دانشنامه پرندگان, سایر پرندگان

نحوه تشخیص بیماری طیور از روی فضله

بررسی نحوه تشخیص بیماری طیور از روی فضله - اندیشه سبز

بررسی نحوه تشخیص بیماری طیور از روی فضله

پرورش پرنده و صنعت جوجه کشی از تخم نطفه دار انواع پرنده های اهلی و زینتی امروزه به یکی از پرسود ترین زمینه های فعالیتی در ایران و سایر کشورهای جهان تبدیل شده است. البته باید در نظر داشت که هر شغل و فعالیتی اری ها و چالش های مخصوص خود را دارد که با پشت سر گذاشتن آن می‌توان یک منبع درآمد با سوددهی فوق‌العاده بالا به وجود آورد. در بحث پرورش پرنده نیست چالش ها و دشواری هایی وجود دارد که با مدیریت هوشمندانه و با استفاده از ابزار و دستگاه های مناسب می توان آنها را از پیش رو برداشت.

ظهور انواع بیماری ها در مرغداری و سالن های پرورش طیور به صورت محدود به نگهداری از انواع پرنده ها می پردازد می‌تواند یکی از مهمترین عوامل در ایجاد اسارت و از بین بردن آنها به شمار برود. در همین راستا برخی از افراد صاحب نظر و دامپزشکان با استفاده از تکنیک هایی مانند تشخیص بیماری طیور از روی فضله از وقوع چنین حوادثی جلوگیری می‌کنند.

با استناد به بررسی‌های صورت گرفته و تحقیقاتی که در زمینه بیماری طیور به صورت گسترده انجام شده است، فرد می تواند به راحتی با بررسی مطفوع و تغییراتی که در آن رخ داده است به تشخیص نوع بیماری بپردازد و بدین ترتیب بدون فوت وقت، اقدامات لازم برای درمان پرنده را در نظر بگیرد. از جمله این تغییرات می توان به عوض شدن رنگ شکل حجم و میزان رطوبت و … مدفوع اشاره کرد که در واقع  از حالت عادی خارج شده و به نوعی یک حالت جدید به خود میگیرد. در مواجهه با چنین موقعیتی بهترین راهکار مراجعه به دامپزشک و مشورت با او به عنوان یک فرد حرفه ای و مجرب است.

تشخیص بیماری طیور از روی فضله امری کاملاً امکان پذیر و تایید شده می باشد. برای این کار باید شما به صورت با برنامه به بررسی مطبوع طبیعی پرنده های خود بپردازید و حالت های آن را در روزهای مختلف در یک دفتر یادداشت کنید.

در این حالت خواهید توانست قبل از اینکه یک بیماری پرنده یا حتی شما را درگیر کند به پیشگیری و تشخیص آن بپردازید و از وقوع یک خطر جدی و وارد شدن خسارت سنگین جلوگیری کنید. افرادی که از دستگاه جوجه کشی برای ایجاد گله پرنده استفاده می کنند یا با خرید جوجه های یک روزه می خواند یک گله به وجود بیاورند و با فعالیت در مکان هایی مانند سالن پرورش طیور، مرغداری و یا حتی محیط های محدود به درآمدزایی بپردازند باید در رابطه با بیماری ها و دیگر خطراتی که می تواند پرنده را تهدید کند، اطاعات کافی داشته باشد.

بررسی اجزای مدفوع پرنده ها

برای تشخیص بیماری طیور از روی فضله شما باید آشنایی نسبی با فضله پرنده داشته باشید.

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته رنگ مدفوع پرنده در حالت طبیعی سبز ز دیده است که در اصل بخش جامد مدفوع را شامل می شود. اما باید در نظر بگیرید که رنگ مدفوع می تواند با توجه به نوع رژیم غذایی و خوراکی هایی که پرنده می خورد دچار دگرگونی و تغییرات کوتاه مدت شود.

چزو اورات؛ همان ادرار پرنده می باشد که بر خلاف بیشتر حیوانات به رنگ سفید دیده می شود. جالب است که پرنده ها برای از دست ندادن آب در بدن، طی فرایندی ادرار خود را به حالت جامد دفع می کنند.

آخرین قسمت که در عین سادگی می تواند مهم باشد، قسمت مایع ادرار است. این قسمت توسط بیشتر پرورش دهنده ها به صورت دقیق و رسمی شناخته نشده است و به همین دلیل این افراد اطلاعات دقیق در این زمینه ندارند.

