دانشنامه پرندگان, طوطی سانان

آموزش جوجه کشی از طوطی ملنگو به صورت طبیعی و با دستگاه جوجه کشی

نحوه جوجه کشی از تخم نطفه دار طوطی ملنگو - اندیشه سبز

نحوه جوجه کشی از تخم نطفه دار طوطی ملنگو

طوطی ملنگو یکی از پرنده های زینتی باهوش، محبوب و البته گران قیمت است که در گذشته مورد توجه پادشاهان و اعیان بودند و امروزه نیز بسیاری از علاقه مندان به طوطی سانان و پرنده های زینتی می توانند آنها را در خانه نگهداری کنند. 

هوش بالا و قدرت تکلم این پرنده سبب شده تا مردم علاقه بیشتری به نگهداری از آنها پیدا کنند، خرید و فروش جوجه های ملنگو از بازار خوبی برخوردار است و اصولا پروسه آموزش و اهلی کردن آنها نیز از سنین دو الی سه ماهگی آغاز می شود. 

جوجه کشی از طوطی ملنگو روشی برای دستیابی به جوجه های این پرنده است، کسانی که یک جفت ملنگوی مولد دارند، می توانند شرایط جوجه کشی را برای آنها فراهم کنند تا با تولید جوجه های چند روزه ضمن مهیا کردن امکان درآمدزایی پرورش دهنده ، جوجه های لازم برای آموزش و اهلی کردن را نیز در اختیار فرد پرورش دهنده قرار دهد. 

هم چنین افرادی نیز هستند که به صورت حرفه ای وارد این کسب و کار شده اند و با راه اندازی سالن پرورش طوطی سانان و خرید چند جفت مولد از آنها ، اقدام به تولید انبوه جوجه آنها نموده و از این راه درآمد بالایی را به دست می آورند. انواع گونه های طوطی سانان معروف و قابل پرورش را می توانید در نوشته انواع نژادهای طوطی بخوانید.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم طوطی ملنگو
» سیستم رطوبت رسانی تمام اتوماتیک
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
قیمت : 4,970,000 تومان

چگونه جوجه کشی طبیعی از طوطی ملنگو را آغاز کنیم؟

طبیعتا اولین گام برای شروع جوجه کشی طبیعی ملنگو، داشتن یک جفت مولد از آنها می باشد. برای خرید این جفت به راحتی می توانید به پرورش دهنده های طوطی مراجعه کرده و خریداری نمایید. اما قبل از خرید باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

چگونه جوجه کشی طبیعی از طوطی ملنگو را آغاز کنیم؟ - اندیشه سبز

پس از تهیه جفت باید مکان مناسبی را برای آنها فراهم آورید تا برای جفت گیری و تخم گذاری رغبت پیدا کنند، آنها برای داشتن یک جفت گیری موفق حتما باید حداقل یک سال سن داشته باشند. نحوه آماده سازی آنها برای جفت گیری نیز در ادامه توضیح داده شده است.

نکات مهم قبل از خرید جفت ملنگو

برخی از پرورش دهندگان از قبل دارای ملنگوی نر یا ماده بوده اند و پس از مشاهده علائم آمادگی پرنده خود برای جفت گیری، اقدام به تهیه جفت برای آنها می کنند. اما برخی نیز از ابتدا پرنده ای نداشته اند و نر و ماده را با هم خریداری می کنند. در هر صورت توجه به نکات زیر، احتمال موفقیت در جوجه کشی ملنگو را بالا خواهد برد. 

الف – خرید جفت نر و ماده با هم

اگر تاکنون هیچ ملنگویی در خانه یا سالن پرورش نداشته اید و اگر در آینده قصد جوجه کشی از طوطی های خود را دارید، حتما آنها را به صورت جفت خریداری کنید. ملنگو هایی که قبلا جفت بوده اند، راحت تر و سریعتر جوجه خواهند داد.

ب – خرید از خود پرورش دهنده

حتما برای خرید به خود پرورش دهنده ها مراجعه کنید، آنها از سلامت ، سن و جنسیت پرنده های خود خبر دارند، هم چنین اطلاعات مفیدی در رابطه با نحوه تغذیه و مراقبت از پرنده های خود به شما ارائه خواهند داد. افراد زیادی بوده اند که پرنده های خود را از فروشگاه ها خریداری نموده اند، اما به دلیل عدم آگاهی از تغذیه و شرایط محیطی مناسب نگهداری پرنده ، سبب تلف شدن پرنده ها شده اند. 

ج – توجه به سن و جنس 

اگر از قبل ملنگوی نر یا ماده ای را در خانه داشته اید و حال که قصد خرید جفت برای آن را دارید، حتما از کارشناسان و متخصصان پرنده های زینتی بخواهید تا در انتخاب جنس و سن مناسب آن کمک تان کند. هم چنین اطلاعات خود را در مورد نحوه شناسایی ملنگوهای نر از ماده بالا ببرید تا خریدی دقیق و بدون خطا داشته باشید. 

معمولا ملنگوهای نر دارای حلقه سیاه در دور گردن خود هستند، اما ماده ها این حلقه را ندارند. برای تشخیص دقیق نر و مادگی آنها حتما تست های متعددی انجام دهید و از پرورش دهنده های با تجربه و حتی آزمایش dna کمک بگیرید. 

د – سوابق جوجه دهی داشته باشد

جفت هایی که سابقه جوجه دهی دارند، گزینه های بسیار خوبی برای جوجه کشی می باشند چون که تجربه کافی در تخم گذاری و بزرگ کردن جوجه ها را داشته اند و احتمال شکست در کار پایین خواهد بود. 

