اردک, بلدرچین, بوقلمون, دانشنامه پرندگان, سایر پرندگان, شترمرغ, عروس هلندی, غاز, کبک, مرغ, مرغ عشق

کمک های اولیه به پرندگان زخمی | درمان زخم پرندگان در خانه

کمک های اولیه به پرندگان زخمی - اندیشه سبز

مطالعه این متن برای تمامی افرادی که قصد نگهداری از پرندگان زینتی را دارند، ضروری می باشد. پرورش دهنده پرندگان باید به تمامی اقدامات لازم و کمک های اولیه به پرنده زخمی و آسیب دیده مسلط باشند تا در صورت بروز حادثه برای پرنده خود، سریعا بتواند به درمان آن بپردازند.

اگر پرنده زینتی شما دچار آسیب شده است و یا اینکه قصد کمک به پرنده زخمی در طبیعت را دارید، در این پست از اندیشه سبز، میتوانید اقدامات لازم برای درمان آسیب و زخم پرنده را آموزش ببینید:

دستگاه جوجه کشی 24 تایی آرکام
دستگاه جوجه کشی 24 تایی آرکام
» مناسب برای جوجه کشی از انواع پرندگان زینتی
» دارای سیستم تهویه حرفه ای
» دارای سیستم اتوماتیک رطوبت
قیمت : 24,000,000 تومان

کمک های اولیه به پرندگان آسیب دیده

در این پست اندیشه سبز، اقدامات و کمک های اولیه لازم برای پرنده زخمی، دچار خونریزی، دچار شکستگی و … به صورت کامل بیان شده است. پیش از هر چیز به یاد داشته باشید که قبل از اقدام به درمان پرنده باید کاملا خونسردی خود را حفظ نمایید. پرنده در این مرحله استرس زیادی را تحمل میکند و ناآرامی شما میتواند اوضاع را وخیم تر نماید.

کمک های اولیه به پرندگان آسیب دیده - اندیشه سبز

نحوه گرفتن پرنده زخمی

زمانی که پرنده زخمی می شود، استرس بسیار زیادی به او وارد شده و گرفتن او برای شما سخت خواهد بود. برای گرفتن پرنده زخمی باید نکات زیادی را رعایت نمایید چرا که ممکن است با اقدام نادرست شما، پرنده شدیدا خود را به در و دیوار زده و زخم هایش عمیق تر شوند.

برای گرفتن پرنده های کوچک، به آرامی دو دست خود را در دو طرف پرنده بگیرید، دستان خود را محکم کنید که پرنده نتواند تکان بخورد. البته نباید پرنده را در دست خود فشار دهید. سر پرنده را از میان انگشت سبابه و انگشت میانی دست خود خارج کنید تا آزاد باشد و با کف دست های خود، بال های او را در کنار بدن او محکم کنید.
  • حتما پیش از گرفتن پرنده دستکش بپوشید تا آلودگی و بیماری های پرنده به شما منتقل نگردد.
  • برای گرفتن پرندگان بزرگ یا باید از امدادگران کمک بگیرید و یا با پارچه نمدار او را مهار کنید.
  • پرندگانی که دچار شکستگی بال یا پاها شده اند را به آرامی در جعبه کوچکی قرار دهید تا نتوانند زیاد تکان بخورند.

درمان زخم منقار پرنده

در صورتی که منقار پرنده شما اندکی آسیب دیده و خون ریزی دارد، می توانید با کمک یک پارچه تمیز و فشار آرام  آن به محل آسیب دیده، خونریزی را قطع کنید. در صورتی که از دهان پرنده خون می آید و یا این که قسمتی از منقار او شکسته است، سریعا به دامپزشک مراجعه کنید؛ چرا که در این صورت امکان آسیب مغزی وجود دارد.

شکستگی و بریدگی ناخن پرنده

اگر به هنگام کوتاه کردن ناخن پرنده، مقدار بیشتر از ناخن گرفته شد و رگ خونی پای پرنده زخمی گشت، باید در ابتدا خونریزی پای پرنده را بند آورید. برای این کار، مقداری آرد ذرت و یا پودر بند آورنده خون را بر روی زخم بگذارید تا خون ریزی قطع شود. میتواند مقداری پماد تتراسایکلین نیز بر روی زخم بگذرید تا از عفونت آن جلوگیری شود.

