استفاده کند.

جهت درمان بیماری بهتر است به دامپزشک مراجعه شود، اما داروی تراوی آلیسین پلاس موثر خواهد بود که بهتر است تحت نظر دامپزشک داده شود.

6- بیماری تنفسی مایکوپلاسموز در کبوترها

این بیماری به وسیله عامل عفونی به نام مایکوپلاسما گالی سپتیکوم ایجاد می شود و از آب و غذا و بستر آلوده نشات می گیرد. از علائم بیماری مایکوپلاسموز می توان به تنفس مشکل و خس خس دار، التهاب در گلوی پرنده و خروج ترشح از بینی، پرواز مشکل و غیر عادی، التهاب در کیسه های هوایی و … اشاره کرد. 

این بیماری می تواند سیستم ایمنی کبوتر را ضعیف کند و آن را مستعد انواع بیماری های ساده نیز بکند، بنابراین شناسایی و درمان به موقع پرنده بیمار در حفظ سلامت گله و جلوگیری از ضررهای مالی پرورش دهنده تاثیر گذار خواهد بود. 

7- بیماری نیوکاسل کبوتر

این بیماری ویروسی که دستگاه تنفسی، سیستم عصبی و دستگاه گوارشی پرنده ها را مورد حمله قرار می دهد، علاوه بر کبوترها در میان سایر پرنده ها هم رواج داشته و احتمال انتقال ویروس از پرنده های بومی یا وحشی به کبوترها وجود دارد.

بیماری نیوکاسل کبوتر - اندیشه سبز

جهت پیشگیری از این عارضه بهتر است جوجه کبوترها را از چند هفتگی مورد واکسیناسیون قرار دهید، از علائم بیماری نیوکاسل در کبوترها می توان به اسهال سبز، تورم چشم ها و خروج ترشح از آنها ، لرزش بدن و چرخش گردن ، گیج شدن و افتادن بر زمین، فلجی و افتادگی بال ها، تنگی نفس و سرفه، عدم اشتها و کاهش وزن و در نهایت مرگ اشاره کرد. 

تاکنون داروی خاصی برای این بیماری ساخته نشده اما جهت جلوگیری از مرگ و میر گله حتما باید واکسن های نیوکاسل را به آنها تزریق نمود. شناسایی و قرنطینه نمودن پرنده بیمار در نجات گله موثر خواهد بود. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله نیوکاسل در طیور مراجعه کنید. 

8- بیماری کوکسیدیوز در کبوتر

یکی از بیماری های بسیار رایج در کبوترها کوکسیدیوز است که عامل انگلی داشته و سیستم گوارشی پرنده را درگیر میکند. از علایم شایع این بیماری می‌توان به اسهال، کاهش اشتها، کاهش وزن، بی حالی و وجود خون در مدفوع پرنده اشاره کرد.

هم غذا شدن با پرنده های وحشی و آلوده بودن بستر و آب و غذای پرنده به این انگل در شیوع بیماری تاثیر گذار است. وجود فضله در بستر و تغذیه کردن پرنده از آن نیست در گسترش بیماری کوکسیدیوز تاثیر خواهد داشت بنابراین ضمن استفاده از آب و غذای سالم و تازه باید به صورت مرتب بستر آنها را نیز تمیز کنید

در صورت مشاهده علائم بیماری کوکسیدیوز بهتر است پرنده بیمار را جدا کرده و جهت درمان آن ضمن مراجعه به دامپزشک از آنتی بیوتیک های ضد کوکسیدیوز استفاده شود.

9- بیماری انگلی تریکومونیازیس 

این بیماری انگلی که نام دیگر آن شانکر می باشد، به دلیل آلودگی در آب آشامیدنی و مواد غذایی کبوترها به وجود می آید، کبوترهایی که به این انگل مبتلا می شوند علایمی همچون کاهش وزن و کاهش اشتها، بی حالی و ضعف و… از خود نشان خواهند داد و در صورت شدت گرفتن بیماری دچار مرگ خواهند شد. 

انگل های تریکومونیازیس ابتدا دهان و گلوی پرنده را درگیر می کند و در نهایت به روده و سایر قسمت های دستگاه گوارشی راه پیدا می کند. آنها پس از خروج از بدن پرنده بیمار به سرعت از بین می روند و توانایی زنده ماندن در محیط بیرون را ندارند. 

جهت درمان حتما به دامپزشک مراجعه کنید و با نظر دامپزشک از داروهایی مانند تریکو کیور و یا رونیدازول ده درصد می توان استفاده کرد. 

10- کلامیدیاز (اورنیتوز) در کبوتر

توجه کنید که این بیماری قابلیت انتقال به انسان را دارد و حتی باعث مرگ انسان نیز شده است. از علایم این بیماری عطسه و خس خس در تنفس، ورم کردن چشمان و خروج ترشح از چشم و بینی، عدم تمایل به پرواز و کسل و بی حال شدن پرنده می باشد. 

این بیماری باکتریایی از طریق پرنده های وحشی به کبوترها منتقل می شود و حتی آب و غذا و تنفس آلوده نیز در انتقال آن تاثیر دارد، بنابراین از حضور و هم غذا شدن کبوترهای شما با پرنده های وحشی حتی گنجشک ها خودداری کنید. 

جهت درمان بیماری از آنتی بیوتیک هایی مانند میکرونی میکس، اسپیرامایسین و تایلوزین می توان استفاده کرد که حتما تحت نظر دامپزشک انجام شود. 

نکات مهم در پیشگیری از بیماری کبوتر 

در این نوشته به مهم ترین و رایج ترین بیماری های کبوتران اشاره شد و همانطور که خواندید عدم رعایت در آب و غذا و محل زندگی پرنده ها ، هم غذا شدن آنها با پرنده ها و موجودات وحشی و غریبه و عدم واکسیناسیون علت های مهمی در شیوع این بیماری ها بودند. 

بنابراین با استفاده از مواد غذایی سالم و تازه ، استفاده از آب آشامیدنی سالم و تصفیه شده ، نظافت مرتب محل پرورش و جلوگیری از تجمع فضولات تاثیر به سزایی در سلامت کبوترهای شما خواهد داشت. 

هم چنین با قرار دادن کبوترهای خود در قفس های استاندارد و محکم، از ورود پرندگان و حیوانات ناقل بیماری جلوگیری خواهید کرد. در صورتی که کبوتر شما دارای علایم بیماری است، می توانید سوال خود از طریق دیدگاه های همین صفحه برای ما ارسال کنید به آن پاسخ خواهیم داد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

256 دیدگاه در “10 بیماری مهم و رایج در کبوترها همراه با علایم و درمان

  1. نازنین گفت:

    سلام خوبید من یه کفتر دارم اسهال میکنه خیلی بی اشتها است ولی آب میخوره نمی دونم چیش شده لطفا بهم بگید.

    1. admin.md گفت:

      سلام نازنین عزیز
      اسهالش به چه رنگ هست؟؟

  2. Amirr گفت:

    سلام
    من ی قمری پیدا کردم الان یهویی مریض شده انگار تشنج میکنه و چیزیم نمیخوره کسی میدونه باید چیکارش کنم؟اصلا پرواز نمیکنه و همش پف میکنه

  3. محمد گفت:

    سلام، کبوتر بی حال چشمش بسته و چیزی نمی خوره جوجه هم داره چه کار کنم خوب شه

  4. امیر گفت:

    سلام من یک نر دارم با یک ماده چرا بال های ماده هنگام جفت گیری میلرزه
    نرهم امروز پشت ماده میره ریز قو میره بال چپش روهم تکون میده نه شگنشه نه تشنه

    1. admin.md گفت:

      سلام دوست عزیز
      چیز خاصی نیست و جای نگرانی نداره

  5. حسین گفت:

    با سلام .من یک کبوتر گرفتم جفت پاهاش کمی توروم داره و انگشتهاش تو راه رفتن زیر پاهاش میرن مثل اینکه عصب انگشتها کار نکنن .خواستم علت این عارضه و چه اقداماتی جهت بهبود انجام دهم .سپاس

    1. admin-ra گفت:

      سلام حسین
      نگاه کن ببین زیر پاهاش زخم و میخچه و اینا نیس که؟
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟

  6. فقط خدا گفت:

    سلام یه ماده دارم تخم میکنه چند روز نمیتونه را بره دلیلش چیه

    1. admin-ra گفت:

      سلام دوست عزیز
      این به خاطر کمبود کلسیم توی جیره ی غذاییش هست
      براش از داروخونه دامپزشکی مکمل کلسیم تهیه کن بده
      به علاوه تو غذایی که میخوره پودر پوسته ی تخم مرغ و یا پودر صدف هم اضافه کن

  7. علی گفت:

    سلام من یه کبوتر چاهی پیدا کردم بی حاله پف کرده وقتی میخواد راه بره انگار فلجه نمیتونه راه بره و روپاهاش وایسه مشکل ظاهری نداره ولی داخل بال هاش یکم قرمزه
    گردنش کج نشده بنظرم نیوکاسل نیست!
    بهش آنتی بیوتیک فلور دادم
    ارزن و گندم میخوره ولی خیلی بی حاله وزنش مناسب نیست
    به مقعدش خیلی فضله بود که تمیز کردم و الان اسهاله
    اولش خیلی ترسیده بود الان مطمئنه کاریش ندارم کمک کنید خوبش کنم.

