مقالات سرمایشی

اصول نگه داری گوشت در سردخانه

نگه داری گوشت در سردخانه - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

نگه داری گوشت در سردخانه

مواد غذایی و پروتئینی همچون گوشت قرمز ، گوشت مرغ و ماهی و محصولات دریایی و … با توجه به مصرف بالا می بایست تا قبل از مصرف تحت شرایط خاصی نگه داری شوند. برقراری دمای مناسب و رطوبت کافی از لازمه سالم ماندن مواد غذایی در حین انبار کردن آنها می باشد. ایجاد شرایط ایده آل برای نگه داری از مواد پروتئینی علاوه بر حفظ سلامت و کیفیت ، باعث افزایش ماندگاری آنها نیز میشود. یکی از پرکاربرد ترین روشهای ذخیره و انبار مواد غذایی استفاده از سردخانه می باشد.

سردخانه گوشت
سردخانه گوشت
» دارای قابلیت حفظ تازگی گوشت و جلوگیری از فاسد شدن آن
» برخورداری از بدنه ی ساندویچ پانل سه لایه
» بهره گیری از کمپرسور بسیار قدرتمند با راندمان کاری بالا
قیمت : 300,000,000 تومان

میزان سرمایش سردخانه - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

از طریق سردخانه گوشت می توان مواد غذایی را برای مدت های کم و حتی طولانی ذخیره و محافظت نمود. گوشت قرمز به هنگام کشتار از درجه حرارت بالایی برخوردار است. همچنین به دلیل فعالیت میکروارگانیزم ها، دمای گوشت بالا می رود. در نتیجه این امر گوشت بوی بسیار تند و نامطبوعی به خود میگیرد و به سرعت فاسد میشود. گوشت مرغ و ماهی نیز باید به سرعت از دمای آنها کاسته شود تا از فاسد شدن آنها جلوگیری شود. عملیات سرد سازی گوشت باید اصولی صورت بگیرد در غیر این صورت به بافت گوشت آسیب وارد شده و طعم و مزه آن عوض میشود. یکی از نکات بسیار مهم در زنجیره سرمایی رعایت میزان دما ، رطوبت و گردش مناسب هوا با نوع گوشت می باشد.

ویدیو سردخانه گوشت

سردخانه گوشت

گوشت قرمز به دو صورت سرد شده و منجمد قابل نگه داری است. در زمان منجمد کردن گوشت باید دقت نمود که فرایند سردسازی باید به صورت سریع و به موقع انجام بگیرد. بعد از کشتار دمای لاشه گوشت دام هایی همچون گاو مخصوصا در قسمت های استخوانی باید حداقل به کمتر از 20 درجه سانتی گراد برسد. انجماد آهسته به بافت گوشت آسیب می رساند و باعث میشود که کیفیت آن ضایع شود. البته سرد کردن سریع باید به صورت اصولی انجام گیرد. مخصوصا در 24 ساعت اولیه باید گوشت تا حد خاصی سرد شود زیرا سردسازی بسیار سریع باعث سفت شدن و کوتاه شدن عضلات در گوشت شود. برای جلوگیری از این امر سرد کردن گوشت را به صورت دو  مرحله ای انجام میدهند. این دو مرحله شامل سرد کردن مقدماتی و سپس انبار کردن در سالن های سردخانه ای می باشد. پروسه سرد کردن اولیه به مدت 18 الی 24 ساعت طول میکشد. بعد از سرد کردن مقدماتی ،  لاشه به سالن سردخانه با دمای صفر الی 2 درجه سانتی گراد بالای صفر منتقل میشود. اصولا باید در مدت 24 ساعت و یا حداکثر 72 ساعت دمای گوشت را به بین 1 الی 2 درجه بالای صفر رساند. همچنین قبل از ورود لاشه گوشت دام به سردخانه ، آن را با آب سرد شستشو میدهند و سپس سطح آن را خشک می نمایند. برای عبور و جریان هوا از لابه لای لاشه ها ، آن را در سردخانه به صورت آویزان قرار میدهند.

سردخانه گوشت - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

لازم به ذکر است که نگه داری از گوشت حتی در دماهای پایین محدودیت زمانی دارد. زیرا در بافت گوشت برخی از باکتری های سرمادوست نیز وجود دارند که می توانند بر روی بافت گوشت رشد نموده و باعث فاسد شدن گوشت شوند. یکی از راهکارهایی که می تواند باعث افزایش ماندگاری گوشت در سردخانه شود ، افزایش غلظت دی اکسید کربن اتاقک سردخانه می باشد. زیرا این گاز فعالیت باکتری ها و میکروارگانیزم های موجود در گوشت را کند می نماید.

