بلدرچین, دانشنامه پرندگان, مقالات گرمایشی

معرفی سیستم های گرمایشی سالن پرورش بلدرچین

روش های استاندارد و بهینه گرم کردن سالن بلدرچین - اندیشه سبز

روش های استاندارد و بهینه گرم کردن سالن بلدرچین

بلدرچین ها نیز مانند سایر ماکیان جهت برخورداری از حداکثر راندمان و تولید حداکثر گوشت و تخم باید در یک محیط ایده آل و استاندارد پرورش داده شوند. گرم شدن بیش از حد سالن در فصل تابستان و همچنین سرد شدن بیش از حد در فصل زمستان هر دو بر میزان تولید تخم بلدرچین و وزن گیری آنها تاثیر خواهد گذاشت.

اگر پرورش دهنده بلدرچین هستید و یا قصد نگهداری از این پرنده ها را دارید، حتما باید با شرایط مناسب برای نگهداری این پرنده ها آشنایی داشته باشید، در ادامه این نوشته از اندیشه سبز به انواع سیستم های گرمایشی سالن پرورش بلدرچین اشاره خواهد شد. همچنین در نوشته راهنمای پرورش بلدرچین به صورت جامع و کاربردی به این موضوع پرداخته شده و اطلاعات مفیدی بیان شده است.

جت هیتر دودکش دار 110 هزار کیلوکالری
جت هیتر دودکش دار 110 هزار کیلوکالری
» تامین گرمای پاک و بدون آلاینده برای سالن بلدرچین
» بهره گیری از کوره استیل مقاوم در برابر حرارت شعله
» دارای تابلو برق اتوماتیک و سیستم ایمنی فوق قوی
قیمت : 43,000,000 تومان50,000,000 تومان
 

اهمیت گرما در سالن نگهداری بلدرچین 

همانطوری که ما انسان ها توانایی تحمل محدوده دمایی خاصی را داریم و در صورتی که دمای محیط از مقدار مجاز تجاوز کند دچار گرمازدگی یا سرماخوردگی می شویم، پرنده هایی مانند بلدرچین نیز دارای محدوده دمایی مشخصی هستند که در صورت نامناسب بودن دما، واکنش هایی از خود نشان خواهند داد. 

این پرنده ها در صورتی که تحت دمای بالا قرار بگیرند، آب زیاد مصرف می کنند و با باز کردن بال های خود و باز گذاشتن دهان خود سعی در خنک کردن بدن خود خواهند داشت. کاهش میزان خوراک، افزایش میزان مصرف آب، در نهایت دهیدراته شدن و لاغری از عوارض حرارت بالا در محل پرورش بلدرچین ها خواهد بود. چنین علائمی در فصل های گرم سال رخ می دهد و برای جلوگیری از این اتفاق باید با استفاده از تجهیزات خنک کننده ای مانند کولرهای آبی و فن تهویه، دمای محیط را کاهش داده و شرایط ایده آلی را برای آنها فراهم آورد.

فن 120 در 120 
فن 120 در 120 
» کمک به تهویه و گردش هوا در سالن پرورش بلدرچین
» دارای موتور فن بسیار قدرتمند
» استفاده از دمپر برای کنترل هوای خروجی
قیمت : 14,500,000 تومان

اهمیت گرما در سالن نگهداری بلدرچین - اندیشه سبز

اما برعکس این مورد نیز در فصل پاییز و زمستان اتفاق خواهد افتاد، زمانی که دمای هوا خیلی پایین باشد، بلدرچینها مقدار غذای بیشتری مصرف خواهند کرد تا بتوانند انرژی بالایی تولید کرده و بدن خود را از سرما نجات دهند و در واقع با افزایش میزان سوخت و ساز و مصرف انرژی روبرو خواهند شد این مورد نیز سبب لاغری بلدرچین ها و افزایش میزان مصرف دان خواهد، پس با افزایش دادن دمای محل پرورش بلدرچین ها با استفاده از تجهیزات گرمایشی مرغداری می توان از این اتفاق و افزایش هزینه ها جلوگیری کرد. 

دمای مناسب برای نگهداری بلدرچین ها باید بین 18 الی 22 درجه سانتی گراد باشد در صورتی که دمای محیط کمتر یا بیشتر از مقدار فوق باشد، باید با استفاده از تجهیزات خنک کننده و یا گرمایشی، دما را به مقدار تعیین شده رساند. 