هـ – سن مناسب خرید ملنگو برای جوجه دهی

ملنگوها در سن یکسالگی به بلوغ کامل جنسی می رسند و تخم هایی نطفه دار و مناسب برای جوجه کشی تولید خواهند کرد. بهتر است که ملنگوهای زیر یکسال را خریداری کنید تا کاملا به شما و محیط جدید عادت کنند و تا زمان رسیدن به سن جفت گیری، در آرامش کامل باشند. 

و – از سلامت پرنده مطمئن شوید

افراد زیادی بوده اند که پرنده های سالم را خریداری کرده اما پس از چند شاهد مرگ آنها در خانه خود بوده اند، برای جلوگیری از بروز چنین اتفاق ناگواری بهتر است قبل از خرید به نشانه های بیماری پرنده توجه کرده و از خرید پرنده های بیمار خودداری نمایید. 

پرنده های بیمار با علائمی همچون خواب آلودگی ، پف کردن پرها ، اسهال ، گوشه گیری، بی حالی و بی اشتهایی همراه هستند، حتما به این موارد هنگام خرید توجه کنید. 

ز – بهترین زمان برای خرید ملنگو

بهترین زمان برای خرید طوطی ملنگو زمانی است که پرنده در فصل استراحت قرار دارد، آنها در فصل های بهار و پاییز اقدام به جفت گیری و تخم گذاری خواهند کرد و در فصل های تابستان و زمستان نیز به استراحت و بازیابی قوی بدنی خواهند پرداخت. در این موقع ممکن است شاهد پرریزی آنها باشید که کاملا طبیعی بوده و به دوره تولک شهرت دارد.

علت توصیه به خرید پرنده ها در این دوره این است که می توانید با رژیم غذایی مناسب آنها را برای جفت گیری آماده کنید و تا زمان رسیدن فصل جفت گیری نیز کاملا به شما و محیط جدید عادت کرده، بنابراین احتمال موفقیت در جوجه کشی نیز بسیار بالا خواهد بود. 

آماده سازی شرایط جفت گیری طوطی های ملنگو

پس از خرید طوطی ها باید شرایط جفت گیری و تخم گذاری را برای آنها فراهم کنید، و اگر هم قبلا دارای جفت طوطی ملنگو بوده اید، مطالعه نکات گفته شده در ادامه مقاله به تحریک و تخم گذاری طوطی های شما کمک خواهد کرد. 

1 – بهترین زمان برای جوجه کشی طوطی ملنگو

آنها معمولا در اوایل بهار و اوایل پاییز میل به جفت گیری پیدا می کنند، اما در صورت نگهداری در محیط مناسبی که تغذیه و امنیت کافی وجود دارد، احتمال جفت گیری در سایر مواقع سال نیز وجود دارد. اما برای جلوگیری از ضعیف شدن بدن پرنده ها و تولید جوجه هایی قوی و سالم، بهتر است که آنها را از هم جدا کنید و فقط در اوایل بهار یا پاییز به یک قفس بیندازید. 

آماده سازی شرایط جفت گیری طوطی های ملنگو - اندیشه سبز

اگر پرنده های نر و ماده را از مکان های مختلف خریداری کرده اید، بهتر است آنها را تا مدتی جدا از هم نگهداری کرده و سپس در یک قفس بیندازید تا کاملا به هم عادت کنند. در ابتدای کار حالت تهاجمی خواهند گرفت و ممکن است همدیگر را زخمی کنند و یا حتی امکان مرگ نیز وجود دارد. 

2 – آماده سازی لانه

به محض فرا رسیدن فصل جوجه کشی و مشاهده اولین علائم آمادگی آنها برای جفت گیری ، می توانید لانه را در قفس ماده قرار داده و نر را به قفس او انتقال دهید.  قفس می تواند از جنس چوب و یا پلاستیک فشرده بهداشتی باشد، داخل قفس را با پوشال های خیلی نرم و یا کاغذ ریز ریز شده پر کنید. 

اگر طوطی های شما به صورت آزادانه در خانه گشت و گذار می کنند، احتمالا داخل کابینت و یا کشوهای خانه را به عنوان لانه انتخاب کرده و با استفاده از نخ و کاموای در دسترس، شروع به لانه سازی کنند که در این مواقع بهتر است همان مکان را به عنوان لانه آنها انتخاب کنید و به سلیقه آنها احترام بگذارید، چون این طوطی های باهوش پس از بررسی و اطمینان از امنیت لانه، آن را انتخاب کرده اند. 

3 – مکان مناسب برای نگهداری ملنگو

اتاقی که برای پرورش این پرنده ها در نظر میگیرید، باید دما و رطوبت مناسبی داشته باشد تا پرنده ها دچار سرماخوردگی و بیماری نشوند، هم چنین جهت ایجاد آرامش در آنها باید محیطی آرام و بدون استرس و سر و صدا را برای آن در نظر بگیرید. صدای بوق خودرو، صدای بلند موزیک و تلویزیون، صدای داد و بیداد و سگ و گربه و … همگی سبب ایجاد استرس در پرنده ها شده و در نتیجه جفت گیری آنها را با شکست مواجه می کند. 

طوطی ها باید در آرامش کامل به کشت و گذار در اتاق بپردازند، هم چنین رفت و آمد مداوم سایر افراد خانه و مهمان ها نیز بر استرس پرنده ها خواهد افزود. بنابراین بهتر است که فقط یک نفر وظیفه مراقبت و تغذیه آنها را برعهده داشته باشد. 