شکستگی و بریدگی ناخن پرنده - اندیشه سبز

اما چنانچه ناخن پای پرنده شما به صورت کامل از جای خود خارج شده و یا این که پای پرنده آسیب دیده است، در ابتدا خونریزی را بند آورده و سپس سریعا به پزشک مراجعه کنید.

درمان زخم بال پرنده در خانه

در صورتی که با پرنده زخمی مواجه شدید که بالش دچار آسیب و خونریزی میباشد، باید در اولین فرصت، خونریزی زخم بال را بند بیاورید.

درمان زخم بال پرنده در خانه - اندیشه سبز

پارچه تمیزی آماده کرده و به آرامی بر روی زخم فشار دهید. مراقب باشید که این کار شما مانع از تنفس پرنده نگردد. چند دقیقه دست خود را نگه دارید و پس از آن به آرامی پارچه را بردارید. اگر باز هم خونریزی ادامه داشته باشد، باید مقداری آرد ذرت یا پودر خون بند به روی زخم بریزید تا خونریزی قطع شود.

سپس سریعا به دامپزشک مراجعه کنید تا زخم را شستشو داده و آنتی بیوتیک مناسب برای جلوگیری از عفونت زخم بال پرنده تجویز نماید.

درمان زخم بدن پرنده

در صورتی که بدن پرنده نیز زخمی شود، باید با کمک همان روش گفته شده در قسمت قبل، خونریزی را بند آورید. پارچه تمیزی را روی زخم قرار داده و به کمک باند مخصوص آن را روی زخم ببندید. سپس پرنده را درون جعبه کوچکی قرار دهید و سریعا به سمت دامپزشک متخصص پرندگان زینتی روانه شوید.

درمان شکستگی پرها

گاهی مواقع با برخورد طوطی با دیوار و … برخی از پرهای او از ریشه می شکنند و شروع به خونریزی می کنند. در این صوت در ابتدا دامپزشک با وسایل مخصوص و تزریق بی حسی های لازم به پرده ریشه باقیمانده پر را جدا کرده و زخم را ضد عفونی می کند.

در صورت بروز این مشکل به هیچ عنوان خود اقدام به کشیدن پر پرنده نکنید. ممکن است کشیدن اشتباه باعث شود تا هیچ وقت پر مجددا رشد نکند.

درمان شکستگی پرها - اندیشه سبز

کمک های اولیه هنگام سوختگی پرنده

پرندگان ممکن است با برخورد با سیم های برق بدون محافظ و آتش، دچار سوختگی می شوند. اولین کار در هنگام سوختن پرنده تمیز کردن بدن او از مواد سوزاننده است. به عنوان مثال در صورتی که پرنده درون ظرف غذای داغ فرود آمده باشد در ابتدا باید پاهای و بال های او را از غذای داغ پاک کنید.

بلافاصله قسمت آسیب دیده را در زیر آب سرد کم فشار بگیرید به صورتی که سریعا خنک شود. اما آب نباید پر فشار باشد که منجر به بلند شدن پوست او گردد. سپس سریعا به دامپزشک مراجعه کنید تا با روش های مخصوص به درمان سوختگی پرنده بپردازد.

اقدامات لازم برای مسمومیت پرنده

در صورتی که پرنده دچار مسمومیت شده و دچار استفراغ می باشد، باید سریعا به دامپزشک مراجعه نمایید. پرنده را در محیطی قرار دهید که تهویه خوبی داشته باشد و به راحتی بتواند نفس بکشد. دامپزشک در این مرحله با استفاده از ابزار مخصوص اقدام به خالی بودن چینه دان پرنده زینتی خواهد نمود.

درمان زخم چنگال گربه و شکارچی در بدن پرنده

در ابتدا نیاز است تا پارچه تمیزی را بر روی زخم پرنده قرار دهید و اندکی پارچه را فشار دهید تا خونریزی قطع شود. سپس به دامپزشک مراجعه کنید تا زخم کاملا ضد عفونی شده و بخیه شود. زخمی که از چنگ زدن و گاز گرفتن سگ و گربه یا سایر شکارچیان بر بدن پرنده بنشیند به احتمال زیاد دچار عفونت باکتریایی خواهد شد. از این رو ضروری است تا محل با مواد ضدعفونی کننده کاملا تمیز شود.

