مقالات سرمایشی

یخ خشک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یخ خشک چیست و چطور تهیه می شود - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

یخ خشک

یخ خشک یک ماده سرمایشی پرکاربرد میباشد که از آن در موارد مختلفی استفاده میشود. در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز در مورد ماهیت یخ خشک و نحوه تولید آن بحث نموده ایم.

یخ خشک چیست؟

به کربن دی اکسید جامد ، یخ خشک گفته می شود. یخ خشک به هیچ عنوان ذوب نمی شود بلکه در اثر گرما به صورت آنی از فاز جامد به فاز گازی تغییر حالت می دهد. لذا به هنگام تصعید آن هیچ نوع مایع و یا نم و رطوبتی به جا نمی ماند. یخ خشک در دمای منفی هفتاد درجه سانتی گراد و گرم تر از آن به سرعت تصعید می شود. یخ خشک به دلیل خاصیت سرمازایی ، کاربردهای متنوعی دارد.

برای اولین بار یخ خشک را یک دانشمند و زیست شناس فرانسوی کشف کرد. یخ خشک را با استفاده از فشرده سازی گاز کربن دی اکسید (co2) در دمای ثابت منفی 78.5 درجه سانتی گراد به دست می آورند. یخ خشک سمی نمی باشد اما قابل خوردن هم نیست. یکی از برترین مزیت های یخ خشک در مقایسه یا یخ معمولی ، عدم خیس کردن سطوح می باشد. همچنین یخ خشک در مقایسه با یخ معمولی ، وزن کمتری دارد و در صورت استفاده در مواد خوراکی باعث عوض شدن طعم و مزه آنها نمی شود.

آیا یخ خشک خوراکی است؟

خیر، یخ خشک دمای بسیار پایینی دارد (منفی 78 درجه سانتیگراد) و در صورت تماس با دست و یا دهان باعث سرمازدگی سریع پوست شده و حالتی شبیه به سوختگی بر روی پوست ایجاد میکند. اما از یخ خشک میتوان برای خنک کردن نوشیدنی ها استفاده کرد.

کاربرد یخ خشک

به دلیل خاصیت های بی نظیر یخ خشک از آن در صنایع پزشکی و مشاغل مختلف استفاده وسیعی می شود. بعنوان مثال در آزمایشگاه های پزشکی و آزمایشگاه های علمی برای انتقال مواد خاص و ایجاد سرمایش از یخ خشک بهره میگیرند. یخ خشک به دلیل ایجاد بخار و مه در حوزه فیلم سازی برای ایجاد جلوه های ویژه بسیار کارساز است.

استفاده دیگر یخ خشک در خنک سازی مایعات و نوشیدنی ها می باشد. همچنین یخ خشک در صورت تماس با فلزات باعث منقبض شدن سطح آنها می شود. از این خاصیت یخ خشک برای مسطح کردن سطح گود شده فلزات به هنگام ضربه دیدن استفاده میگردد.

کاربرد یخ خشک - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

به هنگام برداشت و کار با یخ خشک باید بسیار احتیاط نمود. زیرا در اثر تماس با پوست یخ خشک باعث خشکی و منجمد شدن پوست میشود. مخصوصا اگر سطح پوست نازک باشد.

یخ خشک باعث متوقف شدن و خنثی شدن مواد قلیایی نیز میشود. کاربردهای دیگر یخ خشک شامل ، صنعت نوشابه سازی ، کاهش رشد گیاهان ، کند کردن واکنش های شیمیایی ، صنعت پخت نان ، صنعت روغن و … می باشد. ناگفته نماند که در سال 1946 شیمی دانی به اسم ونسان شافر برفی موفق شد تا با تزریق یخ خشک به ابرها ، باعث بارور شدن آنها شود. از این رو از یخ خشک برای ایجاد باران نیز استفاده میگردد. در این روش حجم خاصی از یخ خشک را توسط هواپیماهایی مخصوص بر فراز ابرها خالی میکنند. در کشور چین برای کاهش سطح آلودگی هوا از این روش در سال 2008 میلادی استفاده شد. بعدها روسیه نیز برای دور کردن ذرات رادیو اکتیو از این روش استفاده کرد.