    خودم تو خونه طوطی دارم ولی اون رو بالا پشتبوم قرنطینه کردم موقعی که میام سریع دستام رو میشورم که به طوطیا انتقال پیدا نکند
    بنظرتون مشکلش چیه چطوری درمانش کنم

    1. admin-ra گفت:

      سلام علی
      آنتی بیوتیک رو نباید خودسر برای پرنده استفاده کنی چون شاید نیازی به اون نداشته باشه و مصرفش باعث بشه که کبد و کلیه ش آسیب ببینه
      به تغذیه ش رسیدگی کن براش غذای مخصوص پرنده تهیه کن و حتما براش مکمل کلسیم بده
      ارزن و گندم به تنهایی براش کافی نیس براش میوه و سبزی هم بده می تونی هفته ای دو بار براش تخم مرغ آبپز هم بدی
      اگه اشتها نداشته باشه برای تقویت اشتهاش دو قطره سرکه ی سیب رو بریز تو 100 سی سی آب و بهش بده
      این توی درمان اسهالش هم موثره
      براش از داروونه ی دامپزشکی پروبیوتیک تهیه کن
      چک کن شپش نداشته باشه اونموقع باید براش اسپری ضد شپش تهیه کنی
      و یکیم اینکه دستتو بکش رو پاهاش بال هاش که در رفتگی و یا شکستگی هم وجود نداشته باشه

  8. ناشناس گفت:

    سلام وقتتون بخییر من یک جفت کفتر تن کردم جوجه هاشم بزرگ شدن الان یکی از جوجه ها وکبوتر ماده کتاشون جون نداره

    1. admin-ra گفت:

      سلام دوست عزیز
      این به خاطر گرفتگی ماهیچه هاشونه
      می تونه از یه لامپ مادون قرمز یا مادر مصنوعی تو محیطشون استفاده کنی تا گرماش باعث بشه خونرسانی به بال ها بیشتر شه
      به علاوه قسمتای نرم بالشو هرروز به مدت 3-4 دقیقه ماساژ بده
      یا هم میتونی بال هاشونو خیلی آروم کشش بدی چند ثانیه
      فعالیت بال کمک می کنه تا تقویت بشن
      به علاوه به تغذیه شون کامل رسیدگی کن تا کمبود مواد مغذی نداشته باشن

  9. ناشناس گفت:

    کفترای من وقتی پرواز میکنن رو پشت بوم بلند میشینن اول خوب پرواز میکردن تا اینکه یک هفته ولشون نکردم بعد ول کردم پیدم پرواز خوب نمیکنند

    1. admins-r گفت:

      سلام
      چند روزی پرواز کنن دوباره مثل قبل میشن.
      غذا چی میدی بهشون؟

  10. مرتضی گفت:

    سلام خسته نباشید من دیشب یه کبوتر پیدا کردم اوردم خونه غذانمیخوره و همش پف کرده یه گوشه وایمیسته و میخابه ولی خودم از دیشب بهش گندم خیس میکنم و میدم دلیل این پف کردنش و غذانخوردنش چیه

    1. admins-r گفت:

      سلام
      میتونه ترسیده باشه.
      مریض شده باشه.
      استرس داشته باشه.

  11. ناشناس گفت:

    سلام یکی از کبوترای ماده کجکی راه میره و مدام سرشو میچرخونه و نمی تونه درست پربزنه، اما تغذیه اش خوبه، میشه بگید مشکلش چیه؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      بیمار شده بهتره از بقیه پرنده ها جداش کنی.
      اگه خوب شد که باز برگردون سر جاش اگه نشد که هیچ.
      ولی این بیماری که گرفته اگه درست حدس زده باشم درمانی نداره متاسفانه.

  12. H.M گفت:

    سلام، من یه یا کریم پیدا کردم یکم کوچیکه، بردم دامپزشک گفت گلوش چرک کرده و ضعیفه، قطره آد و کلسیم داد و یه قطره چشم انسان که گفت باید خوراکی بهش بدیم برای چرک گلوش، ما سه روز دادیم یکم ضعفش بهتر شد اما هر دو پاهاش یکم قرمز و متورم شده و داخل پاش چند تا قسمت سفید و باد کرده هست انگار که عفونت یا چرک تو پاهاش هست، نه راه میره نه هیچی مدام یه گوشه پف کرده میخوابه، اوضاع پاش خیلی بده، چی کار کنم؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      بهتر بود همونجا به دام پزشک میگفتید تا واسه وانم دارو تجویز کنه واستون.

  13. ناشناس گفت:

    سلام
    من ی یاکریمی پیدا کردم پرهاش پف کرده مخصوصا قسمت گلو پرواز نمی کنه البته ی کم نابالغه غذا نمی خوره ی حالتی عجیبی هم میشینه کج میشینه

    1. admins-r گفت:

      سلام به احتمال زیاد یه بیماری داره.
      اگه غذا نمیخوره خودت با سرنگ بده بهش
      جای گرم نگهش دار.

  14. محسن گفت:

    سلام کبوتر م تخم دوم گذاشته فلج شده چکا ر. کنم

    1. admins-r گفت:

      سلام
      به احتمال زیاد نیوکاسل گرفته البته شاید
      اگه این بیماری رو بگیره دیگه نمیتونی کاری بکنی و باید از بقیه کبوترا جدا کنی.

  15. رامین گفت:

    من بیست تا کبوتر دارم کم اشتها شدن وسوست وپوف میکن

    1. admins-r گفت:

      سلام رامین
      به احتمال زیاد بیمار هستن همشون.
      چه غذایی میدی بهشون؟
      فضلشون تغییر رنگ داشته؟

  16. اسماعیل ازنجف اباد گفت:

    با عرض سلام ودرود

    کبوترهای من فضلهای آبکی می‌کنند ولی سالمند فقط یکیشون مریض فضله سبز میکنه جلوی گردنش تورم ریزی کرده نمی‌دانم چه کنم هرچیم دارو دواشون می‌کنند خوب نمیشند
    با تشکر

    1. admins-r گفت:

      سلام
      چه غذایی میدید بهشون؟

    2. ناشناس گفت:

      سلام من کبوترم سالم ولی نمیتونه از رو زمین دونه ورداره گندوم میریزم میاد گندوم ورداره ولی نمیتونه

      1. admins-r گفت:

        سلام
        نوکش مشکلی که نداره؟

  17. ناشناس گفت:

    سلام من یه کبوتر دارم که نمیدونم چرا جدیدا سرش رو هی اینور اونور می‌کنه وحالش خوب نیس و کنار کوشش پوست پوست شده

    1. admins-r گفت:

      سلام
      به احتمال بیماری نیوکاسل گرفته که باید از بقیه پرنده هات جداش کنی تا اونا هم مبتلا نشن
      دوم این که برای درمانش باید قبل از این که کبتلا میشد اقدام میکردی.

    2. ارمان گفت:

      نیوکاسل گوارشی گرفته

  18. ̣̠̱̲̱̠̣̠̱̲̱̠̣ ͈̲ ̼̬͐͐⫷🌈⃤✜▘▂▝✜🪁̩̩̩̩̩̩̩̩̩̩⫸ ̪̺̪̺̪̺̪̺̪̺̆͗̈᷍ گفت:

    😐سلام^^حیوون میخواید مریض نشه تو آبش پیاز میریزید(آب پیاز رو)🪼🪸….برای همه حشرات مو یا پر باید تو آب حمومشون گل ختمی بریزی(اینم آبشو میگیرید مثلا رنده میکنی)𖣘🟡برای هر جونوری هست🎄
    پیاز پیشگیریه اگه مریضی بیفته بینشون شاید دیر باشه🕊

    1. admins-r گفت:

      بله درسته ولی خب شاید همه حیوانات پیاز دوست نداشته باشن
      ولی به جاش میشه از گلاب استفاده کرد.
      ولی باز ممنون بابت به اشتراک گذاشتن تجربتون

    2. ستایش گفت:

      سلام من یه کبوتر پیدا کردم گردنش کجه غذا نمیخوره همش می‌خوابه پف میکنه چی کار کنم

  19. هاشمی از اراک گفت:

    سلام وقت به خیر مدتی است که کبوترهای ما بیمار شده اند سر وسینه خود را بالا نگه می دارند دانه واب نمی خورند ودر نهایت می میرند به چه بیماری دچار شده اند راه درمان چیست؟؟
    ممنون

    1. admins-r گفت:

      سلام آقای هاشمی
      چه غذایی میدید بهشون؟
      جای نگهداریشون گرم و تمیزه؟
      فضلشون چه رنگی هست؟

  20. ARPAD گفت:

    درود
    یمدت پیش از دیوار یجف یاکریم با جوجه از یه فروشنده خریدم بعدکه پستشون کرد رسید دیدم نوک جوجه بینوا کج و معوج و نیمه بازه نی روهم بسته نمیشه و متاسفانه والدینش هم تغذیش نمیکنن مجبورم خمیرنون بصورت ریز گردش کنم بزارم دهن جوجه خودش سعی می‌کنه دونه بخوره. اما چون نوکش کج و قسمت بالاوپائین نوک روی هم نیست خیلی مشکله دون خوردنش اما آب می‌تونه بخوره گناه داره حیوونکی ، برا درمان نوک جوجه راهکاری. ارائه دهید ممنون میشم

    1. admins-r گفت:

      سلام
      راه کاری نیست متاسفانه اگه نوکش کج شده باشه
      ولی میتونی ببریش دامپزشک شاید اونحا تونستن کاری براش بکنن.
      ولی شما میتونی بهش سرلاک بدی تا حداقل بتونه غذا بخوره.

