مقالات سرمایشی

ساخت آبسردکن کوچک در منزل با المان سرد کننده | با کارتن و بطری آب

ساخت آبسردکن کوچک در منزل با المان سرد کننده - اندیشه سبز

چطور آبسردکن بسازیم؟

نوشیدن یک لیوان آب خنک در هوای گرم بسیار لذت بخش بوده و همه ما ترجیح میدهیم که آب آشامیدنی را به شکل خنک و گوارا مصرف کنیم. به همین منظور در محیطهای مختلف عمومی و یا کاری از انواع مختلف آبسردکن استیل یا آبسردکن دوکاره استفاده میشود.

این نوع دستگاه های سرمایشی بسیار پرکاربرد بوده و مطمئنا شما در مکان های عمومی حتما از آنها برای نوشیدن آب خنک یا حتی تهیه نوشیدنی های داغ و آماده بهره برده اید. ساخت این نوع آبسردکن ها یک بحث کاملا تخصصی و فنی می باشد و قطعات مخصوصی می طلبد. اما با روش های ساده میتوان یک آبسردکن کوچک در منزل درست کرد. ما در ادامه این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز دو روش ساده و کاربردی ساخت آبسردکن در خانه را به شما یاد خواهیم داد.

آبسردکن ارزان
آبسردکن ارزان
» امکان تولید آب خنگ، ولرم و گرم
» دارای یخچال برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی ها
» قابل اتصال به آب شهری و تامین اتوماتیک آب مورد نیاز دستگاه

ساخت آبسردکن با بطری آب و کارتن

این مدل آبسردکن بسیار ساده بوده و بعنوان کاردستی میتوان آن را در نظر گرفت. البته با کمی خلاقیت میتوانید آن را بهتر از مدلی که ما اینجا آموزش داده ایم بسازید.

لوازم مورد نیاز

  • 3 تیکه مقوا با طول 15 سانتیمتر و عرض 13 سانتی متر به طوریکه یکی از ضلع های این مقوا باید به شکل خمیده و منحنی باشد.
  • طول ضلع خمیده از وسط، 16 سانتیمتر در نظر میگیریم.
  • فیلم آموزشی را مشاهده کنید تا متوجه این موضوع شوید.
  • یک تیکه کارتن با طول 60 و عرض 20 سانتی متر
  • 3 تیکه مقوا به طول 10 سانت و عرض 6 سانت
  • 2 تیکه مقوا به طول 9 سانت و عرض 6 سانت
  • یک بطری پلاستیکی
  • کاغذ رنگی، چسب حرارتی، نی

ویدیو ساخت ساختن آبسردکن با کارتن

ابتدا باید با تیکه های کارتنی 6×10 و 6×9 باید یک مکعب درست کنید. این مکعب که به شکل پایه خواهد بود بر روی یکی از مقواهایی یک طرف آن خمیده است بچسبانید. سپس مطابق فیلم کارتن 20×60 را به آن چسب زده ولی یک طرف آن باید باز باشد تا بقیه تیکه ها را هم بتوانید چسب بزنید. در نهایت بطری را از پایین برش داده و نی را از آن عبور دهید به به محل اتصال چسب حرارتی بزنید تا آب از این محل نشت نکند.

در نهایت داخل بطری آب خنک بریزید و درب بطری را ببندید. زمانیکه درب بطری را کمی باز بگذارید در اثر فشار و قوانین فیزیک، از نی متصل شده به بطری آب خارج خواهد شد.

برای آموزش کامل حتما فیلم را مشاهده نماید تا به طور کامل متوجه مراحل ساخت آبسردکن شوید.

ساختن آبسردکن با المان خنک کننده و فن cpu

یکی دیگر از روش های ساخت آبسردکن استفاده از فن cpu و المنت خنک کننده می باشد. با این روش نیز میتوانید تا حدود زیادی آب را خنک کنید. در این روش به لوازم زیر نیاز می باشد:

  • یک عدد فن خنک کننده cpu 12 ولت
  • المان خنک کننده 12 ولت
  • ورق آلومینیوم
  • هیت سینک و چند عدد هسته آن
  • خمیر سیلیکون
  • ظرف یا بطری پلاستیکی و شیر آب پلاستیکی کوچک

ویدیو ساخت ساختن آبسردکن با المان خنک کننده

در ابتدا بر روی کف ظرف پلاستیکی به اندازه یک مربع 4 سانتی متری برش ایجاد میکنیم. سپس بر روی قسمت پایینی یکی از دیواره های ظرف، شیر آب را وصل میکنیم.  محل اتصال شیر به ظرف را میتوانید با چسب حرارتی به طور کامل آب بندی کنید تا از این قسمت آب نشت نکند.

