دانشنامه پرندگان, مرغ

معرفی مرغ نژاد frizzle

مرغ نژاد frizzle

آشنایی با مرغ نژاد فریزل | شکل ظاهری و شرایط مناسب برای پرورش

مرغ نژاد فریزل یکی از نژاد های مرغ پر زینتی می باشد. این مرغ ، ساختار پرهای بسیار جالبی دارد که چشم هر بیننده ای رو به خود جذب می کند به همین دلیل بیشتر یک مرغ نمایشگاهی می باشد.

در صورتیکه تراکم پرها در این پرنده کم باشد ، ظاهر بسیار زشتی به خود میگیرند. به همین دلیل یک دسته از افراد بخاطر پوشش پرهای این پرنده ، به آن لقب مرغ زشت نیز گذاشته اند. این پرنده بیشتر در شهرهای کوچی ، پکن و کشور لهستان دیده می شود. ژنی که باعث رشد پرها در این نژاد می باشد ، بسیار خاص است. در این مقاله از وبسایت اندیشه سبز به معرفی این نژاد و شرایط زندگی آن پرداخته ایم.

دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ نژاد Frizzle
» دارای قابلیت انتخاب پرنده
» قابل اتصال مستقیم به باتری 12 ولت
قیمت : 5,450,000 تومان

تاریخچه مرغ نژاد فریزل

مرغ نژاد فریزل یک مرغ قدیمی می باشد. در سال های 1600 میلادی چارلز داروین که یک زیست شناس و زمین شناس بریتانیایی می باشد ، در کتاب ها و اسناد خود از این نژاد به عنوان مرغ Caffie یاد کرده است. این دانشمند اظهار داشت که این مرغ عمداتاً در هند یافت می شود. گروهی از محققان معتقداند نژاد مرغ فریزل به مناطق خاور دور احتمالا چین و مناطق شرقی هند بر می گردد. به هر حال به طور قطع نمی توان گفت که منشأ ابتدایی این نژاد از کجا سرچشمه گرفته است.

ویژگی های ظاهری مرغ فریزل

مرغ نژاد frizzle یک نژاد خاصی می باشد که به دلیل نحوه رشد و قرارگیری پرها بر روی بدن آن ، نسبت به سایر نژاد ها متفاوت است. بر خلاف مرغ معمولی پرهای مرغ فریزل در خلاف جهت بدن ، از پایین به بالا شروع و به صورت فر رشد می کنند. درحالی که در سایر پرندگان پر در جهت بدن کشیده و رشد می کند. فریزل در اثر غالب شدن یک ژن ناقص شکل گرفته است.

میزان ژن می تواند در برخی از جوجه ها متفاوت باشد. این ژن mf است که بر حالت پرهای این مرغ تأثیر گذار می باشد. در صورتی که این ژن در بدن جوجه بیشتر باشد احتمال دارد که پرهای جوجه منظم تر باشند. پرهای مرغ فریزل بسیار حساس می باشند و بدن پرنده ممکن است در برخی نقاط به دلیل ریزش به طاسی دچار شود.

ویژگی های ظاهری مرغ فریزل - اندیشه سبز

وزن مرغ فریزل می تواند متغیر باشد اما در حالت معمول مرغ این نژاد 2.7 کیلوگرم و خروس آن نیز 3.5 کیلو گرم وزن دارد.

در ظاهر این پرنده ، پرها از قسمت پاها تا تاج سر کشیده شده اند و پرنده یک حالت خاصی به خود گرفته است.. تقریبا شبیه یک روپوش بامزه می باشد.

این مرغ به رنگ هایی شبیه به قهوه ای سوخته ، سیاه ، ترکیب رنگ سیاه-قرمز،  ترکیب رنگ قهوه ای-قرمز ، آبی ، سفید و قرمز یافت می شود. رنگ هایی دیگری نیز موجود می باشد ، اما شایع ترین رنگ ها بین پرورش دهندگان همان رنگ های ذکر شده می باشد.

این پرندگان ظاهری آرام و ساکت دارند و با انسان ها به راحتی انس می گیرند. خروس فریزل نیز در بیشتر اوقات آرم می باشد ولی برخی اوقات می تواند پرخاشگر باشد.

مرغ فریزل تخم گذار خوبی نیست به هر حال باز هم به طور متوسط یک مرغ فریزل در سال می تواند حداقل 120 عدد تخم بگذارد. این بدین معنی می باشد که مرغ فریزل به طور متوسط هفته ای 2 و نهایتا 3 تخم می گذارد. این نژاد همچنین پرورش دهنده و مادر خوبی برای جوجه هایش می باشد. در مقایسه با جوجه های مرغ معمولی ، جوجه های مرغ فریزل کمی کندتر می باشند.

نژاد فریزل در بیشتر کشورهای اروپایی به عنوان یک نژاد استاندارد شناخته شده است. اما در آمریکا این نژاد توسط انجمن ماکیان آمریکا به عنوان نژاد استاندارد شناخته نمی شود. با این حال در بیشتر نمایشگاه های ماکیان در آمریکا مرغ فریزل نیز نمایش داده می شود.

شرایط آب و هوایی سازگار و نیازهای مراقبتی

همان طور که ذکر شد ، پرهای مرغ فریزل به حالت برعکسی رشد می کنند و بدین دلیل ضعیف و شکننده می باشند. بدن پرنده در حالت کلی با این پرها پوشیده است ولی به هیچ وجه عایق خوبی برای بدن پرنده نمی باشد، مخصوصا اگر قسمتی از بدن آنها دچار طاسی شود. این مرغ در فصل های سرد نیاز به مراقبت ویژه ای دارند و می بایست در جای گرمی نگه داری شوند.

شرایط آب و هوایی سازگار و نیازهای مراقبتی - اندیشه سبز

گرمای بیش از حد نیز می تواند باعث خفگی این پرنده شود ولی این پرنده تا دمای 50 درجه می تواند زندگی کند. در برخی موارد پرهای سر و گردن این پرنده به قدری پر تراکم می باشند که کاملا جلوی چشم پرنده گرفته می شود. در این حالت نیز پرنده نیاز به اصلاح دارد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

8 دیدگاه در “معرفی مرغ نژاد frizzle

  1. مروان گفت:

    سلام خسته نباشید
    من خروس فریزل دارم پرهای گردنش ریخته خیلی نامرتب شده
    آیا دوباره پرهاش درست میشه به شکل اول

    1. admin.md گفت:

      سلام مروان جان
      بستگی داره علت ریزش چی باشه
      اگه نشات گرفته از بیماری هست متاسفانه درس نمیشه مثل قبل مگر اینکه بهبودی حاصل بشه

  2. حدیث گفت:

    سلام من یدونه دارم واااقعا جذاب و زیباست خیلی زیاد خوشکله

  3. فیزل گفت:

    سلام‌من‌یدونه‌از‌این‌نزاد‌جوجه‌دارم‌پاهاش پر‌داره‌ولی‌خیلی‌زشته‌نمیدونم‌چرا رنگ‌لجنیم‌داره
    به‌نطرتون‌خوشگل‌میشه

    1. f.gh گفت:

      سلام، باید صبر کنید تا بزرگ بشه، این نژاد مرغ کلا پرهاش نامرتب به نظر میرسه.

  4. نانه گفت:

    سلام. من از این نژاد میخوام کجا داره؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، این نوع نژاد در ایران کمیابه. باید جست و جو کنید.

      1. امید گفت:

        سلام چندتا میخاین من دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.