  21. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر پرنده قمری من ۴ساله حمایتی هستش به دلیل اینکه بینایی نداره و تنفسی هم قادر به پرواز نیست خودم غذاشو میدم غذاش مخلوط دانه های آسیاب شده و برنج پخته هست.
    یک هفته ای هست که فضله صبحا خیلی بوی بدی داره.
    لطفا راهنماییم کنین

    1. admins-r گفت:

      سلام روزتون بخیر
      فضلش رنگ خاصی داره؟

    2. ARPAD گفت:

      خدا خیرت بده داداش🙏

  22. Ali گفت:

    سلام ،چند وقت پیش یگی از کفترهای گنجه من توی قفس روچوب بین سیمی که برای بستن چوبها به هم استفاده کردم ،یکی از انگشتای پاش گیر کرده بود داش بال بال میزد من درش آوردم ولی از اون روز تا حالا از یه پاش نمیتونه استفاده کنه با یک پا را میره ،ولی خوشبختانه حالش خوبه ،آیا پاش خوب میشه ؟من چه کاری برای بهبودش میتونم انجام بدم ممنون

    1. admins-r گفت:

      سلام علی
      زخمی هم شده؟
      مطمعا هستی که نشکسته؟
      میتونی انگشتش رو با اتل ببندی تا بهتر بشه

      1. ناشناس گفت:

        ممنون

        1. admins-r گفت:

          خواهش میکنم دوست عزیز

  23. محمد گفت:

    سلام خسته نباشید چندروزه چندتا از کبوترام خود به خود پادرد میگیرن یا از کف پا دچار ورم میشن میشه کمکم کنید یا دارویی معرفی کنید

    1. admins-r گفت:

      سلام محمد
      پیشنهاد میکنم این مقاله رو بخونی
      بیماری بامبل فوت

  24. R گفت:

    سلام یه کبوتری پیدا کردم فقط میشینه پا نمیشه حتی موقع غذا خوردن پاهاش سالمه ولی نمیدونم دلیلش چیه

    1. admins-r گفت:

      سلام
      اصلا تکون نمیخوره؟
      یا وقتی دست به پاهاش میزنی دردش نمیگیره؟

      1. R گفت:

        بلندش میکنم میشینه پاهاشم باز میکنم سریع میبره زیر پرهاش

        1. admins-r گفت:

          حتما یه بیماری داره که اینکارو میکنه
          جز این علائم دیگه ای هم داره؟
          مثلا بی اشتهایی، پف کردن یا هر چیز غیر طبیعی دیگه

  25. پرهام گفت:

    سلام و خسته نباشین خدمت مدیریت سایت. من دیروز یه کبوتر دم چتری تو حیاط کرفتم و حالت طبیعی نداشت و بردمش دکتر و مترانیدازول و ب۱ داد چون استرس زیاد داشت الان سینه و بالش میلرزه بعضی وقتا.میخاستم ببینم طبیعی اخه غذاش و خوب میخوره و رنگ مدفوع طبیعی. ممنون واسه جواب

    1. admins-r گفت:

      سلام پرهام
      پر ریزی توی پرنده طبیعی هست مخصوصا وقتی فصل عوض میشه.
      غذا چی میدی بهش؟

      1. پرهام گفت:

        سلام. غذا دون میخوره دون ریز گرفتم مخصوص پرنده. پرهاش نریخته ولی یکم میلرزه گاهی اوقات. تشکر

        1. admins-r گفت:

          پرهام عزیز
          میتونی برای تقویتش
          سفیده تخم مرغ بدی بعد مولتی ویتامین هم براش بخری
          یه مدتی اینارم بده به احتمال زاد خوب میشه.
          لرزشم به احتمال زیاد به خاطر اینه که از چیزی ترسیده به مرور زمان اونم درست میشه

          1. پرهام گفت:

            سلام بر شیر مرد عزیز ممنون برای توضیحات و زمانی که در اختیار ما کاربرها میزارین و تشکر ویژه که خیلی سریع جواب دادین. زنده باشی برادر🌷

          2. admins-r گفت:

            سلام پرهام جان
            خواهش میکنم دوست عزیز🌹🌸
            بازم اگه سوالی داشتی در خدمتم

  26. محمود گفت:

    سلام وقت بخیر ممنون از سایت خوبتون.. کبوتری دارم ک در حدود 4 روز ی گو‌ه کز میکنه و مدفوع سبز روشن و نسبتا ابکی داره..از بقیه پرنده ها جداش کردم و تغذیه مخلوصی از چند دان مث ذرت و گندم ارزن و تخم جارو هس.. قطره مولتی ویتامین و نئومایسین و اندو بهش میدم اما هنوزهم بهتر نشده کسی میتونه راهنمایی کنه ممنون میشم

    1. admins-r گفت:

      سلام محمود عزیز
      وقت شمام بخیر
      مقاله رو حتما بخون چون به صورت کامل توضیح دادیم که چیکار باید بکنی

  27. ناشناس گفت:

    سلام
    این ماه مریضی اومده دو سوم کفترامو کشته حالم خیلی گرفته دم‌سیاه بودن عالی ولی از 30تا 9تا مونده .مواظب باشید

  28. دانیال گفت:

    کبوتر بیچاره رو برای اینکه بپره همش ارزن میدن بدن کم میاره در حالی که باید دان کامل داد

    1. admins-r گفت:

      دانیال عزیز ممنون از این که تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتید، بله درست میفرمائید.

      1. ستایش عشق باز_99 گفت:

        سلام وقتتون بخیر. ببخشید.
        کبوتر من نزدیک یک ماه هست ک چشم درده.
        من اوایل از دامپزشکی قطره مخصوص ک چرب هستن استفاده کردم ک خوب شد
        باز بعد چند روز دیدم نه خوب نشده از قطره ی دیگه استفاده کردم (وقتی از این قطره برای بقیه کبوترا استفاده میکردم در عرض سه روز خوب میشدن)ولی کبوترم خوب نشد .گذشت ک من یک روز میزدم یک روز نمیزدم آخه بنظر می‌رسید خوبه ها ولی بعدش خراب بود .
        بعد گفتم حتما عفونته ک باید خارج کنم ولی باز هم عفونتی داخل چشمش نبود فقط ترشح میده .
        الان هم نمی‌دونم قطره بزنم یا نزنم باز انقد میزنم و خوب نمیشه خدایی نکرده بدتر نشه …
        برای همین میشه شما راهنمایی کنین ک من الان باید چکار کنم از چه قطره ای استفاده کنم و خب دلیلش چیه ک خوب نمیشه….
        بعد اینکه کبوترم وقتی غذا میخوره انگاری ک میخوادجوجه شو غذا بده غذا میاره داخل نوکش اونجوریه یعنی غذا کامل نمیره تو حلقش بعد ک آب میخوره خوب میشه
        فکر میکنم توی پرشش هم تاثیر گذاشته.
        ممنون میشم سریعتر راهنمایی کنید
        من قبلاً هم یه کفتر داشتم از بقیه جداش ک کردم بیشتر مریض شد تو خودش رفت چشمش هم اینجوری بود خوب نمیشد ک در نهایت زردی داخل دهانش گرفت و …متاسفانه مرد.
        نمی‌خوام این اینحوری بشه
        من نمیتونم دامپزشکی ببرم وگرنه می‌بردم برای همین لااقل دارو بخرم خوب میشه دیگه نه …؟؟

        1. admins-r گفت:

          سلام
          از قطره حتما استفاده کن دوباره
          محیطش رو تمیز نگه دار.
          بهترین راهم واسه این که زودتر خوب بشه اینکه بری پیش دام پزشک خوب چون من کامل نمیتون پرندتو ببینم و قطعی بگم که چه اتفاقی براش افتاده.

        2. محسن گفت:

          پماد پستون گاوی بزن به 99 درصد خوب میشه

  29. احمد جبلی گفت:

    باسلام کبوترای من گردن خودشون سیخ رو به بالا میگیره خودش به عقب هل میده وروی دمب خود مینشینه

    1. محسن گفت:

      عفونت چینه دان

  30. اوالدترافورد گفت:

    با سلام کبوتری دارم که موقع غور زدن صداش بیرون نمیاد وسبک هم شده ولی غذا خوب میخوره…علت چه هست ممنونم از راهنمایی شما..

  31. محمود گفت:

    با سلام کبوترام چند روزه که دچار بی‌حالی و بی اشتهایی شدن و فضله سفید و سبز آبکی می‌کنند و از دهانشان مایعی قهوه ای رنگ و بسیار بد بو خارج میشود و به شدت دچار کاهش وزن و سبکی شده اند. لطفا راهنمایی کنید. با تشکر

  32. ناشناس گفت:

    با سلام،یکی از کبوترهام از ناحیه مچ پا فلج شد ولی سر حال بود گفتم شاید بر اثر افتادن پاش شکسته انا بعد از یک هفته کم کم بی حال و تنبل ودر آخر هم بعد از دو هفته سرش پیچ خورد و بعد شروع کرد به جان دادن و مرد به نظر شما بیماریش چی بوده و آیا به بقیه هم سرایت کرده و داروش چیه؟با تشکر فراوان

    1. admin-m گفت:

      سلام وقت بخیر . فضلش سبز رنگ بوده ؟ غذاش چی بوده ؟ احتمال بیماری نیوکاسل هست و شدیدا مسریه دارو و درمان هم نداره باید قبل از بروز بیماری واکسن بزنید به همشون
      تا دیر نشده براشون واکسن بخرید توی چشمشون یا توی آبشون بریزید . بقیه علائم خاصی ندارند؟
      البته ممکنه بیماری کمبود ویتامین E هم گرفته باشه

  33. محمد گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من سه هفته هست یه جفت کبوتر خریدم ولی متاسفانه نزدیک به یک هفته هست کبوتر نر پر هاش رو پف میکنه و بیحاله و همش میشینه روی زمین اسهال آبکی سبز هم داره و میلنگه تو راه رفتن
    ولی غذا میخوره
    به نظرتون باید چیکار کنم و چه بیماری داره؟

  34. سادات هجری گفت:

    آیاازداروهای انسانی هم میتوان به کبوتر داد

  35. علیرضا گفت:

    سلام و خسته نباشید
    کفتر دارم چندتاشون سراشون میگیرن بالا بعد ضعیف شدن
    یه جفت کفترمم جوجش درآمده ۲۰ روزشه الان اونجوری شده

  36. کفتر باز گفت:

    با سینه خشکی آنها چه کنم

  37. طاهر گفت:

    سلام خیلی ممنونم ازعوامل شما که این برنامه را درست کردن

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام خوشحالیم که براتون مفید بوده