چطور یخ خشک درست کنیم؟

می دانید که درون کپسول های آتش خاموش کن ، مقدار زیادی گاز دی اکسید کربن فشرده شده است که در مواقع آتش سوزی به عنوان خفه کننده آتش از آن استفاده می شود. حال اگر یک کپسول آتش نشانی حاوی گاز دی اکسید کربن با فشار حداقل 75 بار ، در دمای 31 درجه سانتی گراد به صورت برعکس قرار گرفته شود و شیر خروجی آن باز نگه داشته شود ، به علت پدیده اختناق ، گاز co2 داخل کپسول به صورت یخ خشک از آن خارج خواهد شد.

فرایند تولید صنعتی یخ خشک

برای تولید یخ در مقیاس های صنعتی ، ابتدا گاز دی اکسید کربن را درون مخازن حجیم ، فشرده و خنک سازی می نمایند.  در اثر این عمل گاز دی اکسید کربن به مایع تغییر حالت میدهد. این عمل تا تبدیل شدن تمامی حجم گاز co2 در درون مخزن ادامه دارد.

فرایند تولید صنعتی یخ خشک - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

سپس با پایین آوردن فشار ، دی اکسید کربن مایع را منبسط می کنند. گاز دی اکسید کربن مایع تا فشار اتمسفر منبسط گردیده و در نتیجه تبدیل به یخ خشک می شود. در نهایت یخ خشک تولید شده توسط دستگاه های مخصوص برش داده و در درون جعبه های عایق بندی شده ، بسته بندی میگردد.

نتیجه گیری

یخ خشک به دلیل عدم ایجاد خیسی در صنایع مختلف کاربرد وسیعی دارد. همان طور که گفته شد از یخ خشک در خنک سازی مایعات و نوشیدنی ها نیز استفاده می شود. اما نکته قابل توجه در این زمینه قیمت بالای یخ خشک است. از این رو برای خنک سازی مایعات و نوشیدنی ها به صرفه ترین راه استفاده از یخ های معمولی و حبه ای شکل است. برای تولید یخ حبه ای از دستگاهی به نام یخساز حبه ای استفاده می شود. با استفاده از یخساز می توان در صورت لزوم و بسیار ساده ، یخ خوراکی مورد نیاز خود را تأمین نمود. همچنین استفاده از یخ خشک در رستوران ها ، کافی شاپ ها و … برای خنک سازی نوشیدنی ها صرفه اقتصادی ندارد. لذا توصیه میشود در این مشاغل از انواع یخساز رستورانی و صنعتی استفاده شود.

در صورت تمایل برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر در خصوص یخساز با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

40 دیدگاه در “یخ خشک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

  1. رضادهبان گفت:

    برای خریدیخ دودزا مزاحم شدم.شما می‌فروشیم.

    1. admin-ra گفت:

      نه متاسفانه

  2. محمد گفت:

    آیا بخار می‌دهد

    1. admin-m گفت:

      بخار خیر. دود دی اکسید کربن منتشر میکنه شبیه به مه هست

  3. جعفری گفت:

    سلام خسته نباشین من میخوام از یخ خشک برامراسمات جشن در تالار استفاده کنم، آیا میشه تو ظرف فلزی انجام بدم یانه ؟!یاباید تو ظرف پلاستیکی باشه و برا مساحت ۵۰متر ظرفش باید چه اندازه باشه و چه مقدار از یخ رو داخلش بندازیم ممنون از شما

    1. f.gh گفت:

      سلام، یخ خشک سرمای زیادی داره و فلز هم رسنای خوبی است و خیلی زود هم سرد میشه و هم منقبض میشه. پس بهتره در ظرف پلاستیکی ضخیم قرار دهید. برای 50 متر هم نمیدونم چقدر یخ خشک لازمه باید از فروشنده های یخ خشک بپرسید. در ضمن تالار باید تهویه خوبی داشته باشه، یخ خشک وقتی ذوب میشه دی اکسید کربن محیط میره بالا.

  4. Moji گفت:

    ببخشید یخ خشک سفری همین یخ خشک دی اکسید کربنه یا فرق دارن؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بیشتر این محصولات در واقع یخ ژله ای هستن. یخ خشک کاملا جامد و به رنگ دودی هستش و سرمای خیلی بیشتری نسبت به یخ ژله ای داره و اگه در بسته بندی مناسب نگهداری بشه بعنوان وسیله سرمایشی میشه ازش بهره برد. از یخ خشک سفری که ژله ای هستن هم میتونید استفاده کنید ولی به پای یخ خشک اصلی نمیرسه.