درمان زخم چنگال گربه و شکارچی در بدن پرنده - اندیشه سبز

کمک به پرنده گرمازده

سریع پرنده را در محیط خنک تری قرار دهید و از مقابل آفتاب دور کنید. به هیچ عنوان پرنده را در معرض باد مستقیم کولر یا پنکه قرار ندهید و تنها دمای محیط را کاهش دهید. پاهای پرنده را درون ظرف آب کم عمق فرو کرده و سعی کنید پاهایش را به این طریق خنک نمایید. در نهایت با کمک دستان چند قطره آب بر روی پرهای پرنده بریزد و با دست خیس به آرامی او را نوازش کنید.

کمک به پرنده گرمازده - اندیشه سبز

درمان پرنده شوکه شده

زمانی که پرنده با دیوار برخورد می کند، به شیشه خودرو برخورد نموده و یا مورد حمله شکارچیان قرار میگیرد، کاملا شوکه می باشد. در این صورت پرنده توانایی حرکت نخواهد داشت. چنانچه پرنده بی حرکت مانده اما هیچ زخمی بر بدن او وجود ندارد، باید او را از حالت شوک خارج نمایید.

برای این کار کیسه آب گرمی را درون یک حوله بپیچید و پرنده را در کنار آن قرار دهید تا گرم بماند. به هیچ عنوان آب یا غذا به او ندهید. معمولا بعد از چند ساعت پرنده از شوک خارج خواهد شد. بهتر است سریعا به دامپزشک مراجعه نمایید که در صورت بروز مشکل جان پرنده در امان باشد.

روش های بند آوردن خونریزی بدن پرنده

  • استفاده از آرد ذرت بر روی زخم
  • قرار دادن جوش شیرین بر روی زخم
  • استفاده از پودر بند آورنده خون
  • استفاده از پودر زاج سفید

در هنگام مواجهه با پرنده شکاری زخمی چه کنیم ؟

زمانی که در طبیعت با پرنده شکاری زخمی مواجه شدید، به هیچ عنوان به او نزدیک نشده و به او دست نزنید. این پرنده شدیده ترسیده و ممکن است هنگام دیدن شما، با حرکت های سریع بیشتر به خود آسیب برساند. یا اینکه به شما حمله کند و با چنگال و منقارش به شما آسیب بزند.

در هنگام مواجهه با پرنده شکاری زخمی چه کنیم ؟ - اندیشه سبز

در صورت مشاهده عقاب، شاهین و سایر پرندگان وحشی زخمی، سریعا به محیط بانی و اطلاع داده تا اقدامات لازم را انجام دهند.

اسپری و پماد تتراسایکلین برای زخم پرنده

یکی از موثرترین دارو ها برای جلوگیری از عفونت زخم بال، پاها و بدن پرنده، اسپری اکسی تتراسایکلین یا پماد تتراسایکلین می باشد. در صورتی که به هیچ عنوان امکان مراجعه به دامپزشک ندارید و زخم پرنده بسیار سطحی و کم می باشد، میتوانید از تتراسایکلین برای درمان زخم پرنده استفاده کنید.

برای این کار باید هر روز یکبار از اسپری OTC یا اکسی تتراسایکلین بر روی زخم پرنده بزنید. این اسپری در تمام پت شاپ ها و داروخانه های دامپزشکی موجود می باشد. همچنین از پماد تتراسایکلین چشمی نیز برای درمان زخم های جزئی پرنده و جلوگیری از عفونت آن استفاده می شود.

آیا می توان به پرنده زخمی آب داد؟

به هیچ عنوان در دهان پرنده زخمی و آسیب دیده آب نریزید؛ در این صورت ممکن است پرنده هوشیاری خود را از دست داده باشد آب به درون راه تنفسی او وارد شود. این موضوع می تواند پرنده را به راحتی خفه کند. پس از بهبود حال پرنده می توانید به کمک یک قطره چکان کوچک، قطره قطره آب در منقار او ریخته تا به راحتی آن را ببلعد.