ورق آلومینیوم را به شکل یک مربع 5 سانتیمتر در 5 سانتیمتر درآورده و با استفاده از چسب حرارتی، ورق آلومینیوم را به کف ظرف و محلی که برش دادیم، بچسبانید.

بر روی ورق آلومینیوم یعنی کف بیرونی ظرف، کمی خمیر سیلکون زده و آن را به خوبی پخش کنید.

نصب ماژول خنک کننده

ماژول خنک کننده tec به شکل یک قطعه ای است که از یک طرف گرما میدهد و از طرف دیگر سرما. وقتی سمت گرم این ماژول سرد شود، سمت سرد آن سرمایش بیشتری ایجاد میکند.

طرف گرم ماژول خنک کننده را به هیت سینگ فن نصب میکنیم. بین ماژول و هیت سینگ باید خیمر سیلیکون هم بزنید تا انتقال دما بهتر صورت بگیرد.

اکنون باید برای فن و سینک آن یک پایه درست کنید تا فن بر روی آن ثابت بیایستد. در فیلم آموزشی نحوه ساخت پایه را میتوانید مشاهده کنید و بر اساس آن یا با توجه به خلاقیت خودتان یک پایه مناسب برای آن درست کنید. لازم به ذکر است که بطری یا ظرف پلاستیکی که بعنوان مخزن آبسردکن از آن استفاده خواهیم کرد بر روی این پایه خواهد ایستاد. پس باید آن را به شکل صاف و طراز شده بسازید تا آبسردکن شما واژگون نشود.

خرید آبسردکن ارزان با کیفیت عالی کلیک کنید:

برای اینکه انتقال سرما به شکل بهتر به مخزن آبسردکن منتقل شود، از چند عدد هسته هیت سینک cpu هم استفاده میکنیم. این هسته ها که به شکل سکه هستند را میتوانید از فروشگاه های تعمیرات کامپیوتر تهیه کنید. اگر جنس هسته ها از مس باشد، انتقال سرما بسیار بهتر خواهد بود.

سپس قسمت آلومینیومی که بر روی ظرف چسباندیم را بر روی این هسته ها قرار میدهیم. بهتر است که اطراف آن را چسب حرارتی بزنید تا این بخش به طور کامل به هم وصل شوند.

نحوه کارکرد بدین طریق خواهد بود که فن سی پی یو طرف گرم المنت را خنک خواهد کرد و در نتیجه طرف سرد آن سرمایش بیشتری ایجاد خواهد کرد. این سرمایش از طریق هسته های هیت سینک و قسمت آلومینیومی به آب داخل بطری منتقل خواهد شد و بدین ترتیب آب خنک میشود.

در نهایت نوبت سیم بندی این آبسردکن بوده و مطابق فیلم سیم های مربوطه را به هم وصل نموده و در آخر آن را به یک منبع تغذیه 12 ولتی 5 آمپر وصل کنید. داخل بطری یا ظرف پلاستیکی به اندازه کافی آب تمیز اضافه کنید. سپس برق این آبسردکن را روشن نموده تا به تدریج دمای آب خنک شود. دمای آب در این آبسردکن به مقدار کافی سرد و خنک خواهد شد، به شرطی که ظرف آب زیاد بزرگ و دمای آن در ابتدا ولرم نباشد.

جمع بندی

 در این مقاله دو روش متفاوت ساخت آبسردکن را به شما آموزش دادیم. دستگاهی که برای خنک کردن آب در این مطلب توضیح داده شد، ظرفیت سرمایشی بسیار محدودی داشته و در حد یک لیوان آب خنک میتوان از آنها تهیه کرد. اگر نیاز به یک آبسردکن با دوام و با کیفیت دارید پیشنهاد میکنم از صفحه قیمت آبسردکن اندیشه سبز دیدن نمایید. در این صفحه انواع آبسردکن دو منظوره کابین دار، یخچال دار و یا نوع استیل و عمومی این دستگاه ها با قیمت مناسب موجود می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.