      1. امیررضا گفت:

        سلام من ی جوجه کبوتر دارم هنوز دون خور نشده و با دست بهش دون میدم الان ی چند روزی هست ک زیر گلوش دو طرفش باد کرده ب رنگ سرخ شده و فضله ایی ک می‌کنه سفید و سیاه با رگه رگه های خونی و ن دونه میخوره ن آب وقتی هم ارزن میدم بهش خیلی طول میکشه تا از تو دهنش بره پایین اندازه جوجه کفترم اندازه کفه دسته تقریباً پر هاش در اومده الان چهار پنج روزی هست ک بهش با دست آب و دون میدم پدر مادرش بهش دون ندادن این چند روزه ولی ب اون یکی جوجه غذا میدن

  38. ناشناس گفت:

    سلام کفتر کف جف کن نشسته سبک هم شده یکمی کم کتفاشو باز میکنه

  39. ناشناس گفت:

    سلام من کبوترم فلج شده با گمگ بالهایش راه میره داروش چیع

  40. حسین گفت:

    سلام من کبوترم فخ فخ میکنه ودایم کزکرده امروزابریزش بینی داشت چکارکنم چی بهش بدم زودترخوب میشه ممنون

  41. حسن طنوریان گفت:

    سلام خدمت اساتید بزرگوار
    ببخشید من کفتر هام شروع کردن به پوک شدن و بی حالی شدید و بعدشم ی چندتای هم مردن میشه راهنمایی کنید خیلی خیلی ممنونم

  42. محمد گفت:

    سلام
    کبوتر نر من بینی و زیر نوکش خیلی ورم کرده، علتش چیه؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام مشخص نیست باید به دامپزشک مراجعه کنید تا از نزدیک معاینه بشه

  43. باقری گفت:

    سلام
    آیا برای پیشگیری یا درمان این بیماریها، می‌توان از داروهای طبیعی (گیاهی) استفاده کرد؟
    پرورش کبوتر گوشتی دارم، در این زمینه نیاز به راهنمایی دارم تا بتونم از گیاهان دارویی استفاده کنم تا گوشتی کاملا ارگانیک بدست بیاد.

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام برخی از بیماری ها درمان خانگی ندارن و باید دارو مصرف کنه پرنده . بهتره با دامپزشک متخصص یا پرورش دهنده های باتجربه مشورت کنید

  44. حسین گفت:

    سلام داداش خوبی
    من یه ماده کبوتر دارم که حدود یک ماهه میخواد تخم بزاره ولی نذاشته تا الان زیر دلش پفه بعد با دهان باز بعضی موقع ها نفس میکشه زیر دلش را دست میزنم لَح لَح میزنه
    بعد امروز هم وقتی دوتا دونه غذا میخورد انگار تو گلوش گیر میکرد و همینجوری میموند و دوتا گندم بالا می آورد مشکلش چیه داداش گلم؟
    خیلی از شما ممنونم که پاسخ من را بدین 🌼🕊️
    تازه به سختی مدفوع میکنه

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام اینجوری مشخص نمیشه مشکلش چیه بهتره هر چه زودتر به دامپزشک مراجعه کنید

  45. سید علی گفت:

    سلام خسته نباشید کبوتری ک فظله میخوره رو باید چ کرد

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام پرندتون به احتمال زیاد کمبود ویتامین K داره . از داروخانه دامپزشکی مولتی ویتامین مخصوصش رو تهیه کنید.

  46. علی گفت:

    سلام
    کبوتر های من همشون عطسه میکنن اما تا الان مرگ و میر نداشتم و هیچ مریضی دیگه فقط عطسه میخاستم بدونم مشکلی نداره عطسه میکنن؟؟؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام گردو خاکه اطراف قفس ؟ غذاشون گردو خاک داره ؟ مخاط بینیشون مشاهده میشه ؟
      غذاشون چیه ؟

  47. ناشناس گفت:

    سلام کبوتر ام هیچ علائم بیماری ندارند فضله سالم فقط اشتهاندارند و پف میکنن و بعدم میمیرن درمانش چیه؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام اینجوری مشخص نمیشه مشکلشون چیه . غذاشون چیه ؟ محیط نگهداریشون رو ضد عفونی میکنید ؟ محیطشون سرده ؟

  48. amo iliya گفت:

    سلام کفتر من نیوکاسل گرفته چیکارش کنم و اگه دارویی داره بگین

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام نیوکاسل درمان خانگی نداره از باقی پرنده ها جداش کنید به دامپزشک مراجعه کنید تا تلف نشده

  49. amo.iliya گفت:

    سلام من ی جوجه کفتر دارم دیدم داره میمیره
    بهش ی دونه نصف سرما خوردگی دادم خوب شد نمرد ولی ن دیگه دونه میخوره باید با دستم بدم
    ن تعادل داره
    بعضی وقتا هم تشنج میکنه
    چشه یعنی؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام فضلش چه رنگیه ؟ نمیشه دقیق گفت باید معاینه بشه . از بقیه کبوترا جداش کنید به دامزشک مراجعه کنید

  50. مازیار گفت:

    سلام خسته نباشید
    کفتر‌ من بالا اورد گندم هارو بالا اورد و بعد از اینکه بی ازار یه حا میشینه پف میکنه و همش میخواد بخوابه بیماریش چیه

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام مشخص نیست بیماریش چیه .سریع به دامپزشک مراجعه کنید . از سایر پرنده ها جدا کنید به اونها بیماری رو منتقل نکنه

  51. محمد علی گفت:

    سلام کبوترم جوش بالای چشمش داشت جوش کنده شد الان حالت زردی روی چشمش آمده او دهنش زردی داره چکارش کنم

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام به دامپزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق داده بشه
      براش انتی بیوتیک و پماد تتراسایکلین تهیه کنید

  52. سیروس گفت:

    سلام.ی دونه از کبوترام دونه کم میخورد دو سه روز.الان دوتای دیگم ازشون اینجوری شدن به زور چند دونه برمیدارن.از لحاظ بدنی بی حالن و زیاد نمی پرن.مثل قبل هم دیگه صدایی درنمیارن.لطفا راهنمایی کنید.

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام غذاشون چیه ؟ فضلشون چه رنگیه ؟ کامل توضیح بدین بهتره به دامپزشک مراجعه کنید تا تلف نشدن

  53. ناشناس گفت:

    سلام
    من تو راه خونه یه کبوتر دیدم نمیتونست پرواز کنه برداشتمش اوردم خونه اصلا غذا نمیخوره مدفوعشم یکم سبز کم رنگه
    یکمم خس خس میکنه
    بالشو دیدم سالمه ولی اصلا نمیتونه بال بزنه فقط راه میره
    میشه راهنمایی کنید مشکلش چیه
    نمیتونم ببرمش دامپزشکی

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام احتمال هر بیماری ای میتونه باشه . علائم شبیه به بیماری نیوکاسل هست که درمان خونگی نداره متاسفانه

  54. محمد گفت:

    سلام وقت شما به خیر
    من امروز صبح یه کبوتر توی پشت بوم دیدم اومده بود نشسته بود یه گوشه زیاد حال نداشت یه گوشه نشسته بود رفتم نزدیک تر و دیدم فرار نمیکنه و قدرت پرواز نداره گرفتمش دستم و دیدم یه چشمش پر از عفونت و چرک هست و کاملا بسته شده خودش هم زیاد وزنی نداشت منم فکر کردم حتما کبوتر های دیگه کتکش زدن چشمش زخمی شده دلم سوخت و همونجا موند… ۱۵ تا کیوتر دیگه هم دارم که بعضی هاشون جوجه هم دارن و خیلی خوب به شرایط تغذیه و نظافت محل زندگی و دما بهشون اهمیت میدم و همشون هم اوکی و سرحال هستن همیشه تا حالا هم اصلا مریضی نگرفتن…ولی امروز این کبوتر رو دیدم با این شرايط چیزی نمیدونستم خلاصه آب و غذا ریختم همشون اومدن خوردن از جمله همین کبوتر جدید… غذا خورد و بعدش هم رفت از آبخوری آب خورد… عصر رفتم پیش یه کبوتر فروش و اون کبوتر رو بهش نشون دادم اونم گفت که بیماری ویروسی خطرناکی داره و درمان نمیشه و از بقيه دورش کنم و سریعا بزارم گربه بخوره چون تا چند روز دیگه میمیره و فقط عذابش براش میمونه… و بهم گفت نباید میزاستم با بقیه آب بخوره و میش اونا باشه… من فقط دیدم یکبار آب خورد از آبخوری کبوتر ها و بعدش رفت یه گوشه و کبوتر های دیگه هم مدام میرفتن پیشش و کتکش میزدن نمیدونم چرا… ولی الان خیلی نگرانم… از بقیه به طور کامل جداش کردم و رفتم آبخوری رو استریل کردم … نمیدونم چیکار کنم خیلی استرس دارم بقيه هم مریضی بگیرن… به نظر شما من الان چیکار کنم خیلی میترسم ممنون میشم راهنمايی کنید.

