بلدرچین

ویژگی های محیط پرورش بلدرچین

محیط پرورش بلدرچین

شرایط و ویژگی های سالن پرورش بلدرچین

قبل از اینکه تصمیم بگیرید به کار پررورش بلدرچین بپردازید، اول به تمام زوایای کار بیاندیشید. ببیندید شرایط تا چه حد به شما این اجازه را می دهد که، در این کار موفق باشید. چون اگر امکانات کافی برای شروع کار پرورش بلدرچین را نداشته باشید، قطعا با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهید شد. مجهز نبودن محل پرورشی به تجهیزات گرمایشی، سرمایشی، آب، برق، گاز ، سیستم تهویه و … منجبر شکست و ناکامی شما خواهد بود. در ادامه مقاله همراه ما باشید چون قصد دارم به تشریح تک تک این موارد ضروری بپردازم تا شما را متوجه اوج اهمیت ماجرا بکنم .

دستگاه جوجه کشی هواباتور 336 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور 336 تایی
» امکان جوجه کشی دقیق و بدون خطا از تخم نطفه دار بلدرچین
» دارای بدنه ی قابل شستشو و ضد پوسیدگی
» بهره مندی از قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : 18,800,000 تومان
آب خوردن بلدرچین

نقش آب برای نگهداری بلدرچین

هر موجود زنده ای، برای ادامه زندگی باید به اندازه کافی آب مصرف کند. بلدرچین ها هم جزوی از این زنجیره به حساب می آیند چون حدود 60 الی 70 درصد وزن بدن آنها هم، از آب تشکیل شده است. هر پرورش دهنده ای مستلزم رساندن آب تمیز و عاری از هر نوع آلودگی به بلدرچین هایی است که پرورش می دهد. آب به عنوان مهمترین مسئله حیاتی هر موجود زنده ای به شمار می آید که بدون آن فعالیت شیمایی بدن با مشکل مواجه می شود.بلدرچین ها باید به اندازه کافی آب مصرف کنند  در غیر این صورت دمای بدنشان افزایش می یابد و قادر به ادامه حیات نخواهند بود. اکسیژن و هیدوژن مهترین اجزای تشکیل دهنده آب است .

هر بلدرچین در طول روز به طور متوسط 2 برابر وزن خود آب می نوشد شاید این مقدار با وزن غذایی که در طول روز مصرف می کند، برابر باشد ولی وقتی در اجزای تشکیل دهنده غذای آنها، نمک هم استفاده شود، مقدار آب مصرفی آنها افزایش می یابد . پس هر روز آبخوری آنها را تمیز و ضد عفونی کنید و همیشه آب تمیز و عاری از هر نوع آلودگی در اختیار آنها بگذارید. آبی که نه زیاد گرم است و نه زیاد سرد چون بلدرچین ها اگر احساس کنند، دمای آب بالاست، هرگز به آن لب نمی زنند و آب سرد هم، در دستگاه تنفسی و گوارشی آنها، تاثیرات منفی به جا می گذارد.

نکته: بر روی EC آب ذخیره شده آنها توجه کنید. این مقدار نبایداز 10 میلی موس بر سانتی متر بیشتر و یا کمتر باشد. هدایت الکتریکی EC آب در واقع مقدار املاح موجود در آب را نشان می دهد.

گرمایش محیط نگهداری بلدرچین

نقش رطوبت و دما در محل پرورش بلدرچین

قبل از راه اندازی مزارع پرورشی، به این فکر کنید که؛

  • آیا مکانی که در نظر گرفته اید، به امکانات اولیه ای چون آب، برق و گاز مجهز است؟
  • چقدر از شهر فاصله دارید؟ آیا تردد وسایل حمل و نقل در آنجا امکان پذیر است؟

شاید اجاره یک مکان ارزان قیمت در یک جای دور افتاده، برای بسیاری از پرورش دهندگان وسوسه انگیز باشد ولی فراموش نکنید اگربدون توجه به وجود امکانات اولیه چون آب و برق، گاز و تردد وسایل نقلیه، در چنین محل های غیر استاندارد، اقدام به برپایی مزارع پرورشی کنید، مطمئن باشید با گذشت زمان مشکلات، یکی پس از دیگری به سراغ تان می آید و به جرات میتوان گفت که، سرمایه گذاری در چنین مکان هایی اشتباه محض است.فقط کافی ست یک حساب سر انگشتی انجام دهید و به هزینه های تامین گرمایش، سرمایش، رفت و آمد فکر کنید، متوجه خواهید شد که زحمت و ضررهای زیاد و غیر قابل جبرانی در انتظار شما خواهد بود.

