مقالات سرمایشی

چگونه سردخانه کوچک بسازیم؟ | ساخت سردخانه کوچک با لوازم مورد نیاز 

مراحل ساخت سردخانه کوچک همراه با تجهیزات لازم - اندیشه سبز

مراحل ساخت سردخانه کوچک همراه با تجهیزات لازم

سردخانه ها کاربردهای فراوانی در زندگی روزمره دارند و کسانی که در امر تولید و فروش محصولات غذایی فعالیت داشته باشد، قطعا به اهمیت آنها پی خواهد برد. سردخانه ها را می توان در انواع مختلف سوله ای ، اتاقکی و کانکسی نام برد. معمولا سردخانه های کانکسی جزو سردخانه های کوچک محسوب می شوند و صاحبان کسب و کار قصد استفاده شخصی از آنها را دارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به محصول سردخانه کانکسی مراجعه کنید.

در این نوشته از اندیشه سبز به چگونگی ساخت یک سردخانه کوچک مناسب برای استفاده در رستوران ، هتل ، مغازه ، کارگاه و… خواهیم پرداخت. معمولا از سردخانه های کوچک برای نگهداری میوه و سبزیجات در باغ و مغازه ، نگهداری گوشت و لبنیات مورد نیاز رستوران و هتل و سایر کاربردهای کوچک استفاده می شود. 

ویدیو ساخت سردخانه کوچک

چگونگی ساخت سردخانه کوچک

شیوه ساخت این سردخانه ها به این گونه است که ابتدا اتاقی را در نظر میگیریم، سپس اقدام به نصب عایق های ساندویچ پانل در قسمت داخلی آن می کنیم، البته در برخی موارد نیز فقط از عایق های ساندویچ پانل برای ساخت دیواره کلی آن استفاده می شود. 

پس از نصب ساندویچ پانل ها و درزگیری کامل آن ، تجهیزات برودتی لازم را نصب می کنیم که شامل اواپراتورها ، کندانسور ها، کمپرسور و فن های خنک کننده می باشد. مراحل ساخت سردخانه کوچک به قرار زیر است :

مرحله اول – ساخت چهارچوب کلی 

پس از اندازه گیری ابعاد مناسب برای سردخانه کوچک خود، می توانید عایق های ساندویچ پانلی مورد نیاز را تهیه کرده و چارچوب کلی آن را بنا کنید؛ همانطور که گفته شد اگر دارای اتاقی آماده هستید، می توانید این عایق های را در داخل اتاق نیز نصب کنید تا مانع از خروج برودت تولید شده شود. 

ساخت چهارچوب کلی برای ساخت سردخانه کوچک - اندیشه سبز

اگر سردخانه ابعاد کوچکی داشته باشد، به راحتی می توان سقف و دیواره ها را نصب کرد، اما در صورت بزرگ بودن ابعاد ورق ها و هم چنین زیاد بودن ارتفاع سردخانه ، حتما باید از لیفتراک و جرثقیل کمک گرفت. 

هم چنین در نظر داشته باشید که به منظور جلوگیری از خروج برودت، حتما باید کف سردخانه را هم با استفاده از ورق های دوجداره ساندویچ پانل ، عایق بندی کرد. 

در مقاله انواع عایق های سردخانه به بررسی انواع عایق های مناسب برای سردخانه و کیفیت آنها پرداخته ایم، برای دریافت اطلاعات بیشتر می توان به آن مراجعه کنید.

مرحله دوم – درزگیری گوشه ها

درزگیری گوشه ها سردخانه کوچک - اندیشه سبز

پس از نصب کامل تمامی چارچوب ها ، باید نسبت به درزگیری گوشه ها و محل های سوراخ شده اقدام کنید، این کار به افزایش طول عمر موتور و تجهیزات سرماسازی و همچنین کاهش میزان مصرف برق کمک خواهد کرد. برفک زدن ، دیر خنک شدن سالن ، کارکرد مداوم موتور ، افزایش هزینه های برق ، نیاز به تعمیرات پی در پی و … همگی از عوارض درزگیری نامناسب دیواره ها است. 

معمولا این کار با استفاده از فوم های تزریقی و یا چسب های مخصوص انجام می شود که به وسیله پمپ به گوشه ها و درزها تزریق می شود.

مرحله سوم – نصب قفسه ها

طبیعتا برای اینکه ظرفیت سردخانه افزایش پیدا کند و امکان قرارگیری مواد غذایی زیادی وجود داشته باشد، باید از قفس استفاده کنید. هرچه قدر تعداد قفس ها زیاد باشد امکان قرار گیری مواد زیادی وجود خواهد داشت.

مرحله چهارم – نصب درب

درب سردخانه اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا تنها قسمتی است که مدام باز و بسته خواهد شد، بنابراین باید دارای لولا های کاملا با دوامی باشد تا در طول سالیان دراز شل نشود، شل شدن لولا ها باعث کج شدن درب و عدم چفت شدن آن خواهد شد. 

نصب درب سردخانه کوچک - اندیشه سبز

هم چنین در قسمت ها بالایی و پایینی درب باید چفت بندهایی وجود داشته باشد تا درب را به شکل محکمی به بدنه متصل کند. ضمن اینکه در گوشه های آن باید از رزین های هوابند و عایق استفاده شود، خود درب نیز باید به صورت ساندویچ پانل و دو جداره باشد تا مانع از خروج برودت تولید شده شود. 