4 – مناسب کردن دما و رطوبت اتاق

دمای اتاق باید بین 22 الی 27 درجه سانتی گراد و رطوبت نیز باید بین 40 الی 50 درصد باشد. برای آگاهی از میزان دما و رطوبت اتاق حتما باید از دستگاه های دماسنج و رطوبت سنج استفاده کنید. در صورت کم بودن دما می توانید از بخاری گازی دودکش دار و یا هیتر برقی خانگی استفاده کنید. هم چنین برای جبران کمبود رطوبت می توانید از دستگاه های رطوبت ساز اولتراسونیک استفاده نمایید. 

5 – تغییر ساعات روشنایی

در فصل پاییز روزها کوتاه و شب ها طولانی می شود، برای ترغیب ملنگوها به جفت گیری در فصل پاییز حتما باید لامپ های روشنایی را تا 11 الی 12 شب روشن بگذارید. البته این مقدار روشنایی را در فصل بهار هم می توانید اجرا کنید. 

6- رسیدگی به تغذیه پرنده ها 

در کنار اجرا کردن تمامی موارد فوق یعنی فراهم کردن لانه، ایده آل نمودن دما و رطوبت اتاق ، ایجاد آرامش و تنظیم ساعات روشنایی ، باید از تغذیه مناسب ملنگوها نیز غافل نشوید. آنها در این مدت باید از دانه های قوی مانند کتان، شاهدانه ، کافشه ، تخم آفتابگردان و تخم کدوی بدون نمک، آجیل بدون نمک ، انواع میوه و سبزیجات و پلت مخصوص بهره مند باشند.  

طوطی ماده در کنار مواد غذایی فوق باید از تخم مرغ آب پز، مکمل های معدنی به خصوص کلسیم و مولتی ویتامین بهره مند شود تا بدنی قوی و آماده تخم گذاری داشته باشد.

رفتارهای جفت گیری در ملنگوهای نر و ماده 

از علائم آمادگی آنها برای جفت گیری می توان به آواز و رقص پرنده نر، جمع آوری کاغذ و پوشال برای ساخت لانه ، مستی پرنده های نر و ماده ، رفت و آمد های پی در پی به داخل لانه و افزایش خوراک اشاره کرد. 

رفتارهای جفت گیری در ملنگوهای نر و ماده - اندیشه سبز

آنها در این دوران برای حفظ قلمرو و محافظت از لانه رفتارهایی خشونت امیز از خود نشان خواهند داد که کاملا طبیعی بوده و در این زمان بهتر است که از آنها دوری کنید و هیچ واکنشی نشان ندهید تا به این اطمینان برسند که در محافظت از لانه موفق عمل کرده اند و با خیالی آسوده می توانند برای جفت گیری و جوجه کشی اقدام کنند. 

طوطی سانان و پرندگان در طبیعت ابتدا باید از امنیت لانه مطمئن شوند، سپس برای تولید جوجه اقدام خواهند کرد. 

رفتارهای ملنگوی ماده در زمان آمادگی برای جفت گیری 

این واقعیت را به خاطر داشته باشید که این ماده ها هستند که نرها را انتخاب می کنند و اگر ماده تمایلی به جفت گیری با نر نداشته باشد، با دعوا و منازعه آن را از خود دور خواهد کرد و شما باید هوشیار باشید تا پرنده نر را به موقع از قفس پرنده ماده بیرون بیاورید.

همانطور که گفته شد، باید مدتی قبل از فرا رسیدن فصل جوجه کشی نر و ماده را با هم آشنا کنید چون با فرا رسیدن این فصل، ماده رفتاری خشونت آمیز به جهت محافظت از لانه از خود نشان خواهد داد که قبول نر نیز مشکل خواهد بود. 

پس از آماده سازی شرایط فوق (دما، رطوبت، روشنایی، آرامش، تغذیه ، لانه و …) ماده باید رفتارهایی از خود نشان دهد که به منظور جلب توجه پرنده نر خواهد بود. دقت کنید که تا زمان اعلام آمادگی پرنده ماده، باید آنها را از هم جدا و در دو قفس جداگانه نگهداری کنید. 

ملنگوی ماده به نشانه آمادگی برای جفت گیری و جلب توجه ملنگوی نر، دولا شده و سر خود را به سمت عقب و جلو حرکت خواهد داد، همچنین ممکن است آوازهای ریزی ادا کند. در این زمان می توانید پرنده نر را به قفس ماده بیندازید، ممکن است در ابتدای کار شاهد درگیری کوچکی باشید، اما در نهایت باید با هم جفت شوند. 

در صورت مشاهده درگیری های شدید، حتما پرنده نر را فورا از قفس بیرون بیاورید. در چنین مواقعی با تعویض مکان آنها و یا تهیه نر جایگزین مشکل حل خواهد شد. 

رفتارهای ملنگوی نر در زمان آمادگی برای جفت گیری 

ملنگوهای نر اگر به سن بلوغ و جفت گیری رسیده باشد، با هر ماده ای که آمادگی لازم را داشته باشد، جفت خواهد شد. از نشانه های آمادگی پرنده نر برای جفت گیری با ماده ، تکان دادن مداوم سر و نگاه خیره و طولانی به طوطی ماده است. در صورت انداختن پرنده نر به قفس ماده ، شاهد رفتارهای محبت آمیز بین آنها خواهید بود که شامل نوک به نوک شدن، تیمار کردن همدیگر، غذا دادن به یکدیگر و لانه سازی است. 

