دانشنامه پرندگان, طوطی سانان, عروس هلندی, مرغ عشق

آموزش پرواز به عروس هلندی و طوطی | چطور به پرنده پرواز کردن را آموزش دهیم؟

آموزش پرواز به عروس هلندی و طوطی - اندیشه سبز

تمامی پرندگان به صورت غریزی و ذاتی، قابلیت و توانایی پرواز را دارند. مخصوصا این توانایی در پرندگانی که در طبیعت و یا به صورت گله ای پرورش داده می شوند بیشتر می باشد. در این پست از کارخانه اندیشه سبز، گفته شده است که چگونه به پرندگانی که در خانه و به صورت سرلاکی و تکی پرورش یافته اند، پرواز را آموزش دهید. بنابراین اگر قصد آموزش صحیح پرواز به عروس هلندی یا طوطی برزیلی، کاسکو، مرغ عشق، و … را دارید، مطالعه این متن را از دست ندهید.

دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم انواع عروس هلندی و طوطی سانان
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای سیستم کنترل هوشمند دما
قیمت : 3,530,000 تومان

آموزش پرواز به پرنده

پرندگان به صورت ذاتی توانایی پرواز داشته و بسته به گونه در سنین مختلف شروع به پرش های کوتاه و سپس پرواز می کنند. اما برخی از پرندگانی که در اسارت پرورش می یابد، قادر نخواهند بود سریعا پرواز را آموزش ببینند. از این رو صاحبان آن ها باید اقدام به آموزش پرواز به پرنده نمایند.

در ادامه روش های آموزش پرواز به عروس هلندی و سایر طوطی سانان مانند طوطی برزیلی، کاسکو مرغ عشق و … آموزش داده می شود.

دقت داشته باشید که برای آموزش پرنده در وهله اول باید کاملا اهلی و دستی باشد.

فراهم کردن محیط مناسب

فراهم کردن محیط مناسب - اندیشه سبز

در ابتدای امر باید محیط را برای آموزش پرواز پرنده ایمن کنید. برای این کار تمام اشیاء شکستنی و خطرناک را از اتاق جمع آوری کنید. سعی کنید اتاقی را انتخاب نمایید که یا پنجره نداشته باشد یا پنجره های آن را با پرده بپوشانید.

آینه ها را پوشانده و قاب عکس ها را از دیوار بردارید. در این صورت پرنده به آنها برخورد نکرده و آسیب نخواهد دید. پس از تخلیه و ایمن سازی محیط باید به مرحله بعد برای آموزش پرواز به عروس هلندی بروید.

بستن راه های فرار پرنده

حال نیاز است تا تمام پنجره ها و درب اتاق و هر راه فراری که پرنده از اتاق دارد بسته شود. ممکن است پرنده حین پرواز بترسد و با بال بال زدن سریع بیشتر اوج بگیرد. از این رو اگر در فضای باز به او آموزش دهید امکان پرواز و فرار و گم شدنش وجود خواهد داشت.

شروع تمرین آموزش پرواز به طوطی

حال که محیط برای پرواز پرنده آماده است، او را در دست خود گرفته و بر روی انگشت خود بگذارید. دست شما باید ارتفاع کمی حدود ده تا بیست سانتی متر از زمین داشته باشد. به آرامی هر چه تمام تر دست خود را به بالا و پایین حرکت دهید.

شروع تمرین آموزش پرواز به طوطی - اندیشه سبز

چندین بار این کار را بکنید و به مرورز سرعت حرکت دستان خود را اندکی افزایش دهید. افزایش سرعت بسیار کم باشد تا پرنده نیفتد چرا که خطر شکستگی پاها و آسیب جدی او وجود خواهد داشت.

در این زمان فشار انگشتان عروس هلندی به دور انگشت شما بیشتر خواهد شد. با انجام این کار پرنده پرش و پرواز کوتاهی را انجام می دهد. در روز سه بار این کار را انجام دهید و به مرور خیلی کم ارتفاع دستتان را از زمین افزایش دهید.

آموزش پرش های بلند به پرنده

در مرحله بعد نیاز است تا قدرت پاهای پرنده را افزایش دهید و به او پرش های بلند تر بیاموزید. برای این کار، جعبه ای با ارتفاع 40 سانتی متر انتخاب کنید. سپس غذای پرنده یا تشویقی او را در پایین جعبه قرار دهید. پرنده را بر روی جعبه قرار داده تا برای خوردن تشویقی از روی جعبه بپرد و پرواز کوتاهی انجام دهد.