بررسی مدفوع غیر طبیعی

در حالت کلی هرگونه تغییر چه از نظر شکل به نظر اندازه و رنگ در مدفوع پرنده می تواند یک مشکل یا بیماری باشد که در واقع تحت عنوان مدفوع غیر طبیعی شناخته می شود. در مواجهه با چنین موقعیتی لازم است که شما برای جلوگیری از هرگونه مشکل یا بیماری پرنده خود را نزد یک دامپزشک ببرید تا بدین شکل مشکل را به صورت ریشه‌ای حل کنید.

از جمله مواردی که نشانگر غیر طبیعی بودن مدفوع است، عبارت اند از :

  • مقدار مدفوع کمتر از حد طبیعی است.
  • بالا رفتن تعداد دفعات دفع فضولات یا همان مدفوع
  • عوض شدن رنگ، بافت و دیگر اجزای مدفوع
  • ایجاد شدن حالت کف در مدفوع
  • بالا رفتن میزان رطوبت فضله یا ادرار بیش از اندازه
  • وجود لکه های خونی متراکم در مدفوع

علاوه بر موارد ذکر شده باید توجه کنید که رطوبت بالا در مطبوع پرنده بدون شک نشان از یک بیماری یا مشکل اساسی می باشد که می تواند زمینه را برای ایجاد یک بحران در میانه گله پرنده های شما به وجود بیاورد.

با توجه به آزمایش های صورت گرفته در فرآیند هضم مواد غذایی در بدن مرغ ها حدود ۵ الی ۸ ساعت زمان نیاز دارد و چنانچه مواجه شدن با هر یک از این مشکلات شما در کوتاه ترین مدت زمان یعنی حدود ۱ الی ۳ روز اقدامات لازم برای شناسایی و حل آن مشکل را در نظر نگیرید بدون شک زمینه برای وقوع بیمار یا بحران های سلامتی به وجود می آید. در اصل بحران مربوط به بالا بودن رطوبت هزینه پرنده ها یکی از مشکلات اساسی در سالنهای پرورش طیور به شمار می رود که بیشتر افراد را به دلیل نداشتن تجربه یا تخصص کافی با چالش‌های مواجه می‌کند.

بیماریهایی که مربوط به بالا بودن رطوبت از بین مرد دیگر پرنده ها است نه تنها یک مورد می توان در چند مورد مانند بیماری های عفونی، غیر عفونی و … در نظر گرفت. چنانچه بعد از بررسی‌های لازم تشخیص داده شد که بیماری مورد نظر کوکسیدیوز می باشد، می بایست از داروهایی مانند  amprolium، toltrazuril و یا سولفونامیدها را در ظرف آب پرنده ها حل کنید.

در این حالت شما باید به صورت روزانه مورد نظر را زیر ذره‌بین قرار دهید تا به این شکل از تاثیر دارو ها مطلع شوید. چنانچه با انجام این اقدامات بیماری یا مشکل مورد نظر درمان نشد می بایست حتماً یک برنامه دقیق برای بررسی مجدد و کلیه همه پرنده ها تنظیم کنید از بروز مشکلات و تلفات جلوگیری شود.

علت ایجاد مدفوع غیر طبیعی

بیشتر بیماری های ایجاد شده می توانند سبب عوض شدن مدفوع پرنده شوند. برنامه غذایی و نوع خوراکی متغیر می توانند نقش قابل توجهی در در تغییر مدفوع به خود اختصاص دهد. برای نمونه، شما قصد دارید که به پرنده مورد نظر کمی لبو یا چغندر پخته دهید، باید توجه کنید که رنگدانه های لبو می تواند سبب عوض شدن رنگ مدفوع با طیف قرمز ,آبی کبود یا بنفش در پرنده شود، که البته این فرایند به صورت موقت است.

با در نظر گرفتن این مورد که رژیم غذایی پرنده پایدار و بدون تغییر بوده است. از این رو نمی شود هر تغییر رنگی در مدفوع را به مواردی چون بیماری نسبت دارد. از دلیل های شایع مدفوع غیر طبیعی، با توجه به آزمایش های صورت گرفته می توان به بیماری های روده, بیماری های کلیوی, بیماری های کبدی, عفونت های باکتریایی یا ویروسی، و عفونت های انگلی اشاره کرد. جهت درک بهتری مسئله به این نمونه توجه کنید که مثلاً در بعضی از پرندگان نشانه های شکلیتی مدفوع بیماری کبدی امکان دارد سبز آهکی باشد؛ این در حالیست که در  مسمومیت طیور با فلزات سنگین، موضوع فرق خواهد کرد، به طوری که مدفوع ممکن است به رنگ قرمز یا سیاه و سفید دیده شود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

2 دیدگاه در “نحوه تشخیص بیماری طیور از روی فضله

  1. ناشناس گفت:

    ممنون از مطالب خوبتون

    1. admin-m گفت:

      ممنون از حسن توجه شما 🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.