مقالات سرمایشی

بعد از مرگ چه بلایی بر سر جسد ما می آید؟

بعد از مرگ چه بلایی بر سر جسد ما می آید؟

بعد از مرگ چه بلایی بر سر بدن مان می آید؟

مرگ مرحله ای از زندگی است که برای همه ما اتفاق خواهد افتاد و هیچکس از این برهه از زندگی در امان نیست، در واقع مرگ راه ورود انسان از یک دنیا به دنیایی دیگر است. بدن انسان متشکل از سلول هایی است که تماما از کربن و هیدروژن و سایر عناصر موجود در همین کره خاکی ساخته شده اند و در نتیجه به مرور زمان تجزیه شده و دوباره وارد چرخه اکوسیستم طبیعت می شود. در این نوشته از اندیشه سبز می خواهیم اتفاقاتی که بعد از مرگ بر سر انسان می آید را مورد بررسی قرار دهیم.

سردخانه جسد تک کابین
سردخانه جسد تک کابین
» دارای قابلیت شستشو و ضد عفونی آسان
» امکان تولید برودت زیرصفر و بالای صفر برای نگهداری از میت
» برخورداری موتورآلات قدرتمند و درجه یک
قیمت : 68,000,000 تومان75,000,000 تومان

فرایند خروج روح از بدن

عوامل مختلفی مانند تصادف، قتل، سکته های قلبی و مغزی، کهولت سن و … سبب مرگ انسان می شود و خروج روح از بدن در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد طوری که اصلا میت فرصت بستن چشمان خود را ندارد و با چشمانی باز دار فانی را وداع می گوید. 

در این زمان روح انسان خود را کاملا سبک و رها از هر چیزی خواهد یافت و تمامی لحظات زندگی او در عرض چند ثانیه مانند یک فیلم برای او مرور خواهد شد. حتی گوش انسان تا چندین دقیقه پس از مرگ قادر به شنیدن صداهای محیط اطراف است و مغز انسان نیز تا 30 ثانیه برای زنده نگه داشتن بدن تلاش می کند. 

تجزیه بدن بعد از تدفین

زمانی که فردی بر اثر تصادف، قتل و یا سایر عوامل مشکوک دچار مرگ شده باشد، تا زمان مشخص شدن وضعیت آن در سردخانه های جسد نگهداری می شوند. این سردخانه ها به دلیل دمای پایینی که دارند مانع از شروع تجربه سلول های بدن می شود. 

در ساعات اولیه پس از مرگ عضلات و اندام های حرکتی بدن منقبض شده و به این حالت ریگور موریتز نیز می گویند که حدود 36 ساعت به طول می انجامد. در این هنگام دمای بدن نیز به مرور زمان کاهش یافته تا در نهایت با دمای محیط یکسان شود. در صورت تاباندن نور به مردمک چشم مرده واکنشی از آن دریافت نخواهید کرد.

اما زمانی که فرد در زیر خاک قرار داده می شود، موجودات زیر زمین و میکروارگانیسم های بی هوازی شروع به تغذیه از جسد می کنند. به دلیل گرانش زمین ، خون به قسمت های پایینی بدن سرازیر می شود به همین دلیل بخش هایی از بدن که چسبیده به زمین هستند حالتی بنفش رنگ پیدا خواهند کرد. 

عضلات و پوست کم کم شل می شوند و قسمت های استخوانی بدن مانند مفاصل و لگن و جمجمه برجستگی بیشتری پیدا خواهند کرد، به عبارتی بدن فرد حالتی کاملا لاغر مانند پیدا خواهد کرد. در این زمان مدفوع انباشت شده در بدن فرد به دلیل شل شدن عضلات به بیرون از بدن ریخته می شود. 

تجزیه بدن بعد از تدفین

سلول های بدن دچار مرگ می شوند و کم کم از هم میپاشند به همین دلیل بدن شل می شود و قسمتی از مغز که مسئول کنترل ماهیچه های شما بود، دیگر کنترلی بر ماهیچه ها و عضلات ندارد به همین ادرار و مدفوع موجود در روده و مثانه میت به بیرون سرازیر می شود. پس اگر جسد را به مدت زمان زیادی در سردخانه جسد نگهداری کنیم احتمال بروز این اتفاق وجود دارد، به همین دلیل در سردخانه های جسد یک کف شور قرار می دهند تا به راحتی بتوان داخل کابین را شستشو داد و جهت جلوگیری از زنگ زدگی بدنه و افزایش طول عمر ، بدنه سردخانه را از استیل می سازند. 