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام پرنده بیمار رو اصلا نباید کنار باقی پرنده ها گذاشت . کاری نمیتونید بکنید باید منتظر بمونید ببینید چی میشه
      اگر کوچکترین علائم بیماری دیدید سریعا به دامپزشک مراجعه کنید . بهتره اون پرنده رو هم به دامپزشکی ببرید تا درمان بشه

  55. یک ایرانی گفت:

    درود برهمه شما .یه کفتر پیدا کردم نمیتونه بپره وبعضی وقتا میلرزه بیشتر هم بالاش میلرزه.نمیدونم چکار کنم خوب بشه لطفا بگید چکارکنم تا خوب بشه

    1. Admin گفت:

      مواردی که گفتیم رو خوب بخون ببین کدومش هست ، زیر بالش رو معاینه کن ببین غده ای زخمی چیزی داره یا نه ؟

    2. سبحان گفت:

      سلام چندتا کفترا دارم ک یک جفت انها بعداز جفت گیری تخم گذاشتن اما جفت دیگه جفت گیری کردن و لانه ساختن ولی ماده داخل لانه میرود می ایستاد ثابت و کمی لاغر شده است .و اسهال ابکی و تقریبا شیری دارد.ولی بیرون ک میاد حالش هم کاملا خوبه و کمی داخل حیاط علف میخورد و دونه هم میخورد .و دو روزی میل ب اب بیشتری داشت . لطفا جواب بدین ممنون

  56. امین سعدی گفت:

    سلام خسته نباشید تو گنجه کبوتر هام چندتاشون مثل چشمشون ورم کرده و عفونت داخلشان هست و خس خس می‌کن و بی حال بی اشتها مثل بیماری کلامیدیاز شده لطفا راهنماییم کنید برای درمان

    1. Admin گفت:

      سلام
      عزیز باید دقیق بررسی کنی ببینی عفونت معمولی هست یا ویروسی
      فضلشون رو بررسی کنی
      تتراسایکلین (قرص) براشون میتونه خوب باشه ، هر 12 ساعت یک دوم رو با اب قاطی کن و بده بهشون (بستگی به تعداد داره ولی جوری باشه که به هرکدوم یک چهارم قرص برسه) با سرنگ یا قطره چکان میتونی بریزی تو غذاشون
      محیطشون رو هم تمیز کن
      حتما حتما هم مولتی ویتامین مخصوص پرنده ها رو از پرنده فروشا یا داروخانه دامپزشکی براشون بخر . یا میتونی شربت بکمپلکس بخری و یک سی سی بکشی تو یه لیتر اب و بدی بهشون

  57. محمد کریمی گفت:

    سلام
    کبوتر دهانش را مدام باز و بسته میکند و اب زیاد مینوشد
    با تشکر

    1. Admin گفت:

      سلام
      باید بررسی بشه همینجوری نمیشه چیزی گفت

  58. ناشناس گفت:

    سلام،کفترای ما بدنشونو هی با نوکشون میخارونن ،اگه احیانا مگسک یا حیوون دیگه ای داشته باشن برای از بین بردن چیکار باید کرد،واینکه یه غده مانند توی بال ،یا پای کبوترا در میاد که باعث لنگیدن کبوتر موقع راه رفتن میشه چه باید کرد؟ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. Admin گفت:

      سلام
      اسپری مخصوص هست تو داروخانه دامپزشک میشه اون مگسک یا … رو از بین برد
      در مورد غده هم باید معاینه کرد ممکنه غده چربی باشه

  59. Jh گفت:

    سلام من ۴ تا کبوتر دارم و دو تا از بچگی بزرگ کردم و بهشون نخود دادم و هنوزم عادت دارن شبا نخود میدم توی دهنشون ، و گندم عادت ندارند و نزدیک ۲ تا ۳ ساله بهشون میدم ولی دیشب که دادم صبح فهمیدم ۲ تا از کبوترام که ماده و نر هم هستند بالا آوردن ،. نمی‌دونید که چرا ؟؟؟؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      توضیح کامل نیست باید فضله و … بررسی بشه وضعیت عمومی پرنده بررسی بشه

  60. ناشناس گفت:

    سلام یه کبوتر دارم فضلش یکم ابکی وسبز کم رنگ هست وقتی دست میگیری استخون جناغش زده بیرون وحس میکنم به سختی نفس میکشه درمانش چیه ممنون

    1. Admin گفت:

      سلام
      درمان این تو یه خط نمیشه گفت ! امکان گرفتن نیوکاسل یا بیماری های ویروسی دیگر هست
      باید ببری پیش یه پرنده باز یا دامپزشک ، نیاز به امپول های تقویتی داره که باید سریعا تزریق بشه

  61. مهرشاد گفت:

    سلام خسته نباشید ودرود بر عشق بازان تجربه چندین سالم واسه درمان عفونت های کبوتر بهترین دارو واسه رفع بیماری عفونتی اندرو و داکسی سایکلین باتشکر

    1. Admin گفت:

      سلام مهرشاد عزیز
      درود بر شما که تجربتون رو با دیگران به اشتراک میزارید

  62. ناشناس گفت:

    سلام من یک کفترم ۴۰ روز است که از دماغش آب زرد بد بو می برایه حتی یک چشمش هم درد میکنه هیچ خوب نمیشه قطره چشم سنتودیکس هم استفاده کردم انرو پلس ۱۰ هم استفاده کردم

    1. Admin گفت:

      سلام
      در مورد کبوتر نمیتونم زیاد راهنمایی کنم تخصصم نیست ولی شرایطی که میگی مشخصه که عفونت داره ، یا ببر پیش دامپزشک یا یه عشق باز تا چکش کنه، عفونت رو باید سریع رفع کنی 40 روز خیلی خیلی زیاده !

  63. حامی حیوانات گفت:

    سلام خسته نباشید
    من حامی حیوانات خانگی و…….هستم
    تقریبا میتونم پرندگان رو درمان کنم ولی تا حالا با کبوتر سروکار نداشتم
    امروز در راه وقتی داشتم به خونه برمی گشتم یک کبوتر را دیدم که صاحبش اورا رها کرده بود.
    من اون رو به خونه آوردم تا درمانش بکنم ولی نمیدنیم که چه مشکلی داره.
    همیشه خوابه و سرش رو به پایین خم می‌کنه ولی غذا و آب کم و بیش میخوره.
    میخواستم ببینم راه درمانش چه

    1. Admin گفت:

      سلام
      توضیحتون کمه
      فضلش چه رنگیه ؟ بین بالهاش رو چک کن ، داخل دهانش رو بخصوص قسمت فوقانی دهان رو دقیق چک کن ببین زائده ای چیزی نداره ؟

  64. ناشناس گفت:

    یه کبوتر دارم کز کرده واشتهای خوبی هم داره ولی کمی بی حاله

    1. Admin گفت:

      اینی که شما گفتی علامت همه ی بیماری ها هست ! پست رو بخون علائم دقیق رو پیدا کن

  65. سجاد گفت:

    سلام خدمت اساتید خسته نباشید یکی از کبوترام مدتیه بی تعادل شده و کمی میلنگه و کمی کاهش وزن داره اما تغذیه خوب و تا حدی پرواز میکنه ولی نمیدونم چ بیماری داره براش دونه قرماش و گندم باهم میریزم ممنون میشم راهنمایی کنید؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      در مورد کبوتر متاسفانه اطلاعات زیادی ندارم
      بهتره با پرنده باز ها در این مورد صحبت کنی

  66. محمد گفت:

    سلام علت لرزش بال کبوتر در بعضی اوقات چی میتونه باشه

    1. Admin گفت:

      سلام
      باید معاینه بشه
      امکان اسیب به بال میتونه باشه ولی بدون معاینه نمیشه چیزی گفت

    2. امیر واله گفت:

      سلام از استرس است وقتی دور میشی ازش بال نمیلرزه

  67. محمد کریمی گفت:

    گردن کبوتر جلو امده و وزنش سبک و مدفوع سبز ابکی دارد لطفا نوع بیماری رو میشناسید؟

    1. Admin گفت:

      نه متاسفانه

    2. امیر واله گفت:

      مدفوع سبز وابکی ویروس کلر کبوتر هست درمانش استرپتومایسین . جنتامایسین.. داکسی سیکلین . تتراسایکلین هست که توی یک ونیم لیتر اب میرزی بهش توی یک هفته میدی ان شاءالله خوب شه

  68. عنایت الله گفت:

    با سلام مقدیم سما دو ماهی است که کبوتر ها من از ناحیه سر دچار است اکرنامه دارو را برای من روان کند ویا عکس وارو روان کند تشکر

    1. Admin گفت:

      سلام
      متوجه نشدم
      در مورد کبوتر در سایت ها دنبال جواب نگرد ، از کبوتر بازهای حرفه ای اطراف خودت پرسش کن

    2. امیر واله گفت:

      این مشکل کله گیجی خوب نمیشه من داشتم گفتن سیر بده دادم نشد گفتن دمشو بکن گندم نشد گفتن باید سیرش کنی وزش کبوتر هرروز خراب میشد.

  69. حمید گفت:

    باسلام .چند ماهی است که کبوترهام از ناحیه سر دچار ریزش پر شده اند پرها به صورت پشم مانند میشوند وشکل بدی به کبوتر میدهند لطفا راهنماییم کنید .ممنون

    1. Admin گفت:

      سلام
      اول باید بررسی بشه که واقعا بیماری هست یا به خاطر فصلی بودن و ریزش عادی هست
      با نمونه برداری یا مراجعه به پرنده باز باتجربه میشه فهمید ، همینجوری نمیشه چیزی گفت

  70. امید گفت:

    سلام اگه پوست وپر دور گردن کبوتر به‌طور غیر طبیعی نرم و پمبه ای شکل شده باشه و رنگ پوستش تیره و دندون مانند آیا ممکنه علتش انگل یا تخم انگل باشه؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      انگل یا امثال اون سبب ایجاد خارش و اذیت برای پرنده میشن
      مورد شما باید دیده بشه همینجوری نمیشه چیزی گفت

    2. امیر واله گفت:

      اقا امید هر سال کبوتر ها از برج 5 تا7 پرریزی دارن بعدا هم از پرریزی از دم وبال شروع میشه ودر اخر به گردن و کله کبوتر میرسه که پرزیزی داره

  71. ناشناس گفت:

    سلام من یه بچه کبوتر دارم پست چشم سمت چپ یه دونه ی سفید زده اون چیه؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام به دامپزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق داده بشه
      روی چشم پرنده پماد تتراسایکلین بزنید

  72. حمیدرضاهاشمی گفت:

    سلام،علت عطسه وبی اشتهای گبوتر چیست و راه درمان ونوع دارودرمانی چیست باتشکر.