نکاتی جهت درمان پرنده زخمی

رعایت برخی نکات جهت درمان پرنده زخمی می‌تواند کمک کند تا روند درمان پرنده با شیوه درستی انجام شود و زخم پرنده در زمان مناسبی بهبود پیدا کند. مهم‌ترین نکاتی که جهت درمان پرنده زخمی باید در نظر داشته باشید را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد :

  • پرنده زخمی توانایی محافظت از خود را ندارد؛ بنابراین بهتر است که از پرنده در برابر تهاجم دیگر حیوانات محافظت کنید.
  • جهت پانسمان ناحیه زخم پرنده باید دست‌هایتان را تا قسمت مچ با استفاده از الکل ضدعفونی کنید‌.
  • ناخن‌های پرنده بسیار تیز هستند؛ بنابراین جهت پیشگیری از آسیب‌ به دستان خود بهتر است که از دستکش استفاده کنید.
  • پرنده زخمی نسبت به تغییرات دمای محیط بسیار حساس است؛ بنابراین بهتر است دمای محیط را تنظیم کنید.
  • تا رساندن پرنده زخمی به درمانگاه، او را در یک جعبه تاریک همراه با تهویه مناسب قرار دهید تا آرام شود.
  • هنگام مشاهده پرنده زخمی و آسیب دیده باید سریعا دمای محیط را افزایش دهید تا پرنده دمای بدن خود را از دست ندهد. دمایی مابین 25 تا 30 درجه سانتی گراد سبب می شود که پرنده زخمی، انرژی کمتری برای حفظ دمای خود از دست بدهد.

سخن پایانی

در این متن از اندیشه سبز، اقدامات لازم جهت درمان پرنده زخمی مانند عروس هلندی، کاسکو ، مرغ عشق ، مرغ مینا و … بررسی گردید. جهت درمان پرنده زخمی مهم‌ترین اقدام رساندن پرنده به یک مرکز دامپزشکی تخصصی است. در صورت مواجه شدن با پرنده زخمی، ابتدا وضعیت جسمانی پرنده را به خوبی بررسی کنید تا عارضه‌هایی مانند شکستگی، خونریزی و سوختگی را تشخیص دهید. همچنین تا پیش از ویزیت پرنده توسط دامپزشک باید شرایط مناسب محیطی را برای پرنده فراهم کنید تا آسیب‌های پرنده زخمی تشدید نشود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

44 دیدگاه در “کمک های اولیه به پرندگان زخمی | درمان زخم پرندگان در خانه

  1. فهیمه گفت:

    سلام عروس هلندی من محکم به دیوار خورده وسط دوتا بینیش خونی شد به اندازه یه قطره باید چکار کنم لطفا راهنمایی کنین

    1. admin.md گفت:

      سلام فهیمه جان
      این ممکنه خونریزی داخلی هم داشته باشه سریعا برسون دامپزشک

  2. ‌ javadi گفت:

    سلام ناخن جوجه مرغ ۱ماهه کنده شده خون میاد چگونه پانسمان کنم

    1. admin.md گفت:

      سلام دوست عزیز
      پودر خون بند بخر بریز روش خونریزی قط میشه

  3. محسن گفت:

    سلام مرغ عشق من بالای پاهاش سفید شده و زخم شده چه دارویی توصیهمیکنید فکنم مثل قارچه

    1. admin-ra گفت:

      سلام محسن
      بیماری های قارچی حتما باید آنتی بیوتیک درمانی بشن و باید سریعا ببریش پیش دامپزشک

  4. میلاد گفت:

    سلام. عروس هلندی من سرش زخمی شده. خون نمیاد. روی سرش پماد ویتامین آ د زدم. مشکلی نداره؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      نه فکر نکنم مشکلی داشته باشه فقط یک زیاد نزن بعد بعضی وقتا هم ضد عفونیش کن حتما.

  5. ناشناس گفت:

    سلام پسر من دستش خورده به بال مرغ عشق بالش هم خونی شده هم خون توبالش پر شده چیکار کنم خونی که تو بالش پرشده خالی بشه

    1. admins-r گفت:

      سلام
      میتونی با سوزن استریل این کارو انجام بدی بعد ضد عفونیش کنی وببندیش تا خوب بشه
      ولی به نظر من بهتره ببریش پیش دام پزشک تا این کارو بکنه تا اگه شکستگی هم داشت با آتل ببنده.
      البته خودت هم میتونی این کارارو انجام بدی و لی خوب شاید پرنده اذیت بشه با بدتر.