با توجه به اینکه دیگر اکسیژنی به بدن نمی رسد، بنابراین سلول ها حالت اسیدی پیدا می کنند و آنزیم ها شروع به تجزیه غشای سلولی می کنند و دیواره بین آنها را از بین می برد. در واقع این اولین مرحله از تجزیه بدن است. 

برخی بر این باورند که ناخن و موی انسان بعد از مرگ همچنان به رشد خود ادامه می دهد، اما تاکنون صحت این اتفاق تایید نشده است، اما امکان واقعی بودن آن نیز وجود دارد. 

بدن به مرور زمان آب خود را از دست خواهد داد و پوست چروکیده خواهد شد و با انقباض بیشتری همراه خواهد بود. 

یکی دیگر از اتفاقاتی که ممکن است برای جسد رخ دهد، خروج صداهای ناله مانند از دهان است، در واقع در اثر فعل و انفعالات شیمیایی که در بدن رخ می دهد، امکان خروج باد هایی از شکم و ریه وجود دارد، این باد مسلما از گلوی انسان و از تارهای صوتی عبور می کند و هنگام برخورد هوا با تارهای صوتی ، صداهای ناله مانند ایجاد می شود. 

در هفته پس از تدفین بدن شروع به تورم می کند و تمام قسمت های بدن متورم خواهد شد و این به دلیل فعالیت آنزیم ها و باکتری ها در داخل بدن انسان است. بدن شما کم کم بوی متعفنی به خود میگیرد و این بو به دلیل انتشار مواد شیمیایی مانند پوترسین و کاداورین می باشد. 

حشرات و موجودات ریز زیر زمینی شروع به تخم گذاری در بدن شما خواهند کرد و لاورهای آنها از بدن شما تغذیه خواهند کرد طوری که در عرض یک هفته ، 60 درصد از گوشت بدن شما توسط آنها خورده می شوند. 

پس از گذشت دو هفته دیگر گوشتی بر تن نخواهید داشت و پوست شما مانند یک لایه محافظ بدن تان را خواهد پوشاند و موها شروع به ریزش می کنند و از پوست جدا می شوند. سپس پوست نیز به مرور زمان پوسیده خواهد شد و چیزی که از شما بر جای خواهد ماند استخوان های شماست.

نقش سردخانه های جسد در حفظ سلامت جسد میت

زمانی که جسد را در محیطی بسیار سرد و زیر صفر قرار دهید، فعالیت میکروارگانیسم ها و آنزیم ها متوقف خواهد شد و بدن با سرعت بسیار بسیار پایینی تجزیه خواهد شد. برای این مورد از سردخانه های جسد استفاده می کنند، در واقع این تجهیزات سرمایشی با گرفتن گرمای بدن مرده و رساندن به زیر صفر، مانع از فاسد شدن آن می شود.

پس در بیمارستان ها و مراکز پزشکی قانونی که نیاز به نگهداری چندین هفته و حتی چندین ماهه جسد می باشد از سردخانه های جسد زیر صفر استفاده می کنند تا زمان تعیین شدن تکلیف میت از آن نگهداری می شود. 

1 دیدگاه در “بعد از مرگ چه بلایی بر سر جسد ما می آید؟

  1. فرشته گفت:

    خیلی عالی هست مادر من زمانی که بردن سردخانه هنوزبدنش گرم بود یک روز بعد که رفتیم غسل بدیم کمرش کناره گوشش وپشت بازوهاش قرمز وحتی بنفش مانند بود سوال کردم گفتن مال سردخانه هست خیلی دلم می‌خواهد در موردش بدونم همش فکر میکنم شاید زنده بوده به سردخانه انتقال داده شده لطفا در این مورد توضيح کامل بدهید متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.