اقدامات لازم در زمان تخم گذاری ملنگوی ماده

پس از طی نمودن مراحل فوق و انجام موفقیت آمیز فرایند جفت گیری، پرنده ماده لانه نشین شده و آن را برای تخم گذاری گرم می کند، در این مدت پرنده نر نیز از لانه محافظت کرده و ماده را نیز تغذیه خواهد کرد. 

در این زمان بهتر است که به تغذیه آنها رسیدگی کنید و همچنان محیط آرام و بدون استرسی را فراهم آورید تا به تخم گذاری ادامه دهد. ملنگوها بعد از گذاردن سه الی چهار تخم بر روی آنها خواهد خوابید تا به جوجه تبدیل شوند. 

دقت کنید که ملنگو همه تخم ها را در یک زمان نخواهد گذاشت، یعنی ممکن است فاصله به دنیا آمدن هر تخم یک هفته باشد، بنابراین امکان از بین رفتن تخمها به دلیل عدم خوابیدن ملنگو بر روی آنها وجود دارد و یا حتی تخم های قدیمی تر تبدیل به جوجه می شوند، در حالی که جنین تخم های جدید هنوز در حال رشد است، بنابراین این احتمال وجود دارد که ملنگو به جوجه تازه به دنیا آمده رسیدگی کند و سایر تخم ها به دلیل عدم خوابیدن پرنده بر روی آنها تلف شوند. 

برای جلوگیری از این مشکلات و کمک به متولد شدن همه جوجه ها در یک زمان می توانید اقدام زیر را انجام دهید :

برداشتن تخم های تولید شده و قرار دادن آنها با هم در لانه

در این روش بایستی هر تخم را پس از تولید از لانه بردارید و به جای آن یک تخم مصنوعی دقیقا هم شکل، هم اندازه و هم وزن بگذارید. بهترین زمان برداشتن تخم ها موقعی است که پرنده برای خوردن آب و غذا از داخل لانه بیرون می آید. اگر پرنده ببیند یا احساس کند که تخم تکان خورده و یا دستتان را به داخل لانه برده اید، ممکن است دیگر بر روی تخم ها نخوابد و حتی تخم گذاری را نیز متوقف کند، بنابراین باید این کار را در نبود پرنده و با دقت و هوشیاری کامل انجام دهید. 

تخم های جمع آوری شده را در مکانی خنک و مرطوب نگهداری کنید، دمای 13 درجه و رطوبت 50 درصد ایده آل ترین حالت برای نگهداری تخم ها خواهد بود. بهتر است آنها را در داخل یک ظرف حاوی شن قرار دهید و روزانه چندین بار چرخش دهید تا جنین به پوسته تخم نچسبد.

هنگام لمس و برداشت تخم ها حتما از دستکش های بهداشتی لاتکس استفاده کنید تا آلودگی های موجود بر روی پوست دست به تخم انتقال پیدا نکند. 

زمانی که تعداد تخم ها به 4 الی 5 عدد رسید و از توقف تخمگذاری ملنگو مطمئن شدید، می توانید آنها را به آرامی به داخل لانه طوطی منتقل کرده و با تخم های مصنوعی جایگزین کنید تا جوجه کشی آغاز شود. حتما این کار را زمانی انجام دهید که پرنده در لانه حضور ندارد و باید کاملا از جابه جا شدن تخم ها بی خبر باشد. 

جدا کردن ملنگوی نر در صورت مشاهده درگیری

در هر لحظه از فرایند جوجه کشی شاهد درگیری جدی و خونین بین ملنگوهای نر و ماده بودید، حتما نر را جدا کرده و چند روز صبر کنید. احتمالا پرنده نر توسط پرنده ماده طرد شده است و یا به دلیل نامناسب بودن لانه ، کافی نبودن غذا و یا ایمن نبودن محل لانه، ماده تمایلی به جفت گیری ندارد و اصرارهای پرنده نر برای جفت گیری ، سبب بروز دعوا شده است. 

تغذیه و رسیدگی به ملنگوهای نر و ماده حین جوجه کشی

زمانی که پرنده ماده بر روی تخم ها خوابیده باشد، به ندرت از روی آن بلند خواهد شد مگر اینکه برای آب و غذا خوردن باشد، در تمام این مدت پرنده نر مواظب لانه خواهد بود و حتی ممکن است زمانی که پرنده ماده برای غذا خوردن بلند شده باشد، پرنده نر موقتا بر روی تخم ها بخوابد. وظیفه شما در تمام طول دوره جوجه کشی مراقبت از قفس و لانه آنها و حفظ امنیت و آرامش آنهاست.  

بهتر است که اتاقی جداگانه را برای آنها در نظر گرفته و فقط خود شما برای پر کردن آبخوری و دانخوری به آنجا مراجعه کنید و در مابقی مواقع در اتاق را قفل کرده تا کسی با ورود خود به اتاق، استرسی به آنها وارد نکند. 

استفاده از غذاهای نرم مانند تخم مرغ آب پز گرم ، هویج و سیب زمینی و ذرت پخته شده ، پلت پودر شده و … به پرنده نر کمک خواهد کرد تا ماده را تغذیه کند و دفعات بلند شدن از روی تخم ها را به حداقل برساند. 

مدت زمان بیرون آمدن جوجه از تخم 

طول دوره جوجه کشی ملنگو، حدودا 23 روز است، اما ممکن است جوجه ها تا روز 25 ام هم از تخم بیرون نیایند. بهتر است صبور باشید و به پرنده اجازه دهید تا به جوجه کشی ادامه دهد. مناسب بودن دما و رطوبت محیط تاثیر زیادی در هچ به موقع جوجه ها خواهد داشت، بنابراین دما و رطوبت را بر روی مقادیر گفته شده تنظیم کنید. 