دقت داشته باشید این آموزش را زمانی باید شروع کنید که پرنده کاملا پرواز های کوتاه را به راحتی انجام دهد و هیچ آسیبی متوجه او نباشد.

بیشتر بخوانید: برای آشنایی با نحوه درمان بال شکسته و … پرنده روی لینک مقابل کلیک کنید. آموزش کمک های اولیه به پرنده زخمی

طرز استفاده از جلیقه پرواز برای پرنده

جلیقه پرواز راهی است که بتوانید با آن پرنده خود را به راحتی به فضای باز برده و نگران فرار او نباشید. پس از تهیه جلیقه، آن را در کنار قفس پرنده قرار دهید تا به مرور به آن عادت کند. سپس جلیقه را در دست خود گرفته و با دادن تشویقی به پرنده جلیقه را به آرامی در سر او فرو کنید و بیرون آورید. این کار ترس پرنده را از جلیقه از بین می برد..

طرز استفاده از جلیقه پرواز برای پرنده - اندیشه سبز

حال می توانید روبان سبکی را روی پشت پرنده قرار دهید و ببینید که پرنده چه واکنشی نشان می دهد. این کار را باید طی چندین روز انجام دهید. همیشه جلیقه پرواز را در کنار پرنده نگه دارید. سر پرنده را چندین بار در طول روز درون جلیقه فرو ببرید. زمانی که کمترین واکنش بد را نسبت به جلیقه داشت، به آرامی بال های او را نیز درون جلیقه فرو ببرید و اندازه جلیقه را تنظیم کنید.

اجازه دهید پرنده با جلیقه پرواز مدتی در خانه بچرخد و بپرد. پس از عادت کردن پرنده، می توانید طناب و بند جلیقه را به آن متصل نموده و اجازه دهید پرنده به همان حال باقی بماند. استفاده از تغذیه و تشویقی های مورد علاقه طوطی در این زمان فراموش نشود.

با عادت کردن طوطی به جلیقه پرواز، می توانید او را به بیرون از خانه ببرید تا به راحتی پرواز کند.

آیا مدانید: چه عواملی باعث التهاب چشم عروس هلندی می شود؟ برای پاسخ به این سوال روی لینک مقابل کلیک کنید. درمان خانگی عفونت چشم عروس هلندی

آموزش پرواز کردن پرنده روی دست

یکی از آموزش های جالب که به پرندگان خانگی داده می شود، آموزش دادن پرواز روی دست به آنها از هر نقطه خانه می باشد. برای این آموزش باید زمان و صبر زیادی به خرج دهید. همانند سایر آموزش های دیگر باید در ابتدا پرنده اهلی باشد.

برای شروع نیاز است تا انگشت خود را زیر شکم پرنده و کمی بالاتر از پاهایش بگیرید. سپس تشویقی مورد نظر پرنده خود را در دست دیگر گرفته و به سمت نوکش بگیرید. با عقب کشید تشویقی پرنده را مجاب کنید که روی انگشت شما بیاید. همین که پرنده پا روی انگشت شما گذاشت، تشویقی را به او دهید. این کار را مرتب در طول روز و هفته انجام دهید تا پرنده بداند برای خوردن خوراکی خوشمزه باید روی دست شما بایستد.

پس از آن، دست خود را اندکی دورتر از پرنده بگیرید و مجدد تشویقی را در دست دیگر خود نگه دارید. خواهید دید که پرنده به سمت انگشت شما برای گرفتن تشویقی حرکت می کند. بهتر است حین انجام این کار کلمه ای مانند بپر بالا یا هر کلمه مد نظر را تکرار کنید تا پرنده شرطی شود.

با انجام مداوم این کار، پرنده یاد خواهد گرفت حتی در فاصله دور نیز با صدا زدن و گفتن کلمه مورد نظر سریعا پرواز کرده و روی دست شما بنشیند. گاه پرنده با دیدن انگشت شما نیز پرواز کرده و برای گرفتن تشویقی روی انگشت شما فرود می آید.

دقت داشته باشید که هر بار پرنده بر روی انگشت شما نشست، حتما به او تشویقی مورد علاقه اش را بدهید. از تشویقی های متنوع استفاده کنید تا طعم آن برایش تکراری نشود.

سخن آخر

در این متن از کارخانه اندیشه سبز تمام نکات مهم برای آموزش پرواز به عروس هلندی و سایر طوطی ها بیان شد. برای آموزش پرواز به عروس هلندی، طوطی برزیلی، کاسکو، راهب و … نیاز است تا نهایت احتیاط را رعایت کنید تا به پرنده آسیبی وارد نشود. همچنین صبر و شکیبایی شما در این امر بسیار مهم می باشد.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.