  5. لادن کوچک‌منش گفت:

    سلام
    من می‌خوام خاویار ببرم به کانادا، با استفاده از یخ خشک این‌کار شدنی است؟ اگه هست می‌تونین راهنمایی بفرمائید؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، فکر نکنم قابل استفاده باشه ولی باز هم از خود تولیدکننده های یخ خشک بپرسید. ما یخ خشک تولید نمیکنیم.

    2. ارمان گفت:

      بهترین حالت استفاده ازیخ خشک هستش

  6. Zahra گفت:

    سلام من میخواستم حلزون منجمد کنم طوری که نمیرن وبعداز ارسال دوباره به حالت اولیه برگردد چون حلزون در صورت سرما به خواب موقت میره
    وهمین طور ژل وخاویار حلزون میتونم از یخ خشک استفاده کنم

    1. f.gh گفت:

      سلام، متأسفانه درباره حلزون زیاد اطلاع ندارم. فقط باید بدونید که یخ خشک دماش خیلی سرده (منفی 78 درجه) و فکر نکنم این دما برای حلزون قابل تحمل باشه و در ضمن کلا گاز دی اکسید کربن ازش ازاد میشه.

  7. Amir گفت:

    سلام از کجا میشه یخ خشک تهیه کرد؟
    منظورم یخ خشک برای ایجاد بخار هست

    1. f.gh گفت:

      سلام، خودتون باید تحقیق کنید اطلاعی در این زمینه ندارم.

  8. مجید گفت:

    مخزنی که دارم تحمل فشار 300 بار رو داره اکر داخلش یخ خشک بریزم.درجه مخزن چه عددی رو نشون میده

    1. f.gh گفت:

      سلام، متأسفانه اطلاعی در این زمینه ندارم.

  9. مجید گفت:

    سلام یخ خشک در یک مخزن بسته با قابلیت تحمل فشار بالا,چقدر فشار میتواند ایجاد کند؟چند بار ماکزیمم؟

  10. امیر گفت:

    ممنون از اطلاعات خوبتون موفق باشید.

  11. محمد گفت:

    سلام ازین یخها میشه جهت خوراکی استفاده کرد؟ضرر نداره؟
    مثل یخای معمولی تو آب و نوشابه و انواع نوشیدنی ریخت که هم خنک کنه هم جهت زیبایی دود کنه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بعنوان خوراکی اصلا نمیشه ازش استفاده کرد کلا پوست رو مثل حالت سوختگی از بین میبره. ولی گاها در لیوان ها به مقدار خیلی کم برای زیبایی ازش استفاده میکنند. در این موارد باید یخ خشک کاملا بخار بشه بعد نوشیدنی رو مصرف کنید. شما باید بدانید که اون مه و دودی که از یخ خشک بلند میشه گاز دی اکسید کربن هستش و استنشاق زیاد این گاز حالت خفگی در فرد ایجاد میکنه.

  12. زهرا گفت:

    سلام ممنون بابت اطلاعاتتون.
    میخواستم بدونم استفاده از یخ خشک در منزل جهت ایجاد مه (به منظور برگزاری مراسم و جشن)، باعث فعال شدن هشدار آتش نشانی میشه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، سیستم های هشدار حریق دارای سنسور حساس به دود آتش هستند در مورد اینکه این سنسورها به مه یخ خشک هم حساس هستند یا نه اطلاع ندارم.

    2. ریحانه گفت:

      سلام من میخام از یخ خشک برای شربت استفاده کنم ،چقدر باید یخ خشک برای یک لیوان شربت استفاده کرد و چه کاری باید کرد تادود کنه.مرسی

      1. f.gh گفت:

        سلام، یخ خشک به محض تماس با شربت دود میکنه ولی شما باید خیلی مراقب باشید به اندازه یک حبه کوچک کافی خواهد بود تا لیوان شربت شما دود و مه ازش بلند شه. حتما باید تمام یخ خشک داخل لیوان شربت دود بشه اگر یخ خشک به لب یا زبان بخوره باعث سرمازدگی سریع پوست اون ناحیه میشه. پس هم خودتون و هم مهموناتون باید این نکته رو بدونند. بصورت غیر مستقیم هم میتونید شربت رو با یخ خشک سرد کنید بدین شکل که شربت رو داخل یک ظرف سربسته قرار میدین و این ظرف رو داخل یک سطل، داخل سطل کمی آب گرم و سپس کمی یخ خشک به آن اضافه کنید.

