مقالات سرمایشی

بررسی انواع عایق سردخانه و کیفیت آنها

بررسی انواع عایق سردخانه و کیفیت آنها - اندیشه سبز

انواع عایق سردخانه

عایق سردخانه یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده هر سردخانه ای می باشد که مانع از خروج سرما و سبب حفظ گرما در داخل آن می شود. زمانی که سرمای لازم توسط موتور تولید می شود، این سرما باید به داخل محفظه یخچال و سردخانه منتقل شود تا مانع از فاسد شدن اقلام غذایی شود، عایق نصب شده به دور سقف ، کف و دیواره سردخانه مانع از خروج سرما و ورود گرمای بیرون خواهد شد و این تکنیک سبب کاهش سریع مواد غذایی داخل سوله یا سردخانه خواهد شد. 

از عایق های مختلفی در سردخانه ها استفاده می شود که نوع عایق مستقیما در کیفیت سرما سازی ، طول عمر موتور سرما ساز و متعلقات آن و میزان استهلاک آنها تاثیر دارد. هم چنین بر میزان برق مصرفی سردخانه نیز دخالت خواهد داشت بنابراین یک عایق سرمایی استاندارد و با کیفیت ضمن کاهش چشمگیر مصرف برق ، سبب افزایش طول موتور و قطعات سرما سازی سردخانه نیز خواهد شد. معمولا سردخانه در دو نوع سردخانه بالای صفر و زیر صفر ساخته می شوند که از آنها بالای صفر جهت نگهداری میوه و سبزیجات و از سردخانه های زیر صفر جهت نگهداری گوشت و محصولات پروتئینی و گوشتی فاسد شدنی استفاده می شود. در ادامه این نوشته از وب سایت اندیشه سبز شما را با انواع عایق های سردخانه و مزایای هر کدام آشنا خواهیم کرد. 

سردخانه کانکسی بستنی
سردخانه کانکسی بستنی
» سردخانه ی کانکسی مخصوص نگهداری از بستنی
» دارای عایق بندی ساندویچ پانل با ضخامت استاندارد
» عدم تبادل هوای محیط داخل کابین با محیط بیرون
قیمت : 180,000,000 تومان

انواع عایق سردخانه

به منظور حفظ دمای سردخانه از عایق های مختلف پلیمری ، طبیعی و سیمانی و… استفاده می کنند که هر کدام دارای مزایا و معایبی می باشد. در ادامه به این عایق ها اشاره خواهد شد. 

عایق های معدنی در سردخانه

در گذشته از عایق های معدنی مانند عایق سیمانی و پشم سنگ برای عایق بندی سردخانه ها استفاده میشد ، هر چند که هنوز هم در برخی از کشورها از آن استفاده می شود. 

عایق سیمانی که به صورت بلوک های سیمانی در کف ، دیوار و سقف سردخانه قرار می گیرد و یا به صورت پودری همراه با ترکیبی از سیلیکات منیزیم بر روی دیوار و سقف سردخانه پاشیده می شود. این عایق کاملا بی خطر و غیر قابل اشتعال است.

عایق های معدنی در سردخانه - اندیشه سبز

نوع دیگر عایق معدنی که از الیاف سنگ بازالت ساخته شده که برای حفظ برودت و حتی گرما استفاده میشود، پشم سنگ تا 700 درجه سانتیگراد بالای صفر و 30 درجه سانتی گراد زیر صفر را می تواند تحمل کند. به دلیل ضخامت بالایی که دارند، در کف و دیوار و سقف سردخانه از آن برای حفظ برودت می توان استفاده کرد. 

عایق های پلیمری در سردخانه

اما امروزه عایق های پلیمری جایگاه خوبی در این زمینه به دست آورده اند و به صورت عمده در جهت عایق بندی سردخانه ها کاربرد دارند. از جمله آنها می توان به عایق پلیمری پلی یورتان، عایق پلیمری پلی استایرن اکسترود شده ، پلی استایرن منبسط شده اشاره کرد. 

عایق های پلیمری پلی استایرن اکسترود شده و منبسط شده جهت عایق بندی کف سردخانه استفاده می شوند و در ضخامت های مختلفی وجود دارند، بسته به نوع سردخانه از ضخامت های مختلف آن می توان استفاده کرد. 

عایق های پلیمری در سردخانه - اندیشه سبز

اما عایق های پلیمری پلی یورتان به صورت قالب های پلیمری و ساندویچ پانلی قابل نصب بر روی دیواره ها و سقف سردخانه هستند. معمولا عایق های پلی یورتان ضخامت کمتری نسبت به دو نوع فوق دارند، البته در صورت نیاز به سردخانه های زیر صفر می توان از عایق های پلیمری ضخیم تری نیز استفاده کرد. 

معمولا هر چقدر که یک عایق ضخامت بیشتری داشته باشد، عایق بهتری خواهد بود چرا که تبادل دما را تا حد زیادی کاهش خواهد داد، با این وجود می توان گفت که عایق پشم سنگ نسبت به عایق های پلیمری ضخامت بیشتری دارد، پس بهتر عمل می کند اما عایق های پلیمری به دلیل دوام و طول عمر بالا و هم چنین قیمت مقرون به صرفه ای که دارند، خواهان و طرفداران بیشتری نسبت به پشم سنگ دارند. 

عایق پاششی سردخانه

این عایق پلیمری که به نام فوم تزریقی نیز شناخته شده است، در مکان هایی قابل استفاده است که امکان نصب عایق های ساندویچ پانل وجود ندارد و برای عایق بندی بهتر و دقیق تر مورد استفاده قرار می گیرند. این عایق پلیمری نیز کاملا نسوز بوده و توانایی تحمل حرارت و برودت بالایی را دارد. 

عایق مناسب برای سردخانه های بالای صفر

با توجه به اینکه در سردخانه های بالای صفر ، هدف منجمد کردن مواد غذایی نیست بنابراین ضمن استفاده از موتورهای سرماساز سبک تر ، بایستی از عایق های پلیمری با ضخامت کم استفاده کرد.

عایق مناسب برای سردخانه های زیر صفر

در این سردخانه ها باید تمامی مواد غذایی منجمد شوند، بنابراین باید از قوی ترین موتورهای سرما سازی استفاده شود و عایق های ضخیم پلیمری و پشم سنگ گزینه های مناسبی برای عایق بندی هستند. هم چنین می توان از عایق پاششی برای درز گیری لایه های میانی بدون عایق استفاده کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد می تواند مقاله عوامل موثر بر قیمت سردخانه را مطالعه کنید. 

مشاوره راه اندازی ، نصب و عایق بندی انواع سردخانه ها

اندیشه سبز با سابقه چندین ساله در زمینه طراحی ، تولید و اجرای انواع سردخانه های کانکسی ، اتاقکی و سوله ای و حتی سردخانه بیمارستانی آمادگی لازم جهت ارائه مشاوره در زمینه راه اندازی انواع سردخانه ها را دارد، در صورت نیاز می توانید با شماره های درج شده در انتهای سایت تماس حاصل فرمایید تا از مشاوره کاملا رایگان بهره مند شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.