تغذیه جوجه ها توسط والدین

علت اینکه گفته شد همه جوجه ها باید با هم و در یک زمان به دنیا بیایند این است که والدین بتوانند همه جوجه ها را به یک اندازه تغذیه کنند، در صورتی که جوجه ای زودتر از بقیه متولد شود، طبیعتا والدین به او خواهند رسید و حتی ممکن است به خوبی بر روی بقیه تخم ها نخوابد. جوجه بزرگتر، بدن درشت تر و گردن دراز تری نسبت به جوجه های کوچک تر خواهد داشت و اکثر غذاها را از دهان والدین خواهد گرفت که این کار به گرسنه ماندن و در نهایت مرگ جوجه های ضعیف خواهد انجامید. 

تغذیه جوجه ها توسط والدین - اندیشه سبز

اما اگر تخم ها را با هم وارد پروسه جوجه کشی کنید، همه جوجه ها یک اندازه و همسن خواهند بود، والدین نیز به همه آنها به یک اندازه خواهند داد. در طی این مدت باید با استفاده از مواد غذایی نرم و سریع الهضم والدین را تغذیه کنید و هم چنین بیشتر از هر موقع دیگری ، غذا را در اختیار آنان قرار دهید تا جوجه ها را به اندازه کافی تغذیه کنند. 

استفاده از تخم مرغ آب پز (هفته ای دو الی سه بار)، هویج پخته و رنده شده، سیب زمینی پخته و رنده شده ، میوه و سبزیجات رنده شده ، دانه های پودر شده ، پلت خرد شده و… گزینه های مناسبی هستند. در کنار این مواد غذایی ، همیشه آبخوری آنها را پر نگه دارید تا آب کافی برای نوشیدن و هضم غذا داشته باشند. 

زمان استقلال جوجه ها و جدا کردن از والدین 

پس از گذشت یک ماه از تولد آنها ، والدین کم کم به آنها نحوه دانه خوردن را یاد خواهند داد تا وابستگی کمتری به آنها داشته باشد. این کار با هل دادن میوه و سبزی به سمت آنها و امتناع از دادن غذای چینه دان خود همراه است. زمانی که جوجه ها کاملا پر دار شدند و توانایی کامل در خوردن غذا را پیدا کردند، می توانید آنها را از لانه بیرون آورده و در قفس جداگانه ای نگهداری کنید و یا بفروشید. 

معمولا جوجه ها در سن سه ماهگی به استقلال کامل خواهند رسید، بروز درگیری بین پرنده نر و جوجه ها نشان دهنده این است که باید جوجه ها را از لانه خارج کنید چون به مزاحمی برای والدین تبدیل شده اند. 

جوجه کشی از تخم نطفه دار ملنگو توسط دستگاه جوجه کشی

بسیاری از پرورش دهنده های با سابقه و حرفه ای به این نتیجه رسیده اند که استفاده از پرنده مادر برای جوجه کشی از تخم ها کار درستی نیست و با مشکلاتی همچون شکستن تخم ها ، مرگ و میر جوجه ها ، تلف شدن جنین داخل تخم، کشته شدن جوجه ها توسط والدین و… همراه خواهد بود. بنابراین به محض تولید تخم ، آن را از لانه خارج کرده و با استفاده از دستگاه جوجه کشی، آنها را به جوجه تبدیل می کنند. 

بهترین دستگاه جوجه کشی برای هچ جوجه های ملنگو

دستگاه های مختلفی برای جوجه کشی از تخم های پرنده های زینتی و طوطی سانان وجود دارند که از بین آنها دستگاه های آرکام کره و ایزی باتور 6 بهترین راندمان را دارند و در واقع می توان گفت که امتحان خود را پس داده اند. در نوشته دستگاه جوجه کشی مناسب برای طوطی سانان می توانید اطلاعات کاملتری به دست آورید. 

چگونه جوجه کشی با دستگاه جوجه کشی را انجام دهیم؟

جوجه کشی از تخم نطفه دار پرنده های زینتی با استفاده از دستگاه جوجه کشی با بازدهی و نتیجه بهتری همراه است چون که مشکلات فوق را ندارد و جوجه ها از بدو تولد تا لحظه فروش توسط پرورش دهنده رشد پیدا میکند. 

برای شروع کار ابتدا باید دستگاه را خریداری کرده و مورد تست و بررسی قرار دهید تا از کارکرد صحیح سنسور، سیستم تامین حرارت و رطوبت ، سیستم های تهویه و چرخش تخم ، نمایشگرها و سایر قسمت ها مطمئن شوید. 

در صورت اطمینان از صحت عملکرد دستگاه می توانید دستگاه را در محیطی ایده آل قرار دهید که دمایی بین 23 الی 27 درجه سانتی گراد و رطوبتی بین 45 الی 50 درصد داشته باشد، پس از مطالعه آموزش های لازم در رابطه با نحوه کار با دستگاه و جوجه کشی، می توانید تخم ها را از زیر پرنده برداشته و در داخل دستگاه قرار دهید تا جوجه کشی از آن آغاز شود. 

دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی از طوطی ملنگو را می توانید در نوشته جدول دما و رطوبت جوجه کشی پرندگان بیابید. 

تغذیه جوجه های هچ شده توسط دستگاه جوجه کشی

زمانی که جوجه ها به دنیا می آیند، تمام وظیفه مراقبت و نگهداری از آنها بر عهده پرورش دهنده است و با توجه به اینکه بدنی ضعیف دارند، بنابراین باید تمام حواس و تمرکز خود را به آنها معطوف کرد تا از تلف شدن آنها جلوگیری به عمل آید. 