  6. حسین گفت:

    سلام، یه مرغ تو خیابون پیدا کردم سگای ولگرد بهش حمله کرده بودن، خلاصه مرغه رو نجات دادم آوردم خونه
    پشت گردن و یه بال و داخل رون پاش زخمی و پاره شده بود با بتادین تمیز کردم و پانسمان کردمش
    صبح پانسمانو باز کردم خونریزیش بند اومده بهش آب و گندم دادم خورد لنگان لنگان راه میره تمام گل های توی حیاط رو هم خورده،
    تخم مرغ هم گزاشته!!!
    لطفا راهنمایی کنید من الان با این مرغ چکار کنم؛
    آیا سازمان یا ارگان یا انجمنی وجود داره تا از این حیوان نگه داری کنه؟؟
    بنده زمان و مکان نگه داری ندارم.

    1. admins-r گفت:

      سلام حسین
      اول از همه تشکر بابت این کار خوبی که انجام دادی 🌸
      بعد یا باید بدی به کسی که مرغداری داره تا ازش مراقبت کنه یا این که ببری توی روستا بدی به کشی که مرغ داره.
      راه آخرم اینه که خودت یه جا براش تو حیاط درست کنی تا هم مراقبش باشی و هم از تخم هاش استفاده کنی 🙂

  7. منصور گفت:

    سلام امروز اومدم دیدم سهره بالش خون ریزی کرده یکمم از پرهاش ریخته چیکار گنم

    1. admins-r گفت:

      سلام
      حتما به یه جای خورده یا گیر کرده
      ضد عفونیش کن و ببندش
      یه جای گرم نگهشدار
      غذایی مقوی بده بهش
      اگه آسیب دیدهگیش زیاده ببرش پیش دامپزشک

  8. سخر گفت:

    سلام مرغ مینای من کش مو خورده اومده سنگدان دفع نشده هنوز دکتر خواست با قلاب درش بیاره انکار زبونش کنده شده نه کامل وای اصلا نمیتونه بخونه چیکارش کنم.

    1. admins-r گفت:

      سلام سحر کار از دستت بر نمیاد باید صبر کنی تا حالش خوب بشه

  9. انصاری گفت:

    سلام
    یک عروس هلندی داریم چند دقیقه ای هست زیر بالش زخمی شده است نمی دانیم چکار کنیم حتی نمی دانیم چطور زخمی شده است ؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      اگه خیلی زخمش عمیقه ببرش پیش دام پزشک
      اگه نیشت خودت اول ضدعفونی کن و ببندش
      و غذایی مقوی هم بهش بده همراه با مولتی ویتامین

  10. پروانه گفت:

    سلام من دو روزه یه کبوتر پیدا کردم که بالش انگار شکسته اما نه از قسمت زیر بغلش،جلوتر از اونه میگن که لای در مونده
    امکان رفتن به دامپزشک هم وجود نداره تا الان رو زخمش پودر کپسول آموکسی سیلین ریختم
    آیا باید زخمش رو ببندم ؟چیکارش کنم؟اینطوری نیس که زیاد خون بیاد ولی خب خشک هم نمیشه خونش

    1. admins-r گفت:

      سلام پروانه
      اول زخمش رو ضد عفونی کن بعد ببندش.

  11. ملیکا گفت:

    سلام من دمِ طوطی کوتولم زخم شده احساس میکنم عفونت هم کرده چون یه دایره های زرد هست دوره زخمش از یک نفر پرسیدم گفتش شاید شپشک گرفته زخمش تا سله میبنده میخارونه میکَنه اگه نخارونه خوب میشه چیکارش کنم

    1. admins-r گفت:

      سلام
      ملیکا اگه جای زخمش عفونی باشه حتما ببر پیش دامپزشک.
      توی خونه درمان کردن کار درستی نیست و احتمال داره که بدتر هم بشه

      1. ملیکا گفت:

        یعنی اگه عفونت نکرده بود چیزه خاصی نبود؟

        میبرمش

        1. admins-r گفت:

          نه اون موقع شاید میشد با پماد و ضد عفونی اینا بهترش کرد.
          فقط به نظافت بیشتر دقت کنید تا دوباره این اتفاق نیفته.

          1. حامد گفت:

            سلام من یه کبوتر پیدا کردم پاش زخمیه. نمیتونم ببرمش دامپزشک. چطور پاشو ضدعفونی کنم.؟

          2. admins-r گفت:

            سلام حامد
            با بتادین و بعد ببند تا عفونت هم نکنه

        2. اسد گفت:

          سلام وقت بخیر
          بچه قناریمون پاش از وقتی ک به دنیا امده یکیش کجه یکیش درست اصلا نمیتونه راه بره چهار هفته میشه ک به دنیا امده از پای دردش نمتونه راه بره وقتی میخای دست بزنی زود فرار میکنه اونی ک پاش درسته با اون راه میره مهکم ب پرنده فروش نشون دادیم گفت پاش اینطور در امده و درست نمیشه و پرش هم میریزه خونریزی داره چیکار کنیم ایا راه حلی هست!؟

          1. admins-r گفت:

            سلام
            نه متاسفانه راه حلی نیست.