  13. علیسان گفت:

    سلام یخ خشکی که برای درست کردن مه استفاده میشه، همون یخ خشک مسافرتیه

    1. f.gh گفت:

      با سلام، خیر یخ خشک که مه ایجاد میکنه با یخ خشک مسافرتی فرق داره. یخ مسافرتی اصلا مه و دود ایجاد نمیکنه. یخ مسافرتی بیشتر به شکل مایع است که یخ زده. ولی یخ خشک حالت فشرده و جامد دی اکسید کربن هستش که به محض قرار گرفتن در معرض هوای گرم یا تماس با آب کلا به مه تبدیل میشه.

  14. فرنیا گفت:

    با سلام می خواستم ببینم که یخ خشک شامل کانی ها است یا خیر ممنون میشم پاسخ بدین

    1. f.gh گفت:

      با سلام بله یخ خشک که یخ کرده گاز کربنیک (دی اکسید کربن) است بعنوان کانی شناخته میشود. یخ آب هم جزو کانی ها به حساب می آید.

  15. نیسا گفت:

    ممنون از سایت خوبتون. برای خرید یخ خشک میتونید با یه جستجوی ساده برای خرید اقدام کنید. من برای تولید مه تو مجالس ازش استفاده میکنم.

  16. محمد حسین گفت:

    سلام ببخشید میشه از یخ خشک برای تغطیر استفاده کرد؟

    1. Faraj گفت:

      سلام، خیر

  17. Imn گفت:

    سلام آقا از يخ خشك تو رستوران چطور ميشه استفاده كرد مثلا داخ يك سطلي نوشابه هاي قوطي بذاريم بعد يخ بندازيم قوطي ها رو خراب ميكنه؟ و بعد از انداختن يخ بايد روش آب يا يه چيز ديگه اي بندازيم تا بخار كنه؟ و قيمتش حدودا چنده و همچنين قيمت دستگاهش؟ هيلي ممنون ميشم جواب بدين

    1. Faraj گفت:

      با سلام، یخ خشک دمای خیلی پایینی (78- درجه) دارد و به احتمال زیاد در تماس با نوشابه های قوطی باعث ترکیدن و یا خراب شدن آنها خواهد شد. همچنین یخ خشک در تماس با آب بخار میشود و کارایی خود را از دست می دهد. متأسفانه از قیمت یخ خشک و دستگاهش اطلاعی ندارم. باید به فروشندگان یخ خشک مراجعه کنید. برای شما این روش خنک سازی هزینه بر خواهد بود.

  18. Ali گفت:

    آیا یخ خشک رطوبت ساز است لطفا جوابم رو سریع بدید ممنون

    1. Faraj گفت:

      با سلام، خیر یخ خشک رطوبت ساز نیست فقط مه ایجاد میکند.

  19. محمد رضا خاتمی گفت:

    سلام. یخ خشک را میشه در مراسم ویت جشن ها استفاده کرد ممنون.

    1. Faraj گفت:

      سلام، بله برای خلق صحنه های مه آلود می توانید به مقدار مناسب از یخ خشک استفاده کنید. ولی باید احتیاط کنید حتما دستکش مخصوص و ضخیم استفاده کنید و فضای مورد استفاده به اندازه کافی بزرگ باشه و تهویه و اکسیژن کافی داشته باشه تا دی اکسید کربن ازاد شده باعث تنگی نفس و خفگی مهمان ها نشود.

  20. مجمد صادق بزرگ نیا .کاشان گفت:

    با سلام و خسته نباشید..آیا امکان ارسال یخ خشک را به شهرستان دارید.
    و یه سوال دیگه اینکه یخ خشک بصورت نرم و انحنا پذیر میشه.و یا بصورت غالب های کوچیک تر و یا خرد شده در بیاید.
    ممنون از پاسختان.

    1. Faraj گفت:

      با سلام، دوست عزیز در این وب سایت یخ خشک به فروش نمی رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.