غاز

پرورش جوجه غاز گوشتی

پرورش جوجه غاز گوشتی

نکات مهم پروش جوجه غاز | شرایط انتخاب جوجه غاز مناسب

نیاز های غذایی  انسان برای دریافت انواع منابع گوشتی و پروتئینی بسیاری از مزرعه داران را برای پرورش غازهای گوشتی و تخمگذار ترغیب کرد چرا که پرورش آن آسان و جیره غذایی که در اختیار آنها قرار می گیرد، نسبت به سایر پرندگان کم هزینه است و البته سود و توجیه اقتصادی بسیارخوبی برای پرورش دهندگان به همراه دارد. در بسیاری از کشورهای دنیا غاز به عنوان مهمترین تامین کننده منابع پروتئینی محسوب می شود و سهم زیادی در  تنظیم سبد غذایی مصرف کنندگان خود دارد.

اهداف مهم پرورش دهندگان غاز

  1. پرورش نژاد گوشتی
  2. پرورش نژاد‌های تخم گذار
  3. پرورش نژادهای دو منظوره برای تولید تخم و گوشت
  4. پرورش غاز تخمگذار برای تهیه تخم های نطفه دار
  5. پروش غاز برای به دست آوردن کبد چرب

که در این بخش قصد داریم شما را با اصول پرورش جوجه غازهای گوشتی آشنا کنیم.

شرایط انتخاب جوجه های پرورشی

  • انتخاب جوجه ها ی مناسب با توجه به هدف های پرورشی
  • ارزیابی وضعیت و سلامت گله های مادر
  • ارزیابی وضعیت و سلامت جوجه و اطمینان از واکسینه شدن آنها
  • وزن گیری دقیق جوجه قبل از ورود به سالن های پرورشی
  • تفکیک جوجه ها بر اساس سن و جنسیت آنها
  • عدم تراکم بیش از حد جوجه در سالن های پرورشی
  • تهیه تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و دستگاه های تهویه
  • مهیا کردن بستر ها مناسب که عاری از هر نوع آلودگی و رطوبت باشد.
  • تهیه جیره های غذایی مناسب و انبار کردن آنها در جاهای خشک و از قبل ضدعفونی شده تا از دسترس حشرات و جانوران موذی در امان باشد.
  • احداث استخرهای شنا

شرایط آماده سازی  و محوطه پرورشی قبل از ورود جوجه ها

محوطه پرورشی جوجه غاز

موضوعی که در پرورش جوجه غازها بیشتر اهمیت دارد، رسیدگی به بهداشت و پاکسازی بستر های پرورشی آنهاست که باید قبل از ورود جوجه ها کاملا پاکسازی و ضد عفونی شوند تا عوامل بیماری زا کاهش یابد و سلامت گله پروشی بیشتر تضمین شود. مواردی که باید بهآنها توجه کنید و در صدد رفع شان باشید عبارتند از :

  • حشرات : ناقل بسیاری از بیماری هستند که باید با استفاده از حشره کش ها آنها را از  بین ببرید.
  • پرندگان : درز گیری هواکش ها با استفاده از توری های مشبک تا مانع ورود پرندگان مزاحم شود.
  • استخر های شنا : تعویض آب استخرهای شنا و تمیز کردن لجن هایی که به کف یا دیواره استخرها چسبیده است امری واجب و ضروری است.
  • ضد عفونی کردن کف بسترها با استفاده از مواد ضد عفونی کننده
شرایط استاندارد سالن ها وقتی جوجه ها منتقل می شوند چگونه باشد؟

زمانی که جوجه ها سر از تخم بیرون می آورند و پس از گذشت 24 ساعت به سالن های پرورشی انتقال پیدا می کنند، در شرایط بسیار حساس تری قرار دارند و تا سه هفته و مادامی که آنها  بتوانند خود را با دمای حاکم در محیط وفق دهند به طول می انجامد.

سعی کنید فضای کمتری را برای اسکان جوجه های تازه متولد شده در نظر بگیرید چون انژی کمتری برای گرم نگه داشتن آنها مورد نیاز است و صرفه اقتصادی تری دارد. در سه روز اول دمای محیط از 36 درجه شروع کنید و تا پایان هفته اول به 32 درجه سانتی گراد برسانید. در دومین هفته هر روز به صورت نامحسوس یک درجه از دما را کم کنید تا دما در پایان هفته دوم بین 23 الی 22 درجه تلرانس داشته باشد.

شرایط استاندارد سالن ها وقتی جوجه ها منتقل می شوند چگونه باشد - اندیشه سبز

شدت نور را 5 الی 6 برابر روزهای قبل افزایش دهید تا جوجه های تازه وارد به راحتی بتوانند دانخوری و آبخوری ها را پیدا کنند و گرسنه تشنه به سر نبرند. بعد از گذشت چند روز و کم کم  از شدت نور بکاهید و فضای تراکمی را افزایش دهید چرا که جوجه ها بزرگتر می شوند و به فضای بیشتری احتیاج دارند در غیر این صورت ممکن است تلف شوند.