  12. Nikan گفت:

    سلام بال قناری من کیست در آورده بود و ماهم از روی نادانی روی کیست را فشار دادیم روش سیاه شده شبیه سوختگی شده وبعد چندروز قسمتی از بالش کنده افتاده حتی برایش هم پاد ردفورد هم گرفتیم ولی چون دست کاری کردیم قبلا حالا باید چکار کن. خوب بشه

    1. admins-r گفت:

      سلام نیکان
      چنتا راه هست
      1- ببری دامپزشک تا براش آنتی بیوتیک و … بده
      2- ضد عفونی کنی بالش رو و منتظر بمونی

  13. شبنم گفت:

    سلام ببخشید اگه هنگام دارو دادن پرنده بپره تو نایش چیکار باید بکنیم؟!

    1. admins-r گفت:

      سلام شبنم
      الان حال پرندت چطوره؟
      عطس میکنه؟
      بی حال هست؟
      هنوز دارو تو نایش هست؟

      1. شبنم گفت:

        الان حالش خوبه عطسه هم میزد فقط خواستم بدونم اگه این اتفاق افتاد باید چیکار کنم

        1. admins-r گفت:

          اگه با مالش دادن رفت که هیچ
          اگه نرفت باید ببری پیش دامپزشک

        2. Yekta گفت:

          سلام من یه جوجه خروس دارم و الان حدودا 6,7 ماهشه جوجه من یک ماهی میشه که راه نمیره یعنی اولاش بهتر بود ولی الان خیلی بدتر شده و کلا میشینه و خوابه
          کاکل جوجه من خیلی زیاد رشد کرده و افتاده و اصلا صاف نیست یعنی جوری که جلوی چشم چپش رو گرفته و بیشتر وقتا چشمش بسته ( و اینم بگم که خیلیی سریع رشد کرد یعنی تا من متوجه کج بودن کاکلش بشم خیلی دیر شده بود و کامل افتاده شده)
          و اینکه الان گرفتمش بغلم دیدم که زیر کاکلش زخمی شده و یکم خونریزی داره ضدعفونی کردم و پماد تتراسایکلین زدم رو زخمش میشه خواهشاً سریع راهنماییم کنید تا چیکار کنم؟

          1. admins-r گفت:

            سلام یکتا
            غذا چی میدی بهش؟
            فضلش چه رنگیه؟
            کجا نگهداریش میکنی؟
            دما محیطش چقدره؟

  14. Mohsen گفت:

    سلام خسته نباشید
    قناری بچه ها از قفس درآوردن دنبالش کردن یه بالش پرهاش
    شکسته ساق مونده چکارکنم

    1. admins-r گفت:

      سلام محسن
      باید با اتل ببندیش البته به نظر من بهتر ببریش پیش دامپزشک تا این کارو انجام بدن.
      البته اگه خودت انجام میدی اگه خونی آومدی حتما ضد عفونیش کن.

      بعد این کار حتما به غذایش دقت کن.
      الان چه غذایی میدی بهش؟

  15. Fatemeh گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    برای منقار زخمی اردک(تو دعوا ظاهرا زخم شده) چه پمادی رو پیشنهاد میدید؟

    1. admin-m گفت:

      سلام به چه صورت زخمی شده ؟ شکسته یا خراش برداشه ؟

      1. Fatemeh گفت:

        سلام مجدد
        خراش برداشته
        من برای زخم تتراسایکلین و برای منقارشون که پوسته میده آد چشمی میزنم.
        الان به منقارش تترا میشه زد به نظرتون؟

        1. admin-m گفت:

          سلام بله میشه زد که عفونت نکنه اگر خراش جزئی هست و خونریزی نداره زیاد حساس نباشید برطرف میشه اما مراقب باشید آلوده نشه و عفونت نکنه

          1. Fatemeh گفت:

            بله ممنون از پاسخ‌گویی‌تون🙏

          2. admin-m گفت:

            خواهش میکنم موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.