مقالات سرمایشی

هزینه ساخت و راه اندازی سردخانه چقدر است؟

برآورد هزینه ساخت و راه اندازی سردخانه

برآورد هزینه ساخت و راه اندازی سردخانه

نیاز روز افزون بشر به مواد غذایی و عدم امکان مصرف تمامی مواد غذایی در یک زمان کوتاه ، نیاز به یک فضای مناسب جهت نگهداری مواد غذایی و فاسد شدنی را پیش از پیش واجب نموده است . بر همین اساس مردم از گذشته به دنبال ساخت مکان هایی خنک بودند و امروزه به لطف وجود برق، در هر مکانی می توان به هوای خنک و سردخانه دسترسی پیدا کرد. 

سردخانه ها دارای انواع مختلفی هستند که در ظرفیت های مختلفی ساخته می شوند و برای نگهداری گوشت ، میوه و سایر اقلام فاسد شدنی کاربرد دارند. معمولا سردخانه ها به صورت سوله ای ، کانکسی و یا اتاقکی ساخته می شوند، هر کدام دارای ظرفیت های مختلفی هستند و بنا به میزان تولید و شیوه کاربرد آن می توانید هر یک از آنها را پیاده سازی نمایید. 

معمولا سردخانه ها در دو نوع بالای صفر و زیر صفر ساخته می شوند. در سردخانه های بالای صفر برای نگه داری موقت میوه و سبزیجات، دارو و لبنیات استفاده می شود، اما در سردخانه های زیر صفر جهت نگهداری گوشت و مواد پروتئینی مانند مرغ و ماهی ، گوشت گاو و گوسفند ، سوسیس و کالباس و نگهداری طولانی مدت آنها استفاده می شود.

در این نوشته از اندیشه سبز قصد داریم به بررسی هزینه ساخت و راه اندازی انواع سردخانه ها در اندازه و ظرفیت های مختلف بپردازیم. بنابراین اگر قصد راه اندازی یک سردخانه را دارید اطلاعات ارائه شده در این نوشته می تواند برای شما مفید باشد. 

سردخانه میوه و سبزی
سردخانه میوه و سبزی
» سردخانه ی کانکسی مخصوص نگهداری از میوه و سبزی
» قابل سفارش در ابعاد و اندازه مد نظر
» دارای بنده ی عایق بندی شده و استاندارد برای جلوگیری از هدررفت انرژی
قیمت : 220,000,000 تومان

تجهیزات لازم برای ساخت سردخانه و مراحل ساخت

قبل از اعلام هزینه های لازم برای ساخت سردخانه ، بهتر است به تجهیزات و ملزومات لازم برای ساخت سردخانه بپردازیم و به طور کلی با مراحل ساخت آن آشنایی پیدا کنید. 

الف – زمین

قطعا اولین و مهم ترین موردی که برای ساخت سردخانه به آن نیاز خواهید داشت، زمین است. اگر می خواهید یک سردخانه بزرگ و عمومی راه اندازی کنید طبیعتا به چندین هزار متر مربع زمین نیاز خواهید داشت تا سردخانه خود را بنا کنید که در این صورت باید زمین مال خودتان باشد و یا برای تهیه زمین با یک نفر شریک شوید.

اما اگر هدف شما ساخت سردخانه های کوچک و اتاقکی است می توانید از سردخانه های کانکسی و آماده استفاده کنید و یا در صورت نیاز به تجهیز اتاق و تبدیل کردن آن به سردخانه ، باید اتاق آماده و یا زمین چند متری در اختیار داشته باشید تا آن را به سردخانه اتاقکی تبدیل کنید. 

ب – تجهیزات مورد نیاز سوله 

اگر بخواهید از سردخانه های آماده مانند سردخانه های کانکسی استفاده کنید، نیازی به خرید تجهیزات مورد نیاز برای ساخت سوله نخواهید داشت.

اما اگر بخواهید از یک زمین ساده سردخانه را بنا کنید به ملزوماتی مانند آجر و سیمان ، اجزای ساخت پی ، بتن ، تیرآهن و میله های فولادی برای ساخت دیوار و فونداسیون ، ورق های فولادی و گالوانیزه برای ساخت سقف خواهید داشت. 

ج – تجهیزات عایق بندی

طبیعتا شیوه کار همه سردخانه ها بر اساس عایق بندی است. چرا که از طریق جلوگیری از خروج سرما و ورود گرما می توان با کمترین هزینه و زمان اقلام مختلف غذایی را سرد نمود.

تجهیزات عایق بندی - اندیشه سبز

معمولا برای عایق کاری دیوار ، سقف و کف سردخانه ها از ساندیوج پانل ها ، فوم های تزریقی و یا عایق های پلیمری استفاده می شود که بسته به سلیقه و میزان بودجه فرد می توان از هر کدام از روش ها استفاده کرد. 

د – نصب تجهیزات سرما سازی 

از جمله تجهیزات لازم جهت تبدیل یک اتاق معمولی به سردخانه استفاده از ملزومات سرما سازی و تجهیزات برودتی است که شامل کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط، تابلو برق و سایر تجهیزات لازمه می باشد.

تابلو برق وظیفه کنترل اتصالات برق سردخانه را بر عهده دارد و امکان ارسال دستورات لازم از اپراتور به تجهیزات وجود دارد بدین صورت می توان میزان برودت ، زمان شروع به کار و اتمام کاری سرما سازی ، جلوگیری از وارد آمدن خسارت در صورت نوسان برق و … را از طریق تابلو برق عملی کرد.