آنها تا یک روز پس از تولد باید در داخل دستگاه بمانند تا قوای بدنی خود را به دست بیاورند و کیسه زرده کاملا جذب بدن آنها شود. در روز دوم می توانید جوجه ها را از دستگاه بیرون آورده و به یک محیط کاملا گرم با دمای بالای 32 درجه انتقال دهید، برای گرم کردن محیط می توانید از بخاری گازی یا هیتر برقی استفاده کنید. 

جوجه ها را در داخل یک حوله نرم قرار داده و درون یک سبد یا کاسه قرار دهید طوری که سرشان بیرون باشد، باید همواره مراقب جوجه ها باشید چون در صورت افتادن به زیر بقیه جوجه ها ، امکان خفگی آنها وجود دارد. 

برای تغذیه جوجه ها باید از سرلاک مخصوص طوطی ها استفاده کنید، سرلاک را در آب ولرم کاملا نرم کنید و با استفاده از سرنگ مخصوص طوطی ها، سرلاک را به آرامی در دهان آنها بریزید، به آرامی این کار را انجام دهید تا خفه نشوند. آموزش های نحوه سرلاک دادن به جوجه طوطی ها را می توانید از منابع و ویدیوهای معتبر اینترنتی دنبال کنید. 

در روش جوجه کشی طبیعی هم اگر والدین به جوجه ها غذا ندادند، می توانید به همین روش آنها را پرورش دهید. 

سخن آخر 

در این روش به نحوه جوجه کشی از تخم نطفه دار ملنگو به دو روش طبیعی و با دستگاه جوجه کشی پرداخته شد و به صورت خلاصه و مفید، نکات مهم و کاربردی برای هچ جوجه های این پرنده آموزش داده شدند. در صورتی که از نکات گفته شده این مقاله و تجربیات سایر پرورش دهنده ها بهره ببرید، قطعا جوجه کشی موفقی را تجربه خواهید کرد. در آخر اگر سوال یا پیشنهادی در رابطه با جوجه کشی از طوطی ملنگو دارید، می توانید از طریق دیدگاه های همین صفحه برای ما ارسال کنید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

48 دیدگاه در “آموزش جوجه کشی از طوطی ملنگو به صورت طبیعی و با دستگاه جوجه کشی

  1. سعید گفت:

    سلام 2ساله ملنگوخریدم پارسال اولین بارشون بوده3تاتخم گذاشتن روتخم ننشستن
    بعدیک ماه تخم هابرداشتم سالم بودولی نطفه نزده بود
    امسال4تاتخم گذاشتن 10روزهستهنوزرگ نزده چیزی خاصی بایدبدمشون

    1. admin.md گفت:

      سلام سعید جان
      باید تقویت نطفه صورت بگیره
      برای این کار میتونی از قطره AD3E استفاده کنی

  2. ز گفت:

    سلام من یه ملنگو ی نر نزدیک ۵ سال داشتم یه ملنگو ی ماده ۲ ساله هم خریدم که تنها نباشه . پرنده فروش گفت سن ماده خوبه و کوچیک نیس . آیا سنشون مناسبه که جفت بشن؟؟؟؟ماده کوچیک نیس؟؟؟؟بعد از یه هفته هم انداختم ماده رو توی قفس نر. الان هم ۴ هفته س تو یه قفسن با هم خوبن اما یکبار بیشتر نوک گیری نکردن. و ملنگو ی نر وقتی ماده میاد روی چوب نشیمن کنارش نوک میزنه انگار قلمرو طلبی داره نسبت به چوبش.جز این با هم خوبن و مشکل ندارن البته به هم نمیچسبن یا نوک گیری کنن اما همدیگه هم نمیزنن.

    1. admin-ra گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله سنشون مشکلی نداره ولی
      باید میذاشتیش تو یه قفس جدا قفسشم میذاشتی کنار مال خودت
      تا با هم ارتباط برقرار کنن
      اینطوری می تونستی بذاریشون پیش هم تا راحت تر جفت بشن
      الانم اگه به هم آسیبی نمی زنن بذار بمونن ولی جفت شدنشون ممکنه یه مدت طول بکشه

  3. نازنین فاطمه غلامی گفت:

    سلام می‌بخشید طوطی ملنگو رو چطوری باید جفت بندازیم ؟؟؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      تغذیه درست
      قفس و لونه مناسب
      اینا باعث میشه که سریعتر جفت بشن.
      بعد اگه پرنده هات از هم جدا بودن قبل از این که بندازی توی یه قفس باید حداقل چند هفته تو قفسای جدا ازشون نگهداری کنی تا بهم عادت کنن بهش توی یه قفس بندازی تو این مدت هم که از هم جدا هستن باید غذایی گرم یه مقدار بیشتر بدی بهشون.

  4. Mohsen گفت:

    سلام ارادت طوطی ملنگو برای تخمها باید رطوبت باشه ؟؟من اصفهان هستم مرطوب نیست هوا جوجه هام تلف شدن ۲تاشون داخل تخم مردن یکیشون نوک زده بود نتونست باز کنه وآخرین رو خودم تخم رو باز کردم نمیدونم زنده میمونه یا نه ۲۴ ساعت بود داخل تخم جیک میزد و بیرون نیومد منم بازش کردم .میشه راهنمایی کنید ممنون

    1. admins-r گفت:

      رطوبت ه یکی هست بیشتر موقعه ها
      ولی چون جوجه ها ضعیف هستن و پوست تخم ها هم ضخیم نمیتونن بیان بیرون
      اینجور موقعه ها باید خودتون بهشون کمک کنید تا از تخم بیان بیرون.

