دانشنامه پرندگان, سایر پرندگان

آموزش نحوه نگهداری و پرورش طاووس در مناطق مختلف ایران

آموزش نحوه نگهداری و پرورش طاووس - اندیشه سبز

پرورش طاووس

طاووس یکی از زیباترین پرندگان زینتی بوده که میتوان برای کسب درامد تعدادی محدود از این پرنده را پرورش داد. اب و هوای مناطق مختلف ایران برای نگهداری طاووس مناسب بوده و همچنین افراد زیادی هم علاقه مند به پرورش این پرنده زینتی هستند. گونه های نر این پرنده زیبایی منحصر به فردی دارند. به طور کلی دو گونه ولی در رنگ های مختلف از این پرنده وجود دارد که یکی طاووس هندی و دیگری طاووس سبز می باشد. تعداد اندکی از طاووس های سبز باقی مانده و در واقع نسل آنها در خطر انقراض است. نگهداری از طاووس با سایر طیور اهلی و زینتی تفاوت هایی دارد. برای اینکه به خوبی بتوانید از این پرنده نگهداری کنید، باید نحوه تغذیه، جوجه کشی، شرایط اب و هوایی سازگار و بیماری ها را بدانید. ما در این مقاله از دانش نامه پرندگان سایت اندیشه سبز تمامی این اطلاعات ضروری را به رایگان در اختیار شما قرار داده ایم.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از طاووس
» مجهز به سیستم چرخش 360 درجه ای
» دارای فیلم آموزشی جوجه کشی رایگان
قیمت : 4,970,000 تومان

انواع طاووس

انواع طاووس - اندیشه سبز

طاووس ها به طور کلی در دو گونه هندی یا جاوه دسته بندی میشوند. اما انواع مختلفی از طاووس به رنگ آبی، سفید، سیاه، گل باقالی و سبز وجود دارد. طاووس ابی رنگ، شکل ظاهری و نقش و نگار بسیار زیبایی دارد و بیشتر محبوبیت دارد. همچنین طاووس سفید نیز در ایران بیشتر مورد توجه می باشد.

تعداد تخمگذاری

طاووس ماده تخمگذاری پایینی دارد، به طوریکه هر دوره تخمگذاری بین 4 الی 12 عدد تخم میگذارد. هر چقدر محل نگهداری طاووس سرد باشد، تعداد تخمگذاری این پرنده کمتر خواهد بود. ولی به طور متوسط بیشتر ماده ها بعد از یک دسته تخمگذاری 7 تایی کرچ شده و بر روی تخم ها می خوابند. اگر تخم ها را جمع آوری کنید، احتمال کرچ شدن پرنده کمتر خواهد شد. میتوان تخم نطفه دار طاووس را زیر مرغ یا بوقلمون کرچ شده نیز قرار داد.

طاووس وحشی سالی یکبار تخمگذاری میکند. ولی در اسارت با ایجاد شرایط مناسب این پرنده میتواند بیش از یک بار تخمگذاری کند.

رنگ تخم طاووس، سفید متمایل به نارنجی است و لکه های خاکستری بر روی آن وجود دارد. اندازه تخم این پرنده نیز تقریبا دو برابر تخم مرغ بوده و وزن حدودی آن نیز بین 120 الی 150 گرم می باشد.

طاووس لانه سازی بر روی زمین را به لانه های آماده ترجیح میدهد. به همین خاطر بهتر است که اجازه دهید این پرندگان خودشان لانه سازی کنند.

زمان تخمگذاری این پرنده در فصل های گرم سال می باشد و معمولا فصل بهار یا اواسط تیرماه الی اواخر مرداد ماه، طاووس تخمگذاری میکند.

اگر قصد پرورش چندین طاووس را دارید بهتر است که به ازای هر 4 ماده، یک طاووس نر در میان آنها قرار دهید. اگر تعداد نرها بیشتر باشد، احتمال درگیری بین نرها زیاد خواهد بود. البته ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که طاووس سبز و افریقایی تک همسرداری را انتخاب میکند. همچنین در اسارت نیز بیشتر طاووس ها بعنوان مولد و به شکلی جفت نر و ماده نگهداری میشوند.

سن تخمگذاری و تولید مثل

این پرنده رشد کُندی دارد و دیر به سن بلوغ میرسد. ماده ها در سن 2 الی 3 سالگی میتوانند تخمگذاری کنند. همچنین طاووس نر نیز در سن 3 سالگی قادر به تولید مثل می باشد. در فصل جفت گیری که اوایل بهار است، این پرنده آواز می خواند. صدای آواز طاووس بلند و کمی آزار دهنده میباشد.