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام مقاله رو کامل بخونید . علل زیادی میتونه داشته باشه . فضلش چه رنگیه ؟ به دامپزشک مراجعه کنید تا دقیق معاینه بشه و درست تجویز بشه دارو

    2. امیر واله گفت:

      اقا حمید از دامپزشک داروی خس خس کبوتر بخر هر روز دو بار صبح وشب سه قطره در دهان کبوتر بریر تا 5 روز ان شالله خوب شه

  73. رها کیانی گفت:

    سلام من یه جوجه کبوتر دارم که مامان باباش دو روزی بهش غذا ندادن اوردمش خونه و خودم بزرگش کردم کاملا سالمه نزدیک یه ماهشه ولی هنوز پر درنیاورده و حس میکنم اگه ببرمش پیش بقیه کبوترا ممکنه مریض بشه واکسن یا دارویی نیازه که بهش بدم؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام برای واکسیناسیون باید به دامپزشک مراجعه کنید . تا وقتی کامل پراش در اومده پیش خودتون نگهش دارید ممکنه بقیه پرنده ها بهش نوک بزنن الان

    2. امیر واله گفت:

      فقط واکسن نیوکاسل بزن و پیش خودت باشه تا پرهاش در بیاد

  74. نازنین گفت:

    کبوتر های من چشم هایشان باد می کند وقرمز میشود بعد چند روزی غذا نمی خورند وقتی می گیرمشان نه سعی می کنند فرار کنند ونه وزی دارند و در آخر به مرگ می رسند راه در مان چیست؟اسم بیماری چیست

    1. andisheh-m-admin گفت:

      بیماری آنفولانزا یا عفونت ممکنه باعث تورم چشمشون بشه . بهتره به دامپزشک مراجعه کنید
      برای درمان عفونت چشم پماد تتراسایکلین بزنید روی چشمشون

    2. امیر واله گفت:

      نازنین خانم نگران نباش به دام پزشک ی برو و بگو قطره عفونت چشم بده وشب ها فقط یک قطره چشم کبوتر باز کن ودرون چشم ش بریز تا شب ان شالله خوب میشه

    3. امیر واله گفت:

      تا 4 شب بریز

    4. ناشناس گفت:

      سلام ببخشید شما تونستین درمانشان کنید اگه شد لطفا به منم توضیح بدین مشکل چی بود و باچی درمان شدن

  75. هادی محمدی گفت:

    سلام من کفتر دارم پر اشتها هست فقط اسهال و بدنش میلزد و یکی از چشماش عفونت داره چیکار کنم با تشکر

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام لازمه به دامپزشک مراجعه کنید و آنتی بیوتیک مخصوص تهیه کنید
      روی چشمش پماد تتراسایکلین بزنید تا عفونتش درمان بشه

  76. عرفان گفت:

    سلام یک کبوتر دارم که کسل هسته و خیلی اب و دونه نمیخوره مشکلش چیع و چه دارویی بهش بدم که خوب شه

    1. Admin گفت:

      سلام
      توضیح کافی نیست
      به یه پرنده باز یا دامپزشک حیوانات خانگی نشون بده
      امکان بیماری زیاده ولی توضیح جچوری نیست که بشه تشخیص داد پست رو کامل بخون کمک میکنه بهت

      1. مجید گفت:

        با عرض سلام وخسته نباشید دو سه تا از کبوترام بی اشتها میشن وکاهش وزن میگرن وروز به روز ضعیف تر میشن روی گندم میان ولی دنبال چیزهای،ریز می گردن وبعد میرن یجا کز مکنن ممنون میشم اگه جواب بدین با تشکر فضله شونم سبز و سفید رنگه معمولی

  77. مریم گفت:

    سلام من یه کفتر پیدا کردم ک نمیتونه پرواز کنه و غذا و آب هم اصلا نمیخوره ولی خیلی خوب راه میره میشه بگید چیکارش کنم

    1. Admin گفت:

      سلام
      یدونه شربت بکمپلکس بخر
      یه سی سی بخر تو یه لیتر اب
      بده بخوره با قطره چکان
      خوب میشه

  78. حسین گفت:

    سلام خدمت تمامی اساتید
    کبوترام خس خس سینه دارن ولی چرک و عفونتی در دهانشون دیده نمیشه فقط سقف دهانشون لای شیار خلط سفید دیده میشه لطفا راهنمایی کنید چه دارویی بدم

    1. Admin گفت:

      سلام
      قابل تشخیص نیست
      باید دامپزشک یا یه کفتر باز ببینه و معاینه کنه
      امکان بروز بیماری ویروسی زیاده

    2. امیر واله گفت:

      از دامپزشک داروی خس خس کبوتر بخر هر روز دو بار صبح وشب سه قطره در دهان کبوتر بریر تا 5 روز ان شالله خوب شه

  79. مهسا گفت:

    سلام کبوتر من چندروزه بی حاله هی پف میکنه چشاشو میبنده اسهالم داره ابکی بی رنگ با تکه های سبز .خیلیم لاغر شده و غذا نمیخوره.بردیم دکتر گفتن ویروس تیست مترو نیدازول با دوتا قطره غلیظ داده .خیلی نگرانم خوب میشه؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      زیر نظر همون دکتر باید درمان بشه
      فعلا داروهایی که داده بدید ان شالله که ویروسی نیست

  80. امیر علی گفت:

    سلام ما خانوادگی حیوان خانگی دوست داریم ما مرغ و کبوتر و اینجور چیزا داریم اولین مریضی که گرفت مرغ هامون گرفتند و سینه هاشون تیز شد مردن بعد کبوترام چند تاشون مثل مرغا شدن و مردن جوجع هام هم مردنند من نمی دونم چه دارویی استفاده کنم تا این بیماری رفع شود میشه بگید این بیماری چی است

    1. Admin گفت:

      سلام
      غذا بهشون چی میدی ؟ محیط نگهداریشون کجاس ؟

      1. مجید گفت:

        سلام عروس هلندیه من دم خوره گرفته چکار کنم

        1. admins-r گفت:

          سلام مجید جان
          لطفا سوالات رو توی این قسمت بپرس چون اینجا مربوط میشه به کبوترا.
          بیماری های رایج عروس هلندی
          ممنونم ازت 🌸

    2. امیر واله گفت:

      بیماری نیوکاسل بوده باید به جوجه هات و کبوتر هات قبل از بیماری واکسن نیوکاسل بزنی در ضمن باید جای مرغ ها جدا از کبوتر باشه که بعضی موقع بیماری کبوتر میتونه جوجه مرغ ها رو بیمار کنه .

  81. شهروز ۶۰ ساله از اراک گفت:

    با سلام جوجه کبوتری پیدا کردم با پرهای ژولیده وچشمهای پف کرده که علاقه ای ب خوردن غذا نداشت وگاهن از دهانش خلط قرمز رنگ ترشح میکرد ..الان ۱۰ روز گذشته ووزنش مقداری زیاد شد فقط تنها مشکل النش بالای چشماش مثل چرک هستش ک باعث شده چشماش صبحها بسته بمونه .!میخواستم بدونم میتونم از چرک خشک کن استفاده کنم .ممنونم ک با حوصله هستید با تشکر شهروز هستم از اراک

    1. Admin گفت:

      سلام
      برای چشمش از قطره استریل چشمی استفاده کنید از داروخانه میتونید بخرید
      با اون میشه تمیزش کرد
      در نگهداری این پرنده ، محیط گرم خیلی تاثیر داره
      البته همین که 10 روز زنده مونده نشان از نگهداری صحیح شما بوده

    2. امیر واله گفت:

      سلام اقا شهروز مخلصم داداش
      از دام پزشکی قطره عفونت چشم کبوتر بخر
      و شب ها فقط یک قطره بریز تو چشم ش
      تا 4 روز خوب میشه ان شاءالله

  82. مهدی گفت:

    سلام یدونه از کفترام دونه واب بالا میاره سرشو همش جلو وعقب میکنه

    1. Admin گفت:

      سلام
      باید دقیق توسط دامپزشک بررسی بشه
      امکان درگیری با بیماری ویروسی هست

    2. امیر واله گفت:

      سلام بعضی موقع دون کبوتر الوده باشه کبوتر دون اب و بالا میاره
      یا بعضی موقع کبوتر تازه دون خورده بپرونی بعد از اینکه بشینه اب دون بالامیاره
      عادی نگران نباش ودون ش ضد عفونی بده بخوره

  83. متین گفت:

    با سلام کفتر من 2روز پیش دست یکی از اشناهام بوده رفته بوده گذاشته بوده کنار کفتر مریض ولی در حد 1دقیقه ولی نه کنارش اب خورده نه دونه امکان داره کفترم مریض بشه؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      بستگی به بیماری اون کفتر داره که چی بوده
      ویروس بوده باکتری بوده سرماخوردگی بوده چی بوده !

  84. حسن گفت:

    سلام.چندتا از جوجه هام دو یه روزیه مریض شدن دون بالا میارن.فضله هاشون هم آبکی و سبز رنگه.بهشون قرص مترونیدازول دادم تو آبخوریشون هم مقداری سرکه سیب ریختم یکمی بهتر شدن. بعد از سه روز بهشون قرص تقویتی د3 دادم.امروز دیدم دوباره حالشون بد شده.هم پوک شدن هم انگار گیج میزنن. درست نمیتونن راه برن تلو تلو میخورن. امشب جداشون کردم.لطفا راهنمایی کنین

    1. Admin گفت:

      سلام
      امکان درگیری با بیماری ویروسی خیلی زیاد هست
      بهتره سریعا پرنده رو ببری دامپزشک
      ممکنه نیوکاسل باشه (اگه واکسن نزده باشی) جاشون رو از سایر پرنده هات تا جای ممکن دور کن

    2. امیر واله گفت:

      جوجه ی که مریضه باشه اگر واکسن نیوکاسل بزنی درجا میمیر .