چون:

  • جوجه ها بعد از به دنیا آمدن به جایی احتیاج دارند که دمای آن بین 33 الی 35 درجه سانتی گراد باشد و شما به عنوان یک پرورش دهنده، باید سیستم گرمایشی مخصوص سالن پرورش را در چنین مکانهایی راه اندازی کنید.
  •  در اثر دفع فضولات، سطح آمونیاک بالا می رود. با افزایش گاز آمونیاک در محیط های پرورشی سیستم تنسی پرنده ها دچار مشکل می شود و بیماری در بین آنها رسوخ می کند پس باید سیستم تهویه، در آنجا راه اندازی شود.
  • در فصل های گرما، مقدار دما آنقدر افزایش می یابد که بستر پرورشی خشک می شود و سطح رطوبت کاهش می یابد در این مواقع علاوه بر تجهیزات سرمایشی به سیستم های رطوبت رسان هم احتیاج دارید.
  • برای تهیه غذای پرنده ها در طول هفته و رساندن بلدرچین های پروار شده به محل کشتار به وسایل نقلیه احتیاج دارید.

تامین همه اینها در گرو وجود آب، گاز، برق و سایر امکانات اولیه است.

جت هیتر موشکی 110 هزار کیلو کالری بدون دودکش
جت هیتر موشکی 110 هزار کیلو کالری بدون دودکش
» دارای راندمان گرمایشی بالا در سالن پرورش بلدرچین
» دارای قابلیت اتصال به ترموستات محیطی
» مجهز به تابلو برق اتوماتیک
قیمت : 25,500,000 تومان35,000,000 تومان

طراحی محلی که قصد پرورش بلدرچین ها را دارید، باید به چه صورت باشد ؟

بخش های مجزای سالن های پرورشی عبارتند از :

  • انبار ذخیره خوراک
  • محلی برای سکونت کارگران و کارمندان
  • محلی برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار
  • مکانی مجزا برای نگهداری مولدین گوشتی، تخمگذار و گله های مادر
  • و سایر مکان های مورد نیاز

برای برپایی چنین مزرعه ایی، شما به یک  مهندس کشاورزی احتیاج دارید که بتواند، نقشه چنین سازه ی را طراحی کند. کسی که آشنا به سازه های دامپروری است و یک مهندس عمران است البته قبل از برپایی چنین مکانی، باید مجوز های لازم  را از مرکز امور دام و طیور استان محل سکونت خود دریافت کرده و به تایید بخشداری مکانی که قرار است مزرعه را در آن قسمت برپا کنید برسانید.

بستر نگهداری بلدرچین

بستر پرورش بلدرچین

اگر قصد دارید بلدرچین های خود را در بستر یا قفس پرورش دهید، باید کف آن را، مطابق با استاندارد های فصل های پرورشی بسازید. مثلا مناسب ترین ارتفاع بستر در فصل های گرم سال، 3 تا 5 سانتی متر است ولی در فصل های سرد، ارتفاع آن را بین 5 تا 8 سانتی متر، تنظیم کنید و کف آنها را به وسیله پوشال های چوب، کاه، سبوس برنج، خاک اره و … بپوشانید.

مهمترین مساله ایی که پرورش دهندگان ملزم به رعایت آن هستند، تلرانس دمای بستر در فصل های سرد و گرم است تا بلدرچین های پرورشی دچار استرس های دمایی نباشند. میانگین دمایی که در محل پرورشی باید حاکم باشد بین 22 الی 27 درجه سانتیگراد است. البته برای هفته های اول که جوجه ها سر از تخم بیرون می آورند، مقدار این دما بیشتر می شود تا با گذشت زمان بدن آنها به دمای معمولی عادت کند.

اگر شما یک پرورش دهنده بلدرچین هستید، بهتر است بلدرچین های تخمگذار را در قفس های مکانیزه بلدرچین نگهداری کنید چون سیستم جمع آوری تخم ها و فضولات پرندگان در چنین قفس هایی، به راحتی انجام می پذیرد. قفس های مکانیزه امکانات بهتری دارند. آنها مجهز به سیستم های آبخوری نیپلی، دانخوری، سینی های خودکار برای جمع آوری تخم ها هستند و سینی هایی که فضولات پرندگان به هنگام دفع، در آنها ریخته می شود و به راحتی قابل جدا سازی و شستشوست. اما در مورد بلدرچین های گوشتی مناسب است که آنها را در بستر پرورش دهید چون آنها باید آنقدر جنب و جوش داشته باشند که سطح ماده ای به نام گلیکوژن در بدن آنها افزایش یابد و باعث خوشمزه تر شدن گوشت بلدرچین ها شود.

این قفس ها طوری ساخته شده اند که به راحتی می توان یک نر و سه ماده را در آنها پرورش داد.

قفس بلدرچین دوطرفه
قفس بلدرچین دوطرفه
» امکان مدیریت آسان بلدرچین ها
» دارای بدنه ی کاملا مقاوم
» برخورداری از سیستم آبخوری نیپل
قیمت : 19,000,000 تومان
حمل و نقل و ارتباطات

جهاد کشاورزی، استاندارد های خاصی را برای برپایی مزارع پرورش پرندگان ارائه داده است و هر پرورش دهنده ای که قصد راه اندازی سوله های پرورشی را دارد، باید طبق این استانداردها مجوز دریافت کند که عبارتند از:

  • باید حدقل یک کیلومتر با سایر محل های پرورشی دام و طیور فاصله داشته باشد.
  • فاصله سه کیلومتری را با محل های مسکونی روستایی و شهری رعایت کند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.