علاوه بر سرما ، میزان رطوبت و سرعت گردش هوا در داخل سردخانه گوشت بسیار مهم است. در صورتیکه رطوبت داخل سردخانه گوشت کم باشد و یا سرعت جریان هوا بیش از حد باشد ، علاوه بر کاهش وزن گوشت ، بخش هایی از آن دچار سوختگی میشوند. در شرایط ایده آل گوشت مقداری از رطوبت سطحی خود را از دست می دهد و در نتیجه آن  وزن لاشه به طور متوسط 2.5 درصد کاهش پیدا میکند. اما اگر رطوبت کم باشد در سطح بیرونی لاشه و قسمت های مختلف پدیده سوختگی ایجاد میشود و رنگ ناحیه سوخته به قهوه ای تبدیل میشود. این اثر سوختگی به شدت به طعم و مزه و کیفیت گوشت آسیب زده و باعث مسمومیت های غذایی میشود. همچنین پدیده سوختگی و از دست دادن آب موجود در بافت گوشت برگشت پذیر نیست و منطقه آسیب دیده نمی تواند دوباره آب از دست رفته را جذب نماید.

فریز کردن گوشت در سردخانه زیر صفر

برای نگه داری گوشت به مدت طولانی (بین 9 ماه الی 12 ماه) گوشت را منجمد مینمایند. فرایند مجمد سازی گوشت با سرعت بالا انجام میگیرد تا از تشکیل کریستال های یخی در بافت آن جلوگیری شود.

فریز کردن گوشت در سردخانه زیر صفر - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

برای این منظور گوشت را در داخل دستگاه های سرمازا با دمای حداقل منفی 35 درجه عبور میدهند و سپس در اتاقک های سردخانه ای با دمای حداقل منفی 18 درجه سانتی گراد قرار میدهند. انجماد سریع را توسط تونل انجماد انجام می دهند. در زیر جدول دما و رطوبت مورد نیاز برای نگه داری از گوشت انواع دام در سردخانه زیر صفر و بالای صفر ذکر شده اند.

نوع گوشتدمای نگه داری در سردخانه زیر صفردمای نگه داری در سردخانه بالای صفررطوبت

در سردخانه زیر صفر

رطوبت در سردخانه بالای صفرمدت نگه داری به روز در حالت منجمدمدت نگه داری به روز در حالت بالای صفر
لاشه گاو و گامیش18-صفر الی 7 درجه90-9588-923605 روز
گوشت گاومیش یا گاو قطعه شده18-صفر الی 4 درجه90-9588-923605 الی 10 روز
لاشه درسته گوسفند و بز18-صفر الی 7 درجه90-9585-952703 روز
گوشت گوسفند و بز قطعه شده18-صفر الی 4 درجه90-9585-952705 الی 7 روز
لاشه درسته مرغان خانگی18-صفر الی 4 درجه85-9085-903602 الی 7 روز
گوشت مرغ قطعه شده18-صفر الی 4 درجه85-9085-902703 روز

نتیجه گیری

با توجه به مصرف بالای گوشت و مواد پروتئینی در داخل کشور، بهره گیری از سردخانه گوشت در صنایع غذایی امری ضروری است. همچنین در زمان نگه داری مواد غذایی چه در سردخانه بالای صفر و چه در سردخانه های زیر صفر، اصول بهداشتی باید رعایت شوند. در صورت رعایت نکات فنی مربوطه و بهره گیری از تجهیزات سرمایشی با کیفیت می توان کیفیت مواد غذایی نظیر گوشت قرمز ، گوشت مرغ و گوشت ماهی و … را همچنان برای مدت طولانی تازه نگه داشت. گروه اندیشه سبز در راستای پاسخ به این نیاز انواع سردخانه گوشت بالای صفر و سردخانه گوشت زیر صفر تولید میکند. سردخانه گوشت ساخت اندیشه سبز با بهره گیری از تجهیزات سرمایشی معتبر و با کیفیت طراحی و تولید میشود. این گروه با ارائه مشاوره رایگان قبل از خرید، هزینه ساخت سردخانه را بر اساس نیاز و سفارش مشتری برآورد می نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.