  85. حامد مقدم گفت:

    سلام چند وقته کفترام فظله سبز وابکی میدن ولی بی حالی و کم اشتهایی تو اینا دیده نمیشه میشه راهنماییم کنید؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      تغذیشون شاید عوض شده
      سبز و ابکی میتونه نشانی از نیوکاسل باشه و همینطور میتونه به دلیل جیره ی غذاییشون هم باشه (اگه سبزی بخورن مخصوصا)

  86. جمشیدیان گفت:

    سلام یه جفت از کبوتر هام مریض شدن خستن پرواز نمیکنن یکم میلنگن وقتی هم میخان غذا بخورن این طرف و اون طرف دونه نوک میزنن ولی نمیتونن دونه رو بردارن مشکلشون چیه و درمانشون چیه

    1. Admin گفت:

      سلام
      فضلشون چه رنگیه ؟ عطسه و سرفه هم دارن ؟

    2. امیر واله گفت:

      خستن یعنی چی درست توضیح بده
      یعنی موقع نفس کشیدن کلو خس خس می کنه یا نه
      واسه دون خوردن روزمین دون نریز .
      تو دون خوری دون زیاد بریز تا مشکل دون برداشتن حل شه
      تا این مرحله رو رد کنند.
      اگر دون نمی خوردن مشکل داشت .

  87. فرشار گفت:

    سلام وممنون بابت مطلب خوب و خواندنی
    نزدیک دو هفته هست کبوترهای من دو سه روز کسل میشن و میمیرن.دونشون رو قبلا چک کردم وآبشون رو هم هر روز تعویض میکنم.همگی سر نشدن.شربت آزیتروماسین به همگی دادم ولی بعد یک هفته باز دو تا از آناجا مریض شدن جوجهای کوچیکشون هم میمیرن

    1. Admin گفت:

      سلام
      از شرایط بیماریشون بگو ، فضله ، عطسه ، سرفه ، داخل دهن و …

  88. طاها گفت:

    کبوتر من پوک شده از داخل علتش چیه

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام معلوم نیست علتش چیه باید بیشتر بررسی بشه

  89. ناشناس گفت:

    سلام من یه کبوتر دارم خرخر میکنه صداش هم جر شده خرخر بیشتر میکنه

    1. سلام
      کبوتر زیاد سردر نمیارم ولی این حتما عفونت داره بخصوص اگه فضلش هم سبز باشه
      مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی + قرص تتراسایکلین 250 (هر 12 ساعت نصف قرص رو بهش بده) + محیط گرم گرم
      مشورت با یه پرنده باز هم میتونه نتیجه ی خیلی بهتری بده

    2. امیر واله گفت:

      از دامپزشک داروی خس خس کبوتر بخر
      هر روز دو بار صبح وشب
      سه قطره در دهان کبوتر بریر تا 5 روز ان شالله خوب شه

  90. علی گفت:

    سلام من یه کبوتر دارم امروز پاش درد گرفته و سینه اش هم خالی شده جوجه هست تازه پرواز میکنه ولی الان پرواز هم نمی تونه بگه چش شده

    1. سلام
      به یه پرنده باز یا دامپزشک نشون بده

    2. امیر واله گفت:

      اگر فضله اش به شکل شل زرد سبز باشه
      بیماری سالمونلا هست.

  91. حسین کیانی گفت:

    ایاکپسول آموکسی سلین را در آب حل کنیم وکبوتر بخورد نیوکاسل آن خوب میشه

    1. امیر واله گفت:

      واسه سرما خوردگی اره ولی واسه نیوکاسل نه

  92. mahdi گفت:

    سلام من یه کفتر دارم از جوجهگی یکی از بال هاش ناهماهنگ بال چپش بود یکم کج سر جای خودش نیست بال دمش هم به سمت راست کجه چی کار کنم یه کی گفت شربت انگل بده دادم درست نشد چی کار کنم بگید

    1. سلام
      باید معاینه بشه
      بهتره ببری پیش پرنده باز یا دامپزشک حیوانات خانگی

    2. امیر واله گفت:

      به دامپزشک مراجعه کن

  93. Reza9550 گفت:

    کفتری دارم که سالمه و غذا میخوره ابم زیاد میخوره اما بعدش یجا کز می‌کنه حال پرواز هم نداره انگار افسردگی گرفته
    چه دارویی براش موثر هست🌹🌹

    1. به یه کفتر باز نشونش بده
      باید معاینه بشه

      1. امیر صائمی گفت:

        شما دونه زیاد میدی بهش.امشب بهش دون نده تا فردا شب.یعنی از آخرین وعده دونش،تا وعده جدید که میخوای دونه بدی،بیست ساعت بگذره.ولی آب پیشش باشه.هفته ای یکبار دونه بهش نده.مثلا اگر هر روز ساعت شش عص دون میدادی،امروز ساعت شش عصر رو کلا نده و فرداش ساعت دو الی سه بهش بده.احتمالا چون زیاد دونه داده بودی،پیشه دلش بد شده.اون شبی که قرار شد دونه ندی،دو سی سی شربت مترانیدازول رو با آمپول حلقش کن با چهار سی سی آب.سفال آب هم پیشش باشه همیشه.فقط هر روز بشور و آب تنیز بهش بده.دونه را هم مراقب باش كه آلوده نباشه.

  94. محمد گفت:

    سلام یدونه جوجه کفتر چاهی دارم امروز ظهر متوجه شدم سمت چپ گلوش یه برجستگی وجود داره وقتی به برجستگی دست زدم سفت بود
    هیچ مشکل دیگه ای هم نداره غذاشم میخوره ابم میخوره عطسه و سرفه هم نداره
    غذا بهش من دونه برنج میدم ایا درسته؟؟ یا باید یچیز پیگه بهش بدم؟؟ امروز یکم دونه گندم هم خریدم

    به چند تا کفتر باز هم نشونش دادم یکیشون گفت مریضه اون یکی هم گفت غذای درشت خورده ماساژش بدید درست میشه

    خواهشا جواب بدید که من چیکار کنم خوب بشه

    1. سلام
      اینجوری نمیشه چیزی گفت
      باید دهنش رو باز کنی و نگاه کنی ببینی چیزی مشخصه یا نه
      ببرش یه دامپزشک حیوانات خانگی تا بررسی کنه ، از مریض باشه هم اون بهتر میتونه درمان کنه

  95. زهرا گفت:

    سلام من کبوترم هنوز یک سالش نشده و اینکه خودم بزرگش کردم و خونگی شده متاسفانه پرواز کردن هم بلد نیست و احساس میکنم ک دچار کت گرفتگی شده و استخوان قفسه سینه فکر کنم دچار شکستگی شده و ورم دارهع و برادرم حدود یک هفته پیش پروازش داد و چون بلد نبود افتاد و میلنگه و درد بیشتر ت پاشنش هس ینی ممکنه شکسته باشع و مدفوعش هم کمی بو میده حتی غزا و ابش هم تمیز هست و وقتایی ک میخابه پرهاشو پف میکنه و کمی هم میلرزه که قبل از اینکه پاش درد بگیرع اب تنی میکرد ایا ممکنه ک سرما خورده شده باشع لطفا راه درمانشو بهم بگید ممنون

  96. زهرا گفت:

    سلام من کبوترم هنوز یک سالش نشده و اینکه خودم بزرگش کردم و الن خونگی شده متاسفانه نمیتونه پرواز کنه و احساس میکنم دچار کت گرفتگی شده و ی روز برادرم پروازش داد و افتاد و از اون روز پاش درد میکنه و میلنگه و احساس میکنم بیشتر درد در پاشنش هست و وقتی هم میخابه همش میلرزه و پرهاشو پف میکنه و بعد از چن روز مدفوعش بو میده و بدنش هم کمی بو میده لطفا ی راه درمان بهم بگید ممنونم

    1. سلام
      ببرش دامپزشک باید بدنش بررسی بشه ممکنه عفونت داشته باشه کم کم داره کل بدنش رو میگیره

  97. ارش گفت:

    سلام من دیروز یه جوجه کفتر چای تو حیاط پیدا کردم پرواز نمیکنه اوردم دیدم زیر پر هاش کنه داره رفتم دارو خریدم براش کنه ها رفتند اب و غذا میخوره ولی یه گوشه میشینه تکون نمیخوره میخواد پرواز کنه ولی میخوره به درو دیوار و قلبش هم توند میزنه چکار کنم ممنون

  98. امیر گفت:

    سلام کبوتران من مقداری خسته هستند و زمانی که پرواز می‌کنند زود می‌نشینند و بالا نمی روند باید چه کار بکنم؟ از نظرتون مریض شدند یا برای کمبود ویتامین است ؟

  99. ali گفت:

    سلام خدمت اساتيد و عشق بازان
    دوستان تا الان سه تا از كفتراي بنده به اين حال افتادن كه ردشون كردم اما الان يك ماده دارم
    كه سه روز است وقتي واي ميسه روي ني به عقب كشيده ميشه و تعادل نداره انگار و يكي دوباري هم دون بالا اورده بنده جداش كردم اما ميشه بگيد چي بهش بدم تا خوب بشود
    مدفوع كامل طبيعي هست
    سرحال هست و كامل دون اب ميخوره
    فقط دون يك دفعه در روز بر ميگردونه و وقتي ثابت واي ميسه عقبكي ميره يعني به سمت عقب كشيده ميشه تعادل نداره
    لطفا كمك كنيد حيفم مياد ردش كنم

    1. f.gh گفت:

      سلام، ممکنه به خاطر کمبود ویتامین e باشه مکمل براش بگیرید.