ویژگی محل نگهداری طاووس

نگه داری از طاووس باید در یک فضای باز و آزاد انجام گیرد. زیرا این پرنده برای سلامتی پرهای خود و همچنین به دلیل تحرک زیاد نیاز به فضای باز و بزرگی دارد. یک جفت طاووس نر و ماده بالغ حداقل باید در یک فضای 12 متری نگهداری شوند. هرچقدر فضای نگهداری بیشتر باشد، پرنده در شرایط بهتری به سر خواهد برد.

ویژگی محل نگهداری طاووس - اندیشه سبز

طاووس سبز در برابر سرما مقاومت پایینی دارد و حتما باید در مناطق گرمسیر یا در محیط های گرم نگهداری شود. اما طاووس هندی یا گونه های ابی این پرنده در مناطق سردسیر قابل نگهداری هستند. فقط در مناطق سردسیر حتما باید برای آنها پناهگاه هم فراهم کرد.

نگه داری از جوجه طاووس ها نیز همانند دیگر جوجه ها شرایط خاصی می طلبد. ار جوجه ها فاقد مادر هستند و یا ماشین جوجه کشی هچ شده اند، حتما باید از مادر مصنوعی برای گرمایش آنها استفاده شود. همچنین علاوه بر محیط گرم، جوجه طاووس باید با دان پودری که استارتر نام دارد و حاوی پروتئین زیادی است، تغذیه شود. در تغذیه اولیه جوجه ها استفاده از مولتی ویتامین و الکترولیت نیز لازم می باشد.

غذای طاووس

طاووس برای تغذیه خود از انواع دانه ها، میوه ها، حشرات و قسمت های مختلف گیاهان استفاده میکند. آنها حتی ممکن است خزنده و دوزیست هایی مثل قورباغه نیز بخورند.

برای تغذیه جوجه طاووس حتما باید جیره ابتدایی آنها پروتئین بالایی داشته باشد. دان استارتر قرقاول یا بوقلمون که حاوی 28 درصد پروتئین است برای تغذیه اولیه جوجه طاووس قابل استفاده است. غذای جوجه ها در 3 روز اول بهتر است که در داخل سینی دانخوری به آنها عرضه شود. علاوه بر دان، آب تمیز نیز همیشه در کنار غذا باید در اختیار جوجه ها باشد.

همانطور که میدانید پرورش طاووس در کشور ما مثل بقیه طیور اهلی رایج نیست. به همین دلیل دان مخصوص طاووس نیز توسط گروه های تهیه خوراک دام و طیور تولید نمیشود. اما با توجه به نوع تغذیه این پرنده میتوان از جیره ابتدایی جوجه بوقلمون ها برای تغذیه اولیه جوجه طاووس استفاده کرد.

نحوه جوجه کشی

بیشتر گونه های طاووس کرچ میشوند ولی جوجه کشی طبیعی از طاووس کمی سخت می باشد. زیرا این پرنده در زمان کرچ شدن اگر در معرض ترس و استرس قرار گیرد، تخم های نطفه دار را رها میکند. سر و صدا و یا رفت و امد زیاد یا وجود حیوانات مزاحم و شکارچی باعث ترس این پرندگان میشود. زمانیکه طاووس کرچ شده، تخم ها را در نتیجه ترس و استرس رها کند، تلاش برای برگرداندن او به لانه سخت و در اکثر موارد شدنی نیست. به همین دلیل بهتر است که برای جوجه کشی از طاووس از دستگاه جوجه کشی خانگی یا صنعتی مناسب استفاده شود.

نحوه جوجه کشی طاووس - اندیشه سبز

به طور متوسط 28 الی 30 روز زمان نیاز است تا تخم نطفه دار این پرنده به جوجه تبدیل شود. در زمان استفاده از ماشین جوجه کشی دمای 37.7 درجه و رطوبت 65 درصد برای دوران ستر و دمای 37.2 درجه به همراه رطوبت 75 درصد برای دوره هچر جوجه کشی طاووس مناسب است.

آیا میتوان طاووس را در کنار سایر طیور پرورش داد؟

از نگه داری طاووس با دیگر پرندگان و طیور اهلی خودداری کنید. چون این پرندگان با سایر طیور خانگی مثل بوقلمون، غاز، اردک، مرغ و … سازگاری ندارند. درگیری بین طاووس با سایر طیور ممکن است راه را برای رفتارهای ناخواسته مثل کانیبالیسم باز کند. همچنین در اثر درگیری پرهای زینتی طاووس در معرض آسیب قرار خواهند گرفت.

همچنین این پرندگان دوست دارند که بر روی شاخه درختان نیز وقت بگذارند. طاووس ها پرندگانی وابسته و وفادار به محل زندگی شان هستند. اگر در محیط نگهداری چیزی باعث ترس آنها نشوند، پرنده آنجا را ترک نخواهد کرد. طاووس ها کمتر تمایل دارند که پرواز کنند. لذا نباید زیاد نگران فرار کردن آنها باشید.