نصب تجهیزات سرما سازی - اندیشه سبز

دومین قطعه مهم در برودت سردخانه ،کمپرسور به کار رفته در آن است که وظیفه متراکم سازی هوا و افزایش دما و فشار آن را بر عهده دارد، معمولا با توجه به ظرفیت سردخانه از کمپرسورهای مختلفی ستفاده می شود و گروه اندیشه سبز از برنده های معتبر مانند دانفوس ،تکامسه ، کلترون و … در ساخت سردخانه استفاده خواهد کرد. 

اواپراتورها و کندانسورها نیز نقش انتقال گازها و ایجاد سرما را دارند بدین صورت که کندانسور ها گاز گرم شده در اثر فعالیت کمپرسور را خنک خواهد کرد  و معمولا دارای چندین فن خنک کننده است و اواپراتور ها نیز دارای لوله های ضخیمی هستند که مایع مبرد در آن جریان پیدا و تبدیل به گاز میشود و بدین ترتیب گرمای محیط را گرفته و سرما را به آن منتقل خواهد کرد. 

هـ – ساخت اتاق مدیریت و نگهبانی 

در صورتی که سردخانه شما بسیار بزرگ باشد، نیاز به ساخت اتاق هایی مجزا مانند دفتر ، نگهبانی ، محل استراحت کارگران و… خواهد بود که باید از قسمت اصلی سردخانه جدا باشند. 

برآورد هزینه ساخت و راه اندازی سردخانه

مهم ترین عامل تعیین کننده در هزینه ساخت سردخانه ، ابعاد و متراژ سردخانه است بدین صورت که هرچه سردخانه اندازه بیشتری داشته باشد طبیعتا هزینه های به کار رفته در ساخت آن نیز افزایش خواهد یافت. 

هزینه های انجام شده در راه اندازی انواع سردخانه ها ( چه بالای صفر و چه زیر صفر ) شامل سه دسته می شود؛ هزینه اول جهت ساخت و راه اندازی و نصب ساندویچ پانل اخذ می شود ، هزینه دوم جهت راه اندازی تجهیزات سرمایشی بر روی آن گرفته می شود و هزینه سوم نیز جهت نصب کلی این موارد و تست صحت عملکرد اخذ می شود. 

هزینه ساخت سردخانه های زیر صفر

این سردخانه ها که برای نگهداری گوشت ، ماهی ، میگو ، بسنتی و سایر فرآورده های پروتئین و لبنی ساخته می شود، معمولا در ظرفیت های 5 تنی ،10 تنی ، 15 تنی و … ساخته می شوند و در سه نوع کانکسی ، اتاقکی و یا سوله ای قابل راه اندازی است .

هزینه های صورت گرفته نیز شامل سه نوع می شوند که عبارتند از هزینه تجهیزات برودتی ، هزینه تجهیزات عایق بندی و هزینه نصب و راه اندازی که این هزینه ها با توجه به ظرفیت و ابعاد سردخانه متغیر است. 

هزینه ساخت سردخانه های زیر صفر - اندیشه سبز

موتور به کار رفته در این سردخانه ها باید توانایی تولید سرما تا منفی 20 درجه سانتی گراد را داشته باشد چرا که محصولات قرار گرفته در آن نیاز به انجماد سریع جهت جلوگیری از فاسد شدن دارند. کمپرسور ، کندانسور و اواپراتور ، ساندویچ پانل های تزریقی یا پلی یورتان با ضخامت 10 سانتی متر و تجهیزات انتقال سرما و تابلو برق از جمله ملزومات الزامی در این سردخانه ها می باشد.

هزینه ساخت سردخانه های بالای صفر

این نوع سردخانه ها نیز جهت نگهداری موقت محصولات استفاده می شود و هم چنین مواد غذایی که نیاز به انجماد ندارند مانند میوه و صیفی جات ، خشکبار و خرما ، دارو و لبنیات و… در این سردخانه ها قابل نگهداری هستند. 

این نوع سردخانه ها نیز در سه نوع کانکسی ، اتاقکی و سوله ای قابل اجرا می شود و شامل سه هزینه جداگانه می شود. همانطور که اشاره شد متراژ و ظرفیت سردخانه در قیمت نهایی و هزینه های انجام شده دخیل است. 

در این نوع سردخانه ها نیز دقیقا از تجهیزات فوق استفاده می شود با این تفاوت که موتور به کار رفته در آنها قدرت سرما سازی کمتری داشته و عایق کاری آن با ضخامت کمتری صورت می گیرد. به منظور افزایش امنیت سردخانه و اتوماتیک سازی فعالیت های آن از تابلو برق های اتوماتیک و پیشرفته استفاده می شود. 

برآورد دقیق هزینه ساخت سردخانه

با توجه به نوسانات قیمت تجهیزات در بازار و متفاوت بودن سلیقه های مشتریان از درج قیمت در این نوشته خودداری شده است. در صورت نیاز به مشاوره رایگان و برآورد هزینه دقیق راه اندازی سردخانه های بالای صفر و زیر صفر می توانید با کارشناسان اندیشه سبز تماس گرفته و از راهنمایی های لازم در این زمینه بهره مند شوید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.