  100. امیدصفری گفت:

    سلام خدمت اساتیدوعشق بازان من یه کبوتر ریش سیاه ماده دارم مریض شده ودهنش بازه جوری که هیچی نمیتونه بخوره میشه راهنمایی کنید مشکلشو بدونم لطفا .باتشکر

    1. f.gh گفت:

      سلام، احتمالا بیماری تنفسی گرفته. آنتی بیوتیک بخر براش. با مولتی ویتامین هم تقویتش کنید. حتما جداش کنید.

  101. محمد صالحی گفت:

    سلام چند تا جوجه کبوتر دارم ۳تاشون سرفه میکنن و خرخر میکنن چیکارشون کنم

  102. محمد گفت:

    باسلام و خسته نباشید خدمت اساتید ممنون میشم جوابم و بدید چون کبوترم داره اذییت میشه من یک هفته پیش یک جفت کبوتر زاغ اوردم تو گنجه بعد دیدم نر زاغه خر خر شدید میکنه فک کنم از گلوشم هستش ولی نمیدونم آسمه یا بیماری خس خس برای همین ممنون میشم اگه ایدی تلگرامی واتساپی بهم بدید فیلمش و میفرستم بهم راه درمان بدید بعضی موقع ها ی صدا حالت چرک کردن هم میده بعد سمت که میرم همینجوری گلوش خر خر شدید میکنه چیکارش کنم که درمان بشه بعد یکی این که راه درمانش و بگید یکی ام این که این بیماری واگیر داره ینی امکان داره به بقیه کبوترام سرایت کنه جداش کنم یان

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله این نوع بیماری ها واگیردار هستن. قرنطینه اش کن. انتی بیوتیک دامی بخر بهش بده با قطره مولتی ویتامین.

      1. محمد گفت:

        سلام واقعا ممنونم که جوابم و دادید اره قرنطینه کردم فقط انتی بیوتیک دامی متوجه نشدم انتی بیوتیک دامی خودش داروعه؟؟یان اگه خودش داروعه که چشم میگیرم میدم بهش اگر ن که اسم داروشو بگید ممنون میشم سپاس

        1. f.gh گفت:

          یه سری آنتی بیوتیک ها هستن که داروخانه دامپزشکی میفروشه دوزش پایینه مناسب دام و طیور هستن مثل تتراسایکلین دامی، اکسی تتراسایکلین و … ولی این داروها تو داروخانه انسانی با دوز بیشتر نیز موجوده فقط نحوه مصرفش رو باید دقت کنید کم باشه.

        2. امیر واله گفت:

          انتی بیوتیک تترا رو یک سر قاشق کوچک تو 1.5 لیتر اب حل میکنی میدی بخوره

  103. نیما گفت:

    سلام وقت بخیر. من 5روز پیش یک کبوتر خریدم تا پریروز خوب بود اما از دیروز پرهاش پف کرده و هیچ علایمی غیر از این نداره
    آب و غذا هم می خوره و کمبود اشتها نداره
    چکارش کنم؟ لطفا سریع جواب بدیت

  104. ابوذر گفت:

    باسلام یک جوجه کفتر چاهی یتیم که مادرشو گربه خورده بود دلم به حالش سوخت از یک هفتگی آوردم و نگهداری می کنم الان چهار هفته است پرهاش کاملا در اومده متاسفانه دو روزه بی حال شده و از دیشب بی قرار شده بالهایش را به به زمین می کوبد و عقب عقب می رود تند تند نفس می کشد ضربان قلبش زیاد است مدفوعش سبز و آبکی است آبریزش بینی ندارد خش خش سینه و سرفه و عتسه ندارد خواهش می کنم راهنماییم کنید تا درمانش کنیم به خاطر خدا . دلم به حالش می سوزه

    1. f.gh گفت:

      سلام، امیدوارم نیوکاسل نگرفته باشه که کاریش نمیشه کرد. شما بهش مولتی ویتامین یکم بدید جاشو گرم نگه دارید. غذاش چیه؟

  105. محمد گفت:

    سلام من یه کفتر دم درمون دیدم آوردمش خونه نشسته بود چندین ساعت وقتی خواستم بگیرمش فقط پراشو باز میکرد به منظور پرواز کردن ولی نمیتونست بپره و خودشو پراشو به زمین میکشید الان گزاشتمش تو قفس جلو بخاری چیکارش کنم مریضمون نکنه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، مراقب باشید کفترها بیماری زیاد میگیرن ولی تعداد نادری از اون بیماری ها قابل انتقاله شما در هر صورت رعایت کنید.

  106. هادی گفت:

    کبوترم بیحال هستش و مدفوح ابکی میکنه و پر هاش پف کرده باید چیکار کنم جدا هم کردم از بقیه برای درمانش باید چی بدم

  107. نفس گفت:

    سلام من ی جوجه کفتر دارم بیشتر از دو ماهشه
    احساس میکنم سرما خورده وقتی نفس میکشه پایین گلوش باد میکنه و بادش می‌خوابه
    خیلی خواب آلوئه
    باید چیکارش کنم
    باید چیکارش کنم

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگه سرما خورده قرص سرماخوردگی یکم تو آب حل کن با قطره چکان دو قطره بهش بده. جاشو گرم نگه دار. مولتی ویتامین هم تو آبخوریش حل کن.

  108. امیر مهدی نوروزی گفت:

    سلام
    من یک جفت کبوتر پاکستانی داری که کبوتر ماده یک هفته پیش دوتا تخم کرد.
    وقتی برای هوا خوردن از قفس میارمشان بیرون کبوتر نره مدفوع آبکی و به رنگ سبز تیره میکنه ،

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگه علائم بیماری داره جداش کن. فضله سبز و آبکی به بیماری های تنفسی بیشتر ربط داره.

    2. امیر واله گفت:

      بیماری ویروسی کلرکبوتر
      انتی بیویتک تتراسایکلین جنتامایسین
      تو اب 1.5 لیتر یک سر قاشق چای خوری بریزد
      یک هفته به کبوتر بدین ان شاالله خوب شه

  109. احسان گرجی گفت:

    باسلام کبوترماده من تخم اول روگذاشته بود واماده گذاشتن تخم دوم بودکه براثرحادثه ای گوشه ای ازقفس ویران شدوحسابی ترسیدودیدم که به درودیوارقفس میخورد. الان مدت2روزه که ضعیف شده، دون نمیخوره، نمیپره وقدرت فرارازنرهای مزاحم روحتی نداره! ممکنه تخم دوم تودلش شکسته باشه یاچیزی ازاین قبیل؟ لطفاراهنمایی بفرمایید. باسپاس

  110. طه گفت:

    سلام داداش کوچک من یه تعدادی کبوتر داره یکیشون دیروز دیدم بی حاله حالا وسط حیاط افتاده داره نفس نفس می کنه و اصلا تکون نمی خوره و معلومه که داره جون می دهد چی کارش بکنم؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، این کبوتر رو حتما قرنطینه کنید بیماری های زیادی هست که این علائم رو دارن فک کنم کار از درمان گذشته. ممکنه انفولانزا باشه یا عفونت تنفسی یا نیوکاسل.

  111. مهدی گفت:

    سلام
    دیروز یکی از کبوتر هایم‌مرض شد و مرد امروز دیدم ۳ عدد دیگر بی حال شدن
    لطفا کمک کنید

    1. f.gh گفت:

      سلام، بیماری های زیادی هست باید علائمش رو دقیق بگویید . اینا رو حتما قرنطینه کنید مثل اینکه کار از مرحله درمان گذشته ممکنه بیماری ویروسی باشه که اینقد سریع منتقل میشه و میکشه.

  112. علی گفت:

    سلام کفترای من با مدفوع کوچک شیری وسط مدفوع سبز کوچک کم دون شدن میلی به پرواز ندارد حتی روی نی بند نمیروند بعاز ووسه روز مرگ

    1. f.gh گفت:

      سلام، ممکنه از نیوکاسل باشه.

    2. امیر واله گفت:

      فضله سفید چسبناک خیلی خطرناکه
      بیماری نیوکاسل و کله گیجی کبوترداره و بعدهم میمیره
      درمانش جنتامایسین و کانامایسین

  113. مهر گفت:

    سلام من یکسال یک جفت کبوتر نوک جمع دارم که نزدیک به سه هفته هست که ماده کسل بیحال بی اشتها و کم وزن شده ویک پا از قسمت پنجه پا ورم کرده و رنگ مدفوعشم سبز لجنی تیره هست . از دوسه روز پیش هم بدنش لرزه گرفته ، و یه نکته دیگه اینکه شش سری پشت سر هم تخم گذاشه، آیا این مسئله میتونه دلیل مریضیش باشه؟ لطفا منو راهنمایی کنید

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله احتمالا به خاطر ضعف شدید ناشی از چندین مرتبه تخمگذاری پشت سر هم دچار مریضی شده. هر سری جوجه هم بزرگ کرده؟ باید با مکمل ها تقویتش کنید ولی حواستون باشه دوباره مستی نکنه.
      در مورد بیماریش هم باید معاینه بشه.

      1. ناشناس گفت:

        کبوتر من به زور مدفوع میکنه نمیدونم چیکار کنم

        1. Admin گفت:

          باید دقیق بررسی بشه ، نشونش بده به یه پرنده باز یا دامپزشک
          تغذیش رو کم روغنی کن ، مثلا کمی ، چند قطره روغن زیتون بزن به تغذیش

    2. امیر واله گفت:

      علت مریض شدن ماده ضعیف شده یکی علت هاست
      مدفوع سبز
      بیماری ویروسی کلرکبوتر
      انتی بیویتک تتراسایکلین جنتامایسین
      تو اب 1.5 لیتر یک سر قاشق چای خوری بریزد
      یک هفته به کبوتر بدین ان شاالله خوب شه

      1. Admin گفت:

        سلام
        اقای امیر واله همین که کلی وقت ذاشتی برای پاسخ به دوستان ، از طرف خودم خیلی ممنونم ، پیروز باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.