  5. محسن گفت:

    سلام یک جفت ملنگو دارم بعد یک سال تخم گذاشتن ولی تمام جوجه ها توی تخم تلف میشن ونمیتونن از تخم دربیان این درحالیه که روز ۲۴ام هم نوک میزنن وهم صداشونو میشنوم ولی نمیتونن تخم رو بشکنن ،دلیلش چی میتونه باشه؟؟ ممنون

    1. admins-r گفت:

      سلام محسن
      به احتمال ضعیف هستن اینجور موقعه های باید کمک کنی تا از تخم در بیان
      یا این که پوست تخم خیلی ضخیمه.

      چه غذایی به ملنگو هات میدی؟

  6. اصغر گفت:

    سلام ببخشید مزاحمتون میشم من حدودا ۲سال پیش یک ملنگوی نراهلی خریدم ۴ماه پیشم یه ماده دیگه خریدم الان ماده تخم کرده ولی من جفگیریشون رو ندیم ملنگوی نربه ماده غذاه میده نوک به نوک میشن همدیگرو تیمارمیکنن هروقت نرخواسته جفت گیری کنی یکم بعد ماده تغیر رفتار میکنه علت این چی میتونه باشه

    1. admins-r گفت:

      سلام
      به احتمال زیاد جفت شدن که نر به ماده غذا میده
      در مورد جفت گیری هم خب چون ماده تخم گزاشته میخاد رو تخم بیشینه و جفت گیری نکنه.

      غذا چی مبدی بهشون که نر باز میخاد جفت گیری کنه؟

    2. admins-r گفت:

      سلام
      به احتمال زیاد جفت شدن که نر به ماده غذا میده
      در مورد جفت گیری هم خب چون ماده تخم گزاشته میخاد رو تخم بیشینه و جفت گیری نکنه.

      غذا چی میدی بهشون که نر باز میخاد جفت گیری کنه؟

  7. علی محمدی گفت:

    داخل لانه چی باید بریزیم برای ملنگو

    1. admins-r گفت:

      سلام علی
      میتونی خاک اره بریزی
      یا توی کف قفس توری پلاستیکی بزاری

  8. ناشناس گفت:

    سلام من یه شاه طوطی نر و ماده دارم ۱وم اولین تخم و۳وم دومین تخم و ۵ سومین تخم هنوز در نیومده به نظر شما جدا کنم تخم از ماده یا نه در می‌آید ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. admins-r گفت:

      سلام
      چند روز میشه که تخم گذاشته؟

  9. مجتبی گفت:

    من یه جوجه ملنگو میخوام که دستی کنم از کجا میتونم بخرم و قیمتاشون چطوریه

    1. admins-r گفت:

      سلام
      از بازار پرندگان شهرتون.

  10. علی گفت:

    سلام خسته نباشد

    جناب ببخشید من حدودا دوماه پیش ملنگو نر ۳ساله از پرنده فروش خریداری کردم دوهفته پیش رفتم یه ماده کاملا دستی خریدم کنارش که جفتشون کنم یه لونه بزرگم براشون گرفتم دو روز قبل اینکه جفتشون کنم دو تا رو تودو قفس جدا هم گذاشتم رو به رو هم بعد از دو روز که گذشت گذاشتمشون کنار هم، ماده نر رو میزنه ماده زده تو سر نر جای نوکش هست که زدش حس میکنم نر از ماده میترسه چون موقعه ای که ماده تو قفس دور میخوره یا نزدیک نره میشه نره سریع خودشو از ماده دور میکنه، غذا بهشون میوه مرتب میدم ویتامین مرتب طبق مقالتون بهش میدم جوانه گندم مرتب بهشون میدم،کتان شاهدانه و تخم آفتادبگردان دائم تو قفسشون هست

    1. admins-r گفت:

      سلام علی
      با دور روز که اینا جفت نمیشن
      باید یکم بیشتر صبر میکردی
      اول باید اصلا یه جای میزاشتی که اصلا همو نبینن و فقط صدای هم رو بشنون بعد کم کم قفس ها رو به هم نزدیک میکردی تا جای که به هم بچسبند اونم تو چند روز نه یهو
      بعد اگه دیدی به هم نزدیک میشن و یا واسه هم آواز میخونن تو یه قفس ببریشون.
      الانم حتما از هم جداشون کن و این روش رو امتحان کن شاید جواب داد.
      چرا شاید واسه این که سر نر رو زخمی کرده و الان نر میترسه!

  11. موجو گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من یه نر و ماده خریدم که اهلی نیستم مسلما جفت هم نیستم ببینید انچنان جنگی باهم ندارن بعضی وقتا هم کنار هم میشینن بعضی وقتا سر کی اول غذا بخوره یه نوکی به هم میزنن ولی خیلی به هم بی تفاوت هستن لونه هم گذاشتم ولی اصلا توش نمیرن ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. admin-m گفت:

      سلام چند وقته خریدین ؟
      غذاشون چیه ؟
      نژاد ها و سنشون رو میدونید ؟ نر باید سنش بیشتر باشه دور چشم هر دوشونم یا باید حلقه باشه یا حلقه نباشه . یعنی یکیش حلقه سفید داشته باشه دور چشمش و اون یکی نداشته باشه، نباید جفت بشن
      کامل توضیح بدین بشه راهنمایی کرد

      1. ناشناس گفت:

        سلام نژاد ملنگو هست جفتشون ۲ سالو نیم
        تغذیه هفت تخم تخمه میوه و تخم مرغ
        ویتامین ها نر مستی میکنه یکم ولی ماده کلا بیخیال یا پرخاش میکنه اینا و یه ۲۰ روزی میشه گرفتم از صاحب قبلی