انواع سیستم های گرمایشی برای سالن پرورش بلدرچین ها 

در ادامه به انواع سیستم های مناسب و ایده آل برای گرم کردن سالن پرورش بلدرچین ها پرداخته خواهد شد، این سیستم ها توانایی تامین گرمایی کاملا پاک و بدون آلودگی را دارند که در نهایت به رشد بهتر پرنده ها کمک خواهد کرد، اما هر کدام از آنها دارای مزایا و معایبی هستند که اشاره به آنها نیز خالی از لطف نبوده و به انتخاب بهتر شما کمک خواهد کرد. 

استفاده از هیترهای آتش درون 

هیترهای آتش درون که با نام کوره هوای گرم نیز شناخته می شوند، گرمایی کاملا پاک و بدون آلودگی را تولید می کنند، یعنی گرما در داخل کوره هایی از جنس فولاد و استیل نسور به اشتعال در آمده و دود حاصل از طریق دودکش به بیرون از سالن پرورش بلدرچین انتقال پیدا میکند. در نهایت گرمایی کاملا پاک از طریق فن های قرار گرفته در داخل هیتر به داخل سالن هدایت می شود. 

در صفحه هیترهای صنعتی اندیشه سبز می توانید انواع کوره های هوای گرم را مشاهده کنید که برای سالن های متوسط و بزرگ پرورش بلدرچین و سایر پرنده ها مناسب خواهد بود. این وسیله ها دارای مزایا و معایبی نیز هستند که نوشته مزایا و معایب کوره هوای گرم به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است. 

امکان کانال کشی و انتقال گرما به قسمت های مختلف سالن وجود دارد، بنابراین تنها با استفاده از یک هیتر صنعتی هوای گرم می توانید یک سالن 200 الی 300 متری بلدرچین را گرم کنید. این وسیله دارای ترموستات محیطی بوده که از افزایش یا کاهش بیش از حد دما جلوگیری خواهد کرد و همچنین دارای سیستم های امنیتی قوی هستید که از وقوع حادثه در سالن پرورش خودداری می کند. 

مهمتر اینکه با قرار دادن این هیتر در مسیرهای ورودی هوا، امکان تهویه مطبوع فراهم خواهد شد، یعنی هوایی کاملا گرم و پاک وارد سالن شده که هم به گرمایش محیط و هم به پاکسازی هوای آن کمک خواهد کرد. 

بخاری آرارات 250 هزار کیلو کالری اتوماتیک
بخاری آرارات 250 هزار کیلو کالری اتوماتیک
» قابل استفاده برای گرمایش سالن های بزرگ و صنعتی بلدرچین
» دارای قابلیت اتصال به ترموستات محیطی و کارکرد اتوماتیک
» مجهز به دودکش برای خروج دود و آلاینده ها
قیمت : 75,000,000 تومان

شیوه گرمایش از کف برای سالن نگهداری بلدرچین 

این سیستم همانطور که از نامش پیداست، گرما را از کف زمین به داخل سالن هدایت خواهد کرد. در واقع دارای لوله های فولادی و ضد زنگ بوده که در زیر سالن نصب می شوند و آب گرم تولید شده در موتورخانه یا همان بویلر به داخل این لوله ها هدایت شده و سبب گرم شدن سالن می شود.

شیوه گرمایش از کف برای سالن نگهداری بلدرچین - اندیشه سبز

سیستم گرمایش از کف، گرمایی کاملا پاک و بی خطر تولید می کند که برای تمامی پرنده ها سازگار است و هیچ گونه آلاینده مضری را در محیط پخش نخواهد کرد. این روش گرمایی هیچ خطر آتش سوزی و یا خفگی نیز برای بلدرچین ها به دنبال نداشته و به عنوان یک سیستم گرمایشی سالم شناخته می شود، اما به این نکته توجه کنید که راه اندازی سیستم گرمایش از کف هزینه زیادی نیاز دارد و در صورت معیوب شدن سیستم ، شاید مجبور به  تخلیه سالن تا زمان اتمام کار تعمیرات باشید. در نوشته مزایا و معایب گرمایش از کف مرغداری به تمامی موارد لازم در این مورد پرداخت شده ، در صورتی که به این سیستم گرمایشی علاقه مند هستید، حتما قبل از اجرا مقاله لینک شده را بخوانید. 

در صورت نیاز به تهویه سالن پرورش بلدرچین باید از سیستم های جایگزین دیگری برای ایجاد تهویه مطبوع استفاده کنید تا از سرمازدگی بلدرچین ها جلوگیری کنید که این مورد نیز هزینه های جداگانه ای برای شما به دنبال خواهد داشت. 

