دانشنامه پرندگان, غاز

معرفی بهترین نژادهای غاز برای پرورش در ایران

معرفی بهترین نژادهای غاز برای پرورش در ایران - اندیشه سبز

بهترین نژادهای غاز برای پرورش

غاز یکی از پرنده های مفید و قابل پرورش در شهر و روستا می باشد، این پرنده دارای خواص زیادی در گوشت و تخم خود است و افراد زیادی از طریق پرورش گونه های مختلف آنها ضمن تامین گوشت و تخم مورد نیاز خانواده ، در حال کسب درآمد از پرورش آنها هستند. اگر شما نیز علاقه مند به پرورش غاز هستید می توانید این نوشته از اندیشه سبز را مطالعه کنید تا بهترین نژاد های غاز از نظر تولید گوشت و تخم آشنا شوید.

دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
» امکان جوجه کشی از انواع نژاد غاز
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
قیمت : 5,450,000 تومان

بهترین نژاد غاز کدام است؟

غازها دارای نژاد مختلفی هستند که برخی از آنها شکل و ظاهر زیبایی دارند و بیشتر به دلیل زیبا بودن آنها و جنبه های زینتی پرورش داده می شوند که از جمله آنها می توان به غاز افریقایی ، سباستوپول و…اشاره کرد.

اما در این میان نژادهایی نیز وجود دارند که به منظور تولید گوشت و تخم پرورش داده می شوند. هدف ما نیز در این نوشته معرفی نژاد هایی است که از میزان تولید گوشت و تخم بالایی برخوردارند. 

غاز امبدن (Embden goose)

غاز نژاد امبدن بومی کشور آلمان است بنابراین در آب و هوای سرد و معتدل به خوبی قابل پرورش خواهد بود، غاز نر تا 12 کیلو گرم و غاز ماده این نژاد تا 11 کیلو وزن خواهد گرفت و برای تامین گوشت بسیار مناسب هستند.

غاز امبدن (Embden goose) - اندیشه سبز

غاز ماده در سال 50 تخم می کند بنابراین بهتر است از طریق جفت دادن غازهای نر و ماده این نژاد اقدام به تولید تخم نطفه دار این نژاد کرده و از آنها جوجه کشی کنید، در این صورت می توانید از فروش جوجه ها نیز کسب درآمد کنید. 

غاز تولوز (Toulouse goose)

این نژاد متعلق به کشور فرانسه است و برای تولید گوشت پرورش داده می شود. غاز نر حدود 7 تا 11 کیلو گرم وزن خواهد گفت که میزان وزن گیری بستگی به کیفیت تغذیه دارد.

غاز تولوز (Toulouse goose) - اندیشه سبز

غاز ماده نیز بین 6 الی 9 کیلو گرم وزن خواهد داشت. غاز ماده در سال حدود 40 الی 50 تخم خواهد گذاشت که می توان از آن جهت تولید جوجه و گسترش گله استفاده کرد. 

غاز چینی (chinese goose)

این غازها که در دو گونه سفید و ترکیب قهوه ای و سفید وجود دارند، از نظر وزنی کمتر از غازهای تولوز و امبدن هستند. غاز چینی نر بین 5 الی 10 کیلو و غاز چینی ماده حدود 4 الی 9 کیلوگرم وزن خواهند گرفت که این میزان وزن گیری به شرایط پرورش و تغذیه ای آنها بستگی دارد.

غاز چینی (chinese goose) - اندیشه سبز

آنها دارای یک شاخ در بالای سر خود هستند و به همین دلیل جزو غازهای زینتی نیز می توان به شمار برد، البته بیشتر برای تولید گوشت پرورش داده می شوند. غاز چینی ماده در سال حدود 50 تخم خواهد گذاشت که از اسفند ماه آغاز شده و تا اوایل تیر نیز ادامه خواهد داشت. در صورت نطفه دار بودن تخم ها می توان از آنها جوجه کشی کرده و اقدام به فروش جوجه یک روزه غاز نیز نمود. 

غاز افریقایی (african goose)

این نژاد دارای گردنی کلفت و یک شاخ مشکی متصل به منقار است، هم چنین دارای یک ریش گوشتی در زیر گردن خود است، آنها در دو گونه سفید و قهوه ای وجود دارند، وجود پرهای زیبا در بدن آنها و ظاهر خاص آنها امکان پرورش به عنوان پرنده زینتی را نیز در آنها فراهم آورده است.

غاز افریقایی (african goose) - اندیشه سبز

غاز نیز بین 5 الی 8 کیلو و غاز ماده بین 4 الی 7 کیلو گرم می تواند وزن بگیرد. از آنها جهت تولید گوشت و جوجه یک روزه نیز می توان استفاده کرد. 

غاز کانادایی (canada goose)

غاز کانادایی شکل و ظاهر بسیار زیبایی دارد، گردن این نژاد باریک و به رنگ سیاه است و دارای لکه هایی سفید رنگ در زیر گلوی خود است که به زیبایی آن افزوده است، به همین دلیل آن را غاز کراواتی هم می نامند.

غاز کانادایی (canada goose) - اندیشه سبز

هم چنین دارای سینه ای سفید و پرهایی قهوه ای در بال و پر خود است. غاز کانادایی نر بین 4 الی 6 کیلو و غاز ماده بین 3 الی 5 کیلو وزن می گیرد و جزو غاز های سبک وزن محسوب می شوند. 

غاز بوف آمریکایی (american buff goose)

این غاز که متعلق به کشور آمریکا می باشد نسبت به غاز های قبلی وزن بیشتری می توانند بگیرند. غاز نر بین 8 تا 10 کیلو و غاز ماده تا بین 7 تا 9 کیلوگرم وزن خواهد گرفت.

غاز بوف آمریکایی (american buff goose) - اندیشه سبز

در بدن این گونه می توان پرهایی به رنگ سفید، خاکستری و قهوه ای روشن مشاهده کرد. 

روش های پرورش غاز

برای پرورش غاز و کسب درآمد از آنها طبیعتا بزرگ کردن جوجه ها و گوشتی کردن آنها بهترین راه خواهد بود چرا که غازها در طول 4 الی 5 ماه به وزن بالایی می رسند و آماده فروش به کشتاگراه ها و رستوران ها خواهدند بیود. 

بنابراین ساده ترین راه  جوجه کشی از تخم غاز با استفاده از دستگاه جوجه کشی و تولید جوجه های یک روزه و رشد پرورش آنها می باشد که نسبت به سایر روش ها هزینه های اولیه بسیار پایینی دارد و ضمن اینکه ریسک بسیار پایینی نیز خواهد داشت ، با این روش به راحتی می توانید غازها را گوشتی کرده و از فروش آنها درآمد خوبی به دست آورید. 

لازم است بدانید که غاز در برابر تغییرات آب و هوایی و سرما و گرما و حتی بیماری ها مقاومت خوبی از خود نشان خواهند داد و تلفات کمتری در سنین جوجگی خواهند داد و این مورد شما را چند قدم به موفقیت نزدیک تر خواهد کرد چرا که مهم ترین عامل در شکست پرورش دهنده ها تلف شدن جوجه ها چند روزه می باشد که خوشبختانه این مورد در غازها بسیار کمتر از سایر ماکیان است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مجموعه مقالات پرورش غاز را از وب سایت اندیشه سبز مطالعه بفرمایید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.