        1. admin-m گفت:

          قطره ad3e بخرید براشون
          کف دریا و سنگ مینرال و مکمل کلسیم و مولتی ویتامین هم همین طور
          قطره ad3e رو 5 روز توی آبخوری روزی 4 قطره بندازین
          10 روز قطع کنید مجدد 5 روز بدین

      2. موجو گفت:

        لطف میکنید اگه جواب بدین

        1. admin-m گفت:

          پاسخ سوالتون رو دادم

  12. امید گفت:

    سلام ملنگو نر ماده دارم نرش دستی هسته اصلأ جفت نمیشه وگرنه ماده اش 6تخم هسته قبلا با یکی از ملنگو ها جفت بوده

  13. رضا گفت:

    آهان ممنون از راهنمایی شما دوست عزیز سلامت باشین

    1. andisheh-m-admin گفت:

      موفق باشید

  14. حسین چندل گفت:

    سلام. روزهای اول تولد جوجه ملنگو از کجا متوجه شوم که مادر به جوجه غذا می‌دهد یا نه؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام براشون غذای تخم مرغی تهیه کنید.
      باید ببینید که غذا میده یا نه جور دیگه نمیشه متوجه شد روز اول ایرادی نداره تغذیه نشه

  15. Amir.iranmanesh گفت:

    سلام خسته نباشید….
    باتشکر از مطلب مفید شما خواستم بپرسم اگه از قبل طوطی نر داشته باشیم و ماده را تازه خریداری کنیم ممکن هست جفت شن؟؟
    نشونه اماده بودن ماده و یا مست بودن اون چی میتونه باشه؟؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام بله احتمالش هست . طوطی نر اهلی شده ؟
      وقتی نوکشون رو به هم بزنن و به هم غذا بدن ینی جفت شده

  16. امیر گفت:

    خیلی کامل بود ممنون

    1. andisheh-m-admin گفت:

      ممنون از شما

  17. امیر گفت:

    عالی بود

  18. ناشناس گفت:

    عالی. ..تشکر از سایت خوب شما….

    1. Admin گفت:

      خوشحالیم که مطالب براتون مفید بودن
      پیروز باشید

      1. رضا گفت:

        سلام ممنون از اطلاعات خوبتون خیلی کامل بود. یه سوال در مورد جفت شدنشون میخواستم بپرسم که من یه جفت ملنگو دارم نزدیک پنج ماه هست که باهم هستن امروز یه لحظه دیدم نر داره به ماده غذا میده بعدش بلافاصله جفت باهم کتفشونو باز میکنن جلو همدیگه این ینی چی شده جفت شدن باهم یا داستان چیه ببخشید راهنمایی کنید ممنوندمیشم

        1. andisheh-m-admin گفت:

          سلام بله جفت شدن

          1. رضا گفت:

            آخه اگه جفت شدن بعضی وقتا که ماده میره طرف نر. نر فرار میکنه تو لونه اشکال چیه

          2. andisheh-m-admin گفت:

            عادیه بعضی وقتا اینکارو بکنن ولی اینکه به هم غذا میدن یعنی جفت شدن

        2. شیرین گفت:

          سلام ممنون از مطالب خوبتون سوالی داشتم لطف میکنید راهنمایی کنید جفت طوطی منگو خریدم که صاحب قبلیش فیلم های جفت گیری رو نشان داد بهم ولی میگفت جا تخمی نذاشته براشون سنشون فکر کنم دو ساله باشن خیلی باهم خوب هستن و جا تخمی هم گذاشتم ماده زیاد داخل جعبه میره حتی بعضی وقتا نر هم میره داخل جعبه ولی اصلا ندیدم جفتگیری کنن فکر کنم جعبه حکم سرگرمی و بازی داره براشون چون زیاد داخلش میره الان مشکل کجاس که جفت گیری نمیکنن تغریبا سه هفته شده که خریدم هر دو نیمه دستی هستن از ادم فرار میکنن ولی وقتی میگیرمشون گاز نمیگیرن نر خیلی دوست داره بیاد بیرون اگر در قفس رو با سیم نبندم سریع باز میکنه میاد بیرون به نظرتون باید آزاد باشن تا جفتگیری کنن

          1. admins-r گفت:

            سلام شیرین
            چه غذایی میدی بهشون؟
            دمای محیط چقدره؟
            جایی که نگهشون داشتی رفت آمد زیاده یا کمه؟

      2. محسن گفت:

        سلام خسته نباشید من یه هفت ماهی هست یه جفت گرفتم دعوا با هم نمیکنن ولی تخمم نکردن نوک به نوک شدنشونم ندیدم دعواییم ندارن باهم نر همش توی لونست ماده بیرونه میشه بدونم چیشده الان یا چکار کنم من

        1. admin.md گفت:

          سلام محسن جان
          از سنشون خبر داری که بالغ شدن یا نه
          از جنسیتشون چی ممکنه همجنس باشن

          1. محسن گفت:

            سلام بله حدودا هر دوتاش سونیم تا چهار سال سن دارن
            غذا هم ارزن کتانو کافشه با تخمه افتاب گردون میدم بعضی وقتا جوانه گندم
            ویتامین ad3e هم میدونم با کلسیم
            توی یه اتاق هم هستن بجز خودم کسی رفتو امد نداره
            ماده خیلی کم میره تو لونه نره بیشتر وقتا توی لونست
            سنشون زیاده نرماده بودنشون معلومه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.