استفاده از هیتر تابشی در سالن بلدرچین 

این روش گرمایشی نه تنها در سالن های پرورش طیور بلکه در بسیاری از سالن های تولیدی، ورزشی ، گلخانه ها و … کاربرد  دارد. معمولا با استفاده از برق کار میکنند اما نمونه هایی نیز وجود دارند که از گاز شهری برای تولید گرما استفاده می کنند ، طبیعتا در صورتی که بخواهید از هیتر تابشی گازی در سالن پرورش بلدرچین استفاده کنید باید آنها را به دودکش متصل کنید تا مونوکسید کربن از محیط خارج شود در غیر این صورت احتمال مسمومیت و مرگ پرنده ها وجود دارد. 

در این هیترها، گرما از طریق المنت های تابشی و یا لوله و مشعل گازی تولید می شود و به وسیله لامپ های مادون قرمز قرار گرفته در پشت لوله ها به سطح زمین برخورد میکند و سبب گرمایش محیط می شود، در صورتی که از تعداد مناسبی از این هیترهای تابشی استفاده شود و محیط نیز تهویه آرامی داشته باشد، پس از مدت زمان کوتاهی شاهد افزایش دمای سراسری سالن خواهید بود، در غیر این صورت فقط قسمت زیرین خود را گرم خواهد کرد. 

استفاده از هیترهای تابشی در سالن پرورش بلدرچین ها مناسب است، اما در سالن های بزرگ نیاز به نصب تعداد زیادی هیتر تابشی و همچنین پرداخت هزینه زیاد برق خواهد بود. در نوشته مزایا و معایب هیترهای تابشی می توانید اطلاعات کاملی به دست آورید. 

ضمن اینکه امکان تهویه مطبوع توسط این سیستم گرمایشی وجود ندارد و بالاجبار باید از فن های تهویه و یا سیستم های گرمایشی دیگری جهت تهویه مطبوع استفاده شود. 

گرمایش سالن پرورش بلدرچین با یونیت هیتر

روش دیگری که برای سالن پرورش بلدرچین توصیه می شود، استفاده از یونیت هیتر می باشد. این سیستم نیز گرمایی پاک و بدون آلودگی تامین می کند و مهمتر اینکه امکان تهویه مطبوع نیز دارد که بلدرچین ها را از سرمای زمستان نجات خواهد داد. 

شاید نام یونیت هیتر را بارها شنیده باشید، این سیستم گرمایشی دارای تعدادی لوله، یک موتورخانه و یونیت های پخش کننده گرما است. آب داغ از طریق موتورخانه تولید شده و به وسیله لوله ها به یونیت ها خواهد رسید. یونیت ها در امتداد هوای ورودی سالن نصب می شوند که هوای سرد توسط فن ها مکیده شده و پس از عبور از لوله ها، به هوای گرم تبدیل شده و به داخل سالن دمیده می شود.

گرمایش سالن پرورش بلدرچین با یونیت هیتر - اندیشه سبز

این سیستم گرمایشی در بسیاری از سالن های تولید و گلخانه ها کاربرد دارد، اما تنها عیب آنها  قیمت گران تجهیزات و هزینه بالای نگهداری و سرویس آنهاست که در نوشته مزایا و معایب یونیت هیتر می توانید اطلاعات کاملی به دست آورید. 

جت هیتر برقی برای گرم کردن محیط پرورش بلدرچین 

اگر به گاز شهری و یا سوخت هایی مانند نفت و گازوئیل دسترسی نداشته باشید، استفاده از جت هیترهای برقی گزینه مناسبی برای گرم کردن سالن بلدرچین خواهد بود، اما این هیترها برای سالن های کوچک و متوسط کاربرد دارد، برای استفاده در سالن های بزرگ نیاز به خرید تعداد زیادی جت هیترهای برقی خواهید بود که در نهایت به افزایش هزینه های شما منجر خواهد شد.

دقت کنید که جت هیترهای گازی یا گازوئیلی بدون دودکش برای سالن های بلدرچین مناسب نیست و سبب مرگ پرنده ها خواهد شد، این سیستم ها فقط برای سالن پرورش مرغ طراحی شده اند. 

در نوشته مزایا و معایب جت هیترها به اطلاعات مفیدی دست پیدا خواهید کرد. 

سخن کلی 

در این مقاله به انواع سیستم های گرمایشی سالن پرورش بلدرچین ها اشاره شد، تمامی این سیستم ها برای گرم کردن سالن پرورش بلدرچین و سایر طیور مناسب هستند، اما دارای مزایا و معایبی بوده که پس از بررسی این موارد در نهایت بهترین گزینه را انتخاب و نصب خواهید کرد. 

در صورتی که قصد استفاده از کوره هوای گرم را دارید، می توانید با کارشناسان اندیشه سبز تماس گرفته و از راهنمایی آنها قبل از خرید بهره مند شوید، لازم به ذکر است که این هیترهای صنعتی دارای گارانتی 2 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله هستند.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.