بیماری

طاووس یک پرنده مقاوم در برابر بیماری است ولی باز هم این پرنده از برخی بیماری های رایج در امان نیست. بیماری ویروسی مثل نیوکاسل و انواع بیماریهای عفونی و انگلی در طاووس ها نیز باعث مرگ و میر این پرندگان میشود. لذا برای پیشگیری از بیماری های خطرناک لازم است که تحت نظر دامپزشک در زمان های مشخص واکسن های لازم را به این پرندگان تزریق کرد. لازم به ذکر است که طاووس ها معمولا بیشتر درگیر بیماری هایی میشوند که بوقلمون ها نیز به آن دچار میشوند. لذا داروهایی که به درمان بیماری بوقلمون پاسخ میدهد برای درمان بیماری طاووس نیز قابل استفاده است.

علاوه بر بیماری، کمبود ویتامین و مواد معدنی نیز باعث ایجاد برخی مشکلات در این پرندگان میشود. به همین دلیل در تغذیه این پرندگان از مکمل ها نظیر مولتی ویتامین + الکترولیت بصورت دوره ای استفاده میشود.

جمع بندی

نکات لازم در خصوص نگهداری طاووس، نحوه تغذیه و جوجه کشی این پرنده را در این مطلب شرح دادیم. با توجه به اینکه این پرندگان از ارزش زیادی برخودار هستند، پرورش آنها در ظرفیت های خیلی کم انجام میگیرد. اگر به پرورش این پرنده علاقه مند هستید با خرید تخم نطفه دار، یا جوجه یا جفت مولد میتوانید کار خود را شروع کنید. ولی هر کدام از این 3 روش گفته شده نیازمند اطلاعات و تحقیقات کامل می باشد. برای تهیه تخم نطفه دار یا خرید جوجه یا طاووس بالغ ریسک نکنید و حتما بصورت حضوری به محل فروشنده مراجعه نمایید.

اگر سوالی در زمینه پرورش طاووس دارید در بخش نظرات آن را مطرح کنید. ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

9 دیدگاه در “آموزش نحوه نگهداری و پرورش طاووس در مناطق مختلف ایران

  1. رضا گفت:

    سلام دوستان. من میخوام جوجه طاووس زیر یکساله بخرم. میخواستم بدونم این پرنده‌ها میتونن با مرغ و بوقلمونام کنار بیان یانه؟ و اینکه حیاطمون خیلی بزرگه ۲ هکتاره. اگه بالشون کامل باشه فرار نمیکنن؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام بله ممکنه کنار بیان باسایر پرنده ها . و اینکه این پرنده توانایی پرواز کوتاه رو داره و احتمال فرارش زیاده

  2. ناشناس گفت:

    من ۲طاوس بادستگاه جوجه کشی دارم ۴ماهستندیکیشون خیلی بی حاله چکارکنم

    1. Admin گفت:

      توضیحی نگفتی که راهنمایی کنیم ، بی حاله که نشد شرح حال ! هزار تا مشکل میتونه داشته باشه

  3. عقیل خادملو گفت:

    سلام و عرض ادب چند تا طاووس مصری و یک جفت جوجه 8 ماهه هندی دارم عذر می خوام دور فضای نگهداری را پلاستیک کشیدم
    آیا نیاز به لوازم گرمایشی هم می باشد یا نه مشکلی نیست؟ من از مازندران شهرستان گلوگاه هستم یک مرحله واکسن سه کاره زدم لطفا راهنمایی بفرمایید.

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگر دمای داخل کمتر از 20 درجه است بهتره که وسیله گرمایشی مثل مادر مصنوعی تهیه کنید. ولی اگر دماش بین 20 الی 24درجه است نیازی به وسیله گرمایشی نیست. فقط فضای کافی بهشون بدهید و به هیچ عنوان مرغ و بقیه طیور رو کنار اونا نگه ندارید. پرنده وحشی اون طرفا زیاده اصلا نباید نزدیک محل نگهداری بشن.

      1. حميد گفت:

        با سلام جوجه طاووس ٧ ماهه دارم و سه تا ديگه بزرگ سال ، اين جوجه طاووس سينه اش خس خس ميكنه و يعضي موقعه از دهن نفس ميكنه ( دهنشو باز ميكنه و ميبنده ) من تو شهر نوشهر نگهداري ميكنم و هوا هم سرده البته محيط سرپوشيده هست و فضاي ازاد هست ، به اين جوجه طاووس ٧ ماهه چي بدم ؟ و ايا بقيه طاووسها جدا نگهدارم

  4. نوری گفت:

    سلام من یک طاووس دارم ک بالای چشمش مدتیه زخم شده و بی حال و کم اشتهاس دکترم بردم خوب نشده چیکار کنم ؟

    1. سلام
      چرا زخم شده ؟
      باید پیگیر همون دکتر باشی بهرحال اون معاینه کرده کامل دیده قضیه چیه
      بهتر میتونه کمک کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.