مرحله پنجم – نصب تجهیزات سرمایشی

پس از آماده سازی کامل اتاق ، باید تجهیزات سرمایشی لازم را نصب کنید که شامل موتور سرماساز ، اواپراتور و کندانسور، فن های خنک کننده و تابلو برق و … می شود. هر کدام از این ملزومات بسته به ابعاد و نوع سردخانه قیمت های مختلفی خواهند داشت. 

نصب نصب تجهیزات سرمایشی سردخانه کوچک - اندیشه سبز

معمولا از موتورهای دانفوس ، کالترون یا تکامسه استفاده می شود و اگر می خواهید گوشت و لبنیات را نگهداری کنید حتما باید موتور سرماساز زیر صفر را تهیه کنید تا سرمای بیشتری را تولید کند؛ اما در صورت نیاز به نگهداری میوه و سبزیجات ، استفاده از موتور سرماساز بالای صفر کفایت خواهد کرد.

هم چنین اگر به صورت همزمان قصد نگهداری گوشت و لبنیات و میوه و سبزیجات را دارید، باید از موتورهای دو منظوره یا همان دو مداره استفاده کنید که در زمان های لازم بتوان میزان برودت آن را به بالای صفر و یا زیر صفر تغییر داد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مقاله سردخانه دو مداره رو مطالعه کنید.

هزینه ساخت سردخانه کوچک

معمولا هزینه های انجام شده برای ساخت سردخانه به سه قسمت تقسیم بندی می شود. قسمت اول هزینه ورق های ساندویچ پانل ، قسمت دوم هزینه تجهیزات سرمایشی و قسمت سوم آن مربوط دستمزد نصب و راه اندازی سردخانه می شود.

هر کدام از این هزینه ها با توجه به ابعاد سردخانه ، نوع و برند تجهیزات به کار رفته، نوسانات ارز و میزان سختی کار متفاوت خواهد بود. جهت برآورد هزینه دقیق می توانید با کارشناسان اندیشه سبز تماس بگیرید. 

سفارش نصب و راه اندازی توسط اندیشه سبز

کارخانه اندیشه سبز ضمن تولید و عرضه انواع تجهیزات سرمایشی مانند سردخانه کانکسی و سردخانه جسد، در زمینه نصب و راه اندازی انواع سردخانه های بزرگ سوله ای و کوچک اتاقکی نیز فعالیت دارد. 

وجود نماینده های معتبر در اکثر استان های کشور امکان دسترسی به خدمات نصب و راه اندازی را برای خریدار گرامی راحت تر خواهد کرد، ضمن اینکه تمامی ملزومات نصب شده در سردخانه دارای گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش 10 ساله نیز خواهند بود. 

بنابراین در صورت نیاز به ساخت سردخانه کوچک می توانید به اندیشه سبز اعتماد کنید، کافیست با یکی از شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید تا مشاوره رایگان کارشناسان ما قبل از سفارش بهره مند شوید. 

10 دیدگاه در “چگونه سردخانه کوچک بسازیم؟ | ساخت سردخانه کوچک با لوازم مورد نیاز 

  1. سعید گفت:

    سلام
    بنده میخوام تو بالکن مغازه یه سرد خونه منجمد احداث کنم ابعاد 2در 5 به ارتفاع 180 آیا امکان چنین کاری هست و اینکه چقدر هزینه برمی‌داره

    1. admins-r گفت:

      سلام سعید
      با کارشناسا تماس بگیر کامل و رایگان راهنمایت می کنن و مشاوره میدن که چیکار باید بکنی.
      با این شماره هم تماس بگیر:
      09126342262

  2. پیرامون گفت:

    سلام من مغازه میوه فروشی دارم … ته مغازه یه جای مناسبی دارم برای نصب سردخانه کانکسی گنجایش ۲ تا ۵ تن باشد. هزینه ساخت سردخانه به تجهیزات چقدر میشود
    ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، برای براورد هزینه سردخانه مد نظر شما، آب و هوای منطقه و یک سری موارد دیگر باید لحاظ شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر باید تماس بگیرید.
      شماره مدیر فروش: 09126342262
      کارشناس فروش : 09144485590

      1. احمدسیدآبادی گفت:

        سلام وقت بخیر برای بنده یک خونه 50 متری دارم میخوام به سردخانه میده تبدیل کنم میشه قیمت هر متر مربع رو کامل با دست مزد و کنداکسور و غیره رو به من اطلاع بدید ممنون میشم

        1. Admin گفت:

          سلام
          چنین موردی رو باید زنگ بزنید با تولید کنندگان سردخانه ثابت هماهنگ کنید ، ما سردخانه کانکسی میزنیم !

    2. محمود عزیزی گفت:

      من برای نگهداری قارچ دو الب ۴ درجه نیاز به یک سردخانه ۱۵ متر مکعبی دارم که میتونم اتاقک بسازم و بعد داخلشو عایق کاری کنم در مشهد میتونید نمایندگیتونو معرفی کنید برای تهیه تجهیزان و احتمالا بحث فنی ؟؟

      1. با این شماره در تماس باشید :
        09144485590 مهندس علیزاده

  3. سید حسین حسینی گفت:

    سلام من فضای ۸۰ متری زیر زمینی منزل خودم در روستا دارم چهار دیواری هست و سیمان کاری شده در و یک عدد پنجره دارد آیا امکان نصب تجهیزات برای سرد خانه امکان داره یا نه لطفا بگین نصب و راه اندازی این ف‌ضا چقدر هزینه دارد با تشکر سید حسین حسینی از استان گلستان شهرستان آزادشهر روستای زیبای مرزبن

    1. سلام
      برای سردخانه چی میخواید محیط رو ؟ دقیق متوجه نشدم ! تجهیزات سردخانه منظورتون سردخانه کانکسی هست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.