توجه داشته باشید که در سالن های بسته وجود فن های تهویه ساز بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد چون تراکم جوجه ها در کنار یکدیگر نیاز آنها را برای دریافت اکسیژن و دفع دی اکسید کربن سخت تر می کند.

مجهز بودن سالن های پرورشی به تجهیزات سرمایشی و گرمایشی هم امری واجب و ضروری است تا در زمستان و تابستان موجبات گرم کردن و خنک کردن آنها مهیا شود در غیر این صورت سیستم دفاعی بدن پرنده تحت تاثیر سرما و گرما دچار شک می شود.

در هفته های بعدی به این نکات مهم توجه بیشتری داشته باشید:
  • کنترل دما و رطوبت با استفاده از دما و رطوبت سنج تا خارج از مقدار استاندارد شده نباشد.
  • وضعیت بستر را از نظر خشکی و آلوده نبودن تحت نظر داشته باشید.
  • ضد عفونی کردن آبخوری ها به صورت روزانه و تعویض آب در هر چند ساعت یکبار واجب است.
  • ضد عفونی کردن دانخوری ها و تمیز کردن آنها یکبار در هفته لازم است.
  • حذف جوجه های ناتوان و وا زده و نگهداری آنها در خارج از محیط پرورشی جوجه های سالم
  • کنترل تعداد تلفات و جمع آوری لاشه ها و جستجوی علت تلف شدن آنها
  • کنترل تهویه و میزان روشنایی محیط
  • واکسیناسیون و استفاده از داروهای پیشگیری کننده تا جوجه ها دچار بیماری نشوند.
  • وزن کردن آنها هر چند روز یکبار تا اگر دچار کمبود وزن بودن با جیره های غذایی مقوی تر، کمتر بودن وزن آنها جبران شود در غیر این صورت ممکن است علت های دیگری داشته باشد که باید مورد بررسی قرار گیرید.
  • اندازه گیری جیره غذایی آنها به صورت مصرف روزانه تا راندمان غذایی به خوبی کنترل شود.

تاثیر مواد دارویی مجاز در پرورش جوجه غازها

مواد دارویی مجاز در پرورش جوجه غازها

آنتی بیوتیک ها : ترکیبات شیمایی دارند و خاصیت ضد باکتریایی آنها در جهت بهبود رشد و سلامت جوجه ها بسیار موثر است چرا که با از بین بردن باکتری های مضر از تجزیه مواد مغذی در  معده و روده غازها جلوگیری می کند. باعث جذب بیشتر آب و نگهداری آن در بدن پرنده می شود و از بیماری های میکروبی در دستگاه گوارش غازها جلوگیری می کند.

داروهای ضد قارچ : قارچ ها باعث آلوده شدن دستگاه های گوارشی و تنفسی می شود ولی موضوعی که بیشتر اهمیت دارد و در مقالات قبلی هم به آن اشاره شده این است که از انبار و ذخیره کردن جیره های غذایی غازها برای مدت های طولانی جلوگیری کنید چرا که مواد غذایی با گذشت زمان و به خاطر عوامل رطوبتی و گرمایی بستر مناسبی برای تولید قارچ ها محسوب می شوند و زمانی که توسط غازها مصرف می شوند سلامت دستگاه تنفسی و گوارشی آنها را تحت تاثیر قرار می دهند که استفاده از داروهای ضد قارچی تا حدودی از این عامل جلوگیری می کند.

دارو های ضدکرم: از آنجایی که غازها در محیط باز و یا بسته نگهداری می شوند بنابرین در معرض مبتلا شدن به انگل های روده ایی هستند که با استفادهاز داروهای ضد کرم می توان از رشد انها جلوگیری کرد.

هورمون های پروتئینی: از آنجایی که در ترکیبات آنها از اسیدهای آمینه استفاده شده است و به راحتی قابل تجزیه هستند، بهتر است به صورت قرص و یا تزریق های زیر جلدی به غازها خورانده شود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

2 دیدگاه در “پرورش جوجه غاز گوشتی

  1. امنه گفت:

    باسلام.اینکه جوجه غازهای 6روزه.دچاربیرون زدگی ازناحیه مقعد میشن.علت و درمانش چی هست؟سپاس

    1. Faraj گفت:

      با سلام، دلایل مختلفی داره مثل غذای آلوده به قارچ و غدای کپک زده، کم آبی و دهیدراته شدن بدن جوجه ها، شدت نور زیاد، گرمای بیش از حد و فشارهایی که در زمان تشخیص جنسیت به کلواک آنها وارد میشود.
      قطره مولتی ویتامین و آنتی بیوتیک بهشون بدهید و چند قطره روغن ذرت مازولا به آبشون اضافه کنید تا چسپندگی مقعد برطرف بشه و فضله پرنده به راحتی از آن خارج بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.